Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 13 dec 2018, 19:22

Een beetje browsend op Google Earth kwam ik dit tegen. Een aquaduct van de Staatsstraße 2225 bij Wendelstein, net buiten Nürnberg. Dit gaat onder het Ludwig-Donau-Main-Kanal door.

Het is bekend dat het grote Main-Donaukanal meerdere aquaducten heeft. Maar het Ludwig-Donau-Main-Kanal is een ander kanaal, dat bovendien al in 1950 buiten gebruik is gesteld voor de scheepvaart. Iets verderop gaat het water gewoon via een duiker, je vraag je af waarom ze hier dan een aquaduct hebben aangelegd. Wellicht was het natuurlijke hoogteverschil er aanleiding voor.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 16 dec 2018, 2:23

Met een dronken truckchauffeur was op de A5 gisteren niets aan te vangen. Richting noorden in de buurt van Darmstadt greep de politie naar een paardenmiddel, nadat deze al vanaf Kronau (tussen :AS: Bruchsal en :KP: Walldorf) opviel vanwege slingerend rijgedrag : een truck van de wegbeheerder (Straßenmeisterei) en een politieauto werden als blokkade opgeworpen, omdat werd gevreesd voor een kop-staartbotsing t.o.v. een file. Daar is de bestuurder ongeremd op ingereden. Lichtgewond naar het ziekenhuis afgevoerd.
Ein erster Alkoholtest nach der Festnahme ergab einen Wert von 2,3 Promille. Passend dazu waren im Fahrzeug mehrere leere Vodkaflaschen entdeckt worden.
https://www.hessenschau.de/panorama/pol ... m-100.html

Afbeelding

E.e.a. gebeurde tussen 16:00 en 17:00. Rond 22:30 werd de A5 weer vrijgegeven voor het verkeer.

(Veel) meer foto's: https://keutz-tvnews.de/start/2018/126

Afbeelding

Politiebericht: https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/4969/4144493
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » zo 16 dec 2018, 21:03

Dat is toch wel een wonder lettend op hoe de truck is toegetakeld.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 18 dec 2018, 18:01

1800 flessen wijn uiteengespat op de A61 gisteren. Een pick-up met aanhanger werd van achteren aangereden door een grote bestelbus zo lijkt het. Vrachtschade ca. 35.000 euro. Dit alles gebeurde bij Armsheim (kreis Alzey-Worms).

https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... e-102.html

Afbeelding

In een paar dagen tijd twee zware ongelukken voor de grens met Zwitserland (A5 t.h.v. Weil am Rhein), waarvan één met dodelijke afloop:

https://www.srf.ch/news/regional/basel- ... hen-stelle

Tweemaal niet goed opletten maak ik op uit het verhaal. Tweemaal bovenop truck gebotst in de LKW stau voor de grens...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 20 dec 2018, 17:32

Op de A28 bij Oldenburg is een auto verpletterd tussen twee vrachtauto's. De bestuurder van de auto kwam om het leven.

Afbeelding

Op de A1 bij Bremen zijn gisteravond 4 vrachtauto's op elkaar geknald. De chauffeur van de achterste truck kwam om het leven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » do 20 dec 2018, 19:11

Dat stukje rondom Oldenburg is ook helemaal niet berekend op het huidige verkeer en behoorlijk substandaard. Als je op de kaart kijkt, dan lijkt het ook of de doorgaande snelweg ooit zuidelijk langs Oldenburg had moeten liggen, en dat het huidige tracé slechts een stadsring had moeten zijn. Een beetje vergelijkbaar met de N7 in Groningen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 20 dec 2018, 19:21

Welke sporen zouden daar op kunnen duiden volgens jou?

Verder heb ik zelf het idee dat er geen sprake van structurele filevorming is in de gewone situatie op de snelwegen bij Oldenburg. Dit jaar waren er grote werkzaamheden op de noordring, dan wordt het een ander verhaal.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 20 dec 2018, 19:44

Of er ooit een alternatief tracé voor de A28 bedacht is weet ik niet, maar de A28 door Oldenburg is wel een upgrade van een oude Bundesstraße door de stad. Vooral het Dreieck Oldenburg-West is nogal substandaard.

1972:
Afbeelding
Bron: Landkartenarchiv

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 20 dec 2018, 20:33

Of het ongeluk dan niet was gebeurd is de hamvraag?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 dec 2018, 18:53

Chris schreef: do 20 dec 2018, 19:44 Of er ooit een alternatief tracé voor de A28 bedacht is weet ik niet, maar de A28 door Oldenburg is wel een upgrade van een oude Bundesstraße door de stad. Vooral het Dreieck Oldenburg-West is nogal substandaard.
Volgens de Duitse Wikipedia was de B75 om Oldenburg heen tweestrooks en is die uitgebouwd tot A28:
  • Die alte Trasse der B 75 ist zwischen Delmenhorst und Hesel überwiegend zu Landesstraßen herabgestuft worden (mit Ausnahme der früher zweispurigen Umgehungsstraße Oldenburgs, die zur A 28 ausgebaut wurde).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » za 29 dec 2018, 21:21

Het blijft soms link, rijden in het donker in Duitsland. Er is aanzienlijk minder openbare verlichting dan bij ons.

Niet alleen kruisingen of T-splitsingen buiten de bebouwde kom ontberen verlichting (de enige verlichting komt van een VRI, indien aanwezig), maar ook Autobahn knooppunten. Met die krappe bochten en korte in- en uitvoegstroken is oppassen het devies.

Ook Bundes- en Landstrassen zijn onverlicht, ondanks het soms sterk geaccidenteerde terrein met daardoor scherpe bochten en flinke hellingen.

Zeker als het daarbij nog miezert of regent, er mistbanken voorkomen etc.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mvalkenburg » ma 31 dec 2018, 8:46

Gisteren voor het eerst sinds ik mij kan herinneren Duitsland van Oost naar West filevrij door kunnen rijden. Frankfurt/Oder tot Nieuweschans zonder incidenten :wow:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chrysa » di 01 jan 2019, 17:38

Hajo schreef: za 29 dec 2018, 21:21 Het blijft soms link, rijden in het donker in Duitsland...
Dit was ook mijn ervaring vorige week. Opvallend genoeg reden de Duitsers op de route allemaal flink door, meestal 110-120 op de toch vrij bochtige Bundesstrassen 258 en 421, ik ben toch wel gewend dat Duitsers meestal wel rustig rijden buiten de Autobahnen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 02 jan 2019, 1:06

^^ Als het lokalo's zijn die de betreffende wegen als hun broekzak kennen dan kan dat een ander verhaal worden. Nog los daarvan deel ik uit mijn eigen ervaring je veronderstelling niet.

Ondertussen op de A31, op oudejaarsavond:

https://www.dvhn.nl/drenthe/Meppeler-40 ... 10913.html
https://www.noz.de/lokales/lingen/artik ... bei-meppen
De Nederlander negeerde alle stopsignalen, deed zijn lampen uit en ramde een politiewagen. De Duitse politie probeerde de bestuurder met nog twee andere voertuigen klem te rijden. Maar ook dat mislukte.

Nadat de Meppeler de politiewagens opnieuw ramde, belandde hij rechts van de snelweg in de vangrail. Bij zijn arrestatie verzette de Meppeler zich hevig. Hij sloeg, schopte en beet agenten.

Zes politiemensen raakten daardoor licht gewond, meldt de politie van Meppen. Bij de bestuurder is een bloedproef gedaan om vast te stellen of hij mogelijk onder invloed van drugs verkeerde. De man zit in hechtenis.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door de_Aristocraat » do 03 jan 2019, 14:29

Het zijn wel de rammende raceweken op de Duitse Autobahn, nadat twee weken eerder (zie berichtgeving verder hierboven) al die dronken vrachtwagen e.e.a. uit de weg ramde. :hm:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 03 jan 2019, 15:17

^^ Daar in de buurt gebeurde zondag ook nog dit:

:arrow: https://www.hessenschau.de/panorama/18- ... z-100.html

Triest. Hopen dat 2019 zulk soort ellende bespaard blijft.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 03 jan 2019, 17:35

Ik ben inmiddels weer terug uit Duitsland. Vanaf Limburg a/d Lahn tot de grens (A12) heb ik de BAB3 gevolgd. Niet alleen kennen veel stukken een Vmax, maar op dat stuk passeerde ik ook 7 Baustellen. Voor zover ik het kon zien, werd er nergens gewerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 17:58

Er is toch wel vrij rigide 2 weken vrij rond kerst & nieuwjaar heb ik het idee. Straßen.NRW heeft ook geen enkel persbericht meer gepubliceerd sinds 21 december. Niet dat Rijkswaterstaat barst van de activiteit, maar meer dan in Duitsland.

Sowieso ligt de bouwactiviteit in Duitsland in de winter grotendeels stil. Het gewone onderhoud wordt veelal in de periode van april tot december gepland, er zijn daarom minder Baustellen, alleen de langdurige en wat noodreparaties hou je dan over.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 03 jan 2019, 18:08

Ergens onderweg, ten zuiden van Köln meen ik, was de eerste rijstrook over een aardige lengte met bakens afgezet. Geen idee waarom: er werd niet gewerkt en er stonden ook geen machines of zo. Gelukkig geen oponthoud gehad.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » do 03 jan 2019, 19:14

^^ Was dat niet op de locatie met een paar zwakke bruggen op een rij, waarbij de rechterstrook naar de vluchtstroken verspringt?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 03 jan 2019, 19:19

^^ Zou kunnen. Ik ben meerdere Baustellen gepasseerd waarbij de rijstroken inderdaad waren verlegd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 19:21

De A3 is in de jaren '70 verbreed en wellicht hebben ze sommige bruggen toen alleen aan de buitenzijde verbreed. Als je het verkeer omlegt naar de buitenzijde dan wordt het oudere deel ontlast. Op de A1 en A7 kom je ook meerdere van dat soort bruggen tegen, soms ingericht als Baustelle, maar ook alleen als een uitbuiging met de markeringen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 03 jan 2019, 19:28

^^ Op een Bundesstrasse in de omgeving van Darmstadt herinner ik mij een brug waar het verkeer over het midden van de brug werd geleid. De rijrichting werd met een VRI geregeld. Er stond een :J17: met onderbord "Brückenschäden" en een gewichtsbeperking tot 7.5 ton.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 03 jan 2019, 19:35

In het najaar van 2015 trof ik dat nogal eens aan op het genoemde traject, vluchtstrook opofferen voor een verschuiving van de verkeersvoering.

Afbeelding

Ik denk ook in de richting van IQ[] en Chris qua verklaring van wat je hebt waargenomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 03 jan 2019, 19:57

^^ Op die foto schijnt het tegemoetkomende verkeer, of althans één rijstrook ervan, op dezelfde rijbaan te liggen.

Dat was niet het geval: rijstrook 1 was afgezet, twee en drie waren in gebruik. Het kan zijn dat de in gebruik zijnde rijstroken naar rechts verlegd waren, waarbij rijstrook 3 dus over de vluchtstrook werd geleid.

Helaas heb ik zo'n situatie, dat je over de vluchtstrook werd geleid, meerdere malen meegemaakt zodat ik mij helaas niet kan herinneren of dat in dit specifieke geval ook het geval was.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 04 jan 2019, 13:30

't Nieuwsbericht van het ongeval zelf was even aan deze draad voorbij gegaan, maar volgens De WDR is de politie achter de oorzaak. Bericht van de NOS:

https://nos.nl/artikel/2266127-veroorza ... ijken.html
Een dodelijk ongeluk bij de Duitse stad Stolberg vlak voor Kerst, blijkt te zijn veroorzaakt doordat een bestuurder een snelheidscontrole wilde omzeilen.

De 20-jarige man reed op 22 december met hoge snelheid op een weg waar 70 kilometer per uur was toegestaan. Om aan het radarsysteem te ontkomen, reed hij een stukje over op de andere rijstrook, zegt de politie na een onderzoek.

Op die rijbaan kwam een tegenligger aanrijden, die om een botsing te voorkomen uitweek naar links. Op dat moment trok ook de 20-jarige bestuurder de auto weer naar de rechterrijstrook, waardoor de auto's frontaal op elkaar klapten.
WDR report: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... t-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 04 jan 2019, 17:03

@Hajo: Toevallig ook nog over de BAB40 - Rheinbrücke Neuenkamp gereden?

Ik zag daar 3x VRI's, Vmax 40 Km/h en Radarkontroll.
Dat was voor mij wel nieuw om te zien: VRI's op de BAB @ Baustelle.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 04 jan 2019, 17:06

^^ Bij Leverkusen heb ik ze gespot en vastgelegd:

Afbeelding

Van de A59->A1.

Neuenkamp niet geweest maar zal ook wel zoiets zijn.

edit: Hajo schreef A3/A12. Lijkt me duidelijk.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » za 05 jan 2019, 16:17

Jeff schreef: vr 04 jan 2019, 17:03 @Hajo: Toevallig ook nog over de BAB40 - Rheinbrücke Neuenkamp gereden?
Nee, die niet. Ik ben vorig jaar wel over de Rheinbrücke Leverkusen gereden. De foto van GuteFahrt laat de situatie daar goed zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 9:57

Sneeuwval in Oost-Duitsland, rond Chemnitz loopt het helemaal vast.

Afbeelding

Verder ook problemen in Zuid-Duitsland, vooral in de grote steden (München, Stuttgart, Augsburg, Nürnberg).

Plaats reactie