Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nickdh » vr 06 jul 2018, 19:58

Vandaag m'n tripje afgesloten met als idee de BAB44n door de Tagebau te rijden. Nou, not.

Vanaf Titz (BAB44) stond het gewoon letterlijk geheel stil en vanuit Bedburg (BAB61) was het ook aanschuiven... Waze toch maar opgestart en die stuurde me binnendoor via de BAB540 en BAB46 weer op de filevrije BAB61. Ik ga niet dik een uur aanschuiven om vervolgens door een groene vlakte te rijden.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » vr 06 jul 2018, 20:36

^^ Dan nog weet ik niet wat ik liever heb: 5-10 jaar grote overlast voor een totale vernieuwing die 10-15 jaar mee kan, of elke 5-10 jaar een maand beperkte overlast voor onderhoud.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 20:47

Er werd 1,5 - 2 uur vertraging gemeld vanaf zowel de A44 als A61 op de WDR:

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » vr 06 jul 2018, 21:01

De WDR heeft daar ook een artikel over geschreven:
:arrow: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... r-100.html

Ik zou het op een zondag proberen. :dyn_hyp:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rogier » vr 06 jul 2018, 21:23

Sendis schreef: vr 06 jul 2018, 19:35
Chris schreef: za 16 jun 2018, 15:02 1 jaar. Daar kan Duitsland nog wat van leren. Daar zou de verbreding waarschijnlijk in 3 segmenten zijn opgeknipt met een bouwtijd van 2 - 3 jaar per segment zodat je 8 jaar lang in de file staat. Ik ben wel eens benieuwd of er niet Duitsers zijn die op zo'n plek frequent komen en het zo snel zien gaan en denken van "hé, zo kan het ook?"
Heet dat niet gewoon Deutsche Gründlichkeit? Ik heb ook het idee dat in Nederland de wegen weer sneller aan onderhoud toe zijn dan in D. Ik kan me vergissen, maar de ondergrond voor autobahnen is sowieso veel robuuster, en moeten nieuwe/gesaneerde stukken snelweg daar 15 jaar mee.
Daar vergis je je lelijk in. In Duitsland wordt vaak SMA gebruikt, wat vaak 15 - 20 jaar mee kan gaan mits het goed (sterk) genoeg aangelegd is.
In Nederland wordt doorgaans ZOAB gebruikt en ZOAB heeft een kortere levensduur en om die reden moet het sneller vervangen worden (na 10 - 15 jaar vaak). Na 20 - 25 jaar worden verhardingen daarnaast van een extra laag asfalt voorzien om de levensduur van de gehele verharding (alle asfaltlagen + fundering) te verlengen. Anders moet men de gehele verharding vervangen, wat veel duurder is en veel meer overlast geeft. In Duitsland wordt in veel gevallen te lang gewacht met onderhoud, zodat men in veel gevallen de gehele verharding moet vervangen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » za 07 jul 2018, 0:27

Je moet ook geen plezierritjes maken in Duitsland. Daar zijn de wegen niet voor bedoeld. :hap:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 07 jul 2018, 19:22

De A6 is vandaag en morgen in beide richtingen dicht bij Sinsheim voor de sloop van een brug. Dit zorgde vandaag al voor behoorlijk grote vertragingen, momenteel (19 uur) nog 1 uur wachttijd aan het einde van de Autobahn richting Heilbronn en 30 minuten richting Mannheim, plus de vertragingen op het onderliggend wegennet van Sinsheim.

Ik neem aan dat die Vollsperrung bij het Kreuz Walldorf wel goed aangegeven staat, dat je beter via de A5-A8 kan rijden. Maar ik verbaas me toch altijd over de urenlange vertragingen bij wegafsluitingen in Duitsland. Er zijn echt veel mensen die ondanks de waarschuwingen op borden, verkeersinformatie op de radio en navigatiesystemen, toch zulke files in rijden. Als er 1 uur wachttijd is bij de laatste afrit is dat echt niet alleen maar verkeer dat in Sinsheim moet zijn.

In Nederland sluiten we vaak gewoon de hele snelweg tussen twee knooppunten af, zodat het verkeer gedwongen wordt om via andere autosnelwegen uit te wijken, maar het Duitse snelwegennet is daar net niet fijnmazig genoeg voor op de meeste plekken.

Overigens is er volgend weekend nog zo'n afsluiting op de A6 bij Sinsheim gepland. De werkzaamheden worden als onderdeel van het PPS project verbreding A6 uitgevoerd, maar de snelweg heeft daar al 2x3 rijstroken. Het gaat om twee lokale bruggen over de A6 die blijkbaar in slechte conditie verkeren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » za 07 jul 2018, 22:19

Chris schreef: za 07 jul 2018, 19:22 In Nederland sluiten we vaak gewoon de hele snelweg tussen twee knooppunten af, zodat het verkeer gedwongen wordt om via andere autosnelwegen uit te wijken, maar het Duitse snelwegennet is daar net niet fijnmazig genoeg voor op de meeste plekken.
Daar zou ik in Duitsland ook strikt op tegen zijn, omdat plaatsen langs de route (zeker als het volgende knooppunt behoorlijk ver weg ligt) dan slecht bereikbaar zouden zijn. Nederland is een klein land, daar kan je dat soort dingen perimenteren, maar in Duitsland geen denken aan.

Mensen moeten nadenken als ze autorijden. Wie dan in een file aanschuift is zelf schuld als het anders kan. Eén voordeel: De slimme automobilist bespaart daarmee extra drukte op de alternatieve routes. Elke auto die in de file staat is weer een auto minder op een alternatieve route.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 08 jul 2018, 17:13

Groningen schreef: wo 27 jun 2018, 21:30 ^^ Maar wél een begrotingsoverschot :top:

Iedereen - ook in D - snapt wat er moet gebeuren: meer geld voor onderhoud of vervanging, en wat meer 's nachts en in het weekend werken (dus niet midden op de dag 2 rijstroken afsluiten om een voegje te vervangen of markering te doen). Iedereen snapt het, iedereen weet het, en tóch verandert er niets. Wanneer staat men echt op om veranderingen te eisen?

En nee, het simpele 'dan gaan al die mensen maar met het OV' gaat niet op. Dit is landwijd, zo extreem en zo langdurend dat dat geen argment mag zijn.
Het OV als optie is gewoon geen optie want dat is ook rampzalig. Ik woon nou 2,5 maand in Frankfurt en ik heb sindsdien twee retourtjes met de trein gedaan; 1 keer naar Bonn en 1 keer naar Regensburg. Van de 4 ritten was ik één keer op tijd, had ik een keer een kwartier vertraging, een keer een uur vertraging en één keer twee uur vertraging.

De rit naar Regensburg heb ik ook al een keer met de auto gedaan maar dat is ook bepaald geen lolletje met de wegwerkzaamheden bij Nürnberg en Würzburg, vooral omdat 's avonds vrachtwagens ervoor kiezen beide rijstroken te gebruiken omdat het zo krankzinnig smal is. De laatste keer dat ik naar Nederland ben gereden (weekend van 15 juni) heb ik dan weer een uur in de file gestaan op de A3 bij Königsforst. Al bij al is reizen binnen Duitsland bepaald geen plezierige onderneming.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Sendis » ma 09 jul 2018, 19:34

Rogier schreef: vr 06 jul 2018, 21:23
Sendis schreef: vr 06 jul 2018, 19:35
Chris schreef: za 16 jun 2018, 15:02 1 jaar. Daar kan Duitsland nog wat van leren. Daar zou de verbreding waarschijnlijk in 3 segmenten zijn opgeknipt met een bouwtijd van 2 - 3 jaar per segment zodat je 8 jaar lang in de file staat. Ik ben wel eens benieuwd of er niet Duitsers zijn die op zo'n plek frequent komen en het zo snel zien gaan en denken van "hé, zo kan het ook?"
Heet dat niet gewoon Deutsche Gründlichkeit? Ik heb ook het idee dat in Nederland de wegen weer sneller aan onderhoud toe zijn dan in D. Ik kan me vergissen, maar de ondergrond voor autobahnen is sowieso veel robuuster, en moeten nieuwe/gesaneerde stukken snelweg daar 15 jaar mee.
Daar vergis je je lelijk in. In Duitsland wordt vaak SMA gebruikt, wat vaak 15 - 20 jaar mee kan gaan mits het goed (sterk) genoeg aangelegd is.
In Nederland wordt doorgaans ZOAB gebruikt en ZOAB heeft een kortere levensduur en om die reden moet het sneller vervangen worden (na 10 - 15 jaar vaak). Na 20 - 25 jaar worden verhardingen daarnaast van een extra laag asfalt voorzien om de levensduur van de gehele verharding (alle asfaltlagen + fundering) te verlengen. Anders moet men de gehele verharding vervangen, wat veel duurder is en veel meer overlast geeft. In Duitsland wordt in veel gevallen te lang gewacht met onderhoud, zodat men in veel gevallen de gehele verharding moet vervangen.
Zoals je het beschrijft, doen ze het in Duitsland toch op een duurzamer manier dan hier. En duurzaamheid, is dat niet een begrip waar men tegenwoordig de mond steeds van vol heeft?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 jul 2018, 19:39

Als je het over duurzaamheid hebt moet je niet alleen kijken naar levensduur maar ook naar de belasting van het winnings- en productieproces, hergebruik van materialen en het gebruikte volume.

Dat iets minder lang meegaat hóeft niet te betekenen dat het minder duurzaam is.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door chriskrusz » ma 09 jul 2018, 22:51

Ja dit is net zoiets als zo lang je kozijnen niet schilderen dat ze helemaal vervangen moeten worden omdat ze weggerot zijn, in plaats van regelmatig te schilderen.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Sendis » di 10 jul 2018, 8:18

Of je plaatst betere (kunststof) kozijnen qua onderhoudsarm, in Duitsland doen ze niet anders :top:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 10 jul 2018, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je alsjeblieft de ^^-tekens gebruiken.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Sendis » di 10 jul 2018, 8:32

Schelpenpaadje schreef: ma 09 jul 2018, 19:39 Als je het over duurzaamheid hebt moet je niet alleen kijken naar levensduur maar ook naar de belasting van het winnings- en productieproces, hergebruik van materialen en het gebruikte volume.

Dat iets minder lang meegaat hóeft niet te betekenen dat het minder duurzaam is.
Kwaliteit, en daar hoort levensduur ook bij, heeft alles met duurzaamheid te maken om het simpele feit dat het minder onderhoud vergt. En dat hebben ze in Duitsland goed begrepen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 8:40

Dat er iemand is die de Duitse aanpak serieus goed vindt. :shutup: Nergens in West-Europa is het wegennet in zo'n slechte staat als in Duitsland. Nergens in Europa heb je zoveel hinder door wegwerkzaamheden als in Duitsland. Vrijwel nergens in Europa duurt het zo lang om een weg aan te leggen als in Duitsland. Er zijn ontzettend veel bouwfouten en inferieur ontworpen infrastructuur dat ver voor de beoogde levensduur weer gesloopt moet worden.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » di 10 jul 2018, 9:29

^^
Dat dus. Dat had je niet beter kunnen verwoorden!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 9:40

Sendis schreef: di 10 jul 2018, 8:18
chriskrusz schreef: ma 09 jul 2018, 22:51 Ja dit is net zoiets als zo lang je kozijnen niet schilderen dat ze helemaal vervangen moeten worden omdat ze weggerot zijn, in plaats van regelmatig te schilderen.
Of je plaatst betere (kunststof) kozijnen qua onderhoudsarm, in Duitsland doen ze niet anders :top:
Zo duurzaam zijn die aardolieproducten anders niet :nothanks:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door verfmeer95 » di 10 jul 2018, 10:17

Sendis schreef: di 10 jul 2018, 8:32
Schelpenpaadje schreef: ma 09 jul 2018, 19:39 Als je het over duurzaamheid hebt moet je niet alleen kijken naar levensduur maar ook naar de belasting van het winnings- en productieproces, hergebruik van materialen en het gebruikte volume.

Dat iets minder lang meegaat hóeft niet te betekenen dat het minder duurzaam is.
Kwaliteit, en daar hoort levensduur ook bij, heeft alles met duurzaamheid te maken om het simpele feit dat het minder onderhoud vergt. En dat hebben ze in Duitsland goed begrepen.
Daarom staan in Nederland nog verschillende jaren 30 bruggen overeind, waar in Duitsland bruggen uit de jaren 60 massaal worden afgebroken. Wat is nu duurzamer?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rogier » di 10 jul 2018, 10:32

Sendis schreef: di 10 jul 2018, 8:32
Schelpenpaadje schreef: ma 09 jul 2018, 19:39 Als je het over duurzaamheid hebt moet je niet alleen kijken naar levensduur maar ook naar de belasting van het winnings- en productieproces, hergebruik van materialen en het gebruikte volume.

Dat iets minder lang meegaat hóeft niet te betekenen dat het minder duurzaam is.
Kwaliteit, en daar hoort levensduur ook bij, heeft alles met duurzaamheid te maken om het simpele feit dat het minder onderhoud vergt. En dat hebben ze in Duitsland goed begrepen.
Als men in Nederland ook voor SMA gekozen had, dan was de levensduur van de deklagen net zo lang geweest als in Duitsland. Het verschil is dat men in Duitsland de gehele verharding vervangt en in Nederland uitsluitend de deklagen vernieuwd en soms een versterking doorvoert. De Nederlandse wegen zijn doorgaans veel beter aangelegd en vooral slimmer onderhouden dan de Duitse wegen. Verder breekt men in Duitsland bij betonverhardingen vaak de verharding volledig uit. Dit is onbegrijpelijk, want is het niet nodig. In Nederland heeft men bij de A28 tussen Amersfoort en Den Dolder de versleten betonverharding kapot gebeukt en met 4 lagen asfalt overlaagd. De oude betonverharding is hierbij blijven liggen. De reden lagere kosten en kortere duur van de werkzaamheden. De kapot geslagen betonverharding kan namelijk ook als een fundering voor de asfaltverharding gebruikt worden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 jul 2018, 10:51

^^
Dat is eigenlijk een typisch voorbeeld van Duitse "Gründlichkeit" ten top. Zelfs al is iets helemaal niet nodig, in Duitsland pakt men liever alles aan. Dat is niet alleen in de wegenbouw zo, dat zie ik overal terug. Ook in m'n werk, waar veel onnodige tijd in verspilt wordt. Enfin, ik kan daar opzich ook weer m'n voordeel in doen, maar toch... Het is soms om wat moe van te worden.

En dan heb je natuurlijk ook nog genoeg voorbeelden dat de zgn. "Gründlichkeit" helemaal niet persé hogere kwaliteit hoeft te betekenen, maar dat is dan weer een andere discussië.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Groningen » di 10 jul 2018, 20:17

Sendis schreef: ma 09 jul 2018, 19:34
SPOILER: TOON

Rogier schreef: vr 06 jul 2018, 21:23
Sendis schreef: vr 06 jul 2018, 19:35
Chris schreef: za 16 jun 2018, 15:02 1 jaar. Daar kan Duitsland nog wat van leren. Daar zou de verbreding waarschijnlijk in 3 segmenten zijn opgeknipt met een bouwtijd van 2 - 3 jaar per segment zodat je 8 jaar lang in de file staat. Ik ben wel eens benieuwd of er niet Duitsers zijn die op zo'n plek frequent komen en het zo snel zien gaan en denken van "hé, zo kan het ook?"
Heet dat niet gewoon Deutsche Gründlichkeit? Ik heb ook het idee dat in Nederland de wegen weer sneller aan onderhoud toe zijn dan in D. Ik kan me vergissen, maar de ondergrond voor autobahnen is sowieso veel robuuster, en moeten nieuwe/gesaneerde stukken snelweg daar 15 jaar mee.
Daar vergis je je lelijk in. In Duitsland wordt vaak SMA gebruikt, wat vaak 15 - 20 jaar mee kan gaan mits het goed (sterk) genoeg aangelegd is.
In Nederland wordt doorgaans ZOAB gebruikt en ZOAB heeft een kortere levensduur en om die reden moet het sneller vervangen worden (na 10 - 15 jaar vaak). Na 20 - 25 jaar worden verhardingen daarnaast van een extra laag asfalt voorzien om de levensduur van de gehele verharding (alle asfaltlagen + fundering) te verlengen. Anders moet men de gehele verharding vervangen, wat veel duurder is en veel meer overlast geeft. In Duitsland wordt in veel gevallen te lang gewacht met onderhoud, zodat men in veel gevallen de gehele verharding moet vervangen.
Zoals je het beschrijft, doen ze het in Duitsland toch op een duurzamer manier dan hier. En duurzaamheid, is dat niet een begrip waar men tegenwoordig de mond steeds van vol heeft?
Inderdaad. En dat in het land wat in een vlaag van emotie een van de schoonste energiebronnen (kernenergie) inruilt voor de smerigste (bruinkool).

Maar inderdaad, het asfalt gaat er langer mee (al is het in NL weer stiller door ZOAB). Echter: als je dan zo lang wacht met je onderhoud dat je de hele weg tot op het zandbed moet uitbreken en opnieuw aanleggen, is er van duurzaam doen ook weinig meer over...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 12 jul 2018, 21:15

Op de A2 bij Gütersloh moesten mensen overnachten op de Autobahn omdat de snelweg dicht was vanwege een ongeval. Zo'n 20 auto's moesten afgesleept worden omdat de accu leeg was gelopen. De wachttijd bedroeg 7 uur.

Je vraagt je af waarom ze het verkeer dan niet terugleiden. Je kan toch niet maken dat mensen 7 uur lang moeten wachten?

https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... h-100.html

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 12 jul 2018, 21:30

Ik had het ook al gelezen en vroeg mij hetzelfde af. Er waren ook honderden liters diesel over het wegdek uitgesmeerd, misschien had het daar iets mee te maken? Of uitzonderlijk vervoer stammend uit Nederland dat dit verhinderde? Deze kwamen ook aanrijden en moesten in Steinhagen de ganse dag wachten. Dat vervoer mag alleen 's nachts.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 13 jul 2018, 0:35

Waarom zou je auto's met lege accu in vredesnaam afslepen? Er is vast wel iemand met startkabels en er zijn vast ook nog mensen met genoeg stroom in de batterij...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 13 jul 2018, 16:05

Drukte in Zuid-Duitsland. Met name Karlsruhe is een gridlock. Google Maps rapporteert 1,5 uur vertraging op de A5 in beide richtingen en bijna een uur op de B10.

Afbeelding

Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Groningen » vr 13 jul 2018, 19:58

^^ Dat is niet Malsch. Waarschijnlijk extra drukte door vakantie uittochten. Of is dit door werkzaamheden veroorzaakt dagelijks leed?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Rein » vr 13 jul 2018, 20:00

Volgens mij was er vanmiddag een ongeluk wat mogelijk heeft bijgedragen aan de filevorming.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 13 jul 2018, 20:42

Een antwoord op vragen van de Grünen over hoeveel Baustellen er zijn - per jaar - op Bundesstraßen en Autobahnen. Voor Bundesstraßen bestaat geen meldplicht dus daar zijn geen cijfers van bekend. Wel van de Autobahnen.

Aantal langer durende wegwerkzaamheden op de Autobahn in de periode 1 juni t/m 1 oktober:

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jul 2018, 2:02

^^
Dat strijkt ook wel met mijn eigen indrukken dat het de laatste twee jaar er toch iets 'beter' op geworden is in vergelijk met daarvoor. Het is zonder twijfel nog steeds een bende, maar niet meer zo erg als in 2014-2016. En het geeft ook wel aan dat ook 10 jaar geleden al best de nodige wegwerkzaamheden waren. Gevoeld was Duitsland ook in de jaren '90 tijdens mijn jeugd al een flinke "Baustelle".
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 14 jul 2018, 8:59

Het is toch wel vrij dramatisch dat ze nu al 10 jaar lang gemiddeld elke 20 - 25 kilometer een Baustelle hebben op de Autobahn. Het meest opvallende is ook dat het niet echt beter wordt, je zou denken dat met zoveel werkzaamheden ongeveer het complete netwerk opnieuw aangelegd had kunnen zijn. In Nederland is in 2006-2007, dus in twee jaar tijd, 50% van de snelweglengte opnieuw geasfalteerd.

Plaats reactie