Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » di 11 jun 2019, 22:01

^^ Die staan er nog steeds.
Grofweg 500 meter na de grensovergang ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 jun 2019, 11:08

Chris schreef: zo 09 jun 2019, 15:54Ik ben net naar Kempten gereden. De hoeveelheid snelheidsbeperkingen tot 100 of minder is wel extreem. Op sommige trajecten om de 10 kilometer en er lijken nauwelijks trajecten langer dan 20 km zonder baustelle, brückenschäden of andere hindernissen te zijn.
Kom zelf net weer terug uit Zwitserland en Italië. De afgelopen weken steeds via de A81 gereden en opmerkelijk weinig wegwerkzaamheden. Alleen tussen Heilbronn en Leonberg zijn er diverse kortere wegwerkzaamheden, het hele stuk van Böbblingen tot aan het einde bij Gottmadingen is vrij van wegwerkzaamheden. Tussen Würzburg en Heilbronn alleen één wat langere "Baustelle". In de nacht was het heerlijk doorrijden met een stuk minder vrachtverkeer als op de A5, laat staan de muur aan vrachtwagens op de A7. Dan kan je prima met wat hogere snelheden cruisen.

Zelfs in de spits is de A81 eigenlijk vrij goed te doen met slechts overzichtelijke vertragingen rond Ludwigsburg und Böblingen, die deels door slim gebruik te maken van rijstroken of de B464 iets omzeild kunnen worden.

De A7 heb ik een paar weken terug ook tot aan Füssen bereden. Daar vond ik het flink irritant rijden met de vele wegwerkzaamheden. Pas ten zuiden van Ulm schoot het een beetje op wat na Memmingen nogmaals beter werd. Echt stabiel doorrijden kon echter pas het laatste stuk vanaf Kempten. Daarvoor was dan de Grenztunnel afgesloten. Het stuk binnendoor door Füssen schiet dan weer niet bepaald op, ondanks weinig verkeer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nickdh
autoweg
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nickdh » do 13 jun 2019, 14:37

Het was, zacht gezegd, drama om om Mönchengladbach heen te komen. Kwam van de A44 af en moest dus de A52 richting Roermond nemen om vervolgens af te zakken via de A61. Alles leuk en aardig, totdat je de uitvoeger krijgt.

Welke oetl*l heeft bedacht om eerst twee stroken te hebben, vervolgens ééntje en daarna weer twee om daarna nogmaals terug te gaan naar één? Dat is een recept voor opstroping en dus files. Ik heb er een goede 45 minuten over gedaan om van de A44 :AS: 22 naar de A61 te komen.

De beruchte bocht in Kreuz Holz vanaf de A46-west naar de A44-A61 is inderdaad een venijnige. Lijkt niet scherp op het eerste gezicht, maar met een km/h of 100 mag je blij zijn als er nog loopvlak op de zijkant van je banden zit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jun 2019, 17:31

nickdh schreef: do 13 jun 2019, 14:37De beruchte bocht in Kreuz Holz vanaf de A46-west naar de A44-A61 is inderdaad een venijnige. Lijkt niet scherp op het eerste gezicht, maar met een km/h of 100 mag je blij zijn als er nog loopvlak op de zijkant van je banden zit.
De andere kant op is het al net zo'n drama. Geen snelheidsbeperking en dan wordt je toch ineens verrast door een flinke knik. Ridicuul wegontwerp.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 9:44

Chaos in het Dreieck Köln-Heumar. Een tankauto is gistermiddag verongelukt op de flyover van de hoofdrijbaan van de A59 naar de A3. Naar verwachting gaat de A59 pas morgenochtend weer open, dat betekent een afsluiting van rond de 40 uur.

Dit viaduct verkeert in zeer slechte conditie, zoals te zien op de foto waren er geleiderails geplaatst om de rijbaan te versmallen en daarmee fysiek te voorkomen dat verkeer op de vluchtstrook staat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 15:36

Aan het einde van de A39 bij Lüneburg is een vrachtauto gecrasht en uitgebrand in een Baustelle. De oorzaak was vermoedelijk dat de bestuurder in slaap gevallen is. De A39 is al de hele dag dicht en het gloednieuwe asfalt kan meteen weer vervangen worden.

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » wo 19 jun 2019, 16:07

Autowegstatus op een A-weg?
Die snap ik even niet (of zijn dat nog oude borden?)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jun 2019, 16:40

Zoals Chris al schreef is dit het einde van de A39, die gaat hier over in de B4.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 25 jun 2019, 20:11

Op de A8 München - Augsburg zijn vrachtwagens op elkaar geklapt. Eén LKW had pech en parkeerde op de vluchtstrook, een achterop komende vrachtwagen knalde daar boven op en brandde uit. Het ongeval gebeurde al voor 15 uur en de snelweg is vermoedelijk de rest van de dag dicht. Blijkbaar vindt men dat bestuurders maar lekker 9 of 10 uur lang in de hitte op de Autobahn moeten wachten, uit de berichtgeving kan je opmaken dat men water uitdeelt en omkerend verkeer niet getolereerd wordt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 25 jun 2019, 20:37

^^ :nuts:

Onder Polizei begeleiding laten omkeren naar de eerste aansluiting achter het ongeval, dat punt beveiligen en van daaruit kan het verkeer een andere route zoeken. Een U-route volgen bijvoorbeeld.

Waar precies vond dat ongeval plaats?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 25 jun 2019, 20:44

Tussen de tweelingafrit Odelzhausen en Adelzhausen. Deze liggen 7 kilometer uit elkaar.

Ik vraag me af of er elders in Duitsland (of misschien wel Europa) twee afritten achter elkaar zijn met maar 1 letter verschil.

martien
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door martien » di 25 jun 2019, 21:36

^^ op de N366 heb je vanuit het noorden op 500m van elkaar twee keer de afrit "Ter Apel" :hap:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 25 jun 2019, 22:30

Ik snap ook niet waarom het verkeer niet onder begeleiding zou kunnen keren, zeker als duidelijk is dat het erg lang gaat duren. Truckers hebben op zich wel faciliteiten om het lang uit te houden op zo'n plek, maar automobilisten niet. Als je 5 of 10 uur moet wachten is een flesje water van de THW echt niet voldoende.

Alternatief zouden ze de snelweg kunnen afsluiten en het ingesloten verkeer langs het ongeval kunnen leiden, waarna de snelweg leeg is. In Duitsland zie je wel vaker dat er extreem lange afsluitingen na ongevallen zijn.

De Bayerischer Rundfunk bericht over mensen die onwel zijn geraakt in de file en een zwangere vrouw die naar het ziekenhuis gebracht moest worden: https://www.br.de/nachrichten/bayern/me ... ke,RUQpkGw

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » wo 26 jun 2019, 0:59

Bizar. Dan is het in NL toch een stuk beter geregeld, vind ik.

Er wordt toch weleens internationaal kennis uitgewisseld?

Je zal maar net regionaal even een stukje snelweg gekozen hebben en dan betrokken wordt bij die volsperrung voor zoveel uren die je niet gepland had.. :schrikreactie:

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 26 jun 2019, 6:53

Durashift schreef: wo 26 jun 2019, 0:59 Bizar. Dan is het in NL toch een stuk beter geregeld, vind ik.
Oh ja? Ik hoor ook in Nederland hoogst zelden dat mensen (begeleid) terug mogen rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » wo 26 jun 2019, 8:33

Ik heb ooit (vele jaren geleden), ook op de A8 eens een ongeval gezien in tegenrichting. Iets verderop werd de linkerrijstrook afgesloten, en verkeer werd teruggeleid via de middenberm naar die linkerrijstrook. ik dacht dat dat ook ergens in die regio was. Het kan dus wel (althans: het kón) in Duitsland. Misschien wil men niet meer nog een file creëren (met kans op nog meer ongevallen) door het afsluiten van een rijstrook voor terugrijders?
Laatst gewijzigd door Palance op wo 26 jun 2019, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jun 2019, 8:34

Egbert schreef: wo 26 jun 2019, 6:53
Durashift schreef: wo 26 jun 2019, 0:59 Bizar. Dan is het in NL toch een stuk beter geregeld, vind ik.
Oh ja? Ik hoor ook in Nederland hoogst zelden dat mensen (begeleid) terug mogen rijden.
In Nederland wordt de weg vaak veel sneller weer vrijgeruimd. De kans dat je in Nederland zo lang vast staat is veel kleiner.

Ik ben een keer onder begeleiding gekeerd en via een VZP naar het OWN geleid. Dat was bij een nachtelijk ongeval op de A1/A2 in Zwitserland vlak voor :KP: Wiggertal.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 8:39

Palance schreef: wo 26 jun 2019, 8:33 Misschien wil men niet meer nog een file creëren (met kans op nog meer ongevallen) door het afsluiten van een rijstrook voor terugrijders?
Ongetwijfeld hangt ook veel af van de vraag of er reguliere calamiteitendoorsteken zijn en hoe die ten opzichte van het incident liggen. Vanaf dat moment weet je ook hoeveel mensen er nog zullen achterblijven tussen CaDo en incident, hoeveel moeite begeleid omkeren zou kosten etc. Het opzetten van dat tegenverkeer op de andere rijbaan kost sowieso even, dus dat lijkt me een proces dat je alleen inzet wanneer je een versperring van pak 'm beet meer dan drie uur verwacht. Mensen een middag of langer laten staan vind ik persoonlijk niet gewenst. Dat is dan of een flinke inschattingsfout of een soort laissez-faire dat we in bredere zin wel kennen van de Duitse snelwegen: "niet ons probleem dat die Baustelle enorme files veroorzaakt."

Ik heb zelf één keer achter zo'n incident gestaan bij Florence. Daar ging de CaDo na een ruim uur open. Eerste wat ze deden was om de eerste auto's achter de CaDo door te laten, waarmee ruimte ontstond voor terugrijden door degenen die vóór de doorsteek stonden. Hoe dat laatste precies verliep, weet ik niet. Ik zat in de eerste groep die door mocht; het was alleen zo dat vrienden die kort achter ons zaten nog heel veel langer hadden moeten wachten doordat zij moesten wachten op de auto's die vóór de doorsteek stonden. Kan me ook ergens voorstellen dat dat geen extreem begeleid proces is. Je zet een agent neer die bepaalt wie aan de beurt is om te keren en je bij het keren helpt; en dan heb je een tweede mannetje nodig die bij de doorsteek goed in de gaten houdt dat een U-bocht wordt gemaakt en dat de mensen achter de doorsteek blijven wachten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 9:06

Je zou denken dat het toch niet onmogelijk moet zijn om binnen 1 of 2 uur een doorgang langs het ongeval te creëren om in elk geval het ingesloten verkeer weg te leiden? Je kan met een zware berger toch wel iets aan de kant slepen mochten er echt 3 rijstroken en een vluchtstrook versperd zijn?

Wellicht is er protocol dat verkeer niet door een ongevalsplaats mag rijden tot alles weg is?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » wo 26 jun 2019, 11:02

Chris schreef: wo 26 jun 2019, 9:06Wellicht is er protocol dat verkeer niet door een ongevalsplaats mag rijden tot alles weg is?
^^ Ja.

Na elk ongeval wordt er eerst een rapport opgemaakt om de oorzaak van het ongeval te bepalen en de schuldvraag vast te stellen. Dat kan met de moderne techniek van tegenwoordig vrij snel: foto’s, video, drone inzet. Daarbij moeten de brokstukken ook op hun plaats blijven liggen. Zodra dat is afgerond wordt de rommel zo snel mogelijk opgeruimd.

Uiteraard gaat de aandacht altijd eerst uit naar mogelijke slachtoffers.

In dit specifieke geval begrijp ik niet dat men niet minimaal één rijstrook (rijstrook 1, de meest linker) heeft kunnen vrijmaken. Dit deel van de A8 telt 2x3 rijstroken, dus de ruimte is er. Onbegrijpelijk. :neenee:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jun 2019, 12:04

Chris schreef: di 25 jun 2019, 22:30In Duitsland zie je wel vaker dat er extreem lange afsluitingen na ongevallen zijn.
Ooit heb ik eens op dit forum bericht dat ik in februari 2013 's nachts op de A5 bij Bruchsal enkele uren vast stond vanwege een ongeval. Daar was ik ook de laatste afrit voor het ongeval net voorbij. Dat was in de winter bij temperaturen onder 0 ook niet bepaald een pretje om uren te wachten, maar wel net wat 'beter' als bij de enorme hitte nu.

Persoonlijk heb ik voor die lange duur ook weinig tot geen begrip. De snelweg moet toch verder afgesloten worden, waarom kan men niet draaien en dan via de laatste oprit voor het ongeluk de snelweg verlaten?! Daar zet je een politieagent neer die wat coordineerd en klaar. In het overreglementeerde Zwitserland kan het ook... Mensen urenlang (en zeker bij deze hitte) laten wachten is onmenselijk. 9-10 uur (!) wachten is nogal wat, of zijn ze desondanks afgesloten snelweg er toch wat eerder langs gelaten?
Durashift schreef: wo 26 jun 2019, 0:59 Er wordt toch weleens internationaal kennis uitgewisseld?
Dat gebeurd wel, maar in Duitsland zijn ze blind en/of bang voor veranderingen. "Het heeft altijd zo al gewerkt, waarom veranderen?!" :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door JarnoNL96 » wo 26 jun 2019, 19:58

Gisteren is er op de A2 ter hoogte van Kamener Kreuz een 70 jarige vrouw uit nederland om het leven gekomen.

Flink klap geweest op de foto te zien.
https://www.bild.de/regional/ruhrgebiet ... .bild.html

Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » wo 26 jun 2019, 23:08

^^ zo te zien is het verkeer achter dit ongeval wel terug geleid?

Egbert schreef: wo 26 jun 2019, 6:53 (..)
Oh ja? Ik hoor ook in Nederland hoogst zelden dat mensen (begeleid) terug mogen rijden.
In de tv serie 'strijd tegen de file' op minuut 35 (beslissing) en minuut 41 (start ontruiming van fileplek).
https://www.youtube.com/watch?v=QB0c5XWcOT4

.. en vanmiddag nog bij de brandende hooibalen in de middenberm van de A12 bij Bodegraven.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/385906 ... -hooibalen

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » do 27 jun 2019, 6:37

Het ongeluk is luttele meters achter het Kamener Kreuz gebeurd. De hoeveelheid terug te leiden verkeer is daardoor beter regelbaar dan tussen Odelzhausen en Adelzhausen.

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Boeing777 » do 27 jun 2019, 20:57

JarnoNL96 schreef: wo 26 jun 2019, 19:58 Gisteren is er op de A2 ter hoogte van Kamener Kreuz een 70 jarige vrouw uit nederland om het leven gekomen.

Flink klap geweest op de foto te zien.
https://www.bild.de/regional/ruhrgebiet ... .bild.html

Afbeelding
Volgens een Duitse website hadden de hulpdiensten de grootste moeite om überhaupt bij dit ongeval te komen.
Dit werd veroorzaakt door de (het zal ook eens niet) niet aanwezige Rettungsgasse.
De brandweer moest telkens uitstappen om de weg vrij te maken, door bestuurders aan de kant te manen.
Sommige hulpverleners zijn zelfs vanaf een brug die kort na de ongevalslocatie over de A2 voerde, naar de locatie gelopen, door de buitentemperatuur een extreme belasting. Het valt me weleens op dat de Rettungsgasse meer dan eens niet functioneert. Zal wel elke dag file zijn daar, wat bijdraagt aan het niet Bilden der Rettungsgasse :down: ... Wat mij betreft mogen de daarvoor geldende Bußgelder, Punkte, en Fahrverbote flink omhoog worden geschroefd. Ik zeg niet dat deze mevrouw het wel had gered als de hulpdiensten er zeer snel waren, maar het zal heus weleens voorkomen dat ze wel te laat komen, en dat iemand het wel had overleefd als ze op tijd waren geweest....

Link: https://www.lokalkompass.de/stadtspiege ... n_a1160583

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 27 jun 2019, 21:00

Een Rettungsgasse lijkt in theorie handig maar in de praktijk ben je te afhankelijk van wat elke automobilist en chauffeur doet, waardoor het nogal een onbetrouwbare methode is om snel door een file te komen. Brede vluchtstroken zijn dan beter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » do 27 jun 2019, 21:20

^^ Dat, inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Boeing777 » do 27 jun 2019, 22:44

Chris schreef: do 27 jun 2019, 21:00 Een Rettungsgasse lijkt in theorie handig maar in de praktijk ben je te afhankelijk van wat elke automobilist en chauffeur doet, waardoor het nogal een onbetrouwbare methode is om snel door een file te komen. Brede vluchtstroken zijn dan beter.
Daar heb je zeker een punt ja. Op Autobahnen met 2 rijstroken per richting werkt het meestal het beste. Als er meer rijstroken zijn werkt het al beduidend minder goed. Ik zorg altijd dat als er een file is, ik zo snel mogelijk op de meest linker, of meest rechter rijstrook kom. Niet op de middelste rijstrook, want dan ben je afhankelijk van wat de bestuurders rechts van je doen, en als je dan al in het midden rijd en je gaat een beetje rechts rijden, dan zitten zo dom te kijken zo van wat ben jij nou weer aan het doen, wat kom je dichtbij..

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Feder » za 29 jun 2019, 1:11

Afbeelding
161 stopverbodsborden over een afstand van 400 meter. In Lübeck nemen ze het zekere voor het onzekere :top:

Het is maar tijdelijk, maar toch... Zelfs voor de meeste Duitsers gaat dit 'Schilderwald' veel te ver, is te lezen in de reacties op het artikel van de NDR: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... ld106.html

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Feder » za 29 jun 2019, 2:43

Boeing777 schreef: do 27 jun 2019, 22:44 Daar heb je zeker een punt ja. Op Autobahnen met 2 rijstroken per richting werkt het meestal het beste. Als er meer rijstroken zijn werkt het al beduidend minder goed. Ik zorg altijd dat als er een file is, ik zo snel mogelijk op de meest linker, of meest rechter rijstrook kom. Niet op de middelste rijstrook, want dan ben je afhankelijk van wat de bestuurders rechts van je doen, en als je dan al in het midden rijd en je gaat een beetje rechts rijden, dan zitten zo dom te kijken zo van wat ben jij nou weer aan het doen, wat kom je dichtbij..
Lastiger is het als er door werkzaamheden slechts 2 versmalde rijstroken zijn, waardoor een Rettungsgasse zeer lastig te vormen is.
In een film (https://www.youtube.com/watch?v=Mbl7Bg8OzsQ) over het werk van de brandweer is dat goed te zien. Bij het aanrijden naar een verkeersongeluk op de A42 is er bijna geen doorkomen aan. Niet alleen omdat de ruimte op de weg ontbreekt, maar ook omdat automobilisten zich als 'Geisteskranken' gedragen. De ergernis bij de bevelvoerder kan ik goed begrijpen.

Plaats reactie