Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Boeing777 » za 29 jun 2019, 9:24

Feder schreef: za 29 jun 2019, 2:43
Boeing777 schreef: do 27 jun 2019, 22:44 Daar heb je zeker een punt ja. Op Autobahnen met 2 rijstroken per richting werkt het meestal het beste. Als er meer rijstroken zijn werkt het al beduidend minder goed. Ik zorg altijd dat als er een file is, ik zo snel mogelijk op de meest linker, of meest rechter rijstrook kom. Niet op de middelste rijstrook, want dan ben je afhankelijk van wat de bestuurders rechts van je doen, en als je dan al in het midden rijd en je gaat een beetje rechts rijden, dan zitten zo dom te kijken zo van wat ben jij nou weer aan het doen, wat kom je dichtbij..
Lastiger is het als er door werkzaamheden slechts 2 versmalde rijstroken zijn, waardoor een Rettungsgasse zeer lastig te vormen is.
In een film (https://www.youtube.com/watch?v=Mbl7Bg8OzsQ) over het werk van de brandweer is dat goed te zien. Bij het aanrijden naar een verkeersongeluk op de A42 is er bijna geen doorkomen aan. Niet alleen omdat de ruimte op de weg ontbreekt, maar ook omdat automobilisten zich als 'Geisteskranken' gedragen. De ergernis bij de bevelvoerder kan ik goed begrijpen.
Dat is inderdaad ook zeker waar. In Baustelles is het inderdaad heel erg lastig. Dan is ook de regel ''Versetzt fahren'' van kracht volgens mij. Of al het verkeer op 1 rijstrook van de 2 bijvoorbeeld. Alleen in de praktijk werkt dat nooit.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 29 jun 2019, 12:01

^^ Dat 'Versetzt fahren'' betekend eigenlijk niets : immers is er niet meer extra capaciteit.

Veel mensen weten niet dat de breedte van hun auto inclusief buitenspiegels is, maar wanneer de bebording :C18: dit aangeeft dit EXCLUSIEF spiegels is. Met andere woorden, veel verkeer mag op een baan dat maximaal 2,0m is niet eens rijden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 12:05

Als je schuin achter een vrachtwagen blijft hangen in een smalle baustelle gaan mensen achter je vaak heel erg drukken. Dat versetzt fahren werkt om die reden al niet zo goed.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 29 jun 2019, 13:35

mhkamp schreef: za 29 jun 2019, 12:01 (...)

Veel mensen weten niet dat de breedte van hun auto inclusief buitenspiegels is, maar wanneer de bebording :C18: dit aangeeft dit EXCLUSIEF spiegels is. Met andere woorden, veel verkeer mag op een baan dat maximaal 2,0m is niet eens rijden.
Je laatste zin klopt, maar volgens mij moet je inclusief en exclusief omdraaien in je post. En dit geldt, voor zover ik kan nagaan, wel in Duitsland, maar bijvoorbeeld niet in Nederland, België en Frankrijk.

Kortom, ben je exclusief spiegels 1,90 m breed en inclusief spiegels 2,10 m, dan mag je in Duitsland niet rijden op een weg / rijstrook met een maximale breedte van 2,00 m, maar in Nederland, België en Frankrijk wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 29 jun 2019, 14:55

^^ Mijn fout :oops: Had inderdaad omgedraaid moeten worden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 01 jul 2019, 21:47

Een flinke bosbrand (voor Duitse begrippen) in Mecklenburg-Vorpommern: https://www.ad.nl/buitenland/enorme-bos ... ad5d80425/

Deze bosbrand is op een militair oefenterrein bij Lübtheen, ten westen van Ludwigslust. Het AD en ANWB Europa leggen echter de link met een afsluiting van de A2 bij Theeßen door een bosbrand. Dit zijn echter twee verschillende branden die behoorlijk ver uit elkaar liggen (bijna 150 kilometer) en dus niks met elkaar te maken hebben.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » di 02 jul 2019, 9:36

^^ Goeie journalistiek weer :duck:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 03 jul 2019, 19:59

De A3 Frankfurt - Köln is al de hele dag dicht door ongevallen ter hoogte van Wiesbaden. Vanochtend vroeg kwamen twee kleine voertuigen met elkaar in botsing. De snelweg was daarna circa 5 uur lang afgesloten, waardoor een file van 20 kilometer lengte ontstond. Toen de weg weer werd geopend knalden meerdere vrachtauto's op elkaar, waarna de snelweg weer dicht moest. Momenteel (13 uur na het eerste ongeval) staat er nog steeds 20 kilometer file.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 04 jul 2019, 17:05

De A3 was vandaag opnieuw de halve dag dicht tussen Seligenstadt en Offenbach (regio Frankfurt). Een vrachtauto botste op een file, de cabine werd er vanaf gerukt, de aangereden vrachtwagen kwam op het chassis daarvan te staan en dreigde omver te vallen. Wonder boven wonder had de chauffeur alleen lichte verwondingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » do 04 jul 2019, 17:07

^^ schietcabine? :shutup: zoals schietstoel?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Schelpenpaadje » zo 07 jul 2019, 14:30

Chris schreef: za 29 jun 2019, 12:05 Als je schuin achter een vrachtwagen blijft hangen in een smalle baustelle gaan mensen achter je vaak heel erg drukken. Dat versetzt fahren werkt om die reden al niet zo goed.
Ik rijd in een baustelle liever schuin achter een vrachtwagen, dan op dezelfde afstand er recht achter.
Je probeert in zo'n situatie zo veel mogelijk met het verkeer mee te rijden en tegelijk beducht te zijn op afremmen voor je. Dan helpt versetzt fahren in elk geval om wat meer zicht te hebben en meer afstand tot degene voor je.
Met een beetje ballen en enigszins genoeg ruimte kom je vaak ook nog wel voorbij een vrachtwagen of langzame weggebruiker.
Als ik schuin achter iemand zit, er niet langs kom en ik al de vmax rijd heeft degene achter me gewoon pech.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 08 jul 2019, 7:08

Goeie redenatie. Waarom zouden we ons aan de verkeersregels houden als we simpelweg kunnen zeggen "dan heeft degene achter me gewoon pech."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 jul 2019, 7:40

Welke verkeersregel overtreed ik als ik "versetzt" rijd (zoals voorgeschreven) en me aan de vmax houd (of tenminste met het verkeer meerijd)?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » ma 08 jul 2019, 8:17

Onvoldoende rechts houden? Het hinderen van het overige verkeer? Ik ken de Duitse regels niet uit mijn hoofd, maar ze zullen vast wel iets in die richting hebben. Dan kan het verkeer dat de maximumsnelheid ook niet overschrijdt, maar harder gaat dan jij er gewoon langs kan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 9:04

^^ Versetzt fahren wordt ook vaak gebruikt in combinatie met een inhaalverbod. Bij versetzt fahren is het expliciet niet de bedoeling dat iedereen rechts houdt.

Bij een gewone Baustelle, zonder versetzt fahren, dien je natuurlijk rechts te houden als je niet gaat inhalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 11:26

Vanacht aangehouden door de politie op de B236 nabij Allendorf. Eerst leek een auto op hoge snelheid achter me aan te komen, waarna de auto gedurende enkele kilometers bovenop m'n bumper kleefde, ook al reed ik ook flink door (110-120 bij Vmax 100). Enorm irritant. Net toen ik bij een parkeerplek langs de kant wilde om de idioot voorbij te laten kwam een lang recht stuk weg, waar ik langzamer ben gaan rijden, zodat m'n opdringerige achterbuurman er makkelijk langs kon. Niks van dat alles... de auto bleef achter me kleven en even later ging de kerstverlichting met STOP achter me aan.

Langs de kant vonden de agenten het maar raar wat ik 's nachts op de B236 te zoeken had en dat ze "grote moeite hadden mij bij te houden". Nu was ik inderdaad wat vlot oppad, maar niet echt ver boven de Vmax. De B236 is ter plekke een bochtige weg, maar elke bocht kan ik dromen. Zij betoonden de weg was Vmax 80, maar als ik erop wees dat dat niet klopte, wilde de agenten er niks van weten.

Eén agent begon met een zaklamp in m'n ogen te schijnen en vond m'n pupillen te traag reageren. De vraag was niet of ik alcohol of drugs genomen zou hebben, maar waar en wanneer. Enfin, natuurlijk was ik nuchter en heb snel aan een alcohol en urinetest meegewerkt, om meteen weer verder te kunnen, anders loop je het risico naar het bureau gebracht te worden voor een bloedtest. De continue vragen waren wel enorm opdringerig. Omdat ik wist dat ik iets te snel was, heb ik maar niks over het bumperkleven gezegd (had immers nog een flinke rit naar Italië voor me en geen zin in discussië of tijdverlies), maar ik vond het onacceptabel. Naja, het hele gebeuren heeft nog geen 10 minuten gekost en geen bon. De agenten waren verwonderd dat alle tests nuchter uitgingen... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » di 09 jul 2019, 12:54

Even mierenneuken: het was dus een staandehouding i.p.v. een aanhouding.

Maar mooi dat je je weg weer kon vervolgen zonder bon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 14:17

^^
Ja dat klopt, net als alcohol eigenlijk ook drugs is en het begrip "alcohol en drugs" ook niet klopt. Maar goed, iedereen begrijpt waar het om gaat. In Duitsland ben je niet verplicht aan tests mee te doen (ook een ademtest voor alcohol is niet verplicht), maar als men een basisverdacht heeft kan men per bevel van de officier van justitie een bloedtest afdwingen. Is die test positief moet je de kosten van 500 euro er ook voor dokken, is de test negatief, dan natuurlijk niet. Maar alvorens je op het bureau bent, er een arts ter plaatse is (politie mag natuurlijk niet zelf bloedprikken) en dan de resultaten beschikbaar zijn, gaan heel wat uurtjes overheen. Dan maar snel die voortests als je toch niks te verbergen hebt... Irritant is het wel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » di 09 jul 2019, 15:51

SnarfFlevoland schreef: di 09 jul 2019, 14:17Maar alvorens je op het bureau bent, er een arts ter plaatse is (politie mag natuurlijk niet zelf bloedprikken) en dan de resultaten beschikbaar zijn, gaan heel wat uurtjes overheen.
Als je niet veel te veel hebt gezopen zou je dus de tijd kunnen afwachten omdat de bloedwaarden ondertussen dalen. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 16:00

^^
Dat is in Duitsland inderdaad een goede truc als je teveel alcohol hebt gedronken. :twisted: Als je geen alcohol hebt genuttigd helpt uiteraard snel even blazen om je meteen te ontlasten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Lekkere Kwal » di 09 jul 2019, 16:42

In Nederland mag je ook na de ademanalyse een tegenonderzoek eisen, wat dan een bloedtest is. Is wel voor rekening van jou en moet eerst betaald zijn voordat de test wordt afgenomen. Helaas wordt dat wel voor de rechtsgeldigheid binnen anderhalf uur afgenomen, dus veel kans op een sterk verminderd resultaat heb je dan niet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » di 09 jul 2019, 16:54

Als het op een glas zou aankomen kan je die 90 minuten wel wagen, als je écht ver over je theewater bent...tja dan heb je andere problemen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » di 09 jul 2019, 17:17

^^ In prioriteiten stellen. Wel geld voor drank, niet voor een taxi :heygrr:

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Feder » di 23 jul 2019, 16:58

Afbeelding
Vrachtwagens spelen vandaag de hoofdrol bij autobahnellende op de A7 bij Hildesheim.

Vrachtwagen 1 strandt met een kapotte band. De politie komt ter plaatse om de situatie te beveiligen.
Vrachtwagen 2 heeft dit te laat in de gaten en ramt de politiewagen. Gelukkig waren de agenten uit hun auto. Er ontstaat file.
Vrachtwagen 3 ziet de file niet en rijdt, zonder te remmen, in op de laatste auto in de file.

Balans: 2 zwaargewonden, 2 agenten in shock, de A7 bijna de hele dag dicht. Het hele verhaal en filmpjes vind je op https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... 13650.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 23 jul 2019, 21:22

De chauffeur uit Wit-Rusland stond tussen de politieauto en de vrachtwagen en heeft het ongeval naar nu blijkt niet overleefd.

Dit soort aanrijdingen gebeuren zeer veel in Duitsland. Chauffeurs die niet opletten en op een stilstaande vrachtwagen op de vluchtstrook klappen, je leest er bijna dagelijks over. Er vallen nog relatief weinig doden bij omdat meestal de cabine aan de rechterkant de impact opvangt (waar dus meestal niemand zit).

Ook een nadeel van die smalle vluchtstroken in Duitsland. Als er een vrachtwagen op stilvalt dan staat deze zowat op de kantstreep.

Kennelijk wordt het ook toegestaan dat in zo'n situatie een band gerepareerd wordt op de vluchtstrook. Dat lijkt mij erg risicovol als de rechterrijstrook niet afgesloten is.
  • Der Streifenwagen wurde auf den davor stehenden Lkw geschoben, wobei dessen Fahrer - der gerade dabei war, den Reifen zu reparieren - zwischen den Fahrzeugen eingeklemmt wurde. Der 36-jährige Mann aus Weißrussland starb noch am Dienstag im Krankenhaus.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » wo 24 jul 2019, 7:45

Dan ben ik blij dat we hier in Nederland een misschien overdreven bevonden incident management hanteren met het afzetten van rijstroken, maar de kans om een pechgeval/ongeval te overleven neemt er wel exponentieel door toe :yes:

Het helpt ook dat vluchtstroken zo breed zijn dat een vrachtwagen erop kan staan zonder de naastgelegen rijstrook enorm te hinderen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 26 jul 2019, 17:15

Hoe zit het met de "Baustelle" op de volledige lengte van de BAB 3 & BAB 8 ?
Zijn dit vooral kleintjes (Emmerich - bruggetje bouwen, lengte grofweg 200m) of XL (volledige wegafsluiting plus omleiding voor langere tijd) ?

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » vr 26 jul 2019, 17:24

Ik reis morgen over de A8 tot Ulm, maar de Baustelle op de A8 bij Karlsruhe is een hardnekkige.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » za 27 jul 2019, 16:20

De Baustellen op de A8 betreffen vooral korte gevolgen van de Parallelle HSL in aanbouw. Boven op de Alb is een verbreed stuk nog niet vrijgegeven. De werkzaamheden zelf stromen redelijk door.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019, 16:17

Op de A8 net voorbij München richting Salzburg is vanochtend een Nederlands gezin verongelukt. De vader en een dochter kwamen om het leven en twee andere kinderen verkeren nog in levensgevaar. De Volkswagenbus is van de weg geraakt en in het bos gereden. De oorzaak is nog onbekend, mogelijk een defect of in slaap gevallen volgens de politie.

>> https://www.br.de/nachrichten/bayern/zw ... ch,RXV0FSK

Plaats reactie