Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » ma 16 sep 2019, 7:18

^^ Staat vast niet in het Große Heilige Protokollenbuch der Deutschen Demokratische Bundesrepublik. Ik weet zeker dat 'Befehl ist Befehl' daar wel in staat. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » ma 16 sep 2019, 7:52

^^ Dat staat er al een poosje in :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 21 sep 2019, 12:31

Heeft iemand deze ooit gezien? In 1970 stond dit langs de snelweg tussen Keulen en Dusseldorp, aldus een krantenartikel.

Afbeelding
80 mit spikes by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 24 sep 2019, 20:01

Het is weer raak op de A2 in Niedersachsen... De snelweg is al de hele dag dicht nabij Braunschweig, een vrachtwagen knalde bovenop een file, waarbij hij op een andere vrachtwagen met salpeterzuur inreed. Het salpeterzuur kwam vrij en omstanders en hulpdiensten moesten ontsmet worden.

Eine Gefahr für die Bevölkerung habe zu keiner Zeit bestanden, sagte Polizeisprecher Stefan Weinmeister NDR 1 Niedersachsen. Allerdings mussten aufgrund des Säureaustritts 36 Menschen, darunter Polizisten, Feuerwehrleute, Lkw-Fahrer und Pressevertreter dekontaminiert und in Krankenhäuser gebracht werden.

:schrikreactie:

Afbeelding

NDR: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... re102.html

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » di 24 sep 2019, 20:38

Maar waarom gebeuren zulke zaken zo buitensporig veel - in vergelijking - in Duitsland?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019, 9:17

De chauffeur die niet oplet is de primaire oorzaak natuurlijk. Het is denk ik een combinatie van veel vrachtverkeer, monotoon rijden en veel onverwachte files. In Frankrijk rijden op de A1 ook heel erg veel vrachtwagens en daar gebeurt dit zelden.

De A2 is overigens nog steeds dicht.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 okt 2019, 10:42

Gisternacht ietswat pech gehad op de A6 tussen Mannheim en Heilbronn. De snelweg was bijna uitgestorven en heb na het zien van een 120 km/h Vmax bord de auto (ik reed ca. 170 km/h) laten uitrollen, hetgeen ik 's nachts wel vaker doe. Ik zag op de vluchtstrook een politieauto staan, maar er niks verder bij gedacht. Verderop, waar ik al de Vmax aanhield, werd ik dan door dezelfde politieauto met stopteken aangehouden. De agent stapte uit en lied z'n laserkannon zien met 158 km/h. Hoewel de agent zelf vriendelijk was en niet eens verder op de overtreding inging (geen moraalpreek etc.), was het natuurlijk wel flauw direct na het begin van de Vmax te laseren.

Naja, zodra de bekeuring komt dien ik deze bij m'n rechtsbijstandverzekering in en als zij er niks aan kunnen doen betaal ik die 120 euro en klaar. Een punt is ook geen ramp en na twee jaar weer weg (ongeacht van verdere bekeuringen). Desalniettemin had ik deze actie nooit zien aankomen. Ik weet dat er graag wel eens mobiel geflitst wordt, maar dat men vanaf de vluchtstrook lasert (iets wat ook alleen kan als het rustig is), heb ik nog nooit in Duitsland gezien en/of meegemaakt. Het schijnt echter wel vaker voor te komen in diverse deelstaten, in dit geval BW. Tja, zo leer je er weer eens wat bij. Sowieso heb ik de indruk dat in het laatste jaar de pakkans gestegen is, er wordt gevoeld beduidend meer gecontroleerd (lees vooral mobiel geflitst, vooral langs de snelweg).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 11:00

In Nederland is er niet eens een standaard boetebedrag bij +38 km/h. Het kost je dan waarschijnlijk meer dan 300 euro.

Ik las trouwens ook dat er een nieuwe maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden op de Autobahn is: 40 km/h. Dit is nodig indien de afstand tussen wegwerkers en het verkeer klein is en er geen fysieke afscheiding is anders dan pionnen. Dit is een nieuwe richtlijn op basis van arbeidsveiligheidsregels.

Kennelijk is er kritiek op vanuit de bouwwereld, dat men uit kostenoogpunt geen fysieke afscheiding plaatst en dat bijna niemand zich aan 40 km/h houdt, waardoor het eerder gevaarlijker dan veiliger voor wegwerkers wordt.

Artikel: https://www.moz.de/nachrichten/brandenb ... 1/1737967/

Persbericht: https://rp.baden-wuerttemberg.de/rpf/Se ... x?rid=2088

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 15 okt 2019, 13:04

^^ Kan men niet beter het plaatsen van een fysieke afscheiding verplicht stellen? Lijkt me voor iedereen veiliger. Maar waarschijnlijk zeg ik naar Duitse maatstaven nu iets heel geks. :roll:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » di 15 okt 2019, 14:31

Chris schreef: di 15 okt 2019, 11:00 In Nederland is er niet eens een standaard boetebedrag bij +38 km/h. Het kost je dan waarschijnlijk meer dan 300 euro.
Voor snelheidsovertredingen op de snelweg wel. In 2020 wordt dat € 420,-.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MaartenE » di 15 okt 2019, 20:02

SnarfFlevoland schreef: di 15 okt 2019, 10:42 Gisternacht ietswat pech gehad op de A6 tussen Mannheim en Heilbronn. De snelweg was bijna uitgestorven en heb na het zien van een 120 km/h Vmax bord de auto (ik reed ca. 170 km/h) laten uitrollen, hetgeen ik 's nachts wel vaker doe. Ik zag op de vluchtstrook een politieauto staan, maar er niks verder bij gedacht. Verderop, waar ik al de Vmax aanhield, werd ik dan door dezelfde politieauto met stopteken aangehouden. De agent stapte uit en lied z'n laserkannon zien met 158 km/h. Hoewel de agent zelf vriendelijk was en niet eens verder op de overtreding inging (geen moraalpreek etc.), was het natuurlijk wel flauw direct na het begin van de Vmax te laseren.

Naja, zodra de bekeuring komt dien ik deze bij m'n rechtsbijstandverzekering in en als zij er niks aan kunnen doen betaal ik die 120 euro en klaar. Een punt is ook geen ramp en na twee jaar weer weg (ongeacht van verdere bekeuringen). Desalniettemin had ik deze actie nooit zien aankomen. Ik weet dat er graag wel eens mobiel geflitst wordt, maar dat men vanaf de vluchtstrook lasert (iets wat ook alleen kan als het rustig is), heb ik nog nooit in Duitsland gezien en/of meegemaakt. Het schijnt echter wel vaker voor te komen in diverse deelstaten, in dit geval BW. Tja, zo leer je er weer eens wat bij. Sowieso heb ik de indruk dat in het laatste jaar de pakkans gestegen is, er wordt gevoeld beduidend meer gecontroleerd (lees vooral mobiel geflitst, vooral langs de snelweg).
Vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar zou het dan niet verstandig zijn om 300 meter voor de 120 zone een bord "120km/u over 300 meter" neer te zetten?
Krijg je geen mensen die als een malle op de rem trappen en kan men gewoon van het gas afgaan en met 120 de zone inrollen, zoals jij zegt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » di 15 okt 2019, 23:50

Over arbeidsveiligheids regels gesproken: zal het nou heel veilig zijn voor die agent, zo midden in de nacht op een (donkere) vluchtstrook te gaan staan laseren?

:dyn_hyp:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 okt 2019, 11:23

^^
Dat is een goede bemerking, dat kon misschien nog wat opleveren in het bezwaarproces. In Duitsland is de kans bij mobiele controles niet gering dat een snelheidsboete toch niet 100% volgens regels tot stand gekomen is en dan kwijtgescholden wordt, mits een advocaat bezwaar aantekend. Bij vaste flitspalen is die kans echter vrijwel nihil. Je kan natuurlijk ook zelf bezwaar aantekenen, maar dan is de kans op succes ook zeer gering.
MaartenE schreef: di 15 okt 2019, 20:02 Vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar zou het dan niet verstandig zijn om 300 meter voor de 120 zone een bord "120km/u over 300 meter" neer te zetten?
Dat is zeker geen overbodige luxe. Bij Marburg op de B3 stond jarenlang bijv. een vaste flitspaal direct 100-150 m achter een 100 km/h bord, daarvoor was er geen snelheidslimiet of andere Vmax. Als je daar niet vol op de rem trapte werd je genadeloos geflitst. Inmiddels is een mini-stukje ervoor 120 km/h, zodat je nu iets van 400 m de tijd hebt om af te remmen vanaf het onbeperkte stuk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Peter » do 24 okt 2019, 8:08

Coen Tunnel schreef: di 15 okt 2019, 13:04 ^^ Kan men niet beter het plaatsen van een fysieke afscheiding verplicht stellen? Lijkt me voor iedereen veiliger. Maar waarschijnlijk zeg ik naar Duitse maatstaven nu iets heel geks. :roll:
Dat is voor kortdurende werkzaamheden ook in Nederland niet haalbaar, zoals kantmaaien, vangrailherstel, straatlampen repareren of kleine reparaties van asfalt (meestal in de nacht/avond/weekend). Dan is het meestal Vmax 70 in NL.

Ik ben in het Ruhrgebiet een aantal maal Vmax 40 tegengekomen bij rijstrookwisseling via de middenberm. Dat is dus niet nieuw, maar wellicht nog geen halve verplichting. Op de rechte stukken is het dan Vmax 60 als de 1 of 2 stroken smal zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 10 nov 2019, 12:34

29 gewonden bij een kettingbotsing op de A7 bij Marktbreit in Bayern. Het ongeluk begon doordat een busje tegen de geleiderail crashte op de brug over de Main. Daarna reed de rest er op in. De omstandigheden waren glad en mistig.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 27 nov 2019, 17:32

Op de A7 bij Kaltenkirchen (ten noorden van Hamburg).

Laut Polizei war ein Sattelzug an einem Stauende auf einen Lkw mit Anhänger gekracht. Die Fahrzeuge verkeilten sich ineinander und stürzten um. Die Fahrer wurden eingeklemmt und lebensgefährlich verletzt.

Afbeelding

Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » do 28 nov 2019, 23:00

man man man, wat een ellende weer.
Hoe gebeurt dat toch telkens?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » vr 29 nov 2019, 7:57

De chauffeur zal wel aan het frituren geweest zijn tijdens het rijden :duck:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 14 dec 2019, 12:20

De A8 is dicht voor de Oostenrijkse grens omdat daar bomen gekapt worden. Volgens Google Maps is de reistijd meer dan 2,5 uur via de omleidingsroute.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mavas » zo 15 dec 2019, 10:27

:schrikreactie: wat een debielen! Een internationale snelwegverbinding die in het weekend waarschijnlijk drukker is dan doordeweeks, geheel afsluiten voor bomenkap. Dan ben je echt niet goed bij je hoofd.

Falend beleid :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 15 dec 2019, 10:42

Het is kennelijk een voorzorgsmaatregel voor de winter, om 'Schneebruch' te voorkomen (bomen die omvallen vanwege de sneeuwlast). Op dat stuk zijn geen vluchtstroken en de bomen staan dus dicht op het verkeer.

Afbeelding

https://www.br.de/nachrichten/bayern/ba ... rt,RkYGhWa

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » zo 15 dec 2019, 10:50

Weinig keus dus, om het geheel af te sluiten.. zo te zien.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mavas » zo 15 dec 2019, 11:35

Afsluiten kan ook 's nachts. Alhoewel er dan wel verlichting nodig is.

Maar zo te zien hoeft de snelweg niet in beide richtingen dicht, dat lijkt hier wel het geval te zijn.

Laat ik het zo zeggen: Er zijn mogelijkheden om die megafiles te verminderen/voorkomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door de_Aristocraat » ma 16 dec 2019, 8:56

mavas schreef: zo 15 dec 2019, 11:35 Afsluiten kan ook 's nachts. Alhoewel er dan wel verlichting nodig is.
In de discussie rondom wegwerkzaamheden komt naar voren dat in Duitsland bij voorkeur alleen overdags (en buiten het weekend) wordt gewerkt omdat het goedkoper is.

Dat je vervolgens de indirecte kosten door file's etc. niet meerekent, het zij zo.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 01 jan 2020, 16:55

Ook in Noord-Duitsland speelde mist het verkeer parten. Onder meer op de A1 bij Wildeshausen, op de A23 bij Itzehoe en bij Hannover waren er kettingbotsingen. In totaal waren bij verschillende ongelukken 4 dodelijke slachtoffers te betreuren.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... nz114.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » do 16 jan 2020, 20:03

Zojuist op het RTL nieuws:

Een busje met Nederlands kenteken is gekanteld na een ongeval met vrachtwagen. 3 personen zijn per traumahelikopter afgevoerd naar het ziekenhuis, de andere 3 gewonden zijn per ambulance vervoerd.

Het gebeurde op de BAB57, in de buurt van Goch.
Bild schreef over een "volsperrung" voor een aantal uur, ook om ruimte te bieden aan de traumahelikopter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 16 jan 2020, 20:09

Er is kans dat dit arbeidsmigranten zijn. Omdat er in Nederland te weinig huisvesting is wordt er kennelijk nogal veel heen en weer gependeld tussen de regio Niederrhein en Noord-Brabant in dat soort busjes.

Volgens de Rheinische Post waren er 4 inzittenden rond de 40, een bestuurder van 26 en een bijrijder van 58. Dat klinkt niet als een gezin of familietrip.

Dat dodelijke ongeval met een busje op de N270 bij Helmond in 2018 had ook zo'n verplaatsingspatroon: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226175 ... r-moe.html

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » do 16 jan 2020, 20:55

^^^ och, waar niet, zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: bij de VION in Scherpenzeel staan een hele trits Trafic's met Duits kenteken (Kleve) die heen en weer rijden over de A30 en A12 in vooral de vroege en late uurtjes.

Andersom kan ook nog. Ik heb in het verleden ook weleens een agrarische klus over de grens in DLD gedaan met een Transit op NL kenteken.
Leve het vrije verkeer van goederen, diensten en personen. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 28 jan 2020, 13:51

De A3 bij Montabaur :schrikreactie:

Geen gewonden...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » di 28 jan 2020, 19:23

Hoe doen ze het toch in Duitsland? :geenlach:

Plaats reactie