Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door nederland24 » vr 22 jul 2011, 18:06

harry schreef:Vakantieverkeer van/naar Scandinavië? Komende week wil ik Hamburg mijden door via Lübeck/Kiel richting noorden te rijden.
Is dat elk weekend zo. Ik geloof best dat het nu drukker tijdens de vakantieperiode, maar Chris had het over elk weekend. Of proberen veel vrachtwagenchauffeurs voor zaterdag Duitsland uit te zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 22 jul 2011, 18:21

Hamburg is een grote stad he. Er wonen bijna 2 miljoen mensen, maar het snelwegennet is juist aan de noordzijde bijzonder karig. Er zijn eigenlijk ook maar 3 verbindingen over de Elbe over een afstand van 110 kilometer, en die liggen allemaal bij Hamburg. De A1 en A7 zijn daardoor erg kwetsbaar. Bovendien is Hamburg de grootste haven van Duitsland, met bijzonder veel vrachtverkeer. En ligt het aan mij, of is er van de 4 tunnelbuizen van de Elbtunnel altijd wel eentje buiten gebruik? Ik heb de tunnel echter nog maar 1 keer richting zuiden gereden, maar iets van 4 keer (recent) richting noorden. De terugweg ging de andere keren langs de oostzijde van Hamburg.

Een probleem is denk ik ook dat het verkeer niet omgeleid kan worden. Alleen over de grote afstand kan je verkeer via Kiel omleiden, maar het gros van het verkeer is natuurlijk binnen de metropoolregio, zeg maar tot aan Neumünster, Lüneburg en Stade. Er zijn wel vage plannen om de A1 naar 2x4 rijstroken te verbreden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 22 jul 2011, 18:42

Chris schreef:En ligt het aan mij, of is er van de 4 tunnelbuizen van de Elbtunnel altijd wel eentje buiten gebruik?
Nee, dat ligt niet aan jouw. Ik heb nog maar één keer mogen meemaken dat ze alle vier in gebruik waren.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Frits » vr 22 jul 2011, 19:03

Zelfs op dit moment is het nog erg druk.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 19:06

Ik was ook net bezig met een printscreen. Aangezien het beeld al zichtbaar is, hier van mij de wachttijden:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 21:47

Nog steeds 2 en en half uur vertraging over 16 km. Oorzaak is dat de rijbaan na Kreuz Hamburg-Süd beperkt is tot 2 rijstroken door werkzaamheden op het punt waar er normaal van 4 naar 3 rijstroken wordt geritst.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door harry » vr 22 jul 2011, 22:11

Seat Ibiza schreef:Hoe wil je voorbij Hamburg geraken, zonder de snelwegen rond deze stad aan te doen? Binnendoor via Lauenburg/Elbe bijvoorbeeld?
Of via Rostock. Globale planning komende week: Luxemburg - Dresden - Rostock - Kiel.
Ik weet trouwens nog niet of ik dat haal. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 23:36

ik, om 21:47 schreef:Nog steeds 2 en en half uur vertraging over 16 km. Oorzaak is dat de rijbaan na Kreuz Hamburg-Süd beperkt is tot 2 rijstroken door werkzaamheden op het punt waar er normaal van 4 naar 3 rijstroken wordt geritst.
Er staat nu nog steeds ca. 15 km met 82 minuten vertraging.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Feder » ma 25 jul 2011, 22:59

Afgelopen weekend was het niet alleen druk rondom Hamburg, maar eigenlijk op de hele A7 Göttingen-Flensburg. Zondag was de A7 bij Derneburg (onder Hannover) 'vollgesperrt' door werkzaamheden. Die zouden eigenlijk alleen 's nachts zijn, maar liepen uit tot 13.00 uur. Gevolg: 25km file richting het noorden. Op zaterdag was de verkeersellende nog groter, want alle oeververbindingen over de Elbe liepen vol. Niet alleen de A1 en de A7 bij Hamburg liepen vast, maar ook de B404 bij Geesthacht en de B209 bij Lauenburg waren 'überlastet'. Uitwijken naar het veer Glückstadt-Wischhaven hielp ook niet: 2 uur wachttijd. En wie Hamburg eindelijk voorbij was had nog geen Freie Fahrt, want tussen Neumünster en de Deense grens was er over 80km! langzaam en soms stilstaand verkeer. Ook de A1 richting Fehmarn was druk, met lange files bij Bad Oldesloe en Autobahnende bij Oldenburg(SH). Dan maar de A21 via Bad Segeberg? Dat hielp ook niet echt, want daar was ook zo'n 10km file.

Terwijl het verkeer in midden en zuid Duitsland afgelopen zaterdag goed kon doorrijden (m'n ouders reden zaterdag overdag zonder files naar Kempten) was het in het noorden van Duitsland (en voor en na München) zeer druk. Dat zal niet alleen komen door het eind van vakanties in de noordse landen en door de werkzaamheden bij Hamburg, maar ook omdat het elke zomer behoorlijk druk is op de snelwegen naar het noorden. De komst van de A20 Küstenautobahn (westelijke ring Hamburg, van Bad Segeberg tot A28 ten westen van Oldenburg) zal een deel van het verkeer een interessante alternatieve route beiden.

Meer lezen over de Noordduitse Stau's van het afgelopen weekend, kijk dan op: http://www.ndr.de/regional/staus109.html

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » ma 25 jul 2011, 23:09

^^ 80 kilometer file voor de Deense grens. Graag feliciteer ik de Denen met de herinvoering van hun grenscontroles. Leve Schengen !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 7:55

Die file zal ongetwijfeld op Duits grondgebied staan. Daar hebben de Denen dus geen last van.
Mompelt iets met vrachtwagenverbod op zon- en feestdagen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » di 26 jul 2011, 8:45

Toch neem ik aan dat er veel meer Denen instonden dan Duitsers. Misschien dan geen enorme file in je eigen achtertuin, maar wel vol met je eigen mensen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 9:54

Die stemmen de volgende keer op een andere politieke partij... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » di 26 jul 2011, 9:57

De A7 tussen Hamburg en Denemarken is overigens elk zomerweekend problematisch. De hele regio gaat dan naar de kust van Schleswig-Holstein of Jutland. Na Neumünster eindigt namelijk de spitsstrook.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door hugomol » di 26 jul 2011, 10:16

Chris schreef:De A7 tussen Hamburg en Denemarken is overigens elk zomerweekend problematisch. De hele regio gaat dan naar de kust van Schleswig-Holstein of Jutland. Na Neumünster eindigt namelijk de spitsstrook.
inderdaad een vreselijke weg als het druk is. continu 130, 80, 140, 60 enz.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door DjIdee » di 26 jul 2011, 18:15

Stockender verkehr inderdaad.. Net als Lelystad-Almere in de spits, alleen dan 80km lang... Veroorzaakt door inhalende caravans/vouwwagens/vrachtwagens en ander niet vlot inhalend spul, en onvoldoende afstand houden bij de mensen daarachter... En nummer 10 in het rijtje staat bij het aantikken van de rem bij nummer 1 vrijwel stil.. :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 29 jul 2011, 15:07

Hamburg:
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door nederland24 » vr 29 jul 2011, 18:33

^^Valt me nog mee dat niet alle snelwegen in de regio Hamburg vaststaan rond zwarte zaterdag.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Feder » za 30 jul 2011, 13:38

De 'zwarte zaterdag', die diverse media zoals gebruikelijk paniekerig hebben aangekondigd, valt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland behoorlijk mee. In Duitsland is het weliswaar druk, maar op de meeste wegen rijdt het verkeer goed door. Alleen op de snelwegen rond Hamburg, de Harz (A7), München, Berlijn en Memmingen zijn de problemen behoorlijk structureel (dwz; een groot deel van de dag is hier vertraging. Zo was er rond 04.00 uur al 10km file op de A8 Müch-Slzbg). Op doorgaande snelwegen als de A1 Ruhrgebied tot Hamburg, A2 Dortmund naar Berlijn, A3, A5, A6, A7 Göttingen-Ulm, A8 Stuttgart-München zijn er maar incidenteel files, die vaak niet echt lang zijn.

In Zwitserland bedraagt de wachttijd voor de Gotthardttunnel nu 1 tot 1,5 uur, wat in verhouding tot andere reisdagen eerder meevalt dan schrikbarend is. Wachttijden van 2 tot 3 uur heb ik op andere reisdagen namelijk regelmatig gezien. Voor de rest rijdt het verkeer in Zwitserland ook veelal goed door. In Oostenrijk meldt de ÖAMTC een file van 60km op de A10 Salzburg-Villach. Maar op de kaart van Tomtom is daar niets van te zien. Ook voor het overige valt het met de drukte in Oostenrijk aardig mee. Wel behoorlijk druk is het in Italië op de A22 Bolzano-Verona en in Frankrijk op de A7/A9, van Valence tot de Spaanse Grens. Maar in het gebied tussen Valance en Parijs/Lille/Luxemburg zijn er maar weinig files op dit moment.

Ik verbaas me elk jaar weer over de fileverwachtingen en de daadwerkelijke drukte. Volgens mij was het op veel snelwegen in Europa vorig weekend drukker dan op deze 'zwarte zaterdag'. Hoe komt zo'n voorspelling (op datum x is het zwarte zaterdag) eigenlijk tot stand? Wordt alleen gekeken naar begin en einde van schoolvakanties, of worden andere aspecten ook meegenomen? Denk aan het weer, want op dagen met mooi weer is het vaak veel drukker op de weg dan op sombere dagen. Ik vind dat de ANWB en haar 'zusjes' er vaak behoorlijk naast zitten met het voorspellen van de (top)drukte. Ook rond pasen, pinksteren en andere vrije dagen zijn de voorspellingen vaak maar gedeeltelijk juist.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » za 30 jul 2011, 14:00

Feder schreef:Volgens mij was het op veel snelwegen in Europa vorig weekend drukker dan op deze 'zwarte zaterdag'. Hoe komt zo'n voorspelling (op datum x is het zwarte zaterdag) eigenlijk tot stand? Wordt alleen gekeken naar begin en einde van schoolvakanties, of worden andere aspecten ook meegenomen?
In Italië, Spanje en Frankrijk gaat iedereen traditioneel begin augustus op vakantie. Vakantiespreiding komt daar niet voor. En waar Nederlanders doorgaans in een willekeurig deel van de gespreide schoolvakantie op reis gaan, hebben Italianen, Fransen en Spanjaarden dat niet. Tegen die achtergrond is het vrij makkelijk om vast te stellen op welke zaterdag de meeste Fransen uit Parijs naar het zuiden zullen trekken, en op welke zaterdag half Noord-Italië de Autosole op duikt. Die zaterdag wordt dan zwart geklasseerd door Bison Futé en andere organisaties.

Maar ook andere zaterdagen hebben een zwarte classificatie. Dat komt omdat de wegen op weg naar het zuiden niet alleen worden bevolkt door Fransen, Italianen en Spanjaarden, maar ook door grote groepen chauffeurs uit landen die op andere momenten op vakantie gaan, en waar men wel aan vakantiespreiding doet. Om die laatste reden zie je feitelijk ook dat in een land als Duitsland en Zwitserland ongeveer alle juli- en augustusweekenden even druk zijn. Maar omdat er ook zeer vele Duitsers door de Rhonevallei rijden en door Italië crossen, zie je ook in Frankrijk en Italië zeer drukke weekenden in juli, ook al is dat niet een periode waarin de Fransen en Italianen traditioneel rijden.

Maar ja, dat is een nuance die niet past binnen de alarmpraat van de ANWB en zusterorganisaties. Die hangen liever horrorverhalen op over één zaterdag; dat doet het publicitair beter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jul 2011, 16:09

Feder schreef:In Oostenrijk meldt de ÖAMTC een file van 60km op de A10 Salzburg-Villach. Maar op de kaart van Tomtom is daar niets van te zien.
De files die de kaart van TomTom weergeeft kloppen lang niet altijd. De ÖAMTC lijkt me een betrouwbaardere bron voor file informatie in Oostenrijk. Ik heb met TomTom al regelmatig verkeerde file informatie meegemaakt. Soms geven ze ook 'spook' files aan, terwijl er helemaal geen file is en/of de file veel kleiner is dan TomTom aangeeft.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Feder » ma 01 aug 2011, 1:10

SnarfFlevoland schreef:De files die de kaart van TomTom weergeeft kloppen lang niet altijd. De ÖAMTC lijkt me een betrouwbaardere bron voor file informatie in Oostenrijk. Ik heb met TomTom al regelmatig verkeerde file informatie meegemaakt. Soms geven ze ook 'spook' files aan, terwijl er helemaal geen file is en/of de file veel kleiner is dan TomTom aangeeft.
Je hebt gelijk dat TomTom spookfiles aangeeft. Er worden door TomTom vaak meer files gemeld dan er daadwerkelijk zijn. Maar als er daadwerkelijk een file is, dan wordt die meestal wél door TomTom opgemerkt. Een file van 60km was TomTom vast niet ontgaan. (Overigens kan het in de zaak ÖAMTC ook zijn dat er sprake was van diverse plukken file en langzaamrijdend en normaal rijdend verkeer, binnen een gebied van 60km. Mogelijk heeft ÖAMTC dat gemeld als één file van 60km, terwijl TomTom daar wat genuanceerder over 'dacht'.)

Maar goed, zurück nach Deutschland. Daar hebben ongeduldige automobilisten 's nachts een hekwerk opengeknipt zodat ze uit de file konden ontsnappen. Zo konden ze via een noodweg uitwijken naar een bundesstrasse, waardoor ze minder lang in de file stonden bij Hildesheim. Volgens de politie is het moeilijk om zulk gedrag tegen te gaan. Daarentegen geeft de politie aan dat veel automobilisten zelf schuldig zijn aan het feit dat ze in de file zijn terechtgekomen, omdat ze meer letten op aanwijzingen van hun navigatiemiddel dan op de omleidingsborden. (bron: http://www.ndr.de/regional/niedersachse ... au237.html)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » za 27 aug 2011, 13:50

Bijna alle knooppunten in Duitsland zijn klaverblad. Het enige wat goed uitgevoerd is, is dat bijna alle klaverbladen rangeerbanen hebben. Wat ik echter niet snap is a) waarom ze klaverbladen zo krap aanleggen (straal van een klaverlus lijkt wel 50 % kleiner dan in Nederland) en b) waarom verbindingsbogen die alleen rechtsaf slaan de contour van de lus laten volgen, in plaats van vloeiend. In Nederland kan je vaak rechtsaf slaan met 80 of 90 km/h, maar in Duitsland is dat vaak maar 50 km/h. Dit komt de doorstroming niet ten goede, zeker met de enorme massa vrachtverkeer op de Duitse Autobahnen.

Hetzelfde valt min of meer te zeggen van reguliere aansluitingen. Het verbaast me enigszins dat Duitsland de ontwerpeisen voor aansluitingen en knooppunten nooit echt gemoderniseerd heeft, zeker gezien de hoge snelheden en de hoeveelheid vrachtverkeer. Je ziet overigens wel een trend dat drukke klaverlussen vervangen worden door fly-overs, zoals de Kreuzen Münster-Süd, Ulm/Elchingen en Chemnitz (en waarschijnlijk nog wel tientallen meer, maar geen noodzaak om een lijst te maken).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door marcel » za 27 aug 2011, 20:38

Chris schreef:Je ziet overigens wel een trend dat drukke klaverlussen vervangen worden door fly-overs, zoals de Kreuzen Münster-Süd, Ulm/Elchingen en Chemnitz (en waarschijnlijk nog wel tientallen meer, maar geen noodzaak om een lijst te maken).
Ulm/Elchingen is volgens mij nooit anders geweest. De andere twee zijn inderdaad omgebouwd, maar bedenk wel dat Chemnitz voorheen een Dreieck was.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 13 sep 2011, 17:53

Een idioot op de A3 tussen Arnhem en Oberhausen. Het einde met de aanhouding van de politie is overigens ook geniaal!
Link
Zulke gasten kom je helaas soms tegen. :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door boe! » di 13 sep 2011, 18:31

Mag je niet eens lekker zwieren over de Autobahn. :knetter:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Rene » di 13 sep 2011, 18:35

Als het een vrachtwagenchauffeur was, dan vind ik dit ook raar gedrag van hem. Dan had hij had blijkbaar meer belang bij een leuk filmpje dan om de politie even een handje te helpen. Toen hij de kans had om naast de politiewagen op te rijden had hij dat best kunnen doen, dan had de politie hem waarschijnlijk al eerder tot stilstand kunnen brengen. De kans lag absoluut bij 3:27m-3:50m, maar nu kon hij nog 5 minuten langer doorzwalken...
(Als het een camperrijder is, neem ik mijn woorden onmiddelijk terug).

Bij zo'n filmpje denk je al snel aan drugs of alcohol. Of allebei...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door keokiracer » di 13 sep 2011, 18:44

Rene schreef:Als het een vrachtwagenchauffeur was, dan vind ik dit ook raar gedrag van hem.
Lijkt erop dat het is opgenomen vanuit een bus.

verandert waarschijnlijk weinig aan je punt, maar toch ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » di 13 sep 2011, 18:48

@Rene: Dat was dus een touringcar (getuige de middenspiegel boven de voorruit), dus begrijpelijk dat de buschauffeur geen actie ondernam.

Ook heb ik het idee dat er een stuk(je) tussenuit is geknipt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » di 13 sep 2011, 19:58

marcel schreef:
Chris schreef:Je ziet overigens wel een trend dat drukke klaverlussen vervangen worden door fly-overs, zoals de Kreuzen Münster-Süd, Ulm/Elchingen en Chemnitz (en waarschijnlijk nog wel tientallen meer, maar geen noodzaak om een lijst te maken).
Ulm/Elchingen is volgens mij nooit anders geweest.
Ulm/Elchingen zal wel teruggaan op de tijd dat de A7 nog incompleet was. Toen was Kempten -> Stuttgart de dominante richting komende vanaf de A7. En dat is het volgens mij nu nog.

Meer in het algemeen vermoed ik dat de Duitse klaverbladen krap zijn aangelegd om het ruimtebeslag klein te houden, en daarmee de kosten laag te houden. Dat geldt zowel voor het gebruik van krappe boogstralen als voor het volgen van de contouren van de lus. Bij nieuwere knooppunten kun je je inderdaad afvragen waarom ze niet voor een wat groter ruimtebeslag hebben gekozen. Maar anderzijds: de nieuwste wegen zijn meestal aangelegd op basis van een relatief kleine verkeersvraag. Dus de knooppunten op die wegen hebben de ruimere boogstralen het minste nodig.

Plaats reactie