Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 11:12

Jeroen schreef:Ik heb in de afgelopen 3 weken al meermaals waarschuwingen gehad (gelukkig op één keer na zonder ingreep) van het systeem,
wat voor merk vrachtwagen rij jij? ik heb een keer een week een nieuwe Mercedes Actros meegehad. ik vindt het systeem in deze auto's wel meevallen mits je hem op de laagste stand hebt staan. Dan merkt hij de zogenoemde vluchtheuvels niet op.
Jeroen schreef:^ Bij Volvo gaan daarbij blijkbaar niet automatisch de alarmlichten aan.
Klopt dat is bij DAF en Mercedes wel het geval. (gelukkig zelf nog nooit meegemaakt maar ik ben ook nog maar kort chauffeur)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 12 nov 2017, 13:03

Ik heb van de Scania begrepen, wanneer het systeem dreigt in te grijpen dat je het gaspedaal vol moet intrappen om het systeem duidelijk te maken dat er niets loos is. Ik heb zelf ook zo'n remsysteem op mijn Scania en kan ik niet uitzetten. Alleen de volgafstand kan ik bepalen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2017, 13:15

Matti schreef:
Jeroen schreef:Ik heb in de afgelopen 3 weken al meermaals waarschuwingen gehad (gelukkig op één keer na zonder ingreep) van het systeem,
wat voor merk vrachtwagen rij jij? ik heb een keer een week een nieuwe Mercedes Actros meegehad. ik vindt het systeem in deze auto's wel meevallen mits je hem op de laagste stand hebt staan. Dan merkt hij de zogenoemde vluchtheuvels niet op.
Wat bedoel je precies met laagste stand? Ik rijd er pas drie weken mee, maar ik heb tot nu toe niet kunnen ontdekken dat je aan het ABA systeem iets zelf in kunt stellen, enkel een schakelaar op het dashboard om hem helemaal uit te schakelen.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 13:37

mhkamp schreef:Alleen de volgafstand kan ik bepalen.

dit bedoel ik met de laagste stand. echter bedenk ik mij net dat het ook wel de adaptive cruise control kan zijn wat ik eigenlijk bedoel ik had de auto ook maar een week mee. Ikzelf heb nu als tijdelijke auto een MB Actros uit 2007 deze heeft ook best wel wat elektronica maar niet zoveel als de huidige trucks :)

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 14:52

https://bigtruck.nl/blog/item/discussie ... 4.facebook
De chauffeur aan het woord na het ongeval. ik vindt het inderdaad ook raar dat zo'n camera dat dan niet vastlegt :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 15 nov 2017, 16:00

Weer een gevalletje :hm:

Op de A2 is tussen Hämelerwald en Lehrte (ten oosten van Hannover) een Baustelle waarbij de 3 rijstroken verschoven zijn naar de buitenkant, de 3e rijstrook ligt dus op de vluchtstrook. Maar de wegmarkering heeft losgelaten en ze kunnen dit niet meer aanbrengen vanwege het weer zeggen ze. Dus tot eind januari is daarom met extra congestie te rekenen, omdat er maar 2 van de 3 rijstroken open zijn... :facepalm:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mvalkenburg » wo 15 nov 2017, 21:04

Net doorgereden. Erg rommelig en inderdaad midden op de dag al dikke file. Uiteraard volgens goed Duits gebruik geen enkele vorm van zichtbare werkzaamheden.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » do 16 nov 2017, 11:44

Chris schreef:de wegmarkering heeft losgelaten en ze kunnen dit niet meer aanbrengen vanwege het weer zeggen ze. Dus tot eind januari is daarom met extra congestie te rekenen

Ik vindt het toch wel knap dat ze weten dat het tot januari k*tweer blijft waardoor ze dan pas verder kunnen werken :nothanks:

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door S3mv » do 16 nov 2017, 12:22

Chris schreef:Weer een gevalletje :hm:

Op de A2 is tussen Hämelerwald en Lehrte (ten oosten van Hannover) een Baustelle waarbij de 3 rijstroken verschoven zijn naar de buitenkant, de 3e rijstrook ligt dus op de vluchtstrook. Maar de wegmarkering heeft losgelaten en ze kunnen dit niet meer aanbrengen vanwege het weer zeggen ze. Dus tot eind januari is daarom met extra congestie te rekenen, omdat er maar 2 van de 3 rijstroken open zijn... :facepalm:
Ik ben benieuwd hoeveel doden dit gekloot tot gevolg zal hebben aan het einde van een file.

Waarom is er in Duitsland trouwens geen grote ophef over dit soort onzin? Het is te triest voor woorden dat zoiets in een van de rijkste landen van Europa gebeurt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 nov 2017, 12:26

^^
Die vraag is hier al vaker beantwoord. Als ik m'n medeburgers hier zo erover hoor klagen, is er in principe genoeg volk om ertegen in opstand te komen, maar ondertussen pikt iedereen het gewoon met de reden: "Ach ja, wir sind eben Verwaltungsweltmeister." of "Das ist Deutschland." Vervolgens haalt men de schouders erover op en dat was het dan. Aangezien de politiek er geen ruk aan doet en/of wil doen (m.u.v. FDP en lokale CDU), verandert er dus niets. Duitsers haten het in de file te staan, maar als iemand dan iets roept over "kernenergie stopzetten" of "vluchtelingen beperken" dan rent iedereen daar op af. Het thema infrastructuur raakt daardoor steeds weer op de achtergrond. Er moeten serieus snelwegen gaan instorten, wil er echt wat gaan veranderen. Die ene A20 in Mecklenburg-Vorpommern was nog niet genoeg.

Ook wat betreft digitale infrastructuur loopt Duitsland enorm achter op de rest. Het lijkt er nu wel op dat de aankomende regering dat nu wil gaan aanpakken, dankzij het doordrammen van de FDP. Dat is maar goed ook, want in sommige plaatsen in Duitsland heb je überhaupt nog geen internet. :neenee:

Opzich wil de CDU deels ook wel wat aan de infrastructuur doen is mijn indruk, alleen wil het onder Merkel nog niet zo. Armin Laschet van de CDU in NRW (en minister-president van NRW) staat wat dat betreft er geheel anders tegenover die samen met de FDP nu de infrastructuur flink wil gaan aanpakken. Maar als er op Bondsniveu nog niks gebeurd, dan wordt het natuurlijk wel lastig. Schäuble is al weg als minister van financiële zaken. Nu Merkel nog weg en wat frisse wind in de CDU en misschien gaat er ooit dan toch nog wat gebeuren... Van de SPD, Grüne en Linke hebben we in ieder geval niks goeds te verwachten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 16 nov 2017, 18:46

Op de A3 bij Ratingen is vanochtend een vrachtwagen op een file ingereden. Er waren 2 vrachtwagens en 5 personenauto's bij betrokken, waarvan 3 auto's compleet verwoest werden in de crash. Er vielen 1 dode 2 doden en 10 gewonden. Onder de zwaargewonden is een Nederlandse badmintonner (edit: hij is overleden in het ziekenhuis). De A3 was bijna de hele dag afgesloten richting Oberhausen.

Afbeelding
Via: http://www1.wdr.de/nachrichten/rheinlan ... n-100.html

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » do 16 nov 2017, 21:51

Wanneer stoppen die ongevallen nu :sorry: :s

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 16 nov 2017, 22:21

Hij is inmiddels overleden...

Badmintonner Meijs (26) overleden na zwaar auto-ongeluk - http://nos.nl/l/2203140

Edit: Chris had zijn post al aangepast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 17 nov 2017, 16:10

waldo79 schreef:Wanneer stoppen die ongevallen nu :sorry: :s
Triest... vandaag op bijna dezelfde plek weer een dodelijk ongeval, een kleine vrachtauto reed op een andere vrachtwagen in de file in: http://www1.wdr.de/nachrichten/rheinlan ... i-100.html

Het is echt absurd hoeveel doden er vallen in de filestaart bij wegwerkzaamheden in Duitsland. Gemiddeld genomen is er elke werkdag een ongeval waarbij een vrachtwagen op een file inrijdt waarbij doden of zwaargewonden vallen. Het gebeurt circa 300 dagen per jaar, dus eigenlijk elke dag waarop er geen Fahrverbot voor vrachtverkeer is.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » vr 17 nov 2017, 18:17

En ik wil de nederlandse truckers niet in het voren helpen maar 9 van de 10 keer zijn het wel de badslippercollegas :? :geenlach: :sadley:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » vr 17 nov 2017, 18:24

^^ Niet in het voren helpen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 17 nov 2017, 18:27

Matti schreef:En ik wil de nederlandse truckers niet in het voren helpen maar 9 van de 10 keer zijn het wel de badslippercollegas :? :geenlach: :sadley:
Ik heb de laatste tijd toch vooral last van wat vermoedelijk Nederlandse chauffeurs zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 21 nov 2017, 15:08

Op de A2 bij Hannover zijn 6 vrachtwagens op elkaar gereden. Er vielen twee zwaargewonden.

Afbeelding
Via: http://www.mt.de/lokales/regionales/219 ... nover.html

Afbeelding
Via: https://twitter.com/neuepresse/status/9 ... 7788869633

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » di 21 nov 2017, 20:27

https://www.transport-online.nl/site/86 ... cus-fotos/
De normaal niet zo filegevoelige A31 is aan het eind van de middag in beide richtingen afgesloten geweest vanwege een vrachtwagen met een lading accu's in de brand
http://www.rp-online.de/nrw/panorama/lk ... -1.7217607

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 18:24

Deze circuleerde op WhatsApp:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 18:52

Op de A1 bij Osnabrück zijn vanmiddag vrachtwagens op een file ingereden. In totaal reden 4 vrachtwagens tegen elkaar, er vielen twee zwaargewonden.

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 nov 2017, 19:01

Chris schreef: di 28 nov 2017, 18:24 Deze circuleerde op WhatsApp:
Is op Facebook zelfs al vrij oud. ;) Actueel zal de meme helaas nog wel jarenlang blijven. :facepalm:

Desalniettemin moet ik ook eens wat positiefs over de Duitse snelwegen berichten: Vorige week reed ik op en neer naar Hamburg en trof op de route via Hannover slechts één serieuze "Baustelle" op de A7 bij Walsrode aan. En dat op een route van zo'n 380 km. In zuidelijke richting was men ook nog kort ten zuiden van de Elbtunnel bezig, maar dat stelde niet veel voor en gaf in de avondspits ook geen overlast.

Al met al had ik een gemiddelde van 130 km/h. Relaxed doorrijden kan dus nog wel! 8-) Maar goed, we naderen nu ook het winterseizoen. Zolang de wegen niet glad zijn het beste seizoen om door Duitsland te cruisen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 19:11

De hoeveelheid seizoensbaustellen neemt nu rap af. Op de A5 Karlsruhe - Basel zijn ze nu ook (bijna?) weg. Volgens BAST zitten de meeste Baustellen nog in het Rhein-Ruhr gebied en Rhein-Main-Neckar. En rond München, Hamburg en Berlijn.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » di 28 nov 2017, 19:16

SnarfFlevoland schreef: di 28 nov 2017, 19:01Relaxed doorrijden kan dus nog wel! 8-)
Helemaal mee eens wat mij afgelopen zomer is opgevallen is dat het vanaf het Ruhrgebied tot Nurnberg een groot Baustelle park is daarna na Nurnberg tot De brug bij Rosenheim geen enkele Baustelle :feestjeja:

Als je bij Nurnberg op de BAB9 komt tot München rijdt het over het algemeen ook nog eens lekker door ;)
Laatst gewijzigd door Matti op wo 29 nov 2017, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 28 nov 2017, 22:56

^^ Denk je het gas er flink op te hebben, vliegt men je voorbij...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 29 nov 2017, 12:09

Op de A9 ten zuiden van Nürnberg is vanochtend vroeg een vrachtwagen op een Baustellenvoertuig geknald.
  • Nach Informationen der Polizei passierte der Unfall gegen 5.30 Uhr. Die Autobahnmeisterei musste ein Fahrzeug absichern, welches in Fahrtrichtung München auf dem rechten Fahrstreifen liegengeblieben war. Aus diesem Grund stand ein Sicherungs-Lkw hinter dem Pannenfahrzeug auf der rechten Spur.

    Der 60-jährige Lastwagenfahrer fuhr aus bislang unbekannter Ursache auf den Sicherungs-Lkw auf. Der Brummifahrer wurde in seinem Führerhaus eingeklemmt. Er wurde von der Feuerwehr mit schwerem Gerät befreit. Der Mann wurde mit lebensgefährlichen Verletzungen in ein Krankenhaus gebracht.

    Afbeelding
Via: http://www.donaukurier.de/lokales/poliz ... 39,3606327

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 dec 2017, 17:32

Ik zag deze vandaag op Facebook voorbijkomen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Tachi » ma 18 dec 2017, 21:36

Dat gevoel krijg je wel als je er langs rijdt. :lol:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » wo 20 dec 2017, 20:07

Zo ziet het eruit als je in een sneeuwchaos terechtkomt. Filmer deed bijna 2 uur over 1,2 km Autobahn en nam toen de volgende afrit.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 06 jan 2018, 19:14

Op de A19 bij de Baustelle van de Petersdorfer Brücke:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie