Wat is de wet? Altijd zo veel mogelijk rechts houden. Hou toch eens op met dat gezeur en hou je aan de regels voor je een ander met de vinger wijst. Je zal er je zelf ook nog eens minder mee in gevaar brengen.
Moderator: Moderatoren
Dat dus!
Inderdaad. Zoveel mogelijk rechts houden is de regel waar je je aan hoort te houden. Je moet niet verbaasd zijn als je links hangt in Duitsland dat je een seinende audi binnen 2 sec in je kofferbak krijgt. (Hoewel de jakkeraar best wel rekening mag houden met inhaalacties.)
In de Bondsraad, de Senaat van het parlement.
Onzin. De regel om rechts te houden gebiedt niet om voor een paar seconden naar rechts te gaan. Weggebruikers die dat wel doen creëren eerder gevaar dan dat ze veiligheid scheppen. Want dat is gewoon slingeren over de snelweg.
Dit gaat niet om links hangen. Het gaat om Audi’s die vanaf een volle linkerstrook naar rechts gaan zonder snelheid te minderen en hun Audi dan binnen twee seconden er weer voor rammen bij degene die ze al die tijd al achter zich hadden. Want ze willen natuurlijk niet echt worden ingehaald of dat ze misschien wel een heel treintje met 130 voorbij moeten laten. En dat bij het volgende minigat op de rechterstrook nog eens.sven_engelen schreef: ↑vr 14 feb 2020, 20:40Inderdaad. Zoveel mogelijk rechts houden is de regel waar je je aan hoort te houden. Je moet niet verbaasd zijn als je links hangt in Duitsland dat je een seinende audi binnen 2 sec in je kofferbak krijgt. (Hoewel de jakkeraar best wel rekening mag houden met inhaalacties.)
Dat is net zo overtrokken als zeggen dat zelf vuurwerk afsteken een belangrijke traditie is. Die 'traditie' is net als Freie Fahrt enorm overgewaardeerd sentiment.
Enig idee hoe die 700% eruit zag in absolute getallen? Aangezien je vroeger bijna nooit 130+ kon halen op dit stuk, kan het cijfer van voor verbreding apart laag zijn geweest…Chris schreef: ↑vr 14 feb 2020, 21:45Men is her en der wel bezig om op langere trajecten een dynamische maximumsnelheid in te voeren, een tijd terug las ik over de A8 Ulm - München die nu verbreed is naar 2x3 maar waar het aantal ongevallen met letsel bij snelheden van meer dan 130 met 700% was toegenomen. Daar wil men nu een variabele maximumsnelheid invoeren. Wellicht is dat wel een goed compromis.
Aan de andere kant snap ik ook niet dat de Duitse wegbeheerder de A1 niet al bijChris schreef: ↑za 15 feb 2020, 12:20Ik vraag mij in Duitsland vaak af of veel bestuurders daar geen navigatiesysteem hebben / de verkeersinformatie niet volgen. Het valt mij namelijk vaak op dat er bij wegafsluitingen lange wachtrijen staan, ook bij wegafsluitingen die langdurig zijn. Mensen volgen dan niet een alternatieve route, maar sluiten massaal aan in de wachtrij.
Dit weekend is de A1 vlak voor Hamburg dicht vanwege de sloop van een viaduct. Er staat een grote wachtrij met 1 uur vertraging voor terwijl er een goede omleidingsroute voorhanden is met maar 5 minuten vertraging.
![]()
Dit is dus precies het soort situatie waarover ik eerder schreef. Je zit in een soort treintje op de linker rijstrook en haalt in bestendig tempo (laten we zeggen met een 130-140) langzamere weggebruikers rechts in, die 100-200 meter uit elkaar rijden. Harder rijden op links is gezien de drukte van het moment niet mogelijk. Houdt het Rechtsfahrgebot dan in dat ik dat gat van 100 meter in moet? Denk het niet, en ik lees in jouw post dat jij dat ook vindt. Hinder ik dan sneller verkeer op de linkerstrook? Niet echt, want iedereen rijdt daar de snelheid die veilig is. De enige die je dan hindert zijn jakkeraars die zouden willen dat ook bij deze drukte iedereen plaats voor ze maakt zodat zij toch nog 180+ kunnen. Ja daaaaag.sven_engelen schreef: ↑vr 14 feb 2020, 23:20Het Rechtsfahrgebot geldt nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet. Al vind ik dat je best iets langer links kan hangen als je meerdere voertuigen achter mekaar moet inhalen, met de gedachte dat je het verkeer wat op de linkerrijstrook niet te lang moet hinderen. Je zal dus echt een keer voor een kort stukje naar rechts moeten om het snellere verkeer voor te laten gaan. Het is immers beter voor de doorstroming.
Ja, die discussie komt elke 2 a 3 jaar wel weer bovendrijven. Nu was het niet via de Duitse 2e kamer gelukt (aantal maanden geleden), dus wilde men het nu doordrammen via de 1e kamer. Heerlijk democratische gedachte ook, als we het niet willen, gaan we maar blijven drammen.sven_engelen schreef: ↑vr 14 feb 2020, 2:49dit is al de hoeveelste keer dat er wordt geprobeerd de snelheid op de Autobahn te verlagen? En hoe vaak is dat al in de prullenbak gegaan? Kansloos idee is het. Elke keer weer...
![]()
Persoonlijk denk ik dat daarbij een buitenlands kenteken er ook geen goed bij doet. Het risico op agressieve reacties is met Duits kenteken toch wel een flink stuk minder. Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen, of dat nu een Nederlands, Zwitsers of Italiaans kenteken is. Zeker zo'n groepje opgevokte twintigers kunnen dan bij buitenlanders makkelijk uitflippen, terwijl ze zich bij een Duitser mogelijk nog wat in zouden houden. Andersom heb ik nooit problemen met Duits kenteken in een ander land. Mogelijk helpt het er ook bij dat daar overal snelheidslimieten zijn ingesteld.Pino schreef: ↑za 15 feb 2020, 18:02Zelf bijvoorbeeld nog een paar middelvingers gehad van wat opgeschoten twintigers met haast die vonden dat ik met mijn 145 niet naar links had gemogen toen zij in de verte aankwamen en natuurlijk ook al naar rechts had gemoeten op het moment dat mijn achterbumper de voorbumper van de langzamere weggebruikers rechts voorbij was. En dat verbetert doorstroming?
Het is maar net welke enquêtes je bekijkt. Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen, waar juist een overgrote meerderheid tegen een snelheidslimiet is. Zelfs een enquête van "Die Linke", die zelf principieel een snelheidslimiet willen invoeren, liep op hun facebook-pagina uit in een fiasco. Circa 90% was tegen. Al met al denk ik dat de ADAC bij ruim 50% tegen, 40% voor en de rest zonder mening het dichst bij de waarheid zit. Persoonlijk ken ik in mijn eigen omgeving meer mensen die tegen als voor zijn. Maar goed, dat zijn ook allemaal mensen die regelmatig op de weg zitten. Wat dat betreft klopt m.i. de volgende uitspraak als een bus:
Al met al is de CDU/CSU, FDP en AfD tegen een maximumsnelheid. Linke en Grüne zijn voorstander, al hebben de Grünen met regeringsverantwoording in deelstaten wel bewezen het thema niet te hoog op de agenda te zetten. Daar waar de Grünen met de CDU regeren, zijn zelfs snelheidslimieten op diverse snelwegtrajecten opgeheven. In BaWü is het hoofd van de Grünen, Winfried Kretschmann, zelfs stiekem een grote autofan.de_Aristocraat schreef: ↑zo 16 feb 2020, 16:23En mijn vermoeden is dat de mensen die graag een Tempolimit willen, juist niet zo vaak of helemaal niet op de Autobahn te vinden zijn.