Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Jeff
autoweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » di 28 apr 2020, 9:18

Dus geen 87 km/h gaan rijden op een Autobahn baustelle met vmax 60 km/h.
Nu nog hopen dat er nog Zuidoost Europese vertaling gaat volgen.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 28 apr 2020, 10:36

Opvallend, met name deze borden die zijn ingevoerd verbazen me.

Afbeelding
1. Een inhaalverbod voor auto's dat ze geen fietsers/scooters mogen inhalen. Ik ben benieuwd in wat voor een soort straten deze borden worden ingevoerd.

Afbeelding
2. Duitsland heeft dus nu ook een officieel bord voor fietssnelwegen. Het bijschrift meldt ook dat dit op onverharde wegen kan worden toegepast. Hierbij rijst bij mij de vraag op of er ook kwaliteitseisen zijn voordat een weg/pad tot fietssnelweg kan worden gecategoriseerd. Voor nu lijkt het me geen andere rechten te hebben dan een :G11:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 28 apr 2020, 11:53

^^ "Fietssnelweg" lijkt me vooral een prestigedingetje, net als in Nederland. Begin dit jaar kwam hier een voorbeeld van zo'n fietssnelweg met borden in de buurt van Darmstadt voorbij die uitkwam op een onverhard karrenspoor. :emo:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2020, 12:08

EtienneM schreef:
di 28 apr 2020, 10:36
Een inhaalverbod voor auto's dat ze geen fietsers/scooters mogen inhalen. Ik ben benieuwd in wat voor een soort straten deze borden worden ingevoerd.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Volgens de bekende Duitse YouTube advocaat zal dit bord op punten worden ingezet waar veilig inhalen niet mogelijk is. Maar ik mag toch hopen dat dit niet op elke smalle Landstraße straks het geval zal zijn, want dan ga je dus op plekken niet eens meer de 10 km/h halen waar 100 is toegestaan. M.a.w. dit bord zal compleet genegeerd worden als het Bubeko wordt ingezet. Ik kan me hoogstends op gevaarlijke punten (Bibeko) in een bereik van 100 meter voorstellen.

Ook een dingetje zijn straks die nieuwe Carsharing parkeerplaatsen. Als je daar gaat parkeren zonder een Carsharing sticker gaat dat 55 euro boete kosten. Naast parkeren op een invalideparkeerplaats kost het parkeren vanaf vandaag op een parkeerplaats voor E-auto's ook 55 euro. Dat dit beiden zo duur is vind ik wel een beetje absurd. Parkeren op een invalideparkeerplaats vind ik vele malen asocialer, maar dat koste voorheen slechts 35 euro.

Wat nu serieus veel duurder is geworden is parkeren op een voetgangerspad of fietspad/strook. Voorheen was dat 15 euro nu is dat 100 euro geworden. Een flinke stijging.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 12:26

SnarfFlevoland schreef:
di 28 apr 2020, 12:08
Ook een dingetje zijn straks die nieuwe Carsharing parkeerplaatsen. Als je daar gaat parkeren zonder een Carsharing sticker gaat dat 55 euro boete kosten. Naast parkeren op een invalideparkeerplaats kost het parkeren vanaf vandaag op een parkeerplaats voor E-auto's ook 55 euro. Dat dit beiden zo duur is vind ik wel een beetje absurd. Parkeren op een invalideparkeerplaats vind ik vele malen asocialer, maar dat koste voorheen slechts 35 euro.
55 euro voor iets wat zo ontzettend asociaal is als parkeren op een invalidenparkeerplaats is nog steeds een koopje. In Nederland kost dat 370 euro.

Parkeren op een parkeerplaats voor elektrische auto's kost in Nederland 90 euro.
Wat nu serieus veel duurder is geworden is parkeren op een voetgangerspad of fietspad/strook. Voorheen was dat 15 euro nu is dat 100 euro geworden. Een flinke stijging.
En ook wel terecht. Voor 15 euro zullen velen wel de gok willen nemen. Dat is een bedrag waar in een land als Duitsland geen waarschuwende werking vanuit gaat, terwijl het wel zeer hinderlijk kan zijn (in tegenstelling tot een paar km/u te hard waar er eigenlijk geen hinder en gevaar is).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 28 apr 2020, 12:59

marcel schreef:
di 28 apr 2020, 8:38
Nieuwe verkeersborden vanaf vandaag:
https://www.autobild.de/bilder/stvo-nov ... html#bild1
Dat eerste bord, zone :G11: , is me door de tekst er bij niet duidelijk. Het lijkt alsof je hier als automobilist wel in zou mogen rijden, maar dat je fietsers niet in gevaar mag brengen?! Ofwel zou het dus ongeveer hetzelfde aanduiden als onze fietsstraatborden? Uitermate verwarrend en slecht gekozen bord als dat inderdaad zo is...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2020, 13:09

Coen Tunnel schreef:
di 28 apr 2020, 12:26
55 euro voor iets wat zo ontzettend asociaal is als parkeren op een invalidenparkeerplaats is nog steeds een koopje. In Nederland kost dat 370 euro.
Mee eens, dat zou van mij part vele malen hoger mogen zijn. Wat Duitsland wel goed heeft aangepakt is de nieuwe boete voor het niet vormen van een "Rettungsgasse". Dat kost nu 200-320 euro en een maand rijverbod. Mogelijk nog steeds goedkoop als je het met buurlanden vergelijkt, maar daarvoor mag je ook een maand de benenwagen nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 28 apr 2020, 19:07

Coen Tunnel schreef:
di 28 apr 2020, 12:26
Tja, wat asociaalheid betreft heb je gelijk, wat de gevaarzetting betreft daarentegen... Nu wordt je harder gestraft voor parkeren op een invalidenplek dan wanneer je met je telefoon zit te prutsen op de snelweg. Dat vind ik dan weer erg vreemd.

Wat dat betreft vind ik het ook goed dat de boete voor parkeren op een fietspad in Duitsland omhoog gaat, zo jaag je fietsers tussen het autoverkeer wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt.

Ger81
stadsweg

Bericht door Ger81 » wo 29 apr 2020, 12:04

EtienneM schreef:
di 28 apr 2020, 10:36

Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik dit een zeer geslaagd ontwerp vind.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 29 apr 2020, 12:31

In Nederland hebben wij natuurlijk de snelfietsroutes. Deze hebben aparte eisen en ontwerpen, zoals de nieuwe fietsbewegwijzering straks. Daar zou zo'n fietssnelweg-bord best een toevoeging kunnen zijn om de snelfietsroutes en overige fietspaden van elkaar te onderscheiden.

Stroomweg
polderweggetje

Bericht door Stroomweg » za 09 mei 2020, 20:04

Ik zit dikwijls op Google Maps te kijken, en kwam toevallig dit tegen.
Deze merkwaardige combinatie van 3 volledige klaverbladen, zonder tussenliggende afslagen.
Je zou toch denken dat bepaalde verbindingswegen overbodig zijn?
(Overigens is deze situatie wel ideaal als er op één van de wegen een ongeluk gebeurd of werkzaamheden zijn)
https://www.google.com/maps/@52.4020612,9.881447,13z

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 09 mei 2020, 21:47

Robbert297 schreef:
wo 29 apr 2020, 12:31
Daar zou zo'n fietssnelweg-bord best een toevoeging kunnen zijn om de snelfietsroutes en overige fietspaden van elkaar te onderscheiden.
Maar op een fietssnelweg gelden vooralsnog geen andere verkeersregels dan op een regulier fietspad. Het bordje zou dan niet veel meer zijn dan een soort routeherkenning.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 10 mei 2020, 16:29

Stroomweg schreef:
za 09 mei 2020, 20:04
Ik zit dikwijls op Google Maps te kijken, en kwam toevallig dit tegen.
Deze merkwaardige combinatie van 3 volledige klaverbladen, zonder tussenliggende afslagen.
Je zou toch denken dat bepaalde verbindingswegen overbodig zijn?
(Overigens is deze situatie wel ideaal als er op één van de wegen een ongeluk gebeurd of werkzaamheden zijn)
https://www.google.com/maps/@52.4020612,9.881447,13z
Ja, de "binnenste ring" afslagen hoef je niet te hebben (en die zijn met twee van de drie ook nog eens tweebaans) en de tegenoverliggende klaverlus is overbodig.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 10 mei 2020, 16:55

Stroomweg schreef:
za 09 mei 2020, 20:04
Toen het Kreuz Hannover-Ost werd aangelegd was de A37 er nog niet, en bij de andere knooppunten zal dat wel de reden zijn denk ik.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2020, 14:41

Afgelopen weekend moest ik snel even naar Oostenrijk. Na langere tijd de A7 niet meer gereden te hebben, en deze eerder met veel wegwerkzaamheden in herinnering te hebben, moet ik zeggen dat ik positief verrast was. Het stuk tussen Kassel en Bad Hersfeld is bevrijd van wegwerkzaamheden en schiet goed op. Het is zeker in het donker wel een achtbaanrit... Vervolgens een paar kleine wegwerkzaamheden i.v.m. vervanging van dalviaducten, incl. mobiele flitsers, maar de eerste serieuze wegwerkzaamheden zijn ten noorden van Kreuz Biebelried. Vervolgens is er in zuidelijke rijrichting ten noorden van Rothenburg ob der Tauber een lang stuk enkelbaans i.v.m. wegwerkzaamheden. In noordelijke rijrichting zijn de wegwerkzaamheden beëindigd.

De Virngrundtunnel is ook enkelbaans, waar beide rijrichtingen nu door de oostelijke buis verlopen. Daarna is er ten zuiden van Aalen nog een langere "Baustelle", waarna de hele A7 tot aan de Grenztunnel vrij van Vmax en wergwerkzaamheden is. Het stuk tussen Ulm en Memmingen is altijd best druk, zelfs verder tot aan Kempten rijdt er genoeg verkeer. Achter het Dreieck Allgäu is het dan zo goed als uitgestorven.

Al met al is de A7 actueel best goed te gebruiken en wat me opviel: Buiten de wegwerkzaamheden min of meer geen enkele Vmax. Op de terugweg kon ik 's nachts van Füssen tot de eerste wegwerkzaamheden ten noorden van Kreuz Ulm/Elchingen continu hogere snelheden rijden, zonder het gas ook maar 1x terug te moeten nemen. Dat tref ik zelfs 's nachts op de A5 of A81 niet zo lang aan, terwijl het daar tussen 23 en 5 uur ook goed leeg is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 jul 2020, 18:33

Tjonge,ik heb dit echt op het nippertje gemist:

Lkw prallt auf vorausfahrendes Auto - A5 voll gesperrt

Wegen eines schweren Verkehrsunfalls auf der A 5 zwischen der Anschlussstelle Kronau und dem Walldorfer Kreuz ist die Autobahn derzeit wegen des Einsatzes zweier Rettungshubschrauber in beide Richtungen voll gesperrt. Wie die Polizei mitteilte, prallte nach ersten Erkenntnissen gegen 12.10 Uhr im Baustellenbereich ein Lkw auf ein vorausfahrendes Auto auf. Zwei Personen wurden nach dem derzeitigen Kenntnisstand verletzt.

Ik zag al dat er file begon te ontstaan dus ik ben er bij Bruchsal af gegaan om via de B35 en B9 naar de A61 te rijden. Dat was rond dat tijdstip. Kom ik nu in het nieuws? :mrgreen:

Eerder op de dag kwam ik deze rokende vrachtauto in de buurt van Freiburg tegen:

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 01 jul 2020, 19:18

^^ Jammer, want voor een fabriek van wijnmaken is de Cellier des Chartreux helemaal niet slecht. Je vindt er veel slechtere in het zuiden van Frankrijk.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 02 jul 2020, 0:11

Volgens de SWR ontstond er na het ongeval bij St. Leon-Rot uiteindelijk meer dan 16 kilometer file. Daar heb je dan zeker mazzel mee gehad. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » zo 19 jul 2020, 8:58

Heftig ongeval op de A31 gistermiddag. Een vrachtwagen is daar achter op een file ingereden.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el296.html

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 19 jul 2020, 10:10

^^ Dat is niet de eerste keer en zal helaas ook niet de laatste keer zijn. Duitsland is berucht wegens de vrijwel afwezige en inadequate filestaart beveiliging. En als jij daar dan met 30 ton vrachtwagen of met 180 in je personenvoertuig aan komt knallen... :( Hopelijk heeft je voertuig een goed stel remmen of kun je uitwijken.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 jul 2020, 13:30

19 gewonden ook. Er waren ook Nederlanders bij betrokken.

Tja je kan bordjes plaatsen, je kan meer bordjes plaatsen, maar er rijden ook een boel chauffeurs rond als zombies, al dan niet onder invloed of sterk afgeleid. Daar helpen geen borden tegen. In Nederland presteren chauffeurs het ook met enige regelmaat om bovenop een pijlwagen te knallen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 19 jul 2020, 18:56

^^ Yep, helaas wel. Maar dit soort ongevallen vinden in Duitsland naar verhouding vaker plaats dan bij ons. Bij onze oosterburen zijn de gevolgen (gewonden, doden) ook beduidend ernstiger.

Beste is in ieder geval om als je een :J16: ziet met een onderbord die de afstand aangeeft (meestal 2.000 meter), alvast snelheid te minderen. In ieder geval niet door blijven jakkeren.

En tja, tegen idioten die met andere dingen bezig zijn dan met het besturen van een motorvoertuig, is geen kruid gewassen. Rijbewijs invorderen is wel het minste. Dat geldt ook voor die gekken die met teveel alcohol of met lachgas achter het stuur kruipen. :nuts:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 jul 2020, 19:13

Ik vraag mij wel eens af of het komt door het kleine formaat verkeersbord dat men in Duitsland gebruikt. Als je in colonne / druk verkeer rijdt dan mis je soms een verkeersbord. En als je bijvoorbeeld in een rij vrachtwagens rijdt dan kan je bijna niet vooruit kijken. En als het dan ineens stil staat klappen er vaak meteen ook 2 of 3 vrachtwagens bovenop. Vooral als het rechts ineens stil staat maar links nog gewoon met 80+ doorrijdt. Als je alleen de achterkant van je voorligger ziet dan ben je gewoon te laat als je voorligger het ook over het hoofd ziet. Zelfs als je genoeg afstand houdt dan is ineens van 80 naar 0 bijna niet te remmen in colonne.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 19 jul 2020, 20:06

Dat die verkeersborden in Duitsland een slag groter mogen, is evident. Desnoods ook op gele ondergrond. Die kleine borden zie je makkelijk over het hoofd. Ze worden wel herhaald, maar bij hoge snelheden is het maar de vraag of je het bord op tijd ziet. Ze zijn makkelijk te missen.

Veel hangt hoe dan ook af van de afstand tot je voorligger. Snelheid en afstand houden gaan hand in hand. Ook al komt je voorganger zonder enig aanwijsbare reden ineens volledig tot stilstand, dan nog hoef je er zelf echt niet bovenop te knallen, MITS je voldoende afstand hebt gehouden. Bij een noodstop zou je op tijd moeten kunnen stoppen. Mocht je de indruk krijgen dat je ondanks hard remmen toch niet op tijd kunt stoppen: rem los en proberen uit te wijken door om het obstakel heen te sturen. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Oefening baart kunst. ;)

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 19 jul 2020, 20:30

In Nederland zijn er ook hele stukken :G1: die zonder signalering zijn uitgevoerd en ik merk dat het verkeer toch wat schrikt als er langzaam / stilstaand verkeer is.
Deze schrikreactie is veel meer afwezig op de plekken waar het verkeer wel gewaarschuwd wordt door een vorm van VMS/DRIP's/Matrixen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jul 2020, 16:04

Op de A4 is een vrachtwagen op een stauende bij wegwerkzaamheden ingereden, tussen Dresden en Nossen. Er staat een wachtrij van 24 kilometer achter, de MDR meldt dat de vertraging 4 uur is. De hele regio staat ook in een gridlock, met name de uitwijkroute door Meißen.

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 21 jul 2020, 18:34

Precies ook op een stuk waar geen goede alternatieve route beschikbaar is.
Was dit dichterbij Leipzig of Dresden gebeurt, dan had men makkelijker kunnen omleiden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 21 jul 2020, 19:39

^^ Klopt. Daar weten ze in Wilsdruff alles van.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jul 2020, 18:12

Op de A8 bij Stuttgart is een vrachtwagen in brand gevlogen. De snelweg is al een paar uur dicht, en dat blijft ook nog zo voorlopig. De vertraging wordt genoemd als 'uren'.

Dit toont ook de kwetsbaarheid van het regionale wegennet van Stuttgart aan. Dit stuk A8 is het enige stuk snelweg wat het hele regionale wegennet met elkaar verbindt. Er is geen alternatieve omrijroute over snelwegen in deze metropoolregio. Als die A45 nu ooit eens doorgetrokken zou zijn...

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 23 jul 2020, 22:30

Het überhaupt ontbreken van een (Autobahn) Ostring vind ik eigenlijk nog kwalijker voor zo'n grote stad.
Wat er wel ligt (B10 en B14) kan ik niet geschikt noemen voor omleidingen op de BAB 81/BAB 8