Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 01 jun 2021, 20:48

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 01 jun 2021, 23:53

de_Aristocraat schreef: di 01 jun 2021, 11:50
Chris schreef: di 01 jun 2021, 8:40 Het viel mij op dat Duitsers vaak helemaal geen snelheid kunnen aanhouden op de Autobahn. Ik rij zoveel mogelijk op de cruise control en dus de hele tijd dezelfde snelheid, en had best vaak dat mensen mij inhalen, vertragen, ik hun weer inhaal, zij mij weer, ik hun weer, etc. Soms wel 4 keer achter elkaar. Het viel mij wel op dat dit bijna altijd vrouwen zijn die zo rijden.
Gevoelsmatig heb ik hier in Nederland meer last van, maar dat kan er ook aan liggen dat de snelheidsverschillen in Nederland lager liggen, en ik in Duitsland dit soort dromers sneller voorbij ben.
Die indruk heb ik dus ook.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 02 jun 2021, 0:33

Chris schreef: di 01 jun 2021, 20:48 Het is weer zo ver op de A33... Tödlicher Unfall auf der A33: Lkw rast am Stauende in Transporter

Afbeelding
Truckers met meestal Oost-Europese platen die de Cruise Control op 87 of 93 km/h zetten en af en toe met compleet andere zaken bezig zijn dan een machine besturen.

Triest voor de nabestaanden :(

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 02 jun 2021, 6:20

Truckers met west Europese platen, zelfs met westerse paspoorten, zijn echt niet per definitie zoveel beter... Ik denk dat we dat soort generaliserende arrogante aannames maar achterwege moeten laten.

Gisteren nog gezien, figuur met grote letters "dutch driver" om zijn omgeving te waarschuwen dat ie niet kan rijden. Was ook echt een klungel, kreeg ding niet voor het dok en ondertussen reed hij bijna een andere auto aan puin en een paar fietsers plat... Nota bene op een industrieterrein met voldoende ruimte om recht voor het dok te komen. :facepalm:

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » wo 02 jun 2021, 8:55

Ook al lijken de Oost-Europeanen soms er in negatieve zin bovenuit te steken, komen gebrekkige stuurmanskunsten helaas aan beide kanten van het voormalige IJzeren Gordijn voor.

Wel kan ik mij voorstellen dat de omstandigheden waarin Oost-Europeaanse truckers hun werk moeten doen lastiger zijn dan die voor West-Europese truckers. De eerstgenoemde groep heeft deels abominabel slechte arbeidsomstandigheden, zitten maandenlang op hun truck, en hebben minder rustmogelijkheden (thuis) waardoor ze in een slechtere algemene gemoedstoestand de weg op gaan. Zeker nu de warme zomerperiode eraan komt en de cabines staan te bakken in de zon - is de standairco inmiddels verplicht? - zal de genoten rust kwalitatief nog meer afnemen.

De afgelopen 30 jaar heb ik de transportsector van dichtbij meegemaakt, en het is een sector die ik een warm hart toedraag. Echter heb ik ook de veranderingen de afgelopen 30 jaar gezien, en ondanks dat er altijd al cowboys en prijsdruk waren, heeft het beslechten van de EU-grenzen met de lage lonen landen in Oost-Europa omstandigheden mogelijk gemaakt die met geen pen te beschrijven zijn.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 02 jun 2021, 9:47

duikgek89 schreef: wo 02 jun 2021, 6:20 Ik denk dat we dat soort generaliserende arrogante aannames maar achterwege moeten laten.
Heel goed! Hear hear!
Momenteel vooral aan te treffen op de route Geldermalsen - Utrecht Rijnsweerd v.v.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » wo 02 jun 2021, 12:27

^^ Ik zie bijvoorbeeld dagelijks Oost-Europese vrachtwagens op de vluchtstrook parkeren, dat erg onveilig is. Westerse vrachtwagens zie ik dit vrijwel nooit doen. Maar omwille van politieke correctheid vind ik het prima te concluderen dat mijn ogen niet goed functioneren.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 jun 2021, 13:16

Je mag best benoemen wat je ervaart, maar ik vind het hier geen plek om gal te storten :idea:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 02 jun 2021, 13:48

^^ Het is gewoon zo. Politiek interreseert zich niet in het vrachtvervoer zolang zij het vreten op hun bord krijgen.

Standairco verplichting? Nee. Dat kost een werkgever te veel geld en het is nooit boven de 20 graden in Europa :nuts:

Anders geschreven : Op -10 kan je kleden, op +35 niet.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 02 jun 2021, 15:28

^^ Dat kan, maar dan overtreed je weer andere wetten :duck:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 02 jun 2021, 16:45

^^ Enkel als je staande wordt gehouden en moet uitstappen. :rofl2:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 02 jun 2021, 16:54

de_Aristocraat schreef: wo 02 jun 2021, 8:55 Ook al lijken de Oost-Europeanen soms er in negatieve zin bovenuit te steken, komen gebrekkige stuurmanskunsten helaas aan beide kanten van het voormalige IJzeren Gordijn voor.

Wel kan ik mij voorstellen dat de omstandigheden waarin Oost-Europeaanse truckers hun werk moeten doen lastiger zijn dan die voor West-Europese truckers. De eerstgenoemde groep heeft deels abominabel slechte arbeidsomstandigheden, zitten maandenlang op hun truck, en hebben minder rustmogelijkheden (thuis) waardoor ze in een slechtere algemene gemoedstoestand de weg op gaan. Zeker nu de warme zomerperiode eraan komt en de cabines staan te bakken in de zon - is de standairco inmiddels verplicht? - zal de genoten rust kwalitatief nog meer afnemen.

De afgelopen 30 jaar heb ik de transportsector van dichtbij meegemaakt, en het is een sector die ik een warm hart toedraag. Echter heb ik ook de veranderingen de afgelopen 30 jaar gezien, en ondanks dat er altijd al cowboys en prijsdruk waren, heeft het beslechten van de EU-grenzen met de lage lonen landen in Oost-Europa omstandigheden mogelijk gemaakt die met geen pen te beschrijven zijn.
Dan hebben vrachtwagenchauffeurs tenminste nog wat ruimte in de cabine en is er een rijtijdenbesluit waardoor ze nog wat pauze moeten maken.
Als je echter ziet hoeveel uren de jongens op wat grotere sprinters maken en hoe DHL 's nachts slaven door Duitsland laat pendelen met paketten... Nauwelijks geld, nauwelijks ruimte om te leven,...

Omstandigheden die een Nederlander, Duitser of Belg nooit zal accepteren, die trekken dan liever Harz IV / DOP / bijstand.

Maar dat neemt niet weg dat ik het niet juist vind om alle mensen uit Oost-Europa voor smerige alles kapot rijdende banenpikkers uit te schelden en te beweren dat de Westerse chauffeurs perfect zijn. Tussen beiden zitten goeden en slechten.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 jun 2021, 16:56

GrandmasterE schreef: wo 02 jun 2021, 12:27 ^^ Ik zie bijvoorbeeld dagelijks Oost-Europese vrachtwagens op de vluchtstrook parkeren, dat erg onveilig is.
Jij weet 100% zeker dat het geen pechgevallen zijn? Ik zie overigens nooit voertuigen ‘zomaar’ op de vluchtstrook parkeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » wo 02 jun 2021, 16:58

^^ Ik heb toch al gezegd dat mijn ogen waarschijnlijk niet goed functioneren :top:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 02 jun 2021, 17:05

Palance schreef: wo 02 jun 2021, 16:56
GrandmasterE schreef: wo 02 jun 2021, 12:27 ^^ Ik zie bijvoorbeeld dagelijks Oost-Europese vrachtwagens op de vluchtstrook parkeren, dat erg onveilig is.
Jij weet 100% zeker dat het geen pechgevallen zijn? Ik zie overigens nooit voertuigen ‘zomaar’ op de vluchtstrook parkeren.
Bij files of ander traag verkeer even je verplichte kwartier inlassen gebeurt zo vaak dat je het gewoon kan zien. Vrachtwagens hebben ook veel minder "pech" dan vroeger hé.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 02 jun 2021, 17:07

Als ik na 20h een plek moet zoeken zie veel wagens op de vluchtstrook. Allemaal pechgevallen met de gordijntjes dicht. Ik denk dat jij het goed hebt met je leventje op kantoor. :heygrr:
WeFo Lidnummer 0010.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 02 jun 2021, 17:25

Km357 schreef: wo 02 jun 2021, 16:45 ^^ Enkel als je staande wordt gehouden en moet uitstappen. :rofl2:
Als je 'em dan ook nog staande weet te houden... :mrgreen: :offtopic:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 jun 2021, 18:40

mhkamp schreef: wo 02 jun 2021, 17:07 Ik denk dat jij het goed hebt met je leventje op kantoor. :heygrr:
Als je alleen zo denigrerend kunt reageren, zeg dan helemaal niets :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 02 jun 2021, 19:25

^^ Misschien wat hard gezegd misschien, maar weet wel dat ik vast zonder die kantoorjob kan leven, maar misschien niet zonder die trucker die z'n lading aflevert.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 jun 2021, 19:41

.. en zonder logistiek vanuit een kantoor worden er geen ladingen gebracht. Dus laten we vooral niet doen alsof het één belangrijker of minderwaardig per is dan het ander.

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 02 jun 2021, 19:44

^^ Sorry even op de tenen getrapt. Maar ik denk dat de video's van collega vrachtwagenchauffeurs de een plek proberen te zoeken 's avonds boekdelen spreekt.
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 02 jun 2021, 21:57

Km357 schreef: wo 02 jun 2021, 17:05
Bij files of ander traag verkeer even je verplichte kwartier inlassen gebeurt zo vaak dat je het gewoon kan zien. Vrachtwagens hebben ook veel minder "pech" dan vroeger hé.
Tja, als het écht een file is waardoor er geen gang in zit, dán heb je dat kwartiertje er vanzelf wel op..
'probleem' hier is vaak dat het om de paar minuten toch ff gaat rijden.. nét op het moment dat je nog niet aan de '29 seconden' voorwaarden voldoet (formeel misbruik je de regel evengoed).

Dus, dat het voortkomt op de wegen is waar, dat het niet mag en niet wenselijk is, ook. Maar goed, je zal maar die chauffeur zijn die bij een eerdere controle op de bon is gegaan voor zo'n rijtijd overschrijding.. ondanks dat artikel 12 bestaat en een printje met de reden van rij-tijd overschrijding voldoende zou moeten zijn maar dat toch niet is.. voor de wetshandhaver van dienst..

Dan kies je een volgende keer een andere oplossing.. zeker als je intussen wel weet dat er hier in NL enigszins soepel mee omgegaan wordt.

Vorige week nog een chauffeur met een Oos-Europees geregistreerde trekker / oplegger combinatie op de vluchtstrook van de toerit (van de vzp..) zien staan met de potkrik naast de trailer, op links, in de stromende regen.. Ging ff zijn wiel wisselen, kennelijk.. :)<>:
:hm:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 02 jun 2021, 23:35

mhkamp schreef: wo 02 jun 2021, 19:44 ^^ Sorry even op de tenen getrapt. Maar ik denk dat de video's van collega vrachtwagenchauffeurs de een plek proberen te zoeken 's avonds boekdelen spreekt.
Niemand zal beweren dat er geen rotte appels tussen zitten en niemand zal beweren dat er geen moeilijkheden zijn in het chauffeurs bestaan.

Maar veel mensen begrijpen elkaar niet. Mensen die op kantoor zitten maar nooit hun klauwen vies maken, snappen soms niet hoe het is om fysiek werk te doen. Andersom snappen mensen die alleen fysiek werk doen soms niet hoe lastig geestelijk werk kan zijn.

Ik heb vaak genoeg fysiek werk gedaan, sterker nog, daar ben ik deels mee opgegroeid, maar doe al jaren werk met het hoofd. Ik ken het allebei.
Fysiek werk is voor mij op een andere manier vermoeiender dan geestelijk werk. Bij fysiek werk is 's avonds mijn lichaam vermoeid (het went overigens), maar kan ik met de kop nog best wat doen.
Geestelijk werk, verantwoordelijkheid dragen, dingen regelen, berekeningen uitvoeren, ontwerpen maken, vergaderen en vragen beantwoorden, problemen en stommiteiten oplossen... Dan kan het lichaam 's avonds nog iets, maar als ik 12 uur zo druk geweest ben dab kan ik geestelijk zo kapot zijn dat ik tot niks meer kom...

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » wo 02 jun 2021, 23:41

Dan kom jij op snelwegen waar dat niet gebeurt. Wees er maar blij mee zou ik zeggen.
mhkamp schreef: wo 02 jun 2021, 19:44 ^^ Sorry even op de tenen getrapt. Maar ik denk dat de video's van collega vrachtwagenchauffeurs de een plek proberen te zoeken 's avonds boekdelen spreekt.
Toch moet ik na mijn rit van vanavond over de A67 wéér bevestigen dat vrachtwagenchauffeurs soms de meest onverantwoordelijke capriolen uithalen. Er zijn enorm veel voorzieningen voor chauffeurs langs de A67 en alsnog boksen ze het voor mekaar de vrachtwagen op pechhavens of vluchtstroken net na een VZP te keilen terwijl er vaak plek is op Truckstops in zowel Asten als Venlo. Rijkswaterstaat en de politie kunnen me daar niet hard genoeg tegen optreden. Deze vrachtwagenchauffeurs met vaak een wit kenteken rusten op plekken waar ze dat niet mogen :idea:
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 03 jun 2021, 16:42

Ik zie het ook wel eens gebeuren, met name als er ergens file's zijn, of als er door andersoortige vertraging geen parkeerplek binnen de rijtijden te bereiken is. Meestal gaat het dan om een pauze van 45 minuten, maar er zijn truckers die ervoor kiezen dan op een ongelukkige plek te gaan staan.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 03 jun 2021, 16:44

Km357 schreef: wo 02 jun 2021, 19:25 ^^ Misschien wat hard gezegd misschien, maar weet wel dat ik vast zonder die kantoorjob kan leven, maar misschien niet zonder die trucker die z'n lading aflevert.
Zonder planner op kantoor van het transportbedrijf, komt die trucker ook niet ver. :hm:
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 jun 2021, 17:38

Het is een samenspel, waar soms wat wrijving bij zit. Dat is normaal. Zonder chauffeur kom je nergens, zonder planner wordt het een zooitje en zonder monteur kom je wel ergens maar niet waar je wilt en ook niet terug... En zonder administratieve mensen krijgen de bovenstaande geen salaris, lopen dan weg en de auto staat alsnog stil...