[D][A008] [FOTO] Merklingen-Stuttgart

Moderator: Moderatoren

Timon91
stadsweg

[D][A008] [FOTO] Merklingen-Stuttgart

Bericht door Timon91 » ma 22 aug 2011, 12:00

A8 AS61-AD Leonberg

Vorige maand heb ik wat foto's gemaakt van de A8 in Duitsland. De foto's zijn genomen vanaf afrit 61, ongeveer 20 km ten westen van Ulm tot bij AD Leonberg (A8/A81). Kaartje:

Afbeelding

Op dit stuk ligt, zoals je op het kaartje kan zien, het stuk A8 waar de rijbanen gescheiden van elkaar liggen. Hier heb ik geprobeerd wat meer foto's te nemen, het is toch wel een apart stukje autobahn :) Verder was het niet heel druk, alleen bij Stuttgart hadden we wat file.

Alle foto's (73 stuks), zijn te vinden op Flickr: klik!

Veel kijkplezier!
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

JB81
autoweg

Re: [D][A008] [FOTO] Merklingen-Stuttgart

Bericht door JB81 » ma 22 aug 2011, 13:01

Mooi stuk weg! Eind september misschien ook maar eens ontdekken, op weg naar München.

Wat wordt er veel geremd op die eerste afdaling, zeg. "Motorbremsen" kent niemand meer?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 22 aug 2011, 14:02

^^ Is dat niet mede het gevolg van het begin van die 80 km-zone? Je moet wel remmen wil je niet door de eerstvolgende flitskast op de foto gezet worden. De auto laten uitrollen (wat ook mijn voorkeur heeft) is vaak niet afdoende.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 23 aug 2011, 12:47

Er wordt inderdaad veel geflitst daar maar doordat het vrij druk was moest er sowieso veel geremd worden. Het is een beetje een bottleneck omdat iedereen hier langzamer rijdt. Het verkeer hoopt zich dan wat sneller op.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 24 aug 2011, 16:11

Mooi stukje weg met die brede middenberm. Lijkt me trouwens een mooi gebied om op vakantie te gaan en daarbij Stuttgart te bezoeken met zijn twee automusea. :D

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 29 apr 2012, 12:24

Mijn foto's van hetzelfde stuk (ik kon mij dit topic niet herinneren):

A8 Stuttgart - Ulm, 141 foto's van 20 en 21 April
https://picasaweb.google.com/monterie.de/A8Pos

A8 Ulm - Stuttgart, in https://picasaweb.google.com/monterie.de/A8Neg, 185 foto's van 21 en 22 April vanaf hier
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 7364521714

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 01 mei 2012, 18:37

Afbeelding
Afbeelding
^Verkeerd gebruik van knooppunt symbool.

Afbeelding
^De verbreding en tunnel bij Mühlhausen schieten op.
De autogordel: een band voor het leven.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 01 mei 2012, 19:10

Het knooppuntsymbool wordt ook gebruikt bij afritten zonder gelijkvloerse kruisingen, m.a.w. met karakteristieken van een knooppunt. Bij de presentatie in de Autobahnmeisterei werd juist verteld dat dit officieel knooppunten zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 mei 2012, 20:58

Je hebt best wel wat conflictvrij uitgevoerde aansluitingen tussen Autobahnen en niet-Autobahnen die met een regulier afritsymbool zijn uitgevoerd. Het lijkt te ontbreken aan een echt eenduidig beleid.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 mei 2012, 23:02

Dat klopt inderdaad. Klaverbladknooppunten die aansluiten op Bundesstraßen staan soms als afrit aangegeven en een andere keer als knooppunt. Als automobilist heb ik er opzich weinig last van, maar verwarrend en slordig is het wel min of meer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 02 mei 2012, 18:06

Op de A31 zijn b.v. enkele knooppuntsymbolen weer verwijderd om de reden die Pino al aangaf: het klopt niet en het beleid is niet eenduidig.

Nog enkele opmerkingen bij de andere fotoserie.

Afbeelding
^Zelfs van grote afstand goed te lezen.

Afbeelding
^Nederlanders zouden hier de auto stil zetten.

Afbeelding
^De rechtdoorpijlen staan wat hoog.

Afbeelding
^Veel informatie voor een bordje langs een snelweg.

Afbeelding
^Te veel bestemmingen en Leinfelden-Echterdingen af korten tot L.-E.-Echterdingen en verderop tot L.-E.-Leinfelden is minder geslaagd.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 02 mei 2012, 18:48

Als een aansluiting conflictvrij verloopt, zie ik het liefst een knooppuntsymbool. Bij trompetaansluitingen die eindigen op een gewone weg, zoals in Italie, zie ik toch liever weer een normaal afritbord.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 mei 2012, 8:58

Duitsland kent ook de nodige klaverbladen die je echter meteen op een gewone enkelbaans weg brengen. Koblenz-Waldesch op de A61 bijvoorbeeld en Karlsruhe-Durlach op de A5. Heidelberg/Schwetzingen, Bruchsal en Karlsruhe-Nord op de A5, alle drie aangegeven als knooppunt, brengen je naar een weg met rijbaanscheiding, maar die houdt al enkele honderden meters verderop op. Het is in deze categorie dat je de inconsistentie ziet in de bewegwijzering.

Idealiter zou ik het knooppuntsymbool willen zien wanneer je een echte doorgaande weg kruist. Dat mag een gewone Autobahn of een Gelbe Autobahn zijn, maar niet bij een klaverblad dat je direct op het OWN brengt. Maar eerlijk gezegd zijn er ook de nodige driecijferige Autobahnen die zo kort zijn dat ze het knooppuntsymbool niet echt waard zijn. Ik zou op de een of andere manier aan het knooppuntsymbool willen zien: "je nadert een belangrijke aansluiting als tegengesteld aan een simpele afrit". Helaas heeft zich een wildgroei aan knooppuntsymbolen voorgedaan waardoor ik een knooppuntsymbool tegenwoordig alleen maar ter kennisgeving aanneem, en het me niet activeert als aankondiging van een belangrijke splising.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 mei 2012, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mei 2012, 9:15

^^ Zelfs de afrit Offenburg aan de A5 heeft een knooppuntsymbool. Nu is de B33a naar Offenburg voor een kort stukje inderdaad een weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen, maar de aansluiting Offenburg zelf is een grote rotonde boven de snelweg.

Het knooppuntsymbool zou alleen gebruikt moeten worden voor alle aansluitingen tussen Autobahnen onderling (conflictvrij of niet) en conflictvrije aansluitingen tussen Autobahnen en zogeheten Gelbe Autobahnen.
Maar eerlijk gezegd zijn er ook de nodige driecijferige Autobahnen die zo kort zijn dat ze het knooppuntsymbool niet echt waard zijn.
Zoveel zijn dat er toch niet? De A252 bij Hamburg is een mooi voorbeeld, de A831 bij Stuttgart ook, maar over het algemeen valt het wel mee. De meeste van die wegen zijn Zubringers van enkele kilometers lang, dan is een eigen nummer mijns inziens terecht. Sommige van die driecijferige Autobahnen vervullen bovendien een belangrijkere functie dan dat je zou verwachten. Denk aan de Berlijnse A100, A111 en A115, de A620 door Saarbrücken, de A352 als shortcut tussen A2 en A7 bij Hannover, de A261 als shortcut tussen de A1 en A7 bij Hamburg, de A555 en A565 bij Bonn die samen voor een tweede verbinding tussen de regio Keulen en de A61 zorgen, naast de A1, en grensoverschrijdende wegen als de A280 en A320.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 mei 2012, 10:01

De driecijferige Autobahnzubringers die je noemt hebben voldoende lengte om een genummerde weg te zijn. Maar een groot deel ervan ziet eruit als, en heeft de functie van, een Gelbe Autobahn of een in het wit bewegwijzerde stadssnelweg. Vaak gaat zo'n korte Autobahn ook direct over in een Bundesstrasse, die meer dan eens als Gelbe Autobahn is uitgebouwd. Dit soort korte inprikkers of Bundesstrassen die over een kort deel als autosnelweg zijn uitgebouwd kunnen wat mij betreft beter een B-nummer krijgen. Belang en functie zijn immers gelijk.

Meestal heb je daar niet eens een nieuw nummer voor nodig, omdat een driecijferige Autobahn regelmatig een onderbreking vormt van een Bundesstrasse. Voor werkelijke standalone inprikkers zijn meer dan genoeg B-nummers vrij. Om het punt te illustreren, zie de spoiler voor de driecijferige nummers in het zuidwesten van Duitsland.
SPOILER: TOON

A602 - onnodige onderbreking van de B49
A620 - geen commentaar; verdient eigenlijk een tweecijferig nummer.
A623 - onnodige onderbreking van de B41
A643 - sluit nu naadloos aan op de B262, maar dat is sowieso een beetje raar nummer. Mischien ander B-nummer kiezen of A-nummer handhaven en verlengen.
A648 - onderbreekt de B8
A650 - onderbreekt de B37
A656 - onderbreekt de B37
A659 - onderbreekt de B38
A661 - onderbreekt de B3
A671 - sluit nu naadloos aan op de B263
A672 - is een lange verbindingsweg zonder afritten tussen A5 en A67 enerzijds en B26. Kan met dat laatste nummer bewegwijzerd worden.
A831 - onderbreekt de B14 (al zal omnummering nog steeds geen complete B14 opleveren; het gat loopt toch ergens op de A81-zuid)
A861 - geen commentaar
A864 - een lange verbindingsweg zonder afritten tussen A81 en B27/B33. Zou met die laatste nummers bewegwijzerd kunnen worden.
Zo'n omnummering wil overigens niet automatisch zeggen dat de aansluitingen tussen een Autobahn en zo'n voormalige driecijferige Autobahn meteen hun knooppuntsymbool moeten verliezen. Maar nadat je die exercitie hebt doorgevoerd, kun je naar dit soort aansluitingen kijken met dezelfde bril als naar aansluitingen tussen autosnelwegen en andere meerbaans uitgevoerde wegen. En zou je in mijn optiek dus moeten kijken of de bewuste Gelbe Autobahn tot het hoofdwegennet kan worden gerekend of eerder als OWN kan worden gezien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mei 2012, 11:42

^^ Voor wat betreft de functies van de wegen kan me in jouw lijstje op zich vinden, al heeft een weg als de A661 natuurlijk nog wel een redelijk belang als shortcut tussen A5 en A3. Op de route Gießen-Aschaffenburg zit er weinig verschil tussen de routes A45 en A5-A661-A3; de één kan prima als alternatief voor de ander dienen.

Betreffende de A602: als het restant van de A64 nooit wordt aangelegd zou de A602 ook omgenummerd kunnen worden tot A64; het laatste deel van de A602 kan dan een B-nummer krijgen. Maar al met al vind ik dat de meeste wegen prima hun A-nummer kunnen behouden, enkele korte en soms zelfs ongenummerde stompjes als de A252 daargelaten. Wegnummers als de A102, A104, A105 en A862 zijn terecht verdwenen; al is de A104 beduidend langer dan de andere genoemde stompjes, en heeft de voormalige A104 zelfs nog een afrit. Want gek genoeg is de A103 destijds niet veranderd in B1. Overigens zijn er de laatste jaren ook wel wat nutteloze Autobahnnummers bijgekomen: denk aan de A117 of de substandaard A270 (voorheen B74), waar de aansluiting met de A27 nota bene met een rotonde verloopt. Die laatste had prima de B74 kunnen blijven. Een redelijk zinvolle inprikker van München (de A995) is dan weer afgewaardeerd naar Bundesstraße, behalve het laatste stukje... Waarom?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 mei 2012, 13:00

^^ Vermoedelijk allemaal een kwestie van geld. Bundesstrassen en Bundesautobahnen worden betaald uit verschillende potjes bij de overheid en het kan nog wel eens interessant zijn om wat te schuiven tussen die potjes. Dus door een Autobahn van ondergeschikt belang te degraderen of een Gelbe Autobahn op te waarderen.

Voor de A995 ben ik er vrij zeker van dat het een geldkwestie is. Want die is gedegradeerd vanaf de stadsgrenzen van München en blijft Bundesautobahn buiten de stadsgrenzen van München. Grote steden ontvangen in het algemeen geen bijdrage voor Bundesstrassen die over hun grondgebied lopen; die wegen zijn ook in het beheer van die gemeente. Met het degraderen van de A995 achter de gemeentegrens (overigens wel met behoud van blauwe borden) heeft de federale overheid de lasten dus wat weten te verlichten.

Maar in het algemeen wordt de problematiek waarover we hier praten natuurlijk nogal versterkt door een al bekende eigenschap van de Duitse wegnummering. Namelijk het ontbreken van een integraal nummeringssysteem of een systeem waarin de A- en B-nummers min of meer geclusterd verlopen. Als zo'n A656 nu eens over zou gaan in de B656, is het hebben van driecijferige Autobahnen een heel stuk minder problematisch voor het vinden van de juiste route dan wat je nu ziet, namelijk dat de B37 eerst voor een kilometer of twintig wordt onderbroken door de A650 en dan even verderop nog eens door de A656. Voor de vraag welke knooppuntachtige afritten je met een knooppuntsymbool bewegwijzert maakt dat allemaal wat minder uit natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 mei 2012, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 mei 2012, 13:58

De A443 is een paar jaar geleden ook omgenummerd naar de B233. Na verloop van tijd zijn schijnbaar de borden ook vervangen naar geel i.p.v. blauw, maar Unna-Ost is nog steeds een Kreuz en heeft dus ook nog steeds een knooppunt symbool. Dat vind ik opzich wel terecht, omdat er behalve de gele borden en het wegnummer niks veranderd is. De Vmax. is nog hetzelfde en de rijstroken zijn nog hetzelfde. Het is een echte Autobahnzubringer, want het stukje gaat niet automatisch over in een gewone Bundesstraße. Overigens spreekt men in de volksmond nog altijd over de A443 en er zijn plannen om de B233 als Gelbe Autobahn verder door te trekken naar Menden, wat overigens geen overbodige luxe is.

De geplande A47 (nu B55) bij Erwitte en Anröchte is echter gewoon een op en afrit, terwijl ook daar de weg voor een kort stukje "Gelbe Autobahn" is en een klaverblad aansluiting heeft. Richting Anröchte gaat de B55 echter bijna direct over in een gewone Bundesstraße en stelt het stuk "Gelbe Autobahn" eigenlijk niks voor. Dus de keuze voor een gewone Anschlusstelle i.p.v. Kreuz is daar ook wel te begrijpen. Op het eerste gezicht is het allemaal wel wat verwarrend. Wat mij betreft mogen alle klaverbladaansluitingen wel als Kreuz met knooppunt symbool worden bewegwijzerd, mits het OWN wel een 2x2 weg heeft. De afrit bij Offenburg (A5-B33a) slaat wel alles om met knooppuntsymbool uit te voeren, omdat het slechts om een rotonde handelt met verkeerslichten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mei 2012, 14:13

SnarfFlevoland schreef:Wat mij betreft mogen alle klaverbladaansluitingen wel als Kreuz met knooppunt symbool worden bewegwijzerd, mits het OWN wel een 2x2 weg heeft.
Wat mij betreft enkel als de OWN-weg naast minimaal 2x2 rijstroken ook over enige lengte ongelijkvloers is uitgevoerd. Niet dat je direct na het klaverblad op beide takken van het OWN op een verkeerslicht uitkomt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 mei 2012, 14:17

^^ Mee eens.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 03 mei 2012, 21:02

SnarfFlevoland schreef:Wat mij betreft mogen alle klaverbladaansluitingen wel als Kreuz met knooppunt symbool worden bewegwijzerd, mits het OWN wel een 2x2 weg heeft.
Nou nee, want volgens die definitie worden dan ook Hannover-Herrenhausen en Bremen-Horn-Lehe opgewaardeerd naar knooppunten. Dan is het einde zoek.
Overigens houd je altijd twijfelgevallen zoals Bielefeld-Zentrum, Unna-Ost en Erwitte/Anröchte.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 mei 2012, 1:48

Erwitte/Anröchte is niet direct een uitzondering, want de weg loopt wel direct over in een gewone Bundesstraße. Unna-Ost was vroeger gewoon een autosnelweg die niet in een Bundesstraße overloopt, daarom lijkt me dat wel een uitzondering op de regel. Maar goed, over alles valt te discussiëren. Feit is dat sommige OWN afslagen een Kreuz zijn en andere gewoon een Anschlussstelle.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mei 2012, 17:44

Inderdaad. En het lijkt er op dat onze oosterburen er ook nog niet helemaal uit zijn.
Dan hebben we het in Nederland (helaas) een stuk makkelijker zonder Gelbe Autobahnen en overal rotondes.