snelheid onbeperkt

Moderator: Moderatoren

adrie1993
zandpaadje

snelheid onbeperkt

Bericht door adrie1993 » di 24 apr 2012, 18:03

ik heb een vraagje.
Ik wil al weken lang kijken hoe hard mijn auto loopt in werkelijkheid.
Maar ik woon in de omgeving limburg (bij heerlen in de buurt)weet iemand waar dat in de buurt kan in duitsland?
Of heeft iemand een lijst van alle wegen waar het mag?

met vriendelijke groet

Groningen
expressweg

Re: snelheid onbeperkt

Bericht door Groningen » di 24 apr 2012, 18:10

^^ Zolang er geen snelheidsbeperking staat is de snelheid onbeperkt.

Zie voor de snelwegen http://www.wegenwiki.nl

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 24 apr 2012, 18:48

Ik vind dat je dat beter kan doen op een lege start- en landingsbaan of op een circuit en niet op de openbare weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 24 apr 2012, 19:00

^^ Je doelt op de A2?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 24 apr 2012, 19:04

^^
Afbeelding

On-topic:
De BAB61 heeft volgens mij een groot deel geen snelheidsbeperking. Weet niet of dat dichtbij genoeg is?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 apr 2012, 19:20

^^ BAB61 valt af vanwege te druk verkeer. Bovendien kom je dan eerst over de BAB4/BAB44 afhankelijk van de route vanuit Heerlen. Volgens mij mag je daar gewoon planken, maar doe het wel op een veilige manier (veel vooruitkijken en anticiperen op het overige verkeer) zou ik zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 apr 2012, 19:24

Ik zou het op de A44 van Aachen richting Mönchengladbach doen op een zondagochtend voor 11 uur. Weinig verkeer, geen vrachtwagens. Zet het echter uit je hoofd om te gaan rijden met de instelling zo hard mogelijk te gaan planken, maar rij gewoon normaal totdat er een mogelijkheid is om even door te trappen. Veel Nederlanders gaan de grens over met maar één gedachte in hun hoofd: om zo snel mogelijk te rijden en daarbij verliezen ze de verkeersveiligheid uit het oog. De topsnelheid van je auto weten is niet jouw leven of dat van een ander waard.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 24 apr 2012, 19:37

Chris schreef:Ik zou het op de A44 van Aachen richting Mönchengladbach doen op een zondagochtend voor 11 uur. Weinig verkeer, geen vrachtwagens. Zet het echter uit je hoofd om te gaan rijden met de instelling zo hard mogelijk te gaan planken, maar rij gewoon normaal totdat er een mogelijkheid is om even door te trappen.
The way I did it. Op de A31 eventjes naar de top toe. In mijn geval 163.

adrie1993
zandpaadje

Bericht door adrie1993 » di 24 apr 2012, 20:02

vanaf heerlen naar aachen is dat de a4? en zo ja is dat snelheidsbeperkt?
en vanaf aachen naar koln de 4
en net voor koln via erfstadt de a61?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 24 apr 2012, 20:46

Als je de tijd hebt (iets verder rijden) de doodlopende BAB1 pakken (Kreuz Bliesheim - Blankenheim), wellicht een leukere optie is de BAB60, en dan vooral het laatste stukje naar Kreuz Wittlich... Indien rustig, en op snelheid bovenaan de laatste heuvel voor de afrit Wittlich-West, dan heb je een fijne kans op een leuke top.... 200 op de GPS terwijl de vmax van mijn Fiesta 175 is. En ik op de BAB31 ook echt niet boven de 180 op de GPS kom....

http://www.panoramio.com/photo/22719699

Uiteraard, doe alles wel overwogen. Alleen als het verkeer (drukte) en omstandigheden (regen) het toelaten. En controleer je auto goed vooraf (bandjes enzo)

Je zit wel op ruim een uur rijden, maar goed, dan is je blok ook lekker op bedrijfstemperatuur

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 20:50

adrie1993 schreef:vanaf heerlen naar aachen is dat de a4? en zo ja is dat snelheidsbeperkt?
Bij de grens is het een stukje 100, daarna onbeperkt met een kleine afdaling, bij Kreuz Aachen gaat de snelheid echter terug naar 80. Mijns inziens te kort om je auto echt te testen. Om je auto uit te testen zou ik zoals Chris al adviseert de A44 van Aachen naar Mönchengladbach nemen, dat is de rustigste Autobahn in de buurt van Heerlen, en dan bij voorkeur op een zondagochtend (op zondagen is er een rijverbod voor vrachtwagens in Duitsland). Op de A44 heb ik ook de auto van mijn ouders eens kunnen uittesten (196 km/u was het maximum :woop:).

Neem bij voorkeur een navigatiesysteem mee, dat is veel nauwkeuriger dan de snelheidsmeter van je auto. Zeker bij hogere snelheden kan de afwijking van de snelheidsmeter groot zijn. Controleer van te voren ook je banden en breng ze op de juiste spanning en ga alleen tot het uiterste als het niet te druk is op de weg en het wegdek droog is.

adrie1993
zandpaadje

Bericht door adrie1993 » di 24 apr 2012, 21:07

maar op de a44 is geen snelheidsmaximuim dus? dus vanaf aachen naar julich ???

is daar voor niks???
want ik zoek eindelijk dicht bij grens
http://www.freebits.nl/view.php?filename=866snelweg.jpg is dit de goede weg?
Laatst gewijzigd door adrie1993 op di 24 apr 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 24 apr 2012, 21:13

Je kan het ook nog proberen op de A52 tussen de grens en Mönchengladbach of de A46 tussen die stad en Heinsberg. Dat zijn, zeker 's avonds of in het weekeinde, vrij rustige wegen.

adrie1993
zandpaadje

Bericht door adrie1993 » di 24 apr 2012, 21:31

maar op de a44 is geen snelheidsmaximuim dus? dus vanaf aachen naar julich ???

is daar voor niks???
want ik zoek eindelijk dicht bij grens
http://www.freebits.nl/view.php?filename=866snelweg.jpg is dit de goede weg?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 21:44

^^ Dat is de juiste weg en daar is inderdaad geen maximumsnelheid. Let op, aan het noordelijke einde bij Dreieck Jackerath (waar de A44 overgaat in de A61) zit een scherpe bocht waar de maximumsnelheid via 100 km/u en 80 km/u (flitspaal!) verlaagd wordt naar 60 km/u (veel harder kun je ook niet door die bocht). Maar dat is alleen de laatste 1-2 kilometer, tot daar kun je onbeperkt scheuren!

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 24 apr 2012, 21:50

Donkerblauw is onbeperkt. Op drukkere snelwegen is wel vaak een dynamische snelheidsbeperking, die niet is opgenomen. Op andere stukken is een nachtelijke beperking (Larmschutz). Data vermoedelijk uit 2010.

http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 24 apr 2012, 22:08

adrie1993 schreef:Ik wil al weken lang kijken hoe hard mijn auto loopt in werkelijkheid.
Aan jouw ruisnaam te zien, vermoed ik dat je 19 jaar bent. Waarschijnlijk heb je net je rijbewijs en net je eerste auto. Ik kan niet inschatten hoeveel rijervaring je hebt en hoeveel kilometer je intussen hebt gereden, maar ga vooral niet overdrijven op de Autobahn. Je zal niet de eerste jongere zijn, die zijn rijkwaliteiten overschat en brokken maakt. Houd het veilig voor jezelf en voor de andere weggebruikers.

adrie1993
zandpaadje

Bericht door adrie1993 » di 24 apr 2012, 23:02

nou ik heb al 20.000 km gereden en ik doe ook mtb en race fietsen dus heb algoede inzicht en vermogen oke ken altijd beter maar we gaan het goed en veilig doen hoor dat is eending wat zeker is

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 apr 2012, 23:13

^^
In de tijd van voor de geplastificeerde rijbewijscards was de inkt van je rijbewijs met 20.000 km nog maar net opgedroogd.
Zeker bij meer dan 150 km/h moet je oppassen jezelf niet te overschatten. Denk bij je actie niet alleen aan jezelf, maar ook aan die mevrouw van 25 met haar twee kleine kinderen achterin die je mogelijk niet meer kunt ontwijken als je met een snelheid van tussen de 180-200 aan komt vliegen. Je vergeeft het jezelf van je leven niet als er slachtoffers vallen - maar achteraf praten is altijd te laat...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 24 apr 2012, 23:18

adrie1993 schreef:Ik wil al weken lang kijken hoe hard mijn auto loopt in werkelijkheid.
Dat staat ook in je instructieboekje :hap:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 24 apr 2012, 23:49

Peter schreef:Donkerblauw is onbeperkt. Op drukkere snelwegen is wel vaak een dynamische snelheidsbeperking, die niet is opgenomen. Op andere stukken is een nachtelijke beperking (Larmschutz). Data vermoedelijk uit 2010.

http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf
De A57 bij Krefeld staat tegenwoordig altijd op 100kmh. Moers - Grens is uitstekend om te planken maar vanuit Heerlen een beetje uit de richting. Op het betonstuk oppassen, iets na het bordje slecht wegdek zit een bruggetje, aan de voorkant van dat bruggetje in de linkse strook zit een verschrikkelijk gat waar je echt niet met veel meer als 140 doorheen wilt, harder heb je het idee dat je gelanceert wordt en dat je je vering onder de auto uit rijd...
A40 Moers - Venlo mag je ook planken, overdag zal het daar vaak aan de drukke kant zijn.
De A52 is ook prima, alleen in de ochtendspits richting Düsseldorf en in de avondspits vanaf Düsseldorf zijn een drama, het stukje grens - kreuz MG is echter prima geschikt. Heb richting NL op vrijdagmiddag daar ook weleens flink doorgereden.

edit:
Het is al gezegd, maar zoals je dit topic post komt het op mij over als "project planken" ofzo... Als dat echt je instelling is zoek je beter een circuit op. Frans heeft een tijdje terug iets gepost van hoge snelheids training op een speciale baan, schiet me ff niet meer te binnen wat en waar maar het was niet zover van de grens.
Verder moet je gewoon gaan rijden met de instelling om een lekker tourtje te gaan maken en als je dat op zondagochtend doet heb je op vrij veel autobahnen genoeg gelegenheid. Of dat nou de A44, A46, A57 (noordelijk deel!!), A61 of A40 of ergers anders is boeit niet. Je kunt ook in de begrenste stukjes 20kmh boven de Vmax gaan rijden, op zondagochtend is de kans op controle erg klein en een eventuele boete is erg goedkoop, om dan zodra de limiet weg valt op het gas te gaan.

edit2:
adrie1993 schreef:nou ik heb al 20.000 km gereden en ik doe ook mtb en race fietsen dus heb algoede inzicht en vermogen oke ken altijd beter maar we gaan het goed en veilig doen hoor dat is eending wat zeker is
Laat me even weten wanneer je gaat, dan zorg ik dat ik heel ver uit de buurt ben.
Met alle respect, MTB en race fietsen gaan over hele andere snelheden. Ik weet de eerste keer dat ik 180 reed nog dat ik toch echt wel eventjes schrok van een vrachtwagen die wel erg snel dichterbij kwam... En als je eens een keer moet remmen, als je ziet hoeveel afstand je aflegd eer je terug aan een 120-130kmh bent... Daarnaast gaat het NIET hoofdzakelijk om reactietijden maar juist om het anticiperen. Kun je een bocht goed inschatten? Met 120-130 zijn er weinig problematische bochten en zowat elke bocht in NL waar je niet met 150 doorheen kan is ook teruggeschroef op Vmax 70 of 90. In D verwacht men echter dat de bestuurder uit z'n doppen kijkt en er zijn best een aantal bochten waar je niet plankgas doorheen wilt.

Verder, heb je die gigantische hoeveelheid aan kilometers ook allemaal in Nederland gereden? Na 20.000km ben je echt geen ervaren bestuurder en het verkeer in Nederland is over het algemeen een erg slecht voorbeeld. Als je in Nederland vrijwel nooit boven de 130 a 140 bent geweest is het niet onverstandig om het in Duitsland eerst een beetje op te bouwen. Wen eerst eens aan het andere verkeer, aan de andere wegen en aan hogere snelheden. Het is allemaal niet schokkend maar als je alles tegelijk doet kan je taskload te hoog worden en je zult zien dat dat gebeurt op het moment dat je het echt niet kunt gebruiken. Dus gewoon rustig aan elke keer een stukje harder. Een top van 160 testen is niet zo schokkend maar een top van over de 200kmh is toch wel iets om voorzichtig mee te zijn. Pas nou op dat je jezelf niet overschat en niet de zoveelste kaaskop wordt die van de Leitplanke geschraapt moet worden omdat hij de auto eventjes wilde uitproberen terwijl de rijvaardigheid ontoerijkend was!
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 apr 2012, 7:15

^^ Ik heb hier weinig aan toe te voegen. adrie1993, geloof me alsjeblieft als ik je zeg dat 20.000km nagenoeg GEEN rij-ervaring inhoudt. Dat is gewoon echt heel weinig. Ik rijd dat in een maand of 3-4 en ik heb altijd erg veel gereden en nog steeds wordt je wel eens verrast. Als ik zelf naar DE ga, trap ik hem ook heus wel door de bodem heen, maar dat doe ik dan 5 minuten. Even voor het gevoel en that's it. Ik vind het namelijk gewoon te link. En nee, ik ben echt geen ouwe sok... ;)

150-160, rijdt een stuk relaxter en is een mooi tempo vind ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 25 apr 2012, 21:31

duikgek89 schreef:Frans heeft een tijdje terug iets gepost van hoge snelheids training op een speciale baan, schiet me ff niet meer te binnen wat en waar maar het was niet zover van de grens.
Klopt inderdaad, dat was bij de FTL in Aldenhoven, vlakbij de A44 tussen Aachen en Mönchengladbach. Er worden op de FTL (Film + Test Location Germany) met een zekere regelmaat Autobahntrainingen aangeboden. Erg leerzaam als je echt een veilige hardrijder wil worden. De FTL is een speciaal gebouwde snelweg voor filmopnames, autotesten en voor trainingen. Let er wel op dat er een verschil is in Autobahntrainingen. Er zijn diverse instituten die op de FTL trainingen geven, welke verschillend qua inhoud kunnen zijn.

Geloof me adrie1993, dat echt hardrijden alleen kan met opbouwende ervaring. Ter info: Ik woon in Duitsland en heb sinds feb 2010 rijbewijs. Ook nog niet heel lang dus, maar ik maak wel veel kilometers. Bovendien heb je voor hardrijden zowel een geestelijke als fysieke gezondheid nodig. Vooral als je op snelwegen komt die bochtig en heuvelachtig zijn. De gevolgen zijn niet te overzien... Ook ik heb in het begin mezelf wel eens overschat, en dat werd soms duur afgerekend met een enorme schrik, waar ik destijds de hele dag last van had. De Autobahntraining heeft mij persoonlijk geholpen, maar ik kan natuurlijk heel goed voorstellen dat je daar geen gelegenheid voor hebt. Bovendien moet je Duits behoorlijk goed zijn om het te kunnen volgen. Bouw het hardrijden dan maar langzaam en voorzichtig op. Overdrijf vooral nooit op bochtige en heuvelachtige snelwegen, zoals de A60 bij Wittlich. Leuke tip van DjIdee, maar absoluut niet geschikt om daar op te beginnen. Boven de 150 km/h kom je al snel in de gevaren zone dat je jezelf makkelijk kan overschatten, zoals Rene al terecht heeft aangegeven. En 150 km/h is opzich al een heerlijk snel tempo. Daarmee ben je heus al wel stoer genoeg, want daarmee kan je al heel wat mensen vlot inhalen en bovendien lekker opschieten. Denk ten laatste ook aan je geld. Hardrijden kost veel brandstof. Vooral als je je gaspedaal helemaal tot het einde intrapt... Je auto zuipt brandstof! Hardrijden kan ook als je maar tot 3/4 het gaspedaal indrukt.
DjIdee schreef:Als je de tijd hebt (iets verder rijden) de doodlopende BAB1 pakken (Kreuz Bliesheim - Blankenheim),
Daar zijn helaas op dit moment nog steeds behoorlijk wat wegwerkzaamheden. Bovendien is de A1 naar Blankenheim lang niet altijd zo rustig meer, jammer genoeg...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 8:44

SnarfFlevoland schreef:Denk ten laatste ook aan je geld. Hardrijden kost veel brandstof. Vooral als je je gaspedaal helemaal tot het einde intrapt... Je auto zuipt brandstof! Hardrijden kan ook als je maar tot 3/4 het gaspedaal indrukt.
Volgens mij weet iedereen dat wel. Maar hardrijden als je je gaspedaal maar tot 3/4 intrapt... dat verschilt natuurlijk per auto.

Het extra brandstofverbruik verschilt ook per auto. Bij een kleine, lichte auto valt het mee: mijn Suzuki rijdt met 130 km/u zo'n 1:14, ga ik planken (op het vlakke max. 170 km/u) dan is het verbruik 1:12. Dat valt dus heel erg mee terwijl de tijdswinst groot is.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 26 apr 2012, 8:57

Als je alleen wilt weten hoe hard je auto wilt, hoef je niet langer dan 2 minuten plankgas. Tips voor veilig hard rijden (>170 km/h) op de Autobahn.
1 Doe het alleen op redelijk rechte en overzichtelijke stukken
2 Op 2-strooks snelwegen: doe het alleen als het zeer onwaarschijnlijk is dat iemand voor je met 100 km/h naar de linkerbaan komt: auto's achter een vrachtwagen of 2 vrachtwagens achter elkaar zijn verdacht: hou je dan in...
3 op 3 strooks snelwegen: doe het niet als het te druk is en zoek de linkerbaan als het matig druk is (om punt 2 te voorkomen)

Op zondagochtend is ideaal inderdaad, danwel 's avonds na 21:00 uur.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 26 apr 2012, 9:55

^^ Je vergeet misschien wel het belangrijkste: houd heel goed in de gaten wat er achter je gebeurt. Als je 180 rijdt en vol concentratie naar voren kijkt en verder acceleert kan er best iemand aankomen die al 200+ rijdt...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 26 apr 2012, 11:13

Peter schreef:Als je alleen wilt weten hoe hard je auto wilt, hoef je niet langer dan 2 minuten plankgas. Tips voor veilig hard rijden (>170 km/h) op de Autobahn.
1 Doe het alleen op redelijk rechte en overzichtelijke stukken
Zeker voor het begin een goede tip. Later kun je ook wat moeilijkere stukken hard rijden onder de voorwaarde dat je die weg goed kent en het overzichtelijk en rustig genoeg is om op het verkeer te anticiperen.
2 Op 2-strooks snelwegen: doe het alleen als het zeer onwaarschijnlijk is dat iemand voor je met 100 km/h naar de linkerbaan komt: auto's achter een vrachtwagen of 2 vrachtwagens achter elkaar zijn verdacht: hou je dan in...
Helemaal mee eens. Duitsers zie je vaak de rem even aantikken zo van "ik heb je gezien houd aub het gas erop zodat je snel voorbij bent." En de meeste Duitsers kijken ook in de spiegel. Met name als je buitenlanders ziet moet je erg goed opletten en het is erg dat ik het moet zeggen maar de gele platen zijn veruit het ergste.
3 op 3 strooks snelwegen: doe het niet als het te druk is en zoek de linkerbaan als het matig druk is (om punt 2 te voorkomen)
Niet mee eens. Gewoon op strook 2 gaan rijden als het qua drukte kan, in Duitsland heb je een "Rechtsfahrgebot." Wel opletten of de derde strook vrij blijft, als die vrij is heb je altijd een plek om naar uit te wijken. edit: Veel Duitsers lijken te denken dat de rechtse strook alleen maar voor vrachtwagens is en die rijden dan ook stug in het midden, zelfs als de rechtse strook helemaal vrij is. Bij relatief lage drukte is het links blijven al te rechtvaardigen./edit
Op zondagochtend is ideaal inderdaad, danwel 's avonds na 21:00 uur.
Maar NIET in een stikdonkere nacht op een onbekende weg met alleen je koplampen. Mocht er eentje onverlicht dwars over de weg staan na een ongeluk dan ben je 500% zeker te laat. Heldere nacht met volle maan is een ander verhaal.
Wouter N14 schreef:^^ Je vergeet misschien wel het belangrijkste: houd heel goed in de gaten wat er achter je gebeurt. Als je 180 rijdt en vol concentratie naar voren kijkt en verder acceleert kan er best iemand aankomen die al 200+ rijdt...
Is ook een goede. Nou is 180 vs 200 nog niet zo'n ramp, maar als een of ander figuur in z'n leasebak met 250 voorbij komt blazen dan heb je 70kmh verschil. Is dus inderdaad een puntje om rekening mee te houden.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 26 apr 2012, 13:23

Coen Tunnel schreef:Maar hardrijden als je je gaspedaal maar tot 3/4 intrapt... dat verschilt natuurlijk per auto.
De verhouding 'gas intrappen tot max. 3/4' stond in mijn theorieboek. Bovendien klopt dat wel aardig. Ik heb in diverse auto's gereden (waarvan overigens voornamelijk Duitse merken) en daarmee merkte ik duidelijk dat de brandstof er extra harder doorging. Dus wat mij betreft kan ik m'n theorieboek daarin bevestigen. Probeer het anders zelf maar eens uit. ;)
Coen Tunnel schreef:Het extra brandstofverbruik verschilt ook per auto. Bij een kleine, lichte auto valt het mee: mijn Suzuki rijdt met 130 km/u zo'n 1:14, ga ik planken (op het vlakke max. 170 km/u) dan is het verbruik 1:12. Dat valt dus heel erg mee terwijl de tijdswinst groot is.
Dat zie je langzaam aan wel bij steeds meer auto's. Bovendien valt 170 km/h in het algemeen ook bij zwaardere auto's nog wel 'min of meer' mee. Ga maar eens 200 km/h rijden in een oude BMW, dan merk je pas hoe hard de brandstof erdoor wordt gejaagd. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor brandstof je erin gooit. Hardrijders kunnen in Duitsland vaak Racing (100 Oktan) tanken en daarmee loopt het verbruik bij hardrijden behoorlijk wat terug, ook al is de brandstof duidelijk duurder. Als je lekker wilt knallen ben je natuurlijk gek als je Super E10 in je auto gooit, want dat vliegt erdoor. Ik tank nooit meer Super E10, want ik merk gewoon dat ik anders duidelijk eerder bij het tankstation sta en de auto minder power heeft. Dat is een dubbel verlies. Bij Diesel maakt het qua tanken allemaal niks uit, alhoewel dan je auto weer eerder bij de garage komt te staan bij veel hardrijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 13:28

SnarfFlevoland schreef:Als je lekker wilt knallen ben je natuurlijk gek als je Super E10 in je auto gooit, want dat vliegt erdoor. Ik tank nooit meer Super E10, want ik merk gewoon dat ik anders duidelijk eerder bij het tankstation sta en de auto minder power heeft. Dat is een dubbel verlies.
In Duitsland en Frankrijk tank ik vrijwel altijd E10 (tenzij het niet verkrijgbaar is, dan gewone Euro 95) en in vergelijking met Euro 95 merk ik eigenlijk geen verschil in brandstofverbruik of in prestaties. Super 98 tank ik bijna nooit, alleen soms in Luxemburg omdat het prijsverschil tussen Euro 95 en Super 98 daar slechts 2,3 cent per liter is, en dat rijdt inderdaad iets fijner.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 26 apr 2012, 13:47

Veel (oudere) auto's blijken ook niet goed bestand tegen E10.