snelheid onbeperkt

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: snelheid onbeperkt

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 14:09

^^ Mwa, vooral auto's die van voor 1992 zijn, en nieuwe modellen met een motorblok van aluminium. Een auto van 15 jaar oud zal er doorgaans geen problemen mee hebben.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 apr 2012, 15:18

duikgek89 schreef:
Peter schreef:Als je alleen wilt weten hoe hard je auto wilt, hoef je niet langer dan 2 minuten plankgas. Tips voor veilig hard rijden (>170 km/h) op de Autobahn.
1 Doe het alleen op redelijk rechte en overzichtelijke stukken
Zeker voor het begin een goede tip. Later kun je ook wat moeilijkere stukken hard rijden onder de voorwaarde dat je die weg goed kent en het overzichtelijk en rustig genoeg is om op het verkeer te anticiperen.
Kan me volledig aansluiten bij de vorige posts.
Van het weekend even de auto getest op een limietloos stuk in de B51 (Prüm-Blankenheim), maar dat heb ik na een kilometer gestaakt omdat de weg in een bocht liep, de rijbaan iets nattig was en er verderop auto's de weg op kwamen draaien. Daarnaast was er geen vluchtstrook 8-) Gepiekt op 168 km/h en veel harder kun je daar echt niet :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 21:53

^^ Het stukje om Stadtkyll? Nee, heel veel harder gaat daar inderdaad niet. :) Het is wel leuk om daar zo hard te rijden, omdat het er doorgaans redelijk rustig is en het even een welkome afwisseling is ten opzichte van de maximumsnelheid van 100 km/u op de rest van de B51.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 27 apr 2012, 0:20

Coen Tunnel schreef:In Duitsland en Frankrijk tank ik vrijwel altijd E10 (tenzij het niet verkrijgbaar is, dan gewone Euro 95) en in vergelijking met Euro 95 merk ik eigenlijk geen verschil in brandstofverbruik of in prestaties.
Uitzonderingen zijn er altijd. :) In ieder geval merk ik in mijn auto het verschil duidelijk, zoals eveneens ook vele collega's dat verschil duidelijk merken. Mijn auto is van na 1992 dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
duikgek89 schreef:Met alle respect, MTB en race fietsen gaan over hele andere snelheden.
Dan kan je beter gaan skiën op een mooie rode helling... 100 km/h tik je dan zo aan. En dan heerlijk cruisen of carven over een brede Autobahnpiste... 8-) Je moet dan natuurlijk ook rekening houden met mensen die langzamer gaan, en die komen dan soms ook best ineens snel op je af. Maar goed, daar kan je met een grote boog omheen. Op de weg kan dat helaas niet altijd. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 apr 2012, 0:42

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:In Duitsland en Frankrijk tank ik vrijwel altijd E10 (tenzij het niet verkrijgbaar is, dan gewone Euro 95) en in vergelijking met Euro 95 merk ik eigenlijk geen verschil in brandstofverbruik of in prestaties.
Uitzonderingen zijn er altijd. :) In ieder geval merk ik in mijn auto het verschil duidelijk, zoals eveneens ook vele collega's dat verschil duidelijk merken. Mijn auto is van na 1992 dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Met 1992 doelde ik er meer op dat die oudere auto's helemaal geen E10 mogen hebben, omdat de motor er dikwijls niet geschikt voor is. Modellen van na die datum kunnen benzinemengsels met maximaal 10% ethanol doorgaans echter prima hebben. Het staat zelfs in het instructieboekje van mijn wagen, en destijds was er nog helemaal geen E10 op de markt.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 27 apr 2012, 11:39

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Met alle respect, MTB en race fietsen gaan over hele andere snelheden.
Dan kan je beter gaan skiën op een mooie rode helling... 100 km/h tik je dan zo aan. En dan heerlijk cruisen of carven over een brede Autobahnpiste... 8-) Je moet dan natuurlijk ook rekening houden met mensen die langzamer gaan, en die komen dan soms ook best ineens snel op je af. Maar goed, daar kan je met een grote boog omheen. Op de weg kan dat helaas niet altijd. :mrgreen:
Kijk, met jou valt te praten. :mrgreen:
Alhoewel, ik heb nooit gemeten hoe snel ik met skiën ga. Ik weet wel dat de meeste snijplanken ondanks hun grote mond achter blijven :shutup:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 apr 2012, 10:58

Belangrijkste advies is afstand houden. Als je harder dan 130 rijdt, moet je meer dan twee seconden afstand houden. Dat kun je overigens uitrekenen: als je 160 km/h rijdt dan leg je 44 meter per seconde af. Wanneer je afremt dan wordt uitgegaan van 8 m/s2 (c) Wiki voor automobilisten. Je moet de snelheid in het kwadraat delen door twee keer de remvertraging voor de remafstand in meters.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg

Je krijgt dan: 44^2 / (2x8) = 144 meter, plus de 44 meter die je de eerste seconde aflegt (reactietijd). Je moet dus bij die snelheid 188 meter "leeg" wegdek voor je hebben, zodat je niet verrast kan worden door een ongeval of een overstekend hert. Deze afstand overbrug je in 4,2 seconden, dus je moet dus twee seconden meer afstand houden dan de postbus 51 campagne voorschrijft. En hoe harder je rijdt, hoe meer afstand je moet houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 28 apr 2012, 12:23

Vinny schreef:Je moet dus bij die snelheid 188 meter "leeg" wegdek voor je hebben, zodat je niet verrast kan worden door een ongeval of een overstekend hert.
Een ongeval kun je natuurlijk zien gebeuren, maar vertel jij het die overstekende herten dat ze pas veilig kunnen oversteken als de afstand tussen hen en de auto minimaal 188 meteris? Die dieren kunnen soms zo voor je auto springen en dan kun je alsnog verrast zijn. Ik had gisteren nog een ree voor de auto (vorig jaar ook al een keer), het dier stond midden op de weg. Gelukkig kon ik tijdig remmen en door met groot licht te seinen rende de ree weg. Maar een hert (of ree, of ander wild) zal echt niet op de afstand letten, dus die kan ook zomaar oversteken als hij op 50 meter afstand van je auto is.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 28 apr 2012, 12:52

Vinny schreef:Belangrijkste advies is afstand houden. Als je harder dan 130 rijdt, moet je meer dan twee seconden afstand houden. Dat kun je overigens uitrekenen: als je 160 km/h rijdt dan leg je 44 meter per seconde af. Wanneer je afremt dan wordt uitgegaan van 8 m/s2 (c) Wiki voor automobilisten. Je moet de snelheid in het kwadraat delen door twee keer de remvertraging voor de remafstand in meters.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg

Je krijgt dan: 44^2 / (2x8) = 144 meter, plus de 44 meter die je de eerste seconde aflegt (reactietijd). Je moet dus bij die snelheid 188 meter "leeg" wegdek voor je hebben, zodat je niet verrast kan worden door een ongeval of een overstekend hert. Deze afstand overbrug je in 4,2 seconden, dus je moet dus twee seconden meer afstand houden dan de postbus 51 campagne voorschrijft. En hoe harder je rijdt, hoe meer afstand je moet houden.
Dat is niet de gedachte achter de twee seconden regel. De twee seconde regel is zo gemaakt omdat men ervan uit gaat dat je één seconde later begint met remmen als de auto voor je met daarbij nog een ruime marge.
In principe zou de afstand net zo groot moeten zijn als je reactietijd (plus een paar millimeter). Als je bij 1 seconde afstand exact 1 seconde later begint te remmen nadat de andere auto met zijn remactie begon (en dat is als jouw voorkant op die plaats is waar hij met zijn achterkant was bij het aanvangen van zijn remactie) dan zul je uiteindelijk met je voorkant op exact dezelfde plek eindigen als waar zijn achterkant eindigt. Een paar millimeter extra en je voorkomt schade. Maar omdat de omstandigheden en reactietijden nu eenmaal niet altijd optimaal zijn en omdat de remvertraging niet per definitie hetzelfde is (ik wil dus echt niet met een oude bak kort achter een Porsche zitten die vol in de ankers gaat!!) en omdat je dan ook nog dingen hebt als gewichtsverplaatsing, droogremmen (bij nat weer), temperatuur van de remmen, bandentemperatuur en dergelijke moet je meer afstand houden. De twee seconden regel heeft daar een aantal voordelen, van zichzelf heb je een veilige marge, ook als je een beetje onnauwkeurig telt en dus op zeg 1,7 seconden zit. Bovendien is twee seconden makkelijk te tellen en te onthouden.
Als je twee seconden afstand houd en alles is optimaal dan houd je bij 1sec reactietijd theoretisch nog een tussenafstand over gelijk aan 1 seconde * V in m/s.

Afstand tijd grafiekje bij 1 seconde afstand en snelheid van 44m/s. Op de X-as de tijd, op de Y-as de afstand, S1 is de afstand van auto 1, S2 die van auto twee, gezien ten opzichte van hetzelfde nulpunt. De gele lijn is de tussenafstand.

Afbeelding

Goed te zien dat op T=0 de afstand 44 meter bedraagt. Auto 1 begint met remmen, auto 2 nog niet. Bij T=1 begint ook auto 2 met remmen, de afstand is daar wat kleiner geworden. Omdat auto 2 gedurende de remactie continu een iets hogere snelheid heeft loopt deze langzaam in. Na 5,5 seconden komt auto 1 op 121 meter van waar hij begon met remmen tot stilstand, na 6,5 seconden komt auto twee ook daar tot stilstand.
De lengte van de auto's zitten niet in de berekening, maar omdat je uitgaat van tussenafstand kun je er in de berekening van uitgaan dat bij auto 1 steeds de achterkant genomen wordt en bij auto 2 steeds de voorkant.

En bij 2 seconden en 44m/s:
Afbeelding
Aan het begin 88m tussenruimte en hier loopt hij net zo op, aan het eind blijft 44m over.

Voor de duidelijkheid hier ook nog een grafiekje met het snelheidsverloop, op de X-as natuurlijk de tijd en op de Y-as de snelheid in m/s. V1 is auto 1, V2 is auto 2:
Afbeelding

Omdat je in tijd rekent hoef je bij een hogere snelheid ook niet meer afstand te houden als die twee seconden. Theoretisch gezien zou je op hogere snelheid met een iets kleinere tussenafstand (gemeten in tijd natuurlijk!!!) meer marge (in afstand) hebben. Niet dat ik nou wil zeggen dat ik het verstandig vind om nu op hogere snelheid minder afstand te houden, ik wil die extra marge natuurlijk graag hebben.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 28 apr 2012, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 28 apr 2012, 12:53

Post te lang?
Dit wilde ik er ook nog bij zetten.

Overigens klopt jouw remweg berekening (van Vinny) niet, die berekening geeft een te lange remweg (is natuurlijk niet zo erg): 44m/s / 8m/s2 = 5,5s. Gemiddelde snelheid tijdens de remactie is de helft van 44m/s bij een lineaire vertraging (gebruikelijk) en dat geeft 22m/s * 5,5s = 121 meter. Plus een aangenomen reactietijd van één seconde kom je dan dus op een stopafstand van 121m + 1*44m/s = 165m.
Het klopt dat je die afstand vrij moet hebben ten opzichte van stilstaande (of haaks op jouw lijn bewegende) en compleet onverwachte (als je iets verwacht zal de reactietijd wat korter zijn) obstakels, maar het is niet zo dat je die afstand nodig hebt ten opzichte van andere auto's die even hard rijden, die hebben tenslotte dezelfde remweg.

In Duitsland wordt overigens de stelregel aangehouden dat de afstand minimaal de helft van de aangegeven snelheid moet zijn, maar dan wel in meters en niet in kilometers. ;) Dat geeft 160kmh = 80m. Dat is ietsjes korter als de twee seconden regel. Als je de helft van de aangegeven snelheid neemt + 10% kom je echter heel dicht in de buurt bij de twee seconden (0,1m bij 10kmh en dat loopt op tot 0,9m bij 160kmh en 1,4m bij 250kmh).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 30 apr 2012, 10:46

Vooruit... even een beetje offtopic dan...
duikgek89 schreef:Alhoewel, ik heb nooit gemeten hoe snel ik met skiën ga. Ik weet wel dat de meeste snijplanken ondanks hun grote mond achter blijven
Mensen met een grote mond blijven altijd achter. ;) Wat betreft snelheden op de piste: Het is allemaal verbluffend snel. Een onschuldig skiklasje met kleine kinderen die in pizzapunt (ploegbocht) langzaam naar beneden gaan op een makkelijke piste, gaan meestal al minstens 50 km/h. Totaal niet voor te stellen... Op een makkelijke piste kan je ook al eenvoudig even 70 - 80 km/h gaan. Op rode pistes is het dan eenvoudig om de 100 km/h aan te tikken, alhoewel dat je dat alleen veilig kan doen op overzichtelijke en brede rode pistes. Mijn record (gemeten door een soort lasergun voor skiërs) is 132 km/h op een brede rode Autobahn piste. Daar moet je nog wel de maximale 5 km/h onnauwkeurigheid vanaf trekken, maar je houdt dan nog altijd 127 km/h over. Nu ging het toen voor mijn gevoel ook zeer hard, maar zulke snelheden verwacht je domweg niet. Dat je bij wijze van spreken net zo snel gaat als op de snelweg, maar dan slechts op twee plankjes zonder remschijven etc. Een helm heb je dan ook wel echt nodig. Stel je voor dat je valt en je komt verkeerd terecht, of nog erger: Je knalt bovenop iemand... Het is dus ook met skiën zo dat je moet weten waarmee je bezig bent en jezelf niet mag overschatten. Optijd kunnen remmen is belangrijk. Als een rode piste onoverzichtelijk en af en toe rare steile stukken heeft doe ik dan ook gewoon rustig aan. Ik ben laatst nog een keer gelanceerd doordat ik vlak voor een afgrond niet geremd had en toen ging ik min of meer 'vliegen'... Gelukkig heb ik er niks aan over gehouden, behalve dan een paar koprollen die ik gemaakt heb na een onmogelijke landing. Korte sprongetjes is natuurlijk zo af en toe geen probleem, maar een complete 'lancering' is dan wel iets anders. :p

GPS snelheden op de piste zijn veelal zeer onnauwkeurig, omdat de twee meetpunten veelal niet kloppen. Het is immers geen navigatiesysteem die dankzij een kaart makkelijk de meetpunten kan vinden. Of je moet wel een heel duur GPS apparaat met een fantastische accuratie in bezit hebben, maar de standaard iPhone of Android Smartphone maakt er een potje van...

Wees overigens gerust: Ik ga lang niet altijd zo hard. :) Meestal alleen aan het begin van de dag, wanneer ik topfit ben, zoek ik graag die brede rode Autobahn pistes op (wanneer ze nog rustig en vers geprepareerd zijn) om even lekker op highspeed te knallen. Heerlijk! 8-)

Edit: In Zwitserland wordt je tegenwoordig ook al geflitst op de piste. Als je 'te hard' gaat wordt je aangehouden en wordt er naar je snelheid gevraagd. Wanneer je goed je snelheid weet te schatten krijg je een precentje. Wanneer je compleet fout schat, wordt je vermaant dat je je eigen snelheden onderschat... Zie ook: Radar: Auf Schweizer Skipisten wird geblitzt
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 30 apr 2012, 19:52

SnarfFlevoland schreef:Vooruit... even een beetje offtopic dan...
duikgek89 schreef:Alhoewel, ik heb nooit gemeten hoe snel ik met skiën ga. Ik weet wel dat de meeste snijplanken ondanks hun grote mond achter blijven
Mensen met een grote mond blijven altijd achter. ;) Wat betreft snelheden op de piste: Het is allemaal verbluffend snel.
Was jou dat ook opgevallen. :mrgreen:
Een onschuldig skiklasje met kleine kinderen die in pizzapunt (ploegbocht) langzaam naar beneden gaan op een makkelijke piste, gaan meestal al minstens 50 km/h. Totaal niet voor te stellen...
50km/h lijkt me een vrij rappe ploeg? Overigens ben ik een voorstander van het PMTS systeem en zouden ze dat ploegen af moeten schaffen. Ploegen doe je op het land, in de sneeuw veroorzaakt het imho meer problemen dan het oplost.
Op een makkelijke piste kan je ook al eenvoudig even 70 - 80 km/h gaan. Op rode pistes is het dan eenvoudig om de 100 km/h aan te tikken, alhoewel dat je dat alleen veilig kan doen op overzichtelijke en brede rode pistes. Mijn record (gemeten door een soort lasergun voor skiërs) is 132 km/h op een brede rode Autobahn piste. Daar moet je nog wel de maximale 5 km/h onnauwkeurigheid vanaf trekken, maar je houdt dan nog altijd 127 km/h over. Nu ging het toen voor mijn gevoel ook zeer hard, maar zulke snelheden verwacht je domweg niet.
Waar was dat? Ik ben nog nooit geklokt. Mijn zusje heeft met broodplanken een keer zo'n appding gebruikt maar in de jaszak kan dat niet nauwkeurig zijn, bovendien vraag ik me af of dat ding hellingen fatsoenlijk compenseert.
Een helm heb je dan ook wel echt nodig.
Dat is sowieso niet onverstandig. Niet als excuus om lomp te kunnen doen maar voornamelijk als bescherming tegen idioten.
Het is dus ook met skiën zo dat je moet weten waarmee je bezig bent en jezelf niet mag overschatten. Optijd kunnen remmen is belangrijk. Als een rode piste onoverzichtelijk en af en toe rare steile stukken heeft doe ik dan ook gewoon rustig aan. Ik ben laatst nog een keer gelanceerd doordat ik vlak voor een afgrond niet geremd had en toen ging ik min of meer 'vliegen'... Gelukkig heb ik er niks aan over gehouden, behalve dan een paar koprollen die ik gemaakt heb na een onmogelijke landing. Korte sprongetjes is natuurlijk zo af en toe geen probleem, maar een complete 'lancering' is dan wel iets anders. :p
Tsja, overschatten... Helaas zie je dat veel teveel. Ik heb overigens de indruk dat het in Oostenrijk erger is als in Zwitserland, maar in Oostenrijk heb je natuurlijk wat ander publiek en ook de Oostenrijkers zijn naar mijn idee toch wat wilder en ongeduldiger van aard als de Zwitsers.
Overigens stuiter ik vrij weinig op mijn neus, maar een foutje hier of daar gebeurt mij ook...
GPS snelheden op de piste zijn veelal zeer onnauwkeurig, omdat de twee meetpunten veelal niet kloppen. Het is immers geen navigatiesysteem die dankzij een kaart makkelijk de meetpunten kan vinden. Of je moet wel een heel duur GPS apparaat met een fantastische accuratie in bezit hebben, maar de standaard iPhone of Android Smartphone maakt er een potje van...
Heeft waarschijnlijk ook iets te maken met je ontvangst. En ik vraag me af of een GPS de hellingen telt of dat de GPS het horizontale vlak telt (en dan dus te weinig aangeeft).
Wees overigens gerust: Ik ga lang niet altijd zo hard. :) Meestal alleen aan het begin van de dag, wanneer ik topfit ben, zoek ik graag die brede rode Autobahn pistes op (wanneer ze nog rustig en vers geprepareerd zijn) om even lekker op highspeed te knallen. Heerlijk! 8-)
Jij probeert ook elke dag als eerste boven te zijn? Dat is echt lekker, gewoon even lekker vrij skiën en een beetje los kunnen gaan zonder daarmee idiote risico's te nemen. Ideaal is in mijn ogen om als eerste boven te zijn, dan voordat de meeste mensen gaan eten een kop koffie te gaan drinken, dan als iedereen zit te eten weer te skiën en als iedereen weer naar buiten komt even gaan eten om daarna weer te gaan skiën terwijl de meesten al naar beneden gaan.
Edit: In Zwitserland wordt je tegenwoordig ook al geflitst op de piste. Als je 'te hard' gaat wordt je aangehouden en wordt er naar je snelheid gevraagd. Wanneer je goed je snelheid weet te schatten krijg je een precentje. Wanneer je compleet fout schat, wordt je vermaant dat je je eigen snelheden onderschat... Zie ook: Radar: Auf Schweizer Skipisten wird geblitzt
Interessant. Ach, zolang er nog geen snelheidslimieten, trajectcontroles en boetes aan te pas komen vind ik dit een prima systeem om mensen zich bewust te laten worden van hun snelheden. Veel figuren die harder gaan dan ze kunnen realiseren zich waarschijnlijk totaal niet hoe hard ze echt gaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 mei 2012, 12:36

Skiverhaal:
SPOILER: TOON

duikgek89 schreef:Overigens ben ik een voorstander van het PMTS systeem en zouden ze dat ploegen af moeten schaffen. Ploegen doe je op het land, in de sneeuw veroorzaakt het imho meer problemen dan het oplost.
Volgens de ski experts valt er nog genoeg ze zeggen vóór de ploegbochten. Waarschijnlijk is die aanleer methode dus niet voor niets, ook vind ik de PMTS methode natuurlijk ook veel beter. Tegenwoordig wordt het parallel skiën overigens niet meer aangeleerd door je voeten strak naast elkaar te houden, maar nu op heupbreedte, zodat er wat meer ruimte ontstaat tussen beide benen. Enfin, het is denk ik de smaak die de mens hierover doet oordelen... Voor alles valt natuurlijk wat te zeggen.
duikgek89 schreef:50km/h lijkt me een vrij rappe ploeg?
Dat valt behoorlijk mee. Je zou voor de grap eens moeten meten hoeveel mensen op de piste onder de 50 km/h aan het skiën zijn. Dat is heel weinig, behalve dan die mensen die niet naar beneden durven.
duikgek89 schreef:Waar was dat? Ik ben nog nooit geklokt.
Vanaf de Furggsattel (3369 m) naar Furgg (2432 m) in Zermatt. De brede rode piste variant (nr. 71 + 70). Vanuit de stoeltjeslift zie je de racebaan al liggen en dan ben ik daarna echt niet meer te houden... :mrgreen:
duikgek89 schreef:Dat is sowieso niet onverstandig. Niet als excuus om lomp te kunnen doen maar voornamelijk als bescherming tegen idioten.
Idioten heb je helaas overal, maar in Winterberg zijn ze in het weekend toch wel oververtegenwoordigd...
duikgek89 schreef:Ik heb overigens de indruk dat het in Oostenrijk erger is als in Zwitserland, maar in Oostenrijk heb je natuurlijk wat ander publiek en ook de Oostenrijkers zijn naar mijn idee toch wat wilder en ongeduldiger van aard als de Zwitsers.
Helemaal mee eens. En dat is geloof ik in het echte verkeer ook zo... :dyn_hyp: Ook Frankrijk mag je in het algemeen best tot de categorie 'wilder publiek' rekenen. Italianen zijn wat dat betreft op de piste ook wel aangenaam, alhoewel voornamelijk in het westen van Italië. Zuid-Tirol heeft nog wel wat trekjes van Oostenrijk, wat uiteraard ook meer dan logisch is. Alhoewel daar de Italianen zelf ook best wild kunnen zijn.
duikgek89 schreef:Overigens stuiter ik vrij weinig op mijn neus, maar een foutje hier of daar gebeurt mij ook...
Ik val ook vrij weinig. Wanneer ik dan toch eens een foutje maak is dat meestal in papsneeuw met veel buckels. Papsneeuw vind ik op zichzelf nog geen eens zo erg, maar wel als het helemaal kapot is geskied. Maar goed, hoe meer je het doet, des te beter wordt je erin... En de papsneeuw met buckels gaat ook heel vaak gewoon goed.
duikgek89 schreef:En ik vraag me af of een GPS de hellingen telt of dat de GPS het horizontale vlak telt (en dan dus te weinig aangeeft).
Goede vraag. Ik zal het wel eens even gaan googelen.
duikgek89 schreef:Jij probeert ook elke dag als eerste boven te zijn?
:yes: Dat is echt heerlijk. Het is dan nog heerlijk leeg, pistes liggen er strak bij, goede sneeuwkwaliteit en bij mooi weer ook nog de mooiste blauwe lucht. Je kan je dan zo vrij voelen als een adelaar... 8-)

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 01 mei 2012, 15:08

Ik heb met opeenlopende auto's waarvan de maximum snelheid steeds wat hoger lag hard gereden in Duitsland en dat is eigenllijk wel een goede leerschool geweest. Mijn ervaring is dat je als ervaren automobilist maar zonder ervaring met hoge snelheden het tot zo rond 160 km/uur wel te behappen is. Daarboven wordt het moeilijker omdat je zonder ervaring je snelheid en afstand niet goed in kan schatten (en daarmee per definite je rem-afstand zal onderschatten) en boven de 200 km/uur wordt het echt een heel ander verhaal. Zonder ervaring met hoge snelheden heb je geen idee hoe lang je aan het remmen bent om alleen al van 200+ terug te gaan naar 120. Ik heb ook nog nooit echt lange stukken boven de 200 gereden omdat ik het bijzonder vermoeiend rijden vind (nog even afgezien van de draaikolk in mijn benzinetank die het oplevert. Heb voor mijn vorige auto wel eens berekend dat ik bij 210 km/uur een liter per minuut verstookte). Je moet zo geconcentreerd rijden en zo ver voor je uit kijken dat het heel inspannend rijden wordt.