[FOTO][A004][A007][A005] Eisenach - Kirchheim - Alsfeld

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

[FOTO][A004][A007][A005] Eisenach - Kirchheim - Alsfeld

Bericht door captain007 » za 21 jul 2012, 21:46

Zo weer terug van vakantie en weer flink wat foto's geschoten. De eerste week zat ik in het Thüringer Wald en de tweede week in de Eifel. Op weg van het eerste naar het tweede adres heb ik foto's gemaakt van het traject tussen Eisenach (voormalige DDR grenspost) bij de BAB4 tot aan Alsfeld waar het alweer de BAB5 was. Eigenlijk wilde ik ook nog foto's van de A480 maken met de gekke onderbreking ertussen en het Wetzlarer Kreuz. Het mocht vanwege het weer echter niet baten. De hele serie kun je hier vinden en een reportage in de spoiler.
SPOILER: TOON

We beginnen bij de voormalige DDR grens bij Eisenach. Deze voormalige grensovergang is omgetoverd tot een groot tankstation. De snelweg is ernaast gebouwd met 2x3 rijstroken die ophouden vlakbij het punt waar ooit de A44 richting Kassel zal moeten aansluiten:
Afbeelding
DSC_0152 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Nog wat oudere borden staan er her en der waar wat plakwerk is verricht:
Afbeelding
DSC_0153 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Krappe Werratalbrücke net na de voormalige grens. Er waren wat renovatiewerkzaamheden aan de gang. Hier liggen 2x3 rijstroken zonder vluchtstroken, maar nu tijdelijk 2+3:
Afbeelding
DSC_0159 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De A4 vind ik landschappelijk gezien een mooie snelweg met af en toe mooi uitzicht op verschillende ruïnes:
Afbeelding
DSC_0165 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het staat vol met dit soort borden langs de route met verboden voor doorgaand vrachtverkeer boven de 12 ton:
Afbeelding
DSC_0167 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Snelweg is hier netjes uitgebouwd en voldoet aan laatste standaarden:
Afbeelding
DSC_0170 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Er zitten nog wat langere baustelles op de route waar het oudere deel van de A4 vernieuwd wordt. Dit zijn ook voornamelijk substandaard delen zonder vluchtstroken. Hier versmalt op dit punt ook de weg naar 2x2 rijstroken:
Afbeelding
DSC_0173 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Langere stukken met versmalde rijstroken en een snelheidslimiet van 80 km/h:
Afbeelding
DSC_0180 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Bijzondere kunstmatige heuvel in de verte:
Afbeelding
DSC_0184 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het staat hier nog vol met wat oudere bewegwijzering. Het 2x3 trace heeft duidelijk nieuwere bewegwijzering waar ook nog met een streep wordt gewerkt:
Afbeelding
DSC_0191 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Dit stuk is mijns inziens niet autobahn waardig te noemen. Geen vluchtstroken en hier kun je ook niet echt van een fatsoenlijke invoegstrook (zelfs voor Duitse begrippen) spreken:
Afbeelding
DSC_0205 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Verderop viel het mij op dat diverse kunstwerken zijn afgebroken:
Afbeelding
DSC_0207 by jeroenvanlieshout, on Flickr

We gaan weer de volgende baustelle in. Het wegdek wordt hier vernieuwd en er worden vluchtstroken gerealiseerd. Helaas gaat de ausbau vrij langzaam, waardoor het nog heel lang zal duren voordat de route een volwaardige autobahn zal zijn:
Afbeelding
DSC_0209 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Her en der ook nog veel scherpe bochten in het trace. Overal is dus ook een snelheidslimiet van 100 a 130 km/h opgelegd:
Afbeelding
DSC_0221 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Nog meer bochten en dan soms met wat leuk uitzicht erbij:
Afbeelding
DSC_0229 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Weer de volgende baustelle:
Afbeelding
DSC_0234 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Hier ook vrij grootschalig aangepakt. De snelweg is in feite compleet opnieuw aangelegd met vluchtstroken, nieuwe kruisende viaducten en een nieuwe dalbrug:
Afbeelding
DSC_0238 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Compleet nieuw viaduct:
Afbeelding
DSC_0242 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Nieuwe dalviaducten:
Afbeelding
DSC_0244 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Resten van een viaduct:
Afbeelding
DSC_0248 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De baustelle loopt door tot aan de aansluiting op de A7:
Afbeelding
DSC_0251 by jeroenvanlieshout, on Flickr

We zijn de A7 nog niet op of het volgende knooppunt volgt:
Afbeelding
DSC_0258 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Veel kantelwalsen ivm een bypass aangelegd voor vrachtverkeer:
Afbeelding
DSC_0263 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het knooppunt met de bypass voor vrachtverkeer rechts in beeld:
Afbeelding
DSC_0266 by jeroenvanlieshout, on Flickr

En we zitten op de BAB5 richting Frankfurt met 2x2 rijstroken:
Afbeelding
DSC_0271 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Af en toe flinke hellingen en klimmen. Deels heeft de BAB5 een 2+3 configuratie vanwege deze hellingen:
Afbeelding
DSC_0274 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De 2x2 snelweg is voor Duitse begrippen vrij druk, verderop was er richting het noorden dan ook filevorming:
Afbeelding
DSC_0287 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Vrij snel hierna ben ik gestopt met foto's schieten. De route verder ging over de A480, de erg substandaard B49 met levensgevaarlijke parkeerplaatsen waar vanuit stilstand moet worden ingevoegd, de A3, A48 (met eveneens een levensgevaarlijke parkeerplaats zonder invoeg/uitvoegstroken en zonder snelheidslimiet!) en A1.

Chris
Moderator

Re: [FOTO][A004][A007][A005] Eisenach - Kirchheim - Alsfeld

Bericht door Chris » za 21 jul 2012, 21:52

Mooie foto's, goed gelukt ondanks de regen!

De A5 is een vrij filegevoelige route, op vrijdagmiddagen en zaterdagen staat er richting noorden eigenlijk altijd file in de zomermaanden. Dat is wel gek, want er liggen geen grote steden in de buurt. Wellicht is het vakantieverkeer in combinatie met lange-afstandsforenzen die doordeweeks in Frankfurt am Main werken en in het weekend in Nordhessen of Thüringen wonen ofzo. Dat soort forenzisme komt in Duitsland vrij veel voor.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 21 jul 2012, 22:03

Ik had niet het idee dat het al veel vakantieverkeer was, want ik zag relatief weinig caravans de andere kant op rijden (richting het zuiden wel, waar het een uittocht van de Denen was). Het is wel een weg waar maar het minste of geringste hoeft te gebeuren wil het helemaal vast staan. Wat verderop knalden voor ons een stuk of vijf auto's op elkaar met wat blikschade tot gevolg. Gevolg was wel dat het verkeer in een klap helemaal stil stond en zelfs toen het zaakje aan de kant stond duurde het nog een tijdje voor het verkeer weer op gang kwam. Zo heb je dan in korte tijd toch een flinke file en die kan er dan zelfs nog een tijdje staan nadat alles al lang weg is.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 31 jul 2012, 15:20

Mooie scherpe foto's!
captain007 schreef:A48 (met eveneens een levensgevaarlijke parkeerplaats zonder invoeg/uitvoegstroken en zonder snelheidslimiet!)
De andere kant op, richting Dernbach/Frankfurt, kom je ook twee van die krengen tegen. Auf der Zeg en Nonnenberg.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 31 jul 2012, 22:58

^^ Ik snap niet waarom ze die krengen niet dichtgooien. De A48 heeft op dat stuk nog zat parkeerplaatsen om dit soort ondingen op te vangen. Ook was ik verbaasd dat er geen snelheidslimiet is bij zoiets. Zoiets vind ik juist een reden om wel de vmax te verlagen, omdat het echt voor gevaarlijke situaties kan zorgen.