Post hier je favoriete Raststätte

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Jeroen » vr 20 jul 2018, 16:59

^^ in Groot-Brittannië is de kwaliteit van het eten in normale restaurants al vaak om van te huilen, laat staan bij de service areas. Er mag dan vaak wel door de grote opzet wat keuze zijn, van een gezonde keuze is eigenlijk nooit sprake, want overal druipt het vet en zout er wel vanaf. En echt gezellig ogen die grote lawaaierige aula's in het midden van het gebouw ook niet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Willem » vr 20 jul 2018, 18:18

Coen Tunnel schreef:Ja, die is prachtig. Ik heb er ook een keer gegeten op het terras. Heerlijk uitzicht. Voor Zwitserse begrippen viel het nog mee, al waren we voor twee personen voor avondeten en wat te drinken ook al bijna 50 frank kwijt. Maar goed, dat is Zwitserland,
Voor een koffie en het plaatselijke equivalent van een worstenbroodje moest ik afgerond 8 Frank betalen.
Gezien het Zwitserse prijspeil viel dat, relatief gezien, inderdaad mee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » vr 20 jul 2018, 20:41

Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 15:35
Pino schreef: Andere landen scoren vrijwel onvermijdelijk onder Duitsland qua aanbod en onder Frankrijk qua "buiten".
Mwa, qua aanbod scoort Groot-Brittanië ook goed. Maar daar zullen veel Nederlanders niet komen. En qua "buiten" is Zwitserland over het algemeen niet verkeerd, zij het vaak wat krapper dan de Franse aires. Luzern-Neuenkirch is bijvoorbeeld een prima VZP. Maar op sommige plekken is het wat minder uitgebreid. Wel vrijwel altijd schoon en verzorgd.
Veel Zwitserse VZPs liggen hoofdzakelijk in mooi landschap, maar ik heb zelden het idee dat men geprobeerd heeft je echt mooi af te schermen van de snelweg of er echt een attractie van te maken. Maar goed, daar bestaan uitzonderingen op. Je noemt Heidiland als voorbeeld, terwijl Gruyère of Neuenkirch een attractie/mooie uitbouw niet eens nodig hebben. Wat je dan hoogstens nog mist is goede afscheiding van de weg en ruime parkeergelegenheid. Een Zwitserse VZP die dat wel heeft is Coldrerio, maar die is mede daarom ook vaak vol met families die daar een hele dag staan.

Wat betreft Groot-Brittannië: ja, daar heb je ook keuze uit verschillende merken, maar het zit mij teveel in het vette hap meer van hetzelfde-segment.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 22:21

Pino schreef: vr 20 jul 2018, 20:41Wat je dan hoogstens nog mist is goede afscheiding van de weg en ruime parkeergelegenheid. Een Zwitserse VZP die dat wel heeft is Coldrerio, maar die is mede daarom ook vaak vol met families die daar een hele dag staan.
La Broye langs de A1 bij Estavayer-le-Lac is ook een mooi voorbeeld. Die ligt bovenop een tunnel. De snelweg zie je niet en merk je niet. Heel ruim opgezet, veel parkeerplaatsen, een hotel, een gewoon restaurant, een McDonald's (met McDrive), een speelplaats, en deze Mirage III is een leuke attractie.

Verderop langs de A1 heeft La Côte een park er bij. En ook een paar andere aires hebben ook goede plekken op afstand van de snelweg, zoals Lavaux aan de A9 waar een picknickplaats zit. Picknick- en speelplaatsen zijn sowieso vaak voorkomend in Zwitserland. En Kemptthal (goed afgeschermd van de snelweg, veel groen, erg ruim) heeft ook nog een educatief wandelpad.

Qua pittoreske locaties moet Raststätte Knonaueramt aan de A4 wel de slechtste zijn trouwens. Alleen leuk voor Wegenforummers. :lol:

Maar de conclusie is: over het algemeen zijn de Zwitserse VZP's prima in orde. Dat ze soms wat minder goed zijn afgeschermd van de snelweg wordt gecompenseerd door goede andere faciliteiten en doordat het veel schoner is dan in veel andere landen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » vr 20 jul 2018, 23:43

In Zwitserland heb je dan ook nog Würenlos als brugrestaurant. Duitsland heeft er ook twee. Dammer Berge aan de A1 (was mij bekend), daarnaast Frankenwald aan de A9. Die kende ik niet. Daar heb ik nog nooit gereden.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op za 21 jul 2018, 1:34, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nico
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door nico » za 21 jul 2018, 0:04

Pratteln bij Basel is ook in elk geval "opvallend".
https://barfi.ch/Titelgeschichten/Quiet ... se-wird-40

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Beerta1992 » za 21 jul 2018, 16:52

Ik persoonlijk de ems-vechte bij de a31. Haal er altijd een bakkie koffie weg en de parkeerplaats is zeer ruim opgezet en schoon. Tevens is het nog ook allemaal wat nieuwer en niet druk. Maar alsnog dat is persoonlijk ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 23 aug 2018, 14:45

https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr ... r-100.html
WDR2 (23-8-2018) schreef:Die Preise an Autobahn-Raststätten waren schon immer hoch, dieses Jahr sind sie nochmal angestiegen. Sebastian Auer, WDR 2 aktuell, erklärt, dass das an der Politik der "Tank&Rast" liege. Fast alle Raststätten gehörten diesem Betrieb - und der nehme extrem hohe Pachtgebühren von den Betreibern.
De klant krijgt de rekening wel gepresenteerd... :biertje:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » zo 26 aug 2018, 18:23

Raststätte Knauheide

Tijdens mijn laatste reis naar Duitsland heb ik eens een stop precies op de grens gemaakt. Al die jaren eraan voorbij geraasd, want -het moet gezegd- het snelwegaanzicht is niet zo jofel met de vergane glorie van Zollamt en Raststätte Elten. Het wegrestaurant wat er nu nog huist zag er echter prima uit. Heb er niet gegeten, maar op het oog lijkt dat allemaal wel in orde. 't Was er rustig, ik schat in dat niet veel Nederlanders daar stoppen. De meesten zullen ergens vlak voor de grens (VZP Oudbroeken/Bergh-Zuid) of erna (Hünxe) pauzeren denk ik.

Ook opvallend: het Sanifair systeem was wel aanwezig, maar niet met poortjes e.d. Verzoek was wel €0,50 te betalen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 aug 2018, 20:04

^^ Vanuit Noord-Nederland is het wel rond de twee uur rijden, en er zijn genoeg mensen die graag het buitenlandgevoel willen hebben en daarom bij de eerste Raststätte na de grens stoppen.

Ik ben een paar keer bij Knauheide geweest, maar nooit lang. Maar er was altijd wel wat volk, meestal Nederlanders. Net als bij andere Duitse Raststättes direct na de grens (Bentheimer Wald, Niederdorf) ondanks de aanwezigheid van een Nederlandse VZP vlak voor de grens.

Het komt in Duitsland op de wat oudere Autobahnen overigens meer voor dat er direct na de grens een Raststätte zit, en alleen langs de Nederlandse grens al driemaal zonder tankstation. Maar ook aan de grens met Denemarken heb je dat (Ellund), en bij Lichtenbusch zit het tankstation aan de Belgische kant van de VZP en zat de Raststätte aan de Duitse kant; de Raststätte is echter een paar jaar geleden afgebrand.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » za 10 nov 2018, 16:42

A3 Autohof Geiselwind

Van de week las ik dat de grootste Raststätte van Duitsland in Geiselwind, langs de A3 tussen Würzburg en Nürnberg te vinden is. Nader bekeken betreft dat een Autohof, maar het is inderdaad groots opgezet, met o.a. een concerthal en alle grote fastfoodketens zijn daar present. Burger King zelfs met een drive-in voor vrachtwagens. Daarover las ik dat het een wereldpremière betrof, mogelijk zijn er ondertussen meer. Hier een artikel over wat de eigenaar zelf als Erlebnis-Rasthof betitelt: http://www.spiegel.de/auto/fahrkultur/g ... 34264.html

Het bord van LKW drive in:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Jeroen » za 10 nov 2018, 17:30

Ik heb daar meermaals overnacht. Het is jammer dat de autohoven steeds meer fastfood plaza's beginnen te worden. Vroeger had je nog hooguit 1 fastfoodketen op een autohof zitten, tegenwoordig zitten er al steeds vaker 2 op dezelfde plek en hier bij Geiselwind zelfs 3 (of zelfs 4 als je de Subway meerekent).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » za 10 nov 2018, 19:18

Het is vast een keer voorbij gekomen, maar wat is de grootste Raststätte in de klassieke zin (dus een verzorgingsplaats met services)? Hangt er vast vanaf welk criterium je gebruikt -parkeerplaatsen levert wellicht teveel bias op naar die paar recente uitbreidingen, maar wellicht is het aantal bezoekers een indicatie?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » za 10 nov 2018, 21:04

Goede vraag. Al je wat googelt kom je al gauw op top lijstjes van beoordeling naar kwaliteit etc. Op Wikipedia lees ik dat Illertal-Ost aanvankelijk heel populair was, maar weet niet of dat nog zo is. Verder kwam ik nog een artikel tegen over Raststätte Beverbach (langs de A40 halverwege Bochum - Dortmund):

https://www.aral.de/de/retail/presse/pr ... rbach.html

Dat is ook wel een bijzondere. Daarnaast zou die Raststätte tot de meest bezochte van Duitsland horen, met minstens 2.000 bezoekers per dag.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » za 10 nov 2018, 21:19

^^ Beverbach is een mooie en originele Raststätte, tevens één van de weinige die niet van Tank & Rast AG is, maar of het echt zo'n drukke is vraag ik me af. Hij is nog nieuw en ligt niet aan een lange-afstandsroute. Maar misschien is de drukste Raststätte ook wel eerder langs een route in stedelijk gebied te vinden.

Ik denk dat Ohligser Heide wel hoog scoort, maar een Raststätte als Bruchsal ook wel. Langs de A2 zullen er ook wel een paar drukke zijn.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » za 10 nov 2018, 21:39

^^ Dat Tank en Rast AG is trouwens ook al aan Autohöfe begonnen en exploiteert er inmiddels 13 volgens de site. De eerste was Rheda-Wiedenbrück in 2011 volgens de tijdlijn.

https://tank.rast.de/unternehmen.html

De site verder doorgenomen maar kan niet iets vinden in records qua grootte/drukte.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » za 10 nov 2018, 21:43

Coen Tunnel schreef: za 10 nov 2018, 21:19Maar misschien is de drukste Raststätte ook wel eerder langs een route in stedelijk gebied te vinden. Ik denk dat Ohligser Heide wel hoog scoort, maar een Raststätte als Bruchsal ook wel. Langs de A2 zullen er ook wel een paar drukke zijn.
In stedelijk gebied zijn de vzp's zelden groot, wel druk. Ik zou de grootste (met veel bezoekers, groot tankstation, ruime voorzieningen) verwachten langs een hoofdas, kort buiten stedelijk gebied. Bruchsal kwam inderdaad ook in mij op en is groter dan Ohlsiger Heide. Zat ook nog aan de complete installatie vlakbij de Hermsdorfer Kreuz te denken. Maar goed, ik heb te weinig gereden in het noorden en oosten om daar een echt beeld van te hebben, terwijl ik in het zuiden en westen nou nooit iets heb gezien in de serie "Wow wat groot" zoals je er in Frankrijk wel hebt die er keihard uitspringen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » za 10 nov 2018, 21:48

Kraichgau-Süd is mogelijk nog eentje die kan wedijveren met zo'n Bruchsal geval. ;) Aan de A6 bij Sinsheim.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » za 10 nov 2018, 22:16

Gezien de verkeersintensiteiten denk ik dat Sindelfinger Wald (aan de A8/A81 dubbelnummering bij Stuttgart) ook nog wel eens goed kan scoren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 nov 2018, 22:22

GuteFahrt schreef: vr 20 jul 2018, 23:43 In Zwitserland heb je dan ook nog Würenlos als brugrestaurant.
Zelfs voor Zwitserse begrippen is deze erg krap. Toen ik er afgelopen winter was liepen er meerdere verkeersregelaars rond om auto's naar een beschikbaar parkeervak te leiden en waarschijnlijk toe te zien dat de beperkte capaciteit goed wordt benut. De indeling van het terrein is zo dat je zowel voor het oprijden als het verlaten van de parkeerzone via het tankstation rijdt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » wo 21 nov 2018, 11:09

Artikelt over Raststätten in Duitsland, het financiële plaatje: http://www.fr.de/wirtschaft/tank-rast-d ... -a-1623139

Het is big business geworden, maar blijkbaar niet kostendekkend. Concessieafdracht van exploitanten (met name Tank & Rast) zijn niet afdoende. Die is "omzet afhankelijk" en daar is in de afgelopen 20 jaar niets aan veranderd. Er gaan stemmen op om het in 1998 geprivatiseerde geheel weer terug te brengen naar de staat.

Hamvraag:
Frankfurter Rundschau (19-11-2018) schreef:Wie aber schafft es Tank & Rast, die Abgabe seit 20 Jahren konstant zu halten? Und das, obwohl 24 neue Rastanlagen gebaut wurden und seit 2003 auch die Einnahmen durch die kostenpflichtigen Sanifair-Toiletten in den Umsatz einfließen? Dazu schweigen sich das Bonner Unternehmen und die Bundesregierung aus. In dieser Zeit ist der Verkehr auf den Autobahnen stark angestiegen, die Abgabe aber entwickelt sich noch nicht einmal parallel zu den allgemeinen Lebenshaltungskosten.
Dit overzicht erbij:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Chris » wo 21 nov 2018, 11:20

Een probleem voor de Raststätten is wellicht dat er steeds meer klanten zijn (toegenomen vrachtverkeer), maar zij geven weinig of niks uit. Gisteren was nog in het nieuws dat een chauffeur zichzelf vergiftigd had bij het eten koken in de cabine. Aan zo'n klant verdien je niks maar moet je wel parkeerplaatsen voor aanleggen.

Ik vraag me overigens af hoe Die Linke het voor zich ziet om de privatisering ongedaan te maken. Worden de tankstations en restaurants dan door de Autobahnmeisterei geëxploiteerd? Als je de gemiddelde niet-geprivatiseerde P+WC ziet dan zijn die bijna altijd hartstikke smerig en slecht onderhouden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » wo 21 nov 2018, 13:01

Zijn er dan ook geprivatiseerde PWC's?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » wo 21 nov 2018, 13:46

GuteFahrt schreef: wo 21 nov 2018, 11:09 Het is big business geworden, maar blijkbaar niet kostendekkend. Concessieafdracht van exploitanten (met name Tank & Rast) zijn niet afdoende. Die is "omzet afhankelijk" en daar is in de afgelopen 20 jaar niets aan veranderd. Er gaan stemmen op om het in 1998 geprivatiseerde geheel weer terug te brengen naar de staat.
Een consortium met onder meer Allianz heeft Tank+Rast AG enkele jaren terug voor 3.5 miljard euro gekocht. De privatisering in 1998 leverde 1.2 miljard DM op. Die business is dus meer dan kostendekkend. Wat kennelijk niet kostendekkend is, is de pacht die Tank & Rast aan de staat betaalt, waarvoor de staat dan weer parkeerplaatsen, toegangswegen e.d. moet aanleggen. Het artikel benoemt niet waar dat precies mis gaat. Misschien heeft de staat in 1998 gewoon een slechte deal gesloten, maar het komt nogal apart voor dat de omzet op Raststättes onmiskenbaar toeneemt, maar de omzet-gerelateerde pachtsom niet.

Aan de andere kant moet je dit ook niet groter maken dan het is. Het doet enigszins denken aan de discussie rondom tol-concessies elders. Overheden hebben daar bij privatiseringen eind jaren '90 redelijk gecasht, maar dat geld is nu min of meer weg. Wat je in de politiek nu nog wel ziet, is grote afgunst naar de private spelers die deze concessies tot een veel beter lopende business hebben gemaakt dan de overheid voor privatisering zelf deed. En dan krijg je verhalen als "die lui verdienen veel te veel geld, dat had eigenlijk in de schatkist moeten komen, het is immoreel en we moeten de privatisering terugdraaien." Tja, de huidige eigenaren zullen vast een kleine 4 miljard willen zien om hun concessie aan de staat terug te geven. Als Die Linke dat wil neerleggen ... het is vast een partij die weinig genoeg op heeft met begrotingsregels en de rekening met gemak verlegt naar volgende generaties.
Chris schreef: wo 21 nov 2018, 11:20Ik vraag me overigens af hoe Die Linke het voor zich ziet om de privatisering ongedaan te maken. Worden de tankstations en restaurants dan door de Autobahnmeisterei geëxploiteerd?
Ik zou vermoeden nog steeds door de pachters van Tank+Rast, zoals dat ook al voor privatisering was. Alleen dan gaat alle winst van Tank+Rast de schatkist in, in plaats van alleen de omzet-afhankelijke vergoeding die Tank+Rast nu aan de staat verschuldigd is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » wo 21 nov 2018, 13:57

Pino schreef: wo 21 nov 2018, 13:46
Een consortium met onder meer Allianz heeft Tank+Rast AG enkele jaren terug voor 3.5 miljard euro gekocht. De privatisering in 1998 leverde 1.2 miljard DM op. Die business is dus meer dan kostendekkend.

Daar schreef je indertijd al over, ja:
Pino schreef: ma 03 aug 2015, 19:40 Hoe zwaar de Raststättes in de afgelopen decennia zijn geprofessionaliseerd, kun je zien aan de verkoop van Tank & Rast AG die dezer dagen plaatsvindt. Ik lees over een jaarlijkse winst (EBITDA) van EUR 235 miljoen en een verkoopprijs van EUR 3.5 miljard. Op 390 Raststättes is dat een kleine 9 miljoen per Raststätte. Echt enorm ...

http://www.handelsblatt.com/unternehmen ... 38234.html
Wat ik me ook nog afvraag n.a.v. de afbeelding, heeft Tank&Rast ook eigen tankstations? Dat zou je zo zeggen van wel...in welke merken uit zich dat?

Eni is zeg maar Agip (van vroeger. nu staat Eni ook op de stations zelf) en van Uniti weet ik het ook niet. De rest ken ik wel en is ook als zodanig te herkennen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 nov 2018, 22:11

Chris schreef: wo 21 nov 2018, 11:20Ik vraag me overigens af hoe Die Linke het voor zich ziet om de privatisering ongedaan te maken. Worden de tankstations en restaurants dan door de Autobahnmeisterei geëxploiteerd? Als je de gemiddelde niet-geprivatiseerde P+WC ziet dan zijn die bijna altijd hartstikke smerig en slecht onderhouden.
In de tijd dat je in Duitsland bij een Raststätte nog 50 pfennig op het schoteltje van de toiletjuffrouw neerlegde waren de wc's ook schoon. Dus dat zal wel loslopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » do 22 nov 2018, 0:35

GuteFahrt schreef: wo 21 nov 2018, 13:57 Wat ik me ook nog afvraag n.a.v. de afbeelding, heeft Tank&Rast ook eigen tankstations? Dat zou je zo zeggen van wel...in welke merken uit zich dat?

Eni is zeg maar Agip (van vroeger. nu staat Eni ook op de stations zelf) en van Uniti weet ik het ook niet. De rest ken ik wel en is ook als zodanig te herkennen.
Uniti is een organisatie van ondernemers die een benzinemerk in franchise hebben maar verder onafhankelijk zijn van de grote oliemaatschappijen. Gaat dus onder veel verschillende merken.

T&R draait ook vele benzinemerken. Tot in de jaren 'op had je nog pompen waarop alleen maar iets stond als T Hunsrück; nu zie je feitelijk alleen de merken. Waarbij T&R zelf dus niet of maar heel weinig exploiteert. Het geeft vooral plaatsen in concessie aan grote tank- en eetmerken en aan ondernemers die de T&R-Raststäte-concepten mogen/moeten draaien. En alles tegen ruime vergoeding...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 22 nov 2018, 14:58

Pino schreef: do 22 nov 2018, 0:35 Tot in de jaren 'op had je nog pompen waarop alleen maar iets stond als T Hunsrück
Klopt. In deze stijl:

Afbeelding

Afbeelding

Nostalgie. :biertje:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » do 22 nov 2018, 17:31

Staat die oude overkapping bij Bühl er nog? Laatste keer dat ik er langs kwam wel, maar dat is al weer even geleden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 22 nov 2018, 18:05

^^ Helaas niet. Dit is hoe het er nu uitziet:

Afbeelding

Gemoderniseerd tegelijk met de uitbreiding. In juli dit jaar gereed gekomen:

https://www.badisches-tagblatt.de/topth ... tellt.html

Maar de overkapping was al eerder verleden tijd. Wanneer die is verdwenen weet ik niet, maar al (ruim) voor 2017 al volgens mij.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie