Post hier je favoriete Raststätte

Moderator: Moderatoren

Disentis
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 aug 2012, 16:31
Locatie: Stokkum

Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Disentis » ma 27 aug 2012, 12:40

Ik zal aftrappen :top:


Raststätte Hardtwald (A5)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Raststätte Kalbecker Forst (A57)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door waldo79 » ma 27 aug 2012, 14:17

Dat is een zowat ondoenlijke vraag :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Rene » ma 27 aug 2012, 14:21

Wat is de zin van deze draad ?

Je geeft niet eens aan waarom je het zo'n goeie plek vindt...
* Is de benzine er 15 ct/liter goedkoper ?
* Kun je er lekkere, bijzondere belegde broodjes kopen voor nog geen euro ?
* Is er goede bewegwijzering naar de kinderspeeltuin, de afwerkplek en de spuitencontainer ?
* Kun je er naast alle mogelijke debet- en creditkaarten ook met Google wallet betalen ?
* Verkopen ze misschien Nederlandse hagelslag in de shop ?
* Zijn er naast speciale invalidenparkeerplaatsen, vrouwenparkeerplaatsen, familieparkeerplaatsen, ook nog een paar plekken gereserveerd voor weggebruikers die aan geen enkel criterium voldoen ?
* Blinken de wc's tegen je aan, zonder dat je er 50 of 70 cent pp voor neer moet tellen ?
* Spreekt het bedienend personeel er 58 talen ?
* und so weiter, und so weiter...



(Sorry dat ik een beetje onaardig doe, maar als je zo'n topic opent, geef dan tenminste ook aan waarom je iets "favoriet" vindt...)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 aug 2012, 15:53

Een paar van mijn favoriete Raststättes in Duitsland:

A5 BRUCHSAL WEST

Grote Raststätte waar je voor weinig geld goed kan eten bij het AXXE Restaurant, ook om 22:00 uur 's avonds.

A6 AM HOCKENHEIMRING OST

Formule 1-thema. 8-) Pal naast de Hockenheimring.

A7 HÜTTENER BERGE OST

De leuke feature hier is een soort kinderboerderijtje die je kunt bereiken als je door de Raststätte heen loopt. Hartstikke leuk, met onder andere konijnen, en een leuk rustmomentje op weg naar Denemarken. Een keer wat anders dan gebruikelijk.

A8 CHIEMSEE

Mooi gelegen Raststätte met terras direct aan de Chiemsee.

A61 AUSSICHTSPUNKT MOSELTAL

De wandeling van een paar minuten naar het uitkijkpunt wordt beloond met een prachtig zicht over de met wijnranken begroeide hellingen langs de Moezel en uiteraard een blik op de hoge Moseltalbrücke, waar de A61 overheen gaat.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door waldo79 » ma 27 aug 2012, 15:56

Eigenlijk kan ik pas oordelen over een Raststätte als ik meermalen bij dezelfde ben geweest (dat komt voor) en als ik de overgrote meerderheid van die rustplaatsen in Duitsland met een bezoekje heb vereerd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Willem » ma 27 aug 2012, 18:54

De parkeerplaats bij Helmstedt (de exacte naam weet ik niet meer) is bijzonder vanwege het voormalige grenscomplex (met gratis museum) die je daar kunt bekijken. Dat geeft een leuk kijkje op een grensovergang met het ijzeren gordijn in de tijd van de Koude Oorlog.

Overigens maakt het me verder weinig uit. Door de standaardisatie lijken de meeste raststättes nogal op elkaar.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Frits » ma 27 aug 2012, 19:05

Coen Tunnel schreef:A61 AUSSICHTSPUNKT MOSELTAL

De wandeling van een paar minuten naar het uitkijkpunt wordt beloond met een prachtig zicht over de met wijnranken begroeide hellingen langs de Moezel en uiteraard een blik op de hoge Moseltalbrücke, waar de A61 overheen gaat.
Daar heb ik ook al vaak gelopen. Dit is wel één van de mooiste van Duitsland denk ik.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door mhkamp » ma 27 aug 2012, 19:20

Willem schreef:De parkeerplaats bij Helmstedt.
Rasthof Marienborn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Vinny » ma 27 aug 2012, 19:53

In ieder geval: op mijn werk vinden ze Duitse Raststättes en overige verzoringsplaatsen beduidend comfortabeler en schoner dan hun Franse tegenhangers, die smerig, duur en onprettig zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Palance » ma 27 aug 2012, 20:15

Eisentratten.

Maar ja, dat is Oostenrijk ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Rene » ma 27 aug 2012, 22:33

Wij hebben ooit een keer gegeten langs de A14 bij Plötzetal, en dat was boven verwachting.

Verder zijn in Duitsland vaak Sanifair WC's schoon, en bij de rest is het maar afwachten.
Op de terugweg uit Hongarije zijn we 2 Raststätten tegengekomen die geen Sanifair waren, maar wel brandschoon, èn in principe gratis (vrijwillige spende):
* Kemmelbach (Oostenrijk, aan de A1, richting Duitsland)
* restaurant Hünxe-Ost (vlak bij de Nederlandse grens aan de A3)

Verder bleek een van de personeelsleden die we 's nachts op de heenreis op restaurant Hünxe-west aantroffen, ook redelijk Nederlands te spreken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door mhkamp » ma 27 aug 2012, 22:36

Rene schreef:A14 bij Plötzetal
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn daar ook douches.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door woutero » ma 27 aug 2012, 23:19

Vroeger vond ik de raststättes in Duitsland erg fijn (guilty pleasure: Wienerschnitzel), maar tegenwoordig zijn bijna alle restaurants overgenomen door dezelfde paar ketens, waar ze een schnitzel uit de diepvries pakken en in de frituurpan gooien (en hetzelfde doen met de rest van het eten).

Bovendien heb ik een hekel aan die Sanifair toestand. Dan moet je €0,70 betalen voor de wc, waar je dan weer €0,50 van 'moet' besteden in de winkel (uiteraard besteed je die niet aan een product van €0,50). In die WC's word je dan weer doodgegooid met reclame voor Sanifair zelf en dingen als prostaatonderzoek. Wie heeft nou weer bedacht dat plassen langs de autobahn een merk moet hebben en een 'ervaring' moet zijn?! Ik doneer met alle liefde €0,50 aan een toiletjuffrouw, maar die Sanifair toestand vind ik elke keer weer een ergernis. Ik beeld me dan een vergadering in waar een marketingbureau een moodboard presenteert aan de uitbaters van de raststättes over de Sanifair Sanitary Experience...

Tegenwoordig ga ik in Duitsland meestal van de snelweg af naar een Autohof. Bedoeld voor vrachtwagens, maar daar vind je tenminste nog wat meer authentieke sfeer en echt eten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 8:30

woutero schreef:Bovendien heb ik een hekel aan die Sanifair toestand. Dan moet je €0,70 betalen voor de wc, waar je dan weer €0,50 van 'moet' besteden in de winkel (uiteraard besteed je die niet aan een product van €0,50).
Je kunt die bonnetjes ook opsparen, ze zijn een jaar geldig. Ik heb wel eens 16 van die bonnetjes in één keer ingeleverd. :yes: Beter dan in Nederland, waar die bonnetjes enkel bij dát tankstation ingewisseld kunnen worden en meestal maar drie maanden geldig zijn.
In die WC's word je dan weer doodgegooid met reclame voor Sanifair zelf en dingen als prostaatonderzoek. Wie heeft nou weer bedacht dat plassen langs de autobahn een merk moet hebben en een 'ervaring' moet zijn?!
Heb je in Nederland bij Shell nu toch ook, met 2theloo.

Al met al, de wc's bij Sanifair zijn vrijwel altijd schoon, en dat is een groot pluspunt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 aug 2012, 9:32

Sanifair is inderdeer zeer hygiënisch en mooi vorm gegeven. Persoonlijk bevalt me dat concept zeer goed.
woutero schreef:Tegenwoordig ga ik in Duitsland meestal van de snelweg af naar een Autohof. Bedoeld voor vrachtwagens, maar daar vind je tenminste nog wat meer authentieke sfeer en echt eten.
Een Autohof is zeker niet alleen voor vrachtwagens bedoeld, maar ook voor auto's met of zonder aanhanger en bussen. Ik heb tijdens mijn laatste reis naar Oostenrijk ook vrijwel alleen gebruik gemaakt van Autohöfe, maar dat kwam omdat ik via rustige snelwegen had gereden en ter plaatse nergens een normaal Rasthof te vinden was. Overigens zijn me die Autohöfe prima bevallen, met veelal goed eten, doch ik wil alle Rasthöfe niet over één kam scheren. Er zijn genoeg waar je ook nog goed en fris eten krijgt, wat niet toevallig zo even uit de diepvries komt en in de frituurpan wordt gegooid.

Het grootste nadeel van een Autohof vind ik dat je de snelweg daar voor moet verlaten, en veelal ook nog één of twee verkeerslichten moet passeren. Voor de rest ben ik er zeer tevreden over. Vooral als er over 100 kilometer geen Rasthof te vinden is.

Overigens heb ik geen speciale favorieten m.b.t. Rasthöfe. De meesten bevallen me goed, sommigen bevallen uitstekend, diverse bevallen me niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 9:41

SnarfFlevoland schreef:Het grootste nadeel van een Autohof vind ik dat je de snelweg daar voor moet verlaten, en veelal ook nog één of twee verkeerslichten moet passeren.
Mja, dat is inderdaad wat minder, maar aan de andere kant is dat in veel landen ook vrij gebruikelijk. In Spanje heb je direct aan de Autovías weinig tankstations en praktisch geen eetgelegenheden, daar moet je bijna altijd de snelweg voor verlaten. Overigens staan die tankstations en restaurants dan wel goed aangegeven bij de afritten, maar het kan soms voorkomen dat wordt verwezen naar een tankstation een paar honderd meter van de afrit. In Groot-Brittanië zitten de meeste service area's ook bij een afrit, vaak aan een grote rotonde bij een aansluiting, maar daar zijn dan meestal geen verkeerslichten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door marcel » wo 29 aug 2012, 21:14

Coen Tunnel schreef:maar aan de andere kant is dat in veel landen ook vrij gebruikelijk. In Spanje heb je direct aan de Autovías weinig tankstations en praktisch geen eetgelegenheden, daar moet je bijna altijd de snelweg voor verlaten. Overigens staan die tankstations en restaurants dan wel goed aangegeven bij de afritten, maar het kan soms voorkomen dat wordt verwezen naar een tankstation een paar honderd meter van de afrit. In Groot-Brittanië zitten de meeste service area's ook bij een afrit, vaak aan een grote rotonde bij een aansluiting, maar daar zijn dan meestal geen verkeerslichten.
In Nederland was dat vroeger ook zo. Ik denk dat de eerste wegrestaurants en tankstations direct aan de snelweg pas eind jaren 70 kwamen.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Ernst » do 30 aug 2012, 13:46

Voordeel van een Autohof is de lagere benzineprijs dan direct langs de Autobahn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Rene » do 30 aug 2012, 14:58

marcel schreef:In Nederland was dat vroeger ook zo. Ik denk dat de eerste wegrestaurants en tankstations direct aan de snelweg pas eind jaren 70 kwamen.
Nee, het eerste snelwegpompstation was de pomp van Winkelman aan het verkeersplein Oudenrijn. Geopend op 26 augustus 1948. In de jaren '50 werden daarna bij de nieuwbouwprojecten direct tankstations meegenomen, meestal in de oksel van een halfklaverbladaansluiting. Een bekend voorbeeld was de pomp bij Vinkeveen.

In 1956 volgde het eerste motel vlak langs rijksweg 13 bij Rijswijk, in 1959 volgde Moto-Resto Bunnik. Halverwege de jaren '60 waren er direct in de buurt van de Nederlandse snelwegen 9 motels/restaurants en 10 weggebonden restaurants, echter deze lagen dus bij afritten (sommigen hadden zelfs een eigen, extra afrit zoals Bunnik). Er waren toen echter ook al 3 'pleisterplaatsen' (nu zouden we VZP's zeggen) met een zeer eenvoudige eetgelegenheid (m.n. voor het beroepsvervoer). Parkeren op parkeerplaatsen was ook weinig populair in de begindagen van de snelweg: je mocht immers ook op de verharde parkeerberm of in de berm parkeren. Pas nadat dit verboden werd in 1965 en het formeel een 'vluchtstrook' werd, werd het beleid geïntensiveerd om te komen tot meer pleisterplaatsen met meer voorzieningen, zoals wegrestaurants. Vanaf eind jaren '60 werden dan ook de nodige verzorgingsplaatsen met wegrestaurants aangelegd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Willem » do 30 aug 2012, 19:54

Dat aanleggen van die VZP's liep nog decennia lang door. Zo kan ik me nog herinneren dat de VZP's langs de A13 bij Delft zijn aangelegd. Eerst aan de ene zijde, en enkele jaren later aan de overkant.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 13 dec 2012, 19:36

Raststaette Chiemsee is inderdaad zeer de moeite waard moet ik zeggen. Aan de A8 tussen Salzburg en Muenchen. Je hebt daar een restaurant met terras waarvandaan je uitzicht hebt over eerder genoemd meer. Een echte aanrader, als je het mij vraagt 8-)

link: http://www.autobahnrasthaus.de/de/chiemsee
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jesper1987
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 11:05
Locatie: Twente

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Jesper1987 » vr 01 feb 2013, 9:30

Bij mij werd het principe Autohof bekend toen we eens panne hadden op de A61, vakantiebestemming Noord-Italië. De kapotte auto werd vanaf Raststätte Mosel-West naar Koblenz gesleept en we hebben daar de hele middag met 35 graden bij de ADAC gezeten. Niet echt een goede start van de vakantie, maar achteraf had het ook wel iets. Vervolgens konden we aan het eind van de middag een huurauto oppikken bij Hertz en vervolgden we onze weg. Na een middag compleet geradbraakt te zijn, pakten we het eerste beste Autohof (A61 Pfalzfeld), om honger en dorst te lessen. Dat waren (voor mijn gevoel op dat moment) de beste Schnitzels ever. Tegenwoordig op heen- als terugreis naar Italië gaan we altijd even naar dat Autohof om de buikjes te vullen.

Qua kwaliteit eten pro-Autohof!

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door rene19663 » za 02 feb 2013, 0:52

Wat ik zelf altijd een goede raststatte vond was Baden Baden richting Basel. Nou ben ik er al een aantal jaar niet meer geweest dus misschien is het wel helemaal veranderd maar jaren 80 en 90 had je er een heel goed restaurant gecombineerd met een prima hotel.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door MINI » za 23 mar 2013, 12:06

Heb wel verschillende favoriete Raststättes

A7: Lonetal en Ellwanger, Illertal kan er ook nog wel bij, maar daar is het altijd zo druk.
A6 Kraichgau, vlakbij voetbalstadion, lekker ruim.
A61 Wonnegau, Hunsruck en Mosel. Bij Bedburger Land vond ik de wc's niet netjes, hier hebben ze ook Sanifair, vond het zonde van de 70 ct.
Het is trouwens onzin om er 70 ct voor te vragen.

Kan iemand mij wellicht het volgende verklaren? Hoe kan het dat de brandstofprijzen in Duitsland binnen 4 weken met 10 ct of meer goedkoper zijn geworden?


Overigens op de A46 Vierwinden, zag er netjes uit hier langs gereden omdat de A61 was gesloten bij Kerpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » za 23 mar 2013, 21:32

MINI schreef:Bij Bedburger Land vond ik de wc's niet netjes, hier hebben ze ook Sanifair, vond het zonde van de 70 ct.
Het is trouwens onzin om er 70 ct voor te vragen.
Waarom? Die wc's moeten ook schoongemaakt worden, dat is ook niet gratis. In de regel zijn de wc's bij Sanifair goed en schoon, daar kunnen ze in bijvoorbeeld Frankrijk nog van leren. En van die € 0,70 kun je € 0,50 weer besteden bij het restaurant of tankstation. Als de wc's schoon zijn, en ik heb de ervaring dat dat bij Sanifair vrijwel altijd het geval is, heb ik geen probleem om daarvoor iets te betalen.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door MINI » zo 24 mar 2013, 0:23

Coen Tunnel schreef:
MINI schreef:Bij Bedburger Land vond ik de wc's niet netjes, hier hebben ze ook Sanifair, vond het zonde van de 70 ct.
Het is trouwens onzin om er 70 ct voor te vragen.
Waarom? Die wc's moeten ook schoongemaakt worden, dat is ook niet gratis. In de regel zijn de wc's bij Sanifair goed en schoon, daar kunnen ze in bijvoorbeeld Frankrijk nog van leren. En van die € 0,70 kun je € 0,50 weer besteden bij het restaurant of tankstation. Als de wc's schoon zijn, en ik heb de ervaring dat dat bij Sanifair vrijwel altijd het geval is, heb ik geen probleem om daarvoor iets te betalen.
Het zal allemaal best wel geld kosten om de wc's schoon te maken, maar waarom is het vooheen altijd 50 ct geweest?
Je hoort mij verder ook niet klagen dat de wc's van Sanifair allemaal slecht/vies zijn, maar ik vond ze die ene keer bij Bedburger Land aan de A61 richting Venlo niet netjes. Nou, als je toch wat betaald verwacht je toch dat zoiets schoon hoort te zijn.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door exroosje » ma 25 mar 2013, 10:50

Wat ik dan wel weer vervelend vind in duitsland dat van te voren niet ruim aangegeven staat wat de features zijn van de locatie. Dat doen ze in frankrijk beter. Bv of er een kinderspeelplaats is (essentieel voor onze achterbank) of een burger king (essentieel voor de voorpassagiers...)

Met veel moeite is info wel te verkrijgen bij tanken en rasten.de, maar info aan de snelweg of zoekbare pois zouden beter zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 mar 2013, 11:38

Vroeger (tot eind jaren '90) was bij elke Raststätte/tankstation een boekje met uitgebreide info over alle voorzieningen van Tank+Rast in heel Duitsland verkrijgbaar. Eerst was het gratis, later kostte het 2 mark. Helaas bestaat zoiets niet meer.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door MINI » ma 25 mar 2013, 22:05

Coen Tunnel schreef:Vroeger (tot eind jaren '90) was bij elke Raststätte/tankstation een boekje met uitgebreide info over alle voorzieningen van Tank+Rast in heel Duitsland verkrijgbaar. Eerst was het gratis, later kostte het 2 mark. Helaas bestaat zoiets niet meer.
Dat klopt, dat waren nog eens tijden :top:
Elke nuttige informatie stond erin.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door kingpin1966 » zo 26 mei 2013, 12:29

^^
Die boekjes ken ik ook nog wel.
Ik mis ze soms nog wel, zoals al eerder gemeld stond werkelijk alles er in wat je als automibilist/trucker maar weten moest.
Waar je benzinestations kon vinden of, als de parkeerplaats overvol was, de eerstvolgende Raststätte op je route.i

Nu is er nog wel zoiets en heet "Links und Rechts der autobahn" maar die is een stuk prijziger en eigenlijk alweer verouderd als je hem gekocht hebt.
En de Raststätten staan er ook niet echt in, i.i.g. niet op de website.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Plaats reactie