Post hier je favoriete Raststätte

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 19 jul 2018, 15:07

A7 RASTSTÄTTE ILLERTAL-OST

Per toeval kwam ik laatst dit tegen:

Afbeelding

Dat er zo'n kunstzinnige VZP was in Duitsland, dat wist ik niet. Of het er goed vertoeven is, weet ik ook niet.

In ieder geval wat anders dan de standaard. :)

Zie de link voor wat meer info over deze opvallende Raststätte...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Chris » do 19 jul 2018, 16:10

In de Kampioen stond een artikel over verzorgingsplaatsen langs de vakantieroutes. De Duitse Raststättes kwamen er over het algemeen slecht vanaf: vol, verouderd, veel zwerfvuil en onaantrekkelijk voor een pauze. Sanitair was vaak wel okay als dit een betaald systeem was zoals Sanifair.

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... s-de-route

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 19 jul 2018, 16:23

Zwitserland heeft het beter voor elkaar. :yes:

Opvallend trouwens, dat ze de Moseltalbrücke niet noemen zo langs de A61.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » do 19 jul 2018, 17:38

^^ Kun je niet tanken, dus dat alleen al maakt het lastig deze parkeerplaats met een kioskje mee te nemen in de test.

Vluchtig kijkend naar de geteste stops langs de route naar Italië, het verhaal over de verzorgingsplaatsen verbaast me weinig. Op Duitse vzp's doet men van oudsher weinig aan bebossing e.d. om lawaai te beperken, maar soms heb je het landschap ter plaatse mee en geeft dat een aangename setting. Maar de A61 tot aan Koblenz heeft dat landschap niet. Stops in de vlakte, met een Bedburger Land dat zijn leven begon als gewone parkeerplaats en een Peppenhofen vrijwel zonder groen. Vanaf Peppenhofen tot Basel zijn de voorzieningen wel van een Duitse standaard en hangt score dus sterk samen met de toevalsfactor genaamd landschap en of je wat verpest raakt door de drukte in stedelijk gebied. Ik ken ze bepaald niet allemaal, dus waarom Wonnegau nu zo goed is of Dannstadt slecht kan ik moeilijk inschatten. Ikzelf probeer in zo'n geval meestal Bruchsal te pakken, die heel redelijke eetmogelijkheid heeft.

In Zwitserland is tussen Pratteln en Coldrerio de drukte vrij laag en werkt het landschap natuurlijk mee. In combinatie met de goede wegrestaurants kom je op een heel Zwitsers degelijk niveau uit waar ze bij de ANWB van kwijlen. Tegen een prijs, dat wel, en met minder keuze dan bij wat grotere Duitse Raststättes. Vanaf Coldrerio wordt de drukte dan weer te groot.
Laatst gewijzigd door Pino op do 19 jul 2018, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 19 jul 2018, 18:28

Dat is ook zo. Maar wel Rasthäuser. In feite een Kleinraststätte dan.

Zoals bij die Moseltal parking of Luzern-Neuenkirch zie je niet vaak, dat je zo de natuur in kunt lopen wanneer je zou willen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Willem » do 19 jul 2018, 20:45

Voor Moseltal met zijn uitzicht stop ik toch graag speciaal. Maar dat is jeugdsentiment omdat dit uitzichtpunt bij mij als kind de eerste (bewuste) blik op het buitenland, en daarmee heuvels, was. Dan wordt zoiets een soort plek van memorie.

Voor anderen geldt dat vanzelfsprekend niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » do 19 jul 2018, 22:04

^^ Als kind ben ik daar ook vaak geweest, dus ik herken je gevoel wel. De parkeerplaats ligt met twee uur van de grens ook wel praktisch in je reis, althans in de wereld van mijn ouders die kort voor de grens (twee uur van vertrekpunt Rotterdam) meestal de eerste koffiepauze inplanden. Op mijn eigen ritten kom ik er om allerlei redenen eigenlijk nooit, maar misschien niet ik dat eens doorbreken om mijn kinderen dat gevoel te geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Chris » do 19 jul 2018, 22:14

Je komt eigenlijk zelden een echt goede verzorgingsplaats tegen vind ik. Vaak is het overvol, lawaaierig, verouderd, slecht onderhouden, verwaarloosd of vervuild. Dat geldt overigens niet alleen voor Duitsland, alleen de Franse aires langs tolwegen zijn echt goed, en in Spanje soms ook wel die langs tolwegen. Italië kan ik niet te veel over oordelen, maar wat ik in de ruime regio Milaan heb gezien vond ik ook tegenvallen. In Nederland of België vind ik de meeste VZPs ook niet aantrekkelijk. In Oostenrijk poogt men wel om mooie VZPs te maken.

Kun je nagaan dat er miljoenen mensen zijn die elke dag van VZPs gebruik maken (de vrachtwagenchauffeurs). Een vrije parkeerplaats vinden is vaak al een luxe. Goede en aantrekkelijke VZPs zijn blijkbaar niet rendabel, zeker niet buiten de tolwegen. Truck stops zijn vaak ook niet meer dan een parkeervlakte met een tankstation/gebouw. Van binnen kom je dan nog wel regelmatig nette zaken tegen, maar ergens buiten zitten is zelden aantrekkelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » do 19 jul 2018, 22:26

Zeker eens Chris. Verzorging langs Franse tolwegen gaat in mijn optiek trouwens ook hard achteruit zodra je van de grote assen af geraakt. Denk aan een A29 richting Normandië/Bretagne, maar ook de vrij rustige A4 Metz-Strasbourg. Niet onbegrijpelijk natuurlijk.

In Italië zijn verzorgingsplaatsen in de ruime regio Milaan voor mij no-go's (iets dat trouwens al begint bij Coldrerio aan Zwitserse kant). Maar in bredere zin zijn Italiaanse vzp's vaak eerder krap uitgevoerd, niet divers in hun etens-keuze en zonder fantasie ingericht. Gestandaardiseerde Autogrill-meuk, in gebouwen die gedateerd raken. De enige Italiaanse servizio waar ik graag kom, is die bij Modena, net voorbij het knooppunt A1/A22. Dat is een compleet food court, een Assevillers maar dan stukken moderner.

Naast Oostenrijk probeert ook Zwitserland wel aardige VZPs te maken. Maar behalve dat zij het landschap mee hebben, is de drukte daar vaak ook lager zodat je het ook schoon kunt houden, parkeerplaats nooit problematisch is etc. Wel zijn dat vaak plekken die niet enorm uitblinken in keuzemogelijkheid.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » do 19 jul 2018, 22:44

Dat is over het algemeen ook mijn ervaring. Eentje die trouwens hier nog niet is genoemd (en ook niet in de Kampioen, welke zich beperkten tot bepaalde vakantieroutes) maar wel goed/mooi aangeschreven staat zijn de VZP's im Hegau, aan de A81 tussen Rottweil en Singen, en dan vooral de westkant.

http://www.rastanlagenimhegau.de/rastan ... egau-west/
http://bibermuehle.de/index.php?Rastanl ... im%2BHegau

Netjes, compleet, modern en inclusief uitzichtplatform over de Hegau en onder (heel) heldere omstandigheden kun je de Alpen zien.

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jul 2018, 23:29

Chris schreef: do 19 jul 2018, 22:14 Je komt eigenlijk zelden een echt goede verzorgingsplaats tegen vind ik. Vaak is het overvol, lawaaierig, verouderd, slecht onderhouden, verwaarloosd of vervuild. Dat geldt overigens niet alleen voor Duitsland, alleen de Franse aires langs tolwegen zijn echt goed, en in Spanje soms ook wel die langs tolwegen. Italië kan ik niet te veel over oordelen, maar wat ik in de ruime regio Milaan heb gezien vond ik ook tegenvallen. In Nederland of België vind ik de meeste VZPs ook niet aantrekkelijk. In Oostenrijk poogt men wel om mooie VZPs te maken.
In Italië zijn ze vooral functioneel. Maar weinig bijzonders, ook buiten de stedelijke regio's vaak druk en meestal niet bijster ruim opgezet. Ook nog aardig wat verouderde VZP's. Langs de A10 heb je dan nog een paar plekken met mooi uitzicht op de Middellandse Zee.

Duitsland: op zich redelijke eetvoorzieningen en een paar mooi gelegen VZP's, maar het meeste is eenheidsworst. Vaak krap opgezet met teveel vrachtwagens die in de weg staan. Sanitair is wel vaak beter in orde dan in andere landen.

Frankrijk is langs de tolwegen doorgaans goed, alleen qua sanitair is het daar vaak wat minder. Niet altijd schoon, of wc-brillen ontbreken. Verder qua voorzieningen wel aardig in orde. 's Nachts vaak wel beperkt, zeker langs de minder drukke tolwegen is er soms alleen een loketje open om je brandstof te betalen.

Zwitserland is eigenlijk altijd wel oké, modern en schoon. Soms ook met veel faciliteiten, dikwijls met een kleine Coop met een assortiment aan supermarktartikelen. Geldautomaat en schone (meestal betaalde) wc's zijn ook bijna overal aanwezig. Sommige VZP's met mooi uitzicht (Fuchsberg aan de A3 met uitzicht op de Zürichsee, Gruyère aan de A12 met uitzicht op het Lac de la Gruyère), of met een thema (Heidiland aan de A13 met de geitjes en het muziekspel).

Voor Oostenrijk geldt hetzelfde als voor Zwitserland, doorgaans is het wel in orde. Doordat in Oostenrijk langs veel snelwegen VZP's slechts aan één zijde zitten zijn ze vaak best groot en hebben ze veel faciliteiten.

In Spanje vond ik het ook niet veel soeps, maar misschien zijn de VZP's langs tolwegen als de AP-7 in Catalonië wel beter. Daarbuiten vaak grote vlaktes, met weinig beschutting. De wc's zijn vaak wel oké. Maar als er een tankstation van Repsol zit ben ik doorgaans wel tevreden.

VZPs in Polen vind ik langs de A2 in ieder geval ook goed. Denemarken is ook in orde met schone VZP's en ruime voorzieningen. Groot-Brittanië over het algemeen ook groot opgezet, kwaliteit wisselend maar over het algemeen in orde. Vaak met hotel.

Tsjechië heeft relatief veel VZP's en daar is ook weinig mis mee. Maar het is ook niet heel bijzonder.

Maar uiteindelijk ben ik, zo zonder kinderen, misschien ook wel minder veeleisend. En ik heb ook wel in Oekraïne, Rusland, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan gereden, waar het zoeken naar een fijne en goede stopplek soms lastig is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 0:42

Chris schreef: do 19 jul 2018, 16:10 In de Kampioen stond een artikel over verzorgingsplaatsen langs de vakantieroutes. De Duitse Raststättes kwamen er over het algemeen slecht vanaf: vol, verouderd, veel zwerfvuil en onaantrekkelijk voor een pauze. Sanitair was vaak wel okay als dit een betaald systeem was zoals Sanifair.

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... s-de-route
Persoonlijk ben ik het zeker niet altijd met de beoordeling van de ANWB eens. Zo vind ik bijv. Baden-Baden helemaal niet in alles een mooi station en is Bad Bellingen beter dan wat men doet geloven, om langs de A5 maar een paar voorbeelden te noemen.
Chris schreef: do 19 jul 2018, 22:14 Je komt eigenlijk zelden een echt goede verzorgingsplaats tegen vind ik. Vaak is het overvol, lawaaierig, verouderd, slecht onderhouden, verwaarloosd of vervuild. (...) In Nederland of België vind ik de meeste VZPs ook niet aantrekkelijk. In Oostenrijk poogt men wel om mooie VZPs te maken.
Mee eens, in Duitsland is het vaak echt afzien. Zwitserland is daarentegen schoon, keurig en netjes met vaak de nodige voorzieningen, maar daarvoor is alles vrij krap opgebouwd/ingericht. Nederland en vooral België vind ik ook slecht. Oostenrijk vind ik daarentegen na Zwitserland wel vaak erg goed, evenals Slowakije en Polen.
Chris schreef: do 19 jul 2018, 22:14 Dat geldt overigens niet alleen voor Duitsland, alleen de Franse aires langs tolwegen zijn echt goed, en in Spanje soms ook wel die langs tolwegen.
Franse verzorgingsplaatsen langs tolwegen vind ik ook vaak wel mooi, maar toiletten zijn niet bepaald "het je van het". Sowieso is het in de gebouwen niet altijd even schoon, ook langs tolwegen niet altijd. Daarvoor is het dan wel op de parkeerplaats zelf vrij schoon. In Duitsland is dat eerder omgedraaid: Een vieze parkeerplaats, maar wel schone gebouwen.
Coen Tunnel schreef: di 04 feb 2014, 23:01 En sinds Sanifair bestaat is de kwaliteit van de toiletten ook vooruit gegaan, al was dat in Duitsland nooit een echt probleem.
Sanifair was in het begin een succes, maar inmiddels is lang niet meer elk Sanifair-sanitair echt schoon. Tests van de ADAC en Duitse media hebben zelfs uitgewezen dat er gevaarlijke bacteriën op de WC-brillen zaten, desondanks Sanifair. Het systeem van 70 cent is inmiddels een uitmelk-machine geworden van het genadeloze Tank&Rast concern, wat ik eigenlijk niet wil ondersteunen. Dank de soort maffia-praktijken van Tank&Rast (ondersteund door de Duitse overheid) zijn de prijzen bij Rasthöfe enorm hoog en worden andere aanbieders de kop ingedrukt.

Voor diegenen die het nog niet wisten: Vrijwel alle Rasthöfe/Raststätten in Duitsland zijn in eigendom van Tank&Rast. Vandaar ook de typische eenheidsworst. De sympatieke vrouw die langs de A9 haar braadworst "van achter het hek" verkoopt bij de oudste Raststätte van Duitsland (Rodaborn), verliest rechtzaak na rechtzaak, omdat Tank&Rast haar monopoly wil behouden. Eigenlijk zou al lang een rechtshof Tank&Rast op z'n plaats moeten wijzen, maar dat gebeurd niet.

Voor de rest is het sanitair in Duitsland op onbemande parkeerplaatsen regelrecht een ramp. De verschillen met Oostenrijk of Zwitserland zijn dan enorm, waar de zaak wel keurig schoon is.
Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 23:29 VZPs in Polen vind ik langs de A2 in ieder geval ook goed.
Langs de A4 ook alleen maar goede ervaringen opgedaan. Modern, ruim en schoon. Precies zoals het hoort!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 7:13

SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 0:42Sanifair was in het begin een succes, maar inmiddels is lang niet meer elk Sanifair-sanitair echt schoon. Tests van de ADAC en Duitse media hebben zelfs uitgewezen dat er gevaarlijke bacteriën op de WC-brillen zaten, desondanks Sanifair.
Visueel oogt het in ieder geval schoner. Ik heb niet de indruk dat het in andere landen, behalve Zwitserland en Oostenrijk misschien, qua hygiëne veel beter is.
Het systeem van 70 cent is inmiddels een uitmelk-machine geworden van het genadeloze Tank&Rast concern, wat ik eigenlijk niet wil ondersteunen. Dank de soort maffia-praktijken van Tank&Rast (ondersteund door de Duitse overheid) zijn de prijzen bij Rasthöfe enorm hoog en worden andere aanbieders de kop ingedrukt.
Bij tankstations en wegrestaurants zonder Sanifair (al dan niet van Tank&Rast) betaal je vaak net zo goed voor de wc. Enige verschil is dat je dan gewoon 50 cent kwijt bent en geen tegoedbonnetje krijgt. En schoner zijn de toiletten dan ook niet. Kortom, ik denk niet dat dat echt beter is.

En wat betreft de prijzen: eet ik in Frankrijk, Zwitserland of Italië langs de weg dan is het net zo goed niet goedkoop. Ik heb meermaals langs de Duitse snelwegen gegeten, vaak ook ontbijt, en dat is daar toch wel beter op orde dan in veel andere landen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door GuteFahrt » vr 20 jul 2018, 9:23

SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 0:42
Voor diegenen die het nog niet wisten: Vrijwel alle Rasthöfe/Raststätten in Duitsland zijn in eigendom van Tank&Rast.
Klopt, maar im Hegau dus niet. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 9:38

Volgens de website van Tank&Rast is Im Hegau West ook gewoon van Tank&Rast. Maar die is inderdaad wat afwijkend, zo daar bv. ook geen Sanifair.

Niet van Tank&Rast zijn o.a. alle Raststättes en tankstations langs driecijferige snelwegen (uitgezonderd rond Berlijn), Schackendorf langs de A21, Beverbach langs de A40, Schloß Röttgen aan de A59. Wellicht nog een paar meer.

Beverbach is trouwens een mooie, moderne en best interessante Raststätte. Schloß Röttgen ken ik ook, het is niet meer dan een uitgebreid tankstation, maar qua assortiment even wat anders dan de Tank&Rast-eenheidsworst.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » vr 20 jul 2018, 10:42

Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 7:13 Ik heb meermaals langs de Duitse snelwegen gegeten, vaak ook ontbijt, en dat is daar toch wel beter op orde dan in veel andere landen.
Absoluut. Vanuit Nederland een paar keer heel vroeg weggereden en dan kun je rond Düsseldorf om een uur of zeven prima een ontbijtstop maken. Franse wegrestaurants zijn rond ontbijt-tijd vaak nog dicht of hebben vrijwel geen aanbod.

Je kunt zeggen wat je wilt over de T&R-formule en -benadering, maar culinair vind ik het zeker niet verkeerd. Doordat ze verschillende eet-ketens in franchise hebben, is er redelijke keuze en de recepten/producten zijn daardoor helemaal niet slecht. Jammer voor die eenzame worstenverkoopster die zich verzet, maar dankzij die formule vind ik sneller iets dat mij aanstaat dan bij Raststättes oude stijl, of het Marché-model dat je in Zwitserland en Oostenrijk veel ziet (en dubbel ten opzichte van Autogrills, L'Arche, AC's en dergelijke). In Frankrijk hebben de wat grotere aires ook wel wat meer keuze, maar niet zo goed als een goede Tank&Rast. Ik vermoed dat hier een rol speelt dat Duitse snelwegen het hele jaar rond gewoon veel drukker zijn, waardoor dit aanbod economisch rond kan komen.

Desalniettemin: je eet ook in Duitsland lekkerder door zelf eten mee te brengen dan wel dat gedurende de dag even te cheffen in een supermarkt nabij de snelweg. Vakantiegangers die zich druk maken over de fouragering zou ik aanraden de Kampioen weg te leggen en de tips van Janneke Vreugdenhil in NRC van afgelopen zaterdag te lezen. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/13/pr ... e-a1609898
Laatst gewijzigd door Pino op vr 20 jul 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 10:55

Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 7:13 Bij tankstations en wegrestaurants zonder Sanifair (al dan niet van Tank&Rast) betaal je vaak net zo goed voor de wc. Enige verschil is dat je dan gewoon 50 cent kwijt bent en geen tegoedbonnetje krijgt. En schoner zijn de toiletten dan ook niet. Kortom, ik denk niet dat dat echt beter is.
Daarmee heb je zeker een punt, en Sanifair is ook niet gelijk Sanifair. Het wisselt nogal in kwaliteit tussen de verzorgingsplaatsen, afhankelijk hoe intensief het personeel er werkt. Zo is Sanifair bij Rasthof Dollenberg langs de A45 bij Dillenburg bijv. ronduit vies, maar ik ken gelukkig meer die in ieder geval zeer schoon uitzien.

Overigens ben je in Duitsland niet verplicht geld aan de schoonmaker op het schoteltje te geven, zelfs al staat er een bedrag bij, als dat er nog is (Bron). Zodra het dan niet echt schoon is, geef ik dan ook niks. Bij Sanifair heb je die keuze niet helaas, daar moet je het entrée geld betalen.
Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 7:13 En wat betreft de prijzen: eet ik in Frankrijk, Zwitserland of Italië langs de weg dan is het net zo goed niet goedkoop. Ik heb meermaals langs de Duitse snelwegen gegeten, vaak ook ontbijt, en dat is daar toch wel beter op orde dan in veel andere landen.
Ja dat klopt opzich wel, elders is het ook niet goedkoper, zeker niet in Zwitserland. Desalniettemin vind ik het een schandaal dat Tank&Rast zo'n beetje een monopoly heeft in Duitsland en kan doen en laten wat ze wil. Vroeger behoorde AXXE bijv. nog tot een ander concern, maar sinds dat ook van Tank&Rast is, verdwijnd het bijna van de kaart en is inmiddels vrijwel alles Serways of Gusticus. Persoonlijk was ik van AXXE veel meer overtuigd dan van Serways.

Het betere eten krijg je toch vaak bij Autohöfe, alhoewel dat ook geen garantie is. Desalniettemin liggen de prijzen een stuk lager, zowel qua brandstof, eten en drinken. De brandstof is zelfs vaak net zo goedkoop als de merkloze tankstations in de buurt, dank concurrentie.
Pino schreef: vr 20 jul 2018, 10:42 Ik vermoed dat hier een rol speelt dat Duitse snelwegen het hele jaar rond gewoon veel drukker zijn, waardoor dit aanbod economisch rond kan komen.
Of men houdt er praktijken op na om broodjes die allang niet meer fris zijn, alsnog te verkopen en weer "op te peppen". Men heeft daarvan al vaker bericht in de Duitse media. Of dat nu altijd echt zo erg is, als de media doet geloven is uiteraard een ander verhaal. Desalniettemin maken de steeds weer aangetoonde pathogenen in het eten bij Tank&Rast het er niet smakelijker op.
Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 7:13 Ik heb niet de indruk dat het in andere landen, behalve Zwitserland en Oostenrijk misschien, qua hygiëne veel beter is.
Scandinavische landen misschien? Al vond ik zelf Polen en Slowakije ook vrij schoon.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » vr 20 jul 2018, 11:20

SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 10:55 Of men houdt er praktijken op na om broodjes die allang niet meer fris zijn, alsnog te verkopen en weer "op te peppen". Men heeft daarvan al vaker bericht in de Duitse media. Of dat nu altijd echt zo erg is, als de media doet geloven is uiteraard een ander verhaal. Desalniettemin maken de steeds weer aangetoonde pathogenen in het eten bij Tank&Rast het er niet smakelijker op.
Ik vrees dat dat vaste prik is bij heel veel wegrestaurants (net als bij restaurants in warenhuizen, stations etc), waar men de hele dagen een redelijk aanbod moet hebben dat de klant meteen mee wil nemen, maar de klanten lang niet altijd in de rij staan. Steeds weer beknibbelen is het devies, en voedselhygiëne is iets dat daar al snel onder lijdt. Heel Duits om daar in de media uitgebreid over te berichten - lekker moreel hoogstaand en gründlich huilen en Ratgeber spelen terwijl niets zal veranderen als je media niet echt activistisch wordt.

Daarom dus ook die supermarkt. Je kunt beter aan het begin van de dag goed spul kopen en op de koelste plek van je auto bewaren dan later op de dag al even lang liggend maar inmiddels afgeragd spul van een wegrestaurant kopen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 11:43

SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 10:55Overigens ben je in Duitsland niet verplicht geld aan de schoonmaker op het schoteltje te geven, zelfs al staat er een bedrag bij, als dat er nog is (Bron).
Hmm, daar dachten ze bij Ruraue-West anders over. Eerst betalen bij de schoonmaker, anders kwam ik niet binnen. En dan heb ik ook geen zin om de discussie aan te gaan. Het was overigens wel schoon.
Vroeger behoorde AXXE bijv. nog tot een ander concern, maar sinds dat ook van Tank&Rast is, verdwijnd het bijna van de kaart en is inmiddels vrijwel alles Serways of Gusticus. Persoonlijk was ik van AXXE veel meer overtuigd dan van Serways.
Dat is jammer, die paar keer dat ik bij AXXE heb gegeten beviel het mij wel.
Het betere eten krijg je toch vaak bij Autohöfe, alhoewel dat ook geen garantie is. Desalniettemin liggen de prijzen een stuk lager, zowel qua brandstof, eten en drinken. De brandstof is zelfs vaak net zo goedkoop als de merkloze tankstations in de buurt, dank concurrentie.
Ja, maar de sfeer is toch vaak meer iets van een groot truckersrestaurant. Niet dat de sfeer in een gewoon Rasthof zo geweldig is, maar ik voel me er toch wat meer senang. Bij een Autohof heb ik toch altijd het idee dat ik niet tot de doelgroep behoor en dat er een ander publiek op afkomt.
Pino schreef: vr 20 jul 2018, 10:42Je kunt zeggen wat je wilt over de T&R-formule en -benadering, maar culinair vind ik het zeker niet verkeerd. Doordat ze verschillende eet-ketens in franchise hebben, is er redelijke keuze en de recepten/producten zijn daardoor helemaal niet slecht.
Groot voordeel vind ik dat er ook 's nachts wel een redelijk aanbod is. Een warme bockworst of belegde broodjes. En natuurlijk kun je je afvragen hoe vers het is, maar in Frankrijk kun je vaak alleen een voorverpakt broodje van Daunat in de koeling vinden.

Sommige Raststättes hebben zelfs een beperkte menukaart voor 's nachts. Bij Gruibingen kun je bijvoorbeeld 's nachts ook gerust wat te eten bestellen. :)

Uiteindelijk kun je in Duitsland langs de snelweg voor niet al te veel geld best aardig eten. Of dat nou de traditionele schnitzel met patat is, of iets anders. Je krijgt ook een fatsoenlijke portie.
In Frankrijk hebben de wat grotere aires ook wel wat meer keuze, maar niet zo goed als een goede Tank&Rast.
Zodra je van de hoofdassen (A1, A6/A7, A10, etc.) bent valt het tegen. Rij je een lange rit naar bv. Normandië dan is Assevilliers aan de A1 de laatste (en enige) echt grote aire, langs de A29 stelt het toch veel minder voor.
Ik vermoed dat hier een rol speelt dat Duitse snelwegen het hele jaar rond gewoon veel drukker zijn, waardoor dit aanbod economisch rond kan komen.
En daar is het al decennialang een gewoonte. Veel Fransen zullen slechts sporadisch op de tolweg rijden. En buiten de hoofdassen zijn veel snelwegen bijna nooit druk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door duikgek89 » vr 20 jul 2018, 11:55

Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 23:29Maar uiteindelijk ben ik, zo zonder kinderen, misschien ook wel minder veeleisend. En ik heb ook wel in Oekraïne, Rusland, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan gereden, waar het zoeken naar een fijne en goede stopplek soms lastig is.
In Oekraïne zijn de WOG en OKKO die ik aan de belangrijkste hoofdassen gezien heb best ok en daar kun je meestal ook prima een kop koffie drinken en soms eten. Verder kan het tegenvallen. In de rimboe maken zelfs WOG en OKKO de bezoeker niet altijd blij. Bv. bij de WOG in Vozsiyats'ke hadden ze niet veel, de paar nog overgebleven verpakte broodjes hadden overstempelde datums en het gebeuren was ook niet bepaald schoon.

Aan de andere kant, de OKKO in Pervomaisk was klein maar best wel ok.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » vr 20 jul 2018, 13:32

Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 11:43
In Frankrijk hebben de wat grotere aires ook wel wat meer keuze, maar niet zo goed als een goede Tank&Rast.
Zodra je van de hoofdassen (A1, A6/A7, A10, etc.) bent valt het tegen. Rij je een lange rit naar bv. Normandië dan is Assevilliers aan de A1 de laatste (en enige) echt grote aire, langs de A29 stelt het toch veel minder voor.
We bedoelen hetzelfde, want die grote aires vind je alleen maar langs de hoofdassen. Langs kleinere assen heb je dan vaak nog wel een onderscheid tussen kleine aires met echt heel weinig service en grotere aires met een fatsoenlijker voorziening, en in dit soort discussies heb ik vaak de tip gegeven om naar die grotere aires te gaan (laten we zeggen, een Haut Koenigsbourg langs de A35). Maar veel keuze geeft dat nog steeds niet. Vaak wel een grotere kans op een koffiebar alias broodjestent van een merk als Brioche Doree of Paul, wat ik voor lunch vele malen beter vind dan een klassieker wegrestaurant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 14:20

^^ Paul en Brioche Dorée zijn inderdaad goed voor lunch. Vaak lekkere, smaakvolle broodjes en salades. Maar voor avondeten hoef je op de Franse aires niet te zijn. Het aanbod is maar matig en het is verhoudingsgewijs duur, met vrij kleine porties.

Verder ook eens met de stelling dat je beter bij de grotere aires kan zijn. Haut-Koenigsbourg is best oké voor een aire langs een tolvrije snelweg. Ook langs rustiger tolwegen geldt dat er soms toch nog een vrij grote aire is. Baie de la Somme langs de A16 vond ik een prettige en mooie aire.
duikgek89 schreef: vr 20 jul 2018, 11:55
Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 23:29Maar uiteindelijk ben ik, zo zonder kinderen, misschien ook wel minder veeleisend. En ik heb ook wel in Oekraïne, Rusland, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan gereden, waar het zoeken naar een fijne en goede stopplek soms lastig is.
In Oekraïne zijn de WOG en OKKO die ik aan de belangrijkste hoofdassen gezien heb best ok en daar kun je meestal ook prima een kop koffie drinken en soms eten. Verder kan het tegenvallen. In de rimboe maken zelfs WOG en OKKO de bezoeker niet altijd blij. Bv. bij de WOG in Vozsiyats'ke hadden ze niet veel, de paar nog overgebleven verpakte broodjes hadden overstempelde datums en het gebeuren was ook niet bepaald schoon.

Aan de andere kant, de OKKO in Pervomaisk was klein maar best wel ok.
Nou inderdaad, dat soort tankstations heb ik gebruikt voor bv. een sanitaire stop en wat te eten en drinken onderweg. Je ziet al gauw welke merken goede en moderne winkels hebben. Ben het wel met je eens dat je doorgaans in de grotere plaatsen moet zijn; langs de M07 was het bijvoorbeeld in Sarny en Korosten wel in orde met moderne tankstations. In Korosten 's avonds laat zelfs nog een prima hotdog gehaald bij het tankstation, dat ging er wel goed in op zo'n lange reis, met nog twee uur te gaan tot Kiev. Maar wat buiten de grotere plaatsen te vinden is, daar word je niet altijd vrolijk van, en de M07 loopt voornamelijk door the middle of nowhere.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 15:04

Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 11:43 Ja, maar de sfeer is toch vaak meer iets van een groot truckersrestaurant. Niet dat de sfeer in een gewoon Rasthof zo geweldig is, maar ik voel me er toch wat meer senang. Bij een Autohof heb ik toch altijd het idee dat ik niet tot de doelgroep behoor en dat er een ander publiek op afkomt.
Persoonlijk heb ik de indruk dat het publiek op Autohöfe wel is veranderd, als dat wat ik van vroeger heb gehoord of als kind heb meegemaakt. Heb veelal erg goede ervaringen opgedaan en vaak zijn de parkeerplaatsen aanzienlijk schoner dan direct langs de snelweg. Ook de sfeer komt bij diverse Autohöfe niet te kort en zien wegrestaurants er als normaal restaurant uit.

Desalniettemin heb ik wel de indruk dat langs Franse tolwegen de verzorgingsplaatsen wat meer parkachtig zijn aangelegd. Dat bevalt me eerlijk gezegd wat beter, maar inderdaad is de keuze op Franse verzorgingsplaatsen lang niet altijd even groot.
Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 11:43 Groot voordeel vind ik dat er ook 's nachts wel een redelijk aanbod is.
Dat klopt, maar ook dat is afhankelijk van locatie. Zo was ik laatst kort voor 0 uur bij Rasthof Breisgau aan de A5 en kon nog net wat eten bij McD bestellen. Gasten die even later kwamen kregen niks meer, ook niet bij het normale wegrestaurant. Alle keukens vanaf 0 uur gesloten. Tja, dat is natuurlijk vervelend als je 's nachts honger hebt.
Coen Tunnel schreef: vr 20 jul 2018, 11:43Of dat nou de traditionele schnitzel met patat is, of iets anders. Je krijgt ook een fatsoenlijke portie.
Ja, dat is ook mijn ervaring. De prijzen voor warm eten vind ik dan ook vrij 'laag' in vergelijk met de prijzen voor 'koud' eten (belegd broodje etc.). Je krijgt m.a.w. bij warm eten meer waar voor je geld.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Chris » vr 20 jul 2018, 15:13

De benzineprijzen zijn op de Autohof lang niet altijd meer zoveel goedkoper dan direct langs de snelweg. Soms betaal je gewoon quasi hetzelfde per liter.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Willem » vr 20 jul 2018, 15:14

Pas in Zwitserland op de A12 bij Gruyeres gestopt. Dat was een heel mooie VZP met een terras vanwaar je uitzicht over een meer en de bergen erachter had. Omdat de snelweg zelf daar door een korte tunnel loopt hoorde je geen verkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 15:16

Chris schreef: vr 20 jul 2018, 15:13 De benzineprijzen zijn op de Autohof lang niet altijd meer zoveel goedkoper dan direct langs de snelweg. Soms betaal je gewoon quasi hetzelfde per liter.
Dat kan ik überhaupt niet beamen. Het komt hier en daar zeker voor, bijv. wanneer een Autohof ook in handen van Tank&Rast is, maar langs de A5 betaal ik bijv. meestal net zoveel als bij een kleine onbemande pomp in het dorp verderop. M'n tank-app geeft dat ook mooi aan, waar de brandstof het goedkoopste is en dat is langs de snelweg toch vaak bij een Autohof en niet perse bij een tankstation verder van de snelweg af.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 20 jul 2018, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Chris » vr 20 jul 2018, 15:19

Ik tank in Duitsland bijna altijd bij een Autohof, maar de befaamde "20 cent goedkoper dan langs de snelweg" ben ik vaker niet dan wel tegengekomen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 15:24

^^
Misschien rij ik dankzij m'n tank-app ook wel alleen naar Autohöfe waar de prijs net zo goedkoop is als verderop in het dorp. Het is wel vaak toevallig dat deze goedkope tankstations langs de snelweg zich als Autohof ontpoppen. Soms is het een supermarkt-tankstation, al dan niet in een industriegebied, maar vaak gewoon een Autohof. En die ervaring deelt de ADAC in diverse tests ook.

Verder verschillen de brandstofprijzen in Duitsland natuurlijk ook. De prijzen in NRW rond het Ruhrgebied kan je natuurlijk niet als standaard nemen voor de rest van Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Pino » vr 20 jul 2018, 15:27

SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 15:04De prijzen voor warm eten vind ik dan ook vrij 'laag' in vergelijk met de prijzen voor 'koud' eten (belegd broodje etc.). Je krijgt m.a.w. bij warm eten meer waar voor je geld.
Rake observatie. Misschien enigszins vergelijkbaar met het daghap-model van Nederlandse eetcafé's of de paar primi die je in een Italiaanse trattoria kunt krijgen voor weinig. Als er trouwens één ding is waarvoor ik in een Raststätte veel teveel heb betaald, was het de salad bar in een poging eens een beetje te matigen.

Voor de rest kan ik alleen maar concluderen: Raststättes zijn prima voor zo'n hap of een kop koffie, verder te vaak te vol en met name buiten te vies. Frankrijk is ergens omgekeerd: buiten heerlijk, binnen weinig bijzonder, dus eet daar vooral je zelf voorbereide lunch op. Andere landen scoren vrijwel onvermijdelijk onder Duitsland qua aanbod en onder Frankrijk qua "buiten". In alle landen: McDonalds en vergelijkbaar zijn redelijk beschikbaar en goede alternatieven als je een keertje zondigen kunt accepteren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2018, 15:35

^^ Ook bij McDonald's heb je tegenwoordig meer gezondere keuzes. En Subway is ook wijdverbreid, vooral in Duitsland en Frankrijk. En dat kun je zo (on)gezond maken als je zelf wil. Voordeel: je weet in ieder geval wat je kan verwachten.
SnarfFlevoland schreef: vr 20 jul 2018, 15:04Desalniettemin heb ik wel de indruk dat langs Franse tolwegen de verzorgingsplaatsen wat meer parkachtig zijn aangelegd. Dat bevalt me eerlijk gezegd wat beter, maar inderdaad is de keuze op Franse verzorgingsplaatsen lang niet altijd even groot.
Ze zijn inderdaad ruimer aangelegd en daardoor vooral voor gezinnen prettiger. In Duitsland is er vaak minder ruimte en zijn de VZP's krapper. Maar daar speelt ook mee dat het Duitse netwerk tolvrij is, Duitsland meer dichtbevolkt is en het Duitse netwerk en veel VZP's ook ouder zijn.
Dat klopt, maar ook dat is afhankelijk van locatie. Zo was ik laatst kort voor 0 uur bij Rasthof Breisgau aan de A5 en kon nog net wat eten bij McD bestellen. Gasten die even later kwamen kregen niks meer, ook niet bij het normale wegrestaurant. Alle keukens vanaf 0 uur gesloten. Tja, dat is natuurlijk vervelend als je 's nachts honger hebt.
's Nachts kun je vaak beter de snelweg af, want veel McDonald's bij een afrit zijn 24/7 open. En verder gaf ik ook aan dat een wat uitgebreider aanbod bij sommige Raststättes wordt aangeboden, zoals Gruibingen die ik al noemde.

De warme "Bockwurst mit Brötchen" kun je vrijwel overal 24/7 krijgen langs de snelweg. Ook bij de meeste tankstations. Toch nog iets warms, ook in de nachtelijke uren, en dat is in andere landen eerder uitzondering dan regel.
Ja, dat is ook mijn ervaring. De prijzen voor warm eten vind ik dan ook vrij 'laag' in vergelijk met de prijzen voor 'koud' eten (belegd broodje etc.). Je krijgt m.a.w. bij warm eten meer waar voor je geld.
Zeker. Belegde broodjes maar ook drinken zijn redelijk aan de prijs, maar warm eten (of het nou avondeten of ontbijt is) is gunstig geprijsd.
Willem schreef: vr 20 jul 2018, 15:14 Pas in Zwitserland op de A12 bij Gruyeres gestopt. Dat was een heel mooie VZP met een terras vanwaar je uitzicht over een meer en de bergen erachter had. Omdat de snelweg zelf daar door een korte tunnel loopt hoorde je geen verkeer.
Ja, die is prachtig. Ik heb er ook een keer gegeten op het terras. Heerlijk uitzicht. Voor Zwitserse begrippen viel het nog mee, al waren we voor twee personen voor avondeten en wat te drinken ook al bijna 50 frank kwijt. Maar goed, dat is Zwitserland, waar je bij de McDonald's voor twee personen al rond de 30 frank mag betalen. Dat gezegd hebben, het dakterras van de McDonald's bij Raststätte Fuchsberg aan de A3 mag er zeker zijn, met uitzicht op de Zürichsee. En dankzij de loopbrug is de McDonald's vanuit beide richting bereikbaar. :)

Veel supermarkten bieden op zich wel gunstig geprijsde warme maaltijden aan, maar dat is op een lange reis ook niet altijd een makkelijke optie.

Zoals al eerder genoemd vind ik Heidiland aan de A13 ook een pareltje. Gebouw in typische Alpenstijl en een Heidi-thema compleet met geiten en in de toren een Heidispiel met de muziek van de tekenfilmserie:

Afbeelding
Afbeelding

Om dezelfde reden vind ik Hüttener Berge Ost aan de Duitse A7 ook zo leuk, met een Waldgarten compleet met wat kleine dieren zoals konijnen, echt even weg van de snelweg:
Link
Pino schreef: Andere landen scoren vrijwel onvermijdelijk onder Duitsland qua aanbod en onder Frankrijk qua "buiten".
Mwa, qua aanbod scoort Groot-Brittanië ook goed. Maar daar zullen veel Nederlanders niet komen. En qua "buiten" is Zwitserland over het algemeen niet verkeerd, zij het vaak wat krapper dan de Franse aires. Luzern-Neuenkirch is bijvoorbeeld een prima VZP. Maar op sommige plekken is het wat minder uitgebreid. Wel vrijwel altijd schoon en verzorgd.

Polen doet het ook best goed. Qua aanbod niet beter dan Duitsland en qua buiten niet beter dan Frankrijk, maar over de gehele linie is er weinig mis mee.

Plaats reactie