Post hier je favoriete Raststätte

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Post hier je favoriete Raststätte

Bericht door Wesso » di 04 aug 2020, 21:48

Robbert297 schreef:
di 04 aug 2020, 21:31
Ik rijd nog weleens een Autohof op. Het is er allemaal net wat goedkoper en het eten is er allemaal net wat beter.

Tip: neem wel cash mee. :woop:
Ik was weer eens zo'n domme Hollander die wilde pinnen. "Das ist nicht möglich." "Oh... :oops: "
Had je moeten antwoorden:
"Ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom?!"
:hap:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 aug 2020, 21:50

Ik weet niet wat Hajo heeft meegemaakt, maar rond snelwegen gebeuren nog wel eens wat dingen die het daglicht niet goed verdragen en dat zal een goede reden zijn om bepaalde plaatsen op bepaalde tijdstippen te vermijden vanuit oogpunt van sociale veiligheid. Een algemene ban op de voorzieningen langs de snelweg is mijzelf dan echter teveel gevraagd. Ik vermijd eerder de verzorgingsplaatsen in grootstedelijke gebieden omdat daar iets te snel iets te schimmig volk rondloopt. Hoe verder van de stad, des te beter vaak (zie ook de recente discussies over het stoppen in de regio Parijs).

Het Sanifair-systeem met betalen en tourniquet heeft de sociale veiligheid op de toiletten van Raststättes in Duitsland denk ik wel goed gedaan. Ook met de toiletten op gewone parkeerplaatsen is het nu wel veel beter gesteld dan voorheen, omdat ze zijn gebouwd met de veiligheids-pijnpunten vol op het netvlies. De charme van een stop in een dorp aan de snelweg (en dan niet een Autohof, maar echt het dorp zoals een Franse village etape) wordt er niet minder van, maar uiteindelijk probeer ik ook wel een beetje op te schieten. Eten doe ik trouwens, als het weer het enigszins toelaat, op een parkeerplaats met picknicktafel, met zelf meegebrachte lunch. En ja, dan zie je ook nog van tijd tot tijd zo’n moderner toilethuisje van binnen.
Coen Tunnel schreef:
di 04 aug 2020, 15:23
Voor de echt hoge nood (denk ook bv. aan mensen met darmproblemen) is zo'n dixi vaak beter dan niks, en of ze smerig zijn of niet hangt er ook maar net van af. Het symbool afplakken suggereert dan dat er helemaal niks is, terwijl dat niet klopt.
Ik snap wat je bedoelt, maar voor de groep haast-klanten is er denk ik een minstens even grote groep voor wie de volgende stop 10-15 kilometer verderop ook prima uit kan. Dus wie wil je bedienen? Een Dixi is beter dan niets en kan tolerabel schoon zijn, maar het is overduidelijk niet conform de standaard die men zichzelf oplegt. Dus afplakken is verdedigbaar.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 04 aug 2020, 22:04

Pino schreef:
di 04 aug 2020, 21:50
Ik weet niet wat Hajo heeft meegemaakt, (...)
Laat ik het erop houden dat ik vaak genoeg, op tijdstippen dat het overgrote deel van de bevolking op één oor ligt, beroepsmatig op zo'n plaats moest zijn. Schimmige figuren, illegale activiteiten, merkwaardige gebeurtenissen... Nee, ik heb er een beetje een fobie aan overgehouden, vrees ik. :|
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2020, 22:13

Pino schreef:
di 04 aug 2020, 21:50
Ik snap wat je bedoelt, maar voor de groep haast-klanten is er denk ik een minstens even grote groep voor wie de volgende stop 10-15 kilometer verderop ook prima uit kan. Dus wie wil je bedienen? Een Dixi is beter dan niets en kan tolerabel schoon zijn, maar het is overduidelijk niet conform de standaard die men zichzelf oplegt. Dus afplakken is verdedigbaar.
Alleen is de volgende stop lang niet altijd 10-15 km verder. Ook in Duitsland zijn er snelwegen met weinig PWC's en geen Raststättes.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 11:55

^^ Op kortere snelwegen met eerder regionaal belang gaan dat soort voorzieningen snel achteruit inderdaad. Op langere ritten, waarvoor je toch hoofdzakelijk langere wegen gebruikt (als het niet de eencijferige nummers zijn, dan wel een maar klein subgroepje van de tweecijferige nummers), heb ik nooit echt moeite gehad om een WC te vinden. Maar misschien heb ik dan ook geluk gehad. Want een beetje bladeren over Patrick's Autobahnatlas stemt niet altijd even vrolijk. Van een A61 weten we dat je tussen Venlo en Peppenhofen op weinig moet rekenen, maar ook daarna moet je het nog tot Koblenz hebben van de Raststättes, dus interval ruim boven 15km. De parkeerplaatsen zijn daar maar nauwelijks voorzien van WC. Ook een A44 en een A45 zijn in zoverre matig voorzien.

Opvallend genoeg gaat het beter op stukken Autobahn die erom bekend staan dat ze heel lang geen Raststätte hebben, zoals de A1 in Rheinland-Pfalz of de A20. Soort compensatiegedrag wellicht.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 05 aug 2020, 12:16

Coen Tunnel schreef:
di 04 aug 2020, 15:23
^^ Voor de echt hoge nood (denk ook bv. aan mensen met darmproblemen) is zo'n dixi vaak beter dan niks, en of ze smerig zijn of niet hangt er ook maar net van af. Het symbool afplakken suggereert dan dat er helemaal niks is, terwijl dat niet klopt.
Je hebt smerig en je hebt smerig. Ik heb in Finland een keer meegemaakt dat het toilethuisje (en dat was zeker 10 m2 voor één toilet) van binnen volkomen volgesmeerd was met ontlasting. Je kunt je denk ik niet voorstellen wat voor een ranzige boel dat was, niet zomaar even een smeer poep op de muur maar echt van boven tot onder vol met ontlasting en vuiligheid en troep.
En dat was een hokje dat je met SMS-code moest openen.
Alles staat en valt met regelmatig schoonmaken. En dan is 1x per dag al aan de lage kant.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 aug 2020, 13:46

^^ :facepalm:
Dat soort taferelen verwacht je niet in een beschaafd land als Finland (of er moet net een doorgesnoven rockband hebben huisgehouden)...

Overigens heb ik bij die PWC Sengenberg nog gekeken of ik in de bosjes kon in plaats van de dixi's, maar het terrein is hermetisch afgesloten met een hoog hek. Maar goed. Ik ga eens wat boterhammen eten. Eet smakelijk :dyn_hyp: