Terugrijden op snelwegen wordt mogelijk gelegaliseerd.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Terugrijden op snelwegen wordt mogelijk gelegaliseerd.

Bericht door Vinny » di 11 okt 2005, 13:57

In Duitsland wordt een variant op de zogenaamde doorstromingspoortjes gerealiseerd blijkens onderstaand artikel op Ananova:
Ananova schreef:Germany to legalise motorway u-turns

Germans could soon be allowed to do u-turns on motorways and travel back against the flow of traffic to reduce congestion.

The proposal is currently being discussed in the most populated state of North Rhine-Westphalia.

Regional Interior Minister Ingo Wolf believes allowing motorists to make u-turns on the high speed autobahns will solve problems with traffic jams.

"Being able to turn around and go back the other way is a simple solution to avoiding major traffic jams," said Wolf.

And the ADAC, the German version of the RAC, supported the idea, saying it would be "worth a try".

Performing a u-turn on the motorway however will only be allowed with police consent when heavy jams are foreseen following accidents, and traffic on the road will be heavily controlled by police, Wolf said.
Samenvatting:
Om het toenemende congestieprobleem een halt toe te roepen moet het verkeer de mogelijkheid krijgen in geval van ernstige verkeershinder en met geleiding van de politie te keren en over de vluchtstrook de andere kant op te rijden. Dit om 'enorme verkeershinder' te voorkomen. De ADAC heeft het idee ondersteund door te zeggen dat het "het proberen waard is". Men overweegt het voorlopig alleen in de Deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2005, 14:11

autobahn-online schreef:NRW will Wenden auf Autobahnen erlauben

Bei Stau auf Polizeianweisung zur Ausfahrt zurückfahren

Düsseldorf (AFP) - Nordrhein-Westfalen will bei Staus das Wenden auf Autobahnen erlauben. Wendemanöver sollen dann erlaubt sein, wenn die Polizei dies ausdrücklich erlaube, berichtet die in Düsseldorf erscheinende "Rheinische Post". "Es gibt auch einfache Lösungen, Staus zu vermeiden", erklärte dazu NRW-Innenminister Ingo Wolf (FDP).

Neben der häufigeren Freigabe von Standstreifen als Ausweichspur befürworte Wolf das "Rückführen des gestauten Verkehrs": Bei langen Staus sollen die Fahrzeuge - vom Ende beginnend - wenden und auf derselben Fahrbahn bis zur nächsten Anschlussstelle zurückfahren dürfen. Das Wendemanöver dürfe allerdings nur auf Veranlassung der Polizei und mit deren strenger Absicherung erfolgen.

Der ADAC halte dieses Vorhaben "für einen Versuch wert", heißt es in dem Zeitungsbericht. Dergleichen werde auch in Österreich erwogen, sagte der ADAC-Experte Ralf Stock von der Zentrale in München. Es sei nicht einzusehen, warum Autofahrer stundenlang im Stau stehen müssten, wenn es Möglichkeiten gebe, diesen behutsam aufzulösen.

(27.9.2005)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2005, 14:16

Nog een zinnig antwoord van een Duits forumlid die bij het Hessische Autobahnamt werkt:
X schreef:Wenn allerdings die A 40 in der Rushhour wegen Unfalls für eine oder zwei Stunden gesperrt ist, kann man die Leute auch gleich auf der Bahn stehen lassen; die meisten würden mangels Abflußleistungsfähigkeit ins nachgeordnete Netz bis zur Aufhebung der Sperrung vermutlich noch nicht mal von der Autobahn herunterkommen; das Chaos, wenn der Verkehr nach Aufhebung der Vollsperrung dann wieder ins Rollen kommt, die Hälfte der Leute aber noch in falscher Richtung stehen, stelle ich mir lieber nicht vor.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 okt 2005, 14:57

das Chaos, wenn der Verkehr nach Aufhebung der Vollsperrung dann wieder ins Rollen kommt, die Hälfte der Leute aber noch in falscher Richtung stehen, stelle ich mir lieber nicht vor.
Ik neem toch aan dat men een beetje verstandig is, of overschat ik de Duitse politie nou heel erg, wanneer ik stel dat ze natuurlijk niet het verkeer in twee richtingen gaan toelaten wanneer het ongeval bijna ontruimd is. Ik stel me toch voor dat men de snelweg vanaf de laatste toerit afsluit en pas het verkeer hersteld wanneer alle verkeer inmiddels van de snelweg verdwenen is.
die meisten würden mangels Abflußleistungsfähigkeit ins nachgeordnete Netz bis zur Aufhebung der Sperrung vermutlich noch nicht mal von der Autobahn herunterkommen;
Een geweldig ondoorgrondelijke zin: Bedoelt X hiermee dat door het gebrek aan doorstroming op het onderliggend wegennet er waarschijnlijk niet voldoende auto's van de snelweg af geleid kunnen worden?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2005, 15:46

Vinny schreef:
die meisten würden mangels Abflußleistungsfähigkeit ins nachgeordnete Netz bis zur Aufhebung der Sperrung vermutlich noch nicht mal von der Autobahn herunterkommen;
Een geweldig ondoorgrondelijke zin: Bedoelt X hiermee dat door het gebrek aan doorstroming op het onderliggend wegennet er waarschijnlijk niet voldoende auto's van de snelweg af geleid kunnen worden?
Yep. Het OWN kan die stroom auto's onmogelijk verwerken, dus men komt vrijwel niet van de snelweg af. Overigens prima Duits, hoor :P ;)
Vinny schreef:
das Chaos, wenn der Verkehr nach Aufhebung der Vollsperrung dann wieder ins Rollen kommt, die Hälfte der Leute aber noch in falscher Richtung stehen, stelle ich mir lieber nicht vor.
Ik neem toch aan dat men een beetje verstandig is, of overschat ik de Duitse politie nou heel erg, wanneer ik stel dat ze natuurlijk niet het verkeer in twee richtingen gaan toelaten wanneer het ongeval bijna ontruimd is. Ik stel me toch voor dat men de snelweg vanaf de laatste toerit afsluit en pas het verkeer hersteld wanneer alle verkeer inmiddels van de snelweg verdwenen is.
En wat X bedoelt, is dat dat dus niet zal lukken wegens onvoldoende afstroomcapaciteit op het OWN. Gevolg: op het moment dat het ongeval aan de kant is, staat het verkeer tussen de laatste afrit voor de ongevalslocatie en de inmiddels vrijgegeven weg hopeloos vast, in omgekeerde richting. Eer dat je dat vervolgens weer goed hebt gekregen, ben je weer uren verder. Uren, dat de snelweg dus nog steeds afgesloten is. Nodeloos.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 11 okt 2005, 16:02

Op zich een goed plan, maar dan moet de politie ook zorgen dat het verkeer op het OWN blijft rijden. Dat laatste zie ik nog niet snel gebeuren. Ik vind wel dat dit nut heeft als de autobahn uren is afgesloten. Mijn vader heeft ooit in de winter de nacht moeten doorbrengen op de snelweg omdat er een ernstig ongeluk was gebeurd. Hij stond net aan het einde van een invoegstrook van een afrit, maar keren mocht niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 okt 2005, 17:33

Overigens prima Duits, hoor
Ja hehe, híj is Duitser. Ik niet. En ik heb erg veel moeite om lange woorden en moeilijke zinsconstructies te begrijpen. Daar had ik op de middelbare school al last van :cry:
Eer dat je dat vervolgens weer goed hebt gekregen, ben je weer uren verder. Uren, dat de snelweg dus nog steeds afgesloten is. Nodeloos.
Dat hangt natuurlijk maar helemaal van de situatie af. Als door een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen de weg misschien wel meer dan een een dag/nacht wordt afgesloten en het is min 20 graden, dan KAN ik me toch voorstellen dat de situatie een beetje anders is. Het OWN loopt toch wel vast. Ik kan me nog een gekantelde vrachtwagen op de A 50 herinneren op de Waalbrug. Toen heeft tot 2 uur 's nachts Nijmegen geheel vast gestaan. Ik denk niet dat daar wat aan te doen viel, aangezien al het (nieuwe) verkeer van de A 50 en de A 73 over de N 325 werd gestuurd. Dat beetje vaststaand verkeer tussen knp Ewijk (afr. Beuningen) en de Waalbrug kan er dan ook nog wel bij, toch?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2005, 20:22

Je hebt het nu over "extreme extremen". Maar wegen worden tegenwoordig te pas en te onpas volledig dichtgegooid, soms ook voor akkefietjes waarbij je je afvraagtw aarom het verkeer er niet langs mag, en waarbij de weg na een tot twee uur weer wordt vrijgegeven. Stel je dan een maatregel als deze in, dan kan het nog veel langer duren dat je feitelijk weer een normale afvoer gecreëerd hebt, en laat je de binnenstedelijke c.q. regionale ellende dus ook onnodig lang voortduren.

Er zijn inderdaad situaties denkbaar dat het een uitkomst kan bieden, maar ik denk dat dat aantal niet overschat moet worden. Bovendien vraag ik me af of het in dergelijke extreme gevallen toch al niet gebeurt. Immers, als een politieagent jou omwille van de openbare orde gebiedt rechtsomkeert te maken, dan gaat dat toch boven de verkeersregels ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 okt 2005, 9:50

Het probleem is dat het in Duitsland dus nog niet mag, kennelijk. Men is trouwens in Duitsland nog veel regel-gerichter dan in Nederland, ook bij de politie. Het creatief omgaan met wetten is bij de overheid bijvoorbeeld een doodzonde in Duitsland. In Nederland is dit zo ongeveer normaal gebruik.

In feite komt het dus gewoon neer op een uitbreiding van de bevoegdheid van de politie. En je houdt altijd grensgevallen waarbij misschien te snel wordt besloten tot ontruiming van de snelweg. Maar er zijn ook situaties te bedenken dat men juist te traag is hiermee.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 12 okt 2005, 10:33

toen wij einde vd zomer (al is dat nu eigenlijk nog 8-) ) strandden achter een brandende tankwagen op de A28 bij 't Harde, maakten een deel van de auto's rechtsomkeert om via de oprit eraf te gaan (onder begeleiding), auto's die dichter achter het ongeval stonden (wij dus) konden door de middenberm keren (verplicht ook ivm explosiegevaar), vrachtwagens moesten blijven staan, en chauffeurs daarvan werden geevacueerd. Dus onder begeleiding gebeurd het in NL ook...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 12 okt 2005, 19:22

Er is hierover nogal wat ophef geweest in Duitsland, omdat sommige mensen het hebben opgevat alsof ze gewoon mogen keren als er een file staat. Natuurlijk mag het alleen op uitdrukkelijke aanwijzing van de politie, maar men verwijt de minister dit niet duidelijk genoeg gezegd te hebben.

Het stomme is ook dat dit natuurlijk al lang gebeurt in extreme situaties: stel dat er een brug instort, dan kun je toch ook niet het verkeer een paar maanden laten staan tot de brug weer is opgebouwd? Het idee is waarschijnlijk alleen om het vaker te doen dan nu.

Ik heb het één keer zelf gezien op de A3 (in de andere richting), het viel me op dat er allemaal auto's dwars op de weg stonden, eerst dacht ik even dat ze geslipt waren maar toen zag ik verderop dat ze terugreden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 okt 2005, 19:25

tel dat er een brug instort, dan kun je toch ook niet het verkeer een paar maanden laten staan tot de brug weer is opgebouwd?
In Nederland zou men onverstoorbaar boetes blijven uitschrijven, natuurlijk. :evil: