[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Rogier » za 09 nov 2013, 15:34

Vinny schreef:
nederland24 schreef:Een tolweg is wel de meest eerlijke manier van autobelastingen.
Het is eerlijk, maar de operationele kosten zijn vrij hoog. Daarnaast ontbreekt de ruimte voor tolpleinen en op wegen met een hoge afrittendichtheid zoals in het Ruhrgebied is het weinig praktisch.

Maar goed, in Duitsland is er een forse investeringsachterstand. Op het spoorwegnet is er 1 miljard euro onderinvestering zoals naar voren is gekomen in het Kanseliersdebat van een aantal maanden geleden. En als ik de bijdragen van Chris in de specifieke autosnelwegendraden lees dan denk ik dat dat bedrag voor het autobahnnetwerk in Duitsland wel eens nog hoger kan zijn. Nou dat geld is er niet. Dus moet dat ergens vandaan komen. Natuurlijk kun je wel slimmer gaan werken, kijken of je misschien wat scherper kan aanbesteden en dergelijke. Maar dan maak je misschien 10% van wat daadwerkelijk nodig is goed.

Kortom er moet iéts gebeuren in Duitsland. En dan denk ik dat de verhoging van de brandstofaccijns de meest eerlijke en eenvoudige manier is om middelen vrij te maken om de onderinvestering goed te maken.
Misschien een slimmer idee is dat de Duitse overheid een keer naar haar subsidiestromen gaat kijken. Er gaan redelijk grote subsidies richting de steenkoolindustrie, terwijl dit niet rendabel en zwaar milieuvervuilend is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » za 09 nov 2013, 16:39

De steenkool valt dan nog wel mee. De bruinkoolafgravingen in het Rijnland (tussen Aken en Keulen) en rond Leipzig zijn veel erger.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door nederland24 » za 09 nov 2013, 18:09

Coen Tunnel schreef:^^ Dan zou je op elke weg tol moeten invoeren. Onpraktisch en onhaalbaar. Daarnaast dienen wegen ook een maatschappelijk nut. Persoonlijk mis ik de A4 tussen Delft en Schiedam absoluut niet en als-ie er in 2050 nog niet zou liggen zou ik er geen minuut wakker van liggen, ik heb niks aan zo'n verbinding, maar voor de BV Nederland is het van essentieel belang. Daar betaal ik graag via de belasting aan mee.
Tuurlijk moet je niet overal tolpoortjes gaan neerzetten. Was puur theorie. Binnenkort met elektrisch rijden laadt iedereen thuis zijn auto op en kan je via de stroomrekening de autobelastingen innen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » za 09 nov 2013, 19:34

maar voor de BV Nederland is het van essentieel belang. Daar betaal ik graag via de belasting aan mee.
Als een verbinding voor jou als particulier geen nut heeft kun je vraagtekens stellen bij het belang van die verbinding voor de BV Nederland. De BV in deze omgeving heeft dat in ieder geval niet als nummer een op de prioriteitenlijst staan.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door ronny forgeron » di 26 nov 2013, 9:42

Coen Tunnel schreef:
ronny forgeron schreef:en A12 tot afrit Kufstein Süd zonder vignet toegestaan
Dat was formeel nooit toegestaan maar werd altijd gedoogd, maar vanaf december zal er ook bij de grensovergang Kiefersfelden op vignetten gecontroleerd worden en kun je dus niet meet zonder vignet tot Kufstein-Süd doorrijden: http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_ ... fersfelden
Toch nog niet helemaal zeker, Tirol en Bayern (met boter op het hoofd dus vanwege de eis van de CSU voor tol) willen het nog uitstellen tot 2015 en een verkeersconferentie voor 1 december..
http://www.welt.de/regionales/muenchen/ ... ckerl.html

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door martwout » di 26 nov 2013, 15:49

Er schijnt een akkoord te zijn: http://www.heute.de/Schwarz-Rot-einigt- ... 22284.html

Het is wel afhankelijk van de gestelde eisen (zie link). Als het geld oplevert, zou Nederland het ook eens moeten overwegen om een vignet in te voeren. We worden straks omringd door vignetten aangezien België het plan ook nog overweegt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » di 26 nov 2013, 16:00

ronny forgeron schreef:Toch nog niet helemaal zeker, Tirol en Bayern (met boter op het hoofd dus vanwege de eis van de CSU voor tol) willen het nog uitstellen tot 2015 en een verkeersconferentie voor 1 december..
http://www.welt.de/regionales/muenchen/ ... ckerl.html
Haha, wat een schijnheilige lui daar bij de CSU. :lol: Die gasten neem je nu toch helemaal niet meer serieus? Zeiken om een vignet in Duitsland, maar klagen als de Oostenrijkers de vignetplicht die formeel al zestien jaar geldt op hun Autobahnen eindelijk eens gaan handhaven. De CSU laat zien dat ze geen knip voor de neus waard zijn!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

[DUITSLAND] Mobiliteitsbeleid

Bericht door keokiracer » di 26 nov 2013, 18:57

NOS schreef:"Akkoord tolheffing op autobahn"

De partijen die in Duitsland onderhandelen over een nieuwe coalitie zijn het eens over de invoering van een tolheffing voor buitenlanders op de snelwegen. Dat meldt de Duitse omroep ZDF.
Lees meer

Edit: thanks Coen Tunnel :bloemetje:, kon dit topic niet meer vinden.
Laatst gewijzigd door keokiracer op di 26 nov 2013, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Vinny » di 26 nov 2013, 22:09

Coen Tunnel schreef:
ronny forgeron schreef:Toch nog niet helemaal zeker, Tirol en Bayern (met boter op het hoofd dus vanwege de eis van de CSU voor tol) willen het nog uitstellen tot 2015 en een verkeersconferentie voor 1 december..
http://www.welt.de/regionales/muenchen/ ... ckerl.html
Haha, wat een schijnheilige lui daar bij de CSU. :lol: Die gasten neem je nu toch helemaal niet meer serieus? Zeiken om een vignet in Duitsland, maar klagen als de Oostenrijkers de vignetplicht die formeel al zestien jaar geldt op hun Autobahnen eindelijk eens gaan handhaven. De CSU laat zien dat ze geen knip voor de neus waard zijn!
Egoïsme als beleidsuitgangspunt nemen. Dat doen wel meer politici :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » di 26 nov 2013, 22:15

Ik zie het wel. Als het vignet er komt zal ik toch wel een jaarvignet aanschaffen, zo vaak kom ik wel in Duitsland, maar liever hou ik dat geld natuurlijk op zak...

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door peter51 » di 26 nov 2013, 23:31

""""Nach ZDF-Informationen haben sich Union und SPD auf eine Maut für "Halter von nicht in Deutschland zugelassenen Pkw" geeinigt. Allerdings sollen für die Einführung der Maut für Ausländer drei Bedingungen gelten: Sie dürfe keine Mehrbelastungen für deutsche Autofahrer mit sich bringen, müsse mit EU-Recht vereinbar sein und auch Geld einbringen. Das Gesetz soll 2014 verabschiedet werden, Angaben zu Höhe und Ertrag einer Maut wurden nicht gemacht. Die Pkw-Maut war einer der großen Knackpunkte auf dem Weg zu einem Koalitionsvertrag - die CSU hatte die Maut zur Bedingung für ein Bündnis gemacht.""""

Dus: Maut für "Halter von nicht in Deutschland zugelassenen Pkw". Alleen tol voor houders van niet in Duitsland toegelaten personenauto's!

Coalitie gerust gesteld, regering kan er komen, EU keurt het af... Jammer maar de regering is er.... ?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 nov 2013, 0:27

^^
Volgens het ZDF zal de wet conform EU regels gevormd worden. Dat wordt eerst in de loop van 2014 bepaald. Of dat überhaupt mogelijk is in deze vorm is natuurlijk de hamvraag.
CoenTunnel schreef:Die gasten neem je nu toch helemaal niet meer serieus? Zeiken om een vignet in Duitsland, maar klagen als de Oostenrijkers de vignetplicht die formeel al zestien jaar geldt op hun Autobahnen eindelijk eens gaan handhaven.
Feitelijk moet er dan al voor het laatste stukje A93 in Duitsland al Oostenrijkse tol betaald worden en dat mag terecht vreemd gevonden worden. Ik ben er vanuit principe voor om altijd de eerste afslag na elke grensovergang tolvrij te houden. Maar goed, Beieren heeft met Oostenrijk nog wel meer appeltjes te schillen. Voor het laatste stuk van de A5 bij Weil am Rhein heb je feitelijk ook al een Zwitsers tolvignet op Duits grondgebied nodig, maar daar stoort niemand zich eraan. Bij Lindau is er overigens ook nog strijd wegens de afschaffing van de KorridorVignette.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 8:07

SnarfFlevoland schreef:Feitelijk moet er dan al voor het laatste stukje A93 in Duitsland al Oostenrijkse tol betaald worden en dat mag terecht vreemd gevonden worden.
Natuurlijk niet, maar je komt (slechts twee kilometer verder) dan wel onvermijdelijk uit op de Oostenrijkse Autobahn. Die situatie is niks anders dan op de A96, A8 en A3 voor de Oostenrijkse grens, de A6 en A17 voor de Tsjechische grens en de A5 voor de Zwitserse grens. In al die andere gevallen wordt er niet moeilijk over gedaan. En het staat bovendien duidelijk aangegeven.

Dit komt bij zoveel grenzen voor, en niet alleen waar tolvignetten gebruikt worden, maar ook daar waar direct na de grens al tol geheven wordt.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » wo 27 nov 2013, 8:48

Ik verwacht niet dat het coalitieakkoord door de SPD-leden goedgekeurd wordt. Dan zou men ook helemaal opnieuw over tol moeten praten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Jackbauer1350 » wo 27 nov 2013, 11:21

Dat landen buitenlanders willen laten betalen om over hun (snel)wegennet te laten rijden is opzich begrijpelijk, maar het zou beter zijn een soort van Europese wegenbelasting o.i.d. in te voeren. De wildgroei aan vignetten overal is een beetje strijdig met het één Europa gevoel en vrij reizen door alle lidstaten.
Leuk voor vakantiegangers die door vijf verschillende tollanden moeten rijden voor hun bestemming. Rompslomp en gedoe.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 11:31

^^ Het zal in de praktijk wel niet veel voorkomen dat je voor je vakantie door meer dan drie landen met fysieke dan wel elektronische vignetten moet rijden. Als je naar Roemenië of Turkije rijdt ja, maar verder valt het wel mee. Zo'n vignet is wat rompslomp ja, maar het is nog altijd beter dan het alternatief met allemaal tolpoortjes.

Kwam Frankrijk maar met een jaarvignet van € 80 in combinatie met afschaffing van de gewone tol op Autoroutes. :mrgreen:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Frank_NL » wo 27 nov 2013, 11:37

Invoering van tolheffing is voor mij duidelijk geen reden om te stoppen met liften.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Frank_NL » wo 27 nov 2013, 11:44

Palance schreef:Dan maar de trein naar Keulen pakken :duck:
Of https://www.deinbus.de/bus-mitfahrgeleg ... tricht.php

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 12:19

Voor verkeer richting Zwitserland/Italië zal de route via België, Luxemburg en Frankrijk nu wel wat interessanter worden.

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door martwout » wo 27 nov 2013, 15:25

Coen Tunnel schreef:Voor verkeer richting Zwitserland/Italië zal de route via België, Luxemburg en Frankrijk nu wel wat interessanter worden.
Die route rijden we zelf altijd al mede omdat we snel naar Maastricht kunnen maar deze route veel leuker vinden dan de autoweg in Duitsland. Meestal is de grensovergang via de A35 bij Mulhouse ook rustiger.
Dat landen buitenlanders willen laten betalen om over hun (snel)wegennet te laten rijden is opzich begrijpelijk, maar het zou beter zijn een soort van Europese wegenbelasting o.i.d. in te voeren.
Eer je dat geregeld hebt, bent je jaren en euro's verder. Dan moet je weer een overkoepelende organisatie opzetten die het int en ook regelen wie hoeveel mag krijgen. Plus moet je iets bedenken hoe een automobilist deze info verstrekt. Het aantal vignetten valt wel mee als je de belangrijkste bestemmingen bekijkt.

Ik vraag me wel af hoe Duitsland die ongelijkheid van Duitsers en Buitenlanders gaat regelen. Wellicht kunnen ze de wegenbelasting omzetten in een vignet. Dan betaalt iedereen evenveel naar gebruik of je nu Duitser bent of tijdelijk als buitenlander daar komt wonen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 15:40

martwout schreef:
Coen Tunnel schreef:Voor verkeer richting Zwitserland/Italië zal de route via België, Luxemburg en Frankrijk nu wel wat interessanter worden.
Die route rijden we zelf altijd al mede omdat we snel naar Maastricht kunnen maar deze route veel leuker vinden dan de autoweg in Duitsland. Meestal is de grensovergang via de A35 bij Mulhouse ook rustiger.
Voor mensen vanuit Noord- en Oost-Nederland is het niet de meest logische route, maar ik heb hem incidenteel wel eens genomen.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Frank_NL » wo 27 nov 2013, 16:12

Ik blijf gewoon door Duitsland liften. Misschien wat vaker met Duitse chauffeurs ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » wo 27 nov 2013, 16:31

Betaal je mee? Vignetpoolen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door nederland24 » wo 27 nov 2013, 16:40

Geldt dat vignet ook voor Gelbe autobahnen?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door captain007 » wo 27 nov 2013, 16:46

^^ Het zou mij zelfs niet verbazen als dit voor alle wegen gaat gelden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Wesso » wo 27 nov 2013, 17:38

^^ Als het ook voor Landstrassen en Bundesstrassen gaat gelden, verwacht ik wel het nodige opknapwerk als tegenprestatie :nahzeg:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 17:43

^^ Dat verwacht ik bij de Autobahnen eigenlijk ook wel. De Duitse Autobahnen zijn an sich niet slecht maar de kwaliteit zou op sommige plekken toch wel een stuk beter mogen. Er zijn de nodige Brückenschäden en Baustellen staan er vaak ook veel te lang.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 18:13

Volgens mij verzet Europees recht zich tegen tol op niet-snelwegen, muv dure constructies (grote bruggen en lange tunnels).
Volgens mij moet je de Duitse bijdrage lezen als: De Duitser betaalt niets meer, oftewel, de wegentol wordt afgetrokken van de wegenbelasting. Of men dan de vrijheid heeft de tol niet te betalen (als men nooit op de snelweg rijdt) is weer wat anders.

Zolang de wegenbelasting maar hoger is dat de jaarlijkse tol kan men denk ik deze truc uithalen. De Duitser mag (in Duitsland) niet goedkoper uit zijn dan een buitenlander.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door petervdveen » wo 27 nov 2013, 19:13

Moet ik bij 'vignet' echt denken aan een sticker die ik op mijn raam moet plakken, of aan iets dat ik online kan betalen of via een app ofzo?
Als ik in Arnhem ben en ik wil toevallig ff boodschappen doen bij de edeka, waar haal ik dan zo'n sticker?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door mhkamp » wo 27 nov 2013, 19:19

^^ Je stelt vragen die nu nog niet aan de orde zijn. Voor dezelfde geld gaat het circus niet eens door.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie