[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » ma 30 dec 2013, 9:36

Er zal eerst wetgeving moeten worden voorbereid, getoetst (oa door Europa) en dan nog ingevoerd. Ik denk niet dat we verdere details horen voor midden 2014. Met een beetje geluk zal invoering niet voor 2016 plaatsvinden. En wellicht wel nooit...

Met een beetje geluk zullen NRW en Niedersachsen delen of alle snelwegen vrijstellen van vignetplicht of controle, daar die de Benelux en Franse toeristen niet willen wegjagen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Feder » zo 05 jan 2014, 19:35

Nog dit jaar hoopt verkeersminister Dobrindt een wetsvoorstel te presenteren. De maut moet ingaan in 2015, is de bedoeling. Het lijkt er op dat er vignetten voor één jaar (€ 100), één maand en één week komen. Voor schone auto's gelden lagere tarieven, terwijl elektrische auto's mogelijk vrijgesteld worden van de vignettenplicht. Dit meldde het ZDF vanavond. (bron: http://www.heute.de/pkw-maut-dobrindt-p ... 59396.html)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Mark » do 10 apr 2014, 16:47

Tolheffing zou in 2016 moeten ingaan aldus een minister. bron

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » do 10 apr 2014, 17:14

Alweer een land erbij met vignet/tol. En dit is een niet zo'n heel kleintje ook qua netwerk. :booooos:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 apr 2014, 17:27

Nu kan je er donder op zeggen dat België het straks ook weer gaat proberen om het in te voeren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » do 10 apr 2014, 18:41

Dat wordt dus omvaren en -rijden via Engeland naar Frankrijk (en verder via Zwitserland naar Oostenrijk) :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » do 10 apr 2014, 18:44

Gewoon een brug van Breda naar Rijsel:
http://www.speld.nl/2010/03/30/frankrij ... os-belgie/
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Ds79m » do 10 apr 2014, 19:17

De opbrengst is dus 200 miljoen. We zullen eens zien wat er aan de andere kant minder binnenkomt uit het toerisme.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 21:09

Een vignet invoeren als je wegen er perfect bij liggen is niks mis mee. Een vignet invoeren als er zoveel werken zijn en veel slecht wegdek is vind ik niet kunnen. Zorg dan, net als de Franse autoroutes de péage, dat alles er piekfijn bij ligt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » do 10 apr 2014, 21:31

Straks ook een brug tussen Swiecko en De lutte. Scheelt wat baustelles. 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » do 10 apr 2014, 23:01

Snelwegfreak schreef:Een vignet invoeren als je wegen er perfect bij liggen is niks mis mee. Een vignet invoeren als er zoveel werken zijn en veel slecht wegdek is vind ik niet kunnen.
Dat is in Tsjechië al bijna twintig jaar het geval... Oké, nu zijn er in die tijd veel nieuwe wegen bij gekomen, maar de toestand van de belangrijkste snelweg (D1/D2 van Praag via Brno naar Kuty) is slechter dan van vrijwel alle Duitse snelwegen.

Er is inderdaad veel achterstallig onderhoud, en er zijn veel wegwerkzaamheden, maar relatief gezien zul je op de doorgaande Autobahnen niet heel veel slecht wegdek tegenkomen. Slecht wegdek als op de A3 bij Dinslaken is ook in Duitsland nog altijd eerder de uitzondering dan de regel. Dat ook de gemiddelde kwaliteit niet de kwaliteit is die je gewend bent in Nederland, of op een Franse tolweg, dat moge duidelijk zijn, maar onder 'slecht wegdek' versta ik dan nog weer iets heel anders.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door RSK » do 10 apr 2014, 23:23

Timmetje schreef:Gewoon een brug van Breda naar Rijsel:
http://www.speld.nl/2010/03/30/frankrij ... os-belgie/
Blijf dat een dom idee vinden. Mijn voorstel is een brug (of tunnel) van Eijsden naar Weiswampach, die is de helft korter. Moet alleen de Nordstrooss nog even geüpgrade worden tot 2x3. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door verfmeer95 » do 10 apr 2014, 23:28

^^ Nog korter: Sluis-Duinkerke, slechts 72 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door duikgek89 » do 10 apr 2014, 23:30

Slecht wegdek is relatief. Ik heb hele slechte stukken gezien en mijn standaard is daardoor op een punt gekomen dat ik in Duitsland de slechtere stukken niet slecht vind. Ik vind het helemaal niet erg om daarvoor wat te moeten betalen... Liever daarvoor dan voor een landingsbaan met Vmax 100 zoals tussen Utrecht en Amsterdam.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » do 10 apr 2014, 23:34

^^ Ik kan me er ook niet druk om maken. Ik maak veel van het Duitse wegennet gebruik en er zijn ook geen alternatieven, dus als men er al toe besluit heb ik toch geen keuze en schaf ik gewoon een jaarvignet aan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 8:55

Duitsland zou veel makkelijker de benzineprijs met 10 cent verhogen (en evt de wegenbelasting naar beneden), maar deze maatregel is natuurlijk om de CSU te paaien, en er zijn nu al Duitsers die goedkoper in Oostenrijk tanken, daar daar lag het pijnpunt nu net omdat de Oostenrijkers gratis op Duitse wegen rijden en niet andersom.

Met +10 ct zal er hoogstens nog wat extra verkeer in Luxemburg, Polen, Tjechie en Oostenrijk gaan tanken, maar ik vermoed dat maar 1% van de Duitsers dicht genoeg bij de grens woont om dit lonend te maken en veel transitverkeer moet toch een keer in Duitsland tanken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » vr 11 apr 2014, 9:40

^^
Ben je gek geworden?! Een brandstofprijs verhoging van 10 cent is absoluut onacceptabel! Bovendien is meer belasting eigenlijk onnodig, aangezien Duitsland prima genoeg inkomsten uit de huidige belastingen heeft om de wegen te kunnen financieren. Het geld wordt domweg in andere zaken geïnvesteerd, zoals in Nederland helaas ook gebeurd. Overigens kun je al met een beetje auto Duitsland compleet doorrijden zonder onderweg te moeten tanken, wat dan meer mensen zullen gaan doen. Ben je nog verder van je doel om buitenlanders mee te laten betalen...

Persoonlijk ben ik tegen alle extra onnodige vormen van belasting, vooral aangezien het Duitse tolvignet eigenlijk niks anders is dan een vergeldingsactie van de CSU naar Oostenrijk. Dat vind ik ronduit kinderlijk. Als echter de snelwegen duidelijk verbeterd kunnen worden met een tolvignet, dan vind ik het nog verdedigbaar, aangezien de toekomstige prijs van (waarschijnlijk) ca. 100€ per jaar voor vrijwel de meeste Duitse automobilisten wel op te brengen is. Het idee om Duitsers niet extra te belasten zie ik erg duister in, aangezien dit tegen de EU-regelgeving ingaat, alhoewel ik me geheel kan voorstellen dat de wegenbelasting in Oostenrijk hoger was geweest zonder tolvignet voor iedereen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 11:14

Je mag van een buitenlandse auto (of van buitenlandse bezitter) niet meer vragen dan van een binnenlandse auto. Vignet en wegenbelasting zijn dus uitwisselbaar, zolang dat niet resulteert in een negatieve wegenbelasting (of belastingretour voor autobezitters).

Duitsland doorrijden op 1 tank is niet eenvoudig . Luxemburg-Oostenrijk is al 650 km of meer en dan moet je een grote tank hebben of 90-100 km/h rijden in een eco-auto om dat te halen. Nederland-Denemarken is 400 km (vanaf Nieuweschans) maar benzine is met +10 ct in Duitsland niet of nauwelijks goedkoper in beide landen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 apr 2014, 11:42

SnarfFlevoland schreef:Het idee om Duitsers niet extra te belasten zie ik erg duister in, aangezien dit tegen de EU-regelgeving ingaat, alhoewel ik me geheel kan voorstellen dat de wegenbelasting in Oostenrijk hoger was geweest zonder tolvignet voor iedereen.
Maar in Oostenrijk wordt de wegenbelasting helemaal niet voor de Autobahnen & Schnellstraßen gebruikt, ASFiNAG financiert alles uit de opbrengsten van de vignetten, vrachtwagentol en Sondermaut. Compleet andere situatie.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door waldo79 » vr 11 apr 2014, 12:59

Peter schreef: Duitsland doorrijden op 1 tank is niet eenvoudig . Luxemburg-Oostenrijk is al 650 km of meer en dan moet je een grote tank hebben of 90-100 km/h rijden in een eco-auto om dat te halen. Nederland-Denemarken is 400 km (vanaf Nieuweschans) maar benzine is met +10 ct in Duitsland niet of nauwelijks goedkoper in beide landen.
Als ik niet te gek hard rijd, red ik Oostenrijk met gemak. Polen en Tsjechië zijn makkelijk te halen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » vr 11 apr 2014, 13:02

Coen Tunnel schreef:Maar in Oostenrijk wordt de wegenbelasting helemaal niet voor de Autobahnen & Schnellstraßen gebruikt, ASFiNAG financiert alles uit de opbrengsten van de vignetten, vrachtwagentol en Sondermaut. Compleet andere situatie.
Juist, in het geval dat Oostenrijk geen tolvignet zou hebben, dan zou de wegenbelasting daar hoger zijn geweest, zodat de Autobahnen & Schnellstraßen daarvan ook onderhouden konden worden.
Peter schreef:Je mag van een buitenlandse auto (of van buitenlandse bezitter) niet meer vragen dan van een binnenlandse auto.
Dat gebeurd in principe toch ook niet? Binnenlandse auto's moeten altijd nog wegenbelasting betalen en komen veel vaker bij de benzinepomp om brandstof te tanken en daarmee ook het nodige in de staatskas brengen.
Peter schreef:Duitsland doorrijden op 1 tank is niet eenvoudig. Luxemburg-Oostenrijk is al 650 km of meer en dan moet je een grote tank hebben of 90-100 km/h rijden in een eco-auto om dat te halen.
Er zijn genoeg auto's die best wel 650 km op één tank kunnen redden. Mijn benzine auto kan 800 km op één tank redden, zolang niet harder dan 130 km/u wordt gereden. Maar goed, daar ging het mij in principe niet direct als eerste om. Een brandstofverhoging van 10 cent is in Duitsland geheel onnodig voor de wegenfinanciering en dus onacceptabel. Punt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door captain007 » vr 11 apr 2014, 13:08

^^ Het probleem zit in de korting op de wegenbelasting voor Duitsers om het vignet te compenseren. Dat is niet toegestaan volgens de EU regelgeving, tenminste zoals het nu wordt uitgelegd. Ik zie dus een mooie zaak voor bij het hof in Brussel en dat gaat Oostenrijk en waarschijnlijk Nederland ook aanspannen. At the end zullen de Duitsers alleen een vignet mogen invoeren als ook de Duitsers zelf extra voor moeten betalen en er niet voor gecompenseerd worden.

Overigens moest ik gisteren gruwelijk hard lachen bij een item in RTL nieuws waarbij de ANWB zei dat de wegen er in Duitsland perfect bij liggen. Volgens mij is de problematiek die er in Duitsland is met achterstallig onderhoud nog niet helemaal doorgedrongen in het buitenland....

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door boe! » vr 11 apr 2014, 13:11

SnarfFlevoland schreef:Binnenlandse auto's moeten altijd nog wegenbelasting betalen
Maar wel 100 euro per jaar minder, toevallig gelijk aan de PKW-maut. Per saldo betaalt alleen de buitenlander PKW-maut en dat riekt naar discriminatie.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 13:21

Maar andere (EU) landen met vignetplicht hebben ook een lage wegenbelasting. Waarom zouden die dat wel mogen en Duitsland niet ?
Of mag je wel discrimeren als je dat al 10-20 jaar doet en anders niet ?

Dat onderscheid zal Europa niet willen of durven maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door captain007 » vr 11 apr 2014, 13:36

^^ Het probleem is dat er expliciet wordt gecompenseerd. Oostenrijk en andere landen met vignet doen dit naar mijn weten niet expliciet. Als Duitsland een algemene belasting ter compensatie zou verlagen (maar niet zo expliciet genoemd) zal het geen probleem zijn. Maar goed, dan geef je ook een belastingverlaging aan mensen die weer geen auto hebben en dat zal men wel niet willen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Chris » vr 11 apr 2014, 14:27

Coen Tunnel schreef:^^ Ik kan me er ook niet druk om maken. Ik maak veel van het Duitse wegennet gebruik en er zijn ook geen alternatieven, dus als men er al toe besluit heb ik toch geen keuze en schaf ik gewoon een jaarvignet aan.
Toch vraag ik me af of veel mensen een jaarvignet gaan kopen. Dat loont namelijk pas als je meer dan 10 keer per jaar periodes van 7-10 dagen in Duitsland komt (er worden week- of 10-daagse vignetten van € 10 gesuggereerd).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 14:44

Op zakenreizigers en woon-werkverkeer na (en een enkele Deutschofiel), zullen met name "luie" mensen die 2-3 keer in het jaar Duitsland via de Autobahn aandoen een jaarvignet kopen, hoewel dat duurder is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door duikgek89 » vr 11 apr 2014, 15:02

Peter schreef:Je mag van een buitenlandse auto (of van buitenlandse bezitter) niet meer vragen dan van een binnenlandse auto. Vignet en wegenbelasting zijn dus uitwisselbaar, zolang dat niet resulteert in een negatieve wegenbelasting (of belastingretour voor autobezitters).

Duitsland doorrijden op 1 tank is niet eenvoudig . Luxemburg-Oostenrijk is al 650 km of meer en dan moet je een grote tank hebben of 90-100 km/h rijden in een eco-auto om dat te halen. Nederland-Denemarken is 400 km (vanaf Nieuweschans) maar benzine is met +10 ct in Duitsland niet of nauwelijks goedkoper in beide landen.
Met mijn dieseltje reed ik met 140 op de teller (skibox op het dak) vanaf Arnhem naar Interlaken en toen ik Interlaken binnen reed ging het tanklampje branden... En zo ken ik nog genoeg voorbeelden. Tegenwoordig tank ik overigens meestal in Duitsland aangezien Nederland gewoon duurder is.
Daarnaast is het een wereld van verschil of je de hele tijd 160+ rijdt op een nogal onrustige manier (veel gas/rem) of dat je iets van 130 - 140km/h blijft toeren en dat heel constant vast kunt houden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » vr 11 apr 2014, 15:04

Bij stedentripjes dus vaker de trein nemen. Milieutechnisch beter, geen Umweltplakatte, geen benzinekosten, geen vignet nodig, en geen parkeerproblemen. Opgelost! :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door duikgek89 » vr 11 apr 2014, 15:10

Weet je wat dat kost? Enkele trip met de trein naar Hannover kostte meer dan op en neer met de auto... Voor één persoon. Moet je nagaan als je 4 personen in een auto propt. Volgens mij kun je vaak nog beter vliegen dan dat je zo'n misbaksel op rails neemt. Beetje handig zijn en je parkeert gratis of goedkoop. In Duitsland kun je naar mijn mening het beste gewoon met de auto gaan, Nederland is een ander verhaal maar dat is niet omdat de trein zo'n goed alternatief is maar meer omdat de infrastructuur erbarmelijk is.

Plaats reactie