[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 25 mar 2017, 0:26

Bovendien kun je je afvragen of dat geld wel naar verbetering van het wegennet gaat. In Zwitserland heb je ook een vignet, staat bekend als (steen)rijk land maar gaat het geld daar naar toe? Wordt nu allemaal anders door invoering fonds, maar ze hebben daar ook problemen met financiering bij wegenprojecten (op grote en kleinere schaal), terwijl je dat niet echt zou verwachten allicht.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 11:12

De vraag is ook of de inkomsten uit vignetten en tol voldoende zijn voor onderhoud en aanleg van de wegen. Dat zal in Duitsland zeker niet het geval zijn.

ASFiNAG in Oostenrijk doet dat heel goed, alle inkomsten uit vignetten en tol worden voor wegen gebruikt. Maar in bv. Tsjechië zijn de tolinkomsten dusdanig laag dat men daar niet de uitbreiding en onderhoud van het netwerk volledig van kan financieren. Gevolg: je betaalt tol voor wegen die in vrij slechte staat zijn, zoals de D1 en D2; al wordt de D1 nu eindelijk gemoderniseerd, het wegdek is daar op veel plekken meer dan 30 jaar oud.

Kortom, tol op Duitse wegen zal niet zorgen voor betere wegen met minder Baustelles...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 25 mar 2017, 11:29

SnarfFlevoland schreef:Plannen om een algemene maximumsnelheid in te voeren worden in Duitsland ook al jarenlang besproken. Elke keer komt het weer ter discussië, maar daadwerkelijk gebeurd er niks, alhoewel ik me met een rood-rood-groene regering (SPD, Linke en Grüne) me nog voor zou kunnen stellen dat er een Vmax komt. Zowel Grüne als Linke zijn daar sterke voorstander van. Aan de andere kant is de autolobby dermate machtig in Duitsland, dat er zelfs dan uiteindelijk weinig van terecht zal komen.
Wat mij stoort is dat het erop lijkt dat men OF een Vmax van 120 a 130 overweegt OF alles vrij wil laten. Net zoals ik het raar vind dat het niet mogelijk is om hogere maximumsnelheden in te voeren. In principe moet dat ook in combinatie met een lagere adviessnelheid kunnen.

Waarom overweegt men geen maximumsnelheid van bijvoorbeeld 200km/h waarbij men de adviessnelheid op 130km/h laat staan? Iedereen zal daarmee nog lekker vlot door kunnen rijden, maar je haalt de excessen er wat uit en roomt de pieken wat af.
Daarnaast zou het mogelijk moeten kunnen zijn om de Vmax op sommige stukken op bijvoorbeeld 160 te begrenzen. Er zijn best wel wat stukjes met een Vmax van 130 omdat 200+ daar wat teveel is, maar waar 150 a 160 best zou kunnen. Bijvoorbeeld op de A2 het stukje net voor en richting Dreieck Werder.

Palance schreef:Ik heb persoonlijk liever een vignet dan vele, vele jaren nog vele, vele Baustellen.

Ik vrees echter dat het een combinatie wordt van beiden.
Als het de problemen snel op zou lossen dan zou ik ook roepen dat men dat vignet al gisteren zou moeten invoeren. Maar gezien het een bureaucratisch discriminerend rampenplan is wat, behoudens een beetje blij maken van Beierse geesteszieken niks oplost maar alleen nieuwe problemen veroorzaakt, denk ik dat het beter is als men het NIET invoert.


Bovendien: Er zijn echt wel middelen om de aftakeling van het wegennet een halt toe te roepen en de boel te repareren, maar men vertikt het gewoon om de koe bij de hoorns te vatten en de problemen aan te pakken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 mar 2017, 15:24

mhkamp schreef:Ik snap niet dat de autolobby zich niet in deze roert. Of zijn ze wel bezig, maar kunnen ze niets uithalen?
Persoonlijk betwijfel ik of de autolobby zo tegen de tolplannen zijn. Ze hebben weliswaar wat geprotesteerd, maar veel meer dan dat ook niet. Als het gaat om een eventuele algemene Vmax op de autosnelwegen ziet dat er anders uit.
duikgek89 schreef:Bovendien: Er zijn echt wel middelen om de aftakeling van het wegennet een halt toe te roepen en de boel te repareren, maar men vertikt het gewoon om de koe bij de hoorns te vatten en de problemen aan te pakken.
Klopt en opzich hoesten de verkeersdeelnemers al genoeg belasting voor het gebruik van de wegen via de "KFZ-Steuer" en "Mineralölsteuer" op. Dat het geld in de algemene pot verdwijnt prima, maar reserveer dan ook een groots budget uit de algemene pot voor de wegeninfrastructuur en ga het probleem niet verder op de automobilisten als eeuwige melkkoe verhalen. Het huidige budget is al sinds jaren veel en veel te laag. Dan maar geen zwarte 0...
Coen Tunnel schreef:Kortom, tol op Duitse wegen zal niet zorgen voor betere wegen met minder Baustelles...
Dat zou wel kunnen, als daar een wil en een goed plan voor op tafel ligt. Die is er niet en dan zullen we in Duitsland inderdaad Tsjechische toestanden krijgen... :nothanks:
duikgek89 schreef:Daarnaast zou het mogelijk moeten kunnen zijn om de Vmax op sommige stukken op bijvoorbeeld 160 te begrenzen. Er zijn best wel wat stukjes met een Vmax van 130 omdat 200+ daar wat teveel is, maar waar 150 a 160 best zou kunnen. Bijvoorbeeld op de A2 het stukje net voor en richting Dreieck Werder.
Mee eens. Sowieso ben ik meer voor variabele Vmaxen en minder voor vaste Vmaxen, wanneer altijd vrij met alleen een adviessnelheid niet kan. En dan moeten die systemen van variabele Vmaxen ook meer variatie keuze hebben. Je treft inderdaad genoeg voorbeelden dat 120 of 130 als Vmax opzich wat laag is, maar dat 200 veel te snel voor het verkeer of de wegligging is. In veel van dat soort gevallen past vaak 140 of 160 prima. Op diverse snelwegen, zoals op de A5 tussen Gießen en Frankfurt, is dat ook niet anders dan het legaliseren van snelheden die toch al gereden worden. Maar goed, dit is een totaal andere discussie. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 mar 2017, 13:34

Sinds vandaag heeft ook officieel de "Bundesrat" (vergelijkbaar met de eerste kamer in NL) de tolplannen groen licht gegeven. De deelstaten die uitzonderingen in de grensregio's wilden kregen geen gehoor. De tolplicht zal naar verwachting pas in 2019 ingaan.

Oostenrijk heeft inmiddels al te kennen gegeven dat ze voor het Europese gerechtshof gaan klagen. Uitgerekend de Oostenrijkers maken zich er zo druk om, terwijl ze zelf zonder de invoering van het tolvignet in 1997, hun wegenbelasting hebben moeten verhogen. Liever had ik gezien dat Nederland, Denemarken, Luxemburg of België er tegen zou klagen. Daar had ik tenminste nog volledig begrip voor gehad.

Desalniettemin hoop ik dat het plan alsnog door het rechtshof afgekeurd wordt. Alleen al vanwege het waarschijnlijke verlies van dit hele onzinnige bureaucratische project en om de mensen in Bayern eindelijk eens niet hun zin te geven. Aangezien de invoering van de tol pas in 2019 zal plaatsvinden kan ook nog een volgend kabinet de zaak weer terugdraaien. Hoop genoeg op alsnog een annulatie van dit onzinnige project.

Bronnen:
http://www.heute.de/bundesrat-stimmt-pk ... 78516.html
http://www.bild.de/politik/inland/polit ... .bild.html
http://www.spiegel.de/wirtschaft/servic ... 41351.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 mar 2017, 23:44

^^ Als de Duitse politiek eens zo slagvaardig zou zijn met de broodnodige investeringen en het versoepelen van de procedures voor de aanleg van nieuwe infrastructuur...

Maar ook ik heb goede hoop dat het tolplan uiteindelijk niet door zal gaan.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door nederland24 » za 01 apr 2017, 0:35

Hopelijk krijg je korting op je vignet voor elke baustelle die je tegenkomt onderweg.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » za 01 apr 2017, 8:05

SnarfFlevoland schreef:Uitgerekend de Oostenrijkers maken zich er zo druk om, terwijl ze zelf zonder de invoering van het tolvignet in 1997, hun wegenbelasting hebben moeten verhogen.
Toch vind ik het wel een nuanceverschil: een vignet invoeren in plaats van een verhoging versus een vignet invoeren en dan de wegenbelasting voor ingezetenen verlagen*. De scheidslijn is dun, maar voor 'iedereen betaalt mee' kan ik net iets meer respect opbrengen dan voor 'en nu gaan we eens lekker de buitenlanders een oor aannaaien'.

*(Ik weet niet of dat nog steeds het plan is, aangezien dat al zo vaak gewijzigd is en het me niet bijzonder veel kan boeien. Het is in tijd nog ver weg en ik kan er toch geen invloed op uitoefenen.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Palance » za 01 apr 2017, 8:45

nederland24 schreef:Hopelijk krijg je korting op je vignet voor elke baustelle die je tegenkomt onderweg.
Dan krijg je op een beetje langere afstand dus geld terug. :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » wo 17 mei 2017, 17:50

Ik zag zonet op de Duitse TV-journaal dat het Maut-plan is goedgekeurd door de Europese Commissie. Blijkbaar zien zij nu geen discriminerende onderdelen in het plan, terwijl juist op dat punt weinig is veranderd t.o.v. de vorige versie.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jackbauer1350 » wo 17 mei 2017, 18:38

Oostenrijk
Oostenrijk bereidt een zaak voor bij het Europees Hof van Justitie omdat de heffing discriminerend zou zijn. Begin volgende maand komen de landen die tegen de tolplannen zijn in Luxemburg bijeen. Daar is ook minister Schultz bij.
Bron: Nu.nl

De soap is nog niet voorbij in ieder geval.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 mei 2017, 10:20

boe! schreef:Ik zag zonet op de Duitse TV-journaal dat het Maut-plan is goedgekeurd door de Europese Commissie. Blijkbaar zien zij nu geen discriminerende onderdelen in het plan, terwijl juist op dat punt weinig is veranderd t.o.v. de vorige versie.
Er werd gezegd dat de "Verfahren eingestellt wurden", oftewel: De bedenken en procedures tegen de tolplannen heeft men teruggetrokken. Klinkt niet naar een echte goedkeuring, maar is het de facto wel natuurlijk.

Dat uitgerekend Oostenrijk nu naar de rechter wil stappen vind ik enorm kinderachtig, maar dat heb ik vaker gezegd. Dat landen als Nederland ertegen klagen vind ik daarentegen wel een prima plan. Niemand heeft die onzin uit Bayern nodig. In de rest van Duitsland wil men die onzin sowieso ook niet. Desalniettemin gun ik het stiekem de Oostenrijkers wel dat ze straks moeten gaan betalen. En dan ook zo dat het direct vanaf de grens geldt. Dus als een Oostenrijker ook de eerste afslag bij Kiefersfelden neemt, dan al meteen een lekkere prent krijgt van minimaal €120. Touché! :dyn_hyp: Moeten ze dan maar hun dosseersysteem in Kufstein gewoon weer afbreken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » do 18 mei 2017, 20:32

Het Europees Parlement is het niet eens met deze beslissing. Zij vermoeden dat Duitsland op de achtergrond een deal heeft gesloten met de Europese Commissie waarbij Duitsland het discriminerende tolplan mag handhaven in ruil voor steun aan de Europese Commissie. Wat die steun inhoudt, is (nog) onduidelijk. Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door keokiracer » vr 19 mei 2017, 17:53

^^ Is daar een bronvermelding van? Ik kan namelijk via Google Nieuws geen enkel bericht vinden die dit bevestigt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door kingpin1966 » za 20 mei 2017, 13:57

Het is op zijn minst dubieus te noemen daar het Europees Parlement twee maanden geleden nog faliekant tegen de plannen hebben gestemd.
Men riep zelfs Brussel op om de procedure vooral niet te stoppen!
Vanwaar deze plotselinge 360 graden ommezwaai?
De NL Europarlementariërs vermoeden idd. een onderling handjeklap tussen Duitsland en de EC.
Oostenrijk bereid i.i.g een gang naar de rechter voor en de NL Europarlementariërs hopen op steun van het demissionair kabinet in deze.

http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170517 ... -gaat-door
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » za 20 mei 2017, 18:15

keokiracer schreef:^^ Is daar een bronvermelding van? Ik kan namelijk via Google Nieuws geen enkel bericht vinden die dit bevestigt.
Stond in het AD: http://www.ad.nl/politiek/parlement-woe ... ~a987b363/

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Ds79m » za 20 mei 2017, 20:34

kingpin1966 schreef:Het is op zijn minst dubieus te noemen daar het Europees Parlement twee maanden geleden nog faliekant tegen de plannen hebben gestemd.
Men riep zelfs Brussel op om de procedure vooral niet te stoppen!
Vanwaar deze plotselinge 360 graden ommezwaai
Dat is me de ommezwaai wel :p

Maar goed, dat de EU niet zo moeilijk doet over het doordrukken van wetten is verder natuurlijk weinig nieuws.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

FrightfulAccountant
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 23:22

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door FrightfulAccountant » ma 10 jul 2017, 20:26

Mijn mening over 'die buitenlanders eens laten betalen voor onze wegen':
We leven in het Europa met open grenzen. We gebruiken elkaars wegen als we die nodig hebben. Als we allen in onzer eigen thuisland netjes wegenbelasting voor onze wegen betalen, dan is elke weg in Europa door weer een andere groep mensen betaalt en zou er niemand mogen klagen dat iemand niet heeft betaalt voor een weg. Gewoon een Europees tarief afspreken en idem dito een Europees accijnzen tarief afspreken . En als we dan toch bezig zijn, die hele wildgroei van milieuvignetten afschaffen en één Europees vignet afspreken met een regeling daaromtrent.

Maarja, we leven in het tijdperk van Eurosceptici die enkel nog maar het zinnetje eigen volk eerst lijken te kunnen parafraseren...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 15:36

De PKW Maut wordt in het coalitieverdrag van CDU/CSU en SPD nergens genoemd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jeroen » wo 07 feb 2018, 16:29

FrightfulAccountant schreef: ma 10 jul 2017, 20:26Maarja, we leven in het tijdperk van Eurosceptici die enkel nog maar het zinnetje eigen volk eerst lijken te kunnen parafraseren...
Ik zie juist in Nederland heel veel eurofielen die totáál blind zijn voor de verschillen tussen de afzonderlijke lidstaten.

Wat jij voorstelt gaat er nooit komen. Als je wegenbelasting/accijnzen/BPM europees gelijk wil trekken, betekent dat dat autorijden voor de armere (oost-) Europese landen compleet onbetaalbaar gaat worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Alfa » zo 18 feb 2018, 19:37

^^Met die logica hou je verschillen intact ipv de verschillen gelijk te trekken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jeroen » zo 18 feb 2018, 20:00

^^ Daar is in beginsel niets mis mee. Je kunt prima Europees samenwerken, zolang je de economische en culturele verschillen respecteert.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Robbert297 » zo 18 feb 2018, 20:02

^^ Ben ik het helemaal mee eens.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 19 feb 2018, 7:36

Ik niet. Als je een open economie hebt en verschillen in stand houdt dan krijg je volgens mij nooit een stabiele gebalanceerde economie. Gelijke belastingen zijn dus geen oplossing, maar projectkosten zijn ook niet gelijk. Wat dat betreft zou je in alle landen hetzelfde systeem kunnen introduceren en de bedragen afhankelijk van de inkomens in dat land kunnen maken, dan trekt dat vanzelf gelijk.

Dan zit je nog met lokale aspecten, dichtbevolkt vlak maar nat Nederland heeft andere uitdagingen dan Oostenrijk met de bergen of Spanje met de droge leegtes.

Daarnaast zijn in sommige landen meer investeringen in nieuwe wegen nodig dan in andere landen.

Neemt niet weg dat je cultuurverschillen moet respecteren en waarderen, maar dat heb je tussen Gronigen en Limburg net zo goed.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » ma 19 feb 2018, 9:25

Nederland heeft per provincie verschillende motorrijtuigenbelasting (op-centen). Binnen een land mag je niet lokatie-differentieren met accijns of BTW (hoewel het eigenlijk raar is dat Luxemburg kan concurreren met het buitenland, maar een bondsstaat die veel groter is dan Lux. (NRW bijvoorbeeld) dat niet mag, maar vastzit aan de andere deelstaten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3352
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door sven_engelen » ma 19 feb 2018, 11:20

^^ Niet alleen wegenbelasting maar ook verzekeringen kunnen per stad enorm verschillen. Overgenomen uit het praathoekje:
Wesso schreef: za 27 jan 2018, 21:28 ^^ ^^
Als ik met Independer de WA-premie bereken voor een bestuurder van 18 jaar met 0 schadevrije jaren en een Seat Arosa uit 1999, maakt het nogal uit of ik een postcode in Venlo of Haren (Gn) invul.

Venlo: vanaf € 102,63 per maand
Haren: vanaf € 70,00 per maand

:o
TOEVOEGING
Vanafprijs verschilt ook nog per buurt.
Svenlo

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Vinny » ma 19 feb 2018, 23:14

Jeroen schreef: wo 07 feb 2018, 16:29
FrightfulAccountant schreef: ma 10 jul 2017, 20:26Maarja, we leven in het tijdperk van Eurosceptici die enkel nog maar het zinnetje eigen volk eerst lijken te kunnen parafraseren...
Ik zie juist in Nederland heel veel eurofielen die totáál blind zijn voor de verschillen tussen de afzonderlijke lidstaten.

Wat jij voorstelt gaat er nooit komen. Als je wegenbelasting/accijnzen/BPM europees gelijk wil trekken, betekent dat dat autorijden voor de armere (oost-) Europese landen compleet onbetaalbaar gaat worden.
Je moet naar convergentie streven, maar niet onmiddellijk doorvoeren. Dat is eigenlijk de les die men heeft kunnen leren van het samensmelten van de DDR met West-Duitsland. Als er een enorm welvaartsverschil bestaat kun je niet ineens alle lonen en prijzen gelijk gaan trekken, dan gaan er een heleboel bedrijven meteen failliet. Echter, als je de verschillen gaat "conserveren" terwijl je wel de grens (volledig) open gooit zet je wel de deur wagenwijd open voor uitbuiting van goedkope werkkrachten. Exact wat dus momenteel gebeurt met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Het is lastig om daar een evenwicht in te bereiken, maar in mijn ogen heeft de overheid daar wel een taak in. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 20 feb 2018, 0:13

^^ Inderdaad, maar zo'n proces heeft tijd nodig. Uiteindelijk is het doel dat iedereen er op vooruit gaat.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jeroen » di 20 feb 2018, 7:56

Vinny schreef: ma 19 feb 2018, 23:14Het is lastig om daar een evenwicht in te bereiken, maar in mijn ogen heeft de overheid daar wel een taak in. :yes:
De overheden hebben hier juist heel hard in gefaald. De overheden hebben ook weinig belang bij harmonisatie van loon- en kostenniveaus, die houden juist liever de verschillen in stand om mensen met elkaar kapot te laten concurreren.

Grappig dat je Oost-Duitsland noemt, daar zie je bijna 30 jaar na de val van de muur nog steeds een grote oost-west pendel juist door de grote economische verschillen binnen de landsdelen. Hoezo evenwicht?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » di 20 feb 2018, 11:27

Jeroen schreef: wo 07 feb 2018, 16:29
FrightfulAccountant schreef: ma 10 jul 2017, 20:26Maarja, we leven in het tijdperk van Eurosceptici die enkel nog maar het zinnetje eigen volk eerst lijken te kunnen parafraseren...
Ik zie juist in Nederland heel veel eurofielen die totáál blind zijn voor de verschillen tussen de afzonderlijke lidstaten.
Wat jij voorstelt gaat er nooit komen. Als je wegenbelasting/accijnzen/BPM europees gelijk wil trekken, betekent dat dat autorijden voor de armere (oost-) Europese landen compleet onbetaalbaar gaat worden.
Veel zaken zijn wel af te stemmen, bijvoorbeeld met een europese km-heffing, waar ieder land zijn eigen tarieven kan stellen, maar wel voor iedereen, die binnen dat land rijdt. Iedere auto een GPS tracker. Privacy geldt niet voor auto's maar voor personen moet je dan wel aannemen. Dan kan de benzineaccijns omlaag waardoor het ook minder loont om over de grens de tank vol te gooien. Ook minimumloon kan op basis van een verfblijfplaats, los van privacy-issues. Wat lastig is, is dat CAO kwesties moeilijk af te stemmen zijn, als niet de meeste landen vergelijkbare CAOs hebben. En hoe je sociale premies, pensioen, overwerk, etc uitwisselt is een helse klus, tenzij buitenlanders duurzaam op 1 plek en 1 type werk werken.

Probleem is echter in het huidige Europa dat 2 of 3 landen een afstemming kunnen frustreren, zeker als er een belastingcomponent in zit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie