[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 02 dec 2016, 2:05

"Wir werden in Österreich bestohlen obwohl die fürchterliche Österreicher hier nicht zahlen müssen..."

Dit krijg je van huilebalkende Beieren en een Spinner als minister die bang is om zijn gezicht te verliezen en daarom liever een idioot plan doordramt als een verwende kleuter die in de winkel perse snoep wil hebben. Jammer dat zijn moeder hem geen draai om zijn oren geeft en naar zijn kamer stuurt.
Dit kost iedereen geld en levert bovendien weer een hoop frustratie, papierwerk en gezeur op. En papierwerk was er nog niet genoeg natuurlijk...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Rein » di 10 jan 2017, 10:49

Doodsteek voor de tolplannen?
Süddeutsche Zeitung schreef:Pkw-Maut bringt noch weniger als gedacht

Bei der von Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) geplanten Pkw-Maut sind die finanziellen Risiken größer als gedacht. Nach Informationen der Süddeutschen Zeitung könnten Einnahmen in Millionenhöhe ausfallen.

Einer neuen Studie des Forums ökologisch-soziale Marktwirtschaft (FÖS) zufolge kommen derzeit immer mehr abgasarme Autos auf den Markt. Sie fallen unter die sogenannte Euro-6-Norm. Weil deren Halter für eine Vignette weniger zahlen, etwa für zehn Tage nur vier Euro anstatt bis zu 20 Euro für Fahrzeuge mit höherem Abgasausstoß, liegen die Nettoeinnahmen der Maut jährlich um bis zu 21 Millionen Euro niedriger als angenommen. Sie könnten damit sogar unter jene 500 Millionen Euro fallen, die bislang als Mindesterlös galten.

[...]

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 10 jan 2017, 12:57

Ik hoop dat het lukt om lang genoeg te rekken tot de volgende verkiezingen. Met een beetje geluk zijn we dan van die drammende kleuter met z'n tol af.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » di 10 jan 2017, 14:31

BMVI noemt de conclusies onzin:
Das BMVI widerspricht der Studie der Grünen zu den Einnahmen aus der PKW-Maut. Die lediglich 8-seitige Studie ist falsch. Sie basiert nicht auf den aktuellen Daten. In der Studie heißt es selber: Details zur konkreten Ausgestaltung seien bislang nicht bekannt. Dementsprechend fehlt den Erstellern offensichtlich jegliche Grundlage, um zu seriösen Ergebnisse zu kommen.
http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artike ... ahmen.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » za 21 jan 2017, 14:14

De voorgenomen tolkosten van het vignet. De prijs van het 10-dagen of 2-maanden vignet is afhankelijk van de prijs die je normaal voor het jaarvignet zou betalen.

De prijs van het jaarvignet is gebaseerd op een tarief per euroklasse, per 0,1 liter motorinhoud. Met onderscheid naar diesel en benzine.
Bijvoorbeeld een jaarvignet voor een auto met een 1.4 liter benzinemotor met euro 5 (2009-2014) kost dan € 28. Eenzelfde dieselauto kost € 70. In mijn geval zou het jaarvignet € 18 kosten.
Afbeelding

Op basis van het jaarvignet kunnen buitenlanders dan ook 10-dagen of 2-maandvignetten kopen. In mijn geval € 2,50 voor een 10-dagenvignet.
Afbeelding

Bron: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artike ... bgabe.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 21 jan 2017, 15:17

Ik zou op € 84,50 voor een jaarvignet komen (auto uit 2001, benzine, Euro 3, 1298 cc).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » zo 22 jan 2017, 12:03

Wouter N14 schreef:Bizarre plannen inderdaad. Niet dat ik er verstand van hebt, maar als je net een beetje economisch aan het herstellen bent als land ga je toch niet dit soort capriolen uithalen? :s
Tja, de Duitse economie doet het binnen de Euro-zone in feite veel te goed, wat tot grotere tegenstellingen leidt. Het zou een erg gekunstelde manier zijn om de zaken gelijk te trekken, maar je moet iets...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Rogier » zo 22 jan 2017, 12:29

Wouter N14 schreef:Bizarre plannen inderdaad. Niet dat ik er verstand van hebt, maar als je net een beetje economisch aan het herstellen bent als land ga je toch niet dit soort capriolen uithalen? :s
Onder elke economische omstandigheden ga dit soort plannen niet doorvoeren, omdat de uitvoerkosten veel hoger liggen (meer mensen nodig, enz).
Buitenlandse auto's leveren nauwelijks slijtage van de infrastructuur op, omdat het aandeel zeer laag is en wegen en bruggen hoofdzakelijk door het vrachtverkeer belast worden. De buitenlandse vrachtwagens worden worden al door Duitsland via de kilometerheffing voor vrachtwagens al belast.
P.S. In Nederland wordt het (buitenlandse) vrachtverkeer via het Eurovignet belast.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 22 jan 2017, 22:37

^^ Dat zijn allemaal rationele argumenten. Maar dit plan heeft met rationele argumenten niks te maken. Hooguit met rationeel geformuleerde racistische gevoelens over stomme Oostenrijkers die de Beierse wegen gratis gebruiken terwijl men in Oostenrijk wel een vignet moet kopen. Het heeft helemaal geen zin om dit project rationeel te benaderen.

En omdat er dan toevallig zo'n huilebalk in de regering terecht komt en blijft drammen als een slecht opgevoede kleuter terwijl andere mensen belangrijkere dingen aan de kop hebben gaat dit idiote plan nog door ook. Opvoedkundig volgens mij ook slecht, ze hadden net als de moeder die ik laatst in de winkel zag moeten zeggen: "Alexandertje, je krijgt toch niks, en als je nog vervelender gaat doen dan krijg je de volgende keer ook niks."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 15:23

Het kabinet heeft het tolplan van Dobrindt aangenomen. Hiermee wordt de overeenkomst met de Europese Commissie in 2016 omgezet in een definitief plan.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Presse ... bgabe.html

Hoe groot zou de kans zijn dat dit weer zo'n boekhoudkundige truc is om gewoon het reguliere budget te verminderen met de extra inkomsten van het vignet? Met de vrachtwagentol gebeurde dat ook - 2 keer zelfs. Gebruikers betalen meer en meer terwijl er per saldo geen extra geld voor wegen komt.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door kingpin1966 » wo 25 jan 2017, 15:46

Chris schreef: Hoe groot zou de kans zijn dat dit weer zo'n boekhoudkundige truc is om gewoon het reguliere budget te verminderen met de extra inkomsten van het vignet? Met de vrachtwagentol gebeurde dat ook - 2 keer zelfs. Gebruikers betalen meer en meer terwijl er per saldo geen extra geld voor wegen komt.
Daar kon je best wel eens gelijk in krijgen als ik dit artikel zo lees: https: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RSjCBNn18g

Ik kan me wel vinden in Duikgek89 zijn woorden.
Dobrindt is een slecht opgevoede kleuter, niemand in Duitsland wil die tol en iedereen krijgt hem ongevraagd door de strot geduwd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 25 jan 2017, 16:17

Chris schreef:Hoe groot zou de kans zijn dat dit weer zo'n boekhoudkundige truc is om gewoon het reguliere budget te verminderen met de extra inkomsten van het vignet? Met de vrachtwagentol gebeurde dat ook - 2 keer zelfs. Gebruikers betalen meer en meer terwijl er per saldo geen extra geld voor wegen komt.
Als dat gebeurd - wat ik erg realistisch acht - is dat ronduit schandalig, zoals ik dat ook al in het andere topic over de vrachtwagentol verwoorde. En later nog een andere maatregel invoeren om geld van de automobilist te kunnen verlangen.

Duitsland zou er goed aan doen om principieel meer budget voor infrastructuur vrij te maken. Dit heeft eenmaal prioriteit, maar voor de Duitse regering schijnbaar jarenlang niet. Dat de Duitse infrastructuur steeds verder aftakelt, interesseert Schauble en aanhang kennelijk geen moer. De media kunnen er nog zo leuk over berichten en de inwoners kunnen nog zo over klagen, feitelijk gebeurd er niks aan het "de facto" budget. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Robbert297 » wo 25 jan 2017, 22:20

De A31 (Emden - Oberhausen) is mede gefinancierd door Nederland. Hoe zit dat dan als er tol wordt geheft op de betreffende snelweg? Heeft dat financiële gevolgen voor Nederland?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 23:04

In totaal heeft Nederland destijds zo'n DM 30 miljoen (€ 15 miljoen) bijgedragen voor de versnelde aanleg van de A31, zowel door de overheden als door het bedrijfsleven. Dat was weliswaar op een totaal van DM 420 miljoen, maar daarmee was de snelweg eind 2004 gereed in plaats van rond 2013. Het is wel zuur als Nederlanders nu tol moeten gaan betalen voor een weg die ook voor Nederland van belang is en deels met Nederlands geld is gefinancierd. De Duitsers hebben immers ook geprofiteerd van die Nederlandse bijdrage omdat de snelweg 8-9 jaar eerder dan gepland gereed was.

Een optie kan zijn om de gehele A280, de A31 van :KP: Bunde naar :AS: Gescher/Coesfeld en de A30 tussen :KP: Schüttorf en de Nederlandse grens uit te zonderen van de tolheffing om Nederlands transitverkeer (bv. Winschoten-Enschede) mogelijk te maken. Want voor dat soort verkeer is destijds door Nederland die DM 30 miljoen uitgegeven. Dat zijn ook de trajecten waar de Nederlandse reizigers hebben geprofiteerd van de snellere Lückenschluß.

Uiteraard heb je daar niet alles mee gedekt, ook voor verplaatsingen van Enschede naar Venlo is een route via Duitsland het kortst en het snelst, maar dat gaat over Autobahnen die niet mede met Nederlands geld zijn aangelegd. Daar is het tolvignet (afgezien van dat het sowieso een ridicuul idee is) iets meer te rechtvaardigen.

Ook in sommige grensgevallen waar Nederlands verkeer nu via een Duitse Autobahn wordt geleid zal er misschien een uitzondering gemaakt moeten worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de A3 tussen de grens en :AS: Emmerich, waar verkeer Arnhem <-> 's-Heerenberg gebruik van maakt, en de A61 van de grens tot :AS: Nettetal-West, waarvan één van de bestemmingen op de bebording ook vanuit Nederland komende Venlo-Ost is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Robbert297 » wo 25 jan 2017, 23:36

^^ Ben ik helemaal met je eens. Ware het niet dat ik net heb gelezen dat Dobrindt geen uitzondering gaat maken voor de grensstreek (RTV Noord), en dus ook niet voor de A31. Ik ben wel benieuwd naar zijn argumentatie hiervoor.
Слава Україні

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door nederland24 » wo 25 jan 2017, 23:56

De Nederlandse overheden moeten gewoon op hun strepen gaan staan en eisen dat bepaalde snelwegen voor Nederlanders tolvrij blijven en anders het geld, wat wij hebben betaald terugeisen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door mavas » do 26 jan 2017, 6:57

Chris schreef:Het kabinet heeft het tolplan van Dobrindt aangenomen. Hiermee wordt de overeenkomst met de Europese Commissie in 2016 omgezet in een definitief plan.
Gaan de plannen door?!?!?! :schrikreactie: :facepalm:

Los van de vraag of dit een truc is of niet, de inkomsten van het vignet zijn toch sowieso onvoldoende om onderhoud en uitbreiding van te bekostigen? Het ging toch maar om enkele honderden miljoenen euro's?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door DjIdee » do 26 jan 2017, 8:03

^^ politiek :pukey:

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door kingpin1966 » do 26 jan 2017, 11:32

^^
Het is nog geen 2019 en er zitten verkiezingen aan te komen.
Kan een nieuwe regering dit plan evt. nog naar de prullenbak verwijzen?
Zoals Trump nu in Amerika aan het doen is?
En aangezien er niemand behalve Dobrindt dit tolplan ziet zitten.......
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Tachi » do 26 jan 2017, 12:21

Coen Tunnel schreef:Ik zou op € 84,50 voor een jaarvignet komen (auto uit 2001, benzine, Euro 3, 1298 cc).
Mijn auto is twee jaar ouder en is Euro 4. Hoe kan dat?
Met 1984 cc zou ik op € 40,- per jaar uitkomen. Wel een beetje sneu voor mij dat een 10-dagenvignet dan € 8 euro zou gaan kosten i.p.v. € 4.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 26 jan 2017, 13:49

Euro 4 werd pas in 2005 geïntroduceerd en werd in 2006 van kracht. Als jouw auto van 1999 is zou het Euro 2 of Euro 3 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Tachi » do 26 jan 2017, 16:23

^^ De RDW denkt daar anders over. Bij categorie V.6 staat Euro 4 conform EU-richtlijn 70/220*1998/69B
De motor voldeed aan norm D4 toen het uitkwam en dat is volgens mij de Duitse voorganger c.q. equivalent van Euro 4.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » do 26 jan 2017, 16:33

Er is sowieso een overgangsfase in de euronormen, namelijk de typegoedkeuringen en de verkoopdatum. Stel dat auto's per 1 januari 2005 een typegoedkeuring van een euronorm moeten hebben, mogen nieuwe auto's met een euronorm van daarvoor nog 1,5 jaar verkocht worden. Daarnaast kunnen fabrikanten vrijwillig hogere eisen stellen dan de typegoedkeuringen vereist.

Mijn auto is van bouwjaar 2015 maar heeft een euro 5 motor, terwijl euro 6 al vanaf 1 september 2014 geïntroduceerd is.

Op het kentekencard staat niet de euronorm aangegeven, wel de milieuklasse EG-goedkeuring. Op de site van de RDW kan je het wel vinden. Euronormen werden tot vrij recent bijna niet gebruikt voor personenauto's. Voorheen was het vooral voor de tolheffing op vrachtverkeer relevant.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » do 26 jan 2017, 17:49

Chris schreef:Op de site van de RDW kan je het wel vinden.
Uhm, waar dan? Ben nu aan het zoeken met mijn kentekengegevens, maar ik zie 't nergens staan... Ben ik nou zo scheel? :?

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door kingpin1966 » do 26 jan 2017, 17:55

^^
Onder Milieuprestaties bij Motor en Milieu.
Punt V.6
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » do 26 jan 2017, 18:36

^^
Ah bedankt! Gewoon overheen gekeken dus...
Weet nu dat mijn auto voldoet aan Euro 5-norm (geen verrassing eigenlijk)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door jelger » vr 10 feb 2017, 8:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 10 feb 2017, 9:59

^^ Buitenlandertje pesten.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 feb 2017, 8:07

Het Europees Parlement roert zich weer tegen de tolplannen
artikel op AD.nl

De opmerking van Van Miltenburg dat het niet spoort met het uitgangspunt van terugdringen autogebruik vind ik een rare.
We rijden nu immers onbeperkt op Duitse wegennet zonder er extra voor te betalen. Alleen via accijnzen wanneer je in Duitsland tankt wellicht.
Met tol betaal je dus wel al is het een vast bedrag voor een bepaalde periode. Voor genoeg mensen al reden om niet meer of minder in Duitsland te rijden.

Het plan voor een Europees eenduidig tolsysteem klinkt wel positief. Niet voor ieder land een aparte sticker, kastje etc.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Palance » ma 13 feb 2017, 17:22

Als de accijnzen in Duitsland van de benzineprijs afgaan, zul je mij minder snel horen klagen over die tolplannen. Tot die tijd boek ik binnenkort nog maar even gauw een weekendje weg bij onze oosterburen voordat de plannen alsnog doorgaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie