[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Seat Ibiza » za 26 okt 2013, 21:23

Timmetje schreef:Voor verkeer richting Scandinavië zou er misschien een gat in de markt voor een veerdienst Nederland-Denemarken (bijvoorbeeld Eemshaven-Esbjerg) ontstaan.
Snelwegenkenner schreef:Liever dan een veer van Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen.
In het verleden, als ik me goed herinner tot ergens eind jaren '90, waren er diensten van Amsterdam (later IJmuiden) naar Göteborg en Kristiansand. Wellicht dat er weer markt voor komt inderdaad.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 21:37

En die veerdiensten zullen echter vast niet goedkoper zijn dan de kosten van een vignet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » za 26 okt 2013, 21:41

Toen ik vorig jaar zomer van Delft naar Esbjerg wilde was er een routeplanner die adviseerde om in Hoek van Holland de boot naar Harwich te nemen en daar over te stappen op een andere boot naar Esbjerg. :roll:
Dat advies heb ik toch maar niet opgevolgd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » za 26 okt 2013, 22:10

Palance schreef:En die veerdiensten zullen echter vast niet goedkoper zijn dan de kosten van een vignet.
Je bespaart er ook kilometers mee, dus minder benzine, minder olie, minder bandenslijtage...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » zo 27 okt 2013, 15:00

En de kosten van de tolbruggen komen daar nog eens extra bij.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 15:55

^^ Bij de boot van Eemshaven naar Esbjerg geldt dat niet. Jammer dat er geen vraag meer was naar sommige bootverbindingen. Die tussen Vlissingen en Southend on Sea is er ook zo een die is opgeheven...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door waldo79 » zo 27 okt 2013, 17:31

Vanuit Vlissingen kon je naar Sheerness en later naar Ramsgate. Op Southend heeft geen veer vanuit Nederland gevaren.
Overigens is zo'n veerdienst opzetten puur om tol te omzeilen niet rendabel te krijgen :hm:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 19:48

^^ OK. :)

Er stond overigens nabij Vlissingen eerst altijd Engeland op de borden en geen steden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 okt 2013, 2:16

Het vignet is een vorm van wraak nemen op de buurlanden van Duitsland. Althans, zo'n gevoel heb ik gekregen. Duitsers zijn er natuurlijk als de kippen bij wanneer hun 'onrecht' aangedaan wordt. In Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland én Frankrijk moeten ze verplicht overal betalen. En een beetje Duitser rekent Denemarken natuurlijk ook mee vanwege de dure tolviaducten. "Wij moeten overal tol betalen, het wordt maar eens tijd dat buitenlanders bij ons gaan betalen." Lekker idee. Ze doen hun best maar. Ik verwacht m'n tolsticker wel per post. :lol:

Ik denk niet dat Duitsers zich erg in de vingers zullen snijden. De mensen die altijd al in Duitsland even over de grens gingen inkopen doen dat nog steeds wel. Wellicht dat meer mensen nu de Bundesstraße nemen i.p.v. de Autobahn. Die paar zuinige Nederlanders die een weekendje Duitsland laten schieten vanwege een tolvignet zal Duitsland wel te boven blijven. En voor die paar Nederlanders die in Winterberg wegblijven komen wel weer Duitsers voor in de plaats. En anders... Gun mij op de piste nu ook eens wat rust. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » di 29 okt 2013, 10:24

Als het aantal eeuwigdurende werkzaamheden door het vignet stevig wordt verminderd ben ik wel voor een vignet in Duitsland.
Indien niet, vind ik het een achteruitgang. :neenee:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » di 29 okt 2013, 11:33

Als de wegen er na enige tijd merkbaar beter bij liggen vind ik het prima. Maar het moet niet zo worden zoals in Tsjechië, waar al bijna 20 jaar een vignet is en er desondanks nog snelwegen zijn met een wegdek uit de jaren '70 dat zo slecht is dat het meeste verkeer de linkerrijstrook aanhoudt. :|

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » di 29 okt 2013, 11:47

De opbrengst zal hoogstens een paar 100 miljoen per jaar zijn als de Duitsers zelf volledig gecompenseerd worden. Dat is geen significant bedrag voor alle Duitse snelwegen. Oostenrijk heeft waarschijnlijk een bijna even groot aantal buitenlandse personenauto's (waarvan 50% Duitsers op weg naar Italie denk ik), maar een veel kleiner snelwegnet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » di 29 okt 2013, 12:01

^^ Daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. :neenee:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 okt 2013, 8:32

Coen Tunnel schreef:Maar het moet niet zo worden zoals in Tsjechië, waar al bijna 20 jaar een vignet is en er desondanks nog snelwegen zijn met een wegdek uit de jaren '70 dat zo slecht is dat het meeste verkeer de linkerrijstrook aanhoudt.
Het is het eerste tolvignet waarvan ik ook dacht: Ik wil mijn geld terug. Je bent toch een soort van klant als je iets koopt en met de D1 voelde ik me flink bedrogen. In andere landen met een tolvignet krijg je tenminste waar voor je geld. Alhoewel Slovenië natuurlijk erg aan de grens ligt qua prijs. Maar goed, de meeste toeristen zullen in Tsjechië wel de D8 of D5 tot Praag rijden en komen dan niet meer verder.

Ik blijf erbij dat de belastingen die via de wegenbelasting en de brandstofaccijns worden opgehaald ruim voldoende moeten zijn om de infrastructuur goed te kunnen onderhouden. De meerwaarde van een tolvignet voor buitenlanders is erg ver te zoeken. Buitenlanders die op doorreis zijn tanken vaak wel ergens en spekken daarmee al de staatskas.

Duitsland moet eens serieus naar haar uitgaven gaan kijken en ervoor zorgen dat het geld wat voor infrastructuur bedoeld is in eerste instantie ook gaat naar infrastructuur. Het is een vorm van diefstal om wegenbelasting te heffen om vervolgens het aan andere zaken uit te geven. Helaas begaan genoeg landen deze misdaad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 okt 2013, 10:26

SnarfFlevoland schreef:Het is het eerste tolvignet waarvan ik ook dacht: Ik wil mijn geld terug. Je bent toch een soort van klant als je iets koopt en met de D1 voelde ik me flink bedrogen.
De D2 ligt er vrijwel net zo slecht bij. Als je vanaf Bratislava naar Praag rijdt vraag je je echt af: moet ik hiervoor nu werkelijk tol betalen?
Alhoewel Slovenië natuurlijk erg aan de grens ligt qua prijs.
Dat is een duur vignet, maar de Sloveense wegen liggen er eigenlijk allemaal prima bij en het wegennet is vooral de laatste tien jaar flink uitgebreid.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 okt 2013, 15:48

Coen Tunnel schreef:De D2 ligt er vrijwel net zo slecht bij. Als je vanaf Bratislava naar Praag rijdt vraag je je echt af: moet ik hiervoor nu werkelijk tol betalen?
Ik neem echter aan dat het Slowaakse deel van de D2 prima in orde is, of niet?
Coen Tunnel schreef:Dat is een duur vignet, maar de Sloveense wegen liggen er eigenlijk allemaal prima bij en het wegennet is vooral de laatste tien jaar flink uitgebreid.
Dat geloof ik graag, maar Slovenië is en blijft een klein land en heeft ook niet zoveel dure kunstwerken als andere Alpenlanden. De preis per kilometer is duidelijk duurder als in andere landen met tolvignet, of vergis ik me daarin?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Chris » wo 30 okt 2013, 16:05

De belangrijkste snelweg van Slovenië heeft ook de meeste kunstwerken (tunnels en viaducten) maar wordt door toeristen relatief weinig bereden. Het is namelijk de A1 Maribor - Ljubljana - Koper. Met name Maribor - Ljubljana heeft een aantal tunnels, maar zal door toeristen uit west-Europa nauwelijks gebruikt worden omdat hij oost-west loopt (ik heb hem wel bereden :mrgreen: ). Het middendeel van Slovenië is nog redelijk bergachtig.

Het Sloveense vignet is voor de meeste doorgaande routes niet zo absurd duur (Jesenice - Kroatische grens is 170 kilometer, in Frankrijk of Spanje ben je dan tussen € 15 en 20 kwijt). Met name de veelgebruikte noord-zuidroutes rond Koper en rond Maribor is nogal prijzig met een vignet (zeker als je geen return trip maakt binnen de geldigheidsduur). Maar ook voor oost-west transitverkeer is het vignet niet absurd, Nova Gorica - Kroatië is 205 km en Nova Gorica - Lendava is 310 kilometer. Met een regulier tolsysteem zal je dan meer kwijt zijn dan nu met het vignet. De meeste kritiek op het Sloveense vignet is dan ook vooral van vakantiegangers naar Istrië of Dalmatië, voor alle andere transitroutes is het vignet niet onacceptabel voor wat je krijgt.

Afhankelijk van wat de prijs van het vignet in Duitsland wordt, zal weinig sprake zijn van absurde toltarieven voor korte transitroutes, want Duitsland heeft niet zulke routes die veel door doorgaand verkeer gebruikt wordt, maar wel kort zijn. Het enige wat ik me zo kan bedenken is de route Salzburg - Innsbruck via Rosenheim (A8-A93). Elders gaat het vooral om korte trips naar een bestemming net over de grens in Duitsland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door waldo79 » wo 30 okt 2013, 16:08

^^Het stukje rondom Aachen(BAB4-BAB44) doe ik nog wel eens via Duitsland, maar als de tunnel in Maastricht klaar is het een kwestie van rechtstreeks richting Luik te rijden via de E25-E40.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 okt 2013, 16:16

Misschien de route naar Luxemburg vanuit Venlo via Prum/Bitburg. Daar heb je weinig snelwegen en gebruik je het snelwegenvignet amper.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door verfmeer95 » wo 30 okt 2013, 16:55

En wat dacht je van de route Emmen-Enschede? Die is nog altijd het kortste via de A31, plus het voordeel dat je niet over al die 1*2 wegen hoeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 okt 2013, 17:10

Chris schreef:De meeste kritiek op het Sloveense vignet is dan ook vooral van vakantiegangers naar Istrië of Dalmatië
En wat betreft Istrië alleen voor degenen die via Italië reizen, kom je vanaf de Karawankentunnel dan is het natuurlijk een ander verhaal. :)
Het enige wat ik me zo kan bedenken is de route Salzburg - Innsbruck via Rosenheim (A8-A93).
Deal met ASFINAG sluiten zodat het Oostenrijkse vignet ook op die route geldig is. :top:
waldo79 schreef:^^Het stukje rondom Aachen(BAB4-BAB44) doe ik nog wel eens via Duitsland, maar als de tunnel in Maastricht klaar is het een kwestie van rechtstreeks richting Luik te rijden via de E25-E40.
Mja, als ik al richting de E42 rijd via Duitsland is dat over de A61 en A44, dus via Mönchengladbach. :)
Snelwegenkenner schreef:Misschien de route naar Luxemburg vanuit Venlo via Prum/Bitburg. Daar heb je weinig snelwegen en gebruik je het snelwegenvignet amper.
Bedoel je nu A61-A1-B51-A60-B51-B257? Dat is nog een substantieel deel Autobahn. Wel heeft de A60 nog een functie voor verkeer Verviers/Sankt Vith richting Echternach. Maar dat zal niet zo veel zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door marcel » wo 30 okt 2013, 19:49

Coen Tunnel schreef:Gelukkig moeten de Umweltplakette en de Slowaakse en Tsjechische vignetten aan de passagierskant geplakt worden, dat scheelt weer. De Sloveense, Oostenrijkse en Zwitserse vignetten moeten aan de bestuurderskant geplakt worden, of boven in het midden bij de achteruitkijkspiegel.
Dat wist ik niet eens. De Oostenrijkse heb ik rechts gehad. De rest heb ik wel toevallig allemaal zo ... (alleen een Sloveense heb ik nooit gehad).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 okt 2013, 19:51

Ja, je hebt inderdaad nog het lange stuk A61/A1 tussen Venlo en Blankenheim, maar toch betreft die route kortere autobahnlengte dan het leeuwendeel als je naar Duitsland gaat, zoals naar Berlijn/Munchen of Flensburg en heb je dan minder profijt van het vignet. Dan wordt het logischer om de route via Luik te blijven gebruiken bij een ongeval op de route via Luik en niet uit te wijken voor de Duitse route naar Luxemburg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » wo 30 okt 2013, 19:57

marcel schreef:Dat wist ik niet eens. De Oostenrijkse heb ik rechts gehad. De rest heb ik wel toevallig allemaal zo ... (alleen een Sloveense heb ik nooit gehad).
Het staat achterop de sticker, het stuk vel dat je los moet maken, waar je moet plakken op de ruit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 okt 2013, 21:02

marcel schreef:
Coen Tunnel schreef:Gelukkig moeten de Umweltplakette en de Slowaakse en Tsjechische vignetten aan de passagierskant geplakt worden, dat scheelt weer. De Sloveense, Oostenrijkse en Zwitserse vignetten moeten aan de bestuurderskant geplakt worden, of boven in het midden bij de achteruitkijkspiegel.
Dat wist ik niet eens. De Oostenrijkse heb ik rechts gehad. De rest heb ik wel toevallig allemaal zo ... (alleen een Sloveense heb ik nooit gehad).
Op de Oostenrijkse en Sloveense staat op de achterzijde van het vignet waar ze geplakt mogen worden. Op de Slowaakse en Tsjechische vignetten staat dat op het deel van het vignet dat je niet opplakt, maar moet bewaren (in Tsjechië is het een soort deel 2 van het vignet, waar je ook je kenteken moet invullen, net als op het eerste deel dat je op de ruit plakt, in Slowakije is het tweede deel enkel een soort betaalbewijs - net als in Oostenrijk en Slovenië).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Chris » do 31 okt 2013, 18:54

Volgens de Süddeutsche Zeitung zijn van elke 100 buitenlandse voertuigen in Duitsland er 89 een vrachtwagen en 11 een personenauto. Volgens de krant betalen buitenlandse vrachtwagens al ¼ van de aanleg en onderhoud van het Duitse wegennet. Van alle vrachtwagens op de Duitse wegen komt 37% uit andere landen en de LKW-maut dekt 66% van de uitgaven aan het federale wegennet.

Volgens berekeningen zou een vignet voor personenauto's jaarlijks tussen € 260 en 700 miljoen opbrengen. De CSU heeft van het vignet een breekpunt gemaakt, de SPD is echter fel tegen en CDU lijkt er ook niet warm voor te lopen. De reden voor het vignet is ook puur wraak op buitenlanders, omdat in een aantal buurlanden van Duitsland wel tol betaald moet worden en in Duitsland niet.

http://www.sueddeutsche.de/auto/gebuehr ... -1.1808088

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door boe! » do 31 okt 2013, 19:19


Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » do 31 okt 2013, 19:40

De EC kan het ook Duitsland niet verbieden zonder het ook een 5tal andere landen te verbieden, waaronder Oostenrijk en Tsjechië, waar het de CSU om gaat. Beieren grenst nu eenmaal niet aan de de Benelux, Frankrijk, Polen of Denemarken dus die kijken alleen maar naar de directe buren.
Omdat het proportioneel moet zijn, zullen er ala Oostenrijk ook wel week en maandvignetten verkocht moeten worden (of 10 dagen en 2 maanden) tegen veel lagere bedragen dan jaarvignetten.

Het resultaat kan zijn dat de Benelux, Polen en Denmarken het ook gaan doen, waardoor de Duitsers ook meer op vakantie moeten betalen. Tijd voor een Benelux-sticker zou ik zeggen als de Duitsers doorzetten. Als we de opbrengsten (ook van Benelux-auto's) dan 40-50-10 verdelen is iedereen blij.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » do 31 okt 2013, 20:48

In België zijn al plannen voor een vignet, dus wie weet komt het er wel van. Alhoewel het waarschijnlijk haalbaarder is als alle landen apart een vignet invoeren (jaarvignet Luxemburg voor € 10 euro ofzo).
Als je over enkele jaren met de auto op vakantie naar ergens in Oost-Europa wil zit je hele voorruit vol met vignetten.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Rogier » do 31 okt 2013, 21:02

^^

Ik weet een veel beter plan. De EU moet dit soort vignetten compleet verbieden.
Het levert per saldo maar weinig geld op en het levert weer extra hindernissen bij de 'grenzen' op.

Plaats reactie