[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » do 31 okt 2013, 21:06

Vitgnetten per Bundesland maar invoeren? :p

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » do 31 okt 2013, 21:15

^^ Dat wordt leuk op de BAB30, die een aantal maal de grens tussen NRW en Nedersaksen passeert.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » do 31 okt 2013, 21:21

Willem schreef:In België zijn al plannen voor een vignet, dus wie weet komt het er wel van. Alhoewel het waarschijnlijk haalbaarder is als alle landen apart een vignet invoeren (jaarvignet Luxemburg voor € 10 euro ofzo).
Als je over enkele jaren met de auto op vakantie naar ergens in Oost-Europa wil zit je hele voorruit vol met vignetten.
Tja, had afgelopen juni al vijf stickers op mijn voorruit nodig. :lol:
Willem schreef:In België zijn al plannen voor een vignet, dus wie weet komt het er wel van. Alhoewel het waarschijnlijk haalbaarder is als alle landen apart een vignet invoeren (jaarvignet Luxemburg voor € 10 euro ofzo).
Haha, dat zou ik best wel terecht vinden, zo vaak als dat ik daar ben. :mrgreen:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 01 nov 2013, 9:50

Het kan natuurlijk veel simpeler. De EU kan landen deels compenseren voor buitenlands gebruik op basis van statistieken, waar de aanlegkosten en onderhoudskosten meetellen (meer in Oostenrijk dan in Polen per km). Tolwegen tellen niet mee uiteraard. Dan kan je hoogstens nog een EU vignet invoeren voor niet EU auto's, te verwaarlozen overigens voor bijna alle landen. Dan kunnen al die stickers van de ruit (als Zwitserland meedoet).

Nadeel is dat sommige landen de tol ook verkopen als het deels weren van transitverkeer. Ook zal de kostenberekening wat fraudegevoelig zijn, alsmede de vraag wat de Europse minimumeisen zijn aan de snelweg (en de lengte daarvan). Je kan immer de Nl N11 tot A11 verklaren met 3 korte onderbrekingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » vr 01 nov 2013, 12:45

De EU zal dan ook inspraak eisen in het ontwerp van de weg en de uitstraling ervan (kleur wegwijzers etc.). In feite creëer je zo twee aparte snelwegsystemen: Europese en nationale. De eerste groep kan gelijk vallen met snelwegen die een E-nummer hebben.

Daarnaast is die compensatie nog niet zo makkelijk. Een groot deel van de EU is op bv. de Oostenrijkse wegen te vinden, dus daar is nog wel draagvlak voor te krijgen. Maar moeten lidstaten dan gaan bijdragen aan de snelwegen van lidstaten waar hun onderdanen zelden op de weg te vinden zijn? Cyprus is een EU-lidstaat, maar veel buitenlanders zullen daar niet rondrijden en zeker niet in de eigen auto. Moeten Zweden en Finland dan bijdragen aan de snelwegen op dat eiland?
Dan is een tolsysteem toch veel eenvoudiger: je betaalt als je er komt en anders hoef je niets bij te dragen.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Taurus » za 02 nov 2013, 9:51

Ik vind het maar een zorgwekkende ontwikkeling al die verschillende wegenvignetten. Nog even en voor een reisje door Europa moet je de halve ruit volplakken met dure vignetten. Ik heb dan liever dat het Europees geregeld wordt en dat er één Europees vignet komt waarmee je in alle lidstaten mag rijden mits er uiteraard een eerlijke verdeelsleutel wordt toegepast. Daarna moeten we ook de wegenbelasting gelijk trekken met het Europees gemiddelde want ik vind het ook waanzin dat we 3 of 4 keer zoveel wegenbelasting betalen dan onze buurlanden. We betalen als Nederlander nu zo'n beetje overal het meeste voor :booooos:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Vinny » za 02 nov 2013, 10:01

Wat mij betreft kan het veel simpeler. Gewoon je kenteken inkloppen in de database van de wegbeheerder. Betalen kan dan via I-deal of de creditcard.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » ma 04 nov 2013, 8:42

^^ Dat zou je als alternatief (ook) kunnen doen. Zo kan een vrachtwagen in Duitsland ook met betalen als deze geen transponder heeft. Hij moet dan alleen wel de exacte route opgeven, wat lastig is bij onverwachte files en ongevallen.

Dit betekent wel dat alle controles moeten gebeuren met hand-held computers die direct (snelle) verbinding hebben met een centrale database. Bij een (semi) grenscontrole is het checken van een sticker (2 seconden) vermoedelijk wel sneller dan een kentekennummer intypen (denkbaar scannen) en checken (1 minuut ?).
Voordeel is als je stickers afschaft wel dat je kentekens via camera's kan checken, terwijl je bij stickers moeilijk automatisch kan checken en beboeten. Alleen is het automatisch verhalen van boetes/naheffingen bij buitenlanders weer problematisch, wat deze methode voorlopig niet aantrekkelijker maakt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door paolie » ma 04 nov 2013, 10:26

^^ systeem met elektronische vignetten (op kenteken, voor personenauto's) bestaat al lang hoor, namelijk in Hongarije. Lijkt mij dat het niet lang zal duren eer ook andere landen hiertoe over gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 nov 2013, 11:12

^^ Roemenië heeft het ook, en Portugal heeft iets soortgelijks.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » ma 04 nov 2013, 11:16

Zijn dat niet elektronische (tol)vignetten die ook door de eigen burgers (naar believen) gekocht worden ? Wie nooit of alleen in de vakantie op een snelweg komt kan besluiten er geen of een kortlopende te kopen. De Oostenrijkse, Tsjechische en Zwitserse sticker-vignetten zitten voor eigen burgers in de wegenbelasting inbegrepen of zijn niet nodig dacht ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 nov 2013, 13:34

^^ In Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland heeft de eigen bevolking gewoon een vignet nodig als ze van de snelwegen gebruik willen maken (en zo niet, dan niet).

De elektronische vignetten in Hongarije en Roemenië werken feitelijk hetzelfde, alleen geldt het in Roemenië ook voor vrijwel alle hoofdwegen, dus meestal moet je wel zo'n vignet hebben. Iets soortgelijks geldt voor Bulgarije, waar het vignet weliswaar fysiek is, maar benodigd voor vrijwel elke weg en zelfs voor bv. bespannen wagens.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » ma 04 nov 2013, 14:02

Dus een Oostenrijker, Tsjech of Zwitser kan een bewuste keuze maken voor eigen land GEEN snelwegvignet te kopen en daarmee geld besparen (met een besparing in gelijke orde als de vignetkosten voor een buitenlander) ?

Ik had (kennelijk verkeerd) begrepen dat het leek op ons vroegere kijk en luistergeld. Je betaalt automatisch tenzij je omslachtig bezwaar maakt (gemotiveerd waarom je geen TV hebt of de auto nooit op snelweg komt).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 nov 2013, 14:12

Peter schreef:Dus een Oostenrijker, Tsjech of Zwitser kan een bewuste keuze maken voor eigen land GEEN snelwegvignet te kopen en daarmee geld besparen (met een besparing in gelijke orde als de vignetkosten voor een buitenlander) ?
Volgens mij wel ja. Als je in een deel van het land woont waar geen of weinig vignetplichtige wegen liggen kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Chris » ma 04 nov 2013, 14:16

Volgens mij is Duitsland straks het enige land waar de kosten van een vignet gecompenseerd worden via de wegenbelasting.

Vignetten zijn geen goudmijn, zelfs in landen met veel internationaal verkeer. Het Zwitserse vignet levert bijvoorbeeld maar € 250 miljoen per jaar op, en daarvoor betalen buitenlanders een bijzonder hoog aandeel van in verhouding tot de afgelegde kilometers van Zwitsers zelf omdat Zwitserland het enige land is waar geen vignetten van een korte periode te koop zijn, wat in Duitsland wel het geval zal zijn.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » ma 04 nov 2013, 15:48

In Zwitserland schijnt het ook vaak te gebeuren dat je het vignet als "kerstkado" van je baas krijgt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Jackbauer1350 » wo 06 nov 2013, 23:59

Ik dacht dat wij één!!! Europa waren waarin vrij rondgereisd kan worden zonder belemmeringen.

Maar nee, op verkeersgebied niet, iedereen maar stickertjes laten plakken. (Die stompzinnige milieuzones even buiten beschouwing gelaten) :shutup:
Misschien een soort van Europese wegenbelastingpot ontwikkelen. Er is vast wel bekend in welke landen welke nationaliteiten rond rijden, daar is dan ook wel een bepaald bedrag per land aan te koppelen wat dan in een apart potje kan.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door ronny forgeron » do 07 nov 2013, 8:14

Dus een Oostenrijker, Tsjech of Zwitser kan een bewuste keuze maken voor eigen land GEEN snelwegvignet te kopen en daarmee geld besparen (met een besparing in gelijke orde als de vignetkosten voor een buitenlander) ?
Ja dat is zo en voor buitenlanders geldt dat ook. In september een rit door Oostenrijk en Zwitserland gemaakt en geen vignetten gekocht, alles over niet-snelwegen, goed en mooi genoeg. Van duitse grens naar vaste ski dorp in Oostenrijk altijd zonder vignet BAB8 naar Inzell richting Lofer naar Zell am See of van BAB 93 en A12 tot afrit Kufstein Süd zonder vignet toegestaan en dan over Elmau, St.Johann naar Zell am See.
Voor een zuid-europese (of chinese in mijn geval) tolweg betaal je aan een investeerder die jou in staat stelt sneller en comfortabeler te reizen, vignetten zijn een moderne roofridder variant. De wegen zijn immers al uit publieke middelen betaald en de "tol" is dus gewoon een van de vele moderne afpersbelastingen :pukey:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » do 07 nov 2013, 8:25

ronny forgeron schreef:en A12 tot afrit Kufstein Süd zonder vignet toegestaan
Dat was formeel nooit toegestaan maar werd altijd gedoogd, maar vanaf december zal er ook bij de grensovergang Kiefersfelden op vignetten gecontroleerd worden en kun je dus niet meet zonder vignet tot Kufstein-Süd doorrijden: http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_ ... fersfelden

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door ronny forgeron » do 07 nov 2013, 11:13

dank voor de tip, zal er met de kerst op letten- nu zullen er dus nog meer auto's de 93 verlaten bij Oberaudorf afrit 59 en via Walchsee (172, L39, 178) richting Lofer en de B311gaan. Was altijd al druk.
Overigens hield het gedogen wel in dat er een bord bij de grens stond met de melding dat tot Kufstein-Süd geen vignet nodig was.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » do 07 nov 2013, 11:45

ronny forgeron schreef:Overigens hield het gedogen wel in dat er een bord bij de grens stond met de melding dat tot Kufstein-Süd geen vignet nodig was.
Niet helemaal, er stond dat er tot aan Kufstein-Süd geen controle op vignetten was. Da's een klein nuanceverschil. ;) Formeel is een vignet daar al sinds de invoering in 1997 verplicht, net als op alle andere Oostenrijkse Autobahnen die geen Sondermautstrecke zijn. De facto wordt sinds die tijd het rijden zonder vignet wel gedoogd, en eigenlijk zelfs aangemoedigd door de plaatsing van die borden (vooral vanuit plaatsen als St. Johann, Kitzbühel, Zell am See en de exploitant van de Felbertauerntunnel was er veel steun voor die gedoogregeling), daar komt dus op 1 december een einde aan.

Afbeelding

En de bordjes aan de Oostenrijkse zijde van de grens:

Afbeelding

Is het richting Lofer geen optie om wat langer op de Duitse A8 te blijven en via Inzell te rijden? Of is dat in het winterseizoen geen goede route?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Willem » do 07 nov 2013, 11:58

In feite moedigen die borden dus illegaal gedrag aan.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door ronny forgeron » do 07 nov 2013, 12:26

A8 vanaf Rosenheim veel bochten en steile stukken, (en smal! vooroorlogse weg groot deel nog), vanaf A8 richting Inzell ook een vervelend stuk met bochten etc . Dus met sneeuw rijdt A93 etc plezieriger al heb ik winterbanden. Vanaf Rosenheim vaak ook files op de A8.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door waldo79 » do 07 nov 2013, 19:28

Willem schreef:In feite moedigen die borden dus illegaal gedrag aan.
De borden zijn door de wegbeheerder zelf geplaatst. Lijkt me een ingecalculeerd risico.

Angels22
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 13:15

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Angels22 » vr 08 nov 2013, 13:21

Volgens de ADAC gaat de opbrengst van het vignet lager liggen dan de kosten ervoor (262 miljoen euro opbrengst door de buitenlanders tov 300 miljoen aan kosten).
Zie ook: http://www.adac.de/infotestrat/adac-im- ... ageId=6729

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Vinny » vr 08 nov 2013, 22:53

Jackbauer1350 schreef:Ik dacht dat wij één!!! Europa waren waarin vrij rondgereisd kan worden zonder belemmeringen.
In Europa gelden een aantal verdragen, waaronder een taboe op het invoeren van tol op bestaande infrastructuur. Dat betekent dat veel landen dan andere oplossingen gaan zoeken: zoals cordonheffing, parkeerbelasting, vignetten, brandstofaccijnzen of zoals in Nederland, flitspalen.

Ik vind het zelf wel een nadelige beperking overigens. Als je - zoals in België het plan was - een dure nieuwe tunnel bouwt is het logisch om ook op de bestaande tunnel tol te heffen om zo tolontduiking te voorkomen. Ook mensen die van de bestaande verbindingen gebruik maken profiteren als het goed is van nieuwe infrastructuur door een lagere verkeersintensiteit.

Maar volgens de regels van de Europese Unie is dat dus alleen mogelijk in de vorm van een cordonheffing of tolvignet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 nov 2013, 23:01

Vinny schreef:
Jackbauer1350 schreef:Ik dacht dat wij één!!! Europa waren waarin vrij rondgereisd kan worden zonder belemmeringen.
In Europa gelden een aantal verdragen, waaronder een taboe op het invoeren van tol op bestaande infrastructuur. Dat betekent dat veel landen dan andere oplossingen gaan zoeken: zoals cordonheffing, parkeerbelasting, vignetten, brandstofaccijnzen of zoals in Nederland, flitspalen.
Tja, in Frankrijk geven ze een Voie Expresse in concessie en komt er een nieuw laagje asfalt en een rijstrookje bij, en zonder dat de oorspronkelijke tolvrije weg blijft bestaan wordt er nu ineens wel tol geheven...

En een vignet of cordonheffing is natuurlijk ook een vorm van tolheffing op bestaande wegen. De Duitse Umweltplakette kun je voor een kostendekkend tarief krijgen, als er echt winst zou worden gemaakt zou je dat ook als een soort van tolheffing kunnen zien.
Ik vind het zelf wel een nadelige beperking overigens. Als je - zoals in België het plan was - een dure nieuwe tunnel bouwt is het logisch om ook op de bestaande tunnel tol te heffen om zo tolontduiking te voorkomen. Ook mensen die van de bestaande verbindingen gebruik maken profiteren als het goed is van nieuwe infrastructuur door een lagere verkeersintensiteit.

Maar volgens de regels van de Europese Unie is dat dus alleen mogelijk in de vorm van een cordonheffing of tolvignet.
Is dat wel echt zo? Enkele Poolse wegen, en de Italiaanse A3 bijvoorbeeld ook, zijn er op voorbereid om in de toekomst tolheffing mogelijk te kunnen maken. Jij stelt dat dat eigenlijk niet zou mogen omdat de infrastructuur nu tolvrij kan worden benut en er nog geen concrete plannen zijn om daar daadwerkelijk tolheffing in te voeren?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door nederland24 » vr 08 nov 2013, 23:05

Een tolweg is wel de meest eerlijke manier van autobelastingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 nov 2013, 23:06

^^ Dan zou je op elke weg tol moeten invoeren. Onpraktisch en onhaalbaar. Daarnaast dienen wegen ook een maatschappelijk nut. Persoonlijk mis ik de A4 tussen Delft en Schiedam absoluut niet en als-ie er in 2050 nog niet zou liggen zou ik er geen minuut wakker van liggen, ik heb niks aan zo'n verbinding, maar voor de BV Nederland is het van essentieel belang. Daar betaal ik graag via de belasting aan mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Vinny » vr 08 nov 2013, 23:44

nederland24 schreef:Een tolweg is wel de meest eerlijke manier van autobelastingen.
Het is eerlijk, maar de operationele kosten zijn vrij hoog. Daarnaast ontbreekt de ruimte voor tolpleinen en op wegen met een hoge afrittendichtheid zoals in het Ruhrgebied is het weinig praktisch.

Maar goed, in Duitsland is er een forse investeringsachterstand. Op het spoorwegnet is er 1 miljard euro onderinvestering zoals naar voren is gekomen in het Kanseliersdebat van een aantal maanden geleden. En als ik de bijdragen van Chris in de specifieke autosnelwegendraden lees dan denk ik dat dat bedrag voor het autobahnnetwerk in Duitsland wel eens nog hoger kan zijn. Nou dat geld is er niet. Dus moet dat ergens vandaan komen. Natuurlijk kun je wel slimmer gaan werken, kijken of je misschien wat scherper kan aanbesteden en dergelijke. Maar dan maak je misschien 10% van wat daadwerkelijk nodig is goed.

Kortom er moet iéts gebeuren in Duitsland. En dan denk ik dat de verhoging van de brandstofaccijns de meest eerlijke en eenvoudige manier is om middelen vrij te maken om de onderinvestering goed te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie