[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mar 2015, 9:42

boe! schreef:Aan de ene kant heb je in Duitsland Freine Fahrt, aan de andere kant zijn ze soms heel voorzichtig met de maximumsnelheid.
Mee eens. Wat dat betreft heeft men dat zelfs in Zwitserland een stuk beter voor elkaar. Ook de krampachtige 80 km/u limieten in geval van nat wegdek vind ik overdreven langzaam. En inderdaad verbindingsstukken zijn soms ook veel te traag met regelmatig zelfs een toegstane Vmax van 40 km/u. Met veiligheid heeft dat niks meer te doen. Op die manier worden echter wel overdreve langzame automobilisten in de hand gewerkt. Idemdito voor de reeds aangesproken tunnels. Een limiet van 80 km/u is onzin en als ik weet dat een tunnel geen vaste camera's heeft rij ik er ook altijd met 100 km/u doorheen.

Ook aan het einde van snelwegen zijn er altijd krampachtig langzame limieten, wat eigenlijk geen eens een echt gevaarlijk punt is. Vorig jaar stond een stukje in de krant over iemand die in zo'n geval te hard reed waar 60 km/u was toegestaan en vond dat geldklopperij. De Autobahnpolizei vond dat regelrechte onzin, alhoewel ze toegaven dat het geen gevarenpunt is, werd er geflitst op basis van een "preventief karakter". Lekker is dat. :neenee:

Ach ja, en overal waar in Duitsland op het OWN een ongeluk gebeurd komt er tegenwoordig een lagere Vmax te staan. Zo ken ik op het OWN een bocht waar je vroeger nog 100 km/u mocht rijden die nu op 30 km/u (!) is gelimiteerd. Misschien was 100 voor de desbetreffende bocht iets aan de snelle kant, aangezien de weg redelijk smal is, maar met een gezond verstand zou dat niets uit mogen maken. Van mij part hadden ze er 70 km/u van gemaakt, maar geen idiote 30 km/u. Helaas wordt er tegenwoordig ook nog regelmatig geflitst...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » di 10 mar 2015, 13:24

Zo heb ik het altijd overtrokken gevonden dat een bepaalde bocht in de A52 tussen Marl en Gladbeck op 100km/h beperkt is, terwijl ik daar met 130 nog nooit problemen heb ervaren. Maar als we alle opmerkelijke beperkingen in Duitsland moeten noemen, zijn we wel even bezig.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 10 mar 2015, 14:11

SnarfFlevoland schreef:
boe! schreef:Aan de ene kant heb je in Duitsland Freine Fahrt, aan de andere kant zijn ze soms heel voorzichtig met de maximumsnelheid.
Mee eens. Wat dat betreft heeft men dat zelfs in Zwitserland een stuk beter voor elkaar. Ook de krampachtige 80 km/u limieten in geval van nat wegdek vind ik overdreven langzaam. En inderdaad verbindingsstukken zijn soms ook veel te traag met regelmatig zelfs een toegstane Vmax van 40 km/u. Met veiligheid heeft dat niks meer te doen. Op die manier worden echter wel overdreve langzame automobilisten in de hand gewerkt. Idemdito voor de reeds aangesproken tunnels. Een limiet van 80 km/u is onzin en als ik weet dat een tunnel geen vaste camera's heeft rij ik er ook altijd met 100 km/u doorheen.

Ook aan het einde van snelwegen zijn er altijd krampachtig langzame limieten, wat eigenlijk geen eens een echt gevaarlijk punt is. Vorig jaar stond een stukje in de krant over iemand die in zo'n geval te hard reed waar 60 km/u was toegestaan en vond dat geldklopperij. De Autobahnpolizei vond dat regelrechte onzin, alhoewel ze toegaven dat het geen gevarenpunt is, werd er geflitst op basis van een "preventief karakter". Lekker is dat. :neenee:

Ach ja, en overal waar in Duitsland op het OWN een ongeluk gebeurd komt er tegenwoordig een lagere Vmax te staan. Zo ken ik op het OWN een bocht waar je vroeger nog 100 km/u mocht rijden die nu op 30 km/u (!) is gelimiteerd. Misschien was 100 voor de desbetreffende bocht iets aan de snelle kant, aangezien de weg redelijk smal is, maar met een gezond verstand zou dat niets uit mogen maken. Van mij part hadden ze er 70 km/u van gemaakt, maar geen idiote 30 km/u. Helaas wordt er tegenwoordig ook nog regelmatig geflitst...

Preventief karakter snap je verkeerd ;). Het is preventie tegen een lege kassa. :mrgreen: :shutup:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door exroosje » do 13 aug 2015, 10:09

Hert probleem met die lage limieten is dat de Duitsers zich er ook echt aan houden. Bv de A7 grensovergang vanuit Oostenrijk. Autobahn begint maar binnen een km volgt een tunnel dus 80. Voor mij een moment om het gas wat los te laten, voor duitsers het moment om boven op de rem te gaan staan (En in de 2 keer dat we er doorkwamen ook gewoon links 80 te blijven rijden)

Op de A3 vaak gezien dat een grote groep duitsers ongeveer gelijk oprijdt met NLers, de laatste groep rijdt constant 150, de eersten vol gas en dan weer op de rem voor een stuk 120/130

En dat terwijl er nauwelijk speedcams op de snelweg zijn....

In Italie is het helemaal grappig, daar zijn snelheidslimieten sowieso hooguit een indicatie dat je iets langzamer moet gaan rijden (muv de tutor), ook daar zie je duitsers het verkeer ophouden omdat ze wel de limiet serieus nemen.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door HylkeAnne » do 13 aug 2015, 10:19

Dat is ook precies de bedoeling, dat je de maximumsnelheid aanhoudt. Dat doe ik ook. De maximumsnelheid vind ik in Duitsland zelden onterecht.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » do 13 aug 2015, 10:27

^^ Her en der vind ik die beperkingen wel wat overdreven hoor. Op de A52 Marl > Gelsenkirchen staat voor een bocht naar links een beperking van 100 km/h. Een bocht die ik al ettelijke malen moeiteloos en comfortabel met 130km/h heb gereden. Maar goed, zolang het om één bochtje gaat en niet om 29 kilometer *kuch* A12 *kuch* De Meern *kuch* Driebergen *kuch* kaarsrechte weg, kan ik er nog wel mee leven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » do 13 aug 2015, 10:32

exroosje schreef:Hert probleem met die lage limieten is dat de Duitsers zich er ook echt aan houden.
Dat is de omgekeerde wereld... Je kunt het niemand kwalijk nemen dat hij/zij zich aan de Vmax wil houden. En snelheidsovergangen gaan in Duitsland nu eenmaal wel eens wat abrupter dan in Nederland, dus dat betekent inderdaad bijremmen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » do 13 aug 2015, 10:45

^^ Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat iemand zich aan de snelheid houdt...ik heb er wel wat op tegen als mensen zich expliciet aan limieten gaan houden EN anderen die dat niet doen met opzet gaan blokken of irriteren.

Dat is dan geen gezond verstand meer, maar gewoon de douchebag uithangen.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 13 aug 2015, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop!

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door CasablancaMarocco » do 13 aug 2015, 10:49

In Duitsland heb ik geregeld gezien dat er gelijk na het veranderen van de maximumsnelheid een flitscamera staat.
Daarom houden Duitsers zich ook wat vaker aan de VMax dan Nederlanders is mijn idee, in Nederland zie je nog wel dat ze de bebouwde kom met 60 inrijden en de snelheid daarna langzaam naar 50 gaat.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Peter » do 13 aug 2015, 10:51

Duitsers houden zich in de regel niet aan tijdelijke snelheidsverlagingen (zoals bij slecht wegdek of regen). Bij permanente verlagingen (behalve die in knooppuntbochten die soms ook absurd laag liggen), zoals tunnels of brugwegwerkzaamheden, wordt ook meer gecontroleerd en bekeurd.

Een Duitser in het buitenland zal wellicht onbewust rijden, zoals hij de pakkansen in Duitsland inschat...
Net zo bij binnenkomen Bibeko wellicht inderdaad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » do 13 aug 2015, 10:53

Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Op een enkelbaansweg of een drukkere meerbaansweg blokkeer je al bijna per definitie achterliggend verkeer dat sneller wil rijden. Waar ligt de grens dan volgens jou?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door boe! » do 13 aug 2015, 11:17

exroosje schreef:Het probleem met die lage limieten is dat de Duitsers zich er ook echt aan houden.
Die ervaring heb ik niet. Bij mijn laatste trip door Duitsland was ik vaak degene die zich aan de snelheid hield, maar behoorde ik ook bij de traagsten van het circus. En ik rijd redelijk op de limiet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » do 13 aug 2015, 15:59

Jeroen schreef:Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Op een enkelbaansweg of een drukkere meerbaansweg blokkeer je al bijna per definitie achterliggend verkeer dat sneller wil rijden. Waar ligt de grens dan volgens jou?
Als je op een enkelsbaan gewoon je VMax doet ga je van mij geen slecht woord horen.
Maar overdreven midden- of linkshangen op 2x2, 2x3, etc., dat is wat anders, ten eerste is het verboden, ten tweede is het gewoon asociaal. Op een enkelsbaan zal je dat niet snel kunnen doen, dus is er van hinderen dan ook geen sprake. Kortweg komt het er op neer dat het niet aan jou is (jou als algemeen, niet jou persoonlijk) om een ander de regels te doen respecteren, daar zijn die camera's voor.

Ik kom er af en toe nog tegen buiten Duitsland die kost wat kost aan 200kph willen rijden, ga ik me daar zeker niet voor smijten aan 130. Laat ze maar doen. Maar die persoon die zich voor mij smijt aan 110 omdat ik durf 130 te rijden heeft geen idee van welk gevaar die op dat moment veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » do 13 aug 2015, 17:48

Ik denk persoonlijk dat je het wel erg zwart ziet. Ik zit zo'n 130.000 km/jaar op de weg en ik maak een hoop gekke dingen mee, maar ik zie (gelukkig) toch zelden dat mensen elkaar bewùst lopen op te houden. Veel hinderlijk gedrag komt naar mijn mening voort uit luiheid en onoplettendheid, niet omdat mensen elkaar bewust het leven zuur proberen te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » vr 14 aug 2015, 3:05

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Peter » vr 14 aug 2015, 7:41

duikgek89 schreef: De meeste mensen proberen om in landen waar ze niet bekend zijn niet in de problemen te komen. Alleen Nederlanders scoren daar hoge bonnen om vervolgens de schoolmeester uit te hangen, te vertellen hoe het in Nederland werkt (niet dat ze dat weten) en dat het allemaal maar stom, raar en vreemd is.
Dat lijkt mij een verkeerde perceptie.
Je hebt wel kans dat Nederlanders er deels terecht vanuit gaan dat de boetes en pakkans in het buitenland lager zijn dan in Nederland (of tegenwoordig meestal onterecht nog denken dat een snelheids- of roodlichtflits nooit op de deurmat komt) en dan het gaspedaal wat verder indrukken dan thuis.

Duitsers beseffen zich vaak niet dat de boete in Nederland zo hoog is (en pakkans ook) waardoor ze automatisch 150 rijden waar 120 mag. Een Duitser is banger voor punten (maar die krijgt hij alleen in Duitsland)

Walen gaan er soms ook onterecht van uit dat de controle laks is (zoals in Wallonie), maar vergissen zich dan in Vlaanderen, Nederland of Frankrijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » vr 14 aug 2015, 8:51

^^ Mijn ervaring is dat veel Duitsers zich in Nederland toch wel erg strikt aan de limiet houden. Bij voorkeur op de middelste rijstrook, alhoewel gisteren een Aygo helemaal links tussen Waterberg en Arnhem een beter idee vond. Prima, heb ik meer ruimte op rechts. :doei:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » vr 14 aug 2015, 9:08

Een Duitser verwacht blijkbaar ook dat iedereen zich aan de snelheid houdt. Hoe vaak ik niet (in Duitsland) gereden heb en er komt opeens een lagere maximumsnelheid en degene die me net aan het inhalen is gaat in de ankers.
En ik, domme Hollander, blijf gewoon met dezelfde snelheid doorrijden.
Ergerlijker is het als die Duitser net klaar is met inhalen en voor me naar rechts gaat en in de ankers gaat. :redangry:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » vr 14 aug 2015, 9:25

^^ Ik snap dat dat vervelend is, maar als mensen afremmen tot de Vmax doen ze feitelijk niks verkeerd. Waar ik mij veel meer aan erger is een algemeen gebrek aan beleefdheid en geduld in het Duitse verkeer en dan vooral de agressieve, levensgevaarlijke acties die daaruit voortvloeien zoals te weinig afstand houden op hoge snelheid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Peter » vr 14 aug 2015, 9:46

^^ Die beleefdheid is bijna te voorspellen met het automerk. BMW rijders staan bovenaan de aso-lijst. Mercedesrijder zijn meestal redelijk beleefd/beschaafd en Audi zit er tussenin.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » vr 14 aug 2015, 12:38

Jeroen schreef:^^ Ik snap dat dat vervelend is, maar als mensen afremmen tot de Vmax doen ze feitelijk niks verkeerd. Waar ik mij veel meer aan erger is een algemeen gebrek aan beleefdheid en geduld in het Duitse verkeer en dan vooral de agressieve, levensgevaarlijke acties die daaruit voortvloeien zoals te weinig afstand houden op hoge snelheid.
Het is een gebrek aan vooruitkijken. En ik vind wel dat je wat verkeerd doet als je inhaalt, naar rechts gaat en dan remt. Dat is asociaal weggedrag. Waarom haal je dan in.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Emil » vr 14 aug 2015, 15:29

Jeroen schreef:^^ Ik snap dat dat vervelend is, maar als mensen afremmen tot de Vmax doen ze feitelijk niks verkeerd. Waar ik mij veel meer aan erger is een algemeen gebrek aan beleefdheid en geduld in het Duitse verkeer en dan vooral de agressieve, levensgevaarlijke acties die daaruit voortvloeien zoals te weinig afstand houden op hoge snelheid.
Oneens. Afremmen bij een snelheidsverlaging is het gevolg van onoplettendheid. Het kost ook nog eens onnodig veel energie, onnodige slijtage van je remmen, kan files veroorzaken en kan soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Gas loslaten en laten uitrollen is (bijna) altijd voldoende, daar hebben we immers de afstandsmarge voor. In Nederland hebben we bij een snelheidsverlaging naar 120km/h 330 meter de tijd om uit te rollen. In Duitsland zal dat toch niet veel anders zijn? Van 200km/h naar 100 is natuurlijk een ander verhaal, maar daar gaat het meestal niet om. Duitsers staan vaak al op de remmen bij een snelheidsverlaging van 120 naar 100. Zweden zijn er ook heel goed in.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » vr 14 aug 2015, 16:09

Ik weet in Duitsland meer dan genoeg plekken waar je echt abrupt bij zult moeten remmen om je effectief aan de Vmax te kunnen houden. Van onbeperkt naar 120, 100 of soms zelfs naar 80 is niet ongebruikelijk en als het wel stapsgewijs gaat, dan staan de borden op een relatief korte afstand op elkaar. Daar komt nog eens bij dat Duitse snelheidsborden sowieso al een maat kleiner zijn. Aan abrupte remacties ontkom je soms echt niet. Fors remmen en tegelijkertijd van rijstrook wisselen gaat m.i. niet samen, maar als daar een paar seconden tussen zit, is er m.i. niks aan de hand. Als de achterligger er dan nog achterop duikt heeft die simpelweg te weinig afstand gehouden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » zo 16 aug 2015, 19:55

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » ma 17 aug 2015, 8:31

Als we echt stereotiepen willen bovenhalen zijn het volgens mij ook de Audi-chauffeurs die de zwaarste ellende veroorzaken in het verkeer. Waar dat vroeger BMW was, is het nu Audi. Maar ja komt er ook van als je een overprijsde Skoda koopt nietwaar. :)

Op zich ga je er als chauffeur toch maar best van uit dat de andere mensen in het verkeer jou niet gezien hebben, jou gaan hinderen of je gewoon straal gaan negeren. Dan sta je tenminste zelf niet voor verrassingen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2015, 11:26

Emil schreef:Afremmen bij een snelheidsverlaging is het gevolg van onoplettendheid. Het kost ook nog eens onnodig veel energie, onnodige slijtage van je remmen, kan files veroorzaken en kan soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Gas loslaten en laten uitrollen is (bijna) altijd voldoende, daar hebben we immers de afstandsmarge voor.
Je hebt duidelijk geen ervaring met rijden op hogere snelheden in Duitsland. Er zijn soms momenten waarop kort na een 100 km/h bord een flitser staat. Als je met 200 aan komt rijden moet je volledig in de ankers gaan om niet geflitst te worden, bijvoorbeeld op de B3 tussen Gießen en Marburg. En dan maar eerder gas loslaten... Met zulke hoge snelheden kan je zo'n bord geen eens direct zien. En het kan ook een vrachtwageninhaalverbod zijn of nog iets anders. Niet alles dat in de verte uitziet als een rond bord met een rode rand hoeft een snelheidsbeperking te zijn.

Kijk als ik ergens door en door bekend ben laat ik het gas wel eerder los. Maar daar waar je minder vaak komt of zelfs helemaal vreemd bent weet je niet waar ineens een snelheidsbeperking kan opduiken en waar een (mobiele) flitser staat. Je moet dan fors in de ankers. Dat hoort er in Duitsland nu eenmaal bij. Als je het er niet mee eens bent, dan vermijd je Duitsland toch lekker. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » di 25 aug 2015, 11:52

SnarfFlevoland schreef:Er zijn soms momenten waarop kort na een 100 km/h bord een flitser staat. Als je met 200 aan komt rijden moet je volledig in de ankers gaan om niet geflitst te worden, bijvoorbeeld op de B3 tussen Gießen en Marburg. En dan maar eerder gas loslaten... Met zulke hoge snelheden kan je zo'n bord geen eens direct zien.
Ergens vind ik wel dat dit een beetje je eigen risico is als je boven de Richtgeschwindigkeit van 130 rijdt. Maar wat ook geen verkeerde zet zou zijn, is om op 500 meter voordat een snelheidsbeperking ingaat een voorwaarschuwing neer te zetten. Dat zie je in Frankrijk heel regelmatig gebeuren. Bijvoorbeeld op de N90 van Moûtiers naar Albertville: voordat je het 90-gebied voor Albertville in gaat, staat er een bord :A1-90: [400m]. Dat is ruim voldoende om vanaf de 110 het gas los te laten, zodat je bij het feitelijke bordje 90 ook ongeveer 90 rijdt. In Duitsland zou een dergelijke constructie vanaf ongelimiteerde secties het verschil kunnen maken tussen gecontroleerd afremmen of een noodstop.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2015, 12:02

RSK schreef:Ergens vind ik wel dat dit een beetje je eigen risico is als je boven de Richtgeschwindigkeit van 130 rijdt.
...zegt de meneer die op dit forum ook beweerd vaak iets sneller te rijden. :roll: Persoonlijk zit ik er totaal niet mee te moeten remmen als er een maximumsnelheid optreed. De andere keuze is om altijd langzamer te gaan rijden en daar heb ik geen zin in. M'n reactie was puur gericht op het "oneens" zijn van moeten remmen ja of nee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Emil » di 25 aug 2015, 13:54

SnarfFlevoland schreef:
Emil schreef:Afremmen bij een snelheidsverlaging is het gevolg van onoplettendheid. Het kost ook nog eens onnodig veel energie, onnodige slijtage van je remmen, kan files veroorzaken en kan soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Gas loslaten en laten uitrollen is (bijna) altijd voldoende, daar hebben we immers de afstandsmarge voor.
Je hebt duidelijk geen ervaring met rijden op hogere snelheden in Duitsland. Er zijn soms momenten waarop kort na een 100 km/h bord een flitser staat. Als je met 200 aan komt rijden moet je volledig in de ankers gaan om niet geflitst te worden, bijvoorbeeld op de B3 tussen Gießen en Marburg. En dan maar eerder gas loslaten... Met zulke hoge snelheden kan je zo'n bord geen eens direct zien. En het kan ook een vrachtwageninhaalverbod zijn of nog iets anders. Niet alles dat in de verte uitziet als een rond bord met een rode rand hoeft een snelheidsbeperking te zijn.

Kijk als ik ergens door en door bekend ben laat ik het gas wel eerder los. Maar daar waar je minder vaak komt of zelfs helemaal vreemd bent weet je niet waar ineens een snelheidsbeperking kan opduiken en waar een (mobiele) flitser staat. Je moet dan fors in de ankers. Dat hoort er in Duitsland nu eenmaal bij. Als je het er niet mee eens bent, dan vermijd je Duitsland toch lekker. :)
Daarom stond er ook het volgende in mijn bericht, wat jij niet mee hebt gequote:
Van 200km/h naar 100 is natuurlijk een ander verhaal, maar daar gaat het meestal niet om. Duitsers staan vaak al op de remmen bij een snelheidsverlaging van 120 naar 100

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2015, 14:08

^^
Och, dan heb ik je bericht wellicht wat verkeerd geïnterpreteerd. :oops: Dan neem ik m'n wat hardere woorden terug. Desalniettemin is het soms alsnog nodig om na een 100 bord, ook al rij je 120, iets bij te remmen, want als er snel daarna een flitser volgt ben je met gas loslaten soms alsnog de klos. Maar in principe geef ik je dan wel gelijk dat je zoiets natuurlijk veel beter kan plannen door vooruit te kijken en vooruit te denken (en dus voor het bord al wat gas los te laten). Maar dat is voor diverse stugge 120-rijders soms teveel gevraagd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie