[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

[D] Maximumsnelheden

Bericht door petervdveen » vr 07 feb 2014, 11:37

Timmetje schreef:Je mag in Duitsland op niet-Autosnelwegen soms zelfs onbeperkt
Is daar een apart bord voor dan?
Met een bord einde alle verboden mag je nog steeds maar 100, toch?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » vr 07 feb 2014, 11:45

Nee.
Je mag onbeperkt, als
a) de weg een autosnelwegbord heeft of
b) de weg minimum twee rijstroken per richting heeft of
c) een »bauliche Mittentrennung« (Vangrail, grasstrook, sloot) bestaat. Of de groene middenstreep van DV, die in Duitsland ook al opdook, als bauliche Mittentrennung geldt, is onzeker.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » vr 07 feb 2014, 11:48

Timmetje schreef:b) de weg minimum twee rijstroken per richting heeft
Dus er zijn heel veel wegen binnen de bebouwde kom (al dan niet voorzien van zebrapad) waar ik 200 mag?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » vr 07 feb 2014, 11:55

Sorry, de weg moet natuurlijk bubeko zijn. Bibeko zijn alleen snelwegen onbeperkt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » vr 07 feb 2014, 19:57

Timmetje schreef:Nee.
Je mag onbeperkt, als
a) de weg een autosnelwegbord heeft of
b) de weg minimum twee rijstroken per richting heeft of
c) een »bauliche Mittentrennung« (Vangrail, grasstrook, sloot) bestaat. Of de groene middenstreep van DV, die in Duitsland ook al opdook, als bauliche Mittentrennung geldt, is onzeker.
Indien:
- de weg zich buiten de bebouwde kom situeert
- er geen snelheidsbord is aangebracht welke een lagere maximumsnelheid afdwingt.

:lol:

Overigens zijn de meeste 2x2 wegen wel degelijk begrensd op bijv. 120 kilometer per uur. Onbeperkte Bundesstrassen of nog lager geklasseerde wegen zijn zeer zeldzaam. Moet wel ergens een lijstje circuleren. Op het Autobahn-online forum van onze oosterburen heeft lange tijd een overzicht gestaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » vr 07 feb 2014, 20:15

Baden-Württemberg heeft wel vrij veel ongelimiteerde snelwegen - maar veel van die wegen zouden dan ook in andere Länder Autobahn zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » za 08 feb 2014, 11:03

Vinny schreef:Overigens zijn de meeste 2x2 wegen wel degelijk begrensd op bijv. 120 kilometer per uur. Onbeperkte Bundesstrassen of nog lager geklasseerde wegen zijn zeer zeldzaam.
Nou, echt zeer zeldzaam zou ik het niet willen noemen. Het komt nog regelmatig voor. Op meerdere E-routes kun je ze ook gewoon tegenkomen. B72/B213 (E233) bij Cloppenburg, B51 (E29) bij Stadtkyll, B33 (E54) bij Singen. En volgens mij ook op sommige langere Gelbe Autobahnen zoals de B9 tussen Speyer en Karlsruhe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » za 08 feb 2014, 19:56

Ik dacht dat het er een stuk of 10 tot 20 zijn. Ik vind dat niet "vrij regelmatig" maar goed, dat hangt natuurlijk van je definitie af. Als je alleen kijkt naar 2x2 Bundesstrassen en dan gaat tellen hoeveel kilometer limietvrij is en hoeveel kilometer begrensd dan denk ik dat toch wel het merendeel begrensd is. Maar ik heb de cijfers nu niet paraat, puur natte vingerwerk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 09 feb 2014, 10:12

B3 GieBen - Marburg heeft dat ook, 2 jaar geleden nog maar kleine stukjes, nu was het bijna compleet... Niet dat je daar harder wil dan +/- 150/160 want dat alignment is toch wel heel anders dan de autobahnen.

Maar blijft bijzonder dat dat soort wegen onbeperkt zijn, en we hier vanwege 1 korte in/uitvoegstrook vinden dat een weg 100/120 moet blijven ipv 130 (om maar weer ontopic proberen te komen)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 feb 2014, 12:25

Vinny schreef:Ik dacht dat het er een stuk of 10 tot 20 zijn. Ik vind dat niet "vrij regelmatig" maar goed, dat hangt natuurlijk van je definitie af. Als je alleen kijkt naar 2x2 Bundesstrassen en dan gaat tellen hoeveel kilometer limietvrij is en hoeveel kilometer begrensd dan denk ik dat toch wel het merendeel begrensd is. Maar ik heb de cijfers nu niet paraat, puur natte vingerwerk.
Ik denk ook dat het merendeel wel begrensd is, maar ik denk dat er ook wel een redelijke kans is om een keer zo'n weg tegen te komen, omdat er ook gewoon belangrijke doorgaande 2x2 Gelbe Autobahnen zijn zonder limiet (zoals de genoemde E-wegen).
DjIdee schreef:B3 GieBen - Marburg heeft dat ook, 2 jaar geleden nog maar kleine stukjes, nu was het bijna compleet... Niet dat je daar harder wil dan +/- 150/160 want dat alignment is toch wel heel anders dan de autobahnen.
Tja, in Baden-Württemberg zijn veel Gelbe Autobahnen ooit aangelegd als Autobahn (of in ieder geval, in de jaren '70/'80 gepland als Autobahn), maar is de Autobahn nooit vervolledigd of is de weg al vrij gauw gedeclasseerd. Die wegen hebben gewoon hetzelfde alginement als Autobahnen uit die periode hadden. Uniek is dat bijvoorbeeld de B28 tussen Ulm en AD Hittistetten nog steeds een Autobahnstatus heeft, ondanks het Bundesstraßenummer. Dit was ooit de A80.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » zo 09 feb 2014, 15:32

Uniek niet: Je hebt bijvoorbeeld nog de A995, die eigenlijk B13 is, en nog een paar meer: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... ahnen_sind
Maar inderdaar behoorlijk zeldzaam.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » ma 10 feb 2014, 9:55

Coen Tunnel schreef:Uniek is dat bijvoorbeeld de B28 tussen Ulm en AD Hittistetten nog steeds een Autobahnstatus heeft, ondanks het Bundesstraßenummer. Dit was ooit de A80.
Ik heb daar drie weken geleden gereden maar de weg had geen autobahnstatus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » ma 10 feb 2014, 11:30

Dan hebben ze hem recentelijk gedowngraded. Dat was 2 jaar geleden nog niet zo. Maar het maakt niet uit of een weg een Autobahn (snelweg), Kraftfahrstrasse (autoweg) of (alleen in theorie denk ik) verboden-voor-langzaam-verkeer status heeft . Bij 2+2 + middenscheiding (Autobahnaehnlich) mag je zonder beperking via borden onbeperkt snel.

Waar heb je het uit afgeleid ? Een einde Autobahn of juist geen beginbord ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » ma 10 feb 2014, 11:33

Gewoon geen borden. Ulm uit heb je een eindekombord, dan een stukje 70 en dan een bord einde 70 en dan is het inderdaad onbeperkt naar Hittistetten :) Andersom kom je ook geen borden tegen en rijd je eerst de 70 in en dan de kom van Ulm.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » ma 10 feb 2014, 12:34

Peter schreef:of (alleen in theorie denk ik) verboden-voor-langzaam-verkeer status heeft .
De B3 langs de Frankfurter Stadtwald schijnt eens onbeperkt met langzaam verkeer geweest te zijn - volgens streetview is dat veranderd.
Bij 2+2 + middenscheiding (Autobahnaehnlich) mag je zonder beperking via borden onbeperkt snel.
2+2 óf middenscheiding is genoeg. Er schijnt ergens bij München eens een onbeperkde super-two geweest te zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 feb 2014, 12:58

Wouter N14 schreef:Gewoon geen borden. Ulm uit heb je een eindekombord, dan een stukje 70 en dan een bord einde 70 en dan is het inderdaad onbeperkt naar Hittistetten :) Andersom kom je ook geen borden tegen en rijd je eerst de 70 in en dan de kom van Ulm.
Da's dan veranderd. In 2011 kwam je op de B10/B28 door Ulm heen nog een bord Autobahn tegen, nog voor Dreieck Neu-Ulm (het knooppunt van de B28 en B30). Ook de B30 (ooit gepland als A89) was na Dreieck Neu-Ulm nog voor een aardig deel onbeperkt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » ma 10 feb 2014, 19:59

Frits of Marcel hadden er eens borden van gepost en die waren blauw.
Er schijnt ergens bij München eens een onbeperkde super-two geweest te zijn.
Is dat "echt" zo geweest, of is dat ooit verkeerd geïnterpreteerd uit de wegcode? Ik meen dat in België super-two's vroeger ook 120 waren, omdat dat als zodanig op het grensbord stond, terwijl de wegcode wel uitdrukkelijk een middenberm vereiste.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Sophie » ma 10 feb 2014, 20:41

Super-twos zonder borden zijn altijd onbeperkt. Of dat onbegrensde de bedoeling was, weet ik niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 feb 2014, 22:35

Vinny schreef:Frits of Marcel hadden er eens borden van gepost en die waren blauw.
Inderdaad, op het deel dat als Autobahn geklasseerd was waren alle borden ook gewoon blauw. Volgens mij stond er zelfs Autobahndreieck Neu-Ulm (en niet gewoon Dreieck). Van Panoramio:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » ma 10 feb 2014, 22:41

Geen aangegeven wegnummer. Ook wel bijzonder in Duitsland. Maar ik begrijp dat de borden "vergeeld" zijn?
(flauwe woordspeling)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Sophie » ma 10 feb 2014, 23:45

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Frits of Marcel hadden er eens borden van gepost en die waren blauw.
Inderdaad, op het deel dat als Autobahn geklasseerd was waren alle borden ook gewoon blauw. Volgens mij stond er zelfs Autobahndreieck Neu-Ulm (en niet gewoon Dreieck).
Inderdaad: Afbeelding

Kan me ook niet voorstellen dat dat geen snelweg meer is...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » di 11 feb 2014, 19:24

https://maps.google.nl/maps?q=51.517236 ... 1&t=h&z=14
Dit is ook geen autobahn meer en volgens mij zijn alle borden nu ook geel. Frits en ik hebben er nog eens gereden toen het echt nog een autobahn was :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Sophie » wo 12 feb 2014, 10:38

Dat ding is dan ook een grote SNUP - eigenlijk moesten A2 en A46 hierdoor verbonden worden. Weet je toevallig ook wat de limiet is/was?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Peter » wo 12 feb 2014, 11:03

Hij was ooit onbeperkt (behalve dicht bij Ulm). Wat ie nu is weet ik niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Wouter N14 » wo 12 feb 2014, 11:15

^^ Je bedoelt dicht bij Unna?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Sophie » wo 12 feb 2014, 13:00

Ik denk dat Peter de A80 bedoeld, terwijl ik over de A443 vroeg.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » wo 12 feb 2014, 19:11

Timmetje schreef:Dat ding is dan ook een grote SNUP - eigenlijk moesten A2 en A46 hierdoor verbonden worden. Weet je toevallig ook wat de limiet is/was?
Volgens mij onbeperkt. Ik kan me geen maximumsnelheidsbord herinneren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de afwaardering ook gevolgen voor de maximumsnelheid heeft gehad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 feb 2014, 11:59

^^
Nee. Ik kom met enige regelmaat over de voormalige A443 en de weg kent op 1 km geen maximumsnelheid. Echter komt ruim voor beide uiteinden een maximumsnelheid van 100 km/u die dan stapsgewijs via 80 naar 60 km/u wordt afgebouwd, zoals op zoveel snelweguiteinden (zie A46 bij Hemer of Bestwig). Eigenlijk komt het erop neer dat je praktisch even de 160 kan aantikken om daarna weer in de remmen te moeten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » vr 21 feb 2014, 6:59

De B6 van Bad Harzburg naar Bernburg is over het overgrote deel ook onbeperkt. En zoals ik me kan herinneren compleet met gele borden uitgerust. Het is verder ook volledig als autosnelweg uitgebouwd, inclusief vluchtstroken. Dus wat dan de afweging is om iets Bundesstraße te laten zijn of tot Autobahn te promoten is me niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 mar 2015, 20:00

Vinny schreef:Ik denk dat de intensiteiten van vrijwel alle Nederlandse snelwegen hoger liggen dan de onbegrensde stukken autobahn in Duitsland, bovendien is (op de afsluitdijk na) de afritdichtheid in Nederland ook hoger.
De helft van alle Duitse snelwegen heeft geen snelheidsbeperking en daar zitten ook drukke stukken Autobahn door/langs steden bij, zoals de A5 bij Frankfurt. Daar liggen de intensiteiten toch tegen de 150.000 mvt/dag.

Plaats reactie