[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » di 25 aug 2015, 21:23

SnarfFlevoland schreef:
RSK schreef:Ergens vind ik wel dat dit een beetje je eigen risico is als je boven de Richtgeschwindigkeit van 130 rijdt.
...zegt de meneer die op dit forum ook beweerd vaak iets sneller te rijden. :roll: Persoonlijk zit ik er totaal niet mee te moeten remmen als er een maximumsnelheid optreed. De andere keuze is om altijd langzamer te gaan rijden en daar heb ik geen zin in. M'n reactie was puur gericht op het "oneens" zijn van moeten remmen ja of nee.
Ja, ik rij hard als de omstandigheden dat toelaten. Maar soms wordt een limiet opgelegd, en dan respecteer ik die zoveel mogelijk. En als ik dan een keer op mijn rem moet planken, dan is dat toch vooral eigen risico als je (ver) boven de 130 rijdt. Natuurlijk is het vanuit de wegbeheerder wat sympathieker om het tijdig aan te geven -zeker bij een flitser- maar ze zijn dat niet verplicht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door boe! » di 25 aug 2015, 22:35

RSK schreef:Ja, ik rij hard als de omstandigheden dat toelaten.
Dat zeggen ze allemaal.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 25 aug 2015, 23:50

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » wo 26 aug 2015, 1:53

boe! schreef:
RSK schreef:Ja, ik rij hard als de omstandigheden dat toelaten.
Dat zeggen ze allemaal.
Nee hoor, ik ken er ook een aantal die zeggen '100 is mij hard zat' en 'ze rijden in Duitsland toch zo akelig hard'.
duikgek89 schreef:Hij heeft ergens wel een punt, als je harder rijdt moet je niet mopperen als je moet remmen voor een snelheidsbeperking.
Zeer heldere herformulering van wat ik met mijn opmerking probeerde te stellen. :top:
duikgek89 schreef:Mijn observatie, rij je in een auto met Duits kenteken gaan anderen heel anders (veel vriendelijker) met je om dan wanneer je met een Nederlands kenteken rijdt.
Dit heb ik je al een aantal malen horen beweren, maar eerlijk gezegd heb ik me nog nooit slecht behandeld gevoeld op de Duitse wegen, ondanks het geel-zwart voor en achterop de auto.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » wo 26 aug 2015, 7:49

Of ik nu met mn Smart of tegenwoordig met de Alfa door Duitsland rijd, ik heb nog maar raar en zelden echt asociaal rijgedrag tegen gekomen. Ook Nederlanders in het buitenland hebben me zelden al gestoord, een caravan ben je op de autoroute zo voorbij.
In België daarentegen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 aug 2015, 9:31

Het ligt m.i. dan ook wel eens aan de regio waar je aan het autorijden bent, waar asociaal rijgedrag meer voorkomt als elders. En natuurlijk is niet altijd alles pestgedrag, maar soms ook volledige onoplettendheid... Wat erger is mag een ieder voor zichzelf beslissen. Dan heb ik toch liever een dom blondje voor me als iemand die dat met opzet doet. Hoewel dat eerste wellicht nog net iets gevaarlijker is, is gewoon het idee van opzettelijk pestgedrag erger in mijn optiek.

Persoonlijk heb ik wel vaak de indruk dat het meeste pestgedrag over het algemeen op rustige snelwegen voorkomt. Hier hebben de pesters de indruk dat ze eindelijk de weg voor zichzelf hebben en als dat toch niet helemaal naar hun zin verloopt, kan er wel eens wat gebeuren. Ook in de avonduren en nachten van het weekend komt het vaker voor. Persoonlijk heb ik al heel veel enorm asociale zaken gezien op de Duitse Autobahn en ben ik er zelf ook enkele keren betroffen van geweest. Het is iets wat niet te voorkomen is als je dagelijks op de Autobahn rijdt. Kom je dergelijk gedrag "nooit" tegen, dan zal je zeer waarschijnlijk tot de incidentele groep Autobahngebruikers behoren.

Overigens past dat pestgedrag op de Autobahn ook wel een beetje bij de Duitse mentaliteit. Niet zozeer dat pesten opzich, maar wel het corrigeren. Overal en alles over klagen en als een ander je iets aandoet em meteen zo goed mogelijk laten 'bloeden'. Vergeldingsdrang heerst wel erg in de samenleving. Nu heb je dat in Nederland natuurlijk ook, maar persoonlijk heb ik de indruk dat Nederlanders toch iets beter zijn in het leven en laten leven. Dat zie je in het verkeer terug. Hoewel ik ook zelf best wel genoeg aan te merken heb op Nederlandse automobilisten, men is over het algemeen wel een stuk genadiger met z'n medeautomobilisten. En erger als zwart-geel kan het nog altijd worden met rood-wit. Zelfs de eerlijke Duitser merkt op dat Belgen nog een heel stuk 'erger' rijden dan Nederlanders. Maar goed, België is in Duitsland een land waar niemand echt over praat. Het is denk ik zelfs het buurland die onder de bevolking het minst bewust wordt waargenomen. Zelfs nog een stuk minder als Luxembourg.
duikgek89 schreef:Nu vraag ik me toch telkens af waar dat door komt? Zijn de Duitsers nog steeds vreemdelingenhaters?
Hopelijk is je dit nu wat duidelijker geworden. ;) En wat betreft dat specifieke rijgedrag tegen Nederlanders: In Duitsland hebben de zwart-gele kentekenplaten nu eenmaal het slechtste imago, behalve in Baden-Württemburg, daar hebben de Zwitsers die, maar niet als langzame en onhandige rijders, maar als grove snelheidsovertreders.
duikgek89 schreef:Over het algemeen valt het goed mee, ik heb toch al de nodige Duitse kilometers weggetrapt en ik heb vaak genoeg snelheidsovertredingen begaan (soms ook redelijk flinke!) maar ik heb in totaal ergens rond de 50 euro betaalt waar het ook best 500 had kunnen zijn.
De pakkans valt - als je de vaste flitslocaties en regelmatige mobiele controlepunten kent - reuze mee op de Autobahn. Heb zelf tot nu toe alleen nog maar post gehad voor snelheidsovertredingen van 9-16 km/h teveel op het OWN, zowel Bibeko als Bubeko. En voordat de Autobahnpolizei je staande gaat houden moet je het wel echt bont maken (of zoals ik 's ochtendsvroeg verdacht op hoge snelheid naar Tsjechië rijden :p ).
duikgek89 schreef:Hij heeft ergens wel een punt, als je harder rijdt moet je niet mopperen als je moet remmen voor een snelheidsbeperking.
Mee eens, maar waar heb ik gemopperd over het remmen voor een snelheidsbeperking? :dontknow:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 26 aug 2015, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » wo 26 aug 2015, 9:48

Jeroen schreef:
exroosje schreef:Hert probleem met die lage limieten is dat de Duitsers zich er ook echt aan houden.
Dat is de omgekeerde wereld... Je kunt het niemand kwalijk nemen dat hij/zij zich aan de Vmax wil houden. En snelheidsovergangen gaan in Duitsland nu eenmaal wel eens wat abrupter dan in Nederland, dus dat betekent inderdaad bijremmen.
Nou ja ik heb op de Duitse versie van "Blik op de weg" gezien hoe een vrouw haar rijbewijs kwijtraakte omdat ze uit een onbeperkte zone niet was teruggegaan naar 100. Nu vond ik haar opmerking dat de limiet niet duidelijk was aangegeven persoonlijk een kansloze uitvlucht, maar ik had wel een beetje medelijden met haar: de straf was buitengewoon zwaar - want het verkeersbeeld was niet wezenlijk veranderd in de afgelopen anderhalve kilometer. Het betekent wel dat je gewoon écht moet opletten op de snelweg en ik denk dat Duitsers die dicipline dan ook vanzelf zich eigen maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Jeroen » wo 26 aug 2015, 10:24

Discipline? Er wordt vrij massaal te hard gereden op gelimiteerde autobahnen en geduldig afstand houden en op je beurt wachten is er vaak ook niet bij. Nee, ik vind de discipline in Duitsland juist regelmatig ver te zoeken...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Seat Ibiza » wo 26 aug 2015, 11:03

duikgek89 schreef:Mijn observatie, rij je in een auto met Duits kenteken gaan anderen heel anders (veel vriendelijker) met je om dan wanneer je met een Nederlands kenteken rijdt.
Ik heb in het verleden een tijdje (legaal) mogen rijden met een Duits kenteken in Nederland. Ervaringen exact hetzelfde, maar dan word je 'gepest' door Nederlandse automobilisten die een trauma uit 1974 nog niet hebben verwerkt :shutup:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door CasablancaMarocco » wo 26 aug 2015, 11:16

Het ligt er in Duitsland ook echt aan in wat voor auto je zit, zelf heb ik een kleinere auto (iets groter als maatje aygo), en vooral als je op de linkerrijstrook staat opgesteld en wilt optrekken staan ze bij voorbaat al te kleven.

Als ik met de zelfde snelheid optrek in de Audi tt van mijn broer, dan houden ze netjes afstand.
In Nederland merk ik dit veel minder, maar in Nederland behoor ik met mijn kleine wagentje dan ook tot een van de snelste die weg is bij het stoplicht. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 aug 2015, 11:36

Seat Ibiza schreef:Ik heb in het verleden een tijdje (legaal) mogen rijden met een Duits kenteken in Nederland. Ervaringen exact hetzelfde, maar dan word je 'gepest' door Nederlandse automobilisten die een trauma uit 1974 nog niet hebben verwerkt
Dat beeld herken ik persoonlijk helemaal niet zo. Daar waar ik de Nederlandse automobilisten echt om kan waarderen is het mindere mate van pestgedrag e.d. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik en m'n collega's ondervinden in Nederland eigenlijk nooit echte problemen. Toen ik in Nederland ooit eens echt 's nachts bij Utrecht op de A12 werd belaagd was dat nog toen ik met een Nederlands kenteken rondreed in m'n oude Ford.

Maar goed, nu moet ik toegeven dat ik nooit echt in de Randstad kom. Sowieso is het als Duitser überhaupt geen probleem om je in Gelderland, Overijssel, Limburg of Noord-Brabant te begeven. Zeker in een stad als Enschede heb je het gevoel welkom te zijn en merk je dat men zelfs extra vriendelijk is tegen Duitse automobilisten, maar ook elders geen problemen. In Flevoland is men sowieso al heel wat Poolse kentekens gewend, dus dan valt een Duitser ook niet zo op. Dat de zaak in Noord en Zuid-Holland wat anders ligt kan ik me voorstellen, heb daar zelf geen ervaringen mee, maar ook daarover zeggen Duitse kenissen richting het strand geen problemen te hebben.
Jeroen schreef:Discipline? Er wordt vrij massaal te hard gereden op gelimiteerde autobahnen en geduldig afstand houden en op je beurt wachten is er vaak ook niet bij.
Het is per snelweg en per maximumsnelheid nogal eens verschillend waar de discipline hoog ligt en waar niet. Daar waar de discipline ver te zoeken is zijn vaak maar zelden of nooit snelheidscontroles.
CasablancaMarocco schreef:Het ligt er in Duitsland ook echt aan in wat voor auto je zit, zelf heb ik een kleinere auto (iets groter als maatje aygo), en vooral als je op de linkerrijstrook staat opgesteld en wilt optrekken staan ze bij voorbaat al te kleven.
Mee eens. Rij zelf in een BMW, niet de meest grote en/of krachtige variant, maar men gaat wel eerder aan de kant als dat je in een Skoda, Seat, Renault, Toyota of Ford zou zitten om maar een paar voorbeelden te noemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » wo 26 aug 2015, 12:30

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Rein » wo 26 aug 2015, 12:42

SnarfFlevoland schreef:
Maar goed, nu moet ik toegeven dat ik nooit echt in de Randstad kom. […] Dat de zaak in Noord en Zuid-Holland wat anders ligt kan ik me voorstellen, heb daar zelf geen ervaringen mee, maar ook daarover zeggen Duitse kenissen richting het strand geen problemen te hebben.
Ik zie niet in waarom er in de Randstad anders tegen Duitse kentekens gekeken zou worden dan in andere landsdelen. Duitsers rijden ook hier in bosjes rond. Sterker nog, er staan momenteel twee auto's met Duits kenteken in mijn straat.

Het enige wat (bij mij althans) zo nu en dan wat irritatie opwekt is dat veel Duitsers in Nederland op zijn Duits blijven rijden. En dan doel ik niet op veel te hard rijden, maar juist op het 'keurig aan de snelheid houden'. Dat gedrag betekent namelijk ook vol op de rem gaan bij snelheidsbeperkingen (en daar zit het op sommige snelwegen vol mee), al is dat wellicht iets minder dan in Duitsland zelf, maar vooral ook (te vaak) niet meerijden met het verkeer. Er zijn stukken weg waar normaal geen hond zich aan de Vmax houdt, althans geen hond die niet op de rechterrijstrook/stroken rijdt. Voorbeeld de A4 tussen Schiphol en Badhoevedorp, de A1 tussen Watergraafsmeer en Muiden, de A10 oost etc. En dan is het behoorlijk irritant om een Duitser middenstrookplakker (of rijstrook 2 rijder bij meer dan drie rijstroken) te zien die keurig de Vmax rijdt en waar iedereen zich omheen moet manoeuvreren. NB: overigens zijn er ook voldoende Nederlanders met zulk irritant rijgedrag, maar die vallen natuurlijk wat minder op dan een Duitse plaat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » wo 26 aug 2015, 13:26

duikgek89 schreef:En net als Frans ken ik genoeg Duitsers die zeggen dat ze Nederland best fijn vinden rijden.
De Duitsers die ik tot dusver gesproken hebben vonden Nederland vooral erg intensief rijden. Met name diegenen die de A20 in Rotterdam getrotseerd hadden, waren daarna bekaf. Een dergelijke drukte waren ze geen van allen gewend. Verder is mijn eigen ervaring dat Duitsers in Nederland vooral op zijn Frans rijden: iets onder de snelheidslimiet als een zombie in het midden of links blijven hangen en je helemaal niets van de omgeving aantrekken. Ik ben er nog niet uit of dat nu aan de beruchte controles hier ligt of aan een buitengewoon goed aanpassingsvermogen van Duitsers aan hun omgeving. Ik vrees een beetje het laatste. :neenee:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 aug 2015, 14:22

RSK schreef:De Duitsers die ik tot dusver gesproken hebben vonden Nederland vooral erg intensief rijden. Met name diegenen die de A20 in Rotterdam getrotseerd hadden, waren daarna bekaf.
Heb ik mensen nog nooit over horen klagen. Zoals duikgek89 al schreef zegt iedereen tegen me dat ze Nederland zo lekker ontspannen vinden rijden. Soms wel irritant vanwege de lage snelheidslimieten en hoge boetes. Maar alles behalve intensief.
RSK schreef:Ik ben er nog niet uit of dat nu aan de beruchte controles hier ligt of aan een buitgengewoon goed aanpassingsvermogen van Duitsers aan hun omgeving. Ik vrees een beetje het laatste.
Duitsers aanpassingsvermogen? Hmm, nee niet bepaald. Houden gewoon hun rijstijl aan in het buitenland. Of ze gaan voorzichtig rijden vanwege de angst voor hoge boetes of ze nemen een loopje met de verkeersregels. Veruit de meesten zijn bang in het buitenland een probleem te krijgen en rijden dus extra voorzichtig.

Overigens hoeft een Duitser zich in Nederland helemaal niet zo druk te maken om mogelijke bekeuringen. Nederland geeft alle bekeuringen braaf aan Duitsland af en zodoende kan de Duitse justitie de bonnen innen. Er is alleen een probleem: Volgens Duitse wetgeving moet de bestuurder zichtbaar zijn en daar je in Nederland veelal van achteren wordt geflitst valt er voor de Duitse justitie niets te doen. Een kort bezwaarschrift indienen en de boete wordt verscheurd. En daar Nederland deze in Duitsland heeft afgestaan hoef je als automobilist niet meer bang te zijn in Nederland staande gehouden te worden voor een naheffing.
Rein schreef:En dan doel ik niet op veel te hard rijden, maar juist op het 'keurig aan de snelheid houden'.
Dat kan je dus niemand kwalijk nemen. Je aan de snelheid houden is juist dat wat iedereen in principe zou moeten doen. Mee eens, hele heilige boontjes kunnen wel eens wat vervelend zijn, maar ze houden zich aan de regels, dus niks aan de hand.
Rein schreef:Dat gedrag betekent namelijk ook vol op de rem gaan bij snelheidsbeperkingen (en daar zit het op sommige snelwegen vol mee), al is dat wellicht iets minder dan in Duitsland zelf, maar vooral ook (te vaak) niet meerijden met het verkeer.
Tja, maar meerijden op een A2 met 2x5 rijstroken kan bijvoorbeeld nogal eens duur uitpakken met een belachelijk lage Vmax van 100 km/u. De vele boetes die daar zijn uitgedeeld hebben zelfs het nieuws in Duitsland gehaald. :emo:

M'n moeder heeft overigens jarenlang in Rotterdam gewerkt en kreeg zo nu en dan ook wel een prent omdat ze gewoon met de verkeerstroom is meegereden. Tja... in Duitsland worden alleen de voorsten geflitst en zien de mensen erachter de flits overduidelijk en gaan bovenop de rem.
Rein schreef:En dan is het behoorlijk irritant om een Duitser middenstrookplakker (of rijstrook 2 rijder bij meer dan drie rijstroken) te zien die keurig de Vmax rijdt en waar iedereen zich omheen moet manoeuvreren.
Goed, dat je rechts moet rijden is ook een regel dat in Nederland geldt dus hier maakt de Duitser zich schuldig aan het niet naar rechts gaan. Maar als ze de Vmax rijden, nogmaals... kan je ze niet verwijten.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 26 aug 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Rein » wo 26 aug 2015, 14:31

Ik verwijt ze niet dat ze de Vmax rijden, maar wel dat ze niet rechts houden. En daardoor zijn ze vaak zo irritant (maar dat zijn veel Nederlanders natuurlijk ook). Onnodig links rijden vind ik zo'n beetje de meest irritante gedraging op de weg. Met hardrijders bijvoorbeeld heb ik geen enkele moeite, maar die middenplakkers....... :redangry:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Rene » wo 26 aug 2015, 14:33

Duitsers en middenplakken valt nog wel mee. Fransen en Italianen, die maken er pas een potje van.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 aug 2015, 14:36

Rein schreef:Ik verwijt ze niet dat ze de Vmax rijden, maar wel dat ze niet rechts houden. En daardoor zijn ze vaak zo irritant (maar dat zijn veel Nederlanders natuurlijk ook). Onnodig links rijden vind ik zo'n beetje de meest irritante gedraging op de weg. Met hardrijders bijvoorbeeld heb ik geen enkele moeite, maar die middenplakkers.......
Ja, daar ben ik het helemaal met je eens. Maar dat probleem heb je in Duitsland, Zwitserland en vooral in Frankrijk en Italië evengoed ook. Wat dat betreft mogen sommigen wel eens naar de Polen kijken. Die gaan in hun land echt onmiddelijk naar rechts als je er achter aankomt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » wo 26 aug 2015, 16:05

Rein schreef:Ik verwijt ze niet dat ze de Vmax rijden, maar wel dat ze niet rechts houden. En daardoor zijn ze vaak zo irritant (maar dat zijn veel Nederlanders natuurlijk ook). Onnodig links rijden vind ik zo'n beetje de meest irritante gedraging op de weg. Met hardrijders bijvoorbeeld heb ik geen enkele moeite, maar die middenplakkers....... :redangry:
In België is de weggebruiker zodanig in slaap gesusd door allerlei apps, maatregelen en hulpjes dat de meesten kennelijk niet weten dat er nog een vak rechts is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Rein » wo 26 aug 2015, 16:07

Rene schreef:Duitsers en middenplakken valt nog wel mee. Fransen en Italianen, die maken er pas een potje van.
Die kunnen er ook wat van, maar die zie je in Nederland iets minder. En als je ze ziet, gaan ze toch wat pragmatischer met de Vmax om.

Over niet rechthoudende Duitsers gesproken. Gisteren zat ik bijna in een kettingbotsing, omdat een Duitser op de linkerrijstrook van de parallelbaan van de A4 bij Hoofddorp (Vmax 130 km/h) ca 55 km/h reed......... En niet 100 meter ofzo, maar zeker 500 meter of wellicht nog meer. Ik reed lekker in een treintje en de gehele trein moest vol in de ankers om niet bovenop het obstakel te vliegen.

Die heb ik wel even vervloekt ja, maar dat wil niet zeggen dat er in de Randstad negatief tegen alle Duitsers wordt aangekeken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » do 27 aug 2015, 8:47

SnarfFlevoland schreef:Heb ik mensen nog nooit over horen klagen. Zoals duikgek89 al schreef zegt iedereen tegen me dat ze Nederland zo lekker ontspannen vinden rijden. Soms wel irritant vanwege de lage snelheidslimieten en hoge boetes. Maar alles behalve intensief.
Ja, RSK noemt natuurlijk ook wel weer een typerende smalle en drukke randstedelijke snelweg op. Dat is voor een - niet uit de grote stad komende - Duitser best wennen. Alleen veel Duitsers rijden bijvoorbeeld naar de Waddeneilanden, Friesland en Zeeland. Die rijden dan, zeker in de vakantieperiode, op veel rustiger wegen, die verglijkbaar zijn met wat ze thuis ook hebben. Ik vind Duitsers over het algemeen hoffelijker rijden dan Nederlanders, maar ook in sommige gevallen gevaarlijk precies.

Afgelopen week in Hamburg vond ik vooral het fietsgedrag van de Duitsers licht storend, maar dat ligt ook aan de infrastructuur. De fietspaden zijn daar wat minder goed afgebakend dan in Nederland en dat betekent dat men behoorlijk assertief is en dus wordt je gewoon aan de kant "geschoven" als voetganger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 aug 2015, 8:54

Vinny schreef:Ja, RSK noemt natuurlijk ook wel weer een typerende smalle en drukke randstedelijke snelweg op. Dat is voor een - niet uit de grote stad komende - Duitser best wennen.
Daarin ga ik volledig met je mee, maar dat geldt net zo goed voor een Nederlander die op het platteland leeft. Net zo goed in het Sauerland soms niet alleen Nederlanders irritant langzaam door de heuvels kunnen rijden, maar ook Duitse stedelingen. Optimaal is dat je als automobilist eigenlijk overal komt en dus een goede mix aan rijervaring bezit. En snelwegen met een krap profiel heb je in Duitsland natuurlijk ook genoeg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » do 27 aug 2015, 9:20

Optimaal is dat je als automobilist eigenlijk overal komt en dus een goede mix aan rijervaring bezit.
Klopt, maar de meeste mensen hebben dat niet. Ik merk het trouwens aan mezelf ook. 90% van mijn autoritjes betreft tegenwoordig de A 7 of de A 6. Heel enerverende snelwegen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » za 29 aug 2015, 14:46

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 03 nov 2015, 22:43

De groene verkeersminister van Baden-Württemberg heeft zich weer wat onzin uitgedacht en wil een Vmax van 120 km/h op de A81 tussen Kreuz Hegau (A98) en Dreieck Bad Dürrheim (A864) invoeren als 4 jaar durende test vanaf mei aankomend jaar. Ik snap totaal niet waarom uitgerekend dit stuk met een Vmax belast wordt, dat is zo'n beetje het rustigste deel van de snelweg met deels kruipstroken (de facto 3 rijstroken in noordelijke richting). Waarschijnlijk pure ideologie doordrijven, immers wenst zich de verkeerminister een andere "Fahrkultur" (rijgewoonte) in Duitsland.

Meer informatie is hier te vinden. Frapant is dat bij de poll ruim 90% van de lezers aangeeft dat een Vmax op de betreffende locatie onzin is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 22:53

SnarfFlevoland schreef:De groene verkeersminister van Baden-Württemberg heeft zich weer wat onzin uitgedacht en wil een Vmax van 120 km/h op de A81 tussen Kreuz Hegau (A98) en Dreieck Bad Dürrheim (A864) invoeren als 4 jaar durende test vanaf mei aankomend jaar. Ik snap totaal niet waarom uitgerekend dit stuk met een Vmax belast wordt, dat is zo'n beetje het rustigste deel van de snelweg met deels kruipstroken (de facto 3 rijstroken in noordelijke richting). Waarschijnlijk pure ideologie doordrijven, immers wenst zich de verkeerminister een andere "Fahrkultur" (rijgewoonte) in Duitsland.
De verkeersminister is de voorzitter van de Grüne Fahrkulturkammer? :duck:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 03 nov 2015, 22:56

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 03 nov 2015, 23:41

'k Had 'm al gepost in het wel en wee topic bij het bericht van de racers op de A98. Afijn, dit is niet fijn. Het is zover nog niet in ieder geval. Benieuwd of 'ie het er doorkrijgt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door RSK » di 03 nov 2015, 23:56

SnarfFlevoland schreef:De groene verkeersminister van Baden-Württemberg heeft zich weer wat onzin uitgedacht en wil een Vmax van 120 km/h op de A81 tussen Kreuz Hegau (A98) en Dreieck Bad Dürrheim (A864) invoeren als 4 jaar durende test vanaf mei aankomend jaar.
Wat wil die verkeerdminister dan testen? Volgens mij krijg je er met geen mogelijkheid een zinnig resultaat uit wat voor eenduidige uitleg vatbaar is. Hetzelfde resultaat is afhankelijk van je politieke kleur finaal anders uit te leggen.
  • Men houdt zich aan de snelheid: proef toont aan dat de nieuwe limiet de weggebruiker bevalt, dus hij kan blijven.
  • Men houdt zich aan de snelheid: proef toont aan dat de mensen keurig rijden dus is de limiet onnodig.
  • Men houdt zich niet aan de snelheid: proef toont aan dat mensen hier roekeloos rijden, handhaving van de limiet broodnodig
  • Men houdt zich niet aan de snelheid: proef toont aan dat de ingestelde limiet ongeloofwaardig is en dus beter afgeschaft kan worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

[N033] Assen - Eemshaven

Bericht door duikgek89 » zo 25 sep 2016, 11:05

Peter schreef:130 heb ik (op een niet snelweg) nog nooit gezien.
Onbeperkt heb ik wel gezien. Onder andere op de Β6 van Wernigrode richting Bernburg, alleen bij de afritten gaat de snelheid daar even terug naar 120 (als ik me niet vergis, is al even geleden), de B33 richting Konstanz heeft/had na de A81 nog een stuk onbeperkt en ook op de B65 Bückeburg -> Minden is er een stuk onbeperkt.

Plaats reactie