[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door harry » zo 25 sep 2016, 13:20

Hoe geven de Duitsers een onbeperkte snelheid aan op een niet-autosnelweg?
--Harry.
http://notab.outducks.org/nba/ foto's van NBA-wegwijzers (onderdeel van http://notab.outducks.org)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
Lidnummer 0031

martien
stadsweg

Bericht door martien » zo 25 sep 2016, 13:38

^^ niet, volgt uit deze verkeersregel

Onbeperkt mag op snelwegen óf als de weg een Kraftfahrstraße :G3: is én buiten de bebouwde kom ligt én als de richtingen gescheiden zijn:
  • fysieke rijstrookscheiding, dus 2x1 of beter
  • doorgetrokken, dubbele streep tussen de richtingen bij 2+2
In de dagelijkse praktijk wordt je meestal met de borden :A1-100: of :A1-120: geholpen

edit Het schijnt bubeko altijd te mogen, heb het nog nooit gezien

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 25 sep 2016, 14:15

TOEVOEGING
edit3: Ik had Martiens edit niet gezien NIet helemaal. dat Artikel 3 daar heb je gelijk in.
Het hoeft niet als "kraftfahrstraße" aangegeven te worden, volgens artikel 3. Dat artikel 18 waaraan je refereert zegt niks over de maximumsnelheid voor gewone personenwagens, het geeft slechts de beperkingen voor bepaalde voertuigcategorieën aan die afwijken van artikel 3.
StVO § 3 Geschwindigkeit schreef: (3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

...

2.
außerhalb geschlossener Ortschaften

...

c)
für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
100 km/h.
Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
Vertaal ik het vetgedrukte stuk dan kom ik ongeveer op:
c)Voor personenauto's alsook voor ander motorverkeer met een toegestane maximummassa tot 3,5t

100km/h

Deze snelheidsbeperking geldt niet op autobanen (teken 330.1), alsook op andere straten/wegen met rijbanen voor één richting, die door een middenberm of andere gebouwde inrichtingen gescheiden zijn. Ze geldt ook niet op straten/wegen, die minstens twee door rijstrookbegrenzing (teken 295) of door geleidingslijnen (teken 340) gemarkeerde rijstroken voor iedere richting hebben.
Met andere woorden, buiten de bebouwde kom is er geen snelheidslimiet:
- Op wegen die per richting door een middenberm of andere inrichting (strepen voldoen niet) gescheiden rijbanen heeft.
- Op wegen die minstens twee gemarkeerde rijstroken per richting hebben.

Maar deze tekst is misschien een beetje verwarrend. In de praktijk is er meestal een door borden aangegeven snelheidsbeperking van kracht. Rij je op een 2x2 weg zonder aangegeven snelheidslimiet mag je altijd zo hard als je wilt, of het een kraftfahrstraße is of niet doet er niet toe.

edit2: In het artikel lijkt het erop dat er ook op 1x4 wegen geen limiet van kracht is, echter hebben de stukjes 1x4 die ik ken allemaal een limiet.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » zo 25 sep 2016, 21:02

Ik heb wel 130 km/u gezien op de bypass van Löbau in Saksen, dat is een Bundesstrasse.
Het zijn niet veel bundesstrassen waar je geen limiet hebt, maar het is wel fijn dat ze er zijn.
Al snap je soms de tegenstellingen niet. Dan onbeperkt, dan weer 100 (zonder eerst een hogere limiet om je wat aan te passen), terwijl er geen noemenswaardige wijziging aan de weg is.
De al genoemde B6 langs de Harz is een wat langer stuk. Ook de B17 tussen Landsberg en Augsburg schiet mooi op.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 25 sep 2016, 21:09

harry schreef:Hoe geven de Duitsers een onbeperkte snelheid aan op een niet-autosnelweg?
Het ontbreken van een anders-bepalende limiet geeft aan dat het een "gelbe autobahn* betreft en dat er dus geen wettelijke maximumsnelheid is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 sep 2016, 11:54

Het blijft voor velen (ook Duitsers) soms onduidelijk dat stukjes 2+2 weg onbeperkt zijn, terwijl het geen snelweg is en soms zelfs geen autoweg. Het zijn er ook zo weinig, dat je ze ofwel snelweg moet maken (en dat kan ook met een B-nummer) ofwel zou moeten limiteren op standaard 100 (Bubeko) of met een bord naar 120 zou moeten tillen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 26 sep 2016, 17:53

^^ Waarom? Die mensen die dat niet weten rijden daar 100 of 120, ik zie het probleem niet. Waarom nu weer moeilijk gaan doen terwijl de situatie voldoet?
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Egbert
autoweg

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » ma 23 jul 2018, 18:39

Net terug van een paar dagen Duitsland, Ost-Friesland. Ik begin nu toch een beetje simpel van die wirwar aan snelheden te raken hoor. Niet alleen op niet-autosnelwegen, je had daar vaker al :A1-70: bij kruisingen wat op zich niet slecht is, maar tegenwoordig zie je die :A1-70: ook als er verder geen reden toe lijkt. Ook :A1-80: gezien.

Maar wat ik totaal niet begrijp is deze :A1-80: op de A27 ter hoogte van Nordholz. Kilometers lang, geen enkel reden ervoor maar wel een onderbord "Veranstaltungsraum". Dat vertaalt zich naar vergaderruimte. :dontknow: Iemand een idee wat dit moet voorstellen?

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 18:51

Een Veranstaltung is een evenement. Wellicht is het voor een vliegshow op de naastgelegen vliegbasis?

De A27 heeft in dat gebied soms ook last van stofwolken in het voorjaar. Maar dat zou geen reden zijn om de maximumsnelheid het hele jaar op 80 te houden. Het is ook te ver van de Baustelle bij Bremerhaven waar regelmatig file staat.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 23 jul 2018, 21:18

Het is ten noorden van die Baustelle en in beide richtingen. Dus in zuidelijke richting zou dat nog een argument kunnen zijn, in noordelijke richting niet.

Die Baustelle bij Bremerhaven geeft volgens mij altijd file. Ook heel mooi om het nieuwe veiligheidsdenken in Duitsland te zien, vroeger was dit gewoon 2+2 in contraflow geweest, nu is het 1+1 met een gigantische rettungsgasse.
En om wat offtopic op die Baustelles door te gaan: zowaar eentje gezien waar in het weekend werd gewerkt (door een Oostenrijkse firma).

Plaats reactie