Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jul 2016, 22:42

Schoon voor 't oog is inderdaad wat anders als daadwerkelijk hygienisch schoon. In een ander topic hadden we het laatst nog gehad over Sanifair, dat over het algemeen er zeer proper uitziet, maar in werkelijkheid nog allerlei bacteriën rondzwermen.

Wel opmerkelijk vond ik overigens dat iemand in deze video gezegd had, dat het in Nederland een stuk netter is. Misschien wat minder afval, maar qua toiletten vind ik het in Nederland nu ook zeker niet bijzonder. Wat dat betreft heb ik nog aanzienlijk betere ervaringen in Polen, Oostenrijk of Zwitserland gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door RSK » ma 25 jul 2016, 22:49

Het is wel een algemeen beeld dat toiletten en dergelijke in Duitsland er uit zien alsof ze er al 25 jaar hangen, zelfs als ze relatief nieuw zijn. Lelijk tegelwerk met enorme voegen en barsten, grote (verkleurde) kunststof wanden en schermen. Het is functioneel en daarmee is alles gezegd. In Frankrijk heb je gratis toiletten die er netter uit zien.

Maar deels zit hem dat ook in een stukje smaak en cultuur. Ik was laatst bij de Hornbach in Duisburg en Oberhausen, daar hebben ze een heel ander tegelassortiment dan in Nederland. Veelal kleinere tegels en ook qua sanitair zag je beige toiletten en wasbakken die je hier al twintig jaar niet meer nieuw kan krijgen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jul 2016, 23:20

^^
Ja, wat dat betreft heb je natuurlijk wel flinke verschillen tussen Nederland en Duitsland. Moderne sanitaire inrichtingen op bijv. campings zien er in Duitsland vaak erg chique en schoon uit, maar toch is het ergens 'anders' dan in Nederland.

Opzich vind ik het soms nogal raar dat juist in Duitsland het sanitair langs de snelwegen zo vies is. Duitsers leggen eigenlijk erg veel waarde aan schone toiletten en sowieso hygiëne in het algemeen. Zeker als je bij mensen privé thuis komt is het sanitair/badkamer vaak ontzettend schoon. Alles blinkt, glimt en ruikt fris. Niet dat het bij mensen in Nederland thuis in de badkamer vies is, maar het is vaak minder overdreven schoon.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door duikgek89 » di 26 jul 2016, 1:48

^^ Niet alle Duitsers zijn zo proper, ik heb ook andere ervaringen, al zijn dat gelukkig uitzonderingen.

Over verdere cultuurverschillen kunnen we inmiddels een boek schrijven denk ik. Toch is het best interessant dat tussen culturen waarvan je in eerste instantie zou denken dat ze zeer sterk overeen komen nog vrij veel verschillen kunt beschrijven. Tussen Nederland en Duitsland, maar ook tussen bijvoorbeeld België en Nederland. Ook van de Noorse cultuur zou je verwachten dat deze in veel dingen met Nederland en Duitsland overeen komt maar ik heb ook van dichtbij meegemaakt dat die cultuur echt anders is.

ConvoiExceptionnel
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 16:05
Locatie: Leidschendam

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door ConvoiExceptionnel » ma 22 aug 2016, 14:18

Valt ff tegen dat Duitsers geen Haarlemmermeeraansluitingen plaatsen. Nu moet je al in de uitvoegstrook gaan remmen door de scherpe bochten. :redangry:
En idem voor de Rastplatzen. Wel zijn ze veel groter dan in Nederland, maar wel erg druk. (parkeerplaatsen, wc en een restaurant) :worship:
Onmisbaar bij windturbines en prefab bruggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Pino » ma 22 aug 2016, 15:37

SnarfFlevoland schreef:Opzich vind ik het soms nogal raar dat juist in Duitsland het sanitair langs de snelwegen zo vies is. Duitsers leggen eigenlijk erg veel waarde aan schone toiletten en sowieso hygiëne in het algemeen. Zeker als je bij mensen privé thuis komt is het sanitair/badkamer vaak ontzettend schoon. Alles blinkt, glimt en ruikt fris.
In situaties waar een ouderwetsche toiletjuffrouw is wegbezuinigd omdat we nu mooie Sanifair-producten en een betaalautomaat hebben, denk ik dat niet de juiste keuze is gemaakt. Natuurlijk zijn die Sanifair-producten gemaakt om in onhygiënische omstandigheden zo langzaam mogelijk vuil te worden, maar op snelweg-WC's die in min of meer permanent gebruik zijn is dat niet meer dan een doekje voor het bloeden. Je kunt er beter met enige regelmaat een toiletjuffrouw naar binnen sturen met een goede hoeveelheid chloor dan dat je het aantal schoonmaakrondjes beperkt naar eens per dag (en twee op drukke dagen) doordat je nu toch goede apparatuur hebt.

Overigens denk ik nog steeds niet dat het gemiddelde Sanifair-toilet viezer is dan een toilet op Franse of Italiaanse snelwegen (dat je feitelijk via de tol afrekent). Misschien zelfs wel ietsje schoner. Maar Duitsland zou Duitsland niet zijn zonder consumenten-programma's met dit soort tests en de conclusie dat je voor 70 cent Sanifair-kaartje nog steeds veel bacteriën op je af krijgt. Volgende week dan een vervolg waarin we lekker kunnen klagen over de gebreken van verzorgingsplaatsen op Franse, Italiaanse en Oostenrijkse snelwegen. Nog over het vaak wat ouwelijke imago van Duitse snelweg-toiletten: misschien is dat ook wel het gevolg van het feit dat men dus Sanifair-apparatuur heeft geïnstalleerd zonder dat verder de betegeling en dergelijke zijn vervangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 aug 2016, 15:43

^^ De meeste Sanifairs zijn uniform ingericht en hebben allemaal dezelfde betegeling, anders dan die ouderwetse wc's met toiletjuffrouw die jij noemt.

De uitzondering die zo in mij op komt is de Sanifair bij de thematische Kunstraststätte Illertal Ost, die heel kleurrijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Pino » ma 22 aug 2016, 15:50

^^ Zou kunnen. Ik heb er genoeg gezien, zie de uniformiteit in zaken als de wastafels en andere dingen waar ze hun reclames op plakken, maar heb nooit echt gelet op de rest.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door brytje008 » ma 22 aug 2016, 17:24

Of je nou betaalt of niet voor een toilet bezoek, het moet altijd schoon zijn. Ik heb overal wel (hele) vieze wc's meegemaakt. Als het vies is, is het vies. Of het nou Duitsland, Frankrijk, of welk ander land dan ook is. Ik probeer altijd zo snel mogelijk weg te wezen uit de toiletten.

Ik vind het vaak wel belachelijk als je betaalt voor de toilet en vervolgens ze hartstikke smerig zijn. Bij een onbetaalde toilet kan je dit nog wel verwachten (hoort ook niet maar goed).
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2016, 17:48

In Nederland zijn we gewoon een hele hoge standaard gewend. De openbare toiletten zien er hiervaak uit alsof de schoonmaak zojuist heeft plaatsgevonden. Ik vond het netste toilet in Zweden en Denemarken er minder goed uitzien dan het gemiddelde in Nederland...

Duitsland ziet er altijd wel fris uit maar is dat blijkbaar volgens de testen niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Pino » ma 22 aug 2016, 20:37

^^ Zeker. Maar dus wel met de kanttekening dat er fris uitzien niet hetzelfde is als schoon volgens hygiënische standaarden. Nooit goed opgelet bij de WC Eend-reclames uit de jaren '80? ;)
brytje008 schreef:Ik vind het vaak wel belachelijk als je betaalt voor de toilet en vervolgens ze hartstikke smerig zijn. Bij een onbetaald toilet kan je dit nog wel verwachten (hoort ook niet maar goed).
Ik herken dat gevoel wel, maar bedenk je wel dat betaald toiletbezoek vaak maar in beperkte mate is gericht op een gebruiker die een fijne wc-experience wil hebben en veel meer op sociale veiligheid. Je praat over plaatsen met veel aanloop waar, zonder betaling en een paar ogen van de toiletjuffrouw, al snel onoorbare dingen zouden gebeuren. Kun je met dat uitgangspunt discussiëren of de bedragen die her en der worden gevraagd niet aan de zeer ruime kant zijn voor dat doel, maar echt fijn schone toiletten op plaatsen met veel toeloop vergen dat ieder toilet tenminste iedere paar uur wordt schoongemaakt plus een regelmatige investering in materiaal. Voor een dusdanige inzet van mankracht en geld betaal je gewoon niet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Kaaiman » ma 22 aug 2016, 22:10

In Sleeswijk-Holstein ben ik langs de A7 en A23 naar de wc geweest. Die wc's waren best te doen, niet brandschoon maar voor een snelweg-wc zeker niet slecht. Het waren van die zelfreinigende wc's, net zoiets als je ook op sommige NS-stations hebt, maar dan gratis.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door brytje008 » ma 22 aug 2016, 23:06

^^ Ze hoeven ook niet brandschoon te zijn. Zeker niet als je bedenkt dat er zoveel mensen op een dag op zo,n wc gaan, dat dat gewoon geen doen is. Maar vaak kom je hooguit wc's tegen die 'redelijk' schoon/ te doen zijn. De rest wordt al viezer tot het extreme aan toe. Ik heb wel is wc's meegemaakt dat je je bijna zou schamen dat je mens bent. Dan zie je echt hoe vies mensen het kunnen achter laten. Ik vind vaak dat de gene die die toiletten moet schoonmaken een medaille verdient :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Plaats reactie