[D] maximumsnelheid in tunnels in Duitsland

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [D] maximumsnelheid in tunnels in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 jan 2016, 21:36

Coen Tunnel schreef:Mogen er geen mobiele controles in tunnels zijn? Want er zijn wel vaste flitsers in tunnels.
Zover ik weet wordt in snelwegtunnels niet mobiel geflitst. Als ze flitsen moet het overigens infrarood zijn, omdat automobilisten niet mogen schrikken. Heb nog nooit zo'n dergelijk scenario meegemaakt en/of van gehoord. Vooral omdat de meeste tunnels geen plaats hebben om een mobiele flitser op te stellen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2016, 22:49

SnarfFlevoland schreef:Als ze flitsen moet het overigens infrarood zijn, omdat automobilisten niet mogen schrikken.
Vertel jij het de Stadt Bonn eens? Op de B9 in de Tunnel Bad Godesberg (2x2 rijstroken, Vmax :A1-50: :nuts:) ben ik recht in mijn gezicht geflitst met zo'n feloranje flits, ik reed (na correctie) 59 km/u. En ja, van zo'n flits schrik je inderdaad.

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Peter » di 05 jan 2016, 3:29

mvalkenburg schreef:Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is de VMax in de Lärmschutztrog in de BAB33 bij Dissen 100 km/h of zelfs 120 km/h. Tenminste, dat was 1-2 jaar terug zo. Ik las ergens dat dit ding ivm de lengte enige tijd terug is "opgewaardeerd" tot tunnel, dus wellicht dat het inmiddels ook tot slakkentempo is gereduceerd, iemand die hier recent is langsgeweest?
Recent is voorjaar 2014, en toen was het nog gewoon 100. Het gesloten gedeelte is maar 200 meter geloof ik. Een beetje een zelfde constructie als de A4 bij Leiderdorp.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 jan 2016, 9:59

Coen Tunnel schreef:Vertel jij het de Stadt Bonn eens? Op de B9 in de Tunnel Bad Godesberg (2x2 rijstroken, Vmax :A1-50: :nuts:) ben ik recht in mijn gezicht geflitst met zo'n feloranje flits, ik reed (na correctie) 59 km/u. En ja, van zo'n flits schrik je inderdaad.
Volgens mij kan je zoiets dan met success aanvechten, ook al vind ik dat zelf bij een boete van €10 voor 9 km/u te snel niet echt de moeite.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2016, 10:13

^^ Ik vond het ook niet de moeite, maar het gebeurt dus blijkbaar wel dat er in tunnels wordt geflitst.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 05 jan 2016, 10:59

SnarfFlevoland schreef:^^
Zou dus goed kunnen dat Baden-Württemberg een afwijkend snelheidsregime in haar snelwegtunnels hanteert. Deze trend zetten ze echter niet consequent ook op Gelbe Autobahnen voort, aangezien de tunnels op bijv. de B31 ten oosten van Freiburg im Breisgau wel weer gewoon een limiet van 80 km/h hebben.
Ik had hier nog niet op gereageerd in de A31 draad, maar nu het onderwerp is afgesplitst wil ik nog wel even een kanttekening plaatsen betreffende de tunnels in de B31. Je komt uit de bebouwde kom waar vermoedelijk Vmax 50 geldt, stadwaarts is slechts 30 toegestaan vanwege slecht wegdek. Bovendien, de tunnels bevinden zich ter hoogte van Freiburg-Ost en niet oostelijk van de stad. Een en ander in ogenschouw genomen zou ik de tunnels daar als overgang willen zien tussen de "Stadt B31" en de "Autobahnähnliche B31" en dan vind ik het instellen van een dergelijke maximumsnelheid toch wel enigszins gerechtvaardigd.

Wat de Emstunnel betreft, zou kunnen dat de locatie van de aansluitingen t.o.v. de tunnel een rol spelen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 jan 2016, 13:02

^^
De tunnels van de B31 zelf zijn geen onderdeel van de bebouwde kom en sluiten ten oosten aan op een stuk met Vmax 130. Ik zie daar geen logische reden om slechts 80 km/h toe te laten. En die 30 km/h stadinwaarts is ook wel wat overdreven laag, inclusief al die flitscamera's. Sowieso mag je daar 's nachts over het gehele stuk maar 30 km/h rijden. Ronduit belachelijk voor zo'n belangrijke corridor.
Coen Tunnel schreef:Ik vond het ook niet de moeite, maar het gebeurt dus blijkbaar wel dat er in tunnels wordt geflitst.
Ik lees net dat die betreffende tunnel een vaste flitsinstallatie heeft, maar inderdaad niet met infrarood is uitgerust. Dan zal de situatie er anders uitzien. Dat er mobiel in tunnels geflitst wordt zou me ook totaal nieuw zijn. Maar goed, de tunnel door Bad Godesberg ligt ook binnen de bebouwde kom. Dan gelden sowieso wat andere regels als Bubeko en/of op snelwegen. In snelwegtunnels tref je vandaag de dag uitsluitend infraroodcamera's.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2016, 13:15

De tunnels van de B31 zelf zijn geen onderdeel van de bebouwde kom en sluiten ten oosten aan op een stuk met Vmax 130. Ik zie daar geen logische reden om slechts 80 km/h toe te laten. En die 30 km/h stadinwaarts is ook wel wat overdreven laag, inclusief al die flitscamera's. Sowieso mag je daar 's nachts over het gehele stuk maar 30 km/h rijden. Ronduit belachelijk voor zo'n belangrijke corridor.
30 km/u op 2x2? :rofl2:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 jan 2016, 13:20

^^
Jap, het gedeelte door de bebouwde kom is van 22 - 6 uur gelimiteerd op 30 km/h. Zie ook dit artikel.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 05 jan 2016, 13:22

Afbeelding

^Dit is een foto die ik heb gemaakt op 1 oktober. Betreft de B31 tussen Schützenalleetunnel en de Schwabentorbrücke (Titisee->Freiburg). Hier geen onderbord 22-6.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2016, 13:42

Jap, het gedeelte door de bebouwde kom is van 22 - 6 uur gelimiteerd op 30 km/h. Zie ook dit artikel.
Dit is natuurlijk wel absurd:

Wer mit mehr als 61 Stundenkilometern geblitzt wird, dem droht ein Fahrverbot von einem Monat plus drei Punkte in der Verkehrssünderkartei samt Bußgeld von mindestens 160 Euro, zuzüglich Gebühren von 23,50 Euro.

Wie daar om 03:00 uur 's nachts met 61 km/u rijdt is absoluut niet dusdanig gevaarlijk bezig dat dat een rijverbod van een maand rechtvaardigt... :facepalm:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 07 jan 2016, 0:16

We hebben het elk over een andere richting. Persoonlijk heb ik enkel de B31 een paar keer vanuit het oosten bereden, maar vanuit het westen heb je sowieso minder tunnel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2016, 8:54

^^
Maar niet minder 80 km/h begrenzing. ;) Bovendien zijn de tunnels zelf in beide rijrichtingen even lang, alleen heeft de noordelijke rijbaan nog wat overkappingen erbij, die naar de zuidelijke rijbaan toe overigens open is.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 07 jan 2016, 9:44

Op het instellen van zo'n snelheidslimiet is maar één woord van toepassing; koekoek. :nuts:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 07 jan 2016, 16:23

^^ Daarvoor moet je net even iets dieper het Zwarte Woud in. :lol:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 11 jan 2016, 9:19

Jackbauer1350 schreef:
SnarfFlevoland schreef:Jap, het gedeelte door de bebouwde kom is van 22 - 6 uur gelimiteerd op 30 km/h. Zie ook dit artikel.
Op het instellen van zo'n snelheidslimiet is maar één woord van toepassing; koekoek. :nuts:
Ben het met je eens dat dit een idiote maatregel is, maar daar zullen de omwonenden niet wakker van liggen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 11 jan 2016, 15:55

^^ Ook niet van het (zinloos) geflits ter plaatse?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 11 mar 2016, 18:36

Laatste tijd is het weer drama met de Emstunnel:

Vmax 60, laten ze de verkeerslichten oranje knipperen. En of dat om 3 uur in de middag is of om 1 uur in de nacht :booooos:

Ik krijg meer en meer het idee dat met die Emstunnel het automobilistje pesten is, want het gaat gewoonweg nergens over. Die tunnel kan makkelijk op Vmax100.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.