[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 14:35

Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:
peter51 schreef:Met de caravan zoeken we bewust zoveel als mogelijk een Autohof op, op de dag was dat nooit een probleem maar zelf daar is het tegenwoordig op dag vaak dringen!
Frankrijk heeft gelukkig veel plekken waar je apart met de caravan kan staan en waar vrachtverkeer niet mag komen.. althans...
Je mag al lang blij zijn dat dit überhaupt toegelaten wordt. Waarom zoek je geen reguliere camping op?
Op veel Franse VZP's kan dat prima en sta je ook nog relatief mooi en veilig. Ik heb deze VZP op zondagochtend vroeg wel een keer vol met campers en caravans gezien. Waarom zou je meer geld dan nodig uitgeven door op een camping te gaan staan?
Omdat die caravans geen meedogenloze tacho hebben, maar vooral omdat ze een fatsoenlijk alternatief hebben en vrachtwagens nu eenmaal niet. Nu hebben veel autohoven in het weekend nog wel wat restcapaciteit, dus als ze gewoon meebetalen kan ik me er nog wel iets wel bij voorstellen dat de uitbaters het dan wel toelaten, maar doordeweeks kan dat m.i. echt niet.
Er zijn toch ook genoeg vrachtwagenchauffeurs die het vertikken om op een betaalde plaats te gaan staan?
Dat is appels met peren vergelijken. Er zijn in de eerste plaats alleen al in Nederland duizenden campings te vinden en slechts een handvol betaalde vrachtwagenparkings. Ten tweede is dat in de eerste plaats een keuze van de werkgever en niet van de chauffeur.
Ik sta met mijn auto 's nachts ook wel eens een half uurtje tot een uurtje op een parkeerplaats langs de snelweg om even te slapen, en incidenteel ook wel eens twee of drie uurtjes. Overigens wel altijd op een plaats voor auto's. Ik vind parkeerplaatsen waar hoogtebalken hangen zodat er geen vrachtwagens bij kunnen komen altijd wel fijn. Ik snap dat vrachtwagens ergens geparkeerd moeten staan, maar voor wie 's nachts als automobilist rijdt is dat geslinger over parkeerplaatsen met allemaal onhandig buiten de vakken (en soms zelfs op de uitvoegstrook en invoegstrook) geparkeerde vrachtwagens ook niet fijn.
Luxeprobleem. Ik vind het ook niet fijn om 1200 euro boete te moeten betalen, omdat wegbeheerders het vertikken om voor voldoende parkeerplaatsen te zorgen. Die hoogtebalken hangen trouwens vaak op 4 meter+, ondanks de vermelde lagere hoogte, iets waar ook steeds meer chauffeurs achter komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2016, 15:08

Jeroen schreef:Omdat die caravans geen meedogenloze tacho hebben, maar vooral omdat ze een fatsoenlijk alternatief hebben en vrachtwagens nu eenmaal niet. Nu hebben veel autohoven in het weekend nog wel wat restcapaciteit, dus als ze gewoon meebetalen kan ik me er nog wel iets wel bij voorstellen dat de uitbaters het dan wel toelaten, maar doordeweeks kan dat m.i. echt niet.
Ik kan jou standpunt als vrachtwagenchauffeur begrijpen, maar als een auto met caravan 's nachts op een legaal plekje op een VZP staat, doet men niks fout. Ja, erg vervelend voor vrachtwagenchauffeurs dat er dan minder ruimte is voor hen, maar moet iemand met caravan dan maar een betaalde camping opzoeken om het probleem van de vrachtwagenchauffeur op te lossen? Het is niet de automobilist met de caravan die ervoor verantwoordelijk is dat er een tekort is aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
Luxeprobleem. Ik vind het ook niet fijn om 1200 euro boete te moeten betalen, omdat wegbeheerders het vertikken om voor voldoende parkeerplaatsen te zorgen.
Dan nog staan veel van die vrachtwagens vaak onveilig geparkeerd. Op uitvoegstroken en invoegstroken: dat kan echt niet. En dikwijls rij je er als automobilist zo dicht langs dat je maar moet hopen dat niemand uitstapt, en dat als ze dat doen, ze in ieder geval goed kijken.

Nogmaals, ik snap jouw standpunt wel, ik snap ook dat het voor de vrachtwagenchauffeurs een veel problematischer situatie is dan voor de automobilisten die 's nachts reizen, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat er geen probleem is voor de automobilisten. Dat het voor jou 10 keer erger is maakt de problemen voor de automobilist (met of zonder aanhanger) niet minder vervelend.

Maar het is vooral in Duitsland (en ook wel in Luxemburg) een probleem. Langs de Franse wegen is het minder een probleem en daar is op de aires ook een duidelijke scheiding tussen auto's en vrachtwagens, dus heb je bijna niet dat er vrachtwagens autoparkeerplaatsen bezet houden. En dit soort maatregelen helpen dan gelukkig ook wel: https://www.google.nl/maps/place/Straat ... 13!6m1!1e1
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Willy84
polderweggetje

Bericht door Willy84 » vr 08 jul 2016, 19:45

Je zou bij een private eigenaar ook gewoon parkeergeld mogen vragen, zeker voor langparkeerders. Als het gaat om parkeerplaatsen van de overheid zou het gepast zijn om de parkeerplekken uit te breiden met de mautinkomsten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2016, 19:58

^^ Op Britse VZP's (en ook parkeerterreinen bij supermarkten) moeten langparkeerders betalen als ze er langer dan een bepaalde tijd staan.
Coen Tunnel

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 20:59

Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:Omdat die caravans geen meedogenloze tacho hebben, maar vooral omdat ze een fatsoenlijk alternatief hebben en vrachtwagens nu eenmaal niet. Nu hebben veel autohoven in het weekend nog wel wat restcapaciteit, dus als ze gewoon meebetalen kan ik me er nog wel iets wel bij voorstellen dat de uitbaters het dan wel toelaten, maar doordeweeks kan dat m.i. echt niet.
Ik kan jou standpunt als vrachtwagenchauffeur begrijpen, maar als een auto met caravan 's nachts op een legaal plekje op een VZP staat, doet men niks fout. Ja, erg vervelend voor vrachtwagenchauffeurs dat er dan minder ruimte is voor hen, maar moet iemand met caravan dan maar een betaalde camping opzoeken om het probleem van de vrachtwagenchauffeur op te lossen? Het is niet de automobilist met de caravan die ervoor verantwoordelijk is dat er een tekort is aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
Ik kan het mensen niet verbieden, maar je maakt je er voorzichtig gezegd niet populair mee als je doordeweeks met een caravan overnacht op een parkeerplaats voor vrachtwagens. Ik heb zelfs al eens mensen met een caravan gezien die het lef hadden een chauffeur naast hen te sommeren de koelmotor uit te zetten of te vertrekken, omdat ze niet konden slapen van de herrie (!) :nuts:
Maar het is vooral in Duitsland (en ook wel in Luxemburg) een probleem. Langs de Franse wegen is het minder een probleem en daar is op de aires ook een duidelijke scheiding tussen auto's en vrachtwagens, dus heb je bijna niet dat er vrachtwagens autoparkeerplaatsen bezet houden. En dit soort maatregelen helpen dan gelukkig ook wel: https://www.google.nl/maps/place/Straat ... 13!6m1!1e1
De parkeerproblemen zijn in Frankrijk op de autoroute minstens zo erg als in Duitsland. En zo'n versmalling houdt inderdaad vrachtwagens wel tegen, maar tegelijkertijd ook bussen en brede caravans en aanhangers. Recentelijk is zoiets ook op de parkeerplaats op de A2 bij Nieuwegein toegepast en ik zag daar meermaals automobilisten spookrijdend via de verkeerde kant de parkeerplaats op rijden, waarschijnlijk omdat ze dachten dat ze niet door de versmalling heen pasten. Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling...
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 08 jul 2016, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 22:15

Willy84 schreef:Je zou bij een private eigenaar ook gewoon parkeergeld mogen vragen, zeker voor langparkeerders. Als het gaat om parkeerplaatsen van de overheid zou het gepast zijn om de parkeerplekken uit te breiden met de mautinkomsten.
Op autohoven betaal je 5 tot 10 euro om 's nachts met de vrachtwagen te mogen staan. Een deel daarvan krijg je weer terug in de vorm van één of meerdere bonnen die je in het restaurant in kunt leveren. Meestal staat er een man bij die dit tussen 17:00 en 22:00 's avonds int, al wordt het langzaam steeds vaker geautomatiseerd met een slagboom en betaling in het tankstation.

Ik heb geen moeite met betaalde parkings, mits er fatsoenlijke, nette faciliteiten worden aangeboden. Op de een paar jaar geleden heropende bewaakte parking op de E19 bij Minderhout (richting Breda) bijvoorbeeld is het sanitairgebouw zo verschrikkelijk vies dat ik er mijn hond nog niet eens zou uitlaten. Lijkt net alsof er sinds de opening nooit meer is schoongemaakt. Ik vrees dat hetzelfde lot beschoren is voor diverse andere heropende betaalde parkings in België. In Italië heb ik het bij de bewaakte parkings bij Como en San Giuliano Milanese dezelfde soort taferelen meegemaakt met sanitair dat helemaal onder de vochtschimmel zit, geen warm water of überhaupt geen fatsoenlijke straal meer uit de douche komt, er misschien eens per week een keer schoongemaakt wordt, maar ondertussen wel 16 euro voor een nacht mogen afrekenen. :wc: Zo erg heb ik het in Duitsland gelukkig echter nog nooit meegemaakt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jul 2016, 22:31

De voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs lijken in Europa wel een stuk slechter te zijn dan in de Verenigde Staten. Daar krijg je na het tanken van een x aantal gallons een gratis douchebeurt en van wat ik gezien heb zijn dat nette, moderne, ruime en schone douches. Ook in de Verenigde Staten is een tekort aan parkeerplaatsen, maar het lijkt minder nijpend dan in Europa. In de VS komt parkeren voor een overnachting vrijwel volledig voor rekening voor een truck stop (autohof-achtig) en maar beperkt direct langs de snelweg.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 08 jul 2016, 22:42

^^ Ik heb wel het idee dat in de VS truckers ook veel mee gebruik maken van voorzieningen dan hier in Europa. In de VS maken sommige chauffeurs namelijk echt hele serieuze trips en ritten en zijn de voorzieningen dus erg prettig. Ik heb het idee dat de chauffeurs in Europa toch nog altijd liever voor de gratis parkeerplek kiezen. Volgens mij heeft dit ook te maken met het aantal Oost-Europese chauffeurs die dat niet kunnen of willen betalen van hun salaris.

Chauffeurs van andere nationaliteiten die meer verdienen gebruiken dit wellicht meer.Toch valt me soms tegen hoe vol die betaalde parkeerplaatsen zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 0:25

Jeroen schreef:Ik kan het mensen niet verbieden, maar je maakt je er voorzichtig gezegd niet populair mee als je doordeweeks met een caravan overnacht op een parkeerplaats voor vrachtwagens.
Ik heb het dan ook niet over parkeren op een parkeerplaats die uitsluitend voor vrachtwagens bedoeld is; dat hoort mijns inziens ook niet. Ben ik met je eens. Maar in Duitsland moeten auto's met aanhanger en vrachtwagens dikwijls dezelfde parkeerplaatsen delen (dat staat ook zo met onderbordjes aangegeven). Vrachtwagens hebben daar in zo'n geval dus niet het alleenrecht op, al vinden veel vrachtwagenchauffeurs dat zij er 's nachts meer recht op hebben dan een auto met aanhanger.
Chris schreef:In de VS komt parkeren voor een overnachting vrijwel volledig voor rekening voor een truck stop (autohof-achtig) en maar beperkt direct langs de snelweg.
Omdat er in veel staten ook bijna niks direct aan de snelweg zit. Ik heb in Colorado over de I-25 en I-70 gereden, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar VZP's met voorzieningen direct aan de weg heb gezien. Volgens mij waren overal slechts voorzieningen bij afritten.
Coen Tunnel

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » za 09 jul 2016, 1:24

^^ Inderdaad en dan in de VS altijd van die bordjes bij een afslag "food" voor de restaurant en fastfoodketens, "gas" voor de tankstations, en "lodging" voor motels/hotels.
Tankstations rechtstreeks aan de Interstate/highway zijn erg zeldzaam, ik ben ze op meerdere USA reizen volgens mij amper tegengekomen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 jul 2016, 9:52

Kleine rest areas en welcome centers met parkeergelegenheden komen wel langs de freeways voor, maar tankstations zitten alleen op tolwegen direct langs de snelweg.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » za 09 jul 2016, 13:56

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Je mag al lang blij zijn dat dit überhaupt toegelaten wordt. Waarom zoek je geen reguliere camping op?
Misschien doelt hij gewoon op een stop overdag? Verder vind ik het niet raar dat overnachten op een parkeerplaats toegelaten wordt. Vrachtwagenchauffeurs moeten toch ook ergens overnachten. En als verderop ergens iemand met een caravan of camper staat is dat toch prima. Slim is natuurlijk niets anders. Ik zou zelf nooit zo langs de snelweg willen overnachten. Een camping is veiliger, ontspannender en vooral gezelliger. Die paar euro's voor een extra overnachting moeten er op een vakantie wel vanaf kunnen.
Er zijn Autohoven waar overnachten met een Caravan of Camper gewoon is toegestaan, ik zie het probleem van Jeroen dan ook niet zo.

Nu we het toch over Raststatten, Autohoven en parkeerplaatsen (en voornamelijk het gebrek er aan) hebben.
Ik las 2 jaar geleden dat men op de A3 bij Görgeshausen een Raststatte wil realiseren op het voormalige Bundeswehrterrein aldaar.
Is er al enig zicht op de realisatie hiervan? Ik vind op het net alleen maar protesten over dit plan.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 jul 2016, 20:19

Vandaag is de Raststätte Demminer Land langs de A20 in de regio Greifswald in gebruik genomen. Dit is de eerste verzorgingsplaats met tankstation direct langs de Autobahn in de regio Vorpommern.

Afbeelding

Waarschijnlijk gaat het om deze verzorgingsplaats:
Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 21 jul 2016, 23:05

^^ Vorpommern is volgens de Duitse wikipedia niet echt een regio, maar de gegeven naam van het Duitse deel van de oude provincie Pommern.

Er zijn nog twee vzp's met tankstation gepland door nieuw- of ombouw:
- tussen Tessin (19) en Bad Sülze (20)
- tussen Jarmen (28) en Anklam (29).

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 21 jul 2016, 23:47

Dus deze kan dus ook weg? 280km tot eerstvolgende tankstation?
Afbeelding
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 jul 2016, 15:20

^^ Was dat het Europese record?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jul 2016, 15:29

^^ Qua vermeldingen op de borden wel vermoed ik. In Spanje zitten bij de meeste Autovías helemaal geen voorzieningen direct aan de weg, maar zit er dikwijls bij afritten een tankstation, en dat wordt ook wel aangegeven. Ook als dat tankstation een kilometer verderop in een slaperig dorpje zit.
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 15:34

De A20 heeft echter ook weinig Autohofen, volgens mij zit er ten oosten van Wismar alleen eentje bij Grimmen (vlakbij het knooppunt met de B96 naar Stralsund).

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » wo 27 jul 2016, 17:47

De parkeerplaatsen aan de A8 tussen München en Rosenheim zijn ook veel te klein voor de vakantieuittocht-(zater)dagen. Afgelopen zaterdag was alles vol en dus mocht de berm tussen Kreuz München-Süd en de Raststätte Hofoldinger Forst voor parkeerplaats spelen. :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 jul 2016, 21:20

Dit is ook weer een leuk stukje stugge Duitse regelgeving. :facepalm: De uiteindelijke legale oplossing is wel super creatief, maar waar zijn we nu met z'n allen over bezig? Tank&Rast zal hier waarschijnlijk niet zo blij mee zijn. :rofl2:
Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 29 jul 2016, 21:33

^^ Leuk filmpje, maar die was hier al eens eerder gepost meen ik. Een jaar of 2 geleden of zo?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 jul 2016, 22:07

^^
Dat zou best eens kunnen. Is me in ieder geval nog niet zo opgevallen. De programmamakers hebben het filmpje een paar maanden geleden officieel nog een keer op YouTube gepubliceerd, nadat deze meerdere malen ook op TV herhaald werd. Is een echte extra3 klassieker die precies in dit topic past. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 jul 2016, 22:38

^^ GuteFahrt heeft het hier een jaar geleden genoemd: viewtopic.php?f=14&t=17666&p=850643&hil ... st#p850643
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 aug 2016, 11:40

Nieuwe satellietbeelden van de mega truck parking Kraichgau langs de A6 tussen Heidelberg en Heilbronn. Volgens mij is dit één van de grootste in Duitsland, die in beide richtingen te bereiken moet zijn. Er zijn 288 parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2016, 11:42

Ik ben er in juni geweest. Lijkt qua grootte en inrichting heel erg op een Franse aire.
Coen Tunnel

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » wo 17 aug 2016, 12:58

^^ Ik ben er in Juli ook geweest. Gigantische parkeerplaats, maar veel te weinig toiletten. En dan heb je ook nog eens de pech dat er net 2 bussen met scholieren de parkeerplaats op komen rijden en deze allemaal tegelijk naar het toilet willen... :roll: De parkeerplaats is trouwens (nog) niet bereikbaar vanuit de richting Heilbronn, hieraan wordt gewerkt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 aug 2016, 16:51

Een creatief uitgebreide rastplatz langs de A1 ten zuiden van Cloppenburg (Niedersachsen).

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 24 aug 2016, 22:08

^^ Lekker rustig slapen daar :D mits je geen koeler naast je hebt staan...
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 02 nov 2016, 15:39

Autohof Porta Westfalica (aan de A2). Voller dan vol. Begint na 1:30.
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 nov 2016, 15:54

Bizar dit. Alles staat volgeparkeerd, je rijdt je zowat vast daar. Op Google Earth lijkt het nog wel uitbreidbaar aan de zuidzijde met een stuk of 40-50 parkeerplaatsen.