[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2016, 20:24

^^ Dit soort taferelen 's avonds laat zijn helaas echt meer regel dan uitzondering. Op bijna ieder autohof of parkeerplaats aan de snelweg maak je het zo mee op iedere doordeweekse avond (ma t/m do). Ik heb al eens de politie gebeld voor een chauffeur die de boel letterlijk klem had gezet en weigerde hem te verzetten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 02 nov 2016, 20:27

Tja, op de A2 passeren 20.000 - 25.000 vrachtwagens per dag. Als je dat afzet tegen de parkeercapaciteit op zo'n corridor is dat erg weinig, al zal natuurlijk niet elke vrachtwagen hoeven te stoppen voor een overnachting.

Ze lijken maar niet in staat te zijn om de parkeerproblemen te verminderen, ondanks dat ze toch op vrij grote schaal parkeergelegenheden uitbreiden. Krijgt een Autohof eigenlijk nog iets van subsidie om parkeercapaciteit uit te breiden? Naar ik begrijp moet je meestal / altijd betalen als chauffeur als je daar parkeert. Het lijkt dan wel lucratief om de capaciteit te vergroten als daar ook extra inkomsten tegenover staan.

In de Verenigde Staten hoef je schijnbaar nooit te betalen om te overnachten op een truck stop.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2016, 20:53

In hoeverre het voor de uitbater interessant is weet ik niet, al vermoed ik dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen. Je betaalt 5 tot 10 euro per nacht, wat je gedeeltelijk of geheel terug kunt krijgen bij verteer in het restaurant/tankshop.

De problemen zouden ook bijvoorbeeld lang niet zo groot zijn als grotere verladers het toe zouden staan om 's nachts binnen de poorten te blijven staan. Daar is vaak namelijk wel ruimte genoeg voor.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » wo 02 nov 2016, 22:24

Enigzinds offtopic hier, maar op de E17 is het probleem ook. Voertuigen die overal geparkeerd staan -zelfs op de dienstenstrook-. Ikzelf ben ruim een halfuur aan het zoeken geweest en kunnen stoppen met 45 minuten diensttijd op een fatsoenlijke parking. Best zonde want dan had ik al zo'n beetje aan de Franse grens kunnen staan. Gokken in zo'n geval doe ik dus maar even niet.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » do 03 nov 2016, 9:31

Jeroen schreef:Je betaalt 5 tot 10 euro per nacht, wat je gedeeltelijk of geheel terug kunt krijgen bij verteer in het restaurant/tankshop.
Diezelfde trucker komt eerder prijzen à 10-15 euro tegen (hoogste 16 euro). Hoe het zit met geld terugkrijgen bij aankopen e.d. weet ik dan weer niet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Peter » do 03 nov 2016, 10:56

Jeroen schreef: De problemen zouden ook bijvoorbeeld lang niet zo groot zijn als grotere verladers het toe zouden staan om 's nachts binnen de poorten te blijven staan. Daar is vaak namelijk wel ruimte genoeg voor.
In Nederland zal het bestemmingsplan en afgeleid daarvan de milieuvergunning vaak roet in het eten gooien. Niet zozeer voor het overnachten van de vrachtwagen, maar het overnachten van de chauffeur in die vrachtwagen is het probleem. Voor een distributiecentrum zonder industriele activiteiten zou het wellicht te regelen kunnen zijn of indien er een motel vlak naast de verlader staat. Maar een motel kost ook minstens 40 Euro per nacht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » vr 04 nov 2016, 22:31

^^ En als de verlader zorgt voor een toilet en een simpel restaurant die tot bij wijze van 22h los is?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 nov 2016, 23:22

^^ Ik vermoed dat bestemmingsplannen niet zomaar een restaurant toestaan.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » za 05 nov 2016, 9:10

^^
En een pand nachts open laten om een paar hongerige chauffeurs te kunnen laten parkeren en eten te kunnen geven ziet men ook niet zitten.
Ook is lokale onbekendheid van chauffeurs vaak een probleem.
Veel chauffeurs maken trouwens niet eens gebruik van een restaurant, de meeste eten bij hun truck.
Er gaan in Duitsland al tijden stemmen op om de overvolle parkeerplaatsen te ontlasten door zo veel mogelijk industrieterreinen "open" te stellen voor overnachtende chauffeurs.
Maar door het grote gevoel van onveiligheid dat men daar ervaart, voornamelijk de angst om nachts bestolen te worden, mijden de chauffeurs de industrieterreinen juist als de pest.
Er zijn wel chauffeurs die op een industrieterrein overnachten, maar doen dat alleen als het echt niet anders meer kan.

Zo had men bijv. in mijn woonplaats ooit eens het idee opgevat om het plaatselijke industrieterrein hermetisch af te sluiten met maar 1 in en uitgang om controle te hebben op wat het terrein in komt en uitgaat en evt dieven snel te kunnen insluiten.
Verder dan het papier is het plan nooit gekomen, het bleek onuitvoerbaar.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op za 05 nov 2016, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » za 05 nov 2016, 9:23

Coen Tunnel schreef:^^ Ik vermoed dat bestemmingsplannen niet zomaar een restaurant toestaan.
Waarom zou dat niet kunnen? De meeste (grote) bedrijven hebben toch een simpel bedrijfsrestaurant? Kijk het hoeft echt geen 4 sterren te zijn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » za 05 nov 2016, 11:19

^^ Een bedrijfsrestaurant heeft als kenmerk dat het doorgaans alleen toegankelijk is voor werknemers van dat bedrijf. Het heeft in ieder geval geen openbaar karakter. Wil je zoiets toegankelijk maken voor anderen dan zul je toch echt het bestemmingsplan moeten wijzigen, want dan wordt het commerciële horeca.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » za 05 nov 2016, 11:27

^^
En je moet mensen bereid vinden om de boel zo lang open te houden.
Wij hebben ook een snackbar op het industrieterrein maar die sluit toch echt vrijdags en in het weekeind om 21:00 uur zijn deuren.
En van maandag tot donderdag gaat ie al om 20:00 uur dicht.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op za 05 nov 2016, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 05 nov 2016, 11:29

kingpin1966 schreef:^^
En een pand nachts open laten om een paar hongerige chauffeurs te kunnen laten parkeren en eten te kunnen geven ziet men ook niet zitten.
Ook is lokale onbekendheid van chauffeurs vaak een probleem.
Veel chauffeurs maken trouwens niet eens gebruik van een restaurant, de meeste eten bij hun truck.
Er gaan in Duitsland al tijden stemmen op om de overvolle parkeerplaatsen te ontlasten door zo veel mogelijk industrieterreinen "open" te stellen voor overnachtende chauffeurs.
Maar door het grote gevoel van onveiligheid dat men daar ervaart, voornamelijk de angst om nachts bestolen te worden, mijden de chauffeurs de industrieterreinen juist als de pest.
Er zijn wel chauffeurs die op een industrieterrein overnachten, maar doen dat alleen als het echt niet anders meer kan.
Je hebt op een gegeven moment gewoon echt geen keuze meer. Ik sta regelmatig 's nachts op plekken waar ik liever niet sta, zonder voorzieningen (als je geluk hebt een gore dixi) en onverlicht. De ene keer in de afgelopen jaren dat ik heb meegemaakt dat men in heeft gebroken in mijn oplegger was overigens op een goedverlichte parkeerplaats met tankstation en restaurant langs de snelweg, dus in hoeverre je je daar veiliger zou moeten voelen...

En dat chauffeurs minder in restaurants eten komt doordat buitenlandse chauffeurs daar simpelweg het geld niet voor hebben (plus vaak het taalprobleem) en doordat er door de hoge werkdruk vaak sowieso al minder mogelijkheden zijn om nog fatsoenlijk pauze te houden op de plekken waar je dat zou willen.

In Duitsland mag je gelukkig op de meeste industrieterreinen wel parkeren, al schiet de capaciteit nog steeds wel eens te kort, maar de kans op een plek is vaak groter dan op de reguliere parkeerplaatsen/autohoven. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar zelfs op nieuwe riant aangelegde industrieterreinen, waar je niemand in de weg staat, doodleuk een parkeerverbod wordt ingesteld. :wall:
Zo had men bijv. in mijn woonplaats ooit eens het idee opgevat om het plaatselijke industrieterrein hermetisch af te sluiten met maar 1 in en uitgang om controle te hebben op wat het terrein in komt en uitgaat en evt dieven snel te kunnen insluiten.
Verder dan het papier is het plan nooit gekomen, het bleek onuitvoerbaar.
Dat wordt al op diverse plaatsen in Nederland toegepast, bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 05 nov 2016, 11:34

Coen Tunnel schreef:^^ Een bedrijfsrestaurant heeft als kenmerk dat het doorgaans alleen toegankelijk is voor werknemers van dat bedrijf. Het heeft in ieder geval geen openbaar karakter. Wil je zoiets toegankelijk maken voor anderen dan zul je toch echt het bestemmingsplan moeten wijzigen, want dan wordt het commerciële horeca.
Chauffeurs die de volgende ochtend komen laden of lossen, of daar 's avonds juist net hebben geladen of gelost zijn te gast daar. Wat is er raar aan om die toe te laten binnen de poorten te blijven staan? Het is vaak eerder een veiligheids-/verzekeringskwestie dat dit niet getolereerd wordt. Overigens zijn de meeste vestigingen van Dachser (één van de grootste logistieke dienstverleners in Duitsland) daar weer een positieve uitzondering op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » za 05 nov 2016, 11:46

^^ De ruimte kan natuurlijk ook nog meespelen. Bij het bedrijf waar ik werk mogen chauffeurs niet binnen de hekken parkeren, ook al is er bij ons 24 uur per dag beveiliging aanwezig. Laden of lossen en dan daarna weer weg. Ik vermoed dat één en ander ook nog wel eens te maken kan hebben met de AEO-certificering en het feit dat ons warehouse alleen toegankelijk is voor personen die het certificaat medewerker luchtvracht hebben (of begeleid worden door iemand van ons bedrijf). Dus dan is het ook een veiligheidsmaatregel om mensen van buitenaf zo kort mogelijk op ons terrein te houden.

We krijgen wel eens de vraag van chauffeurs of ze bij ons kunnen overnachten, maar dan wordt vriendelijk verteld dat ze dat buiten de poort moeten doen. Dat gebeurt ook wel, dikwijls staan ze dan een klein stukje buiten de poort langs de weg. Wel mogen alle chauffeurs bij ons gratis gebruik maken van de douche en dat wordt vaak gewaardeerd, zeker door de chauffeurs uit Zuid- en Oost-Europa die lange afstanden rijden, en is alle koffie/thee/espresso/cappuccino/soep uit de automaat ook gratis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 05 nov 2016, 11:54

Hoe zit het eigenlijk met douchemogelijkheden langs de snelweg? Hoeveel kost dat en is het een beetje fatsoenlijk? Ik zag laatst een video van de douches van Pilot Flying J in de Verenigde Staten, die kan je elke dag gratis gebruiken als je meer dan 1000 gallon per maand tankt en dat zijn grote, luxe douches met een cabine van 3,5 bij 2 meter met een toilet, wastafel en door een muur gescheiden doucheruimte. Allemaal hufterproof en erg netjes.

https://pilotflyingj.com/facility-upgrades/

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » za 05 nov 2016, 11:56

^^
In Dld kost douchen langs de snelweg bij de Sanifair aangesloten restaurants gemiddeld € 2,- als ik mij niet vergis.
Lees overigens net dat Sanifair ook in NL voet aan de grond heeft gekregen.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 05 nov 2016, 12:03

In Duitsland (in tegenstelling tot veel andere landen) is dat over het algemeen prima in orde. Op ieder autohof en vrijwel ieder tankstation direct aan de snelweg kun je voor 2 à 3 euro douchen in een nette, ruime, schone ruimte, meestal met eigen toilet. Vaak willen ze wel je contactsleutels van de vrachtwagen als borg voor de sleutel van de douche (waar ik niet zo gelukkig mee ben, maar soit). Ook bij veel grotere klanten zijn er wel nette mogelijkheden voor.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » za 05 nov 2016, 12:08

Jeroen schreef: Vaak willen ze wel je contactsleutels van de vrachtwagen als borg voor de sleutel van de douche (waar ik niet zo gelukkig mee ben, maar soit).
Ik zou persoonlijk ook liever een borg in valuta prefereren, sleutels zijn van het bedrijf waar je werkt en evt. vervanging kost ook weer geld.
Nog los van het feit dat je niet verder kunt rijden als ze wat met je sleutels mispeuteren.

Ik weet dat de douches in Raststatten langs de snelweg off limits zijn voor niet vrachtwagenchauffeurs, maar hoe zit dat bijv. bij de Autohoven?
Doen ze daar ook zo moeilijk?
Ik kan me nl. goed voorstellen dat een vertegenwoordiger op een warme zomerdag niet stinkend als een natte hond (en 2 x de landkaart van Duitsland onder zijn oksels) bij zijn zakenrelaties wil aankomen.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » za 05 nov 2016, 12:47

^^ Volgens mij zijn ook bij Sanifair de douches voor iedereen toegankelijk, als je er maar voor betaalt.

Juist een Autohof is doorgaans nog veel meer gericht op vrachtwagenchauffeurs.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » za 05 nov 2016, 12:50

^^
Ik meende hier in een soortgelijk topic eens gelezen te hebben dat de Sanifair douches voor de "gewone man" niet toegankelijk waren, vandaar mijn vraag.
Ik meen het topic: Post je favoriete raststatte.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Bluemoon23 » za 05 nov 2016, 23:28

En hoe controleren ze of je een "echte vrachtwagenchauffeur" bent en dus de douches wel mag gebruiken ?
Moet je de sleutels van je vrachtwagen laten zien ?

En als je zwaait met de sleutel van je Volvo of Mercedes vrachtwagen (die dus ook personenauto`s maken ?)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » zo 06 nov 2016, 8:34

^^ Ik heb het al eens geprobeerd met de sleutels van mijn personenauto waar een duidelijk opellogo op stond. Werd niet geaccepteerd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » ma 07 nov 2016, 23:03

Bluemoon23 schreef:En hoe controleren ze of je een "echte vrachtwagenchauffeur" bent en dus de douches wel mag gebruiken ?
Moet je de sleutels van je vrachtwagen laten zien ?

En als je zwaait met de sleutel van je Volvo of Mercedes vrachtwagen (die dus ook personenauto`s maken ?)
In mijn herinnering zijn volvo autosleutels kleiner en zien mercedes autosleutels er helemaal anders uit. Maar STER is zowel auto als vrachtwagen toch een tijd geleden en van Volvo is de luxewagen best lang geleden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » ma 07 nov 2016, 23:04

^^ Ook enig idee voor wat betreft Renault?
Ik bedoel, de vrachtwagens van Renault zien er hartstikke lelijk uit, maar ze bestaan wel (helaas :heygrr: )
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » di 08 nov 2016, 6:06

^^ Je doelt waarschijnlijk op de oude Magnumserie, de 'vissekom'. Voor een moderne T-serie hoef je je beslist niet meer te schamen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » di 08 nov 2016, 8:24

De allernieuwste vind ik er nog steeds niet echt mooi uitzien, maar die doos op wielen was wel zo ongeveer de lelijkste Europese truck ooit gemaakt ja.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » vr 11 nov 2016, 21:11

In Nordrhein-Westfalen wordt het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens becijferd op circa 5.000. 's Nachts parkeren veel vrachtwagenchauffeurs op de vluchtstrook. Dinsdagavond is op de A40 bij Gefrath een motorrijder met volle snelheid op een geparkeerde vrachtwagen gebotst. De motorrijder overleefde het ongeval niet. Volgens ooggetuigen parkeren 's nachts veelal rond de 100 vrachtwagens op de vluchtstrook rond de betreffende parkeerplaats Tomm Heide.

Men is bekend met de problematiek, maar het blijft elkaar de schuld geven van de prognoses negeren, trage procedures bij uitbreiding van parkeerterreinen, een modal shift van weg naar spoor die maar blijft falen. Er worden wel veel nieuwe parkeerplaatsen gebouwd, maar met de enorme latente vraag aan parkeerruimte staan nieuwe of verruimde parkeerplaatsen direct weer vol. De politie roept chauffeurs op om tijdig een parkeerplaats te zoeken, maar alles staat zo vol dat er 's avonds vaak geen andere optie is dan de vluchtstrook. Doorrijden naar de volgende parkeerplaats werkt misschien nog als het niet te laat is, maar later in de avond staat gewoon alles vol en op een gegeven moment is je rijtijd op.

http://www.rp-online.de/nrw/panorama/nr ... -1.6388497

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » vr 11 nov 2016, 21:47

100 stuks? Dat is meer dan 1.5 kilometer vluchtstrookparkeerders. Zijn het echt zo veel vrachtwagens?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 12 nov 2016, 11:31

^^ Ik kan uit ervaring vertellen dan het soms zeker in die mate voor komt. Aangezien Duitsland meestal geen vluchtstroken kent bij in-/uitvoegstroken betekent dit dat deze ook vaak geblokkeerd worden en je vanuit nagenoeg stilstand mag proberen in te voegen.

Wat bij dit specifieke geval mee zal spelen is dat er aan de Nederlandse zijde maatregelen zijn genomen om het vluchtstrookparkeren tegen te gaan. Op de eerste kilometers na de grens staan waarschuwingsborden, paaltjes op de vluchtstrook en wordt er actief gehandhaafd. In het Ruhrgebied is parkeren (waar dit überhaupt nog toestaan is) ook een drama. Het autohof bij Duisburg staat al om 17.00 bomvol, andere autohoven waar de kans op een plek wat groter is liggen verder weg (A57 Rheinberg, A44 Krefeld).

Plaats reactie