[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 19:06

Op de A57 tussen Neuss en Krefeld komt een nieuwe Raststätte Geismühle. Schijnbaar komt deze geheel aan de oostkant van de A57 te liggen, die dan van beide kanten bereikbaar moet worden. Er komen 200 parkeerplaatsen voor vrachtwagens, dat is dus een grote voorziening.

De huidige Raststätte Geismühle:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Wesso » ma 12 dec 2016, 19:44

^^ Die tankstations hebben een goed herkenbare vorm vanuit de lucht. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2016, 19:54

Kaartje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 20:00

Dat schuin parkeren is iets typisch Europees, op Amerikaanse en Canadese truck stops zie je dat niet zo veel. Het nadeel van schuin parkeren lijkt me dat je niet makkelijk andersom kan inparkeren. Soms is dat handig om niet naast een koelwagen te hoeven slapen. Bij schuin parkeren staat de trekker aan de rechterkant precies ter hoogte van een (mogelijke) koelwagen die de hele nacht staat te brommen. Al is schuin parkeren wel logisch (minder ruimtebeslag, makkelijker inparkeren en wegrijden). Een ander voordeel van truck stops is dat ze verder van de autosnelweg af liggen en dus stiller zijn (minder verkeerslawaai) wat de nachtrust van chauffeurs ten goede komt. Men begint ook her en der geluidsschermen te plaatsen tussen de Raststätte en de Autobahn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » ma 12 dec 2016, 20:02

^^ Het lijkt alsof ze hier de autoparkeerplaatsen als buffer gebruiken zodat het vrachtverkeer in ieder geval niet vlak naast de snelweg staat.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door hoevenpe » ma 12 dec 2016, 20:04

Waarom de lokale weg zo apart over het viaduct? De bewoners van het dorp ernaast kunnen toch profiteren van een extra aansluiting hier lijkt me...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2016, 20:05

^^ Bij sommige Raststättes is dat inderdaad het geval, maar misschien wil men hier bewust geen extra (onofficiële) aansluiting.
keokiracer schreef:^^ Het lijkt alsof ze hier de autoparkeerplaatsen als buffer gebruiken zodat het vrachtverkeer in ieder geval niet vlak naast de snelweg staat.
Bij Raststätte Kraichgau Süd, die nog niet zo lang geleden is uitgebreid, is dat juist omgekeerd gedaan: https://www.google.nl/maps/place/Kraich ... 4d8.754966
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 12 dec 2016, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 20:06

Op 1 kilometer afstand ligt de aansluiting Krefeld-Oppum.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » ma 12 dec 2016, 20:17

ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Touren is rough so you got to be tough

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door hoevenpe » ma 12 dec 2016, 20:20

^^
Op zich snap ik dat wel, maar dan nog is het voor bewoners van het dorp ernaast 3km onnodig omrijden terwijl met 2 rotondes de verbinding smaller en goedkoper te realiseren was geweest.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » ma 12 dec 2016, 23:59

Lank-Latum heeft ook een eigen aansluiting op de A44.

De A57 is in de spits een probleem. Ik denk dat men bang is dat mensen die extra aansluiting gaan benutten om minder in de file te staan, maar daarmee extra turbulentie veroorzaken net voor Kreuz Meerbusch.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2016, 9:40

brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2016, 9:46

keokiracer schreef:^^ Het lijkt alsof ze hier de autoparkeerplaatsen als buffer gebruiken zodat het vrachtverkeer in ieder geval niet vlak naast de snelweg staat.
Dat is ook logisch, aangezien die over het algemeen niet blijven slapen daar. Er zijn in Duitsland nog veel verouderde raststättes met parkeerplaatsen met de cabine naar de snelweg toe en zonder scherm er tussen. Daar word je als chauffeur niet vrolijk van...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » di 13 dec 2016, 11:47

Jeroen schreef:
brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.
Klop, in dat filmpje stonden er ook gewoon andere soorten transporten geparkeerd. Dus zoals je al zegt heeft het amper zin. Dat heeft denk echt alleen zin als je een hek hebt, waar je bijvoorbeeld een pas voor nodig hebt die speciaal voor ADR is of iets dergelijks.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2016, 12:31

Het heeft ook weinig zin om ADR apart te zetten op parkeerplaatsen. Ik zou zelfs bijna eerder zeggen dat je die voor de veiligheid juist niet te veel moet willen clusteren. Op plekken waar ADR een reëeler gevaar vormt, zoals in tunnels en op boten, worden al uitgebreide maatregelen genomen.

Met koelers kun je nog herrie en het verbruik van rode diesel nog gebruiken als argument om ze te clusteren en bijvoorbeeld laadpalen aan te bieden. Maar in de meeste gevallen is het plaatsgebrek simpelweg te nijpend om daar gereserveerde plaatsen voor aan te bieden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » di 13 dec 2016, 18:39

Nu weet ik dat niet alles goed van tevoren te plannen is, maar zou het niet mogelijk zijn om een soort systeem te maken waarmee je op een bepaalde parkeerplaats van tevoren je plaats kunt reserveren? Als je inplant dat je die binnen je rijtijd kunt halen inclusief wat marge voor file dan is dat wel praktisch. Koppel je daar de regel aan dat de reservering vervalt als je niet binnen 1.5 uur van je geplande aankomsttijd aankomt dan kan het ook niet gebeuren dat transportbedrijven gewoon vanalles reserveren onder het mom van "we zien wel wat er lukt en hoe ver we komen en laat de rest het heen en weer krijgen".

Dat lost het gebrek aan parkeerplaatsen niet op, maar kan misschien het probleem dat chauffeurs zich klemrijden op volle parkeerplaatsen en dan vanwege hun rijtijd geen kant meer uit kunnen wel verminderen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » di 13 dec 2016, 18:46

In de Verenigde Staten bestaat dat systeem van 'reserved parking' op sommige truck stops.

Handig als jij als chauffeur of je werkgever dat wilt betalen, maar het lost het probleem van te weinig parkeerplaatsen niet op. 's Nachts staan er zoveel vrachtwagens buiten de vakken dat als je de capaciteit zou verdubbelen, nog steeds bijna alles vol staat.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » di 13 dec 2016, 19:07

^^ Ik snap wel dat er te weinig geld is en dat je de investering niet terug ziet (tenzij er een restaurant naast zit). Maar ik snap niet dat het maken van parkeerplaatsen niet sneller kan. Ze kunnen toch een lap grond (mits dat natuurlijk kan qua grond en vergunningen) naast een snelweg pakken en hier wat parkeerplaatsen maken. Het lijkt mij dat dit ook weer niet een fortuin kost en zou ook niet lang mogen duren.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » di 13 dec 2016, 19:11

Het kost betrekkelijk veel geld, volgens mij moet je wel denken aan rond de € 1 miljoen per 20 of 30 extra parkeerplaatsen, en er is een tekort van tienduizenden parkeerplaatsen. Er moet grond aangekocht worden, de fundering moet dikker zijn dan elders omdat er continu vrachtwagens op staan, waardoor de aanlegkosten ook niet heel goedkoop zijn. Daarnaast moet je ook denken aan de procedures, er moet een besluit opgesteld worden waar tegen bijna altijd bezwaar wordt gemaakt, dus daar gaat ook veel manuren in zitten aan proceskosten (zeker ten opzichte van de bouwkosten).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » di 13 dec 2016, 19:13

brytje008 schreef:
Jeroen schreef:
brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.
Klop, in dat filmpje stonden er ook gewoon andere soorten transporten geparkeerd.
Om welke filmpje gaat het als ik vragen mag? Puur uit interesse :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » di 13 dec 2016, 19:18

^^ Het gaat om dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=whC00_Ejwso Het is een aardige lange film :lol: . Bij ongeveer 16:00 van het filmpje rijdt die op een VZP in polen. Maar hij heeft ergens anders in het filmpje er ook over dat die het een paar keer was tegen gekomen.

@chris Dan brengt het toch meer kosten mee dan ik had verwacht. 1 miljoen voor maar 20 a 30 extra plaatsen is echt grof geld.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » di 13 dec 2016, 19:21

Chris schreef:In de Verenigde Staten bestaat dat systeem van 'reserved parking' op sommige truck stops.

Handig als jij als chauffeur of je werkgever dat wilt betalen, maar het lost het probleem van te weinig parkeerplaatsen niet op. 's Nachts staan er zoveel vrachtwagens buiten de vakken dat als je de capaciteit zou verdubbelen, nog steeds bijna alles vol staat.
Ik beweer ook niet dat het de problemen met de capaciteit oplost. Maar het is relatief simpel te maken en zou misschien een iets betere spreiding en een iets kleinere hoeveelheid vluchtstrookparkeerders kunnen bewerkstelligen.

Dat er meer capaciteit nodig is staat als een paal boven water.
Chris schreef:Het kost betrekkelijk veel geld, volgens mij moet je wel denken aan rond de € 1 miljoen per 20 of 30 extra parkeerplaatsen, en er is een tekort van tienduizenden parkeerplaatsen. Er moet grond aangekocht worden, de fundering moet dikker zijn dan elders omdat er continu vrachtwagens op staan, waardoor de aanlegkosten ook niet heel goedkoop zijn. Daarnaast moet je ook denken aan de procedures, er moet een besluit opgesteld worden waar tegen bijna altijd bezwaar wordt gemaakt, dus daar gaat ook veel manuren in zitten aan proceskosten (zeker ten opzichte van de bouwkosten).
Volgens mij is het technische verhaal nog niet zo'n punt. Diep uitgraven op een niet te zompige plek, puin en zand erin kieperen, betonplaten erop gooien en je kunt een tijd vooruit. Dat dat geen 20 jaar lang vlak blijft is maar een detail, als het capaciteitsprobleem opgelost is kan men bij de eerste renovatie de bouwkwaliteit verbeteren.
Ik denk dat het papierwerk en het bezwaar gedoe een groter probleem is.
Dan is het verder nog de vraag wat je aan moet bieden, het is natuurlijk mooi om een restaurant, toilet en douches aan te bieden, maar je kunt dat om te beginnen karig houden. Op de vluchtstrook is het tenslotte ook behelpen. Als dat het mogelijk maakt om eerst die vrachtwagens een plaatsje te geven dan kun je daarna op een iets lager tempo de rest uitbreiden en verbeteren.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » di 13 dec 2016, 19:25

brytje008 schreef:^^ Het gaat om dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=whC00_Ejwso Het is een aardige lange film :lol: . Bij ongeveer 16:00 van het filmpje rijdt die op een VZP in polen. Maar hij heeft ergens anders in het filmpje er ook over dat die het een paar keer was tegen gekomen.
Ah, dat filmpje :top:
Ik hoopte stiekem dat het een filmpje was van iemand waar ik nog niet op geabonneerd was :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » di 13 dec 2016, 19:28

^^ De filmpjes van Harry kijken lekker weg :D Ik denk dat de meest hier die actief zijn op YouTube wel ongeveer geabonneerd zijn om de zelfde kanalen qua mobiliteit.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2016, 19:45

Chris schreef:Het kost betrekkelijk veel geld, volgens mij moet je wel denken aan rond de € 1 miljoen per 20 of 30 extra parkeerplaatsen, en er is een tekort van tienduizenden parkeerplaatsen. Er moet grond aangekocht worden, de fundering moet dikker zijn dan elders omdat er continu vrachtwagens op staan, waardoor de aanlegkosten ook niet heel goedkoop zijn. Daarnaast moet je ook denken aan de procedures, er moet een besluit opgesteld worden waar tegen bijna altijd bezwaar wordt gemaakt, dus daar gaat ook veel manuren in zitten aan proceskosten (zeker ten opzichte van de bouwkosten).
Parkeren mag op zich best iets kosten. Als de financiering voor meer parkeerruimte niet op een normale manier rond te krijgen is, dan moet het maar met een eigen bijdrage van de transporteurs door er betaalde parkings van te maken. Ik heb bij mijn werkgever nog nooit discussie gehad over gedeclareerde parkeerkosten. Bovendien vragen veel Nederlandse truckstops ook parkeergeld indien er binnen niets verteert wordt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » di 13 dec 2016, 19:48

^^ Je moet de mensen alleen niet het vel over de oren trekken. Maar als er betaalde parkeerplaatsen beschikbaar zijn dan kun je wel beter optreden tegen vluchtstrook parkeerders zonder gemaar aan te moeten horen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » di 13 dec 2016, 21:00

Aan de ene kant zou parkeren iets mogen kosten, maar aan de andere kant is het wel de overheid die de eisen stelt dat je na een bepaald aantal uren moet parkeren. Dan moet er wel voldoende parkeergelegenheid zijn. Ook veel betaalde Autohofen staan 's nachts bomvol.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » wo 14 dec 2016, 13:40

duikgek89 schreef:^^ Je moet de mensen alleen niet het vel over de oren trekken. Maar als er betaalde parkeerplaatsen beschikbaar zijn dan kun je wel beter optreden tegen vluchtstrook parkeerders zonder gemaar aan te moeten horen.
Tsja, in Engeland betaal je 20 tot 25 pond om een nacht te mogen blijven staan op een reguliere VZP. Op bewaakte parkings in Frankrijk en Italië betaal je ook al gemiddeld een Euro of 20. Veel keuze heb je 's avonds doorgaans niet meer, dus met die kosten dient de werkgever gewoon rekening te houden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » wo 14 dec 2016, 16:46

Dat is natuurlijk wel zo. We moeten alleen niet de fout maken om te denken dat werkgevers een boom hebben waar het geld aan groeit. Dat het wat kost is prima en waarschijnlijk ook noodzakelijk, maar we moeten wel opletten om er geen monsterlijk hoge bedragen voor te gaan vragen.

Als je elke nacht gemiddeld 50 auto's betaald laat parkeren a 20 euro per auto, dan is dat toch 1000 euro per nacht. Laten we zeggen dat je de feestdagen en vakanties in het middelen meeneemt en je komt uit op een kostenpost van €365 000 per jaar. Dat is niet niks.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 19:37

De A38 heeft nu een Raststätte in beide richtingen ter hoogte van Breitenworbis. Deze week is de Raststätte Eichsfeld-Nord geopend, 4 weken terug opende de Raststätte Eichsfeld-Süd. Voorheen was de eerste Raststätte met tankstation voorbij Sangerhausen (een kilometer of 80 oostelijker).

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie