[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 10:32

Het leek me wel aardig om een aparte thread te openen over de parkeerproblematiek in Duitsland. Jarenlang is de parkeercapaciteit langs de Autobahnen nauwelijks vergroot. Na de herenining in 1990 en het openen van de grenzen met oost-Europa is de hoeveelheid vrachtverkeer enorm toegenomen. Pas de laatste paar jaar is er meer een gevoel van urgentie ontstaan en worden tal van parkeerplaatsen uitgebreid. Daarvoor was het voornamelijk de Autohof die de groei moest opvangen.

Een beeld van de A5 tussen Heidelberg en Karlsruhe. De satellietbeelden zijn uiteraard overdag genomen, dus lang niet op het tijdstip dat de vraag naar parkeerruimte het grootste is (avond/nacht). Het geeft wel een aardige momentopname van het tekort aan parkeerplaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 10:33

De A6 van Heidelberg naar Nürnberg;
Chris schreef:Tussen Heilbronn en Crailsheim is de raststätte Hohenlohe fors uitgebreid, zoals hier te zien op satellietbeelden van maart 2015. In totaal is de parkeercapaciteit van vrachtwagens vergroot van 103 naar 197 plaatsen (beide richtingen samen). Het is nu één van de grotere in Duitsland volgens mij. De A6 is toch een beetje een onderschatte truckcorridor. Nederlanders zullen er niet zo vaak komen, zeker niet tussen Heilbronn en Nürnberg.

Afbeelding
Chris schreef:Nog groter is de nieuwe Raststätte Kraichgau-Süd langs de A6 tussen Heidelberg en Heilbronn. Eind vorig jaar is de eerste fase in gebruik genomen, nu is de tweede fase van uitbreiding op de plek van de oorspronkelijke Raststätte. Het terrein is wel iets van 4 of 5 keer zo groot geworden, het aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens is vergroot van 36 naar 288. Er komt ook een verbinding naar de Raststätte Kraichgau-Nord met een brug over de A6. Het lijkt haast een Franse 'aire' met een rotonde en zoveel routes. De uitbreiding kost ruim € 25 miljoen.

De parkeerplaatsen rechtsonder zijn geen onderdeel van de Raststätte, maar horen bij de Rhein-Neckar-Arena.

Afbeelding
De A2:
Chris schreef:Tussen Bielefeld en Herford is in beide richtingen een grote nieuwe raststätte gebouwd.

* richting Dortmund: 140 parkeerplaatsen voor auto's, 118 parkeerplaatsen voor vrachtwagens
* richting Hannover: 126 parkeerplaatsen voor auto's, 110 parkeerplaatsen voor vrachtwagens

Dagelijks rijden 13.500 vrachtwagens op dit stuk A2.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » za 02 jul 2016, 11:23

Chris schreef:Afbeelding
Zelfde Raststätte vanaf de grond @ 3:30 (indien op pc/laptop: video pauzeren en op '4' klikken)
Link

A8 Augsburg > Stuttgart / A10 Berlijn (A2-A12-corridor)
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 11:54

Je ziet hoe vol die parkeerplaatsen staan. Overal staan vrachtwagens buiten de vakken om maar ergens te kunnen parkeren. Zelfs al zou je zo'n raststätte met 30-40% vergroten dan staat het direct meteen vol. En dan heb je het nog niet over de chauffeurs die doorrijden omdat er geen plek is.

In Duitsland kan je dan niet op de vluchtstrook van de afrit of toerit parkeren, omdat die ontbreekt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Rene » za 02 jul 2016, 12:11

Op de VZP Jura aan de A3 hebben ze een dynamisch parkeersysteem ingevoerd. Je krijgt op basis van geplande vertrektijd een vak toegewezen, samen met één (soms twee) andere truckers die op hetzelfde tijdstip gaan vertrekken. Zo is het minder een rommeltje met vrachtwagens. In het vakblad Straßen- und Verkehrstechnik 4/16 staat er een artikeltje over, "LKW-Kompaktparken".
Ook de website van de Bayrische Rundfunk maakt er gewag van.

Wat fotootjes die op internet zweven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 12:32

Een interessant systeem. Het vereist wel een complete herinrichting van bestaande verzorgingsplaatsen, plus de aanleg van de systemen.

Men noemt dat er 50% meer vrachtwagens kunnen staan. Dat komt natuurlijk omdat je in een rij van 3 vrachtwagens, 2 wegen minder nodig hebt. Al is het werkelijke aantal extra plaatsen een stuk kleiner, er wordt natuurlijk normaal veel geparkeerd buiten de vakken, waardoor er soms wel 50-100% meer vrachtwagens staan dan er parkeervakken zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » za 02 jul 2016, 17:16

Chris schreef:In Duitsland kan je dan niet op de vluchtstrook van de afrit of toerit parkeren, omdat die ontbreekt.
Maar dat gebeurt alsnog vaak, met als gevolg dat er geen invoegstrook meer overblijft en verkeer van stilstand moet invoegen op de Autobahn. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=1TFs-1HdQyc&t=331


Nog een kleine greep parkeerproblemen:
A3 Würzburg: https://www.youtube.com/watch?v=UJ7LYoSE7P4&t=565
A5 Gießen - Frankfurt https://youtu.be/3KV-jkz9xnM?t=641
A7 Fulda - Kassel: https://youtu.be/hEaOAjzJ8hM?t=698
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door captain007 » za 02 jul 2016, 17:24

In elk geval hebben we het probleem in Nederland ook en zou je soortgelijke operaties hier ook moeten uitvoeren. Hier staat men ook regelmatig op de vluchtstrook geparkeerd. Het is soms nog een wonder te noemen dat er niet gewoon op de rijbaan van de autosnelweg zelf geparkeerd wordt door het chronische gebrek aan parkeerplaatsen. En met een uitbreiding van 20/30 plaatsen her en der ga je er niet komen. Je moet echt duizenden extra parkeerplekken bijbouwen wil je het probleem nog oplossen. De problematiek wordt ook nog verergerd, omdat men de mogelijkheden om vrachtwagens elders te parkeren steeds verder inperkt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Snelwegfreak » za 02 jul 2016, 17:29

In Frankrijk ook genoeg gezien onderweg dat men op de halve vluchtstrook van de invoegstrook parkeert, met als gevolg dat je half op de rijbaan moet rijden om in te voegen. Zeer onprettig en je moet maar hopen dat verkeer van achterop alles in de gaten heeft en je meer ruimte gunt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 02 jul 2016, 20:24

^^ In Frankrijk zijn de parkings ook vaak hopeloos inefficiënt ingedeeld. Zelfs de enorme parkings bij Assevillers en Ressons aan de A1 schieten bijvoorbeeld nog steeds ernstig tekort in hun parkeercapaciteit, ondanks de enorme oppervlakte. Wat er in Frankrijk nog eens bij komt zijn de exorbitante boetebedragen voor minieme rijtijdoverschrijdingen (hoger dan dan in de meeste andere Europese landen) plus het feit dat men zonder duidelijke reden plompverloren volledige parkings 's nachts afsluit. Dat maakt de problematiek bij de overgebleven parkings alleen nog maar erger.
captain007 schreef:In elk geval hebben we het probleem in Nederland ook en zou je soortgelijke operaties hier ook moeten uitvoeren. Hier staat men ook regelmatig op de vluchtstrook geparkeerd. Het is soms nog een wonder te noemen dat er niet gewoon op de rijbaan van de autosnelweg zelf geparkeerd wordt door het chronische gebrek aan parkeerplaatsen. En met een uitbreiding van 20/30 plaatsen her en der ga je er niet komen. Je moet echt duizenden extra parkeerplekken bijbouwen wil je het probleem nog oplossen. De problematiek wordt ook nog verergerd, omdat men de mogelijkheden om vrachtwagens elders te parkeren steeds verder inperkt.
Dat laatste valt in Duitsland gelukkig nog enigszins mee. Op veel grotere industrieterreinen zijn lange parkeerstroken aangelegd. Overdag willen die nog wel eens volstaan met personenauto's van geparkeerde werknemers, maar 's avonds lukt het vaak nog wel een plaats te vinden. Ideaal is het niet als je geen voorzieningen in de buurt hebt en je moet ook maar net de juiste locaties weten te vinden, maar als je geen alternatief in de buurt hebt zul je wat moeten verzinnen. Er zijn tegenwoordig een aantal apps die het delen van dergelijke locaties ook al makkelijker heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 20:31

In Frankrijk proberen ze de aires altijd wat speelser / parkachtiger in te delen dan alleen een asfaltvlakte. Het maakt ze wel onoverzichtelijk en verwarrend, maar je kan vaak wel weer makkelijker nog een rondje maken dan in Duitsland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » za 02 jul 2016, 21:03

Rene schreef:Op de VZP Jura aan de A3 hebben ze een dynamisch parkeersysteem ingevoerd. Je krijgt op basis van geplande vertrektijd een vak toegewezen, samen met één (soms twee) andere truckers die op hetzelfde tijdstip gaan vertrekken. Zo is het minder een rommeltje met vrachtwagens. In het vakblad Straßen- und Verkehrstechnik 4/16 staat er een artikeltje over, "LKW-Kompaktparken".
Ook de website van de Bayrische Rundfunk maakt er gewag van.

Wat fotootjes die op internet zweven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb 's nachts ook al eens op de parking bij Montabaur gestaan, daar wordt ook een dergelijk systeem gehanteerd. Een van tevoren geplande vertrektijd klinkt efficiënt, maar is toch niet altijd handig. Als je toch eens eerder dan je geplande vertrektijd moet vertrekken ben je de sjaak, omdat de kans groot is dat je dan nog geblokkeerd staat. Op die manier heb ik ook al eens veel gezeik gehad in Zwitserland, waar onder andere bij Erstfeld bij incidenten op de Gotthard de boel rijendik op de centimeter dicht wordt vastgezet. Als je dan bijvoorbeeld 11 uur nachtrust moet maken, maar je achterbuurman maar 9 uur leidt tot onvermijdelijk tot discussies.

Ik denk dat een combinatie van schuine vakken en vakken voor fileparkeren zonder onnodige rondjes om de kerk nog het meest efficiënt is. Ook zou het handiger wat flexibeler om te springen met parkeerruimte voor auto's/aanhangers/bussen. 's Avonds en 's nachts staat die parkeerruimte vaak leeg, terwijl er juist dan een grote parkeerbehoefte is. Een :C7: weerhoudt een chauffeur dan ook niet meer, tenzij er fysieke maatregelen (wegversmalling/hoogtebeperking) genomen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 06 jul 2016, 10:54

Ik zit de A3 op Google Earth te volgen van Köln tot Frankfurt en het valt me op hoe weinig parkeerplaatsen hier zijn voor vrachtwagens. Alhoewel er regelmatig parkeerplaatsen zijn, zijn dit eigenlijk allemaal vrij kleine voorzieningen met niet meer dan 20-40 parkeerplaatsen. En er is maar één Autohof bij Mogendorf.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jul 2016, 11:02

Jeroen schreef:Ook zou het handiger wat flexibeler om te springen met parkeerruimte voor auto's/aanhangers/bussen. 's Avonds en 's nachts staat die parkeerruimte vaak leeg, terwijl er juist dan een grote parkeerbehoefte is.
Dat gebeurd in de praktijk nu al zo erg, dat je 's nachts soms als automobilist geen plek meer kunt krijgen. Opzich is het idee om hier in de nachtelijke uren flexibel mee om te gaan prima, maar dan moet het georganiseerd worden. Nu is het 's nachts vaak een complete chaos (men parkeert zelfs de toegang en uitgang van tankstations dicht), zodat het zelfs voor een automobilist (laat staan met aanhanger) lastig wordt om zich door het doolhof een weg te vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jul 2016, 11:10

Chris schreef:Ik zit de A3 op Google Earth te volgen van Köln tot Frankfurt en het valt me op hoe weinig parkeerplaatsen hier zijn voor vrachtwagens. Alhoewel er regelmatig parkeerplaatsen zijn, zijn dit eigenlijk allemaal vrij kleine voorzieningen met niet meer dan 20-40 parkeerplaatsen. En er is maar één Autohof bij Mogendorf.
Volgens Autobahnatlas Online is er ook een Autohof bij Limburg-Nord op een kilometer van de aansluiting, maar ik kan op de satellietbeelden niet precies bepalen waar dat is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 06 jul 2016, 11:11

^^ Die vermelding kwam ik ook tegen, het schijnt een parkeerplaats langs de B49 bij Beselich te zijn, een kilometer of 10 van de A3 af.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jul 2016, 11:21

^^
Ben er afgelopen weekend langs gekomen. Daar is ten noorden van Beselich inderdaad een verzorgingsplaats direct aan de B49, maar dat leek meer op een gewone VZP langs een snelweg (B49 is daar nog net een Gelbe Autobahn en wordt verder uitgebouwd). Is denk ik niet bepaald bedoeld voor vrachtverkeer dat op de A3 wil blijven, want je kunt er geen eens de andere richting omdraaien. Je zou dan op een T-splitsing voor Heckholzhausen moeten draaien als vrachtwagen (of in de toekomst de volgende afrit nemen en dan terug). Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Wordt verder ook niet extra aangegeven.

Er stond verder vanuit het zuiden ook geen bord langs de A3 met "Autohof". Een verwijzing daarop mag ook alleen plaatsvinden als de betreffende Autohof niet meer dan 1 kilometer van de afrit ligt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » do 07 jul 2016, 19:55

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Ook zou het handiger wat flexibeler om te springen met parkeerruimte voor auto's/aanhangers/bussen. 's Avonds en 's nachts staat die parkeerruimte vaak leeg, terwijl er juist dan een grote parkeerbehoefte is.
Dat gebeurd in de praktijk nu al zo erg, dat je 's nachts soms als automobilist geen plek meer kunt krijgen. Opzich is het idee om hier in de nachtelijke uren flexibel mee om te gaan prima, maar dan moet het georganiseerd worden. Nu is het 's nachts vaak een complete chaos (men parkeert zelfs de toegang en uitgang van tankstations dicht), zodat het zelfs voor een automobilist (laat staan met aanhanger) lastig wordt om zich door het doolhof een weg te vinden.
Als de parkeercapaciteit ontoereikend is, wat vrijwel overal zo is, zul je als chauffeur toch wat moeten verzinnen. Zolang er geen toevoerwegen geblokkeerd worden, zal de resterende ruimte hoe dan ook benut worden zolang de boel niet fysiek afgesloten wordt voor vrachtwagens. En voor een personenauto is ook in die ongeorganiseerde chaos vrijwel altijd nog een plek te vinden waar je op dat moment niemand in de weg staat.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jul 2016, 23:55

^^
Niet altijd dus. Zo kwam ik een keer niet bij het tankgedeelte voor auto's, zonder een stukje achteruit te moeten rijden en had elders ook eens geen parkeerplaats meer. Tegenwoordig laat ik m'n auto als alles er propvol geparkeerd lijkt gewoon bij de tankpomp even staan tijdens een pauze. De kans dat 's nachts alle tankplaatsen bezet zijn en net een andere automobilist achter je komt staan is immers uiterst gering.

Ik snap dat je als chauffeur iets moet verzinnen, maar alles op een asociale manier gewoonweg blokkeren is ook geen optie. Laat tenminste wat ruimte vrij voor personenauto's (die eventueel ook een aanhanger mee kunnen hebben). Sommige vrachtwagens staan ook dermate onhandig geparkeerd, zodat ze onnodig plaats in beslag nemen. Als je de boel al vol moet parkeren, doe tenminste dan ook even moeite om dit op een nette manier te doen. Daarvoor ben je ook beroepschauffeur denk ik dan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 8:19

Als er ergens een vrachtwagen nog langs kan, kan er zeer zeker nog een personenauto langs. Ik snap je probleem niet. Ook kun je er vrijwel vanuit gaan dat een vrachtwagen na 20.00 met de gordijnen dicht niet meer gaat rijden die avond. Die kun je over het algemeen zonder problemen dus wel even blokkeren voor een korte stop.

En van dat laatste ben ik benieuwd of je voorbeelden hebt. Dat je mimimaal 5 a 6 schuine vakken voor één vrachtwagen nodig hebt lijkt me evident.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 11:15

Jeroen schreef:Als er ergens een vrachtwagen nog langs kan, kan er zeer zeker nog een personenauto langs.
Precies daar zit dus het probleem. De normale route naar het tankstation voor automobilisten waarover ik sprak werd volledig beblokkeerd. Daar kon geen personenauto langs, laat staan een vrachtwagen... Daarvoor moest ik eerst door het doolhof richting de normale parkeerplaats (achter het tankstation) en dan ben ik in z'n achteruit terug naar het tankstation gereden. Het personeel had ik hiervan bericht ein zeiden dat ze daarvoor dan de politie moesten bellen.

Met onhandig parkeren bedoel ik half op de weg staan (scheef en niet in het vak), teveel loze ruimtes tussen vrachtwagens (niet netjes file geparkeerd) etc. Kortom een algeheel chaos die eigenlijk niet persé nodig was geweest als iedereen netjes zou inparkeren.

Ik rij op lange afstanden regelmatig in de nachtelijke uren en natuurlijk is het lang niet overal zo erg. Maar ik kom het regelmatig tegen dat vrachtwagens de boel chaotisch hebben dichtgereden. En meestal kom je er inderdaad alsnog (met wat slalommen) wel langs. Dat het dus maar twee keer echt dramatisch was valt dan eigenlijk nog wel weer 'mee'. Desalniettemin kunnen deze twee scenario's niet door de beugel.
Jeroen schreef:Die kun je over het algemeen zonder problemen dus wel even blokkeren voor een korte stop.
Klopt, maar als alles dermate krap is, moet je dan op de weg gaan staan. En daarmee blokkeer ik dan mogelijk ander verkeer dat richting de snelweg wil... Weinig relaxte pauze, want 's nachts zijn er op VZP's altijd wel een paar meer automobilisten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door peter51 » vr 08 jul 2016, 11:59

Met de caravan zoeken we bewust zoveel als mogelijk een Autohof op, op de dag was dat nooit een probleem maar zelf daar is het tegenwoordig op dag vaak dringen!
Frankrijk heeft gelukkig veel plekken waar je apart met de caravan kan staan en waar vrachtverkeer niet mag komen.. althans...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 12:28

^^
Frankrijk heeft dan ook wat meer beschikbare parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Maar mochten deze te weinig zijn, zullen vrachtwagenchauffeurs zich maar weinig van dergelijke geboden en verboden aantrekken.

Maar ik snap helemaal dat je met een caravan liever een Autohof uitzoekt. Vaak heb je daar dan ook een wat leukere ambiente. Desalniettemin is er overdag eigenlijk altijd wel genoeg plek vrij voor je caravan langs de Duitse snelweg. Alleen op mini-parkeerplaatsen zonder voorzieningen kan het soms vol zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 12:38

peter51 schreef:Met de caravan zoeken we bewust zoveel als mogelijk een Autohof op, op de dag was dat nooit een probleem maar zelf daar is het tegenwoordig op dag vaak dringen!
Frankrijk heeft gelukkig veel plekken waar je apart met de caravan kan staan en waar vrachtverkeer niet mag komen.. althans...
Je mag al lang blij zijn dat dit überhaupt toegelaten wordt. Waarom zoek je geen reguliere camping op?
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 08 jul 2016, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » vr 08 jul 2016, 12:52

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Als er ergens een vrachtwagen nog langs kan, kan er zeer zeker nog een personenauto langs.
Precies daar zit dus het probleem. De normale route naar het tankstation voor automobilisten waarover ik sprak werd volledig beblokkeerd. Daar kon geen personenauto langs, laat staan een vrachtwagen... Daarvoor moest ik eerst door het doolhof richting de normale parkeerplaats (achter het tankstation) en dan ben ik in z'n achteruit terug naar het tankstation gereden. Het personeel had ik hiervan bericht ein zeiden dat ze daarvoor dan de politie moesten bellen.

Met onhandig parkeren bedoel ik half op de weg staan (scheef en niet in het vak), teveel loze ruimtes tussen vrachtwagens (niet netjes file geparkeerd) etc. Kortom een algeheel chaos die eigenlijk niet persé nodig was geweest als iedereen netjes zou inparkeren.

Ik rij op lange afstanden regelmatig in de nachtelijke uren en natuurlijk is het lang niet overal zo erg. Maar ik kom het regelmatig tegen dat vrachtwagens de boel chaotisch hebben dichtgereden. En meestal kom je er inderdaad alsnog (met wat slalommen) wel langs. Dat het dus maar twee keer echt dramatisch was valt dan eigenlijk nog wel weer 'mee'. Desalniettemin kunnen deze twee scenario's niet door de beugel.
Jeroen schreef:Die kun je over het algemeen zonder problemen dus wel even blokkeren voor een korte stop.
Klopt, maar als alles dermate krap is, moet je dan op de weg gaan staan. En daarmee blokkeer ik dan mogelijk ander verkeer dat richting de snelweg wil... Weinig relaxte pauze, want 's nachts zijn er op VZP's altijd wel een paar meer automobilisten.
Als de boel echt geblokkeerd wordt zal men ook echt wel de politie bellen. Niemand is erbij gebaat dat de boel nodeloos geblokkeerd wordt. Nu moet ik wel bekennen dat ik op een kleine parkeerplaats ook al eens 2 minuten de boel heb geblokkeerd, omdat na drie kwartier en 4 overvolle parkings voorbij heb moeten rijden omdat mijn blaas echt op ontploffen stond.

Onhandig parkeren: je weet vaak niet wat daar achter schuil gaat. Soms zijn er reguliere vakken vrij, maar worden die geblokkeerd door iemand die pas later is aan komen rijden en hem er achter heeft gezet. Ook zijn niet alle vrachtwagens even lang (een combi is 2 meter en een autotransporter zelfs 4 meter langer dan een trekker-oplegger), waardoor je er lang niet altijd pal achter kunt staan. Soms zet ik trouwens de trekker bewust iets scheef als het terrein schuin af loopt of veel kuilen heeft. Weinig vervelender dan te moeten slapen met je kop een halve meter hoger dan je voeten, waardoor je het gevoel hebt steeds weg te zakken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 13:00

Jeroen schreef:Nu moet ik wel bekennen dat ik op een kleine parkeerplaats ook al eens 2 minuten de boel heb geblokkeerd, omdat na drie kwartier en 4 overvolle parkings voorbij heb moeten rijden omdat mijn blaas echt op ontploffen stond.
Zo'n scenario heb ik al eens gehad 's avondslaat. Dat vind ik ook niet erg om even kort te wachten. Bijna niks is zo vervelend en hinderlijk als rijden met een overvolle blaas.
Jeroen schreef:Onhandig parkeren: je weet vaak niet wat daar achter schuil gaat.
Ik snap dat er soms ergens iemand tussen gestaan zal hebben, maar ik vrees met grote vreze dat behoorlijk wat chauffeurs hun vrachtwagen gewoon maar ergens neerpleuren met meer het idee van "de rest bekijkt het maar". Diverse vrachtwagenchauffeurs hebben me al wel eens verteld dat het onder collega's soms hart aan toe gaat m.b.t. discussiës over hoe onhandig de ander geparkeerd staat. Zal me niet verbazen dat anderen er ook niet op staan te wachten als ze ' ochtendsvroeg weg willen en er staat iemand super onhandig geparkeerd...
Jeroen schreef:Je mag al lang blij zijn dat dit überhaupt toegelaten wordt. Waarom zoek je geen reguliere camping op?
Misschien doelt hij gewoon op een stop overdag? Verder vind ik het niet raar dat overnachten op een parkeerplaats toegelaten wordt. Vrachtwagenchauffeurs moeten toch ook ergens overnachten. En als verderop ergens iemand met een caravan of camper staat is dat toch prima. Slim is natuurlijk niets anders. Ik zou zelf nooit zo langs de snelweg willen overnachten. Een camping is veiliger, ontspannender en vooral gezelliger. Die paar euro's voor een extra overnachting moeten er op een vakantie wel vanaf kunnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2016, 13:33

Jeroen schreef:
peter51 schreef:Met de caravan zoeken we bewust zoveel als mogelijk een Autohof op, op de dag was dat nooit een probleem maar zelf daar is het tegenwoordig op dag vaak dringen!
Frankrijk heeft gelukkig veel plekken waar je apart met de caravan kan staan en waar vrachtverkeer niet mag komen.. althans...
Je mag al lang blij zijn dat dit überhaupt toegelaten wordt. Waarom zoek je geen reguliere camping op?
Op veel Franse VZP's kan dat prima en sta je ook nog relatief mooi en veilig. Ik heb deze VZP op zondagochtend vroeg wel een keer vol met campers en caravans gezien. Waarom zou je meer geld dan nodig uitgeven door op een camping te gaan staan?

Er zijn toch ook genoeg vrachtwagenchauffeurs die het vertikken om op een betaalde plaats te gaan staan?

Ik sta met mijn auto 's nachts ook wel eens een half uurtje tot een uurtje op een parkeerplaats langs de snelweg om even te slapen, en incidenteel ook wel eens twee of drie uurtjes. Overigens wel altijd op een plaats voor auto's. Ik vind parkeerplaatsen waar hoogtebalken hangen zodat er geen vrachtwagens bij kunnen komen altijd wel fijn. Ik snap dat vrachtwagens ergens geparkeerd moeten staan, maar voor wie 's nachts als automobilist rijdt is dat geslinger over parkeerplaatsen met allemaal onhandig buiten de vakken (en soms zelfs op de uitvoegstrook en invoegstrook) geparkeerde vrachtwagens ook niet fijn.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door peter51 » vr 08 jul 2016, 13:39

^^
Wij overnachten nooit langs de autobaan! Altijd op campings.
Maar wel om de (ongeveer) twee uur even eruit en tussen de middag eten. Vooral dat tussen de middag is op raststatte vaak al niet mogelijk. En op kleine parkeerplaatsen staan ze gewoon over 6 a 7 personenwagen plaatsen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » vr 08 jul 2016, 14:16

Of je niet op parkeerplaatsen even een dutje moet doen hangt er ook weer een beetje vanaf. Met de sleurhut ben je niet aan het RTB gebonden, dus kun je als je over de nacht rijd om een uur of 5 even een twee uur gaan liggen om daarna weer verder te rijden. Een hele nacht slapen zou ik ook niet doen (maar ik ben ook nog nooit met een caravan op vakantie geweest :mrgreen:).

Wat de vrachtwagens betreft is er gewoon een probleem met te weinig parkeerplaatsen. Soms kan het inderdaad wel handiger, maar het probleem wordt niet opgelost. En als de politie ze weg jaagt, krijgen ze dan provisie van de Fransen die de chauffeurs dan bestelen omdat ze hier en daar een paar minuutjes te lang hebben gereden?

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door peter51 » vr 08 jul 2016, 14:24

^^
Vroeger met de kinderen wilden we nog snel ergens zijn, maar tegenwoordig...
Verleden jaar het enorme record gehaald van 39 km op één dag. Mijn vrouw vond de plek waar we langs kwamen zo mooi dat ik indraaide en om 11 uur zaten we al weer aan de koffie.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie