[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Wouter N14 » vr 23 dec 2016, 20:33

^^ Zijn het echt nieuwe vzp's of oude parkeerplaatsen die voorzien zijn van een tankstation? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » vr 23 dec 2016, 20:36

Een Raststätte is de combinatie tankstation(/restaurant) en parkeerplaats, de parkeerplaats was er al, het tankstation nog niet, dus het was nog geen Raststätte. De Raststätte is dus nieuw.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 20:37

Dat laatste. Op het onderste satellietbeeld is te zien dat de VZP al ontworpen was op een latere bouw van een Raststätte. Dat is op zich niet ongebruikelijk, omdat er in de eerste jaren vaak nog weinig verkeer is en een tankstation en 40 man personeel dan niet rendabel is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Wouter N14 » vr 23 dec 2016, 20:38

Ah, dat was niet echt af te leiden uit het bericht :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » zo 22 jan 2017, 15:24

Naar aanleiding van de observaties in dit topic ben ik eens gaan kijken naar de parkeercapaciteit rond München. Er is niet veel, de A8 heeft alleen kleine verzorgingsplaatsen en de Autohofen lijken ook klein te zijn, voor zover die er al zijn.

De enige grote is deze langs de A99 aan de oostkant van München:
Afbeelding

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » wo 25 jan 2017, 17:01

De Raststätte Peppenhoven Ost is is ook helemaal vernieuwd.
http://tank.rast.de/presse/news-details ... 1cd63b8fd2
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 17:17

De parkeercapaciteit lijkt niet uitgebreid te zijn, het is een vrij kleine Raststätte, met afgaande op satellietbeelden, een stuk of 30 legale parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Seat Ibiza » wo 25 jan 2017, 17:20

Op de A40 is een dodelijk ongeval gebeurd, zo meldt L1. Dit ongeval gebeurde op dezelfde plek als waar eerder een motorrijder om het leven kwam.

Wat ik niet begrijp: waarom wordt de parkeercapaciteit niet sneller uitgebreid, maar vooral: waarom wordt er niet gehandhaafd en worden dit soort levensgevaarlijke parkeerders niet direct weggestuurd met een fikse boete?

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » wo 25 jan 2017, 18:06

^^ Misschien te weinig politie op de weg? Ik heb op de autobahn wel vaker gezien dat de politie zo voorbij die fout geparkeerde truckers rijden, Dus misschien ook wel een beetje laksheid.

Of het is ondertussen zo slecht gesteld met de capaciteit dat de politie ook niet goed weet wat ze ermee aan moeten...?
Touren is rough so you got to be tough

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » wo 25 jan 2017, 18:08

Chris schreef:De parkeercapaciteit lijkt niet uitgebreid te zijn, het is een vrij kleine Raststätte, met afgaande op satellietbeelden, een stuk of 30 legale parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
De parkeerplaatsen zijn idd. niet veranderd, wel is het restaurant en benzinestation van af de grond opnieuw opgebouwd.
Dat was nog van de beginperiode.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 18:17

Seat Ibiza schreef:Op de A40 is een dodelijk ongeval gebeurd, zo meldt L1. Dit ongeval gebeurde op dezelfde plek als waar eerder een motorrijder om het leven kwam.

Wat ik niet begrijp: waarom wordt de parkeercapaciteit niet sneller uitgebreid, maar vooral: waarom wordt er niet gehandhaafd en worden dit soort levensgevaarlijke parkeerders niet direct weggestuurd met een fikse boete?
Een video van de Rheinische Post:
Link
Het lijkt er op dat de vrachtwagen bijna geheel op de vluchtstrook reed toen het ongeval gebeurde. Misschien in slaap gevallen achter het stuur?

Ik vraag me ook af hoe het juridisch zit, mag de politie een vrachtwagenchauffeur die wettelijk gezien niet meer mag rijden, wegsturen? Het lijkt me handhavingstechnisch een lastige kwestie.

Aan de ene kant kan er geklaagd worden over de handhaving, aan de andere kant is er een enorm tekort aan parkeerplaatsen dat veel te traag aangepakt wordt. Parkeren op de vluchtstrook lijkt me ook wel het laatste wat een chauffeur wil doen om te overnachten. Op die parkeerplaats zijn maar 15 legale plekken voor vrachtwagens, maar schijnbaar staan er 's nachts meer dan honderd rond die Rastplatz.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » wo 25 jan 2017, 18:18

Er is ook veel latente vraag, doordat veel chauffeurs nu vaak noodgedwongen op industrieterreinen staan zonder voorzieningen. Die extra parkeerplaatsen staan binnen notime weer vol. De parkeerplaats Aachenerland aan de A4 is bijvoorbeeld een paar jaar geleden op een soortgelijke manier uitgebreid. De problemen daar zijn nu weer net zo erg als voorheen...
Seat Ibiza schreef:Wat ik niet begrijp: waarom wordt de parkeercapaciteit niet sneller uitgebreid, maar vooral: waarom wordt er niet gehandhaafd en worden dit soort levensgevaarlijke parkeerders niet direct weggestuurd met een fikse boete?
Dat wordt ook wel gedaan, maar de problemen zijn zo groot dat het dweilen met de kraan open is. Gisteren bij Bedburgerland meegemaakt dat een chauffeur midden op de oprit bleef staan. Een personenauto had er nog net langs gepast, maar de enige manier waarop ik er voorbij kon komen was links door een zompige scheve berm te rijden en daar pas ik voor. Heeft een paar minuten en wat toeterconcerten van achterliggers geduurd voordat hij begreep dat dit geen optie was...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 18:27

Jeroen schreef:De parkeerplaats Aachenerland aan de A4 is bijvoorbeeld een paar jaar geleden op een soortgelijke manier uitgebreid. De problemen daar zijn nu weer net zo erg als voorheen...
Op dit satellietbeeld van 2014 zie je dat die bomvol staat in beide richtingen. En dit soort beelden worden overdag genomen, dat is nog niet het drukste moment.

Afbeelding

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door brytje008 » wo 25 jan 2017, 18:46

^^ Jemig... Dan is het echt ellende in de avond :| Tja niet alle truckers krijgen parkeergeld vergoedt, dan staan je natuurlijk liever op een gratis plek langs de snelweg. Ik snap ook heel goed dat je als chauffeur liever een beetje voorzieningen hebt dan een leeg industrieterrein
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » wo 25 jan 2017, 18:55

^^ Daar heeft het nauwelijks mee te maken. In veel regio's liggen simpelweg geen of te weinig autohoven en óók die kampen vaak met een tekort aan parkeerplaatsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 19:20

Ik vraag me wel eens af hoe ze de benodigde parkeercapaciteit berekenen. Het komt nogal veel voor dat een Raststätte kort na uitbreiding weer overvol staat. Over de A4 tussen Aachen en Köln rijden bijvoorbeeld 12.000 vrachtwagens per dag. Maar een fractie hoeft te willen parkeren om al voor een tekort aan parkeerplaatsen te zorgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » do 02 feb 2017, 19:36

Strassen NRW heeft wat cijfers bekend gemaakt over vrachtwagenparkeren in Nordrhein-Westfalen.

Per januari 2017 waren er 6.750 parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de Autobahn. Per 1 januari waren er daarnaast 449 in aanleg en in de loop van 2017 gaan er nog eens 489 in aanbouw. Rond 400 parkeerplaatsen worden dit jaar in gebruik genomen. Tot 2025 zijn er nog 4.000 parkeerplaatsen extra nodig. Een gemiddelde parkeerplaats langs de Autobahn kost € 30.000 - 50.000,-.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 08 feb 2017, 10:26

Ik zat wat te browsen in Google Earth langs de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt en het viel me op dat er wel heel veel vrachtwagens met nummers op het dak staan. Deze beginnen allemaal met 'WP' gevolgd door 4 cijfers, en er staan er 12 tegelijk stil, beide richtingen. Is dit dan een transportbedrijf dat zo groot is dat er toevallig op een 10 kilometer lang stuk snelweg 12 tegelijk geparkeerd staan, of worden deze parkeerplaatsen gebruikt voor langparkeren van vrachtwagens?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » wo 08 feb 2017, 11:00

Trekkende voertuigen hebben in ieder geval afwijkende kleuren dus dan zou ik denken aan een trailerbedrijf. Soort van DSV-Logistics-constructie.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door GuteFahrt » wo 08 feb 2017, 15:29

Ik heb nog wat opnames van Raststätte Pforzheim in de aanbieding. Stammend van eind december op een miezerige, kille zondagmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's geven het redelijk goed weer, de situatie kan best als 'chaotisch' en 'rommelig' worden omschreven.

Veel zwerfafval, vreemd volk (qua uiterlijk een beetje van "bedenkelijk allooi" als ik dat zo mag zeggen) , veel (PL) kentekens (de kleintransporters) en de LKW's die zich ergens op de PKW parkeerplaatsen neerplanten.

Wat is dat ook alweer, al die Polen met die kleintransporters onderweg in Duitsland? Ik meen dat iemand daar meer van weet/wist op dit forum..
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 08 feb 2017, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » wo 08 feb 2017, 15:30

Mautkillers. Je kunt harder rijden, en hebt geen last van de rijtijdenwet. Je kan alleen wel minder vracht meenemen dan in een vrachtwaggel (uiteraard)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door GuteFahrt » wo 08 feb 2017, 15:31

O ja, dat was het. Bedankt voor de aanvulling/oprakeling. :)

Maar mogen die wel op zondag rijden? Of was dit een toevallige "familie" die massaal pauze hield...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » wo 08 feb 2017, 15:43

Met die kleintransporters worden regelmatig absurde afstanden in een korte tijd afgelegd. Ze vallen inderdaad niet onder de rijtijdenwet en hoeven geen tol te betalen. Die lui slapen volgens mij ook vaak in hun bestelbus. Ze doen veel van die spoedritten met bijvoorbeeld onderdelen van machines. Je bestelt zo'n ding in Hongarije en de volgende dag staat het ergens in Noorwegen. Sommige van die lui rijden 20.000 kilometer per maand.

http://www.feuerwehr.com/news.php?id=10677

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door GuteFahrt » wo 08 feb 2017, 16:04

Bizar. Bovendien een serieus probleem als ik dat bericht zo lees (nog los van de algemene berichtgeving van wel en wee/ problematiek m.b.t. verkeersveiligheid op Duitslands wegen wat meestal ook wel doordringt tot dit forum).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door JB81 » do 09 feb 2017, 8:08

Chris schreef:Ik zat wat te browsen in Google Earth langs de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt en het viel me op dat er wel heel veel vrachtwagens met nummers op het dak staan. Deze beginnen allemaal met 'WP' gevolgd door 4 cijfers, en er staan er 12 tegelijk stil, beide richtingen. Is dit dan een transportbedrijf dat zo groot is dat er toevallig op een 10 kilometer lang stuk snelweg 12 tegelijk geparkeerd staan, of worden deze parkeerplaatsen gebruikt voor langparkeren van vrachtwagens?
Het lettertype kwam me bekend voor en na enig speurwerk blijkt het te gaan om het Luxemburgse Wallenborn.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 feb 2017, 9:24

Chris schreef:Met die kleintransporters worden regelmatig absurde afstanden in een korte tijd afgelegd. Ze vallen inderdaad niet onder de rijtijdenwet en hoeven geen tol te betalen. Die lui slapen volgens mij ook vaak in hun bestelbus. Ze doen veel van die spoedritten met bijvoorbeeld onderdelen van machines. Je bestelt zo'n ding in Hongarije en de volgende dag staat het ergens in Noorwegen. Sommige van die lui rijden 20.000 kilometer per maand.
Niet voor niets zie ik die lui vaak gevaalijke acties uithalen. Zijn ook regelmatig vrij brutaal. Heb het er totaal niet op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » do 09 feb 2017, 12:35

Wallenborn is een hele grote firma, die tegenwoordig ook voor een groot deel met oost-Europese chauffeurs rijden. Op de Luxemburgse trekkers zitten wel nog Duitse chauffeurs.

Het is niet zo gek dat chauffeurs bij elkaar onderweg blijven staan, dan heb je tenminste nog wat aanspraak om de tijd te doden en om elkaar eventueel te helpen. Dat probeerde ik ook in de tijd dat ik meer weekenden onderweg stond dan thuis zat. Bij de meeste klanten ben je ook niet welkom om te overnachten, laat staan om er een weekend over te staan.

Die koeriersbusjes (formeel geen vrachtwagens) zijn vaak levensgevaarlijk. Ga er maar vanuit dat ze met een laadvermogen van amper anderhalve ton vaak overbeladen zullen rijden en ook nog eens topzwaar zijn. Dit nog even los van het feit dat de chauffeurs enkel een B-rijbewijs hebben, bij gebrek aan een tacho extreem lange dagen zullen maken (officieel moet er een logboek bijgehouden worden, maar dat valt heel eenvoudig te manipuleren) en net als hun collega's op de echte vrachtwagens weken tot maandenlang aan een stuk mogen rijden voor een hongerloon.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door nederland24 » do 09 feb 2017, 17:17

^^Het blijft apart dat vrachtwagens wel aan de rij- en rusttijden moeten voldoen, terwijl automobilisten en bestelbusjes gewoon 15 uur achter elkaar mogen doorrijden.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » do 09 feb 2017, 20:17

^^
Het doet mij een beetje denken aan alle constructies die men hier in Nederland aan het verzinnen was om onder een groot rijbewijs uit te komen.
Je zag op een gegeven moment de meest rare combinaties die "gewoon" met een BE rijbewijs gereden mochten worden.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » do 09 feb 2017, 20:31

nederland24 schreef:^^Het blijft apart dat vrachtwagens wel aan de rij- en rusttijden moeten voldoen, terwijl automobilisten en bestelbusjes gewoon 15 uur achter elkaar mogen doorrijden.
Omdat het nauwelijks te handhaven is. De meeste automobilisten rijden (vrijwel) nooit zulke lange ritten. Wou je een tachograaf verplichten in elke personenauto?

Plaats reactie