BAB x of gewoon A x ?

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

BAB x of gewoon A x ?

Bericht door Mark » ma 07 nov 2005, 22:18

Iets wat ik me al een tijdje afvraag. Welke term is nou juist voor een autosnelweg in Duitsland? De BundesAutoBahn of gewoon de letter A? Ik ben ook op kaartje alletwee bij elkaar tegengekomen, BAB A8 dus. Wie weet het ????

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 nov 2005, 22:21

Allebei lijken mij juist, maar Duitsers zelf gebruiken ook gewoon Ax. Ook in verkeersinformatie op de radio en in spreektaal, ook in geschreven teksten (de krant bijvoorbeeld).

Ax is dus gewoon goed, maar wil je in een topic over Nederlandse snelwegen een Duits nummer noemen dan is BABx natuurlijk simpel en direct duidelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2005, 22:29

Ach BAB is officieel, maar ik vind het gewoon onnodige dikdoenerij. Je kunt het wel eens gebruiken om duidelijk te maken dat je het echt over een Duitse snelweg hebt, maar goed het verschil tussen een Nederlandse en een Franse A weg is er ook niet. Wat mij betreft: schrijf lekker A x op ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 07 nov 2005, 22:32

Als het op dit deel van het forum is, is het nogal zinloos om BAB ervoor te zetten, wanneer je wil aangeven dat het in Duitsland is ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 07 nov 2005, 22:36

Tis dus wel duidelijk dat A x het meest gebruikt word, maar ik vind personelijk BAB mooier staan :lol: Ieder zijn smaak hè?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 nov 2005, 7:01

De Duitsers gebruiken geen prefix op de bewegwijzering, dus geen BAB x, gee Ax, maar gewoon x :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 nov 2005, 7:49

BAB is gewoon een term om aan te geven wie de wegbeheerder is, in dit geval dus de Bund. De terminologie Bund, Bundes- etc. werd ingevoerd na de gronding van de Bondsrepubliek, en was van toepassing op vrijwel alle onderdelen van het voormalige Duitse Rijk waar voorheen "Reich", "Reichs-" etc. voor stond.

Ook voor de oorlog bestond het verschil al. In het spraakgebruik hadden Duitsers het over de Autobahn, maar officieel was het de Reichsautobahn (RAB).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 nov 2005, 11:21

Er bestaan toch helemaal geen Deelstaat-autosnelwegen in Duitsland? Een 'autobahn' is dus per definitie altijd een Bundes-autobahn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 nov 2005, 14:08

De A100 is toch in beheer bij de gemeente Berlijn? Ik meende dat René zoiets ooit gezegd had, dat het een gemeentelijke autosnelweg is (de enige in Duitsland) en dat je er dus ook rechts mag inhalen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 nov 2005, 14:41

Coen Tunnel schreef:De A100 is toch in beheer bij de gemeente Berlijn? Ik meende dat René zoiets ooit gezegd had, dat het een gemeentelijke autosnelweg is (de enige in Duitsland) en dat je er dus ook rechts mag inhalen.
De BAB100 ligt binnen de bebouwde kom van Berlijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 nov 2005, 14:52

Ah, dat was het. Dus alle autosnelwegen in Duitsland zijn Bundesautobahnen?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 nov 2005, 15:01

Ik ken geen Autobahnen die gekenmerkt zijn als Staatsstrasse/Landesstrasse. Maar ik sluit niet uit, dat er in een uithoek van het land misschien zo'n stukje te vinden is, als restant van een vroegere snelwegplanning.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 nov 2005, 16:41

Wordt de A113 met de doortrekking totaan Kreuz Neukölln niet zo'n autobahn? Nu stopt ie bij Treptow, maar volgens mij komt er een nieuw knooppunt net ten zuiden van Treptow. Nouja, voor hetzelfde geld wordt 'ie naar Nederlands voorbeeld gedegradeerd... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 08 nov 2005, 19:55

Ook in de filemeldingen hebben ze het nooit over BAB3 maar A3. Overigens wel prettig dat ze alle files in Duitsland noemen en niet zoals in Nederland de helft overslaan. Dan is die hele file informatie voor mij nutteloos.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 08 nov 2005, 20:00

Frits schreef:Ook in de filemeldingen hebben ze het nooit over BAB3 maar A3. Overigens wel prettig dat ze alle files in Duitsland noemen en niet zoals in Nederland de helft overslaan. Dan is die hele file informatie voor mij nutteloos.
Hoeveel files staan er eigenlijk in een gemiddelde spits in Duitsland? Gezien het enorme aantal files dat in een beetje ochtendspits in Nederland en het ontbreken van alternatieven, kan ik me wel voorstellen dat korte files in de Randstad worden weggelaten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 nov 2005, 20:02

Kijk eens voor de gein op http://www.verkehrsinfo.de Kun je zien hoeveel files er staan. Volgens mij minder dan in Nederland in verhouding. (er staan op verkehrsinfo.de nogal wat losse meldingen in van "Melding opgeheven" of "wieder frei" of "gefahr durch gegenstande auf der fahrbahn"

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 08 nov 2005, 20:04

In Duitsland worden alle files per regio aangegeven; al zijn het er 40. Dat is dus complete informatie. Dit in tegenstelling tot de fileberichten in Nederland waar ik me mateloos aan irriteer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 nov 2005, 20:08

Maar niet over het hele land, de regionale zenders (Bayern, SWF, HR, etc.) behandelen alleen hun eigen gebied en eventuele problemen net buiten hun gebied. De Beierse radio zal geen file noemen bij Flensburg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 08 nov 2005, 20:10

Ah OK, maar dan kun je in Nederland ook naar Radio Rijnmond luisteren die alle files in Zuid-Holland en omstreken noemt. (Als je in Zuid-Holland bent dus).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 08 nov 2005, 20:12

Palance schreef:Maar niet over het hele land, de regionale zenders (Bayern, SWF, HR, etc.) behandelen alleen hun eigen gebied en eventuele problemen net buiten hun gebied. De Beierse radio zal geen file noemen bij Flensburg
Ja dat bedoelde ik ook met per regio. In Nederland wordt het ook wel per regio aangegeven, maar dan meer rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, het oosten, het noorden, het zuiden etc. Nederland is natuurlijk ook kleiner.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 08 nov 2005, 21:15

Op Deutschlandfunk (landelijke zender) worden alle files in heel Duitsland genoemd. Dat duurt soms een tijdje ;-)

Over het aantal files: Nordrhein Westfalen is qua files goed vergelijkbaar met Nederland. Vooral in het Ruhrgebiet en rondom Keulen en Düsseldorf is het erg druk. Het zijn er meestal wel _ietsje_ minder dan in NL, maar zeker op een gemiddelde vrijdagmiddag staan er minstens zoveel files.
De verkeersinformatie op de WDR noemt dan ook zeker niet alle files op in de spits. Er wordt vantevoren gezegd, alle files vanaf x km, waarbij x meestal 2,3 of 4 is.
Er wordt daarbij altijd verwezen naar twee middengolffrequenties (720 kHz en nog eentje) waar continu een computer alle (dus ook de korte) files opnoemt.

Ik vind het een heel erg goede oplossing. Het liefst zou ik zien dat ze ook bij weinig files die middengolfzender aanzetten. Als je dan wegrijdt luister je even naar het bandje en je weet hoe je het beste kunt rijden. Een soort van simpele versie van TMC :-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 nov 2005, 8:49

@Jeroent: je kunt je radio toch programmeren dat hij zelf schakelt naar een zender met verkeersinfo ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 nov 2005, 10:54

In Duitsland noemen ze ook files van 1 kilometer. Dat doen ze in Nederland nooit!
Verder is de verkeersinfo meestal per deelstaat. Dan valt de berg files op zich mee. Nou ja, ik ben meestal tijdens vakanties in Duitsland en dan zijn er op zich natuurlijk minder opstoppingen.
Ik ken geen Autobahnen die gekenmerkt zijn als Staatsstrasse/Landesstrasse. Maar ik sluit niet uit, dat er in een uithoek van het land misschien zo'n stukje te vinden is, als restant van een vroegere snelwegplanning.
Dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. Ik heb toch daadwerkelijk in mijn theorieboek staan dat ergens in de jaren '70 de autosnelwegbouw en -beheer zijn gecentraliseerd. Daarmee zijn alle autosnelwegen die er toen waren naar de Bond overgedragen. Als er opgewaardeerde Landstrassen die nu een autosnelweg kwalificatie hebben, moeten ze van na die tijd dateren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 nov 2005, 14:57

In Nederland is het pas een file vanaf 2 km. Dat heeft deels te maken omdat er anders teveel files zijn. In werkelijkheid zullen er dus meer files zijn. De duitse verkeersinfo geeft dus een beter beeld van de situatie dan de nederlandse.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 09 nov 2005, 15:13

waldo79 schreef:@Jeroent: je kunt je radio toch programmeren dat hij zelf schakelt naar een zender met verkeersinfo ;)
Ja dat heb ik ook wel (TA-EON), maar het probleem is dus dat het soms een behoorlijke tijd duurt voordat de volgende verkeersinformatie komt (half uur/uur?). Wat ik dus bedoel is dat ik bij het starten van de auto te zien krijg (of te horen, via bijv. het bandje op de middengolfzender) welke files er zijn. Moderne navigatiesystemen met TMC kunnen dat al, maar die zijn redelijk duur of willen geld voor hun service (TomTom)

Maar goed.. ik dwaal (weer) af..

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 09 nov 2005, 17:36

De Gelbe Autobahnen (vanwege de gele Bundesstrasse borden) bestaan wel degelijk, zoals de B28 bij Ulm, die toch een kilometerje of 10-15 lang is en eigen afslagen heeft. Geen BAB of A dus maar wel een snelweg (en geen zubringer).

Wellicht te vergelijken met de N31 snelweg (inclusief afslag Zurich) bij Zurich, ook al is die maar 1,5 km lang.

PS B27 in B28 gewijzigd. Had ik toch moeten nakijken, bedankt Marcel.
Laatst gewijzigd door Peter op wo 16 nov 2005, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 09 nov 2005, 19:51

Gelbe Autobahnen zijn Bundesstrassen, wegen van de Bund dus, en niet van het Land.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 10 nov 2005, 22:49

Er zijn ook wel wat 'Gelbe Autobahnen' die ook geen Bundesstrassen zijn, bijv. de L141n bij Solingen.

Bij Ulm gaat het trouwens om de B28 (voormalige A80).

sigma
polderweggetje

Bericht door sigma » vr 11 nov 2005, 13:38

Die korrekte Bezeichnung - Abkuerzung fuer eine Autobahn in Deutschland ist BAB. Die Abkuerzung mit dem Buchstaben "A" ist gebraeuchlich, aber eben nicht 100% korrekt. (Deutschland ist ein Buerokratenland.)

Die Bezeichnung der Strasse kennzeichnet zum einen ihre Bedeutung (lokal, regional, ueberegional) und zum anderen wer fuer den Unterhalt der Strasse verantwortlich ist (also Bundesland, Stadt, Kreis oder die Bundesrepublik Deutschland).

Neben den Bundesstrassen gibt es Landstrassen (Abkuerzung in den meisten Laendern "L", in Sachsen und Bayern "S" [Staatsstrasse]), Kreisstrassen (Abkuerzung meist "K", in Bayern auch das KfZ Zeichen des Kreises, zB "EBE" fuer Ebersberg bei Muenchen). Ortsdurchfahrten haben die Zeichnung "OD". Kann man auf den kleinen weissen Plastikdreiecken am Strassenrand sehen.

Daneben gibt es in Deutschland mehrere Privatstrassen: Der Herrenkrugtunnel bei Luebeck, Der Warnowtunnel bei Rostock und einige Strassen in den bayrischen Alpen. Wie diese gekennzeichnet sind, weiss ich nicht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 14:32

Danke Sigma.
Für die Niederländer die es nicht verstehen hier eine Ãœbersetzung:
sigma schreef:De correcte aanduiding c.q. afkorting voor een Autobahn in Duitsland is BAB. De afkorting met de hoofdletter "A" is gebruikelijk, maar niet 100% correct. (Duitsland is een land van bureaucraten.)

De aanduiding van de weg is gebaseerd op haar belang (lokaal, regionaal, bovenregionaal) en ook op de verantwoordelijkheid voor het wegbeheer (dus bondsland, stad, kreis of de Bondsrepubliek Duitsland).

Naast de Bundesstrassen bestaan er ook Landstrassen (afkorting in de meeste bondslanden "L", in Saksen und Beieren "S" [Staatsstrasse]), Kreisstrassen (afkorting meestal "K", in Beieren ook de kreisletter van de nummerplaat, bv. "EBE" voor Ebersberg bij München). Traversen door plaatsen hebben de aanduiding "OD". Dat kun je ook op de kleine witte plastic driehoeken langs de wegkant zien.

Daarnaast zijn er in Duitsland verschillende private wegen: De Herrenkrugtunnel bij Lübeck, de Warnowtunnel bij Rostock en enige wegen in de Beierse Alpen. Hoe die zijn aangeduid, weet ik niet.