[FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » za 24 dec 2016, 12:12

Hierbij de draad met daarin de foto's door mij genomen afgelopen weekend van de A61. Ben begonnen met plaatjes schieten vanaf parking Moseltal.

De eerste 155 opnames in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 8121563186

Deel I Moseltal - Nahetal

Afbeelding

Selectie:

1.Rijdend over de Moseltalbrücke
Afbeelding

2.Onmiddellijk na de brug de aankondiging AS Koblenz/Dieblich over 750 m.
Afbeelding

3.Vorkbord. B411 staat aangegeven maar die weg is enkel verbindende schakel tussen A61 en B49. Laatstgenoemde nr. had er dus ook wel bij gekund..
Afbeelding

4.Na KO-Dieblich komt er een kruipstrook bij
Afbeelding

5.Aankondiging Hunsrück
Afbeelding

6.Behalve het uitzichtpunt Moseltal is er ook nog een Rasthof Mosel na Koblenz Dieblich
Afbeelding

7.Dan volgt AS Koblenz/Waldesch, waar de B327 (Hunsrückhöhenstraße, Koblenz<->Hermeskeil) de A61 kruist
Afbeelding

8.Toeristische info Boppard/Rijndal
Afbeelding

9.Boppard oder Berlin? :p
Afbeelding

10.Toeristische info St.Goar/Loreley. Er naartoe rijden loont als je 't mij vraagt
Afbeelding

11.Uitsmijter AS Emmelshausen vanwaar je normaliter St. Goar kunt bereiken. Dat zijn steile wegen naar boven/beneden vanuit de Hunsrück naar de rivier met beste stijgings/dalingspercentages
Afbeelding

12.Afstanden ab Emmelshausen
Afbeelding

13.Aankondiging AS Pfalzfeld
Afbeelding

14.Via deze AS kun je ook weer in Kastellaun en daarmee op de B327 komen
Afbeelding

15.De daaropvolgende aansluiting is Laudert.
Afbeelding

16.
Afbeelding

17.Aankondiging Autohof Rheinböllen
Afbeelding

18.Vorkbord AS Rheinböllen. Aansluiting op de B50. Die laatste nog niet op de A60 maar geduld loont de mens :dyn_hyp:
Afbeelding

19.De uitsmijter geeft beter weer dat de B50 aansluit op de A61 en dat deze niet enkel naar Trier gaat
Afbeelding

20.Rasthof Hunsrück over 5 km. Hier gaan de werkzaamheden weldra beginnen
Afbeelding

21.
Afbeelding

22.Er geldt hier een Vmax van 80. We zijn in de buurt van Daxweiler. Talbrücke Pfädchensgrabentalbrücke (540 m. lang)
Afbeelding

23.Baustelle Ausbau
Afbeelding

24.Bij T+R Hunsrück zijn we de Baustelle dan alweer voorbij
Afbeelding

25.Infobord Verkehrsbeeinflussungsanlage. Mai 2017 lijkt over iets heen geplakt, dus wat BABKay hieromtrent aangaf lijkt me plausibel
Afbeelding

26.Es folgt AS Stromberg
Afbeelding

27.Alles nog afgestreept. Hier een extra cam (?)
Afbeelding

28.We duiken het dal van de Nahe in
Afbeelding

29.Uitsmijter AS Waldlaubersheim. Incl. Autohof en Autobahnkirche
Afbeelding

30.Dan voor Bingen uit nog AS Dorsheim. De "M" van Münster, niet van München ;)
Afbeelding

31.Kaiserslautern komt erbij op het doelenbord vlak voor Dr. Nahetal
Afbeelding

32.Nahe(tal). Aan de horizon het "Rheinhessisches Hügelland"
Afbeelding

33.Vorkbord AS Bingen-Mitte. Qua configuratie een vreemdsoortig klaverblad
Afbeelding

34.Dreieck Nahetal is ook een bijzonder geval
Afbeelding

35.Dit knooppunt is een ruim opgezet half-stack met aansluiting naar Bingen-Ost/Gensingen.
Afbeelding

Tot slot merk ik op dat het maf is dat Kaiserslautern eerst op het doelenbord verschijnt terwijl dat hier niet terzake doet. Frankfurt is dan logischer.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op za 24 dec 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2016, 12:22

GuteFahrt schreef:22.Er geldt hier een Vmax van 80. We zijn in de buurt van Daxweiler. Of de brug ook een naam heeft is mij onbekend.
Kun je makkelijk opzoeken op autobahnatlas-online.de. Tussen :KP: Rheinböllen en T+R Hunsrück liggen de Pfädchensgrabentalbrücke van 540 m lang en de Tiefenbachtalbrücke van 365 m lang.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » za 24 dec 2016, 12:24

^^ Ha, dat is toevallig. Ik was er juist al op aan het kijken en wilde het gaan aanpassen maar je bent me al voor. :top:

M.a.w. het was mij het hoofd onbekend maar niet waar ik het antwoord kan vinden. ;)

EDIT: bijschrift foto 22 aangepast.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op za 24 dec 2016, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2016, 12:25

Duidelijk. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Chris » za 24 dec 2016, 13:11

De foto's zijn nog goed gelukt ondanks het grijze, donkere weer. :top:

Het is een leuke omgeving trouwens, bij Stromberg heb ik een paar jaar terug nog een paar dagen op de camping gestaan om de omgeving te verkennen. Zuidelijk van Bingen is het kaal en glooiend landschap, heel anders dan de Hunsrück.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door peter51 » za 24 dec 2016, 14:07

Heel bekend stukje. Bij ongeveer foto 15 is bijna altijd de eerste (of laatste) camping van veel van onze reizen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » za 24 dec 2016, 15:30

@ Chris: ja, dat viel mij ook niet tegen. Her en der wel wat ruisreductie toegepast maar daar wordt het niet altijd beter van. Desondanks tevreden over het resultaat. De omgeving is zeker afwisselend en de moeite waard. Zelf wel eens voor anker geweest in St. Goar, dat was dan wel met de caravan en niet met de boot. Als je van rust houdt moet je echter niet daar zijn en kun je beter op de hoogvlakte zijn want het is daar heel druk en lawaaierig van m.n. goederentreinen en ook rivierschepen wat dag en nacht doorgaat.

Persoonlijk mag ik ook altijd graag verschillen zoeken t.o.v. het verleden. Er zijn er natuurlijk genoeg die deze Autobahn ook wel hebben gekiekt. Ben zelf gaan vergelijken met de uitgebreide fotoserie welke staat op de site van Autobahnatlas online.

Die -mooie, echt winterse- serie loopt vanaf Meckenheim tot Rheinböllen, begon wat eerder en stopt iets eerder maar toch:

http://autobahnatlas-online.de/Bilderga ... Teil_3.pdf

In 10 jaar tijd (uit deel II maak ik op dat de serie van 2006 is) is er weinig veranderd. Een paar kleine dingen, o.a. bij Emmelshausen geen verwijzing meer naar vliegveld Hahn dat nu aleen via de B50 gaat en St. Goar een veersymbool erbij. De geleidebakens zijn daar nu ook weg. :yes: :mrgreen:

Bij de Autohof aankondigingen staan nu ook specifiek de symbolen van de ketens die je er kunt vinden. Dat was toen nog niet zo.

In deel II zie je ook nog een waarschuwing voor slingergevaar voor mensen die met caravan rijden. Dat bord staat me niet bij van vorige week...

Oh ja, Koblenz/Dieblich, heeft die ooit anders geheten?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Of lijkt het maar zo dat dit is overgeplakt?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2016, 15:42

3.Vorkbord. B411 staat aangegeven maar die weg is enkel verbindende schakel tussen A61 en B49. Laatstgenoemde nr. had er dus ook wel bij gekund..
Er zitten nog wat afslagen tussen de A61 en de B49. Je komt dus niet onherroepelijk uit op de B49; bv. als je naar Dieblich of over de K69 naar Mariatroth gaat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » za 24 dec 2016, 15:47

^^ Klopt, maar de meerderheid zal wel op de B49 uitkomen vandaar dat ik het erbij heb gezet. In ieder geval doen ze in Duitsland op de Autobahn geloof ik niet aan wegnummers -hoe zeg je dat- met streepjes onderbroken aangeven.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2016, 15:54

^^ Sporadisch komt/kwam het voor.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Palance » za 24 dec 2016, 16:02

Uit eigen archief: mei 2009

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Wesso » za 24 dec 2016, 17:25

De afdaling tussen AS Koblenz/Waldesch en AS Boppard mag er ook wezen, alleen moet het dan wel helder weer zijn. Ik heb een plaatje uit andermans video kunnen halen:

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door marcel » za 24 dec 2016, 17:33

GuteFahrt schreef:Oh ja, Koblenz/Dieblich, heeft die ooit anders geheten?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Of lijkt het maar zo dat dit is overgeplakt?
Volgens mijn lijst
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... es-germany
was het vroeger Dieblich, maar de nieuwste bron die ik daarvoor heb is van 1976.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » za 24 dec 2016, 19:29

Oké, bedankt voor de reactie(s). :)

Zoals ik schreef, het gebied achter Dreieck Nahetal staat volgens mijn kaart bekend als "Rheinhessisches Hügelland," wat dan weer onderdeel van Rheinhessen uitmaakt. Terwijl dit niet tot de deelstaat Hessen hoort, maar Rheinland-Pfalz. :?

Iemand?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Wesso » za 24 dec 2016, 19:38

^^ Volgens de Duitstalige Wikipedia heet dat gebied zelfs Rheinhessisches Tafel- und Hügelland.

De geschiedenis van de regio Rheinhessen vind je hier...
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 26 dec 2016, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » za 24 dec 2016, 19:59

marcel schreef:
GuteFahrt schreef:Oh ja, Koblenz/Dieblich, heeft die ooit anders geheten?
Volgens mijn lijst
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... es-germany
was het vroeger Dieblich, maar de nieuwste bron die ik daarvoor heb is van 1976.
Het is in ieder geval al een behoorlijke tijd Koblenz/Dieblich. Wat binnen Duits systeem van naamgeving ook wel een redelijk logische afritnaam is. Ik zie dit ook nog zo voor me staan in mijn Links+Rechts der Autobahn uit 1993. Maar helaas heb ik die een tijdje terug toch maar weggegooid... :wall:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » ma 26 dec 2016, 14:44

Deel II Nahetal - Frankenthal

Verder met deel II, dat omvat het traject tussen Dreieck Nahetal (A61 <-> A60) en Kreuz Frankenthal (A61 <-> A6). Een rit door het "Rheinhessisches en Alzeyer Hügelland," tussen Hunsrück en Rijndal.

Afbeelding

82 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 3186/page2

1.Afstandenbord na Dr. Nahetal. Speyer is erbij gekomen
Afbeelding

2.Een tamelijk lange weefstrook op nadering van AS Bad Kreuznach
Afbeelding

3.Één keer aankondiging Nahetal is blijkbaar niet genoeg
Afbeelding

4.Vorkbord AS Bad Kreuznach (ca. 50.000 inwoners). Aansluiting op resp. B41 en B50. Bekend van de Huisjes over de Alte Nahe
Afbeelding

5.De aansluiting zelf is een trompet qua configuratie. De direct aansluitende B41 is Autobahnähnlich van karakter
Afbeelding

6.Vorkbord Gau-Bickelheim
Afbeelding

7.Bornheim
Afbeelding

8.We naderen (Kreuz) Alzey
Afbeelding

9.Voorwegwijzer AK Alzey, met directe verbindingsbogen van/naar A63 ->Mainz. De andere kant op is naar Kaiserslautern
Afbeelding

10.Na Kreuz Alzey komt Heilbronn erbij voor de A6
Afbeelding

11.500 m. bord AS Alzey met daarachter het gelijknamige heuvelland, wat wordt gedomineerd door flinke windmolens
Afbeelding

12.Brug over de Selz t.h.v. Alzey (kleine 18.000 inwoners)
Afbeelding

13.Uitsmijter AS Gundersheim (56)
Afbeelding

14.Op nadering van Worms (ruim 80.000 inwoners), ik geloof één van de oudste steden van Duitsland
Afbeelding

15.AS Worms-Nord is een klaverblad met aansluiting op de L425 welke naar de industriegebieden aan de Rijn noordelijk van de stad voert
Afbeelding

16.Dan volgt AS Worms, ook een klaverblad. Aansluiting op de B47 (tot voor kort -neu) naar het centrum van de stad en Monsheim
Afbeelding

17.Kaiserslautern terug op het doelenbord na Worms, nu voor de A6
Afbeelding

18.Dan zijn we inmiddels aanbeland bij (Kreuz) Frankenthal. Volle bak op het vorkbord
Afbeelding

19.Besliswegwijzer op de hoofdrijbaan. Karlsruhe ontbreekt hier t.o.v. voorwegwijzer voor rechtdoor
Afbeelding

20.Weiter geht's...
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » ma 26 dec 2016, 17:05

Wat betreft Kreuz Frankenthal: goede spot! ik heb een vermoeden dat Karlsruhe daar pas later is toegevoegd als doel voor de A61-zuid. Uit het verleden meen ik me te herinneren dat op het laatste stuk A61 einddoel Speyer bewegwijzerd stond naast Heilbronn waar je terecht komt als je rechtdoor rijdt. Op weg van Frankenthal naar Karlsruhe heb je ook twee redelijk gelijkwaardige keuzes.

Anyway, als op deze manier Karlsruhe inderdaad later is toegevoegd als rechtdoordoel, kun je je wat makkelijker indenken waarom ze het portaal daarna zijn vergeten bij te werken. Overigens vind ik op de noord-zuidas die de A61 is Karlsruhe een geschikter hoofddoel achter Ludwigshafen dan het Heilbronn dat die functie feitelijk had. Maar wellicht hangt dit samen met de ten tijde van de opening van dit stuk A61 nog geplande directe snelweg Ludwigshafen-Karlsruhe (dwz de A69 die redelijk de huidige B9 volgt, niet de A65) in combinatie met een A8 of andere geplande snelweg door Karlsruhe. Daarmee zal vermoedelijk voorzien zijn dat noord-zuidverkeer al vrij kort na Frankenthal de A61 zou verlaten en het laatste stuk A61 dus inderdaad primair voor oost-verkeer zou zijn. Maar ja, plannen van de vroege jaren '70...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » ma 26 dec 2016, 23:03

^^ Dat vermoeden heb ik ook. Weet het eigenlijk bijna wel zeker. De rest van je verklaring hiervoor klinkt ook aannemelijk. Of het een kwestie is van vergeten dat betwijfel ik, denk meer aan gefaseerd invoeren.

Zelf heb ik me er ook al over verbaasd dat Karlsruhe er vrij laat pas bijkomt, laat staan andere doelen. Nu weet ik, het is niet helemaal vergelijkbaar met de A3 maar op een gegeven moment komen München en Basel er wel bij nog vóór Frankfurt. Deel III nog niet geüpload maar kan vast verklappen en dat weten andere forummers misschien ook uit eigen ervaring dat Fernziele op de A61 eigenlijk in zijn geheel ontbreken voorbij Koblenz. Na Frankenthal komt alleen Neustadt/Weinstraße erbij en pas tussen aansluiting Hockenheim en het gelijknamige Dreieck is er voor het eerst een bord met daarop Stuttgart (en Frankfurt, ook geen Basel).

Kan dus ook samenhangen met historie, net zoals hoe het zit met de bewegwijzering naar Karlsruhe. Als ik goed heb onthouden staat ook op de Wegenwiki dat je de A65 als alternatief kun gebruiken naar de genoemde stad. Het is echter de kortste route vanaf de 61 via de A65 en ik denk ook de snelste. Al hangt het er nog wel een beetje vanaf waar precies in Karlsruhe je moet zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 dec 2016, 23:29

GuteFahrt schreef:Zelf heb ik me er ook al over verbaasd dat Karlsruhe er vrij laat pas bijkomt, laat staan andere doelen. Nu weet ik, het is niet helemaal vergelijkbaar met de A3 maar op een gegeven moment komen München en Basel er wel bij nog vóór Frankfurt.
Al vrij vroeg zelfs. Bij Limburg an der Lahn. Dat is echt ruim voor Frankfurt.
Kan dus ook samenhangen met historie, net zoals hoe het zit met de bewegwijzering naar Karlsruhe. Als ik goed heb onthouden staat ook op de Wegenwiki dat je de A65 als alternatief kun gebruiken naar de genoemde stad. Het is echter de kortste route vanaf de 61 via de A65 en ik denk ook de snelste. Al hangt het er nog wel een beetje vanaf waar precies in Karlsruhe je moet zijn.
Maar dan zou je ook Basel al kunnen aangeven. En Stuttgart kan ook wel wat eerder verschijnen. Basel en Stuttgart zijn logische lange-afstandsdoelen voor verkeer op de A61.

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Route643 » ma 26 dec 2016, 23:50

München en Basel worden nu eerst bij Bad Camberg voor het eerst aangegeven. Bij Limburg-Süd zijn er nu nieuwe borden met Würzburg als hoofddoel. Drie dagen geleden gezien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » di 27 dec 2016, 10:10

GuteFahrt schreef:Zelf heb ik me er ook al over verbaasd dat Karlsruhe er vrij laat pas bijkomt, laat staan andere doelen. Nu weet ik, het is niet helemaal vergelijkbaar met de A3 maar op een gegeven moment komen München en Basel er wel bij nog vóór Frankfurt. Deel III nog niet geüpload maar kan vast verklappen en dat weten andere forummers misschien ook uit eigen ervaring dat Fernziele op de A61 eigenlijk in zijn geheel ontbreken voorbij Koblenz.
Geen Fernziel achter Koblenz? Wat dacht je van Ludwigshafen? De stad mag voor veel Nederlanders totaal niet tot de verbeelding spreken, het is ook geen internationaal bekende stad met knooppuntfunctie als Frankfurt of München. Maar Ludwigshafen heeft ruim meer inwoners dan Koblenz, dus je kunt moeilijk zeggen dat het na Koblenz ophoudt. Op zijn best hangt het samen met bredere problematiek dat er langs de A61 geen echt grote plaatsen liggen, zodat selectie van hoofddoelen in het algemeen lastig is (ik liet niet voor niets enige tijd terug het proefballonnetje Den NORDEN en Den SUDEN op).

Die vergelijking met de A3 gaat ook wel een beetje mank, want de eerste verwijzingen naar München en Basel daar komen op een kilometer of 40-50 van de Mönchhofdreieck, waar vanaf de A3 de grote rijrichtingen binnen Zuid-Duitsland splitsen. Een eerste vermelding van Karlsruhe en Heilbronn op Frankenthal is eveneens 45 kilometer voor Kreuz Walldorf waar vanaf de A61 de grote rijrichtingen binnen Zuid-Duitsland splitsen. Dat is een vrij logische afstand om te beginnen. Maar daar komt dan wel meteen het verschil bovendrijven tussen Hessen "deze regio is een belangrijk knooppunt en we doen bijzondere dingen met onze bewegwijzering om dat in goede banen te leiden" en Rheinland-Pfalz "als de ontsluiting van Frankfurt-Hahn maar geregeld is, gaat alles goed." In Hessen komen ze met de doelen München en Basel die lange-afstandsverkeer accommoderen en geven ze die groep weggebruikers direct herkenbare doelen om je op te focussen wanneer het doel Frankfurt niet meer bruikbaar is. In Rheinland-Pfalz blijf je hangen met regionaal grut (Speyer, Neustadt/Weinstraße) en nog maar net bovenregionaal spul (Karlsruhe, Heilbronn). Dit was eigenlijk een moment geweest waarop ook zij hadden moeten beginnen met het bewegwijzeren van Stuttgart en Basel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Chris » di 27 dec 2016, 14:31

Ludwigshafen is ook bekend vanwege BASF, een gigantisch industrieel complex aan de Rijn. Dat genereert ook veel vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door GuteFahrt » di 27 dec 2016, 15:11

^^ Klopt. Daar was eerder dit jaar nog een enorme explosie met de nodige ellende van dien.

Pino schreef: Geen Fernziel achter Koblenz? Wat dacht je van Ludwigshafen? De stad mag voor veel Nederlanders totaal niet tot de verbeelding spreken, het is ook geen internationaal bekende stad met knooppuntfunctie als Frankfurt of München. Maar Ludwigshafen heeft ruim meer inwoners dan Koblenz, dus je kunt moeilijk zeggen dat het na Koblenz ophoudt.
Mja, ik doelde in dit geval op doelen nog over de 100 km. verwijderd t.o.v. "nulpunt" (Kr. Koblenz) en dan voldoet Ludwigshafen nog aan dat criterium. De rest van wat je zegt klopt ook, ik wist uit mijn hoofd wel dat Ludwigshafen over de 100.000 inwoners zit maar dat het verschil met Koblenz nog dusdanig groot is daar had ik me even op verkeken. In ieder geval is het een compacte stad, in oppervlakte nog een stuk kleiner dan eerstgenoemde plaats en qua verbeelding spreekt het de Duitsers volgens mij ook niet zo aan. Ik kan me in ieder geval de naam wel herinneren uit "hässlichste Städte Deutschlands." Volgens mij is het elders ook leuker wonen dan daar. ;)

Pino schreef:
Die vergelijking met de A3 gaat ook wel een beetje mank, want de eerste verwijzingen naar München en Basel daar komen op een kilometer of 40-50 van de Mönchhofdreieck, waar vanaf de A3 de grote rijrichtingen binnen Zuid-Duitsland splitsen. Een eerste vermelding van Karlsruhe en Heilbronn op Frankenthal is eveneens 45 kilometer voor Kreuz Walldorf waar vanaf de A61 de grote rijrichtingen binnen Zuid-Duitsland splitsen.
Dit had ik zelf nog niet met zoveel woorden aangeduid, maar wel kort aangestipt. In ieder geval ben ik het met Coen tunnel en jou eens dat een Stuttgart en Basel op de A61 wel eerder mogen worden aangegeven.

Geen Worms maar wel Speyer kun je je ook nog afvragen... maar dat gaat over details. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » di 27 dec 2016, 15:43

Ludwigshafen is echt ontstaan om BASF heen (en BASF ontstond aan die kant van de rivier omdat Baden het niet zo dicht tegen Mannheim aan wilde hebben - zodat de Badische Anilin- und Soda Fabrik nooit in Baden heeft gelegen). Het is een soort Eindhoven, een klein dorpje dat door industrie vanaf de tweede helft van de 19e eeuw zwaar begon te groeien. Met dan nog de beperking dat men voor vermaak eigenlijk lekker naar Mannheim kon blijven oversteken, dus een echte centrumfunctie heeft Ludwigshafen nooit gekregen. Zware bombardementen in WO2 deden de rest. Maar wellicht heeft dat wel de omstandigheden geschapen voor enige elevated highways langs het stadscentrum die je elders in Europa niet snel ziet. Voor de infra-liefhebber dus zo gek nog niet.
GuteFahrt schreef:
Pino schreef:Geen Fernziel achter Koblenz? Wat dacht je van Ludwigshafen?
Mja, ik doelde in dit geval op doelen nog over de 100 km. verwijderd t.o.v. "standplaats" en dan voldoet Ludwigshafen nog aan dat criterium.
De term Fernziel heeft een wat andere betekenis in de Duitse richtlijn, dus ik had je opmerking ook wat anders begrepen. Hoe het ook zij, vanaf Koblenz voldoe je inderdaad nog wel aan je 100 km-criterium, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het afstandenbord na Dreieck Nahetal (Speyer 89km / Ludwigshafen 71km als doelen in lijn), krijg je niet bepaald het gevoel dat je op een grote doorgaande route zit. En hoe meer de afstandswaarden naar Ludwigshafen aflopen, des te meer zijn hoofdrichtingen voorbij Ludwigshafen gevraagd. Speyer heeft zo zijn functie als 'einddoel' van de A61 (grootste plaats van enige omvang bij het einde van de weg), dus dat kan wel blijven staan, maar er moet gewoon iets aansprekenders bij dan Heilbronn of Karlsruhe. Misschien is Kreuz Alzey, waar de richting Kaiserslautern afvalt, een geschikt moment om daarmee te beginnen.
Geen Worms maar wel Speyer kun je je ook nog afvragen... maar dat gaat over details.
Zie bovenstaand waarom. Speyer leeft boven zijn stand gezien zijn ligging bij het einde van de A61. Worms wordt behandeld zoals vele andere plaatsjes van soortgelijke grootte. Niet bewegwijzerd langs dit soort Autobahnen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 27 dec 2016, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 15:50

Speyer zal bij elke Duitser wel bekend zijn uit de geschiedenisboekjes, ten tijde van het Heilige Roomse Rijk was het zo ongeveer de belangrijkste stad in het huidige Duitsland. De stad heeft ook in de meeste talen een exoniem (Nederlands: Spiers).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » di 27 dec 2016, 16:05

^^ Staat in die geschiedenisboekjes wel vaak naast Worms, een stad waar in de loop der tijd veel rijksdagen zijn gehouden - waaronder de nogal beruchte met Luther in een hoofdrol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Chris » di 27 dec 2016, 16:25

Coen Tunnel schreef:Speyer(...) (Nederlands: Spiers).
Nooit geweten... :oops:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 16:31

Pino schreef:^^ Staat in die geschiedenisboekjes wel vaak naast Worms, een stad waar in de loop der tijd veel rijksdagen zijn gehouden - waaronder de nogal beruchte met Luther in een hoofdrol.
Uiteraard profiteert Speyer er van dat het dichtbij het einde van de A61 ligt en Worms niet. Het is de laatste stad van betekenis aan de A61. Al is Hockenheim, met dank aan het F1-circuit dat pal naast :KP: Hockenheim ligt, uiteraard ook geen onbekende naam; bij veel niet-Duitsers vermoedelijk nog wel een stuk bekender dan Speyer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A061] Koblenz - Hockenheim

Bericht door Pino » di 27 dec 2016, 16:48

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:Speyer(...) (Nederlands: Spiers).
Nooit geweten... :oops:
Je begrijpt nu Kruistocht in Spijkerbroek alsnog? 8-)
(ik kende de plaatsnaam Speyer namelijk al wel toen ik dat boek las, maar ontdekte pas jaaaaren later het Nederlandse exoniem, en daarmee dat deze plaats is waar het boek begint ...)

Plaats reactie