[D] historie van de Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » vr 16 jun 2017, 0:40

^^ :wow: Om je vingers bij af te likken! KWIJL! :woop: Nog een schitterende vondst! :worship:

"Ich kauf mir ein ganz kleines Auto,
und doch ist darin so viel Platz,
Für große wahre Liebe,
und für dich und mich mein Schatz,
(.....)
:D

Ik denk dat ik in het weekend eens in alle rust meer van dit soort filmpjes ga opzoeken en bekijken. 8-)

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door ronny forgeron » vr 16 jun 2017, 11:32

Onder andere dat filmpje bedoelde ik ook in mijn opmerking. Tegen het slot zie je ook Rasthaus am Chiemsee, aan de huidige A8 richting Muenchen vanuit Salzburg. Stop ik nog steeds wel eens op terugweg uit Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » za 17 jun 2017, 16:17

Ik heb heel wat meer filmpjes gevonden. Prachtig materiaal. :woop:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 02 jul 2017, 15:15

In de laatste 5 minuten van deze reportage komen een paar van mijn AGAB-collega's aan het woord:

https://www.youtube.com/watch?v=vDWfu07ruEI&t=2550s

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 16 jul 2017, 1:02

In de Tatort-aflevering Transit ins Jenseits uit 1976
https://www.youtube.com/watch?v=3SGleUpSAV0
gaat het om een vlucht uit de DDR. Vanaf hier
https://www.youtube.com/watch?v=3SGleUpSAV0&t=1190
zijn ze onderweg op de route Berlin-München. Volgens dit forum
http://www.tatort-forum.de/viewtopic.php?f=8&t=1510
is het opgenomen op de toenmalige A722 bij Hof (wat overigens ook mijn eerste gedachte was).
Je ziet vaak duidelijk dat er maar één rijbaan is, maar soms zijn er ook twee, daarom vraag ik mij af of een deel niet op de A4 bij Herleshausen is opgenomen.
Dit nagemaakte bord is onzinnig (in youtube is het helaas niet leesbaar): rechtdoor staat er Wartha en rechtsaf Marienborn, dat past hier helemaal niet en zal ook nooit samen op een bord gestaan hebben, maar verder is het wel goed gedaan. Ik ging zelfs twijfelen of het niet gedeeltelijk echt in de DDR opgenomen was maar het zal wel niet.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Wesso » wo 08 aug 2018, 21:44

Een korte film over een stuk Reichsautobahn bij Ramstein (Kaiserslautern), dat alleen heeft gediend als start- en landingsbaan maar waar nog duidelijke sporen van zijn.

Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » do 09 aug 2018, 7:09

^^ Leuk om te zien!

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door GuteFahrt » wo 22 aug 2018, 12:01

Ik kon niet echt een geschikte draad vinden, vandaar maar even hier. Weet iemand wat in Duitsland de grootste afstand is tussen twee aansluitingen op de Autobahn? Daar ben ik wel benieuwd naar...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » wo 22 aug 2018, 12:06

De A19 tussen Wittstock/Dosse en Röbel: 24 km. De nabijgelegen A24 heeft ook een bijna even lang stuk tussen Neuruppin en Herzsprung.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2018, 13:14

GuteFahrt schreef: wo 22 aug 2018, 12:01 Ik kon niet echt een geschikte draad vinden, vandaar maar even hier. Weet iemand wat in Duitsland de grootste afstand is tussen twee aansluitingen op de Autobahn? Daar ben ik wel benieuwd naar...
A7 tussen Flensburg en Füssen. :duck:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door GuteFahrt » do 23 aug 2018, 0:36

:mrgreen:

Op de Duitse wiki lees ik wel dat er nog een aansluiting in planning is tussen Röbel en Wittstock. :AS: Wredenhagen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » do 23 aug 2018, 10:18

Coen Tunnel schreef: wo 22 aug 2018, 13:14
GuteFahrt schreef: wo 22 aug 2018, 12:01 Ik kon niet echt een geschikte draad vinden, vandaar maar even hier. Weet iemand wat in Duitsland de grootste afstand is tussen twee aansluitingen op de Autobahn? Daar ben ik wel benieuwd naar...
A7 tussen Flensburg en Füssen. :duck:
Zou dat niet tussen Flensburg en Bad Reichenhall zijn dan?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door GuteFahrt » di 02 okt 2018, 23:50

:KP: Lotte/Osnabrück

Autobahnkreuz Lotte wordt 50 jaar oud. Via de link een verhaal inclusief foto's van weleer:

https://www.noz.de/lokales/lotte/artike ... &6&1544258
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Basjuh1981 » do 09 mei 2019, 20:01

Ik zat op Wikipedia door het artikel van Adolf Hitler te scrollen. Daar stond ook dit plaatje van de Reichsautobahn met tankstation. Volgens de beschrijving is dit op de A7 bij Kassel-Nord.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door MaartenE » do 09 mei 2019, 20:16

Ik ga ervanuit dat dat jaren '30 is,ziet er al best serieus uit.
Klopt alleen niet zo heel veel van de belijning, volgens de huidige verkeersregels zou al het verkeer dat op de rechterrijstrook rijdt naar het tankstation moeten gaan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » do 09 mei 2019, 20:32

^^ Het hele gebruik van doorgetrokken strepen is duidelijk anders dan wat we nu kennen. Geen idee wanneer dat ingevoerd is.

De A7 hier opende al in 1937. Ik kan de foto redelijk plaatsen. Je kijkt van zuid naar noord, vanaf de weg die bij Kassel Nord over de A7 wordt geleid. Het tankstation lag kennelijk in de oksel van de huidige afrit Kassel Nord. In de achtergrond, in de tweede bocht achter het viaduct, ligt de parkeerplaats Herkulesblick. Alleen de electriciteitsmast achter het tankstation laat zich niet meer plaatsen. Nu staat er net eentje achter Herkulesblick; misschien is de leiding na de oorlog verlegd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 mei 2019, 22:22

Wat was de gemiddelde snelheid en doorsnee intensiteit op een weg met een ontwerp als dit?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Basjuh1981 » vr 10 mei 2019, 7:38

MaartenE schreef: do 09 mei 2019, 20:16 Ik ga ervanuit dat dat jaren '30 is,ziet er al best serieus uit.
Klopt alleen niet zo heel veel van de belijning, volgens de huidige verkeersregels zou al het verkeer dat op de rechterrijstrook rijdt naar het tankstation moeten gaan.
In de beschrijving staat dat de foto ergens in 1938/1939 gemaakt is.
Pino schreef: do 09 mei 2019, 20:32 De A7 hier opende al in 1937. Ik kan de foto redelijk plaatsen. Je kijkt van zuid naar noord, vanaf de weg die bij Kassel Nord over de A7 wordt geleid. Het tankstation lag kennelijk in de oksel van de huidige afrit Kassel Nord. In de achtergrond, in de tweede bocht achter het viaduct, ligt de parkeerplaats Herkulesblick. Alleen de electriciteitsmast achter het tankstation laat zich niet meer plaatsen. Nu staat er net eentje achter Herkulesblick; misschien is de leiding na de oorlog verlegd.
Dat is ook de locatie die ik in mijn GM-link gezet heb. Met de kaart kom je al een heel end :D

Achter Herkulesblick staat alleen een telefoonmast. Je ziet wel aan alles dat het niet van deze tijd is: het huisje waar je in kan zitten, de smalle berm zonder geleiderail tussen Autobahn en parkeerplaats.

Edit: Ik zie nu tussen de parkeerplaats en het viaduct kijkend richting het zuiden dat er een elektriciteitsmast staat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door GuteFahrt » vr 10 mei 2019, 11:04

Wat staat er eigenlijk op dat bord in de middenberm?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Basjuh1981 » vr 10 mei 2019, 11:11

^^
Wikipedia schreef: “Reichsautobahn” with gas station. As of 2018: Bundesautobahn 7 at Kassel-Nord junction, view north (border between Kassel and Niestetal).
Sign on right is a notice board for emergency paging. If a traveller needed to be notified of an urgent message, the filling station operator closest to the likely location of the traveller would be notified by telephone. He would then write the number plate and a telephone number on the board, as well as notify the two nearest neighbouring stations.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 12:21

"Fernruf für", lijkt de tekst. Een bijzonder systeem, en zowel kenteken als het te bellen nummer op zo'n bord lijkt nog niet zo praktisch. Want hoe moest de voorbij rijdende automobilist dat dan lezen en onthouden? Onvermijdelijk door te stoppen, lijkt me. Bestonden in die tijd al Duitse telefoonnummers in die tijd al uit de combinatie van een netnummer en een abonneenummer? Of zou daar iets gestaan hebben als "Göttingen 1234"?

EDIT: ik lees op deze Wikipedia-pagina dat alleen naam of kenteken van de gezochte persoon op het bord verschenen. Voor verdere informatie moest de bewuste persoon dan naar het tankstation. Voelt ook veel logischer. Maar aan de foto te zien, vergt dat wel een manier van omkeren door de middenberm, wat op huidige Autobahnen natuurlijk ook ondenkbaar is maar bij de lage verkeersintensiteiten van toen zal hebben gekund.
Basjuh1981 schreef: vr 10 mei 2019, 7:38 Achter Herkulesblick staat alleen een telefoonmast. Je ziet wel aan alles dat het niet van deze tijd is: het huisje waar je in kan zitten, de smalle berm zonder geleiderail tussen Autobahn en parkeerplaats.
Als je hier niet zo'n aardig uitzicht had, was de parkeerplaats wellicht allang gesloten geweest. Alhoewel: veel vergelijkbare krappe parkeerplaatsen langs oude Autobahnen liggen er ook nog steeds ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Peter » vr 10 mei 2019, 14:23

Pino schreef: vr 10 mei 2019, 12:21 "Fernruf für", lijkt de tekst. Een bijzonder systeem, en zowel kenteken als het te bellen nummer op zo'n bord lijkt nog niet zo praktisch. Want hoe moest de voorbij rijdende automobilist dat dan lezen en onthouden? Onvermijdelijk door te stoppen, lijkt me. Bestonden in die tijd al Duitse telefoonnummers in die tijd al uit de combinatie van een netnummer en een abonneenummer? Of zou daar iets gestaan hebben als "Göttingen 1234"?
Bellen buiten de eigen gemeente (telefooncentrale) ging tot eind jaren 50 met een telefoniste, die je doorverbond. Het kunnen ook oproepen zijn voor de politie, ambulance of wegenwacht, die in de auto (of op de motor) geen contact hadden met de centrale. Vroeger stonden er in de stad (tot de late jaren 70) ook overal telefoons op straat voor taxichauffeurs of politieagenten, die dan konden inbellen voor informatie of iets melden. Dr Who reisde in zo'n Britse politietelefooncel, die in de jaren 50-60 heel onopvallend was, maar nu alleen nog in museums staat (maar kennelijk nu nog steeds niet opvalt in de serie)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 16:22

^^ Ha ha. Er staat nog één zo'n politie-telefooncel naast metrostation Earl's Court. Die wordt door Dr Who-fans van nu dan ook geroemd als dé TARDIS. Enige nadeel: hij lijkt niet bigger on the inside than it looks on the outside.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » vr 10 mei 2019, 20:02

EDIT: ik lees op deze Wikipedia-pagina dat alleen naam of kenteken van de gezochte persoon op het bord verschenen. Voor verdere informatie moest de bewuste persoon dan naar het tankstation. Voelt ook veel logischer. Maar aan de foto te zien, vergt dat wel een manier van omkeren door de middenberm, wat op huidige Autobahnen natuurlijk ook ondenkbaar is maar bij de lage verkeersintensiteiten van toen zal hebben gekund.
Misschien staat het bord in de middenberm omdat het dan vanaf twee kanten te gebruiken is. Ik neem aan dat de letters die gebruikt worden zo groot waren dat je nog gewoon de afrit kon nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 20:23

Het bord lijkt hoe dan ook zo geplaatst dat de achterkant ook bruikbaar was voor de tegenrichting. Maar een van heel ver weg leesbaar bord kan ik er niet van maken. Het vlak waarop de naam of het kenteken zou moeten worden geschreven is ongeveer even groot als het voetwegwijzertje aan de andere kant van het tankstation. Dat is geen grootte die je met hoge snelheid van afstand leest, en dubbel niet omdat de boodschap met krijt op het bord moest worden geschreven.

Dus nee, ik vrees dat dat niets anders opleverde dan remmen en omkeren. Wat als gezegd ook geen ramp zal zijn geweest, omdat het zeldzaam zal zijn geweest en de drukte beperkt. Het doet mij denken aan de de borden "volgende tankstation 100km" die je ook nu nog vindt ná tankstations in de Australische Outback, waardoor je dus zou kunnen besluiten alsnog om te draaien ... op een lege weg.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Gerhard » vr 10 mei 2019, 22:37

Over de foto met het Kassel-Nord tankstation; bij Stettin is nog steeds een soortgelijke situatie. Ik denk dat het tankstationnetje ook echt nog oud is maar dat is nauwelijks nog te zien.Op de kruizing van de A6 en de 13. Ik heb op die af- en oprit gereden. Ik wilde even uitrusten en terwijl ik stond geparkeerd werd ik door de grenspolitie gecontroleerd :nahzeg: .
https://www.google.nl/maps/@53.3409327, ... 8192?hl=nl

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 mei 2019, 22:56

Ook de Poolse A4 heeft op het ex-Reichsautobahngedeelte nog een paar van dat soort tankstations in de afrit.

Bij Legnica richting Duitsland: https://www.google.nl/maps/@51.1609664, ... 6656?hl=nl
Bij Wroclaw aan beide zijden: https://www.google.nl/maps/@51.050006,1 ... D100?hl=nl

Ik vermoed dat de gebouwtjes wellicht origineel uit de jaren '30 zijn, ze zijn in ieder geval oud: https://www.google.nl/maps/@51.0497666, ... D100?hl=nl

Ook zijn daar op de A4 nog veel aansluitingen erg krap en substandaard.

In Nederland is er nog een soortgelijke situatie op de A44 bij Sassenheim.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Rein » vr 10 mei 2019, 23:33

^^ waarbij opgemerkt moet worden dat het originele gebouwtje daar inmiddels vervangen is.

Overigens heb en had je in Nederland inderdaad wel meer tankstations in de oksel van afritten. Op de N208 is dat bij Santpoort nog aan beide zijden het geval (al zijn dat ook geen originele gebouwen meer).

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Basjuh1981 » vr 10 mei 2019, 23:45

Pino schreef: vr 10 mei 2019, 20:23 Het bord lijkt hoe dan ook zo geplaatst dat de achterkant ook bruikbaar was voor de tegenrichting. Maar een van heel ver weg leesbaar bord kan ik er niet van maken. Het vlak waarop de naam of het kenteken zou moeten worden geschreven is ongeveer even groot als het voetwegwijzertje aan de andere kant van het tankstation. Dat is geen grootte die je met hoge snelheid van afstand leest, en dubbel niet omdat de boodschap met krijt op het bord moest worden geschreven.
Prima leesbaar toch? :D

Afbeelding

Uit deze link:
Pino schreef: vr 10 mei 2019, 12:21 EDIT: ik lees op deze Wikipedia-pagina

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Ger81 » vr 07 jun 2019, 16:24

Aansluiting Wesseling in de huidige A555, de eerste Autobahn (zij het nog zonder middenberm):

Afbeelding


Bron
Ubi volentia est, via est

Plaats reactie