[D] historie van de Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 13:21

In 1975 is het huidige wegnummeringssysteem van de Autobahnen in Duitsland ingevoerd. Daarvoor was er een administratief systeem dat volgens mij niet bewegwijzerd was.

Hier kun je browsen door een ADAC kaart van 1972 waar de oude wegnummering op staat: http://www.landkartenarchiv.de/deutschl ... hland_1972

Voorbeeld:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 12 feb 2017, 16:41

Deze nummers stonden inderdaad niet op borden. Ik heb er nooit iets over kunnen vinden of het wel gepland was ze aan te geven.
De nummering is volgens mij eind jaren 60 ingevoerd en stond toen ook op een aantal kaarten. Ik heb er een paar maar geen een zo gedetailleerd als deze. Ook interessant hieraan: een aantal afwijkende geplande wegen, bijv. de A31.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 16:56

Er staan ook veel Autobahnen op die nooit aangelegd zijn;

* Kiel - Lübeck (langs Süsel / Eutin)
* noordelijke inprikker Hamburg (naar de luchthaven)
* A31 oostelijk van Leer langs
* een aftakking van de A31 noordoostelijk van Dorsten langs, naar Marl
* oost-west snelweg van Dinslaken naar Marl
* snelweg Krefeld - Viersen
* Düren - Euskirchen - Bonn
* Mülheim - Wuppertal - Solingen - Bergisch Gladbach
* een noord-zuidsnelweg oostelijk van Hamm langs
* de beroemde doorgetrokken A4 & A5 door het Sauerland / noordelijk Hessen
* snelweg Bitburg - Trier
* snelweg Wittlich - Bingen
* snelweg Koblenz - Gießen
* tweede snelweg Gießen - Frankfurt
* snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
* snelweg Mainz - Ludwigshafen (langs de Rijn)
* snelweg Kirchheimbolanden - Worms - Bensheim
* noord-zuidroute van Grünstadt - Bad Dürkheim - Neustadt (westelijk van de huidige A61)
* drie noord-zuidsnelwegen tussen Ludwigshafen en Karlsruhe ten westen van de Rijn (uiteindelijk zijn er 2 aangelegd, de A65 en B9)
* snelweg vanaf Landshut richting Traunstein (oostelijker dan de geplande B15n)
* snelweg München - Rosenheim (ten noorden van A8)
* snelweg Augsburg - Holledau
* snelweg Augsburg - Füssen
* de beroemde Voralpenautobahn (A98) door zuid-Duitsland
* snelweg van Memmingen naar Leutkirch (parallel aan de A96)
* snelweg Breisach - Freiburg - Donaueschingen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 12 feb 2017, 17:24

Chris schreef: * snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.
snelweg van Memmingen naar Leutkirch (parallel aan de A96)
Inderdaad heel bijzonder: Hier loopt nu juist de A96, maar die was blijkbaar verder westelijk gepland. Dit heb ik nog nooit gezien, het staat zelfs niet op de kaart van http://autobahnatlas-online.de/ en ook niet in Ravenstein Strassen 1976.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Egbert » zo 12 feb 2017, 18:05

In Nederland staan er ook veel interessante wegen. Geen idee of dat ooit Nederlandse plannen waren, zo bekend met de geschiedenis ben ik nu ook weer niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Wouter N14 » zo 12 feb 2017, 18:24

Leuk dat het ook Nederland toont! A54, A3, A16-stamweg. A6 Emmeloord - Groningen, A30 Arnhem - Barneveld - Almere - Volendam :lol:
Maar waar is die verbinding tussen Wassenaar en Woerden op gebaseerd? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 18:27

De meeste Nederlandse snelwegen waren wel op enig moment gepland. De kaart gebruikt ook de wegnummers van het Nummeringsstelsel 1957

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Mark » zo 12 feb 2017, 18:42

Chris schreef:* de beroemde doorgetrokken A4 & A5 door het Sauerland / noordelijk Hessen
Waarom is deze verbinding zo beroemd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 18:46

Deze twee behoorden tot de grootste projecten die uiteindelijk niet gebouwd zijn. De A4 zou logischerwijs het gat opvullen tussen Olpe en Bad Hersfeld, en de A5 zou zelfs helemaal naar Bremen lopen, diverse delen daarvan zijn ook daadwerkelijk aangelegd. Uiteindelijk is geen van twee gebouwd zoals gepland, met een betrekkelijk groot gebied zonder snelwegen.

Met name het afblazen van de A4 is problematisch omdat ze de meest fatsoenlijke alternatief ook niet hebben aangelegd (de A480 Wetzlar - Gießen). Het daaropvolgend alternatief betekent 6 keer afslaan rond Gießen. Als verder alternatief rond Gießen is het knooppunt tussen de A45 en A5 incompleet, dus dat is ook nog eens geen optie.

Eigenlijk wel bizar dat het afblazen van de A4 nooit fatsoenlijk gecompenseerd is door een andere route te stroomlijnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 20:04

Chris schreef:Met name het afblazen van de A4 is problematisch omdat ze de meest fatsoenlijke alternatief ook niet hebben aangelegd (de A480 Wetzlar - Gießen). Het daaropvolgend alternatief betekent 6 keer afslaan rond Gießen.
Vier keer, doorgaand verkeer wordt over de B49, B429 en A480 geleid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 20:11

Je hebt gelijk, ik heb me misteld bij de aansluiting op de A485 (waar je gewoon rechtdoor gaat). Alhoewel je in totaal wel 6 keer moet afslaan om de A4 te volgen (ook bij Olpe en Kirchheim). Dat maakt het niet minder onpraktisch overigens, zeker omdat de A4 sinds 1990 toch een behoorlijk belangrijke oost-westverbinding in Duitsland is geworden. Vanwege het IJzeren Gordijn kan ik me voorstellen dat een doortrekking indertijd minder zinvol was, maar de situatie is nu compleet anders - alleen is het wegennet er niet op aangepast.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » zo 12 feb 2017, 20:46

^^ In de toenmalige Bondsrepubliek werd op de nodige manieren gespeculeerd over hoe dingen zouden kunnen lopen na een hereniging dan wel vrijer verkeer tussen oost en west. Van de nummering van 1974 is wel betoogd dat het toekennen van tweecijferige nummers aan Berlijnse stadssnelwegen een soort cover was voor de A-nummering zoals die uiteindelijk werd in de voormalige DDR. In de nummering van vóór 1974 zaten openlijke reserveringen voor snelwegen in het oosten (bron).

Overigens wordt het systeem achter die oude nummering me niet echt duidelijk. Wel valt het me op dat enkele nummers TOTSOend de E-wegen van de eerste generatie volgden. E4 en E5 binnen Duitsland hadden toen één A-nummer.

Nog wat betreft de doortrekking van de A4: voor de val van het IJzeren Gordijn waren er militaire redenen om terughoudend op te treden met oost-westverbindingen rechtstreeks naar het grensgebied. Men vreesde een al te snelle Sovjet-opmars richting Ruhrgebiet. Vanaf 1990 viel een business case voor sluiting van de A4 beter te maken, maar het is toch ergens tekenend dat de combinatie A44/A39A38 werd aangelegd cq uitgebouwd terwijl de A4 nooit meer echt op de agenda is gekomen. A44/A39A38 is vermoedelijk gunstiger wanneer je uit het industriële zwaartepunt van de Ruhr komt, terwijl de verkeersvraag uit de hoek van Köln/Aachen het plan niet zelfstandig kan dragen. En vanuit Noordzeehavens als Calais en Antwerpen is de route via Dortmund en A44/A39A38 prima. Je zou vanaf daar maar heel weinig winnen met een snelweg Olpe-Kirchheim.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 feb 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door GuteFahrt » zo 12 feb 2017, 20:54

marcel schreef:
Chris schreef: * snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.
Dat meen ik mij ook te herinneren.

Vanaf Dieburg gaat het ri. A3 als B45. Naar 't oosten( A(f)schaffenburg ( :p )) als B26 vanaf Dieburg. Vanuit Darmstadt tot aan Dieburg ook als B26, klein stukje dubbelnummering tussen :AS: Dieburg en :KP: Dieburg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » zo 12 feb 2017, 21:29

marcel schreef:Deze nummers stonden inderdaad niet op borden. Ik heb er nooit iets over kunnen vinden of het wel gepland was ze aan te geven.
De nummering is volgens mij eind jaren 60 ingevoerd en stond toen ook op een aantal kaarten.
Grote delen van de huidige A61 zijn geopend toen deze nummering van kracht was. Tot begin jaren '90 hingen zo her en der nog portalen zonder nummer, met stippellijntjes als ruimtereservering om een nummer te gaan bewegwijzeren. Maar ik heb het er altijd maar op gehouden dat dat een ruimtereservering was voor de nummering die vanaf 1974 zou gaan gelden, niet voor toekomstige bewegwijzering van dit oude systeem. Wat dat betreft begon men al vrij snel na de invoering van het oude systeem met het voorbereiden van het nieuwe. Gedachten om het eerst niet bewegwijzerde oude systeem alsnog te bewegwijzeren liggen wat dit betreft niet voor de hand.

In Duitse teksten uit deze periode werd nog wel eens naar E-nummers verwezen, die kennelijk (evenals in Nederland) een grotere bekendheid hadden toen. Werden deze wél bewegwijzerd?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 12 feb 2017, 22:11

Ja, ik heb ze vaak op foto's gezien.

Overigens zag ik gisteren toevallig deze borden in de serie Schwarz Rot Gold uit 1982:

Afbeelding

Ik wist niet dat na de invoering van de A-nummers de E-nummers toch ook nog aangegeven werden. Ik vermoed dat het een uitzondering was. In het AIS van 1990-1995 heb ik dat nergens gezien (behalve dan de bekende uitzonderingen waar het nu nog aangegeven wordt zoals Dreieck Stuhr en Dreieck Saarlouis).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 23:33

GuteFahrt schreef:
marcel schreef:
Chris schreef:* snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.
Dat meen ik mij ook te herinneren.

Vanaf Dieburg gaat het ri. A3 als B45. Naar 't oosten( A(f)schaffenburg ( :p )) als B26 vanaf Dieburg. Vanuit Darmstadt tot aan Dieburg ook als B26, klein stukje dubbelnummering tussen :AS: Dieburg en :KP: Dieburg.
Dat waren destijds de A680 Darmstadt-Dieburg en A683 Dieburg-Hanau.
Pino schreef:In Duitse teksten uit deze periode werd nog wel eens naar E-nummers verwezen, die kennelijk (evenals in Nederland) een grotere bekendheid hadden toen. Werden deze wél bewegwijzerd?
Ja. Op Streetview kun je nog wat oude lichtbakken in Wuppertal zien waar slechts het E-nummer E73 op vermeld staat:

https://www.google.nl/maps/@51.2818271, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.2826082, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.283301,7 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.2824098, ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » ma 13 feb 2017, 9:45

marcel schreef:Ik wist niet dat na de invoering van de A-nummers de E-nummers toch ook nog aangegeven werden. Ik vermoed dat het een uitzondering was.
Ik kan me zo voorstellen dat hier de E3 stond toegevoegd, omdat deze afsloeg naar een Bundesstrasse (de A261 als verbinding tussen A7noord en A1west bestond nog niet). En als je het afslaande nummer aangeeft, is vermelding van de doorgaande E4 vrijwel onvermijdelijk.

Wat betreft de bewegwijzering van E-nummers voor 1974: de foto's van lichtbakken met uitsluitend oude E-nummers zijn bekend. Maar ik heb volgens mij nooit (foto's van) E-nummers op vorkborden van simpele afritten gezien. Ook oude afstandenborden zonder wegnummer op de bovenste regel (cq met later geruiterde A- en E-nummers) duiden erop dat E-nummers toen niet heel structureel werden bewegwijzerd. Maar wanneer dan wel en niet?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 feb 2017, 11:22

Chris schreef:* noordelijke inprikker Hamburg (naar de luchthaven)
Is direct bij de luchthaven al deels als B433 gebouwd. Je wordt nu aan het einde van de luchthavensnelweg via een gelijkvloerse 2x2 weg naar de A7 gestuurd.
Chris schreef:* snelweg Wittlich - Bingen
Wordt nu natuurlijk als B50 tussen Wittlich en Rheinböllen alsnog als snelweg gebouwd.
Chris schreef:* snelweg Koblenz - Gießen
Deze verbinding wordt inmiddels tussen Limburg a/d Lahn en Wetzlar/Gießen als Gelbe Autobahn uitgebouwd.
Chris schreef:* snelweg Augsburg - Füssen
Hiervoor is de B17 inmiddels tussen Augsburg en Landsberg als snelweg uitgebouwd.
Chris schreef:* snelweg Breisach - Freiburg - Donaueschingen
Deze verbinding is als B31 vrij aardig uitgebouwd, maar de hoop op een volledige 2x2 verbinding zal helaas nog lang utopisch zijn.
Chris schreef:* noord-zuidroute van Grünstadt - Bad Dürkheim - Neustadt (westelijk van de huidige A61)
Zou geen overbodige luxe zijn geweest. De huidige B271 is erg druk, ook al is deze tussen Bad Dürkheim en de A65 als autoweg uitgebouwd.
Chris schreef:* de beroemde Voralpenautobahn (A98) door zuid-Duitsland
Persoonlijk vind ik dit wel één van de grootste "missing links" in het Duitse snelwegennet. Goed, je hebt in het noorden van Zwitserland prima snelwegverbindingen, maar vrijwel heel zuidelijk Duitsland heeft niks van west naar oost, behalve het eerste stukje bij Lörrach, een kort stukje bij Singen, een kort stukje bij Kempten (B12+A980) en de A8 tussen Holzkirchen en Bad Reichenhall/Salzburg. Een reis van pakweg Basel naar Salzburg is nu een hele onderneming.

Missende op je lijst is natuurlijk nog de nooit gebouwde snelweg tussen Pirmasens en Karlsruhe. Ze is inmiddels ook wel min of meer overbodig geworden door de (langzame) uitbouw van de B10 naar Gelbe Autobahn.
Pino schreef:Vanaf 1990 viel een business case voor sluiting van de A4 beter te maken, maar het is toch ergens tekenend dat de combinatie A44/A39 werd aangelegd cq uitgebouwd terwijl de A4 nooit meer echt op de agenda is gekomen. A44/A39 is vermoedelijk gunstiger wanneer je uit het industriële zwaartepunt van de Ruhr komt, terwijl de verkeersvraag uit de hoek van Köln/Aachen het plan niet zelfstandig kan dragen. En vanuit Noordzeehavens als Calais en Antwerpen is de route via Dortmund en A44/A39 prima. Je zou vanaf daar maar heel weinig winnen met een snelweg Olpe-Kirchheim.
Mee eens. Hoewel ik een A4 tussen Olpe en Bad Hersfeld erg zou waarderen in mijn regio, is het inmiddels geen noodzakelijke verbinding meer. Ik zou liever zien dat ze de A480 nog eens gereed maken en de A44 tussen Dortmund en Kassel volledig met 2x3 rijstroken wordt voorzien. Overigens bedoel je verder de A38 (Göttingen-Leipzig) neem ik aan, en niet de A39 (Salzgitter-Wolfsburg). ;)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 14 feb 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Willem » di 14 feb 2017, 11:44

Pino schreef:
marcel schreef:Ik wist niet dat na de invoering van de A-nummers de E-nummers toch ook nog aangegeven werden. Ik vermoed dat het een uitzondering was.
Wat betreft de bewegwijzering van E-nummers voor 1974: de foto's van lichtbakken met uitsluitend oude E-nummers zijn bekend. Maar ik heb volgens mij nooit (foto's van) E-nummers op vorkborden van simpele afritten gezien. Ook oude afstandenborden zonder wegnummer op de bovenste regel (cq met later geruiterde A- en E-nummers) duiden erop dat E-nummers toen niet heel structureel werden bewegwijzerd. Maar wanneer dan wel en niet?
Zou er een soort van proef geweest zijn, of plannen, om alleen E-nummers te bewegwijzeren dat vervolgens niet is doorgegaan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 14 feb 2017, 12:26

^^ Persoonlijk vermoed ik dat men ze bewegwijzerde waar men het omwille van de geleiding wenselijk achtte. Wat dan bovenal zou zijn bij splitsingen tussen E-wegen en om uitvalswegen van grote steden aan te duiden. Hap-snap incidenteel dus, misschien met een plan om ooit nog eens betere continuïteit te bereiken - maar dat idee werd vanzelf ingehaald door de A-nummering van 1974.

Nog over een paar verbindingen die Frans hierboven noemt:
- A98: missende link op de kaart, maar verkeersvraag uiteindelijk te klein. De gestage uitbouw van de B31 Freiburg-Lindau lost uiteindelijk nog best wat op als je toevallig eens die kant op moet.
- noord-zuid langs Pfälzer Wald: de enkelbaans ongelijkvloerse autoweg hier is een must, en misschien moet die ooit eens naar 2+1. Meer denk ik niet nodig.
- gaten in A8 en A60: wel opvallend dat de upgrade van Bundesstrassen in beide gevallen plaatsvindt op een ruim noordelijker tracé dan indertijd voorzien. Routes zoeken nu meer de bevolkingscentra op, in plaats van een optimale routering voor doorgaand verkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 feb 2017, 12:39

Pino schreef:- A98: missende link op de kaart, maar verkeersvraag uiteindelijk te klein. De gestage uitbouw van de B31 Freiburg-Lindau lost uiteindelijk nog best wat op als je toevallig eens die kant op moet.
Persoonlijk denk ik dat de navraag flink zou steigen, mocht er zo'n verbinding zijn. Niet dat iedereen van Lyon, Mulhouse of Basel naar Salburg wil, maar alleen al naar Stuttgart en München biedt het andere perspectieven. De verkeersstroom had denk ik anders gelopen als die A98 wél gebouwd was. En niettemin is de B31 vooral tussen Singen en Lindau soms stervensdruk. Een complete uitbouw naar 2x2 rijstroken is hier meer als een must.
Pino schreef:- noord-zuid langs Pfälzer Wald: de enkelbaans ongelijkvloerse autoweg hier is een must, en misschien moet die ooit eens naar 2+1. Meer denk ik niet nodig.
Het stuk tussen Dürkheim en de A65 is nu al overvol waar je vaak de Vmax niet kan rijden. Het sukkelt hier vaak met maar zo'n 60 km/h vooruit. 2+1 zou hier als minimum op z'n plaats zijn, het liefst natuurlijk 2x2, evenals een verlenging van de A650 tot de B271. Het stuk verder naar Grünstadt is rustiger, maar al die (smalle) dorpspasages niet optimaal. Hier ga ik echter mee dat voorlopig een ongelijkvloerse 1x2 autoweg voldoende is. Het is een regio waar ik regelmatig voor m'n werk ben, vandaar m'n wat gedetaileerdere kennis.
Pino schreef:- gaten in A8 en A60: wel opvallend dat de upgrade van Bundesstrassen in beide gevallen plaatsvindt op een ruim noordelijker tracé dan indertijd voorzien. Routes zoeken nu meer de bevolkingscentra op, in plaats van een optimale routering voor doorgaand verkeer.
Wat betreft de A60 ook wel logisch, aangezien hier weinig doorgaand verkeer is. Wat betreft de A8 was ik benieuwd geweest hoe de verkeersstromen zich zouden hebben ontwikkeld. Nu is alleen de A6 via Kaiserslautern de enige verbinding tussen dat deel van Rheinland-Pfalz en Saarland met de rest van het zuidelijke Duitse snelwegennet. Richting noorden en noordoosten heb je de A1 en A48, maar voor verkeer van/naar BW en Bayern niet interessant.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 14 feb 2017, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 14 feb 2017, 12:46

^^ Ik ken de B271 beter ten zuiden van Bad Dürkheim en daar is het net aan. Maar misschien kom ik er op verkeerde tijdstippen.

Wat betreft B31: eens, wilde alleen maar zeggen dat ik prioriteit zou geven aan verdere uitbouw daar en dat het levend houden van luchtkastelen over de A98 daar eerder averechts zouden kunnen werken. Zet vol in op snellere uitbouw van de B31 om nog iets van een snelle(re) oost-west te hebben in dit landsdeel.

Over de A8: het meeste verkeer binnen Duitsland vanuit het Saarland gaat toch eerder naar het noordoosten. De verkeersvraag naar Baden-Württemberg en Bayern (buiten de regio's die direct worden bediend door de A6, zoals Rhein/Neckar, Nürnberg en Niederbayern) blijkt onvoldoende om aanleg van een tweede grote oost-westverbinding te rechtvaardigen. Dat de behoefte aan meer verbindingen beperkt is, zie je eigenlijk wel aan de leegte op de verbindingen Saarland-NRW (A1/A48) en Saarland-Rhein/Main (A63). Het feit dat er maar weinig oost-westverbindingen zijn betekent met zoveel woorden wel dat je de A6 Saarbrücken - Mannheim ruim uitgebouwd moet houden. Je wilt niet dat zo'n cruciale verbinding ineens tot bottleneck wordt of langere tijd gestremd kan raken, zoals Firenze dat lange tijd is geweest. Maar voor meer zul je geen handen op elkaar krijgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 mar 2017, 19:18

Ik kwam vandaag deze oude lichtbak nog tegen:

https://www.google.nl/maps/@51.4397918, ... 312!8i6656

De '3' van de A430 is hier simpelweg overgeplakt toen de weg is hernummerd naar A40.

Ik kan me herinneren iets soortgelijks ooit gezien te hebben bij Böblingen/Sindelfingen bij toeritten van de A81, die ooit A831 was.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door mhkamp » zo 26 mar 2017, 20:52

De toenmalig A10 in de hedendaagse A100: We plakken er een 0 bij :)
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » ma 27 mar 2017, 10:01

Over dit bord gesproken: wat doen de verwijzingen naar de E26 en E51 op die plek? Kunnen alleen indirect zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Pino » ma 27 mar 2017, 11:22

^^ Beide E-wegen eindigen in Berlijn, zonder dat er een in het Verdrag van Genève vastgelegd eindpunt is. Het zou niet onlogisch zijn om de E-wegen te laten beginnen aan het begin van de uitvalswegen naar Hamburg dan wel München, dus de A111 resp. de A115. Maar evengoed is het mogelijk dat men er in de jaren '80 de voorkeur aan gaf de E-wegen mee te laten liften over de A10(0) tot aan het eindpunt daarvan aan de toenmalige sectorgrens. In het eerste geval is sprake van een indirecte verwijzing, van een soort dat je vroeger in Duitse steden ook wel iets vaker zag. In het laatste geval is gewoon sprake van een directe verwijzing. Grote kans dat we daar nooit echt achter zullen komen ...

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door ronny forgeron » wo 14 jun 2017, 13:17

Historie van de Reichsautobahn..
Filmpje uit 1939
https://youtu.be/4T3PyVWtM5I

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » wo 14 jun 2017, 19:31

^^ Wat een FANTASTISCH filmpje! :top: Een gouden vondst, compliment! Inclusief muziek uit die tijd. "Fahren auf der Reichsautobahn". :woop:

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door ronny forgeron » do 15 jun 2017, 11:47

Als je het filmpje aanklikt vind je op de site daaromheen nog veel meer over de Reichsautobahnen, bv Reisen, Rasten, Bauen und Frachten auf der Reichsautobahn en docu's over de bouw.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Ger81 » vr 16 jun 2017, 0:13

ronny forgeron schreef:Filmpje uit 1939
Via jouw filmpje een ander filmpje uit 1939 tegengekomen, met zelfs kleurenbeelden van de vooroorlogse Autobahn 8-)
Link
edit: Youtube-embed ging niet goed, dan maar zo...
Laatst gewijzigd door Mark op vr 16 jun 2017, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: YT gefixt ;)
Ubi volentia est, via est

Plaats reactie