[D] Duitsland: verkeersveiligheid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 apr 2019, 19:52

^^ Stapsgewijze verlaging van de Vmax gebeurt nu al. Al kun je er over discussiëren of op 1 km afstand van de wegwerkzaamheden van onbeperkt naar 100 en iets verderop naar 80 en eventueel nog naar 60 voldoende is.

Hoe ver vantevoren een Baustelle moet worden aangegeven zal afhangen van de weg en de verkeersintensiteiten. Op een drukke weg als de A2 is dat duidelijk veel te weinig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 apr 2019, 9:41

^^
Voor grote wegwerkzaamheden wordt in BaWü opzich ver van te voren al de snelweg op 120 km/h gelimiteerd. Dat duurt soms wel 6-10 km, zoals actueel op de A5 voor de wegwerkzaamheden bij Bruchsal. Naar mijn weten is BaWü hierin wel uniek, op andere snelwegen in het land zie ik het veel minder. Inderdaad eerder de relatief kort opelkaar opvolgende, stapsgewijze verlaging naar 80 of 60 km/h.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 02 apr 2019, 11:50

De cijfers zijn al een maand geleden bekend gemaakt, maar ik had het hier nog niet voorbij zien komen.

In 2018 vielen in Duitsland 3265 verkeersdoden, +2,7% vergeleken met 2017. Hiermee steeg het aantal verkeersdoden weer na 2 jaar van daling. Een trend die je de laatste jaren in steeds meer EU-landen ziet, landen die al veilig zijn zien hun aantal verkeersdoden sinds dit decennium stagneren en niet duidelijk verder afnemen.

* voetgangers: -6,1%
* auto-inzittenden: -2,1%
* fietsers: +13,6%
* motorrijders: +9,0%

Het aantal ongevallen waarbij de politie kwam nam met 0,4% af. Het aantal ongevallen met doden of gewonden nam echter toe met 1,7%.

De grootste toename van verkeersdoden;
* Sachsen: +34%
* Hessen: +12,2%

De grootste daling van verkeersdoden;
* Baden-Württemberg: -3,9%
* Nordrhein-Westfalen: -3,3%

Het hoogste aantal doden per 1 miljoen inwoners:
* Sachsen-Anhalt: 63
* Brandenburg: 57
* Mecklenburg-Vorpommern: 53
* Niedersachsen: 53
* Duitsland gemiddeld: 39

Volledige persbericht: https://www.destatis.de/DE/Presse/Press ... 46241.html

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door waldo79 » di 02 apr 2019, 18:51

2,7% vergeleken met 2018
Je bedoelt 2017 :?: Op zich is een toename van 2,7% niet heel spectaculair. Je zou meerdere jaren naast elkaar moeten leggen om conclusies te kunnen trekken...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019, 12:17

Op de A7 bij Schleswig is een politiecontrole gehouden op vrachtverkeer.

* 266 voertuigen gecontroleerd
* bij 103 voertuigen waren er technische gebreken
* 163 boetes voor overtreden rijtijden
* 17 rijverboden

De resultaten zijn wel in lijn met wat men in Noorwegen rapporteert, aan 30-40% van de voertuigen mankeert wat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » ma 24 jun 2019, 18:59

Een politiechef doet via een open brief een oproep om wat te doen aan de vele ongevallen op de A2 in Niedersachsen. Vorig jaar vielen er 24 doden op dit stuk snelweg. De brandweerkorpsen zijn zowel fysiek als mentaal overbelast vanwege de vele zeer zware ongevallen. Bovendien draaien gemeenten langs de A2 zelf op voor de kosten. Vaak gaat het om vrijwillige brandweer, maar de extreme letsel en schade bij ongevallen op de A2 zorgt ervoor dat het niet meer doenlijk is als 'hobby'.

>> https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... 51660.html

In de reportage gebruikt men deze beelden. :schrikreactie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mhkamp » ma 24 jun 2019, 20:44

Aandacht trekken versie 2 noem ik het maar.

Als je als vrijwilliger 2 á 3 keer in de week naar zo'n zwaar ongeval moet gaan en de stoffelijke resten letterlijk tussen het verwrongen metaal weg moet gaan halen, en nog niet te spreken over degene die al dan niet telefonisch de nabestaanden moet gaan informeren dat hun geliefde thuiskomt tussen 6 planken, gaat dat je niet in de koude kleren zitten.

Maar wat wil je er aan gaan doen? Nog strenger controleren? Meer veiligheidssystemen op vrachtwagens? Ik heb zelf al zo'n ervaring meegemaakt en het was dat de wagen zelf alarm sloeg.... anders had ik hier niet meer gezeten :nahzeg:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Durashift » di 25 jun 2019, 0:15

^^^ Meer afstand houden door de chauffeurs zelf.. 80 meter minimaal is het geleerd (als het goed is). Je ziet het in de laatste seconden op dat filmpje, heel treintje waar niet veel tussenruimte tussen zit.. (ja, het is dalend verkeer.. maar dan nog..)

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Feder » di 25 jun 2019, 14:32

mhkamp schreef: ma 24 jun 2019, 20:44 Aandacht trekken versie 2 noem ik het maar.

Als je als vrijwilliger 2 á 3 keer in de week naar zo'n zwaar ongeval moet gaan en de stoffelijke resten letterlijk tussen het verwrongen metaal weg moet gaan halen, en nog niet te spreken over degene die al dan niet telefonisch de nabestaanden moet gaan informeren dat hun geliefde thuiskomt tussen 6 planken, gaat dat je niet in de koude kleren zitten.

Maar wat wil je er aan gaan doen? Nog strenger controleren? Meer veiligheidssystemen op vrachtwagens? Ik heb zelf al zo'n ervaring meegemaakt en het was dat de wagen zelf alarm sloeg.... anders had ik hier niet meer gezeten :nahzeg:
Ik kan me niet voorstellen dat in Duitsland vrijwilligers van de brandweer even bellen met een nabestaande om te zeggen dat een naaste is omgekomen bij een verkeersongeluk. Volgens mij is het ook in Duitsland een taak van de politie in de woonplaats van de nabestaande thuis (of op het werk) van zo'n verschrikkelijke mededeling op de hoogte te brengen.

Hoe dan ook, het is onvoorstelbaar hoe vaak op de Duitse A2 ongelukken gebeuren. Bij veel van die ongevallen zijn vrachtwagens betrokken waardoor de gevolgen van zo'n ongeval vaak zeer ernstig zijn. En vrijwel altijd is een menselijke fout de oorzaak van zo'n ongeluk. Daarmee zeg ik niet dat deze ongelukken altijd te wijten zijn aan het gedrag van vrachtwagenchauffeurs, maar in veel gevallen wel (inrijden op files enz). De A2 is een snelweg met buitengewoon veel vrachtverkeer en ongelukken, en is helaas een 'dodenweg'. Dat kan een reden zijn om daar extra te controleren op het gedrag van weggebruikers en de straffen bij wangedrag flink te verhogen. Ook filewaarschuwingssystemen en veiligheidssystemen in vrachtwagens kunnen de weg veiliger maken. Ook denk ik dat het zal helpen als de eisen om een (vrachtwagen)rijbewijs te halen in Oost-Europa flink worden opgeschroefd. Niet dat ik de eisen in die landen ken, maar ik zie relatief vaak Oost-Europese chauffeurs (ook in personenauto's) die de zeer onbegrijpelijke, asociale en gevaarlijke acties uitvoeren op de weg. En juist op de A2 rijden heel veel Oost-Europese chauffeurs.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Jeroen » di 25 jun 2019, 14:49

^^ Ik denk dat je nog lang kan dromen. Er komen al steeds vaker chauffeurs op de weg van buiten de EU, zoals Oekraïne, Rusland en zelfs de Filipijnen. Denk maar niet dat er ooit een Europees rijbewijs komt, laat staan dat chauffeurs van buiten de EU ooit aan dezelfde eisen zullen moeten voldoen als in Nederland of Duitsland. Zelfs àls het hypothetisch al zou lukken om de boel wat meer te harmoniseren, dan nog is het maar de vraag wat het waard is, want buiten snelheidscontroles wordt er in de meeste Europese landen nauwelijks gecontroleerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 jun 2019, 15:13

Feder schreef: di 25 jun 2019, 14:32 Volgens mij is het ook in Duitsland een taak van de politie in de woonplaats van de nabestaande thuis (of op het werk) van zo'n verschrikkelijke mededeling op de hoogte te brengen.
Correct, alhoewel op plaats van ongeluk de brandweer wel een bemiddelende en informerende taak heeft. Meestal komt de politie ook later aan dan de brandweer. Achteraf aanbellen bij nabestaanden doet echter altijd de politie.
Feder schreef: di 25 jun 2019, 14:32 Niet dat ik de eisen in die landen ken, maar ik zie relatief vaak Oost-Europese chauffeurs (ook in personenauto's) die de zeer onbegrijpelijke, asociale en gevaarlijke acties uitvoeren op de weg.
Nu rij ik vrij zelden op de A2, maar asociale vrachtwagenchauffeurs zijn ook en vooral diegenen met Duits kenteken. Daar kan uiteraard alsnog een buitenlandse chauffeur in zitten, maar ik vind dat het over één kam scheren van buitenlandse chauffeurs eenduidig niet het beeld beschrijft wat op de Duitse snelweg gaande is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Jeroen » di 25 jun 2019, 15:51

^^ De tijd dat je aan de hand van een kenteken nog redelijk vast kon stellen welke nationaliteit de chauffeur had ligt helaas al een tijdje achter ons. Zelfs Duitse bedrijven zoeken hun collega's steeds vaker in het oosten, omdat men (zogenaamd) niet meer aan Duitse chauffeurs kan komen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mhkamp » di 25 jun 2019, 15:52

Feder schreef: di 25 jun 2019, 14:32 Ik kan me niet voorstellen dat in Duitsland vrijwilligers van de brandweer even bellen met een nabestaande om te zeggen dat een naaste is omgekomen bij een verkeersongeluk. Volgens mij is het ook in Duitsland een taak van de politie in de woonplaats van de nabestaande thuis (of op het werk) van zo'n verschrikkelijke mededeling op de hoogte te brengen.
Iemand moet het doen en of dat de brandweer, ambulancedienst of de politie is laat ik in het midden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 jun 2019, 15:58

^^
Er zit wel een substantieel verschil in wie van de hulpdiensten dat moet doen. De brandweer is meestal vrijwillig, de politie veelal beroepsmatig, al heb je in Duitsland in diverse deelstaten ook vrijwillige politie. Je kunt vrijwillige brandweer het niet aandoen zulk moeilijk bericht aan de nabestaanden ook nog te gaan laten vertellen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » do 27 jun 2019, 15:43

Bij dit soort ongevallen een vrijwillige brandweer en/of politie inzetten is natuurlijk een gotspe. Op de A 2 hoort gewoon een professionele hulpverleningsorganisatie thuis. Daarnaast moet er nodig wat gebeuren aan de voertuigen en de infrastructuur. Als men in Duitsland ietsje meer prioriteit aan de instandhouding van het snelwegennetwerk zou besteden dan kunnen volgens mij snel dingen een stuk beter. Natuurlijk blijft het een drukke weg met relatief veel vrachtverkeer, dus naar nul kun je het aantal ongevallen niet brengen. Het kan volgens mij met een paar eenvoudige maatregelen wel beter dan dat het nu is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jun 2019, 15:48

Wat ze nodig hebben is

:DVM50F: Filestaartbeveiliging :DVM50F:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 10:15

De politie heeft nu VW Transporters met camera's op het imperiaal die in de cabine van vrachtwagenchauffeurs kan filmen en daarmee vastgesteld kan worden of de chauffeur met de telefoon bezig is of op een andere manier afgeleid is.

>> https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... le516.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 19 nov 2019, 16:57

Zo ziet het er uit als een vrachtwagen met 80 op een stilstaande file klapt: https://www.bild.de/video/clip/leipzig- ... .bild.html

:schrikreactie:

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door NWH » di 19 nov 2019, 17:02

:schrikreactie: holy shit! Wat een klap zeg...
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mavas » di 19 nov 2019, 17:14

:sadley:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door TomTorquay » wo 20 nov 2019, 14:22

Chris schreef: di 19 nov 2019, 16:57 Zo ziet het er uit als een vrachtwagen met 80 op een stilstaande file klapt: https://www.bild.de/video/clip/leipzig- ... .bild.html

:schrikreactie:
Nou, bedankt, maar dat hoef ik echt niet te zien ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door captain007 » wo 20 nov 2019, 15:01

Het zijn heftige beelden, maar illustreert wel direct het probleem. LKW stau op de rechterrijstrook en men heeft te laat door dat er een file staat. En dan laat ik de oorzaken van het niet opletten nog even buiten beschouwing.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 20 nov 2019, 15:33

De chauffeur heeft hier vrij zicht vooruit en remt zo te zien helemaal niet. Dan ben je wel echt lange tijd niet met het verkeer bezig, dat is meer dan even een blik op je telefoon werpen...

Op een andere site werd gemeld dat de chauffeur het wel overleefd heeft, dat is ook wel een wonder. Misschien was de vrachtwagen leeg.

Dit is ook een risico op een volgongeval, stel dat er een truck op 2 seconden achter rijdt dan kan die nooit op tijd remmen als degene voor hem in één keer op een stilstaande file klapt. Dat is sowieso een probleem omdat je als chauffeur niet echt langs je voorligger kan kijken zoals dat met de auto vaak nog wel lukt. In zo'n omstandigheid is 2 seconden afstand duidelijk niet genoeg om tijdig te stoppen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door boe! » wo 20 nov 2019, 16:18

Chris schreef: wo 20 nov 2019, 15:33Op een andere site werd gemeld dat de chauffeur het wel overleefd heeft, dat is ook wel een wonder.
Dat zegt nog niet zo veel. Ik weet van een ander vrachtwagenongeluk vorig jaar in Duitsland (ook besproken op dit forum) dat de Nederlandse chauffeur het ook had overleefd. Hij is naar een Nederlands ziekenhuis vervoerd en bijna 6 maanden na het ongeluk alsnog overleden aan zwaar hersenletsel a.g.v. dit ongeval.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mhkamp » wo 20 nov 2019, 16:48

captain007 schreef: wo 20 nov 2019, 15:01 Het zijn heftige beelden, maar illustreert wel direct het probleem. LKW stau op de rechterrijstrook en men heeft te laat door dat er een file staat. En dan laat ik de oorzaken van het niet opletten nog even buiten beschouwing.
Zonder er tegenaan te trappen. Ik postte dit filmpje in een facebookgroep In 24 uur tijd 166 likes, schrikreacties ect en 144 opmerkingen (vooral getagd).

Iemand postte er onder als gevolg van dit filpje:
Ron Valk schreef: Na aanleiding van het bericht van Marcel van der Broek gewoon wat enkele feitjes:

Als je 90 km per uur rijd, dan leg je 25 meter per seconde af.
We kijken allemaal in de spiegel zo nu en dan, in elk geval, ik doe dit wel, links, rechts en dan weer voor me uit, tussendoor dan werp je ook een blik.
Zeg dat die afleiding zo`n 3 seconden duurt.
Dan ben ik inmiddels al dus 75 meter verder.
Dan komt je eigen reactie erbij, en die is wetenschappelijk vastgesteld op 2 seconden.
Voor de een misschien wat sneller, voor de ander misschien nog wat langzamer.
Dan zijn we al 125 meter verder.
Maar ik werp ook weleens een blik op de navigatie, rij ik nog goed, is er soms een kortere weg, die ik mij herinner.
Ja, ook ik kijk onbewust op de BC als die een melding geeft.

Al die momenten kunnen je gewoon al vlug 125 meter tot 150 meter kosten.

De chauffeur heeft nog geremd, vlak voor de impact besefte hij dat het stil stond.
Ben niet heilig, verklaar je zelf niet heilig, ik ben het ook niet, ik probeer altijd op te letten, maar dit kan mij ook overkomen, iedereen.
Oordeel niet over een ander, is mijn mening, want niemand is onfeilbaar.

want 5 seconden niet opletten zijn domweg al 125 meter, eer ik dan reageer, zijn het er al 175 meter.

Verwijt niet dat het aan iets anders ligt, een inhaalverbod, of drukte, of wegwerkzaamheden.
Het ligt gewoon aan onszelf of wij gewoon blijven opletten en zulke ongelukken proberen te voorkomen.
Ikzelf heb ooit een filmpje gepost op de B71/B74 in Bremervörde waar ik ook met andere zaken bezig was dan rijden. Ook toen stond het stil. Ik heb nog uit kunnen wijken naar het fietspad en gelukkig geen schade gemaakt. Of op de BAB1 ten oosten van Bremer Kreuz dat het ook stilstond en ik er geen aandacht aan schonk dat er één rijstrook afviel, maar door slechte bebording vrijwel direct twee rijstroken afvielen en het gewoon stil stond.

Wat het ook zij : onoplettendheid, black out, met andere zaken bezig zijn.... Het is aan degene die er achterop rijdt om het verhaal naar de wereld te brengen en waar het aan lag door zo'n aanrijding. We bashen allemaal op Duitsland met gebrekkige bebording, maar zoals Ron Valk schrijft dat we zelf op moeten letten. En dan is het nog geen garantie dat dit gebeurd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 20 nov 2019, 16:58

De remlichten van vrachtwagens zijn eigenlijk ook wel gebrekkig. Ze hebben geen derde remlicht en van een afstandje is het soms in eerste instantie niet goed te zien of hij 80 rijdt, bijna stilstaat of zelfs helemaal stilstaat zoals het in dit geval is. En het feit dat het overige verkeer nog geen filevorming had helpt niet bij aan die beeldvorming, ondanks dat dit soort LKW staus best wel vaak voorkomen in Duitsland. Door de vele werkzaamheden - telkens weer op een andere locatie - zijn die LKW staus echter wel onvoorspelbaar.

Wat wellicht ook meespeelt is dat het vooral in Duitsland (maar soms ook elders) erg monotoon rijden is. 80 km/h in een rijtje, met de hele dag uitzicht op de achterkant van je voorligger en aan de zijkanten alleen maar bomen. Bijna de enige herkenning van waar je bent is de bewegwijzering, maar slechts amper landschappelijke features. Dat is erg monotoon en wellicht niet genoeg stimulering om alert te blijven. Ik vermoed dat dit - al dan niet onbewust - wel een rol speelt bij het grote aantal zware vrachtwagenongevallen in Duitsland.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door boe! » wo 20 nov 2019, 17:11

De remlichten zijn misschien gebrekkig, de stilstaande chauffeur had wel de alarmlichten aangezet. Dat zou een achteropkomende chauffeur toch moeten opvallen, zeker als je vrij zicht hebt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mhkamp » wo 20 nov 2019, 17:23

Een derde remlicht zit alleen op nieuwere opleggers, en volgens mij is dat ook nog optie.

Ik heb ooit een oplegger gezien die, wanneer er geremd werd, alle rood ging knipperen. Misschien onhandig bij een onbenullige remactie of een paar rotondes op een provinciale weg, maar zeker effectief in zo'n soort situatie.

En uiteraard het noodremsysteem op nieuwere wagens. En de wagen in het filmpje is geen nieuwe wagen :(
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Basjuh1981 » wo 20 nov 2019, 17:34

TomTorquay schreef: wo 20 nov 2019, 14:22
Chris schreef: di 19 nov 2019, 16:57 Zo ziet het er uit als een vrachtwagen met 80 op een stilstaande file klapt: https://www.bild.de/video/clip/leipzig- ... .bild.html

:schrikreactie:
Nou, bedankt, maar dat hoef ik echt niet te zien ;)
Gewoon zorgen dat je ad-blocker aanstaat ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 10 dec 2019, 18:59

Naar verwachting gaat in 2019 een recordlaag aantal verkeersdoden geregistreerd worden. Maar de daling is wel afgevlakt - een effect dat in een groot deel van West-Europa zichtbaar is.

Afbeelding

Plaats reactie