Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Freshmove
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 17:51

Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Freshmove » do 10 mei 2018, 18:09

Ik woon in Duitsland en heb mijn Nederlandse rb omgewisseld voor een Duits rb. Nu heb ik teveel punten gehaald (8 punten) wegens te snel rijden en is mijn rijbevoegheid ongeldig verklaard. Ik kan na afloop van 6 maanden op 01-09 mijn rijbewijs opnieuw aanvragen. Hiervoor moet je een psychologische test positief afsluiten, dit kan echter alleen als je in Duitsland woonachtig bent. Nu ga ik deze maand weer in Nederland wonen en weet ik niet goed hoe ik een nieuw rijbewijs krijg.

De rdw adviseert bij de gemeente in NL het rijbewijs te laten omwisselen met een echtheidsverklaring. Een Brief heb ik gekregen van de Duitse gemeente waarin staat dat ik na 01.09 mijn rijbewijs opnieuw aanvragen kan.

Heeft iemand ervaring hiermee of tips?
Ziet de politie in NL dat ik geen geldig rijbewijs heb of riskeer ik alleen een boete voor het niet tonen van een rijbewijs?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door waldo79 » do 10 mei 2018, 18:26

Hopelijk leer je ervan :facepalm: Mij lijkt me aannemelijk dat de Duitse Justitie gegevens uitwisselt met Nederland. Hoogst onverstandig om je rijbewijs op te geven als vermist en hier alsnog te gaan rijden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Wouter N14 » do 10 mei 2018, 18:56

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Km357 » do 10 mei 2018, 19:25

Bij een echte controle denk ik wel dat het geen 10 minuten zal duren eer ze te weten komen dat je geen rijbewijs meer hebt/ongeldig is verklaard.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Brueckenbauarbeiten » vr 11 mei 2018, 16:12

Het zou mij niets verbazen dat je gewoon een Rijbewijs kan aanvragen in Nederland. Eigen verklaring aanvragen op cbr.nl en dan gewoon naar het gemeentehuis. Er zijn afspraken over het doorsturen van boetes, maar of dit wordt doorgegeven lijkt mij sterk.

Voor zover ik weet (van wegmisbruikers) zijn rij-ontzeggingen niet geldig in het buitenland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 mei 2018, 16:40

Rijbewijs en rijbevoegdheid zijn twee verschillende zaken die nogal gauw door elkaar worden gehouden. Ja, het Duitse rijbewijs is door de Duitse autoriteiten ingenomen en zonder geldig rijbewijs kan hij nu ook niet buiten Duitsland rondrijden. Maar, de ontzegging van de rijbevoegdheid geldt alleen in Duitsland. Theoretisch zou de topicstarter als hij weer in Nederland gaat wonen gelijk een Nederlands rijbewijs kunnen aanvragen, immers in Nederland is hij gewoon rijbevoegd. Wel is het zo dat hij dan tot september nog steeds niet in Duitsland mag rijden aangezien daar de rijbevoegdheid nog steeds is ingetrokken, en dat geldt ook als je inmiddels al een geldig niet-Duits rijbewijs hebt.
waldo79 schreef: do 10 mei 2018, 18:26Hopelijk leer je ervan :facepalm:
Acht strafpunten is inderdaad een hoop maar het lijkt me dat de tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid in het land waar de topicstarter woont en al dit gedoe om straks weer in Nederland een rijbewijs te krijgen genoeg straf is. Daar hoeven wij op het forum niet een schepje bovenop te doen lijkt mij. Dit is gewoon een zakelijke vraag. ;)
Mij lijkt me aannemelijk dat de Duitse Justitie gegevens uitwisselt met Nederland. Hoogst onverstandig om je rijbewijs op te geven als vermist en hier alsnog te gaan rijden.
Volgens mij wordt nergens gesuggereerd om het rijbewijs als vermist op te geven, en ik vraag me sterk af of de Duitse autoriteiten actief gegevens gaan uitwisselen met Nederland over een ingezetene van Duitsland met een Duits rijbewijs die alleen in Duitsland een ontzegging van de rijbevoegdheid heeft. Maar goed, als de Nederlandse autoriteiten er naar vragen zullen ze er geheid achter komen, dus open kaart spelen is sowieso het beste. Een ontzegging van de rijbevoegdheid in Duitsland hoeft mijns inziens niet het eerder verkrijgen van een Nederlands rijbewijs in de weg te staan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 19:46

Ik zou gewoon proberen een nieuw rijbewijs aan te vragen. Zonder iets hierover te zeggen maar zeker ook zonder te liegen.

Maar hoe het werkt, daar heb ik me nooit in verdiept. Want ik ben soms wel stout maar zoveel strafpunten verzamelen... Nee.


Edit: In Nederland is er geen Idiotentest?

Freshmove
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 17:51

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Freshmove » za 12 mei 2018, 21:32

het is wel zo dat als je een NL rijbewijs hebt die voor de afloop van de rijbevoegdheid ontzegging uitgesteld is dat deze dan niet als rechtsgeldig verkregen is volgende de Duitse wetgeving. Ook na 01.09 kan ik dan problemen krijgen in Duitsland, maar als die na 01.09 word uitgesteld zouden de Duitsers mijn rijbewijs moeten erkennen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door duikgek89 » za 12 mei 2018, 22:39

Maar als je dan gewoon op 01.09 nog een vervanging aanvraagt ziet vermoedelijk niemand dat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 mei 2018, 10:46

Freshmove schreef: za 12 mei 2018, 21:32 het is wel zo dat als je een NL rijbewijs hebt die voor de afloop van de rijbevoegdheid ontzegging uitgesteld is dat deze dan niet als rechtsgeldig verkregen is volgende de Duitse wetgeving.
Dat zou dan conflicteren met Nederlandse wetgeving. Je rijbevoegdheid kan alleen voor Duitsland ontzegd worden. Als jij tot aan 1 september in Duitsland niet rijdt hou je je daar mijns inziens aan.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Bluemoon23 » ma 14 mei 2018, 0:07

duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 19:46 Edit: In Nederland is er geen Idiotentest ?
In Nederland heb je de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) cursus/test bij het CBR
Voor alcohol heb je weer andere cursussen.
https://www.cbr.nl/11325.pp

En die EMG is niet gratis :shutup: cursus verantwoord rijgedrag: € 750,00 cursuskosten, en € 384,00 opleggingskosten
Maar je hoort eigenlijk zelden dat iemand die moet doen, meestal zijn motorrijders de klos :lol:
Kijk maar eens op motor-forum.nl, daar lees je wel wat verhalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 mei 2018, 0:36

Freshmove schreef: za 12 mei 2018, 21:32het is wel zo dat als je een NL rijbewijs hebt die voor de afloop van de rijbevoegdheid ontzegging uitgesteld is dat deze dan niet als rechtsgeldig verkregen is volgende de Duitse wetgeving. Ook na 01.09 kan ik dan problemen krijgen in Duitsland, maar als die na 01.09 word uitgesteld zouden de Duitsers mijn rijbewijs moeten erkennen
Persoonlijk denk ik dat je de situatie hiermee zelf vrij goed hebt ingeschat. De vraag is of je het volgende risico kunt en wilt lopen:
duikgek89 schreef: za 12 mei 2018, 22:39 Maar als je dan gewoon op 01.09 nog een vervanging aanvraagt ziet vermoedelijk niemand dat.
Feit is dat je je in de toekomst in Duitsland beter penibel aan de verkeersregels zult moeten houden om problemen te voorkomen. Zolang een Duitse agent alleen even je rijbewijs wilt controleren zal hij aan je toekomstig Nederlands rijbewijs weinig kunnen aanmerken. Echter zodra gegevens geverifieerd gaan worden, zou ik me voor kunnen stellen dat er een onaangenaam gesprek zou kunnen volgen.

Er zijn in Duitsland ook genoeg Duitsers die MPU-vluchtelingen zijn en op papier naar Polen of Tsjechië verhuizen om daar een rijbewijs opnieuw te behalen. Als dat rijbewijs eenmaal is afgegeven kan je daarmee ook legaal in Duitsland mee rijden. In ieder geval zolang je niet bijzonder meer opvalt in het verkeer. Laat dus je 8 punten de allerlaatste waarschuwing voor je geweest zijn. ;)
Bluemoon23 schreef: ma 14 mei 2018, 0:07 En die EMG is niet gratis :shutup: cursus verantwoord rijgedrag: € 750,00 cursuskosten, en € 384,00 opleggingskosten
De MPU in Duitsland is ook zeker niet gratis, aangezien zonder benodigde voorbereidingscursussen je de MPU zo'n beetje gegarandeerd niet gaat doorstaan. Al met al is daar Nederland uitzonderlijkerwijze wat 'makkelijker', daarvoor betaal je dan wel meteen de volle mep.
duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 19:46 Maar hoe het werkt, daar heb ik me nooit in verdiept. Want ik ben soms wel stout maar zoveel strafpunten verzamelen... Nee.
Idem hier. Een oud collega van mij heeft echter het MPU lot na het bereiken van het maximale puntenaantal (toen nog 18) wel eens getroffen. Heb het hele proces toen vrij goed meegekregen. Hij heeft zich eveneens te vaak laten flitsen met overschrijdingen van boven de 20 km/h. Dat kan met heel veel pech hard gaan (vroeger bleven je punten bestaan als je kort voor afloop weer nieuwe kreeg), maar toch verbaas ik me erover. Vanaf 4 punten (met het huidige systeem) moet je toch wel eens flink achter je oren gaan krabben en vanaf 6 punten je rijstijl radicaal gaan aanpassen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard na 8 punten

Bericht door Basjuh1981 » di 15 mei 2018, 10:21

Bluemoon23 schreef: ma 14 mei 2018, 0:07
duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 19:46 Edit: In Nederland is er geen Idiotentest ?
In Nederland heb je de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) cursus/test bij het CBR
Voor alcohol heb je weer andere cursussen.
https://www.cbr.nl/11325.pp

En die EMG is niet gratis :shutup: cursus verantwoord rijgedrag: € 750,00 cursuskosten, en € 384,00 opleggingskosten
Maar je hoort eigenlijk zelden dat iemand die moet doen, meestal zijn motorrijders de klos :lol:
Kijk maar eens op motor-forum.nl, daar lees je wel wat verhalen.
Op Flitsservice.nl komen ze met regelmaat voorbij. Evenals TS :lol:

Plaats reactie