[FOTO][A007] Ulm - Füssen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door GuteFahrt » za 07 jul 2018, 13:16

A7 Ulm - Füssen

Vorige maand heb ik een tripje naar het diepe zuiden van Duitsland gemaakt. Daarbij wat plaatjes geschoten van de A7, 's lands langste Autobahn. Ik ben begonnen bij :KP: Ulm/Elchingen en doorgegaan met foto's maken tot Füssen. In delen zal hier een impressie van dit stuk snelweg verschijnen. Vandaag deel I, vanaf :KP: Ulm tot :KP: Memmingen. Een rit door Bayerisch Schwaben (op een klein stukje na), meer specifiek door het Illertal. Dit traject is ongeveer 56 kilometer lang en voert ons over 2x2 rijstroken in den Süden.

83 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 2987578500

Kaartje:

Afbeelding

Zie de spoiler voor een samenvatting/hoogtepunten van de rit (30 pics):

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Vorkbord op nadering van :KP: Ulm/Elchingen. We zijn zojuist Bayern binnengereden en naderen het knooppunt met de A8 (Stuttgart-München)
Afbeelding

2.Besliswegwijzer met een karakteristiek portaal van weleer, maar still going strong
Afbeelding

3.Dat geldt ook voor dit exemplaar :top:
Afbeelding

4.Het knooppunt, klaverblad met een fly-over/directe verbindingsboog voor de verkeersstroom Memmingen-Stuttgart. Rechts in beeld te zien. daaronder de A8 met besliswegwijzer A8w->A7z, daaronder de A7
Afbeelding

5.Afstanden na :KP: Ulm/Elchingen. Een jaar of 10 terug stond Lindau hier nog niet onder de streep
Afbeelding

6.Toeristische info Ulm (ca. 124.000 inwoners). Dit is de hoogste kerktoren ter wereld (161,53 meter hoog). Lopend over 768 traptreden kun je op 143 meter hoogte van een fraai uitzicht genieten wanneer je de toren zou beklimmen bij mooi helder weer...
Afbeelding

7. Nogal klein aanduidingsbord van de Donau
Afbeelding

8.Dan volgt :AS: Nersingen. Deze aansluiting zal de komende jaren worden omgebouwd tot klaverblad, vanwege de uitbouw der B10 tussen NU-Schwaighofen en de snelweg naar 2x2 rijstroken (nu 1x2)
Afbeelding

9.Uitsmijter. Aansluiting op de B10 (voorheen hier niet aangegeven) naar Nersingen/Neu-Ulm. Laatstgenoemde plaats telt een kleine 60.000 inwoners. Pfuhl en Burlafingen zijn stadsdelen van Neu-Ulm, dat wordt in dit geval niet zo bewegwijzerd.
Afbeelding

10.Afstanden na :AS: Nersingen. Bij << reisen statt rasen>> is Füssen ongeveer een uur rijden vanaf hier
Afbeelding

11.Es folgt Dreieck Hittistetten, een aangepaste halve ster
Afbeelding

12.Vanaf hier kun je het stadsgebied van Ulm weer makkelijk bereiken. Friedrichshafen voor de B28 (uiteindelijk de B30) lijkt logisch, maar zou onder normale omstandigheden best wel eens sneller kunnen zijn via de A7/A96/B31 (ofwel, Lindau aanhouden). Zuidelijk van Biberach op de B30 kun je niet overal goed opschieten t.o.v. genoemde route schat ik in. Afwijkend lettertype Füssen/Kempten
Afbeelding

13.Nog maar eens een toeristisch infobord. Een van de vele. Soms staan er drie à vier tussen twee aansluitingen. Heb het idee dat deze streek dan bovengemiddeld dergelijke exemplaren t.o.v. landelijke maatstaven heeft staan maar misschien heb ik het mis
Afbeelding

14.AS Vöhringen. Dat ligt reeds praktisch aan de Iller. Next exit Illertissen
Afbeelding

15.Veel parkeerplaatsen langs dit traject. Wordt aangekondigd alsof het een afrit is. Info van volgende WC zie je ook niet overal dacht ik zo
Afbeelding

16.Vorkbord :AS: Illertissen. Next exit Altenstadt
Afbeelding

17.Tja...
Afbeelding

18.Aankondiging Rasthof Illertal over 5 km
Afbeelding

19.Vorkbord :AS: Altenstadt. Hier wordt nog maar eens duidelijk dat we in het dal van de Iller rijden
Afbeelding

20.Uitsmijter Rasthof Illertal. Hier rijden we kort in BaWü, want we zijn de Iller overgestoken (natuurlijke grens). De borden wat dat betreft ontbreken
Afbeelding

21.Uitsmijter :AS: Dettingen an der Iller. Alle aangegeven plaatsen liggen in Baden-Württemberg. Op locatie is niet direct een brug over de rivier richting oosten
Afbeelding

22.Brühl-West. Niet te verwarren met Brühl bij Köln. ;) Rechts de skyline van Kirchdorf a.d. Iller
Afbeelding

23.Vorkbord :AS: Berkheim. We naderen intussen het Kreuz Memmingen. Aansluiting op de B312, maar evengoed direct op de B300. Enkel de B312 hier, op de uitsmijter helemaal geen nummer...
Afbeelding

24.We naderen eveneens de eerste Baustelle gerekend vanaf Ulm in deze richting. Dit zijn "bangmakerij borden?"
Afbeelding

25.Willkommen im Allgäu! :D
Afbeelding

26.Zulke borden zie je ook niet overal
Afbeelding

27.Weer over de Iller, weer in Bayern
Afbeelding

28.Aankondiging :KP: Memmingen. Die heeft een tikje gehad
Afbeelding

29.500-meter portaal Kreuz Memmingen. Bregenz i.c.m. Oostenrijk en Zwitserland schildje
Afbeelding

30.Bij de besliswegwijzers ontbreekt de A. Dit knooppunt is eveneens als klaverblad vormgegeven , maar aangepast (Ulm-Elchingen stijl): er is een directe verbindingsboog A96o -> A7n voorhanden i.p.v. een klaverlus.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 08 jul 2018, 0:10, 2 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » za 07 jul 2018, 14:31

Leuk om dit stuk weg weer eens te zien! Füssen staat behoorlijk prominent vermeld voor een plaatsje van 15.000 inwoners. In mijn herinnering stond hier vroeger niets vermeld achter Kempten; men heeft bij voltooing van de A7 vast gemeend dit prominent als doel toe te voegen?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door GuteFahrt » za 07 jul 2018, 15:00

Dat denk ik ook. Hoewel niet zo'n grote plaats dekt het tegelijkertijd wel de Oostenrijkse grens af. De grenstunnel heet ook Füssen volgens de Duitse wiki van de A7. Al zou Innsbruck misschien wel iets eerder aangegeven kunnen worden (nu 'pas' bij Dreieck Allgäu).

De eerste vermelding van Füssen is trouwens bij Kreuz Feuchtwangen/Crailsheim, maar niet op een afstandenbord (enkel één keer op een portaal):

Afbeelding

Die foto van http://autobahn-bilder.de/ is wat gedateerd, maar dat is als ik het mij goed herinner niet veranderd. Zelf kwam ik op de A7 bij Kreuz Biebelried. Daar heb je eerst enkel Ulm, Rothenburg o.T. en München + Nürnberg voor de A6 op het afstandenbord. Na :KP: Feuchtwangen is de bewegwijzerde bestemming behalve Kempten, Ulm en München, Aalen. Heidenheim zit er ook nog kort bij. Na laatstgenoemde plaats is het tot :KP: Ulm/Elchingen behalve Kempten, Ulm en München, Stuttgart als vierde bestemming voor de A8.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Chris » za 07 jul 2018, 15:21

Innsbruck zal men wel via München willen leiden? Aan de andere kant, Füssen is toch wel bekende plaats, veel Nederlanders zullen het bijvoorbeeld wel kennen.

Ik heb dit traject al heel lang niet meer gereden, het deel ten zuiden van Memmingen is helemaal lang geleden, toen nog als bijrijder op vakantie. Het laatste deel van de A7 was toen nog niet eens in aanbouw. Misschien in september...

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Boeing777 » za 07 jul 2018, 16:58

Erg leuke fotoserie! Deze route hebben wij ook 10 jaar in de zomer gereden naar Vorarlberg, na eerst een keer of 2 de route BAB5 en BAB8 hadden geprobeerd, maar dat was een drama. Wij hebben in de laatste 3 jaren altijd file/langzaamrijdend verkeer gehad tussen :KP: Hittistetten en :KP: Memmingen. Was altijd even de tanden op elkaar omdat we er bijna waren. Ook weleens geprobeerd binnendoor te rijden vanaf :AS: Dettingen a/d Iller en dan bij :AS: Aitrach de BAB96 weer op, maar dat loonde niet echt. File komt denk omdat al het vakantieverkeer vanaf de BAB8 over de B28 naar de BAB7 rijd, en dan door naar Füssen, want de BAB96 loopt altijd goed door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » za 07 jul 2018, 21:58

^^ De A7 tussen Ulm en Memmingen verzamelt voornamelijk verkeer komende vanaf de A7 vanaf Würzburg en de A8 vanaf Stuttgart, en pas bij Memmingen splitst zich dat tussen de A96 richting Lindau en de A7 richting Füssen. Eigenlijk is er te weinig capaciteit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » za 07 jul 2018, 22:15

^^
Inderdaad, het stuk tussen de A8 en A96 zou men eigenlijk dringend naar 2x3 rijstroken moeten uitbreiden. Echter is ook het deel tot Kempten nog vrij druk. De A7 wordt pas echt rustig na Dreieck Allgäu, maar die rust bedriegt zodra je Oostenrijk binnenkomt. Al met al ben ik geen fan meer van de A7. Er zijn best veel wegwerkzaamheden en het rijdt gewoon niet lekker door. Ook 's nachts is het een ellende met inhalende vrachtwagens.
Chris schreef: za 07 jul 2018, 15:21 Aan de andere kant, Füssen is toch wel bekende plaats, veel Nederlanders zullen het bijvoorbeeld wel kennen.
Hmm... dat is toch wel heel betrekkelijk. Reizigers die wat topografische kennis hebben wel, maar voor de rest zal het de meesten niks zeggen. Heb zelf bij Nederlanders vaak al moeite gehad om uit te leggen waar Dortmund of Hannover ligt. Laat staan dat ze een bepaalde grensplaats kennen... Dan moet men net een Tirolganger zijn en vaak de Fernpass gebruiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door verfmeer95 » za 07 jul 2018, 23:48

^^ Maar ik snap ook wel dat men in Duitsland geen Innsbruck op de A7 wil vermelden. Oostenrijk doseert het vrachtverkeer op de Fernnpas regelmatig, met als doel die route te ontmoedigen. Als Duitsland hem dan prominent op de borden zet kan dat scheve gezichten geven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 08 jul 2018, 0:16

^^
Ja, dat Innsbruck tot Dreieck Allgäu niet op de A7 staat aangegeven is volledig terecht, dat staat wat mij betreft buiten discussië. Dat Füssen op de borden verschijnt is dan ook vrij logisch, ook al is de plaats vrij klein. Misschien had men het ook bij Kempten kunnen houden en daarna Innsbruck, maar goed, Füssen is in Zuid-Duitsland opzich wel een begrip.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 14:12

^^ Füssen is denk ik hoofdzakelijk een begrip door Neuschwanstein en aanverwante toeristentrekkers. Ik plaatste het altijd eerder in het achterland van München en minder als onderdeel van de A7-Fernpass-corridor totdat daar ineens de Grenztunnel Füssen lag. Heb hier een redelijk aantal malen gereden in de jaren dat de A7 nog stopte bij Oy en zo zitten nog redelijk de doelen die je daarna volgde na Kempten in mijn hoofd: Pfronten en Reutte (even daargelaten dat je ook toen al vrij dicht bij Füssen kwam). Hoe de gemiddelde Nederlander nu reageert op Füssen als A7-doel, kan ik niet heel goed inschatten.

Van veraf Innsbruck bewegwijzeren lijkt me inderdaad niet wenselijk. Kreuz Memmingen had mijzelf daar een aardig eerste punt voor geleken. Tot daar had ik Kempten als A7-einddoel ook wel genoeg gevonden. Mag vanaf Kempten Füssen er nog wel bij als laatste binnenlandse doel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 08 jul 2018, 23:42

Nog een idee: Misschien had men bij Kreuz Memmingen wel kantelwalsborden moeten plaatsen voor Innsbruck. Zo zou men verkeer richting Innsbruck bij congestie voor de Grenztunnel of op de Fernpass, ook makkelijk via Bregenz en/of München kunnen sturen. Maar goed, de huidige situatie voldoet eigenlijk ook wel, al zou een dWiSta/VBA voor het knooppunt van Memmingen niet verkeerd zijn om congesties op de Fernpassroute aan te geven en zo het verkeer tijdig via alternatieve routes te leiden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 1:03

^^ Zowel vanaf Memmingen als vanaf de Oostenrijkse A12 wordt de Fernpass als doorgaande route niet aangegeven op de bewegwijzering. Dat kan een reden zijn dat men er niks over wil vermelden. Desalniettemin weten vakantiegangers de Fernpass wel te vinden.

Misschien dat het anders gaat worden als de Tschirganttunnel ooit nog een keer aangelegd gaat worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » ma 09 jul 2018, 10:01

Die twee gaan natuurlijk best hand in hand. De Tschirganttunnel komt er voorlopig niet omdat Tirol vreest dat de Fernpaß dan te aantrekkelijk wordt als transitroute, en daarom mag ook de bewegwijzering niet al te zeer op de langere afstand worden ingericht. Ziet men in Tirol in dat het ongewenste allang heeft plaatsgevonden (op zijn laatst met completering van de A7), dan is zowel de Tschirganttunnel als bewegwijzering die wat meer op transitverkeer is ingericht een kwestie van tijd.

Wat betreft toeristen die de weg kunnen vinden naar de Fernpaß: hoewel Fernpaß nooit een doel is geweest als Gotthard, Frejus of Tunnel du Mont Blanc, is het toch altijd heel makkelijk geweest. Vanuit het noorden de A7 afrijden en dan Reutte volgen, waarna je vanzelf borden richting A12 tegenkomt. Dat ging voor verlenging van de A7 ook al zo. Vanuit het zuiden is het hoofdzakelijk een kwestie van de juiste afrit Imst pakken, waarna het zichzelf allemaal wel wijst (weet niet uit mijn hoofd wat daar op de borden staat trouwens). Dynamische bewegwijzering op :KP: Memmingen lijkt me wat overdreven. Veel mensen op weg naar bestemmingen in Oostenrijk hebben niet echt een keuze, en verkeer op weg naar de Brenner heeft daar feitelijk al een keuze gemaakt. Wat me eigenlijk belangrijker lijkt is dat men op de SWR en de Bayerische Rundfunk eens wat beter zijn best doet om de situatie op de A7-Fernpaß-corridor in de verkeersinformatie goed in beeld te krijgen. Het zit allemaal net wat teveel op de rand van twee zendgebieden en het moet niet zo zijn dat je vanuit het noordwesten net te zuiden van Ulm Bayern in rijdt en er dan eens een keer achterkomt dat het dikke ellende is op de A7 of, via Service Osterreich, bij de tunnel achter Reutte.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 13:16

Pino schreef: ma 09 jul 2018, 10:01Wat betreft toeristen die de weg kunnen vinden naar de Fernpaß: hoewel Fernpaß nooit een doel is geweest als Gotthard, Frejus of Tunnel du Mont Blanc, is het toch altijd heel makkelijk geweest. Vanuit het noorden de A7 afrijden en dan Reutte volgen, waarna je vanzelf borden richting A12 tegenkomt. Dat ging voor verlenging van de A7 ook al zo. Vanuit het zuiden is het hoofdzakelijk een kwestie van de juiste afrit Imst pakken, waarna het zichzelf allemaal wel wijst (weet niet uit mijn hoofd wat daar op de borden staat trouwens).
Zowel bij Mötz (vanuit Innsbruck) als bij Imst (vanaf Landeck) staat simpelweg het doel Fernpass ook aangegeven. Geen D-ovaaltje; dat staat overigens wel bij de afrit naar de B177, daar ook nog vergezeld van het Duitse doel Garmisch-Partenkirchen. De Scharnitzpass wordt dus duidelijker als internationale route aangegeven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 jul 2018, 13:30

Pino schreef: ma 09 jul 2018, 10:01 De Tschirganttunnel komt er voorlopig niet omdat Tirol vreest dat de Fernpaß dan te aantrekkelijk wordt als transitroute, en daarom mag ook de bewegwijzering niet al te zeer op de langere afstand worden ingericht.
Daar heeft Duitsland toch niks mee te maken? Een beetje Oostenrijkers plagen en Innsbruck gewoon vanaf Ulm op de borden zetten zou een leuke gag zijn! :mrgreen:
Pino schreef: ma 09 jul 2018, 10:01 Dynamische bewegwijzering op :KP: Memmingen lijkt me wat overdreven. Veel mensen op weg naar bestemmingen in Oostenrijk hebben niet echt een keuze, en verkeer op weg naar de Brenner heeft daar feitelijk al een keuze gemaakt.
Ja, het was natuurlijk een puur out-of-the-box idee, maar desalniettemin zie ik er wel wat in zitten om eventueel verkeer bij congesties via Bregenz te sturen of in ieder geval automobilisten over vertragingen en "Blockabfertigungen" te informeren. Velen luisteren niet of weinig naar de verkeersinformatie op de radio heb ik het idee. Bovendien vind ik zelf die dWiSta/VBA-portalen best handig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » ma 09 jul 2018, 14:01

SnarfFlevoland schreef: ma 09 jul 2018, 13:30Daar heeft Duitsland toch niks mee te maken? Een beetje Oostenrijkers plagen en Innsbruck gewoon vanaf Ulm op de borden zetten zou een leuke gag zijn! :mrgreen:
Formeel kan dat natuurlijk, dat Ösis pesten. Bij voorkeur met DRIP die laat zien hoeveel sneller dit naar de Brenner is dan via Rosenheim. Had ik sowieso al gezegd dat ze dat land eigenlijk hadden moeten opheffen? 8-) Uiteraard is de praktijk dat landen over dit soort geleidingsbeleid onderling afspraak maken. Bayern geeft hier iets aan Oostenrijk; ze krijgen er vast ergens anders iets voor terug.
desalniettemin zie ik er wel wat in zitten om eventueel verkeer bij congesties via Bregenz te sturen of in ieder geval automobilisten over vertragingen en "Blockabfertigungen" te informeren. Velen luisteren niet of weinig naar de verkeersinformatie op de radio heb ik het idee.
Informeren over vertragingen en Blockabfertigung zie ik wel zitten. De omweg via Bregenz is echter wel een flink ding; niet alleen omwille van de extra kilometers, maar ook de aanzienlijke Arlberg-tol. Ik snap wat je bedoelt als je zegt dat velen niet (genoeg) luisteren naar de verkeersinformatie op de radio, maar ik denk ook dat voor een aanzienlijke beslissing als omrijden via Bregenz je wat meer nadenktijd nodig hebt dan pak 'm beet Mannheim-Stuttgart via Karlsruhe of Heilbronn. De enige manier om mensen tot zo'n beslissing te laten komen is het zaadje veel vroeger in de rit planten, zodat je er rustiger over kunt nadenken. Voor velen is de keuze voor de Fernpaß, als tegengesteld aan een route over München, al een keuze die je al honderden kilometers voor de Fernpaß maakt; bij Würzburg of zelfs al bij de Mönchhofdreieck. Dat zijn geen plaatsen waar je dit soort informatie op een DRIP plaatst, maar waar degene die het aangaat wel al conclusies kan trekken op basis van verkeersinformatie (maar dan moet die wel worden gegeven). Degenen die zich onderweg niet doorlopend laten informeren, zitten dan maar vanaf Ulm/Memmingen op de blaren. Mogen ze in die regio een heeeeeeel luxe paneel krijgen om duidelijk te maken welke informatie ze gemist hebben. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door GuteFahrt » ma 09 jul 2018, 14:55

Coen Tunnel schreef: ma 09 jul 2018, 13:16
Pino schreef: ma 09 jul 2018, 10:01Wat betreft toeristen die de weg kunnen vinden naar de Fernpaß: hoewel Fernpaß nooit een doel is geweest als Gotthard, Frejus of Tunnel du Mont Blanc, is het toch altijd heel makkelijk geweest. Vanuit het noorden de A7 afrijden en dan Reutte volgen, waarna je vanzelf borden richting A12 tegenkomt. Dat ging voor verlenging van de A7 ook al zo. Vanuit het zuiden is het hoofdzakelijk een kwestie van de juiste afrit Imst pakken, waarna het zichzelf allemaal wel wijst (weet niet uit mijn hoofd wat daar op de borden staat trouwens).
Zowel bij Mötz (vanuit Innsbruck) als bij Imst (vanaf Landeck) staat simpelweg het doel Fernpass ook aangegeven. Geen D-ovaaltje; dat staat overigens wel bij de afrit naar de B177, daar ook nog vergezeld van het Duitse doel Garmisch-Partenkirchen. De Scharnitzpass wordt dus duidelijker als internationale route aangegeven.
Staat daar daadwerkelijk Garmisch-Partenkirchen? Op de B179 staat enkel Garmisch (via de B187):

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 16:07

^^ Het staat me niet precies bij of er nou Garmisch of Garmisch-Partenkirchen staat. En er is geen Streetview voor Oostenrijk beschikbaar. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » ma 09 jul 2018, 16:19

^^ Geen idee wat precies waar op de borden staat, maar zowel rond München als rond Innsbruck staat zeer regelmatig de verkorte versie Garmisch op de borden, zonder Partenkirchen. Aan de Duitse kant vind je vaak ook borden Garmisch-P.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Chris » ma 09 jul 2018, 17:46

Eigenlijk zou je puur rationeel gezien, Innsbruck wel kunnen bewegwijzeren vanaf Ulm of Memmingen. De tijd dat je massa's mensen nog voor de gek hield door een bestemming niet of anders te bewegwijzeren is allang voorbij in dit tijdperk van navigatiesystemen. De Fernpass is allang ontdekt, vroeger stond het daar vooral in de winter vast, tegenwoordig is het in de zomer een bijna net zo groot knelpunt geworden. Bijkomend is dat de Oostenrijkers de route via Kufstein zelf onaantrekkelijk hebben gemaakt door de A12 over 70 kilometer op 100 km/h te begrenzen. Dan is het voordeel van de snelwegroute nog minder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Pino » ma 09 jul 2018, 18:29

^^ Terechte opmerking over die snelheidsbeperking vanaf Kufstein. Maar ik denk dat de Fernpaß nog het meest aan populariteit heeft gewonnen door ontwikkelingen aan de Duitse kant, namelijk het completeren van de A7. Het stuk vanaf het oude snelweg-einde bij Oy-Mittelberg langs Pfronten door de dorpen tot aan het begin van de Oostenrijkse autoweg was echt irritant. In een tussenfase had je nog een route vanaf Nesselwang langs Seeg naar de Grenztunnel Füssen, wat nog wel ging, maar nu is het natuurlijk helemaal van snelweg direct de autoweg op en dan na de tunnel bij Reutte nog maar een paar haarspeldbochten tot aan de pashoogte.

Op een range van een paarhonderd kilometer, zoals Würzburg/Ulm - Fernpaß - Innsbruck, denk ik niet dat men ooit mensen voor de gek heeft kunnen houden op de manier die je suggereert. Wie zich een beetje in reisroutes op de middellange afstand verdiepte (en dat gebeurde toen, en je praatte er met buren/collega's over), kwam de Fernpaß vanzelf tegen en als je daarvoor gekozen had, keek je op de kaart hoe je daar naartoe reed. Het wegnummer A7 en de knooppuntnaam Ulm/Elchingen (of Biebelried natuurlijk) waren daarbij leidend; de aldaar vermelde doelen veel minder, want die kon je nu eenmaal nooit van tevoren raden en nam je dus min of meer zoals ze waren. Er was misschien nog net wat twijfel ontstaan als daar naast het wegnummer A7 volkomen nietszeggende doelen hadden gestaan, maar voor de rest deed het je weinig of er nu Illertissen, Memmingen, Kempten, Fernpaß of Innsbruck zou staan.

Het neemt niet weg dat toen wel degelijk regelmatig doelen werden weggehaald om weggebruikers van een bepaalde route weg te houden, maar dat zag veel meer op korte afstand. En in wat mindere mate om te voorkomen op situaties waarin je als ter plaatse onbekende het Hellegatsplein voorbij reed om je daar te bedenken "hee, ik kan dus ook via de Zeelandbrug naar Vlissingen." Vakantiegangers die ergens een keer per jaar komen, maar die rit wel van voor naar achter uitstippelden, waren denk ik een moeilijk voor de gek te houden doelgroep.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door GuteFahrt » vr 13 jul 2018, 16:00

Deel II :KP: Memmingen - Oy Mittelberg

Bij deze deel II van de rit over de zuidelijke A7. Vanaf Kreuz Memmingen in de Unterallgäu oostelijk voorbij aan Kempten tot aan Oy-Mittelberg in de Oberallgäu. Tevens nog het dal van de Iller, maar op den duur wel steeds meer klimmen. Aanvankelijk merk je daar weinig van, vooral na Kempten is dit het geval. 't Traject is circa 48 kilometer lang met 2x2 rijstroken, uitgezonderd 2+3 na :KP: Allgäu, al betreft dit feitelijk een kruipstrook.

78 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 8500/page1

Op de kaart:

Afbeelding

1.Afstandenbord na :KP: Memmingen. Oberstdorf (nog geen 10.000 inwoners) komt erbij. A980 ziet er leuk uit, maar die is slechts een paar kilometer lang. De B19 die naar dit populaire (zuidelijkste) dorp van Duitsland voert is echter voor het overgrote deel Autobahnähnlich...
Afbeelding

2.Toeristische info Ottobeuren. Daar staat een enorme benedictijner abdij in barokstijl
Afbeelding

3.Via :AS: Memmingen-Süd kun je Ottobeuren bereiken. Memmingen is ook een bezienswaardige stad en telt zo'n 43.000 inwoners
Afbeelding

4.Op nadering van een krap aan 7 km. lange Baustelle tussen :AS: Memmingen-Süd en :AS: Woringen. Wat dit dan precies inhoudt...
Afbeelding

5.We rijden de Baustelle in t.h.v. km 899,0 met Vmax 80, zo'n 600 meter voor :AS: Woringen. Next exit Bad Grönenbach
Afbeelding

6.Versetzt fahren, wegen verengte Fahrstreifen. Ofwel, niet naast elkaar vanwege smalle rijstroken
Afbeelding

7.Dan zijn dit de afstanden na :AS: Bad Grönenbach. Die heb ik gemist vanwege de werken en het 4-0 systeem
Afbeelding

8.Uitsmijter Rasthof Allgäuer Tor. Toepasselijke naam, want vanaf hier ongeveer verschijnt een Alpenpanorama aan de horizon. Toch de magneet voor de meeste mensen die deze streek bezoeken denk ik...
Afbeelding

9.Na Rasthof Allgäuer Tor. "Het land waar heuvels bergen worden" in zicht. Op het bruine bord rechts naast de vrachtwagen kondigt men de Oberallgäu aan
Afbeelding

10.Voor Kempten krijgen we dan eerst nog :AS: Dietmannsried
Afbeelding

11.Tussen Dietmannsried en Kempten. Links aan de horizon kon wel eens het Zugspitze massief zijn. Zeker weten doe ik het niet
Afbeelding

12.Sprongetje naar :KP: Kempten (KE-Leubas voorbij). Dat is een klaverblad waar we de B12 kruisen, maar zo te zien werd dat eerst als een gewone aansluiting aangeduid. Opvallend is ook dat het omkaderde om de "134" rond is. Meestal is het omkaderde langgerekter bij afritnummers vanaf 100
Afbeelding

13.Bewegwijzering op nadering van :KP: Kempten. Reutte/Tirol komt er hier bij i.c.m. [A] schildje, naast Füssen en Oberstdorf. Dat schildje ontbreekt dan weer op het 500-meter vorkbord...
Afbeelding

14.Beslisportaal. Rechts ligt Kempten (ruim 67.000 inwoners). Naar het oosten brengt de B12 je naar Marktoberdorf en Kaufbeuren
Afbeelding

15.Lindau komt ook nog even op het doelenbord als A980 (maar eigenlijk B12) doel naar het westen. Nog steeds geen Innsbruck...
Afbeelding

16.Tussen :KP: Kreuz Kempten en :KP: Dreieck Allgäu zit nog een aansluiting naar Betzigau
Afbeelding

17.Bewegwijzering op nadering van Dreieck Allgäu. Vanaf hier dan dus Innsbruck op de borden. B12 naast de A980. Eerstgenoemde is eveneens nog een stuk hoogwaardig uitgebouwd richting Lindau. Sonthofen is naast Oberstdorf ook een B19 bestemming
Afbeelding

18.Innsbruck vanaf hier 132 kilometer, de Oostenrijkse grens zo'n 35 kilometer. Op nadering van 2500 meter drie rijstroken richting zuiden. Of eigenlijk oosten, want de A7 buigt hier zo af tot vlak voor Füssen
Afbeelding

19.Talbrücke tussen :KP: Allgäu en :AS: Oy Mittelberg
Afbeelding

20.Beslisser/uitsmijter :AS: Oy Mittelberg. Aansluiting op de B310 richting Bad Hindelang en de Allgäuer Hochalpen. Tot enkele jaren geleden sloot eveneens de B309 aan (parallelweg terug naar Kempten via Oberzollhaus en Durach), maar dit is nu afgewaardeerd naar Staatsstraße 2520
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 13 jul 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Chris » vr 13 jul 2018, 16:15

De Duitse Alpen zijn eigenlijk best wel beperkt. De echte hogere bergen (> 1500 m) liggen bijna volledig binnen een paar kilometer van de Oostenrijkse grens. Bij Oy-Mittelberg zie je wel de Alpen op afstand maar het landschap rondom kent minder hoogteverschillen dan het Sauerland.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door GuteFahrt » vr 13 jul 2018, 16:35

^^ Klopt. Voor het échte Alpengevoel moet je dan toch in Oostenrijk of Zwitserland zijn. Of Italië, of Frankrijk. Ik ga voor Zwitserland. Toch wel het dak van de Alpen, ondanks het feit dat de hoogste (Mont Blanc) in F ligt. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door duikgek89 » vr 13 jul 2018, 17:58

Als je niet te precies kijkt, dan is de Mont Blanc ook best een beetje van Italië. En in Zwitserland heb je natuurlijk ook genoeg flinke pieken. De Dufourspitze is nog geen 200m lager dan de Mont Blanc.

Duitsland is inderdaad een ander verhaal. De Zugspitze is met net geen 3000m best hoog en dan zijn er nog wel een aantal bergen tussen de 2500m en 3000m maar die liggen bijna allemaal op de Oostenrijkse grens. Vanuit Duitsland rij je min of meer uit het laagland en middelgebergte tegen de eerste bergen op en waar het dan echt begint ga je de grens over.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jul 2018, 1:56

Chris schreef: vr 13 jul 2018, 16:15 De Duitse Alpen zijn eigenlijk best wel beperkt. De echte hogere bergen (> 1500 m) liggen bijna volledig binnen een paar kilometer van de Oostenrijkse grens.
Dat klopt opzich, maar Füssen is natuurlijk niet voor alles representatief. Denk aan Oberstdorf, Garmisch, Chiemhau en Berchtesgaden. Vooral de Königssee is toch wel één van de mooiste parels van de Alpen als je het mij vraagt. Helaas daarvoor ook erg toeristisch, maar dat tref je bij andere meren ook wel.
GuteFahrt schreef: vr 13 jul 2018, 16:35 Voor het échte Alpengevoel moet je dan toch in Oostenrijk of Zwitserland zijn. Of Italië, of Frankrijk. Ik ga voor Zwitserland.
Idemdito, Zwitserland is ook voor mij veruit het mooiste Alpenland, alhoewel de Dolomieten daar ook net zo goed bijhoren. Sowieso trekt me Noord-Italië ook wel erg, evenals de Duitse Vooralpen. Oostenrijk is zondermeer ook een mooi land, maar het is er toch anders en vooral een stuk toeristischer. In Zwitserland heb je de toeristische hotspots, maar daarbuiten heb je je rust. In Oostenrijk heb je wat minder beruchte hotspots, maar daarvoor is drukte gevoeld overal vertegenwoordigd van Vorarlberg tot aan Salzburg en Kärnten.
duikgek89 schreef: vr 13 jul 2018, 17:58 Als je niet te precies kijkt, dan is de Mont Blanc ook best een beetje van Italië.
Klopt, veel hoge bergen waar de piek weliswaar in Frankrijk of Zwitserland staat, delen hun oppervlakte met Italië. Ook de beroemde Matterhorn is half Italiaans en daar bekend als Monte Cervino. Velen weten dat echter niet. Toegegeven, vanaf de Italiaanse kant is de berg ook niet half zo mooi en indrukwekkend als vanaf de Zwitserse kant.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door duikgek89 » za 14 jul 2018, 8:56

SnarfFlevoland schreef: za 14 jul 2018, 1:56
GuteFahrt schreef: vr 13 jul 2018, 16:35 Voor het échte Alpengevoel moet je dan toch in Oostenrijk of Zwitserland zijn. Of Italië, of Frankrijk. Ik ga voor Zwitserland.
Idemdito, Zwitserland is ook voor mij veruit het mooiste Alpenland, alhoewel de Dolomieten daar ook net zo goed bijhoren. Sowieso trekt me Noord-Italië ook wel erg, evenals de Duitse Vooralpen. Oostenrijk is zondermeer ook een mooi land, maar het is er toch anders en vooral een stuk toeristischer. In Zwitserland heb je de toeristische hotspots, maar daarbuiten heb je je rust. In Oostenrijk heb je wat minder beruchte hotspots, maar daarvoor is drukte gevoeld overal vertegenwoordigd van Vorarlberg tot aan Salzburg en Kärnten.
Zwitsers vind ik, zolang ze niet in Duitsland achter stuur zitten, vaak ook iets prettiger dan Oostenrijkers. Wat kalmer en netter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door Palance » za 14 jul 2018, 9:23

Waarom wordt hier soms Tirol gebruikt (achter Reutte). Is er misschien nog een Duitse Reutte in de buurt (zoals Meppen aan de Nederlandse A37)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door duikgek89 » za 14 jul 2018, 11:25

^^ Voor zover ik weet en kan vinden niet. Misschien gebruikt men "Tirol" om aan te geven dat het over de grens ligt of om de regio of het bondsland aan te geven?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][A007] Ulm - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jul 2018, 11:42

Palance schreef: za 14 jul 2018, 9:23 Waarom wordt hier soms Tirol gebruikt (achter Reutte). Is er misschien nog een Duitse Reutte in de buurt (zoals Meppen aan de Nederlandse A37)?
Omdat er nogal veel plaatsen "Reute" heten met een enkele T, zelfs in het Oberallgäu en Oostenrijk (Vorarlberg).
duikgek89 schreef: za 14 jul 2018, 8:56 Zwitsers vind ik, zolang ze niet in Duitsland achter stuur zitten, vaak ook iets prettiger dan Oostenrijkers. Wat kalmer en netter.
Inderdaad, Zwitsers zijn heel erg beleefd en rustig. Oostenrijkers vind ik over het algemeen ook wel vriendelijk, maar ze hebben toch een wat andere cultuur en mentaliteit. Desalniettemin moet ik zeggen dat ik de openhartigheid uit de streek Steiermark/Graz ook heel erg kan waarderen. Men is daar veel meer echt "gastvrij" als bijv. in Vorarlberg of Tirol, waar je toch meer de betalende gast bent die goed behandeld moet worden en thats it.

Behalve in 't buitenland autorijden inderdaad... Daar zijn Zwitsers niet bepaald lievertjes. Ook niet in Frankrijk of Italië... :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie