[D] Dashcam

Moderator: Moderatoren

Jeff
autoweg

[D] Dashcam

Bericht door Jeff » za 02 nov 2019, 10:20

Berichtgeving is een beetje tegenstrijdig als het gaat om het filmen van openbare wegen in Duitsland.

Daarom de vraag:
- Is het illegaal om te filmen in Duitsland middels een Dashcam?

Chris
Moderator

Re: [D] Dashcam

Bericht door Chris » za 02 nov 2019, 10:38

Het is mij ook niet helemaal duidelijk.

Je kan meerdere dingen onderscheiden;

* filmen met dashcam
* publiceren van die beelden met kentekens / gezichten zichtbaar
* publiceren van die beelden zonder kentekens / gezichten zichtbaar
* gebruik van de beelden in een rechtszaak

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » za 02 nov 2019, 11:35

Ik gebruik zelf meestal de website van de ANWB als ik buitenlandse regels opzoek. Op de pagina over dashcams lijkt voor landen als Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk de trend te zijn: het is verboden om de dashcam te gebruiken, je kunt een boete krijgen voor het gebruik van een dashcam, mensen kunnen moeilijk tegen je gaan doen als ze zien dat je een dashcam gebruikt. Maar: als je dashcambeelden hebt gemaakt van een ongeluk of iets dergelijks, dan is er een kans dat de beelden worden geaccepteerd als juridisch bewijsmateriaal. Maar ook al word je in het gelijk gesteld van bijvoorbeeld een verzekeringszaak dankzij de dashcambeelden, dan kun je achteraf alsnog een boete krijgen voor het gebruik van de dashcam.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 02 nov 2019, 12:52

Het wordt inderdaad afgeraden om met een dashcam te filmen in Duitsland, maar in de praktijk (zie Youtube) wordt er gewoon gefilmd. Men vervaagt dan wel kentekens, logo's en gezichten om nare privacyclaims te voorkomen. Maar dat vervagen gebeurt niet altijd bij alle kentekens. Als (voorbijkomende) voertuigen geen actieve rol spelen in het filmmateriaal schijnt het niet nodig te zijn om te blurren. De kans dat iemand zich benadeeld voelt is dan immers erg klein.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 02 nov 2019, 14:00

Ik film in DL en publiceer zonder te blurren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 02 nov 2019, 19:51

En mocht je een verzekeringsissue hebben als Nederlander, heb je toch prima materiaal als je het op film hebt en dan heb je ook met een Nederlandse partij te maken. Dus ik zou die gok ook gewoon nemen. Een forse schade zal overigens ook ongetwijfeld duurder uitvallen dan een (risico op) een privacyboete