Richtlijnen afstandsvermelding

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg

Richtlijnen afstandsvermelding

Bericht door VTB » ma 05 dec 2005, 8:24

Bestaan er in Duitsland richtlijnen over de plaatsing van bestemmingen op afstandsborden? In Duitsland wordt de bestemming die kilometraal het verste weg ligt als eerste genoemd; de kortst gelegen bestemming het laatst. Dit systeem is precies gespiegeld aan dat van Nederland. (Bestaan er in Nederland eigenlijk dergelijke richtlijnen?)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 05 dec 2005, 9:31

In Nederland volgens mij alleen richtlijnen welke plaatsen op de borden moeten staan, niet in welke volgorde. Maar ze staan gelukkig vaak in oplopende volgorde en zo moet het m.i. ook.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 dec 2005, 9:42

ViaHaaren schreef:In Nederland volgens mij alleen richtlijnen welke plaatsen op de borden moeten staan, niet in welke volgorde. Maar ze staan gelukkig vaak in oplopende volgorde en zo moet het m.i. ook.
En ik heb juist weer de voorkeur aan de Duitse methode: De verste plaats bovenaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 dec 2005, 10:12

De ANWB hanteert het systeem dat de bestemming waarvoor het eerst moet worden afgeslagen ook bovenaan de borden staat.

Utrecht
's Hertogenbosch
Maastricht

Arnhem
Nieuwegein
's Hertogenbosch
Maastricht

Hoewel Arnhem verder is dan Nieuwegein komt deze toch bovenaan te staan. Immers, voor Arnhem moet je er al bij knp Oudenrijn af.

Bij ringwegen en locale bestemmingen gaat het wel eens fout, omdat men 'witte' bestemmingen wil groeperen..., maar de ringaanduiding moet dan weer bovenaan staan :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2005, 10:48

Palance schreef:
ViaHaaren schreef:In Nederland volgens mij alleen richtlijnen welke plaatsen op de borden moeten staan, niet in welke volgorde. Maar ze staan gelukkig vaak in oplopende volgorde en zo moet het m.i. ook.
En ik heb juist weer de voorkeur aan de Duitse methode: De verste plaats bovenaan.
Of de verste plaats bovenaan, of onderaan staat, maakt opzich niet uit. Als ze maar niet door elkaar staan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 dec 2005, 11:05

Dat is inderdaad helemaal funest

(Hoewel: Een lijstje op alfabet?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 dec 2005, 11:46

Persoonlijk geef ik er de voorkeur om de afstanden te laten oplopen - dichtbij bovenaan. Worden echter doelen aan kruisende wegen aangegeven, dan komen die in mijn systeem onderaan, met wegnummer daarbij vermeld (naar Duits voorbeeld).

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 dec 2005, 13:24

Vinny schreef:De ANWB hanteert het systeem dat de bestemming waarvoor het eerst moet worden afgeslagen ook bovenaan de borden staat.
Inderdaad. Soms past men die regel helaas niet goed toe, zodat er op de A28 vanuit Groningen af en toe "Assen Emmen Utrecht" staat in plaats van "Emmen Assen Utrecht".
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 05 dec 2005, 17:40

Het maakt mij niet veel uit. Zo lang het maar consequent gedaan wordt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 dec 2005, 18:08

Ik ben zelf voor de 'eerste bestemming boven' regel, dan kan dat in lijn worden gebracht met de klaverbladbewegwijzering die ik eerder eens ontworpen heb. Zodat je boven de rechtdoorpijl nog een afritbord kwijt kan.
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 05 dec 2005, 20:12

Vinny, hoe wil je dat bord ooit aan een portaal boven de weg bevestigd zien? Het lijkt me nogal hoog...

Calimero-complex
:denk:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2005, 20:20

Ja inderdaad. En dat bord is het eerste bord wat omwaait bij een flinke storm. Zo'n ding vangt nogal wat wind.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 dec 2005, 21:32

Bovendien is het een tikkeltje verwarrend.