Reiservaringen Duitsland

Moderator: Moderatoren

wilcobmw
polderweggetje

Reiservaringen Duitsland

Bericht door wilcobmw » za 11 feb 2006, 22:55

Ben een dikke week geleden naar Berlijn geweest. Ik reisde via Hannover. Leve de autobahn!

Heb heerlijk op de middelste baan gereden. Wat een genot..

Kunnen ze in NL nog veel van leren.

Helaas was het weer wel erg grijs, dus wat onbetrouwbaar.
Drive fast, but not faster then your guardian angel can fly

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 12 feb 2006, 13:44

Geweldig..Heb je foto's gemaakt. ;)

jeroent
autoweg

Re: Reisje Duitsland

Bericht door jeroent » zo 12 feb 2006, 14:20

wilcobmw schreef: Heb heerlijk op de middelste baan gereden. Wat een genot..
:shock: Moet ik je het Rechtsfahrgebot uitleggen?

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 12 feb 2006, 14:24

Zo een reactie verwachtte ik al. Je bedoelde zeker dat er zoveel driestrooks wegen zijn?

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Reisje Duitsland

Bericht door boe! » zo 12 feb 2006, 14:45

jeroent schreef:
wilcobmw schreef: Heb heerlijk op de middelste baan gereden. Wat een genot..
:shock: Moet ik je het Rechtsfahrgebot uitleggen?
Middenstrookrijders ... die liggen zwaar onder vuur in bijvoorbeeld Vlaanderen. :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 12 feb 2006, 19:23

Tja, de middenstrook is verleidelijk. Toch houd ik in Duitsland ook zoveel mogelijk rechts..het rijstrookwisselen is wel prettiger dan in Nederland omdat een ieder beter op elkaar reageert :leep:

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » ma 13 feb 2006, 1:07

Mensen die in het midden rijden haal ik gewoon rechts in, ik ga de moeite niet meer nemen om er helemaal omheen te sturen ;)
Zo kraait den boer z'n haantje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 feb 2006, 11:48

hahaha, ik vroeg me als kind altijd al af waarom mijn vader nooit in de middenstrook bleef rijden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » ma 13 feb 2006, 13:05

CborG schreef:Mensen die in het midden rijden haal ik gewoon rechts in, ik ga de moeite niet meer nemen om er helemaal omheen te sturen ;)
Of je zorgt gewoon dat je voortdurend links kunt blijven rijden. Met een auto (niet de mijne) die makkelijk 180 haalt gaat dat prima, merkte ik afgelopen zomer. ;)
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 13 feb 2006, 19:01

Met 180 op de linkerbaan van een 3+3 weg rijden ? Het duurt echt niet lang voor er iemand met 200-220 je voorbij wilt. Zeker niet richting Berlijn.

Met veel vrachtverkeer is het op de middelste baan blijven rijden met 120-130 wel aan te raden. Op 2+2 wegen is het altijd lastig bij redelijk druk verkeer. Naar rechts (tussen 2 vrachtwagens als het gat meer dan 100-150 is) kan betekenen dat je vele kilometers lang 83 rijdt en niet meer terug kan naar de linkerbaan. Links rijden betekent dan of zelf sneller gaan rijden (160-170) of het snelverkeer irritant ophouden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 feb 2006, 19:06

Daarom is driestrooks ook zo belangrijk. de rechterrijstrook voor het vrachtverkeer, de middelste voor het normale autoverkeer, en de meest linker voor het snellere verkeer, en om in te halen.

Sendis
dorpsstraat

Bericht door Sendis » do 27 apr 2006, 17:52

Op Nederlandse 3+3 wegen rijden we lekker 70, drie rijen dik.....het is een keuze van bovenaf...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 apr 2006, 18:21

NL staat bij onze oosterburen niet voor niets voor Nur Links :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 27 apr 2006, 18:32

Palance schreef:NL staat bij onze oosterburen niet voor niets voor Nur Links :roll:
... wat alleen geldt als je inderdaad met een sukkelgangetje van 130 op de linkerbaan inhaalt.

Mìjn ervaring is dat als je voortdurend 170 a 190 rijdt je maar zelden een nog sneller rijdende auto voorbij hoeft laten gaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 18:44

... wat alleen geldt als je inderdaad met een sukkelgangetje van 130 op de linkerbaan inhaalt.
En waarom zou dat niet mogen? :? Dat soort mensen heeft toch net zo veel recht om vrachtwagens in te halen :roll:

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 27 apr 2006, 18:51

Vinny schreef:
En waarom zou dat niet mogen? :? Dat soort mensen heeft toch net zo veel recht om vrachtwagens in te halen :roll:
We hadden het over 3+3 wegen, waar 130 op de linkerbaan bij normaal doorstromend verkeer toch echt te langzaam is. Op 2x2 wegen is dat natuurlijk een ander verhaal.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 27 apr 2006, 19:37

NL staat bij onze oosterburen niet voor niets voor Nur Links
:)<>: we doen ons land eer aan.

Ik vind dat het goed dat er in Duitsland veel 3 baans autobahnen zijn dit ziorgt voor een goede doorstroming uiteraad. Nederland kan hier veel van leren.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 27 apr 2006, 20:20

Vinny schreef:En waarom zou dat niet mogen? :? Dat soort mensen heeft toch net zo veel recht om vrachtwagens in te halen :roll:
In Duitsland geldt het gebod om anderen niet te hinderen nog altijd als belangrijk.
Wat hinderen is, hangt daarbij van de situatie af. En inderdaad, wie met 120 op de linkerstrook van een driestrooksbaan aan het inhalen is, hindert het verkeer aldaar.

Het gebeurt in NL helaas maar al te vaak dat seniele typetjes hun kachelbakkies ertussen douwen op de linker rijstrook onder het mom "ik heb toch ook recht..." of "je mag toch niet harder dan..." :x
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 apr 2006, 14:14

Ik reageer maar niet eens meer op deze aantijgingen. Mijn ouders zullen in ieder geval harstikke beledigd zijn. Maar zij rijden vrijwel nooit op de autobahn. Ik kan me alleen de snelwegen rond Aachen herinneren en daar reed iedereen gewoon net als in Nederland. Normaal dus. Wij ook.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 28 apr 2006, 15:57

Aantijgingen ? Ik schreef dit in algemene zin, omdat im me er aan erger. In NL, maar zeker in D.
Dat jij je wellicht aangesproken voelt is weer wat anders.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2006, 17:33

René schreef:Wat hinderen is, hangt daarbij van de situatie af. En inderdaad, wie met 120 op de linkerstrook van een driestrooksbaan aan het inhalen is, hindert het verkeer aldaar.
Daar kun je het toch moeilijk oneens mee zijn Vinny.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 apr 2006, 17:44

Vinny schreef:Mijn ouders zullen in ieder geval harstikke beledigd zijn
Was het jouw pa ook die z'n gas constant hield bij het in- en uitrijden van een tunnel (dus 140 de tunnel in en met 80 er uit) in plaats van een constante snelheid aan te houden? Ik weet wel een cadeautip: een rijvaardigheidstraining :lol:

Anyway: op Duitse snelwegen gelden andere regels als op Nederlandse, dus dat houdt in dat je rekening moet houden met weggebruikers die 250 km/u rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2006, 17:50

Precies! Je kunt in Duitsland niet zo rijden als in Nederland; wat in Nederland normaal is is dat in Duitsland doorgaans niet.

Net als dat het in België en Frankrijk not done is om overdag met licht aan te rijden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 apr 2006, 18:24

op de autobahn gelden toch exact dezelfde regels als op de snelweg? Alleen is men daar een stuk gedisciplineerder waardoor het misschien lijkt alsof ze daar regels hebben die wij niet kennen. Je moet alleen verrekte oppassen met de snelheidsverschillen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » vr 28 apr 2006, 18:24

Coen Tunnel schreef:Net als dat het in België en Frankrijk not done is om overdag met licht aan te rijden.
Is dat echt waar?? :roll:
Zo kraait den boer z'n haantje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2006, 18:27

Dat zie je daar zelden, bij lichte regen bijvoorbeeld ook niet. Soms knipperen ze met de lichten om te seinen dat je je lichten uit moet doen. :shock:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 apr 2006, 18:37

Wouter N14 schreef:op de autobahn gelden toch exact dezelfde regels als op de snelweg?
Geen idee, maar in elk geval met één belangrijk verschil: geen snelheidslimiet ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 apr 2006, 18:57

:wall:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 28 apr 2006, 19:28

Er gelden in principe vergelijkbare regels die soms anders geformuleerd zijn.
Voorbeeldje: de minimale Sicherheitsabstand is "Halber Tacho", dus de helft van je snelheid in meters. Boetes worden hoger naarmate je snelheid hoger en je afstand kleiner was dan 1/10,2/10 enz. van de Sicherheitsabstand. Ingewikkeld dus, maar vergelijkbaar met Nederland.
Dit geldt ook voor andere regels.

Dit zijn zo'n beetje de verschillen die ik tot nu toe gevonden heb (uit ervaring en van websites):
- remmen zonder reden en daardoor iemand in gevaar brengen kost €20, met ongeluk €30.
- Als je pech hebt op een "gevaarlijke" plek (vluchtstrook!) moet je niet alleen alarmlichten aan doen, maar ook je gevarendriehoek neerzetten.
- In de file komen normaal gesproken politie, ambulance, sleepwagen etc. door het midden, dus tussen de twee (bij 3-baans, meest linkse) banen door. Hou dus je spiegels in de gaten in de file, zodat je op tijd opzij kunt
- Gevarendriehoek en verbandtrommel moet je altijd bij je hebben
- Bussen hebben altijd voorrang als ze van de halte wegrijden, ook buiten de bebouwde kom
- Bussen die hun alarmlichten aanhebben als ze bij een halte staan, mogen alleen stapvoets worden ingehaald. Doet de bus zijn alarmlichten niet aan, gelden dezelfde regels als in Nederland (dus voorzichtig voorbij rijden)

Dan zijn er een aantal dingen die in principe in Nederland ook gelden, maar in Duitsland erg belangrijk worden gevonden:
- Doorrijden na een ongeluk wordt zwaar bestraft en al helemaal als er letsel is. Dat valt onder unterlassene Hilfeleistung, wat als een misdaad wordt vervolgd (dus geen verkeersovertreding meer is)
- Natuurlijk het Rechtsfahrgebot.
Er zijn uitspraken van de rechter geweest dat het zelfs toegestaan is kort met groot licht te knipperen als teken dat je wilt inhalen. Dit is omstreden, omdat er in het verkeersreglement alleen staat dat het inhalen mag worden aangekondigd met een lichtsignaal, wat meer bedoeld was voor bijv. landweggetjes zodat degene die ingehaald wordt niet schrikt..
- Nötigung
Dit zijn alle handelingen waarmee geprobeerd wordt iets van iemand anders af te dwingen. Dus bumperkleven, lichten knipperen, afsnijden, vervelende gebaren maken, gat dichtrijden enz. enz. met als doel iemand op te jagen, naar rechts te drukken of iets anders. Er zijn een heleboel dingen die daaronder kunnen vallen. Als je gepakt wordt ben je het haasje, maar goed, de pakkans voor dat soort dingen is (helaas) meestal gering.

Dan nog een verschilletje: de "doppelte Rückschaupflicht". Iedere Duitser leert bij rijles dat hij voor het inhalen op de Autobahn en voor het links afslaan zijn binnenspiegel, dan de buitenspiegel en dan nog een keer de binnenspiegel moet bekijken. Dit laatste om snelle auto's beter in te kunnen schatten. Vooral dat laatste leer je in Nederland niet en daarom schatten veel mensen de snelheid van andere auto's verkeerd in.

Ik hoop hiermee de Autobahnen weer wat veiliger gemaakt te hebben :-))

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 apr 2006, 19:43

ik het woord 'exact' niet moeten gebruiken, een aantal van die gegeven regels ken ik eigenlijk wel...