Reiservaringen Duitsland

Moderator: Moderatoren

henmar
polderweggetje

Bericht door henmar » wo 09 aug 2006, 14:15

N342 schreef: Overigens, die verwijzing bij Weil am Rhein, via Hannover?? De route over de BAB5, BAB4 en BAB9 is minstens zo snel, zoniet sneller.
Die Schilder stammen noch aus den 70er Jahren, und über die A4/A9 war es zu DDR-Zeiten wesentlich langsamer zu fahren, als über die A2.

Aber inzwischen ist es in der Tat nicht mehr aktuell, zumal man zwischen A7 und A2 dann noch die A39 angeben müßte.

Grüße
Henning

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 09 aug 2006, 14:27

Toch vind ik het vreemd dat in de jaren 70 Berlin aangegeven werd. Bonn was toen toch de hoofdstad van de BRD? Overigens was de BAB4 zeker wel een Transitroute, maar moest bij tussen Wildeck-Obersuhl en Wommen nog binnendoor. Zie het kaartje hieronder. Dat was wellicht de reden om Berlin via Hannover te sturen.

Doch ich finde es merkwürdig dass in der 70er Jahren Berlin angedeutet war, sondern Bonn war doch die Hauptstadt der BRD?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hanno op wo 09 aug 2006, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 09 aug 2006, 14:30

Juerd schreef:
Een rechthoekig blauw bord met een witte snelheid erin is een adviessnelheidsbord. Dat is ook zo in Nederland, dus dat moet je weten!

In ons land wordt er wel, geheel overbodig en afwijkend van de norm, "km/h" aan toegevoegd.
Juist, daarom vond ik het al zo'n raar bord. Adviessnelheden vind je bij ons ook alleen in gevaarlijke bochten en andere punten.
Wat te denken van het Franse "rechts voorbij rijden" bord; ook vierkant. Rechts voorbij rijden is dan ook een advies zeker. :) :roll:

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 09 aug 2006, 14:38

henmar schreef:Die Schilder stammen noch aus den 70er Jahren, und über die A4/A9 war es zu DDR-Zeiten wesentlich langsamer zu fahren, als über die A2.
de.wikipedia schreef:Wartha / Herleshausen (bis zum 15. Dezember 1984 (Fertigstellung des fehlenden Autobahnteilstücks und der Brücke über die Werra) bestand im Grenzbereich ab Eisenach-West nur eine Verbindung über Land- und Bundesstraßen.)
Wartha / Herleshausen (ab 15. Dezember 1984 Autobahn Richtung Hessen, Frankfurt am Main)
Die Transitstrecke Frankfurt - West-Berlin war darmals keine Autobahnstrecke. Ging ab Eisenach aber über Fern- und Bundesstraßen. Das erklärt die Route nach Berlin über die A5, A7 und A2.
*11-08-2017 L.M.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 09 aug 2006, 14:48

Dat probeerde ik ook al duidelijk te maken met het door mij geposte kaartje.

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 09 aug 2006, 14:53

Schijnbaar overheen gelezen.

Overigens is de planning ook vreemd, van Thüringen naar Hessen om daarna weer even terug in Thüringen te gaan. Aangezien de controle was t.h.v. Wartha (de eerste keer dat de snelweg Thüringen verlaat) zou of de snelweg op het laatste stuk extra streng moeten worden gecontroleerd, of er werden meerdere controles gehouden (niet waarschijnlijk)
*11-08-2017 L.M.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 09 aug 2006, 15:00

Die snelweg lag er bij Gerstungen al aan het einde van de oorlog. Alleen liep de grens 3x over het tracé heen.
Tot in de jaren '80 moest bij Wartha zelfs de grensovergang in de Bundesstrasse worden gebruikt, pas toen is de Autobahn-overgang bij Wartha in gebruik genomen. De B400 was destijds een vervanger voor reeds aanwezige, maar stilgelegde Autobahn. Na de Wende was dit dan ook een van de eerste trajecten die weer berijdbaar werd gemaakt (evenals de A72 bij Hof, die ook reeds enkelbaans voor 1945 aanwezig was ter plaatse van de "grens" BRD-DDR.)

In 1987 ben ik via deze route over Wartha - Herleshausen van en naar de DDR gegaan.

De spoorlijn was daar trouwens hetzelfde lot beschoren. De oude dubbelsporige hoofdspoorlijn langs de rivier kruiste ook 3x de grens, dus kon niet worden gebruikt. Daar legde de DDR een nieuwe lijn aan van Gerstungen naar Fortha (enkelspoor). Na de Wende was die DDR-lijn geen lang leven meer beschoren, en keerde het treinverkeer terug naar de meest logische route: langs de rivier.

Nog even het plaatje van Hanno erbij voor de duidelijkheid:
Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 aug 2006, 15:42

Tja ik heb ook wel eens Basel aangegeven zien staan op de A7, richting NOORDEN. Dat was een kilometer of 10 voor het Hattenbacher Dreieck.

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 09 aug 2006, 15:49

Chris schreef:Tja ik heb ook wel eens Basel aangegeven zien staan op de A7, richting NOORDEN. Dat was een kilometer of 10 voor het Hattenbacher Dreieck.
Da's net zo vreemd als Antwerpen vanaf de A44 (uit de richting Luik) op de borden op Kreuz Aachen.
*11-08-2017 L.M.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 12 aug 2006, 15:32

Chris schreef:Tja ik heb ook wel eens Basel aangegeven zien staan op de A7, richting NOORDEN. Dat was een kilometer of 10 voor het Hattenbacher Dreieck.
Zo vreemd is dat toch niet? Zolang de A66 niet klaar is, is dat nou eenmaal de snelste weg naar Basel, zelfs vanaf Hünfeld.

Van Kreuz Aachen naar Antwerpen is vrijwel evenver via A4/A76/A2 en via A3/A13, dus vanuit het zuiden is het inderdaad zeker om via de A4, ook vanaf de laatste afrit voor Kreuz Aachen (dat is dus wel vreemd).

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 26 aug 2006, 21:08

Grappig is ook het - overduidelijk uit het pre-1989 tijdperk stammende- bord op de Belgische E40 ergens tussen Luik en Aken "Berlin / Bonn via Aachen".. heeft daar iemand een foto van?

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » wo 27 dec 2006, 1:06

Vinny schreef:130 op signaalgevers? Ik heb alleen maar 120 en 100 gezien (op de A 2)
ik heb ze van de vakantie thv Hannover op 140 zien staan

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 27 dec 2006, 18:42

Weet je dat zeker? Dat is n.l. sneller dan de adviessnelheid. Ik heb wel 130 zien staan op de A61.
De autogordel: een band voor het leven.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » wo 27 dec 2006, 18:46

Frits schreef:Weet je dat zeker? Dat is n.l. sneller dan de adviessnelheid. Ik heb wel 130 zien staan op de A61.
Klopt Frits op de A61.
En volgens mij 100 als de A61 en de A1 samenkomen.
Volgens mij staat er op de A3 ook 130.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » wo 27 dec 2006, 19:30

Frits schreef:Weet je dat zeker? Dat is n.l. sneller dan de adviessnelheid. Ik heb wel 130 zien staan op de A61.
100%, voor ongeveer 2km daarna werd het 120 het was ook alleen voor de 2e en 3e baan, ik en mn pa vonden het ook wel grappig want het was veelste druk om 140 te rijden :lol:

dirk
polderweggetje

Bericht door dirk » do 28 dec 2006, 16:33

Ja. Op de A2 werd tijdelijk de snelheid naar 140 beperkt. Dit is de eerste plaats waar de maximunsnelheid boven de adviessnelheid van 130 is.

Om een beetje licht in de duisternis te brengen:
De Bundesländer is aanbevolen op autobahnen snelheidsbeperkingen met stappen van 20 km te gebruiken. Dus hebben wij geen beperkingen met 50, 70, 90 en 110 km/u op autosnelwegen.
Maar er is ook een verordering die zegt dat geen beperkingen boven de algemene adviessnelheid mogelijk zijn.
Enkele Bundesländer interpreteren dat uit deze grond ook een limiet van 130 km/u toegestaan is. Rheinland-Pfalz heeft dus ook beperkingen met 130 km/u (bijvoorbeeld op de A61). Maar Nordrhein-Westfalen bijvoorbeeld heeft geen 130-limieten.

Waarom dan nu de 140 op de A2?
Wegens vele ongevallen heeft Niedersachsen (ik geloof een 120-land) de vernieuwde A2 tot 120 beperkt. De snelweg was daar een perfecte racebaan en de oorzaak voor de vele verkeersslachtoffers op dit stukje waren meestal hardrijders met snelheden ver boven de 140 km/u. Dus heeft dit Bundesland naar een vergunning bij de Bond gevraagd om ook deze snelheidsbeperking te gebruiken en zo hardrijden te beperken, zonder een snelle autorit onmogelijk te maken.
Bij wijze van proef heeft Niedersachsen nu alleen op matrixborden 140 km/u op de A2.

Er zijn twee discussies op autobahn-online.de
(1, 2)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 28 dec 2006, 18:07

Prettig dat dit soort problemen bij onze oosterburen op een pragmatische manier worden opgepakt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 dec 2006, 18:46

Ik vind het zeer discutabel, want als je nu met 135 kilometer per uur een ongeval veroorzaakt kom je in een juridisch vacuüm terecht. Wat mij betreft hadden de VMS schermen dus 130 km/u aan moeten geven. Of er moet een integrale maximumsnelheid van 140 km/u worden ingevoerd, waarbij de adviessnelheid van 130 dus in betreffend bundesland vervalt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 28 dec 2006, 20:03

Ambtenaren voor snelheidslimiet op Duitse snelwegen

BERLIJN - Duitse topambtenaren willen een snelheidsbeperking op alle autosnelwegen in de Bondsrepubliek. Het hoofd van het federale milieubureau, Andreas Troge, pleitte donderdag in Duitse media voor een maximum snelheid van 120 kilometer per uur.

Troge wees op de voordelen voor het milieu in de strijd tegen het broeikaseffect. Volgens hem wordt door het 'tempolimiet' de uitstoot van kooldioxide teruggedrongen, mogelijk tot 30 procent.

De topambtenaar stelde ook dat de kans op ongevallen zal verminderen. Verder zouden er minder files ontstaan.

Bron: Nu.nl
"Volgens hem". Lekkere onderbouwing ook. Kortom: gebakken lucht.

dirk
polderweggetje

Bericht door dirk » do 28 dec 2006, 21:35

Het hoofd van het federale milieubureau, Andreas Troge, pleitte donderdag in Duitse media voor een maximum snelheid van 120 kilometer per uur.
Private meningsuiting. Op de Internetpagina van het Umweltbundesamt staat niet eens een persbericht.
Misschien heeft hij last van verveling in zijn oostduitse dorp Dessau, waar het Umweltbundesamt naartoe wordt verplaatst. :roll:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 dec 2006, 21:51

dirk schreef:Private meningsuiting.
Maar wel breed uitgemeten in de pers. De regering in Berlijn neemt het voorstel niet over.
ARD schreef:Es bleibt bei freier Fahrt auf deutschen Autobahnen

Die Regierungskoalition in Berlin hat sich gegen den Vorschlag des Umweltbundesamtes (UBA) ausgesprochen, aus Klimaschutzgründen ein allgemeines Tempolimit auf deutschen Autobahnen einzuführen. Sowohl Verkehrsminister Wolfgang Tiefensee als auch Umweltminister Sigmar Gabriel wiesen den Vorstoß strikt zurück. Das Thema stehe nicht auf der Tagesordnung und sei "klimapolitisch nicht geboten", sagte ein Sprecher des Umweltressorts, dem das Umweltbundesamt untersteht. Tiefensee sagte: "Ich bin gegen ein generelles Tempolimit."

Bereits heute gebe es auf insgesamt knapp 40 Prozent des Autobahnnetzes Geschwindigkeitsbegrenzungen, betonte Tiefensee. "Wir brauchen moderne, sparsame und umweltfreundliche Motoren", unterstrich er. "Der Verkehrs- und Haushaltsbereich erfüllt bereits heute in vollem Umfang seine Klimaschutzvorgaben. Er hat mit einer Minderung von 15 Millionen Tonnen bereits einen höheren Beitrag übernommen als die Energiewirtschaft." Auch CDU-Generalsekretär Ronald Pofalla pflichtete dem Verkehrsminister bei: "Wir brauchen in Deutschland keine weitere Reglementierung."

Der Präsident des UBA, Andreas Troge, hatte sich für ein allgemeines Tempolimit auf deutschen Autobahnen ausgesprochen. "Bei einer Höchstgeschwindigkeit von 120 Kilometern pro Stunde lässt sich der Kohlendioxid-Ausstoß um zehn bis 30 Prozent reduzieren", sagte Troge der "Berliner Zeitung". Zudem gebe es weniger Staus und die Unfallgefahr sinke erheblich.

Dem widersprach der Automobilclub von Deutschland (AvD). Eine Verlangsamung des Verkehrs erhöhe die Gefahr von Unfällen und Staus und wirke sich damit auch negativ auf die Abgasbilanz aus, erklärte der AvD. Bereits jetzt liege die Durchschnittsgeschwindigkeit im gesamten Autobahnnetz bei weniger als 117 Kilometer pro Stunde. Zudem passierten mehr als 95 Prozent aller Unfälle bei Geschwindigkeiten unter 100 Kilometer pro Stunde.

Die Grünen begrüßten den Vorstoß des Umweltbundesamtes. "Ein Tempolimit auf Bundesautobahnen ist nachweislich ein wirksames Instrument der Emissionsminderung", sagte der Grünen-Chef Reinhard Bütikofer der "Berliner Zeitung".

Troge kritisierte, dass der Abbau von Treibhausgasen wie Kohlendioxid in den vergangenen Jahren ins Stocken geraten sei. Der Spritverbrauch von neu zugelassenen Autos müsse deshalb deutlich sinken. "Statt Energie sparende Motoren zu entwickeln, baut die Industrie Wagen mit der Leistung mehrerer Kavallerieregimente unter der Motorhaube."

Troge sprach sich außerdem für eine Kerosinsteuer auf Flugbenzin und eine Erhöhung der Autobahn-Maut für Lkw von derzeit 12,5 auf 30 Cent pro Kilometer aus.
Poll van de ARD:
Ihre Meinung ist gefragt!
Das Umweltbundesamt plädiert für ein generelles Tempolimit von 120 Kilometern pro Stunde auf deutschen Autobahnen. Finden Sie diese Idee gut?

Ja: 4126 Stimmen, dies entspricht circa 45.9%

Nein: 4763 Stimmen, dies entspricht circa 53.0%

Weiß nicht: 95 Stimmen, dies entspricht circa 1.1%

Stimmen gesamt: 8984
Das Ergebnis dieser Umfrage ist nicht repräsentativ.

dirk
polderweggetje

Bericht door dirk » vr 29 dec 2006, 0:51

boe! schreef:
dirk schreef:Private meningsuiting.
Maar wel breed uitgemeten in de pers. De regering in Berlijn neemt het voorstel niet over.
Dit is één van onze typische komkommertijd-debatten.

De politiek kijkt bij ons nu niet naar een maximumsnelheid. Zowel CDU als de socialdemocraten pleiten niet voor een limiet. Met de Volkswagenman Sigmar Gabriel hebben wij de autolobby als hoofd van het milieuministerie(!) in de regering. De Grote Koalitie heeft de financiering voor de wegenbouw verhoogd en infrastructuurplannen worden makkelijker gemaakt.

Ik zie op dit moment geen belangrijke personen die een beperking steunen. In een Linkscoalitie (Socialdemokraten, Groenen en postcommunisten) kan deze steun er wel zijn. Maar die coalitie hebben wij niet.

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 29 dec 2006, 2:00

dirk schreef:Ik zie op dit moment geen belangrijke personen die een beperking steunen. In een Linkscoalitie (Socialdemokraten, Groenen en postcommunisten) kan deze steun er wel zijn. Maar die coalitie hebben wij niet
SPD, Grünen en Die Linke.? Gelukkig niet zeg... :kots:
De Linkspartei is sowieso een grappig geheel, de meeste leden zijn of 65+, of lui die aan het rentenieren geslagen zijn.
*11-08-2017 L.M.

Joost
woonerf

Bericht door Joost » vr 29 dec 2006, 16:56

Deze zomer ben ik op vakantie geweest in de omgeving van Orange. We zijn via Duitsland gereden over de A3, A61, A48, A64 en dan verder via Luxemburg. Je kunt wel merken dat er de laatste jaren vooral geld naar het Oosten van het land is gegaan, want sommige van deze wegen waren echt schandalig slecht, zo erg heb ik het zelfs in Belgie nog nooit gezien. Ik moest een aantal keren over de vluchtstrook uitwijken om gaten in de weg te omzeilen. Schadenstrecken noemen ze dat geloof ik.

Ze waren ook bezig met groot onderhoud op andere stukken. Gelukkig maar, want het is hard nodig daar. :)

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 29 dec 2006, 18:05

Inderdaad, het wegdek van de A30 is ronduit schandalig slecht. Het verschil tussen de A31 en A30 is hemelsbreed.

Het lijkt wel of de kwaliteit van de DDR nu in het voormalige westen te zien is, terwijl in het voormalige oosten nu de kwaliteit van de BRD is... (ik bedoel dan de BRD van 20 jaar geleden, niet die van nu.)
*11-08-2017 L.M.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 29 dec 2006, 18:15

De rechterrijstrook op de A61 tusen Bingen en Hockenheim is erg slecht. Dat hele stuk zou eigenlijk vervangen moeten worden met nieuw asfalt. Pas na Hockenheim kom je weer op fatsoenlijk rijdbaar beton terecht (van de A6 richting Heilbronn en na Walldorf op de A5 richting Karlsruhe en Basel).

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » vr 29 dec 2006, 18:18

Frits schreef:De rechterrijstrook op de A61 tusen Bingen en Hockenheim is erg slecht. Dat hele stuk zou eigenlijk vervangen moeten worden met nieuw asfalt. Pas na Hockenheim kom je weer op fatsoenlijk rijdbaar beton terecht (van de A6 richting Heilbronn en na Walldorf op de A5 richting Karlsruhe en Basel).
Klopt ja, dit is een heel slecht stuk, maar zo heeft de A61 nog wel een paar meer mindere stukken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 29 dec 2006, 18:25

N342 schreef:Inderdaad, het wegdek van de A30 is ronduit schandalig slecht. Het verschil tussen de A31 en A30 is hemelsbreed.
Dat verschil is inderdaad erg groot. Het enige slechte stuk zit nu nog tussen de grens en Schüttorf. Het gedeelte tussen Rheine-Kanalhafen en Ibbenbüren waar de rechterrijstrook tot nationaal rampgebied werd verklaard is een paar jaar geleden al opgeknapt. Het beton tussen Rheine-Nord en Rheine-Kanalhafen is nog van redelijke kwaliteit.

Afbeelding

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 29 dec 2006, 19:05

Nouja, tussen de grens en AK Schüttorf heeft is de Vmax tenminste weer een beetje normaler gemaakt... (100 km/h, was eerst 80 km/h)
*11-08-2017 L.M.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » vr 29 dec 2006, 19:40

Volgens mij hield ook niemand zich aan die 80km/h, ik reed daar al 100km/h. Overigens zag ik ze pasgeleden vlak voor AK Schüttorf nog stukken van de rechterrijstrook repareren met nieuw beton.