Reiservaringen Duitsland

Moderator: Moderatoren

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 29 dec 2006, 22:45

Dat klopt, viel mij ook meteen op, niemand hield zich aan die 80-limiet, nu het 100 geworden is houdt ineens iedereen zich er netjes aan... (een paar gele (met zwarte letters) kentekens daargelaten)
*11-08-2017 L.M.

Joost
woonerf

Bericht door Joost » za 30 dec 2006, 1:18

N342 schreef:Dat klopt, viel mij ook meteen op, niemand hield zich aan die 80-limiet, nu het 100 geworden is houdt ineens iedereen zich er netjes aan... (een paar gele (met zwarte letters) kentekens daargelaten)
Luxemburgers? :P

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » za 30 dec 2006, 16:03

Joost schreef:
N342 schreef:Dat klopt, viel mij ook meteen op, niemand hield zich aan die 80-limiet, nu het 100 geworden is houdt ineens iedereen zich er netjes aan... (een paar gele (met zwarte letters) kentekens daargelaten)
Luxemburgers? :P

engelsen? fransen? denen? wie weet :P

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 30 dec 2006, 16:41

Alleen Deense bedrijfswagens dan... 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 30 dec 2006, 23:54

Haha... laten we het houden op een combinatie die bestaat uit 2 cijfers en 4 cijfers, allen verdeeld over groepjes van 2, gescheiden door 2 liggende streepjes. (grijze kentekens niet meegerekend.)
*11-08-2017 L.M.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 31 dec 2006, 0:01

In Duitsland gaat het verhaal dat als je 3x voor je rijexamen bent gezakt dat je dan zo'n nummerbord krijgt..

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 31 dec 2006, 0:21

Die kende ik al :lol:
*11-08-2017 L.M.

carnoel
zandpaadje

Bericht door carnoel » do 22 mar 2007, 9:52

Ik heb me wezenloos gezocht naar Richtgeschwindigkeit en verkeersregels.
Onbeperkte snelheid geldt enkel wanner de weersomstandigheden optimaal zijn en het rustig is op de autobahn.
max 130 km/pu gaat in bij neerslag, beperkt zicht door neerslag en mist maar ook duisternis.
Bi normaal verkeer geldt 130, mar men stelde vast dat de gemiddelde snelheid bij 140 ligt.
Mede bepalend is ook de remweg.
Bij normaal verkeer( op de autobahn) kun je mede weggebruikers in gevaar brengen en geldt 130km/pu
Bovendien: wie sneller rijdt als 130 km/pu rijdt is niet verzekerd en altijd medeschuldige of hoofdschuldige in geval van een ongeluk
Verder zou een maximumsnelheid voor het voertuig zelf gelden afhankelijk van het gewicht
Er worden boetes uitgedeeld op grond van "roekeloos rijden"en dat kan je een bon opleveren van 175 euro.

Jammer de stukjes die hier gecopieerd staan zijn voor een deel gedeeltelijk gecopieerd. De bovenstaande voorschriften zin niet meegenomen maar zijn wel degelik van kracht"
Het valt dus reuze tegen waar het het rijden zonder snelheidslimiet betreft.
toegestane snelheid autobahn duitsland niet zo onbeperkt als het lijkt

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 22 mar 2007, 10:43

carnoel schreef:max 130 km/pu gaat in bij neerslag, beperkt zicht door neerslag en mist maar ook duisternis.
Vertel eens waar dat staat ? Bij mijn weten geldt in Duitsland de regel dat je je snelheid altijd aan moet passen aan de omstandigheden. Daar is bij mijn weten geen exact snelheidsgetalletje aan gekoppeld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 22 mar 2007, 11:46

@René: geldt dat niet overal (ook in Nederland). Onvoldoende rekening houden met de omstandigheden is verbaal-waardig ;)

brun
woonerf

Bericht door brun » do 22 mar 2007, 16:07

carnoel schreef: Onbeperkte snelheid geldt enkel wanner de weersomstandigheden optimaal zijn en het rustig is op de autobahn.
max 130 km/pu gaat in bij neerslag, beperkt zicht door neerslag en mist maar ook duisternis.
Bovendien: wie sneller rijdt als 130 km/pu rijdt is niet verzekerd en altijd medeschuldige of hoofdschuldige in geval van een ongeluk.
Volgens mij klopt dit niet. De algehele regel is dat je de snelheid zó moet aanpassen, dat je voertuig binnen zichtafstand tot stilstand kan komen.

Bij mist en regen betekent dat dus: langzamer rijden. Maar een precieze norm is er niet.

Wie sneller rijdt dan 130 is uiteraard nog steeds verzekerd. En bij een ongeval is hij beslist niet altijd (mede)schuldig. Dat hangt volkomen van de omstandigheden af en van de oorzaak van het ongeluk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 22 mar 2007, 20:08

brun schreef:Wie sneller rijdt dan 130 is uiteraard nog steeds verzekerd.
Voor de WA naar de andere verkeersdeelnemers toe wel. Maar voor de schade aan het eigen voertuig niet geheel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 22 mar 2007, 21:38

De verzekeringskwestie ligt nog iets genuanceerder. Bij snelheden boven 130 km/u moet er gekeken worden of het ongeluk ook zou zijn gebeurd bij een lagere snelheid. Als je niet kunt bewijzen dat het ongeluk ook bij lagere snelheden zou zijn gebeurd (doordenker), krijg je alleen al om die reden een mede-aansprakelijkheid.
Een typisch geval is de auto die plotseling een vrachtwagen in gaat halen, terwijl jij met 200+ op de linkerbaan komt aanrijden. Bij een dergelijk ongeluk ga je ondanks de fout van de ander vrijwel nooit vrijuit en krijg je dus maar 70-80% van je schade vergoed en moet jouw WA 20-30% van de schade van de tegenpartij betalen (en gaat jouw no-claim er dus aan). Tenzij je kunt bewijzen dat die ander hem echt op het allerlaatste moment ervoor gooide en je ook bij 130 km/u nooit op tijd had kunnen remmen. Maar dat valt meestal niet mee zonder getuigen.
Ik ga dus in dit geval uit van een ongeluk waarbij er verder geen enkele aansprakelijkheid aan jouw kant ligt (weer, wegdek etc.).

Wat het uitkeren van je cascoverzekering betreft ("all-risk") voor je eigen schade: Die wordt eigenlijk altijd uitgekeerd, tenzij er sprake is van grove nalatigheid. Dat is het geval bij bijv. alcoholmisbruik of in dichte mist 200 km/u rijden enz. enz.
Het alleen maar harder rijden dan 130 km/u is geen reden om casco-schade niet te vergoeden.

Helaas is het verhaal niet in 1 zin uit te leggen en daarom hoor je altijd al vrij snel "ben je niet verzekerd". De mensen die dat geloven kunnen inderdaad maar beter niet harder dan 130 rijden, omdat ze blijkbaar niet zo goed met nuances kunnen omgaan..

Let wel: dit is hoe Duitse verzekeringen ermee om gaan. Ik weet niet of Nederlandse maatschappijen anders werken.