Reiservaringen Duitsland

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 28 apr 2006, 20:07

En in principe was jouw opmerking ook wel waar. De regels zijn vrijwel hetzelfde, met wat kleine verschilletjes..

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 28 apr 2006, 20:49

jeroent schreef:Dan nog een verschilletje: de "doppelte Rückschaupflicht". Iedere Duitser leert bij rijles dat hij voor het inhalen op de Autobahn en voor het links afslaan zijn binnenspiegel, dan de buitenspiegel en dan nog een keer de binnenspiegel moet bekijken. Dit laatste om snelle auto's beter in te kunnen schatten. Vooral dat laatste leer je in Nederland niet en daarom schatten veel mensen de snelheid van andere auto's verkeerd in.
Inderdaad. De meeste Nederlanders kunnen niet spiegelen. Sterker nog, het lijkt wel alsof ze nooit in hun spiegel kijken, behalve om te kijken of hun haar wel goed zit... :neenee:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 apr 2006, 0:31

- remmen zonder reden en daardoor iemand in gevaar brengen kost €20, met ongeluk €30.
Ik vind dit boetebedrag eerlijk gezegd belachelijk laag.
- Als je pech hebt op een "gevaarlijke" plek (vluchtstrook!) moet je niet alleen alarmlichten aan doen, maar ook je gevarendriehoek neerzetten.
Er is toch ergens een richtlijn dat je niet op de vluchtstrook mag lopen? Hoe kun je dan een gevarendriehoek neerzetten?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 29 apr 2006, 17:56

Vinny schreef:Ik vind dit boetebedrag eerlijk gezegd belachelijk laag.
Voor Duitse begrippen niet. Boetes zijn in Duitsland over het algemeen een stuk lager. Relatief gezien is dit een normale boete.
€20 is bijv. ook de boete voor 11 t/m 15 km/u te hard buiten de bebouwde kom, €35 is de boete voor 16-20 km/u te hard bubeko.
Trouwens: Vanaf 21 km/u te hard komen er punten bij en vanaf 30 km/u te hard is je rijbewijs 1 maand weg.
De Duitsers hebben wat dat betreft een stuk redelijkere opvattingen:
rijd je iets te hard, betaal je een irritant maar niet idioot hoog bedrag, rijd je fors te hard krijg je punten en is je rijbewijs een tijdje weg.
Dat laatste is trouwens ook meteen het geval als je door een langer dan 1 seconde rood tonend verkeerslicht rijdt, dus ff donkergroen meepakken kun je maar beter niet doen.
Er is toch ergens een richtlijn dat je niet op de vluchtstrook mag lopen? Hoe kun je dan een gevarendriehoek neerzetten?
Van die richtlijn weet ik niks van. Maar vóór het GSM-tijdperk liep je bij autopech te voet naar de dichtsbijzijnde praatpaal, dus dan kun je ook wel je gevarendriehoek neerzetten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 29 apr 2006, 18:06

lopen op de vluchtstrook om een driehoek neer te zetten is vergelijkbaar met überhaupt stoppen op de vluchtstrook. Het mag allebei niet, maar in geval van nood/pech moet je wel... In dit verband staat waarschijnlijk ook wel de oprukkende oranje-hesjesplicht.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 apr 2006, 19:05

Maar vóór het GSM-tijdperk liep je bij autopech te voet naar de dichtsbijzijnde praatpaal,
Achter de vangrail... :idea:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 apr 2006, 19:16

Indien aanwezig.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 19:19

Vinny schreef: Er is toch ergens een richtlijn dat je niet op de vluchtstrook mag lopen? Hoe kun je dan een gevarendriehoek neerzetten?

Nood breekt wet, maar ook wet breekt wet. Als de wet je iets verplicht te doen, gaat dat doorgaans voor een verbod om datzelfde te doen, als het verbod algemeen is, en de verplichting alleen in specifieke gevallen.

Je mag letterlijk gezien ook niet stilstaan op de autosnelweg, maar bij 'n file lijkt het me de verstandigste keus :)

Het is ook verboden om niet-handsfree te bellen in de auto, maar daar trek ik me weinig van aan als ik het nodig acht 112 te bellen. (Zoals toen een landbouwtrekker op de autosnelweg extreme chaos (veel bijna-ongelukken) veroorzaakte.)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 apr 2006, 17:13

In Duitsland gelden andere regels. In Nederland is het zo:

Pech op de autosnelweg: parkeer je auto op de vluchtstrook en, indien mogelijk, zo ver mogelijk rechts. Eventueel zelfs in de berm. In ieder geval zo ver mogelijk van het voortrazende verkeer vandaan.

Zet je alarmlichten aan. Laat IEDEREEN uitstappen, en wel aan de RECHTERZIJDE. Klim over de geleiderail (vangrail) indien aanwezig. Al regent het pijpestelen: DIE AUTO UIT! Bel (mobiel) de ANWB of gebruik een praatpaal.

Aan de hm-paaltjes zitten schildjes die je de dichstbijzijnde praatpaal aanwijzen. Als je daarheen loopt, loop dan indien ook maar enigszins mogelijk NIET op de vluchtstrook maar in de berm en, indien aanwezig, ook achter de vangrail.

Ik raad het plaatsen van een gevarendriehoek ten stelligste AF! Dat is levensgevaarlijk. Het is ook niet verplicht! (Gebruik van je alarmlichten overigens wel.)

Wil je toch de gevarendriehoek plaatsen, loop dan in de richting van het tegenmoetkomende verkeer en hou daarbij zoveel mogelijk LINKS! Loop dus door de berm etc. Ben je op de plaats aangekomen waar je de gevarendriehoek wilt plaatsen, wacht dan op een juist ogenblik waarbij er zich geen verkeer op de rijstrook naast de vluchtstrook bevindt. Plaats de gevarendriehoek op minimaal een meter van de kantlijn die de rijstrook van de vluchtstrook scheidt. Daarmee voorkom je dat een voertuig dat teveel rechts rijdt (vrachtwagen!) het ding plet én je hoeft zelf niet zo gevaarlijk dichtbij te komen. Het helpt als je dan een oranje of geel reflecterend hesje draagt. In sommige landen al verplicht.

Beter is: laat die gevarendriehoek maar zitten. Auto zoveel mogelijk rechts neerzetten, alarmlichten aan, rechts de auto uit en zo snel mogelijk achter de vangrail! In ieder geval zo ver mogelijk van het verkeer vandaan. Je zult niet de eerste zijn wiens auto volkomen in de prak wordt gereden door een half in slaap gesukkelde vrachtwagenchauffeur, met 90 km/h onderweg met 30 ton goederen... :roll: Maar liever je auto dan jezelf. Of je gezin...

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken en erop hameren: de autosnelweg is bij pechgevallen en (met alle respect) voor de gewone burger levensgevaarlijk! Denk daarom aan je eigen en andermans veiligheid en maak dat je wegkomt! Ik heb teveel gruwelijke dingen op de vluchtstrook meegemaakt om hier niet uitdrukkelijk voor te waarschuwen!
Donateur Vereniging Wegenforum

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 30 apr 2006, 20:18

Hajo schreef: <KNIP goeie tips>
Ik raad het plaatsen van een gevarendriehoek ten stelligste AF! Dat is levensgevaarlijk. Het is ook niet verplicht! (Gebruik van je alarmlichten overigens wel.)
<KNIP nog meer goeie tips>
Zoals ik al zei, dit is het enige verschil (in D gevarendriehoek verplicht). De andere zaken die je noemt staan ook in Nederland in geen enkele wet. Het zijn hele goede tips, die zeker ook in Duitsland gelden.
Beter is: laat die gevarendriehoek maar zitten.
Dit vind ik geen goede tip. Het kapotrijden van de gevarendriehoek kan een vrachtwagenchauffeur uit zijn roes/slaap wekken en tot een noodstop dwingen. Een gevarendriehoek heeft veel nut, ondanks dat het opstellen ervan erg gevaarlijk is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 mei 2006, 11:02

René schreef:
jeroent schreef:Dan nog een verschilletje: de "doppelte Rückschaupflicht". Iedere Duitser leert bij rijles dat hij voor het inhalen op de Autobahn en voor het links afslaan zijn binnenspiegel, dan de buitenspiegel en dan nog een keer de binnenspiegel moet bekijken. Dit laatste om snelle auto's beter in te kunnen schatten. Vooral dat laatste leer je in Nederland niet en daarom schatten veel mensen de snelheid van andere auto's verkeerd in.
Inderdaad. De meeste Nederlanders kunnen niet spiegelen. Sterker nog, het lijkt wel alsof ze nooit in hun spiegel kijken, behalve om te kijken of hun haar wel goed zit... :neenee:
Zo heb ik het wel geleerd met rijles.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 01 mei 2006, 11:34

Kijken of je haar goed zit?! :-)

Ik heb niet geleerd om nog een tweede keer in mijn binnenspiegel te kijken eerlijk gezegd..

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » ma 01 mei 2006, 18:58

In nederland is het volgens mij: Binnenspiegel, buitenspiegel, over je schouder, knipperen en gaan. Daar zou idd wel een extra keer binnenspiegel bij mogen.
Zo kraait den boer z'n haantje

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 mei 2006, 21:05

jeroent schreef:Kijken of je haar goed zit?! :-)

Ik heb niet geleerd om nog een tweede keer in mijn binnenspiegel te kijken eerlijk gezegd..
Ik ook niet. CborG geeft de juiste procedure weer.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 01 mei 2006, 22:33

Ik heb het geleerd als, binnenspiegel, buitenspiegel, naast je kijken (over de schouder), knipperlicht aan en gaan. Spiegels kijken is vooral op de Duitse Autobahn broodnodig. Voordat je het weet is een klein stipje in de linkerbuitenspiegel een auto die je met 220+ inhaalt. En als je juist op dat moment wilt inhalen (bv. een vrachtwagen) bedenk je jezelf wel 2 keer.

Dat is toch wat we allemaal geleerd hebben? Kijken, kijken, kijken!!!
en natuurlijk anticiperen en ver vooruit kijken (dat doen heel veel mensen niet, dat laatste, zulke mensen zitten bij wijze van spreke te bekijken hoe het asfalt onder de motorkap verdwijnt.)

Op de Duitse snelweg zie je dan ook veel minder bestuurders die (als je op de linkerrijstrook zit) nog net even voor je willen invoegen of met 'maar' 80 à 90 km per uur de snelweg op komen (en dan zelfs meteen de linkerrijstrook op gaan :evil: ). De meeste toeritten in Nederland zijn lang genoeg om zeker tot een snelheid van 110 km/h te komen, die 10 km/h extra kan dan nog op de invoegstrook gemaakt worden.
*11-08-2017 L.M.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 mei 2006, 22:42

Als je 120, 130 rijdt op rustige snelwegen in Duitsland met enig vrachtverkeer is het inderdaad zaak om, meer nog dan in Nederland, in je binnen en buitenspiegels te kijken. Als je boven de 160 rijdt, is het snelheidsverschil met de échte hardrijders al minder. Overigens wordt je op de meeste drukkere autobahnen zelden écht hard voorbij gevlogen, dat gebeurd vaak alleen op de rustige vlakke autobahnen in het noorden. Op wegen met veel vrachtverkeer rijdt men ook zelden tegen de 200. Op 3strooks wegen dan weer wel.

Over het algemeen heb ik de indruk dat de onveiligheid met betrekking tot hardrijdende Duitsers overdreven wordt. Als je rond de 160 rijdt, wordt je niet vaak nog hard ingehaald op de meeste autobahnen. Dan zijn het uitzonderingen.

Het beeld van de meeste buitenlanders (USA etc) bij Duitsland is 4 strooks autobahnen waar alles en iedereen tussen de 200 en 300 rijdt.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 01 mei 2006, 22:51

Chris schreef:Als je 120, 130 rijdt op rustige snelwegen in Duitsland met enig vrachtverkeer is het inderdaad zaak om, meer nog dan in Nederland, in je binnen en buitenspiegels te kijken.
De meeste aan Nederland grenzende snelwegen dus (uitgezonderd de A4 en A40) en natuurlijk vooral (de niet aan Nederland grenzende) de A31.
*11-08-2017 L.M.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 01 mei 2006, 22:53

Chris schreef: Het beeld van de meeste buitenlanders (USA etc) bij Duitsland is 4 strooks autobahnen waar alles en iedereen tussen de 200 en 300 rijdt.
Dat triggert dus ff een anekdote.

Een Amerikaanse collega was op bezoek in Aken nadat hij 's ochtends in Eindhoven was geweest (goh, voor welk bedrijf zou ik werken..). Hij vertelde dat hij speciaal een grotere klasse huurauto (hij had een gloednieuwe BMW 5 bij zich) had besteld zodat hij eens goed de Autobahn kon uitproberen. Het was hem erg goed bevallen allemaal en 200 rijden, dat had hij in de States nog nooit durven doen.
Toen we ons afvroegen hoe hij het voor elkaar had gekregen om tussen de grens en afslag Aachen-Laurensberg 200 te halen, kwam de aap uit de mouw.
Iemand had hem verteld dat Eindhoven vlak bij de Duitse grens lag en meneer was er op een gegeven moment (ergens bij Weert waarschijnlijk) vanuit gegaan dat hij nu toch wel in Duitsland zou moeten zijn. Ook de werkelijke grens was compleet aan hem voorbijgegaan.
Hij moest toch ff schrikken toen we hem vertelden wat voor straffen er op staan om in Nederland zo hard te rijden...

Dit is dus echt zo gebeurd en iedereen die ooit met Amerikanen te maken heeft gehad en hun ideeën over "Europe" heeft gehoord, snapt wel wat ik bedoel.

brun
woonerf

Bericht door brun » di 02 mei 2006, 16:17

Interessant draadje. Ik ken nog wel wat aardige toevoegingen.

- Als je vergeet te tanken, en daardoor in Duitsland strandt op de vluchtstrook, krijg je een boete én moet je de kosten van hulpdiensten etc. zelf betalen.
- Het is goed gebruik om, als je op de rechterbaan of middenbaan rijdt en je bijvoorbeeld dreigt klem te rijden achter een vrachtwagen, even heel kort je rem aan te tikken. Snellere achteropkomende weggebruikers leiden daaruit af dat je ze gezien hebt en je auto niet zomaar naar links gaat gooien. Indien mogelijk geven ze even wat gas bij om sneller ruimte te creëren, zodat je alsnog achter hen kunt opschuiven en inhalen, zonder al te groot snelheidsverlies.
- Veel Nederlanders op de linkerbaan beginnen zich te ergeren zodra een snellere auto van achteren nadert, vooral als die ander ook nog met de lichten flitst of het linker knipperlichtje uit heeft. Terwijl even kort naar rechts om die snellere auto te laten passeren, simpelweg geldt als beleefd gedrag. De ander beantwoordt het meestal met extra gasgeven, zodat je jezelf niet alsnog klemrijdt en in de remmen moet.
- Als je op een voorrangsweg rijdt en deze blijft volgen op een punt waar die weg een bocht maakt, terwijl de rechtdoor-richting van die weg een ander straatje of weggetje wordt, moet je tóch richting aangeven. Zo niet, gaat het verkeer ervan uit dat je letterlijk rechtdoor rijdt.
- Voetgangers die door rood licht lopen, kunnen hiervoor hun rijbewijs kwijtraken... maar die regel is nogal archaïsch. Denk dat de politie d'r alleen in een Beiers dorpje nog moeilijk over doet :lol:
- Als links naast je een tram rijdt, terwijl deze stopt voor een halte die rechts van je is, moet je eveneens stoppen om passagiers de gelegenheid te geven in- en uit te stappen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 mei 2006, 16:50

brun schreef:- Als links naast je een tram rijdt, terwijl deze stopt voor een halte die rechts van je is, moet je eveneens stoppen om passagiers de gelegenheid te geven in- en uit te stappen.
Die regel is er in Nederland ook, helaas krijg ik wel eens de indruk dat niet veel mensen dat weten
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 02 mei 2006, 17:24

Als je op een voorrangsweg rijdt en deze blijft volgen op een punt waar die weg een bocht maakt, terwijl de rechtdoor-richting van die weg een ander straatje of weggetje wordt, moet je tóch richting aangeven. Zo niet, gaat het verkeer ervan uit dat je letterlijk rechtdoor rijdt.
In Nederland zorgt dit vooral voor onduidelijkheid. Zo moet je voor links (= rechtdoor) in feite niets aangeven en voor rechtdoor rechts aangeven, terwijl dat OOK kan betekenen dat je écht naar rechts moet. Dit om het vooral helder te houden...
Voetgangers die door rood licht lopen, kunnen hiervoor hun rijbewijs kwijtraken... m
Dit is rechtsongelijkheid want heel veel voetgangers hebben niet eens een rijbewijs... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 mei 2006, 17:36

brun schreef:- Als je op een voorrangsweg rijdt en deze blijft volgen op een punt waar die weg een bocht maakt, terwijl de rechtdoor-richting van die weg een ander straatje of weggetje wordt, moet je tóch richting aangeven. Zo niet, gaat het verkeer ervan uit dat je letterlijk rechtdoor rijdt.
Toen ik rijles had werd mij juist verteld, dat je dan geen richting moet aangeven, omdat je een voorrangsweg vervolgd. Ik doe dat dus ook nooit. Maar misschien zit ik wel helemaal fout hoor.
De autogordel: een band voor het leven.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 02 mei 2006, 21:09

brun schreef:Interessant draadje. Ik ken nog wel wat aardige toevoegingen.

- Als je vergeet te tanken, en daardoor in Duitsland strandt op de vluchtstrook, krijg je een boete én moet je de kosten van hulpdiensten etc. zelf betalen.
Dat van die boete is onzin.
Hulpdiensten ? Wie zou je erbij willen halen? politie?
De ADAC helpt je gewoon gratis, geen probleem als je lid bent. Anders moet je eerst ff lid worden.
En anders wordt het lopen naar de dichtsbijzijnde Tankstelle.

Geen verschil met NL.
- Als je op een voorrangsweg rijdt en deze blijft volgen op een punt waar die weg een bocht maakt, terwijl de rechtdoor-richting van die weg een ander straatje of weggetje wordt, moet je tóch richting aangeven. Zo niet, gaat het verkeer ervan uit dat je letterlijk rechtdoor rijdt.
Is in Nederland ook zo. Als er het bord "afbuigende voorrangsweg" staat behoor je richting aan te geven. Dat dat bijna niemand weet is wat anders.. zie ook http://www.gratistheorie.nl/all/verkeer ... g/pb01.htm

In Duitsland is dit niet direct geregeld. Er zijn echter uitspraken van de rechter bij ongevallen die daardoor werden veroorzaakt. Volgens die jurisprudentie is degene die geen richting aangeeft de veroorzaker van een eventueel ongeval en dus aansprakelijk.
- Voetgangers die door rood licht lopen, kunnen hiervoor hun rijbewijs kwijtraken... maar die regel is nogal archaïsch. Denk dat de politie d'r alleen in een Beiers dorpje nog moeilijk over doet :lol:
Onzin, de STVO (Strassenverkehrsordnung) maakt verschil tussen door rood rijden met een voertuig en zonder voertuig. Op de fiets kun je dus wel je rijbewijs (voor 1 maand, niet voor altijd!) kwijt raken, te voet niet. Kost je alleen maar 10 euro.
- Als links naast je een tram rijdt, terwijl deze stopt voor een halte die rechts van je is, moet je eveneens stoppen om passagiers de gelegenheid te geven in- en uit te stappen.
Dat is in Nederland ook zo, maar komt niet zo vaak voor.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 02 mei 2006, 21:46

jeroent schreef:
brun schreef:- Als je vergeet te tanken, en daardoor in Duitsland strandt op de vluchtstrook, krijg je een boete én moet je de kosten van hulpdiensten etc. zelf betalen.
Dat van die boete is onzin.
Hulpdiensten ? Wie zou je erbij willen halen? politie?
De ADAC helpt je gewoon gratis, geen probleem als je lid bent. Anders moet je eerst ff lid worden.
En anders wordt het lopen naar de dichtsbijzijnde Tankstelle.
Geen verschil met NL.
Mij is er destijds ook op gewezen dat je in D niet met een lege tank mag stranden op de Autobahn, en dat je bij gebleken overtreding wel degelijk een boete voor kunt krijgen van de heren in 't groen.
In Duitsland is een jerrycan benzine achterin de auto daarom toegestaan, daar waar het in Nederland absoluut verboden is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 02 mei 2006, 22:07

De STVO meldt er niets over.
Het enige wat zou kunnen is dat er jurisprudentie over is, die het als een overtreding ziet van paragraaf 1, die zegt dat iedere verkeersdeelnemer zich zo moet gedragen dat hij anderen niet schaadt, in gevaar brengt of meer dan nodig hindert of lastig valt.

Als je tank leeg is hinder je mogelijkerwijs andere weggebruikers meer dan noodzakelijk (het is te voorkomen..).
Ik weet niet of het zo is, maar dat zou kunnen. Ik denk dat het allemaal nogal hypothetisch is, omdat er niemand de politie gaat bellen als hij stil komt te staan met een lege tank.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2006, 10:04

Niemand staat ook met plezier met een lege tank op de autobahn...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 03 mei 2006, 19:22

Ik sta nergens met plezier met een lege tank, ook niet bij het tankstation..
8-)

brun
woonerf

Bericht door brun » vr 05 mei 2006, 12:12

Met lege tank stranden op de autobahn valt onder §23 Absatz 1 van de StVO, want de benzineloze auto is op dat moment 'ein nicht vorschriftsmäßiges Fahrzeug'. Daar staat een boete op plus punten in Flensburg.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 05 mei 2006, 21:53

brun schreef:Met lege tank stranden op de autobahn valt onder §23 Absatz 1 van de StVO, want de benzineloze auto is op dat moment 'ein nicht vorschriftsmäßiges Fahrzeug'. Daar staat een boete op plus punten in Flensburg.
Als het niet expliciet erin staat, moet er jurisprudentie (Gerichtsurteile) van zijn.

Vorschriftsmässig betekent dat het voertuig aan de voorschriften moet voldoen. Er bestaat echter geen voorschrift dat een benzinetank vol (of tenminste niet leeg) moet zijn. Dat zou een mooie boel worden op het tankstation met al die nicht vorschriftsmässige auto's.

De enige mogelijkheid die ik zie, is dat je onnodig hinder veroorzaakt (§1), als je ergens stil komt te staan.

Maar goed, ik wil het niet uitsluiten natuurlijk. Er is een mooi Duits spreekwoord: "Vor Gericht und auf hoher See ist man in Gottes Hand", dus het zou me niet verbazen als er toch ergens een rechter zoiets raars heeft bedacht.. ik hoor het graag.

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » di 16 mei 2006, 19:46

Dikke week geleden op vakantie naar Beieren geweest: enige zaken die me opvielen:
A3 Oberhausen - Aschaffenburg: geheel 2x3. Toch bleven er veel mensen in de middenbaan plakken met een gangtje van net geen 120. JE moest om 130 -140 te rijden dus heel regelmatig naar de linker baan om vervolgens in te halen. Erg irritant. En dat terwijl rechts heel vaak gewoon helemaal vrij was.

A3 bij Aschaffenburg. Gek genoeg staat er bij Aschaffenburg veel file terwijl dat verderop dan weer meteen oplost. Men gebruikt flexibele maximumsnelheden.

Aantal B-wegen (B2 / B17):
Sommige heel goed uitgebouwd. Een stukje bij Augsburg was zelfs ZONDER LIMIET!

A8 Muenchen - Karlsruhe
Vrij druk. Vrijwel geheel met 120 limiet. Hierdoor wordt er niet zo heel hard gereden (max zo rond de 150 -160). Her en der best veel stijgingen. Toch vond ik het wel fijn om deze weg te rijden: er werd goed vooruit gekeken (in tegenstelling tot Nederland).

A65 Karlsruhe - Ludwigshafen
Vrij rustig. Echter nog een typisch oude autobahn: grote stukken geen vluchtstroken en 120 limiet

A61 Ludwigshafen - Venlo
Ging vrij lekker. Wel de Hollaender Autobahn. Ook op zaterdag nog vrij veel vrachtverkeer en geheel 130 limiet.