Reiservaringen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 16 mei 2006, 19:54

Ik ga volgende week ook een paar dagen naar Duitsland (bij Cochem). Ik hoop dan nog veel foto's te maken, maar de weersvoorspelling is nu 12 graden met regen en onweer. Hopen maar dat het nog meevalt.
De autogordel: een band voor het leven.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 16 mei 2006, 23:06

Albert Einstein schreef: A65 Karlsruhe - Ludwigshafen
Vrij rustig. Echter nog een typisch oude autobahn: grote stukken geen vluchtstroken en 120 limiet
Geen echt oude (Reichs)Autobahn: deze weg is gedeeltelijk eerst als Bundesstrasse gebouwd, en later opgewaardeerd.
De B9 die parallel loopt is veel rustiger en zonder limiet behalve bij Germersheim en Speyer.

Misschien kom ik er donderdag ook langs.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 9:27

Albert Einstein schreef: A65 Karlsruhe - Ludwigshafen
Vrij rustig. Echter nog een typisch oude autobahn: grote stukken geen vluchtstroken en 120 limiet
De A65 tussen Kandel en Ludwigshafen kent ook flinke stukken zonder limiet hoor. Sommige limietsloze stukken zijn nog best bochtig ook. Ik neem de route weleens richting Basel om de drukte op de A5 rond Karlsruhe te vermijden. Neem dan vanaf de A61 de A65 via Kandel, de Franse A35 om dan bij Baden-Baden weer terug te steken naar de A5. Gaat prima!
Albert Einstein schreef:A61 Ludwigshafen - Venlo
Ging vrij lekker. Wel de Hollaender Autobahn. Ook op zaterdag nog vrij veel vrachtverkeer en geheel 130 limiet.
Ik hoor hier meer op het forum dat de hele A61 een limiet van 130 zou hebben. Het stuk tussen Kreuz Meckenheim en Venlo is bijna geheel zonder limiet (behalve bij Mönchengladbach en Nettetal). Wel worden er door middel van de signaalgevers boven de weg vaak limieten van 120 of 130 ingesteld wegens drukte.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 mei 2006, 10:44

Hanno schreef:Ik hoor hier meer op het forum dat de hele A61 een limiet van 130 zou hebben. Het stuk tussen Kreuz Meckenheim en Venlo is bijna geheel zonder limiet (behalve bij Mönchengladbach en Nettetal). Wel worden er door middel van de signaalgevers boven de weg vaak limieten van 120 of 130 ingesteld wegens drukte.
Die signaalgevers staan op het traject tussen Erftstadt en Koblenz. Heb daar meerdere malen 's avonds over een behoorlijk lege weg gereden, maar mooi dat er dan ook een limiet van 130 gold. Heb nog wel eens het idee dat die signaalgevers permanent aanstaan, zodat er permanent een limiet geldt. De limiet is in de regel 130, maar de snelheid kan waar nodig naar beneden kan worden bijgesteld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 11:33

130 op signaalgevers? Ik heb alleen maar 120 en 100 gezien (op de A 2)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 11:52

@ Pino

Ik meen toch een keer gezien te hebben dat die signaalgevers uit stonden (tussen Meckenheim en Bliesheim), maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zal er eens op letten als ik er weer kom. Maar het kan zijn dat ik die signaalgevers heb geïnterpreteerd als tijdelijke Vmax, niet wetende dat ze permanent aan staan. Feit is wel dat tussen Verzweigung Erfttal en Kreuz Wanlo en tussen Kreuz Mönchengladbach en Nettetal en nog een klein stukje voor de grens de Vmax onbeperkt is.
Albert Einstein schreef:Aantal B-wegen (B2 / B17):
Sommige heel goed uitgebouwd. Een stukje bij Augsburg was zelfs ZONDER LIMIET!
Hoe wordt dit dan aangegeven? Het bord 'autoweg' (wat die wegen zijn, neem ik aan) impliceert toch een Vmax van 100 km/u, ook in Duitsland? Of betekent dat bord zonder Vmax-bord erbij ook onbeperkt?
Albert Einstein schreef:A3 Oberhausen - Aschaffenburg: geheel 2x3. Toch bleven er veel mensen in de middenbaan plakken met een gangtje van net geen 120. JE moest om 130 -140 te rijden dus heel regelmatig naar de linker baan om vervolgens in te halen. Erg irritant. En dat terwijl rechts heel vaak gewoon helemaal vrij was.
Gewoon rechts inhalen dan toch :?:

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » wo 17 mei 2006, 12:19

Rechts inhalen vind ik dan weer wel een beetje link (maar ik dacht dat de regelgeving daarover anders was in Duitsland dan in Nederland).
De B17 tussen Augsburg en Landsberg heeft net autosnelwegkarakteristieken. Het gaat om een autoweg. Toch hangen de Vmax'en in Duitsland af van de KARAKTERISTIEKEN van de weg. Anders moet men het expliciet aangeven. Op bepaalde stukken stond 120 maar verderop verdwenen die bordjes en werd ik dan ook met 170 ingehaald..
Ik las net dat de B9 Karlsruhe - Speyer ook zonder limiet is.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 13:00

Als ik het goed begrijp is er dus geen limiet op wegen aangegeven met onderstaande borden, mits anders aangegeven.
Afbeelding

Ik heb altijd gedacht dat je op Kraftfahrstrassen maar 100 mocht. Daarom vond ik het ook zo vreemd dat er soms 120 werd toegestaan. :roll:

En trouwens, wat is er anders aan de regel van het rechts inhalen in Duitsland vergeleken met Nederland?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 mei 2006, 13:08

In het geval je zo'n bord aantreft, en het een weg is met tenminste 2 rijstroken per richting en een fysieke rijbaanscheiding, dan is de snelheid ongelimiteerd (tenzij aparte borden je wel een lagere snelheid opleggen - en dat is bij veel 2x2 B-strassen het geval).

Op Kraftfahrstrassen met maar 1 strook per richting, of zonder fysieke rijbaanscheiding, geldt gewoon de normale maximumsnelheid in Duitsland: 100 km/h

In Duitsland mag je net als bij ons niet rechts inhalen - behalve binnen de bebouwde kom. Daar mag het wel. Dat heeft gevolgen voor B-strassen bibeko, èn voor de BAB100. Die laatste ligt namelijk óók bibeko.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 17 mei 2006, 13:10

Ik vind dat verhaal van een limietloze B-weg ook raar. Er zijn idd bepaalde B-wegen waar je harder dan 100 km/h mag, maar daar staat het dan ook expliciet aangegeven. Vergelijk het met dat je in Nederland bijvoorbeeld op sommige wegen bibeko 70 mag i.p.v. 50. Ik kan mij niet voorstellen dat je harder zou mogen 100 op zo'n B-weg als er niets staat aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 13:11

Sommige Bundesstraßen zien er wel gewoon uit als Autobahn. Ik heb er verschillende gereden die niet onderdoen voor een 2x2 autobahn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 17 mei 2006, 13:14

René schreef:In het geval je zo'n bord aantreft, en het een weg is met tenminste 2 rijstroken per richting en een fysieke rijbaanscheiding, dan is de snelheid ongelimiteerd (tenzij aparte borden je wel een lagere snelheid opleggen - en dat is bij veel 2x2 B-strassen het geval)
...
In Duitsland mag je net als bij ons niet rechts inhalen - behalve binnen de bebouwde kom. Daar mag het wel. Dat heeft gevolgen voor B-strassen bibeko, èn voor de BAB100. Die laatste ligt namelijk óók bibeko.
Wat een vage regeltjes allemaal. En wat dat laatste betreft, kom je dan dus ook Duitse komborden tegen langs een snelweg?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 mei 2006, 13:17

Jeroen schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat je harder zou mogen 100 op zo'n B-weg als er niets staat aangegeven.
Ga je het dan maar snel wel een keer voorstellen. Het is namelijk echt zo. Op het Autobahn-online forum is hier in het verleden ook al vaak genoeg over gediscussieerd.
Jeroen schreef:kom je dan dus ook Duitse komborden tegen langs een snelweg?
In principe niet, maar in Berlijn dus wel. Althans, zo heb ik het op het bovengenoemde Duitse forum gelezen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 13:21

In het geval je zo'n bord aantreft, en het een weg is met tenminste 2 rijstroken per richting en een fysieke rijbaanscheiding, dan is de snelheid ongelimiteerd
Ook niet. Ik heb ooit met iemand contact gehad van het Autobahn-online forum die het volgende zei:

* Binnen de bebouwde kom: Vmax 50, tenzij anders vermeld
* Buiten de bebouwde kom op wegen zonder middenbermafscheiding: Vmax 100, tenzij anders vermeld
* Buiten de bebouwde kom op wegen met middenbermafscheiding en minimaal twee rijstroken in de door jou te volgen richting: Vmax moet expliciet zijn aangegeven, anders geldt er geen limiet.

Hierdoor bestaan er 'Gelbische Autobahnen', dat zijn dus gewone Bundesstrassen die geen of een autobahnlimiet hebben, maar wel gele bebording.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 13:26

Afbeelding

Hier is het kombord net te zien op de A114

Op de A111, A113 en A115 kon ik ze niet ontdekken op rippachtal.de

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 mei 2006, 13:26

Vinny schreef:'Gelbische Autobahnen'
Of toch gewoon Gelbe ? ;)

Na ja, zonder bord Kraftfahrstrasse zou ik toch niet zo snel rijden. Stel je voor dat er plotseling een trekker op de rechterstrook rijdt... :?

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 13:33

Ik ga van de zomer naar Berlijn en zal zeker een naar die kombordjes langs de Autobahn gaan zoeken (en ze fotograferen), én dus ook rechts inhalen! Want dat mag volgens René.

Overigens, wat hebben die Duitsers ingewikkelde regels, zeg. Daar begrijpt de gemiddelde buitenlander toch helemaal niks van!?! :knetter:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 13:51

Wikipedia schreef:Entgegen einer weit verbreiteten Meinung gilt auf einer gelben Autobahn nicht unbedingt ein Tempolimit für Kraftfahrzeuge unter 3,5 Tonnen. Sofern eine Straße über zwei Fahrspuren pro Richtung verfügt, welche baulich getrennt sind, gilt keine Geschwindigkeitsbeschränkung für PKW unter 3,5 Tonnen, es sei denn dass eine solche ausdrücklich angeordnet worden ist. Innerorts muss die Straße als Kraftfahrstraße beschildert sein um kein Tempolimit zu haben, außerorts ist es auch denkbar, dass eine Straße unbegrenzt ist, obwohl sie keine Kraftfahrstraße ist. In diesen Fällen gilt für PKW bis 3,5 Tonnen genau wie auf der Autobahn eine allgemeine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h.
Ja ja. Geweldig duidelijk weer die Duitsers. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet, tenzij het een Kraftfahrstrasse is, en buiten de bebouwde kom geldt die in principe niet. Wat een regeltjes... :?
Meer over het verschijnsel Gelbe Autobahn: http://de.wikipedia.org/wiki/Gelbe_Autobahn

Maar volgens het autobahn-online forum zijn limietloze Bundesstrassen toch wel buitengewoon zeldzaam, dus in de prakrijk zal het wat de verwarring betreft wel meevallen.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 14:13

Wikipedia schreef:Innerorts muss die Straße als Kraftfahrstraße beschildert sein um kein Tempolimit zu haben
:schrikreactie: Wat!! Geen snelheidslimiet in de kom!!

Maar als ik het nu dus goed begrijp:
- Alle wegen buiten de kom die bestaan uit twee fysiek gescheiden rijbanen met ieder twee stroken geldt, tenzij anders aangegeven, geen snelheidslimiet (heeft niks met gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruispunten te maken)
- Op alle wegen binnen de kom die bestaan uit twee fysiek gescheiden rijbanen met ieder twee stroken geldt, tenzij anders aangegeven, geen snelheidslimiet indien deze uitdrukkelijk als "Kraftfahrstrasse" of "Autobahn" aangemerkt zijn.

Duidelijk inderdaad... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 mei 2006, 15:24

StVO:
§3 Geschwindigkeit schreef: (1) Der Fahrzeugführer darf nur so schnell fahren, daß er sein Fahrzeug ständig beherrscht. (...)

(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, daß sie den Verkehrsfluß behindern.

(2a) Die Fahrzeugführer müssen sich gegenüber Kindern, Hilfsbedürftigen und älteren Menschen, insbesondere durch Verminderung der Fahrgeschwindigkeit und durch Bremsbereitschaft, so verhalten, daß eine Gefährdung dieser Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist.

(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge ... 50 km/h,

außerhalb geschlossener Ortschaften (...) für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht bis 3,5 t ... 100km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
De laatste zin is ook zo'n mooie: De maximumsnelheid geldt verder niet op wegen, die minstens twee door doorgetrokken strepen of door onderbroken strepen gemarkeerde rijstroken per richting hebben. Kortom: op tenminste 2x2 ook zonder middenberm...
§18 Autobahnen und Kraftfahrstraßen schreef: (1) Autobahnen (Zeichen 330) und Kraftfahrstraßen (Zeichen 331) dürfen nur mit Kraftfahrzeugen benutzt werden, deren durch die Bauart bestimmte Höchstgeschwindigkeit mehr als 60 km/h beträgt; werden Anhänger mitgeführt, gilt das gleiche auch für diese. Fahrzeug und Ladung dürfen zusammen nicht höher als 4 m und nicht breiter als 2,55 m sein. Kühlfahrzeuge dürfen nicht breiter als 2,6 m sein.

(2) Auf Autobahnen darf nur an gekennzeichneten Anschlußstellen (Zeichen 330) eingefahren werden, auf Kraftfahrstraßen nur an Kreuzungen oder Einmündungen.

(3) Der Verkehr auf der durchgehenden Fahrbahn hat die Vorfahrt.

(4) (aufgehoben)

(5) Auf Autobahnen darf innerhalb geschlossener Ortschaften schneller als 50 km/h gefahren werden. Auf ihnen sowie außerhalb geschlossener Ortschaften auf Kraftfahrstraßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind, beträgt die zulässige Höchstgeschwindigkeit auch unter günstigsten Umständen

1. für Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen, für Personenkraftwagen mit Anhänger, Lastkraftwagen mit Anhänger, Wohnmobile mit Anhänger und Zugmaschinen mit Anhänger sowie für Kraftomnibusse ohne Anhänger oder mit Gepäckanhänger ... 80 km/h,
2. für Krafträder mit Anhänger und selbstfahrende Arbeitsmaschinen mit Anhänger, für Zugmaschinen mit zwei Anhängern sowie für Kraftomnibusse mit Anhänger oder Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verügung stehen ... 60 km/h,
3. für Kraftomnibusse ohne Anhänger, die nach Eintragung im Fahrzeugschein geeignet sind, eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h zu fahren, deren Motorleistung mindestens 11 kW/t des zulässigen Gesamtgewichts beträgt und an deren Rückseite eine mit dem Siegel der Zulassungsstelle versehene "100"-Plakette angebracht ist, 100 km/h.
In de laatste regels geen woord over personenauto's.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 15:39

Nou, ik vind het maar onduidelijk hoor! Misschien moeten die Duitsers hun wegen ook eens gaan categoriseren.
§3 Geschwindigkeit schreef:Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
Dit zijn toch gewoon cryptische omschrijvingen :!: :?:

ABRob
stadsweg

Bericht door ABRob » wo 17 mei 2006, 16:02

René schreef:StVO:
§18 Autobahnen und Kraftfahrstraßen
In de laatste regels geen woord over personenauto's.
Das liegt vieleicht daran, dass hier die "Autobahn-Richtgeschwindigkeits-Verordnung" gilt:
Autobahn-Richtgeschwindigkeits-Verordnung schreef: Auf Grund des § 6 Abs. 1 Nr. 3 des Straßenverkehrsgesetzes in der im
Bundesgesetzblatt Teil III, Gliederungsnummer 9231-1, veröffentlichten
bereinigten Fassung, der zuletzt durch das Gesetz vom 3. August 1978 (BGBl. I
S. 1177) geändert wurde, wird mit Zustimmung des Bundesrates verordnet:

§ 1 Autobahn-Richtgeschwindigkeit
Den Führern von Personenkraftwagen sowie von anderen Kraftfahrzeugen mit
einem zulässigen Gesamtgewicht bis zu 3,5 t wird empfohlen, auch bei günstigen
Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen
1. auf Autobahnen (Zeichen 330),
2. außerhalb geschlossener Ortschaften auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für
eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen
getrennt sind, und
3. außerhalb geschlossener Ortschaften auf Straßen, die mindestens zwei durch
Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340)
markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben,
nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit).
Das gilt nicht, soweit nach der StVO oder nach deren Zeichen
Höchstgeschwindigkeiten (Zeichen 274) oder niedrigere Richtgeschwindigkeiten
(Zeichen 380) bestehen.

§ 2 Geltung der StVO
Im übrigen bleiben die Vorschriften der Straßenverkehrs-Ordnung unberührt und
gelten entsprechend für diese Verordnung. Die in § 1 genannten Zeichen sind die
der Straßenverkehrs-Ordnung.

§ 3 gegenstandslos

§ 4 Inkrafttreten
Diese Verordnung tritt am Tag nach der Verkündung in Kraft

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 19:10

Ik krijg echt hoofdpijn van die juridische haarkloverij in Duitsland :dontknow:

Is het niet veel eenvoudiger door gewoon te zetten:
Autobahnen - A nummer - Blauwe beschildering - Autosnelwegaanduiding: Limietloos, tenzij anders vermeld (Nooit binnen de bebouwde kom)
Kraftfahrstrassen - B nummer - Gele beschildering - Autowegaanduiding: 120 km/u (Nooit binnen de bebouwde kom)
Gewone strassen - B of geen nummer - Gele beschildering: 100 km/u (Nooit binnen de bebouwde kom)
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u, tenzij anders vermeld: (70 op hoofdwegen; 30 in Residentiële gebieden)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 17 mei 2006, 19:38

Vinny schreef:Kraftfahrstrassen - B nummer - Gele beschildering - Autowegaanduiding: 120 km/u (Nooit binnen de bebouwde kom)
Niet altijd met een B-nummer: bijv. L418 (Wuppertal), L74 (Solingen), L1180 (Stuttgart), vroeger L612 (later opgewaardeerd tot A52 - daaraan zie je al dat er soms weinig verschil is met een autosnelweg)
(dat is volgens mij ook al eens eerder aan bod gekomen)

Zo zeldzaam zijn de niet-A-wegen zonder snelheidsbeperking volgens mij niet. Alleen komen Gelbe Autobahnen vooral in stedelijke gebieden voor, en daar hebben de snelwegen ook meestal 80, 100 of 120.

De A61 heeft trouwens ook geen snelheidsbeperking tussen KR Bingen en KR Alzey.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 17 mei 2006, 21:39

Pino schreef:
Hanno schreef:Ik hoor hier meer op het forum dat de hele A61 een limiet van 130 zou hebben. Het stuk tussen Kreuz Meckenheim en Venlo is bijna geheel zonder limiet (behalve bij Mönchengladbach en Nettetal). Wel worden er door middel van de signaalgevers boven de weg vaak limieten van 120 of 130 ingesteld wegens drukte.
Die signaalgevers staan op het traject tussen Erftstadt en Koblenz. Heb daar meerdere malen 's avonds over een behoorlijk lege weg gereden, maar mooi dat er dan ook een limiet van 130 gold. Heb nog wel eens het idee dat die signaalgevers permanent aanstaan, zodat er permanent een limiet geldt. De limiet is in de regel 130, maar de snelheid kan waar nodig naar beneden kan worden bijgesteld.
Pino, kijk even in deze link en wat blijkt: tussen Kreuz Meckenheim en Kreuz Wanlo geen snelheidslimiet, tussen Kreuz Wanlo en Kreuz Mönchengladbach 120, tussen Kreuz Mönchengladbach en Nettetal geen snelheidslimiet, tussen Nettetal en Kaldenkirchen-Süd 100, laatste stukje geen snelheidslimiet.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 17 mei 2006, 22:02

Zie ook http://www.autobahn-online.de/phorum/re ... 2189,22190
VBA staat voor VerkehrsBeeinflüssungsAnlage, signaalgevers dus.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 20 mei 2006, 9:02

Mijn reiservaing (VulkaanEifel):

De wegen zijn erg slecht (wegdek) en veel te bochtig (soms echt overbodig). Alleen in de dorpen ligt goed asfalt (ook niet overal). Rondom de Nurburgring hetzelfde verhaal (daar ligt perfect asfalt en de wegen zien er daar wel goed uit...)
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 21 mei 2006, 20:45

@ nielske1990

:?:

Ik rijd regelmatig in de Eifel, maar vind de wegen helemaal niet slecht. Oké, er zit eens een weggetje bij (zoals de weg van Bad Neuenahr naar Kempenich) en de A48 tussen Mayen en Kaisersesch is ook niet geweldig, maar om nou te zeggen dat de wegen in de Eifel erg slecht zijn... Ik vind juist die L- en K-weggetjes waar je 100 km/u mag rijden vaak erg goed en de Bundesstrassen zijn helemaal prima. Nee hoor, ik rijd met veel plezier in de Eifel... Maar waar ben je precies geweest?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 21 mei 2006, 20:55

Ook mijn ervaring, regio Moezeldal, was prima :)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 22 mei 2006, 14:16

Hanno schreef:Maar waar ben je precies geweest?
In de buurt van Daun (Manderscheid). De grotere Bundesstrassen reden nog wel prima maar die kleine L en K-wegen waren bij ons in de omgeving echte bagger... :roll:
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.